×

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth

Goed en slecht tegelijk

Door , 128 reacties

Oud en nieuw

Veel aan Sid Meier's Civilization: Beyond Earth is goed. Zo bieden het nieuwe Tech Web en de nieuwe Virtues erg veel vrijheid om de speelstijl te kiezen die bij je past. Ook de Agents zijn een verrassend leuk onderdeel. Helaas zijn we over het uiterlijk van de game minder tevreden. Delen van het menu zien er onoverzichtelijk en onge´nspireerd uit. Alsof de tijd ontbrak om er iets moois van te maken. Wie daar doorheen kan kijken en de moeite neemt om zich in de nieuwe onderdelen van de game te verdiepen, vindt een prima game.

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth, PC (Windows)

Prijs bij publicatie: € 34,95

Vanaf € 10,76

Vergelijk prijzen

Volgens ontwikkelaar Firaxis Games is Sid Meier's Civilization: Beyond Earth hooguit een 'spirituele opvolger' van Alpha Centauri, het futuristische succesnummer dat Firaxis in 1999 afleverde. De verschillen tussen beide games zijn te groot om over een 'echt' vervolg te spreken. Dat beide games zo verschillen, komt vooral doordat Firaxis opzichtig leentjebuur heeft gespeeld bij een veel recentere game. Beyond Earth is vooral een directe opvolger van Civilization V, dat in 2010 op de markt verscheen.

Gespeeld op: Windows
Verschijnt nog voor: OS X, Linux

Zo zijn Civ V en Beyond Earth overduidelijk gemaakt met dezelfde engine. Leg het speelveld van beide games naast elkaar en de overeenkomsten zijn direct duidelijk. Dezelfde zeshoekige tegels, dezelfde rode pijlen als je een eenheid van afstand aan wilt vallen, hetzelfde scherm als je tegels bij wilt kopen. Firaxis heeft het zich makkelijk gemaakt en behouden wat er behouden kon worden. Op zich prima, maar het voelt een beetje goedkoop aan. Alsof Beyond Earth meer een uitbreiding is van Civ V dan een geheel nieuwe game. Terwijl er toch genoeg veranderd is.

Tijdelijk scherm

Is het erg dat er uiterlijk zoveel gelijk is gebleven? Nee, zeker niet. Het voelt heel vertrouwd aan. Toch - om met de deur in huis te vallen - zijn we over het uiterlijk van de game het minst tevreden. Het lijkt alsof er binnen de studio niemand beschikbaar was die zich over de graphics van de game wilde of kon ontfermen. De restanten Civ V zien er goed uit, maar dat geldt zeker niet voor alles wat nieuw is. Het begint al bij het scherm dat je ziet bij het opstarten, als het speelveld geladen wordt. Dat ziet er eigenlijk uit als een placeholder, een tijdelijk scherm dat tijdens de ontwikkeling even snel in elkaar gezet wordt om maar iets te hebben. Het is een mooi plaatje van wat planeten, met daarvoor een simpel kader met een lap tekst in een lelijk lettertype. Ook het Tech Web, de vervanger van wat in de voorgaande games de Tech Tree was, ziet er onaf uit. Het is een wel heel eenvoudige verzameling tekstkadertjes, met summiere uitleg per onderdeel. Die summiere informatie maakt het Web toch een uitdagend onderdeel van de game. Het idee dat er achter steekt is prima, maar aan de presentatie valt veel te verbeteren.

Dat geldt voor meer onderdelen. De presentatie van de quests in de game, van de Agents die je in kunt zetten en van het overzicht van de manieren waarop je kunt winnen: het is veel tekst die op een onaantrekkelijke manier wordt gepresenteerd. Aan het einde van de game wordt het helemaal bont. Zonder enige vooraankondiging is een potje opeens afgelopen en krijg je een scherm waarop alle noodzakelijke informatie ontbreekt. Je ziet niet welke factie gewonnen heeft en op welke wijze. Je krijgt de keuze terug te gaan naar het hoofdmenu of verder te spelen, waarbij de laatste optie niet werkt. Die werkt alleen als je gewonnen hebt. Kortom; op grafisch vlak voelt de game zeer onaf. En het zijn niet eens alleen de menu's; ook de eenheden die je het slagveld op kunt sturen zien er ongeïnspireerd uit. De eigenschappen ervan zijn prima, maar het oogt allemaal erg saai: het is dertien in een dozijn sci-fi.

Firaxis geeft een overzicht van de vernieuwingen in Civilization: Beyond Earth.

*