×

Sid Meier's Starships

Wel Sid, maar geen Civ

Door , 73 reacties

Geen Civ

Dat Sid Meier zijn naam verbindt aan de games waar hij bij is betrokken, is al opvallend. Dat de naam Sid Meier genoemd wordt zonder dat in de titel van de game het woord Civilization voorkomt is helemaal bijzonder. Zeker in dit geval, want Sid Meier's Starships heeft veel van Civilization - al zijn er ook flinke verschillen.

Niet alleen de naam van de game is opvallend, ook de timing is verrassend. Een jaar geleden moest Civilization: Beyond Earth nog worden aangekondigd, en het is amper drie maanden geleden dat de game op de markt verscheen. Dat we nu al de eerste rondes Starships hebben gespeeld, is dan ook verbazingwekkend. Op een prettige manier, want voor de games van Meier zijn we al snel te porren.

Toch waren we lichtelijk teleurgesteld toen we een speelbare versie van Starships kregen toegeschoven. De demo die we konden spelen is kort, heel kort. We konden welgeteld drie beurten spelen, en wie de Civ-games een beetje kent, weet dat drie beurten daarin helemaal niets voorstelt. Een demo-versie van Beyond Earth konden we 250 beurten spelen, en dat vonden we destijds veel te kort om een beeld te krijgen van de game. Maar Starships is geen Civilization, zo blijkt als we aan de game beginnen, en de beurten in de nieuwe game zijn heel anders dan je uit Civilization gewend bent.

Geen voet aan de grond

Om te beginnen zet je in Starships geen voet aan de grond. Je bent de aanvoerder van een vloot ruimteschepen waarmee je een steeds groter deel van de ruimte onder je hoede moet zien te krijgen. Planeten spelen daarin een belangrijke rol, maar je blijft altijd op afstand, op duizenden kilometers van het oppervlak. Je ziet dus steeds een deel van het universum voor je, een zwart speelveld waarin diverse hemellichamen rondzwerven. Planeten en andere hemellichamen zijn niet meer dan kleine bollen in dat zwarte speelveld.

Toch zal de ervaren Civ-speler wel degelijk veel herkennen in Starships. Zeker de ervaren Beyond Earth-speler. Zo begin je in Starships met het kiezen van het hoofd van je beschaving. Je kunt kiezen uit acht leiders en eigenlijk kies je daarmee uit acht verschillende startbonussen. Zo geeft de exotische Sochua je twee willekeurige tech upgrades en krijg je van Bolivar een extra ruimteschip. Er zijn ook wat minder spectaculaire bonussen die vooral op de lange termijn voordeel geven. Zo geeft Kozlov 25% extra metaalproductie en krijg je van Fielding elke beurt 50 extra credits per stad. Andere verschillen tussen de leiders hebben we nog niet kunnen ontdekken.

Affinity

Voor je begint kies je ook een Affinity, een begrip dat de spelers van Beyond Earth bekend voor zal komen. Het staat voor een bepaalde speelstijl. Je geeft ermee aan hoe je met de computergestuurde beschavingen in de game - en daarmee met je concurrenten in de strijd om de macht in het heelal - om wilt gaan. Je kunt kiezen uit Supremacy, Harmony en Purity. Supremacy is duidelijk; daarbij kies je voor een agressieve speelstijl waarbij je ruzie zoekt met iedereen die voor je voeten loopt. Harmony is bedoeld voor spelers die graag de balans in het universum willen bewaren. De bonus die dit geeft is dat ruimteschepen gerepareerd kunnen worden voor de helft van de prijs. Purity is het tegenovergestelde. Daarin heb je juist weinig op met andere beschavingen, met als bonus dat je een dubbele portie grondstoffen krijgt voor elke missie die je uitvoert.

Aankondiging van Sid Meier's Starships.

*