Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Firaxis Games werkt aan Sid Meier's Starships, een download-game die gemaakt wordt door Firaxis, de studio van oudgediende Sid Meier. De game is turn-based en verschijnt in het voorjaar, voor Windows, OS X en iOS. De game lijkt zich geheel in de ruimte af te spelen.

Hoewel de gameplay geheel verschillend is, is Sid Meier's Starships een opvolger van het in 2014 verschenen Sid Meier's Civilization: Beyond Earth, blijkt uit het persbericht dat uitgever 2K Games verspreidde. Met de ontwikkeling van Starships wilde Meier "ontdekken wat het volgende hoofdstuk is in het verhaal achter Civilization: Beyond Earth. Wat gebeurt er nadat we onze nieuwe thuisplaneet hebben gekoloniseerd en uiteindelijk ruimteschepen bouwen om ons naar de sterren te brengen? Wat is geworden van onze lang verloren broeders en zusters van planeet Aarde?"

In tegenstelling tot Beyond Earth speelt de game zich niet af op het oppervlak van een vreemde planeet. In Starships draait het om "het ontwerpen van ruimteschepen en gevechten in een universum gevuld met avontuur, diplomatie en verkennen", aldus Meier. Spelers kunnen ruimteschepen bouwen en nieuwe technologie onderzoeken, om zo hun invloed in het universum uit te breiden. Meier belooft daarbij "diepgaande turn-based ruimtegevechten met een armada van aanpasbare ruimteschepen". Waar bij voorgaande games voor elke match een random landkaart samengesteld wordt, geldt dat in Starships voor de kaart van het universum.

Sid Meier's Starships zou begin 2015 al op de markt moeten verschijnen en wordt als download verkrijgbaar voor Windows, OS X en iOS. Wanneer de game precies op de markt komt is niet bekend. Wat het spel gaat kosten is ook nog niet duidelijk.

Sid Meier's Starships

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Nice. Sid Meier is altijd goed
Volgens mij is er dit jaar een flinke wave van space games gaande :P
Dat viel mij ook op. Ik mis ze al een tijd since Freelancer, nu komt Star Sitizen eraan, Lost in Space is er en nog een aantal :)
Wat dacht je van een remake van Homeworld 1 & 2? Ik kan niet wachten!

http://www.homeworldremastered.com/
Die houd ik inderdaad al een tijd in de gaten, het is alleen jammer dat er zo weinig info/voortgang over lijkt te zijn.
Gearbox heeft wel wat vage in-game footage laten zien, maar echt heel vaag. Ik raak de pre-order knop daarom ook nog niet aan :P
Precies, ik wil eerst ook wat meer zien :)
Hopelijk beetje terug naar de tijd dat games wat behoorlijke intelligentie qua beslissingen nodig had, wie kent de gouden Homeworld 1 en 2 nog?!
Ik! die (in ieder geval deel 2) heb ik toevallig ook genoemd in de poll die momenteel draait op de frontpage :+
We moeten ook een oogje en portomonnee open houden voor de Remastered edition, maar homeworld 2 met complex mod en de commandline voor fullHD is indrukwekkend mooi voor de lage specs die het spel nodig heeft, ze runnen dat spel hier op een wat verouderde ultrabook op de hoogste settings prima.
Wat-wat-wat!? :o

Ik speel nog steeds een paar keer per maand HW2, en heb wel een of andere hd textures mod maar die lijkt het niet te doen :?
*googled voor "complex mod" en "commandline fullHD"*

Dank voor de tip! :D
Complex mod maakt t spel heel erg mooi, maar ook "complex" :P heeft wat wennen nodig maar is erg vermakelijk.

Gewoon bij shortcut -w 1920 -h 1080 en t spel runt op fullHD

maargoed ik ga Offtopic hier :P
Ah zo, ja die arguments had ik wel al :)
Anyway je hebt helemaal gelijk, we gaan veel te offtopic, hier komen de nulletjes! :+

Sorry allemaal ;)
Helemaal niet off...Gouden tips voor wie ze nog niet kenden.
En dan vergeet je zowaar Elite: Dangerous te noemen. Ook een toppertje.
Elite Dangerous is op het moment uit met een Nederlandse playerbase. Leuke game, interessante combat. Mist nog een beetje verfijning, maar frontier heeft iig hun live gang deadline met een fatsoenlijke basisgame uitgebracht. Check http://www.dutchgladiators.org/ mocht je toevallig E:D spelen en een Nederlandse spelersgroep zoeken.
Ik heb het idee dat dit ok enigszins te maken heeft met de Oculus Rift. Het is wel een vette toepassing voor dat apparaat.
Nice. Sid Meier is altijd goed
Prachtig hoe iemand aan een naam een bepaalde kwaliteit kan verbinden.
Kaptein Iglo!

Voorlopig heeft hij weinig met deze game te maken. Maar er zijn naam aan koppelen heeft direct effect.

[Reactie gewijzigd door HMC op 19 januari 2015 17:13]

Wat heeft Kapitein Iglo nou weer misdaan :?

Sid Meier is nu niet iemand die zomaar zijn naam aan een game gaat uitlenen. Je goeie naam is even snel om zeep geholpen anders.
Sid Meier staat bij mij niet bekend als een game studio die strakke en bugvrije releases heeft. Civ5 heeft lang geduurd voordat het enigsinds leuk begon te worden..
Een beetje het zelfde als Tom Clancy
Nou... altijd?

Civ V Vanilla was een aanfluiting vond ik. Het had vrijwel geen diepgang, end game was een clickfest van jewelste, de AI spamt eindeloos units op de hogere difficulty en maakt zichzelf bankroet, combat mechanics waren ondermaats en er was texture pop-in aanwezig. Pas na de laatste twee expansions was het een complete game waarin de combat was gefixed en alles compleet aanvoelde.

Beyond Earth was een ongegeneerde reskin van Civ V met een vleugje Alpha Centauri maar het ontbrak aan uitwerking, artwork en filmpjes, de hele game voelt als een skelet dat nog body moet krijgen en de affinities kwamen bijzonder slecht uit de verf en maken van de 'vernieuwende' tech tree een affinity race waardoor al het andere ondergesneeuwd raakt of eigenlijk gewoon een veredelde 'bonus to resource X' inhoudt. En wat was nou helemaal de backstory? Weet jij het nog? Een vage mix van enigszins voorstelbare ideologieen, verdeeld onder een compleet surreele klont factions die ook nog eens zwaar unbalanced zijn.

Ja ja, hij is goed bezig de laatste paar jaar.
Heb je Civ V geprobeerd na de uitbreidingen?
Toen het spel pas uitkwam vond ik het rommel en heb ik nog een jaar lang Civ IV gespeeld, maar tijdens de Steam sales heb ik de uitbreidingen gekocht en moet ik toegeven dat het wel enorm verbeterd is.

Verder ben ik toch wel nieuwsgierig naar wat deze game zal worden. Ben een enorme fan van dit soort spellen (Masters of Orion!!!) en wil toch wel zien wat ze er van maken.
De revieuws van Beyond Earth waren gematigd positief.
bron: http://www.ign.com/articl...ation-beyond-earth-review

Ik ben dus benieuwd of ze in de nieuwe game echt vernieuwend gaan zijn en niet een Endless Space kloon met een CIV sausje gaan creëren.
Tja, IGN? Vind ik géén maatstaf om heel eerlijk te zijn. Persoonlijk heb ik ook niet echt een sloot reviews nodig om te bepalen of ik een game goed vind. Mijn eigen ervaring was wat ik hierboven beschreef.

Metacritic geeft vaak uitermate goed weer hoe groot het verschil tussen de realiteit en de review kan zijn. Overigens, Endless Space verzandt net zo hard in een clickfest en faalt compleet qua combat mechanics in mijn optiek. Het ziet er leuk uit, maar kan zóveel beter. Endless Legend daarentegen is een enorme verbetering, al is die wel in een andere setting; ook daar aparte combat mechanics, maar je hebt wel een stuk meer invloed.

http://www.metacritic.com...civilization-beyond-earth

Dát is mijn maatstaf. Als het verschil groot is, en dat is het héél vaak bij titels van grote publishers, spreekt dat doorgaans boekdelen over de manier waarop de courante reviews zijn geschreven en benaderd. Of daar wat minder frisse invloeden in mee spelen laat ik jou zelf bepalen :)

Om terug te komen op @Xzylvador: Ik heb Civ V erg veel gespeeld met de expansions en ook vanilla, en inderdaad, na de expansions was er veel verbeterd en was de game compleet (dat stond ook in het eerste stukje :)), had genoeg diepgang en goede balance. Maar ik speel ook veel andere 4X games en er zijn er maar héél weinig die het voor elkaar krijgen om elke game boeiend te houden. Op een gegeven moment ken je je tech tree wel en dáár zit voor mij de kunst van een goede 4X: als je alle mechanics kent de game boeiend houden, vernieuwend houden, afwisseling mogelijk maken. Civ V met expansions kan dat heel aardig, maar Alpha Centauri bijvoorbeeld is daarin heer en meester, nog steeds onverslagen omdat werkelijk élke game een aantal verrassingen kent, welke kant je ook opgaat. Unit design is daar een grote factor in, en het is goed om te zien dat dit ook in Starships zit, al voelt dat een beetje als mosterd na de maaltijd na Stardrive, FTL en al die andere ship design games. Firaxis heeft goed af/rondgekeken, en het verbaast me dat dit bedrijf als vader van de 4X niet zélf met meer nieuwe input komt.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 januari 2015 15:48]

Metacritic uitermate goed????

onder welke rots kom jij vandaan gekropen zeg? Om nou IGN slecht te praten tegenover metacritic....omg.

Iedere sukkel kan op metacritic een score achterlaten voor alles wat hij niet eens bezit.

Het is dus mogelijk voor een bedrijf om ff een ploegje mensen in te huren om je eigen game 10/10 te geven en je concurrent 0/10.

Het is dus ook mogelijk voor onredelijke fanboys (mensen die hun favoriete game promoten ook al is het oud slecht en onspeelbaar naar huidige maatstaven) om dit te doen.

En die reviews op metacritic, heb je die wel eens gezien???
voor de release van een game zijn er soms al duizenden mensen die hun "review" gepost hebben en score hebben gegeven.

"Zon slechte game als dit heb ik nog nooit gespeeld" score = 0/10
Posted 2014 - Game Release date 2016
Misschien omdat de persoon inderdaad de game nog nooit heeft gespeeld?

Maar ja juich jij metacritic maar toe.
Je hebt echt gelijk man.

Pffrrtt :-P

[Reactie gewijzigd door WRobN op 20 januari 2015 16:46]

De kracht van metacritic is juist de kracht van de grote aantallen. Dat er oneerlijke reviews tussen zitten ben ik met je eens. Maar de gemene deler bestaat niet uit oneerlijke reviews. Die bestaat uit een gemiddelde van té positieve, té negatieve, en gematigde reviews.

Waarom trouwens zo boos? Iets meer op de inhoud mag ook wel, je gebruikt nu een paar uitwassen om je punt te maken en die zet je tegenover een review van IGN waar een winstoogmerk aan hangt. Hmmm...

Er zijn gewoon een aantal typen gamers, die doorgaans gekenmerkt worden door verschil in ervaring. De grote websites zoals IGN schrijven reviews voor de over het algemeen minder ervaren gamers, kijk naar taalgebruik, diepgang van de review etcetera. Tweakers doet dit ook, al verandert dat wel een beetje de laatste tijd. En dan heb je de wat meer independent reviewers die vele malen kritischer kijken naar de 'game achter de game'. Mechanics, speelbaarheid, quality of life en replayability. Voor mij zijn die laatste nou juist de zaken die er toe doen, die ervoor zorgen dat je een game vaker speelt, en dat zijn ook de zaken die op bekendere reviewsites vaak onderbelicht blijven. En deze reviews hebben veel meer waarde, want elke nieuwe game lijkt 'at first glance' een geweldig concept met geweldige nieuwe dingen, puur omdat het nieuw is. Dat scoort punten die niet gerechtvaardigd zijn. Beyond Earth @ metacritic is daar een perfect voorbeeld van. Het scoreverschil is ook te verklaren aan de hand van de hoeveelheid uren die een game is gespeeld.

Waarom? Simpel - je moet er de game veel voor hebben gespeeld en die tijd heeft niet iedereen, zeker reviewers niet die een strakke deadline hebben. Ik kan je refereren aan talloze reviews, ook op Tweakers, waaruit blijkt dat er veel te weinig speeluurtjes in de review zitten wat resulteert in pertinente onwaarheden en foute conclusies over de game in kwestie.

Kortom, elke vorm van reviewen heeft zo zijn voors en tegens. Of zijn we de paid exclusives al vergeten? Juist.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 januari 2015 17:09]

Boos? Sarcasme ontbreekt aan jou kant of niet? :+


En ik verdedig IGN niet. Absoluut niet. Ik haat al die "diensten".
Ik ga meer uit van reviewers op youtube. Zien is geloven.
PewDiePie en TotalBisquit vind ik eerlijk.

En wat je ook zegt metacritic is onbetrouwbaar. Er staan meer valse reviews op dan legitieme.

Ik vind dat steam meer betrouwbaar is qua reviews. Het valt namelijk te controleren wie wat bezit. En je kunt zien hoeveel uur ze er in hebben zitten.

[Reactie gewijzigd door WRobN op 20 januari 2015 17:11]

Ik kon het sarcasme niet echt vinden hoor. Zand erover :p

Steam reviews bestaan soms uit één zin die niet meer is dan een grap. Leuk om te lezen maar daar hecht je dus meer waarde aan dan een goed geschreven metacritic review? Ok. Of is het misschien zo dat zowel op Metacritic als op Steam reviews van sterk wisselend niveau staan?

Bovendien worden veel Steam games geport na een beta, kickstarter of anderzijds waardoor er een vertekend beeld ontstaat. Mensen met 0.1 uur playtime zeggen er al 200 uur in te hebben zitten 'toen de game niet op Steam was'.

Bottom line: elke vorm van reviews heeft voors en tegens, waar het om gaat is de grote getallen. Op Steam, op Metacritic, geen enkel verschil.

PewDiePie... tja. Ik kan er niet lang naar kijken en vraag me altijd af of hij nou entertainer of reviewer is (of gewoon een klap van de molen heeft gehad :P). TotalBiscuit wel, die is een stuk rustiger en daar komt ook geregeld wat zinnigs uit.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 januari 2015 17:21]

Op beiden staan slechte reviews, maar op steam kun je na controleren of de persoon het spel bezit en hoeveel uur hij erin heeft zitten. Meta is anoniem wat dat betreft.

Quote:
"Bovendien worden veel Steam games geport na een beta, kickstarter of anderzijds waardoor er een vertekend beeld ontstaat. Mensen met 0.1 uur playtime zeggen er al 200 uur in te hebben zitten 'toen de game niet op Steam was'."

Deze redenering is een drogreden, dit gebeurt met alle games overal, niet alleen steam.
Je kunt dit daarom niet als reden aanvoeren om steam minpunten te geven tegenover metacritic.
Wat zowieso appels en peren vergelijken is...
Nou, dat vond ik met Beyond Earth dus absoluut niet het geval...
Endless Space, Master of Orion, Star Control 2
Ik zie dit gewoon een "Sid Meier's Ace Patrol: Space Edition" worden, zeker gezien de platformen waar ie op uitkomt.
"When designing Starships, I was intrigued by the idea of exploring the next chapter in the story of Civilization: Beyond Earth," Meier said. "What happens after we colonize our new home and eventually build starships to take to the stars? What has become of our long-lost brothers and sisters from the planet Earth?"

"My goal was to create an experience that focuses on starship design and combat within a universe filled with interstellar adventure, diplomacy, and exploration."

2K also teases that Beyond Earth and Starships will feature cross-connectivity for people who own both games. The developer isn't talking specifics, but says that this integration will "enhance and expand upon both game experiences."
Bron: GameSpot

Paragraaf 1 is een beetje curieus in combinatie de laatste zin, we hebben dus een nieuw thuis gevonden, voordat we 'starships' hebben, en vragen ons af wat er op aarde gebeurt is in de tussentijd, zelfs op Pluto doet zulke informatie er maar een paar uur over om aan te komen.

En de laatste twee paragrafen zijn lekker vaag en doen denken aan FTL: Fast Than Light, Freelancer en 'diplomacy' als dat hetzelfde in houd als Civilizations dan heb je er vrij weinig aan (lees is het behoorlijk random). De laatste zin klinkt ook erg rommelig/onnodige toevoeging met cross-connectivity, klinkt maar heel beperkt bruikbaar.
Starships was developed by Meier and a small team at Firaxis.
Bron: GameSpot

Ook dat doet mij meer denken aan een FTL categorie game dan een Star Citizen concurrent.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 19 januari 2015 16:29]

Ik denk toch dat het weer een Civilization spin-off wordt, gezien de randomization in opbouw van maps die genoemd wordt; en met een techtree die zich hoofdzakelijk gaat focussen op planetary management en unit design ipv het opbouwen van grote steden.

Beyond Earth maps worden dan planeten in het stelsel van Starships en een goed lopende Beyond Earth savegame zou wel eens wat bonusjes kunnen geven ofzo? Of je sprokkelt achievements die in Starships bonussen geven.

Lijkt me plausibel, om meerdere redenen;

- Beyond Earth was en is een fiasco, is nu al in de uitverkoop op Steam, heeft veel negatieve reviews gekregen en is dus niet een naam die je een sequel wil geven
- Er lijken geen DLC op stapel te staan voor Beyond Earth en Civ V is uitontwikkeld
- 4X in de ruimte loopt heel erg goed de laatste tijd en Beyond Earth vult die leegte nog niet in het Firaxis kamp, omdat BE gewoon Civ V met andere kleuren is

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 januari 2015 17:26]

<quote>Ook dat doet mij meer denken aan een FTL categorie game dan een Star Citizen concurrent.</quote>

Hoe kan je nu een turn based game een concurrent noemen van Star Citizen? :o
Qua omvang, meer een simpele indie/kleine game dan een groot project als Civ 5/Beyond Earth of Star Citizen.
Dat is wel wat ik me afvraag, ja...
Dat is wel heel snel na Civ: BE. Hopelijk wordt dit dan niet net zo'n saaie en slecht uitgewerkte bedoening als Civ: BE, want die game was gewoon echt niet goed afgewerkt toen die uitkwam.

Ben benieuwd of dit iets leuks gaat worden, hoop het van harte!
Is het tegenwoordig niet bij elke Sid/Fireaxis release? Slechte en buggy uitwerking op release, pas een paar uitbreidingen later op minstens hetzelfde niveau als een eerdere game. Bij de release van Civ5 kon je ook beter Civ4complete kopen, bij CivBE kon je beter Civ5complete kopen... CivBE adviseer ik pas te kopen een paar uitbreidingen verder...

Starships verwacht ik ook eerlijk gezegd een tegenvallende en buggy release van, andere games in hetzelfde genre zullen het beter doen, maar wellicht minder bekend/populair en nog grafisch minder (ivm. oudere release)...
Klopt, Civ5 werd pas goed na enkele uitbreidingen. Hetzelfde zal zijn met Civ BE, maar dat zou toch niet mogen. Ik bedoel kom op, wat een onzin dat ik ervoor betaald heb en een game krijg die gewoon totaal niet diepgaand is en repetitief is. Die quests hadden zo goed kunnen zijn, maar je krijgt constant dezelfde quests waarbij de keuzes door pure logica vaak hetzelfde zijn... Gewoon een teleurstellende game en ik hoop dat ze dat bij starships eindelijk eens anders gaan doen!
Ik zou daar niet vanuit gaan en netjes wachten totdat het wel het geld waard is.
Daar ben ik inderdaad wel bang voor, man ik zou zelfs nog het idee krijgen om het spel eerst te torrenten om te kijken of het mijn geld überhaupt wel waard is in die staat... Zo zonde dat uitgevers en ontwikkelaars tegenwoordig gewoon games in een soort beta staat releasen :/
Ik wacht gewoon netjes op een WTF is... , een let's play of gewoon een demo...
Doet mij denken aan een combinatie van Homeworld en Master Of Orion...
(droomt verder ... :z )
Bekijk dan eens de in ontwikkeling zijnde StarDrive 2. :)
Afgelopen weekend was Civ:BE gratis op Steam. Dat soort acties zie je wel vaker als er iets nieuws in zo'n serie is, maar in dit geval was er nog niets bekend.
BE is nu ook in de aanbieding. Vrij snel na release, spreekt boekdelen. En nog geen expansion in zicht - spreekt ook boekdelen.
Keurig mee in de space hype zo te zien.

Die laatste paragraaf doet me trouwens wel denken. Ook een iOS versie bij gelijke features op elk platform betekent dat dit spel waarschijnlijk niet teveel diepgang zal hebben.

[Reactie gewijzigd door Torched op 19 januari 2015 16:02]

Wees blij dat er nog games uitkomen voor Windows.
Deze games mogen ze gewoon laten zitten hoor,

En wat betreft diepgang, Rvervuurt legt het ietwat beter uit.
toen ik de title zag: dacht dat het eerst een DLC zou worden van beyond earth

waarom? omdat beyond earth en starships redelijke overdezlfde onderwerp gaat qwa title (sorry als ik dit lastig omschrijf :))

[Reactie gewijzigd door silverchaoz op 19 januari 2015 16:01]

Super enthousiast!

Vraag me af in hoeverre ze de kant van Reunion of Galactic Civilization op gaan!
Spanned wat dit gaat worden. Hopelijk komt hier de vernieuwing die BE niet had...
Dus mocht Galactic Civilizations 3 dit jaar niets worden dan hebben we in ieder geval een alternatief.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True