Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Voor wie van nostalgie houdt, is 2012 een goed jaar. Zo is Syndicate net op de markt verschenen, een shooter die is gebaseerd op een tactische pc-game uit 1993. In 1994 verscheen UFO: Enemy Unknown, ook al zo'n tactische pc-game uit de oudheid. Deze game zou niet veel later als X-Com: Enemy Unknown voor de eerste PlayStation verschijnen. Hij vormde de opmaat voor een hele serie Xcom-games. De rechten op de Xcom-franchise zijn inmiddels in handen van uitgever 2K Games, die maar liefst twee games tegelijk op de planning heeft staan die zijn afgeleid van het klassieke voorbeeld. Zo zagen we twee jaar geleden de shooter Xcom al eens voorbijkomen. Na de presentatie op de E3 van 2010 is het echter opvallend stil rond de tactische shooter, al is de game volgens 2K nog steeds in productie.

Tijdens die presentatie was nog niet bekend dat 2K nog een tweede Xcom-game op de rol heeft staan. Aan Xcom: Enemy Unknown wordt in het diepste geheim al een paar jaar gesleuteld door Firaxis Games, de studio van oudgediende Sid Meier, bekend van de Civilization-reeks. Firaxis blijft echter veel dichter bij het klassieke voorbeeld dan de makers van de shooter. Xcom: Enemy Unknown is een tactische game waarin de speler een kleine squad bestuurt die het opneemt tegen een overmacht aan aliens.

Xcom: Enemy Unknown

Rode draad

Dat laatste is de rode draad die door de serie loopt. Er is steeds sprake van buitenaardse dreiging, wat blijkt uit het feit dat er mensen op vreemde wijze verdwijnen. Zo ook in de nieuwe Enemy Unknown. Het probleem wordt zo groot, dat diverse landen gaan samenwerken om de aliens te verjagen. Dat gaat uiteraard niet zonder slag of stoot. Sterker nog, de aliens worden steeds opdringeriger en er ontstaan gevechten die steevast in het voordeel van de aliens worden beslecht, doordat ze over superieure technologie beschikken.

Dat is ook de reden waarom Xcom wordt opgericht, een internationale organisatie die geld, onderzoekers en manschappen krijgt toegewezen om het buitenaardse gevaar te keren. Die manschappen worden gestationeerd in een flinke ondergrondse basis waar jij de leiding over krijgt. Je dient de door de internationale gemeenschap toegeschoven middelen in te zetten om de aliens uit te schakelen. Deel van de opdracht is om uit te vinden wat de zwakke plekken van de aliens zijn en vooral om te leren welke technieken zij gebruiken. Om die reden is je basis niet alleen voorzien van een commandocentrum, maar ook van een lab waarin de aliens en hun spullen kunnen worden onderzocht. Dat wil zeggen: mits jij die buit weet te maken dankzij de soldaten die je krijgt toegewezen.

De makers over Xcom: Enemy Unknown

Lees ook de gebruikersreview

Populaire gebruikersreview


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True