Door , , 41 reacties

In zekere zin is Sid Meier's Starships een vervolg op het eind vorig jaar verschenen Sid Meier's Civilization: Beyond Earth. Het speelt in dezelfde toekomstige setting, al land je hier niet op een planeet, maar speelt de strijd zich geheel in de ruimte af. De term Civilization ontbreekt echter in de titel van Starships en dat is niet voor niets. Het is een game die voor 15 euro te downloaden is voor iOS, OS X en Windows, en voor die prijs mag je geen volwaardige Civ verwachten. Ook met de lage prijs in het achterhoofd valt de Windows-versie van de game nog steeds enigszins tegen. De game mist diepgang en vooral ook variatie in het aantal verschillende ruimteschepen dat je kunt inzetten. Bovendien stelt het spel grafisch teleur. Het komt beter tot zijn recht op een tablet dan op een pc.

Verkrijgbaar vanaf: € 9,99

Gespeeld op: Windows
Ook verkrijgbaar voor: OS X, iOS

Fans van de games van good old Sid Meier hebben niets te klagen de laatste jaren. Firaxis, de studio van de veteraan, is opvallend productief, waarbij men nog durft te experimenteren ook. Vooral op mobiele platformen wordt het experiment gezocht, met games als Haunted Hollow en Sid Meier's Ace Patrol. De ervaring die Firaxis daarmee opdoet, sijpelt langzaam door naar de games voor traditionele platformen als Windows en OS X. Zo blijkt uit Sid Meier's Starships.

Op zich is Starships een soort van vervolg op het eind vorig jaar verschenen Sid Meier's Civilization: Beyond Earth. Om het simpel te stellen: Starships is Beyond Earth op een grotere schaal. In Beyond Earth verlaat je de vertrouwde historisch verantwoorde setting en zoek je je heil op een vreemde planeet, om daar de dominante beschaving te worden. In Starships is de schaal nog groter. Landen op een planeet is er niet meer bij; je probeert de baas te worden in het heelal, of in ieder geval in een deel ervan. De titel van de game maakt duidelijk wat je instrumentarium daarbij is.

Geen Civ

Daar komt ook het leergeld van de mobiele games van Firaxis om de hoek kijken, want Starships, dat niet alleen voor Windows en OS X verschijnt maar ook voor iOS, heeft misschien wel meer van Ace Patrol dan van Beyond Earth. De setting van de game en de grafische stijl is geleend van Beyond Earth, maar de gameplay heeft misschien wel meer weg van Ace Patrol. Starships houdt ook een beetje het midden tussen een volwaardige pc-game en een game voor tablets. Het is uitgebreid, maar niet zo uitgebreid als je van een Civilization-game verwacht. Dat is wellicht ook de reden waarom - ondanks dat de setting geleend is van Beyond Earth - de term Civilization niet in de titel voor komt.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.