Civilization Revolution: pc-legende verkast naar console

Een echte Civ?

PS3 gameJarenlang beschouwden pc-gamers de Civilization-serie als hun hoop in bange dagen. Game na game maakte de overstap naar consoles, maar die-hard pc-spelers wisten zeker dat dit bij een ingewikkeld spel als Civilization nooit zou gebeuren. Een misrekening, zo toont Sid Meier's Civilization Revolution aan.

Civ Revolution is niet de eerste Civilization-game die op een console verschijnt. Er was al eens een versie van Civilization II voor de Playstation, maar dat was een vrij letterlijke en bovendien matig uitgevoerde kopie die we het liefst vergeten. Civilization Revolution is een volledig nieuw spel, speciaal voor de Playstation 3 en Xbox 360 ontwikkeld. Er is een aparte versie voor de Nintendo DS, maar die laten we hier buiten beschouwing. Sid Meier, de man die zijn naam aan de serie gaf, heeft zich actief met de ontwikkeling van het nieuwe spel bemoeid, wat hij lang niet bij alle Civ-titels heeft gedaan.

Sid Meier's Civilization Revolution

* Om de beurt

Voor wie zich zorgen maakt over de overstap naar consoles: Revolution is nog steeds een echte Civ-game. Het spel is turn-based en de spelwereld is opgedeeld in onzichtbare vierkante tegeltjes, waarop eenheden en gebouwen kunnen staan. De wereld bestaat voor een groot deel uit water en hij is wellicht kleiner dan je gewend bent. Er zijn tientallen kleine eilanden waarop je je beschaving kunt vestigen. Per beurt mag je zo lang nadenken als je wilt, over wat je met je eenheden en gebouwen wilt doen. Daarna moet je werkeloos toezien welke tegenzetten je vijanden hebben verzonnen. Je begint met een kleine nederzetting, die je kunt uitbouwen tot een flinke stad. Bovendien kun je nieuwe steden stichten, of steden veroveren op je tegenstrevers.

Sid Meier's Civilization Revolution

* Steden

In die steden kun je nieuwe technologie ontwikkelen, geld verdienen en militaire eenheden trainen. Je kunt er ook 'wonderen' bouwen, gebouwen die je stad speciale mogelijkheden geven. Als je ervoor zorgt dat je stad zich op cultureel vlak ontwikkeld, zal zo nu en dan een van de vele Great People in het spel zich er willen vestigen, en je ook weer van extra mogelijkheden voorzien. Er zit echter wel een beperking aan de inzet van die mogelijkheden. Een stad kan maar één opdracht tegelijk afhandelen. Als je een nieuwe technologie onderzoekt, kun je geen militaire eenheden trainen. Je kunt dit ondervangen door nieuwe steden te stichten, maar daar moet een kanttekening bij worden geplaatst. Als je een stad alleen maar op militair of economisch vlak ontwikkelt, raakt de bevolking ontevreden en wordt het bestuur overgedragen aan de vijand. Stedelingen hebben behoefte aan cultuur. Als je geen gebouwen neerzet die in die behoefte voorzien dan loopt de bevolking, samen met alle militairen die in de betreffende stad zijn gestationeerd, over naar een vijand die over meer cultureel besef beschikt.

Sid Meier's Civilization Revolution

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite