Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

Het nieuwe Oxide Games is een studio die is opgericht door voormalig medewerkers van Firaxis Games en Microsoft. De studio werkt aan een eigen 64bits 3d-engine voor Windows en de nieuwe generatie consoles die bedoeld is voor het maken van rts-games.

Logo Oxide GamesOxide Games denkt dat het met de nieuwe Nitrous-engine 'de definitieve engine voor rts-games' in de maak heeft. Het wordt een engine die voor 64bit en multicores geoptimaliseerd is en waarmee games gemaakt kunnen worden voor Windows en voor PlayStation 4 en Xbox One. De Nitrous-engine maakt gebruik van een techniek die door Oxide het Simultaneous Work and Rendering Model gedoopt is, dat ervoor moet zorgen dat de belasting evenredig verdeeld wordt over alle beschikbare cpu-cores. De studio wil de engine gebruiken voor het ontwikkelen van een nog onaangekondigde rts-game.

Volgens Oxide Games hebben verschillende ontwikkelaars belangstelling voor de engine, al noemt het bedrijf geen namen. Mogelijk gaat Stardock Entertainment, de studio achter Sins of a Solar Empire, gebruikmaken van Nitrous. Oxide kreeg geld van het Stardock Strategic Investment Fund om de ontwikkeling van de engine te financieren.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

AOE 4 ! ;)

Wel vet dat men nog aan RTS engines werkt, ik heb een beetje t idee dat er maar weinig RTS games uitkomen de laatste tijd.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 24 oktober 2013 12:56]

Het is ook moeilijk om een goede RTS te maken. Starcraft 2 is hierbij een van de beste als het neerkomt op e-sports.
Het is ook moeilijk om een goede RTS te maken. Starcraft 2 is hierbij een van de beste als het neerkomt op e-sports.
Die redenatie is dus precies het probleem. Een spel hoeft niet met alle geweld een Esports spel te worden, als het maar leuk is.

Veel mensen en uitgevers staren zich blind op Esports en "balance". :). Goede RTS hoeft geen Goede ESport RTS te zijn. Maar een Goede RTS kan wel een Goede Esport RTS zijn ;).

[Reactie gewijzigd door Dehnus op 24 oktober 2013 13:40]

Ja en nee, als er goed wordt gelet op balance dan is het spel ook veel leuker. Ik ben zelf opgegroeid met alle C&C delen en Age of Empire en het is heel saai als je van alle mogelijkheiden 1 manier hebt gevonden waarmee je alles kan winnen. Bij SC is dat weer niet zo. Alles heeft zijn counter/pro's/con's.
Daarvoor hoeft het ook niet expliciet een e-sports te zijn.
Balance is overrated for fun ;). Het kan leuk zijn, maar als game modi die leuk zijn worden opgeofferd voor balance dan vind ik dat een beetje jammer. Maar goed meningen verschillen. :D
Een goede esports game is vaak een goede game, maar een goede game is nog geen goede esports game. Vaak missen er optie's zoals replays of live specaten waardoor het onmogelijk is om een game goed over te brengen. Daarnaast heb je daardoor ook geen mogelijkheid om te zien wat je fout hebt gedaan, dus is het moeilijk om jezelf te verbeteren.
Helemaal mee eens. Niet iedere game hoeft "professioneel" multiplayer gespeeld te worden. Een diepgaande game met flinke storyline en uitgebreide singleplayer ervaring kan mij zeer bekoren. Games zoals die van de Elder Scrolls serie en Mass effect serie laten dit heel goed zien.

Een nieuwe singplayer RTS met een diepgaand verhaal zou ik zeker verwelkomen.
En juist Starcraft draait (relatief gezien) voor geen meter op multicore cpu's, zelfs de snelste cpu's hebben framedrops omdat het spel singlethread limited is. Ben dus erg benieuwd naar de technologie van deze Nitrous engine.
Tja als je ik in de unit tester 75 banelings a-move op 150 marines, met alle graphics op low, maar reflections aan, physics op extreme en effects op ultra (alle 3 cpu opties), dan dropt bij het ontploffen van de banelings mijn fps van 180 naar 30fps met uitschieters naar 25fps. Betekend niet dat het niet prima speelt, maar het is wel degelijk merkbaar.

Als je vervolgens in de task manager naar de performance kijkt zie je dat maar 1 thread voor 100% gebruikt wordt en een tweede voor 50%. Dit is met een i7 3820. Die van jouw zal heus iets sneller zijn door de overclock maar het is nog steeds niet efficient omgaan met threads.

[Reactie gewijzigd door Goron op 24 oktober 2013 13:56]

Dat heeft eerder met de fillrate van je GPU te maken. Als je inzoomt op particle effects krijg je altijd slechte FPS.
Agreed, Starcraft II is wel degelijk zeer CPU intensief, maar wellicht is voor single thread gekozen om ook oude PC's nog goede ondersteuning te bieden voor het spel? Als ze de FPS drops wat meer in de hand kunnen houden zou dit wel een toevoeging zijn voor het spel, want 25FPS is natuurlijk nog goed speelbaar maar de echte ''pros'' willen gewoon een constante FPS boven de 60.

Tevens snap ik niet waarom mijn voorgaande reactie -1 gemod wordt.
Tevens snap ik niet waarom mijn voorgaande reactie -1 gemod wordt.
Ik denk dat hij wat patserig overkomt en ook compleet offtopic is (dan zou hij zoals Game_overrr al zegt op 0 gemod moeten worden). Goron geeft aan dat Starcraft geen beste engine heeft omdat hij zo CPU-intensief is dat zelfs de snelste CPU's er moeite mee hebben. Vervolgens geef je aan een van de snelste consumenten-CPU's van dit moment te hebben, nog overclockt ook, en dat het daarop prima speelbaar is. Dat is geen reclame voor een spel.

Als je nu zei dat je een stock Core2 Duo had, was het een stuk overtuigender geweest. Het zou immers niet best zijn als een CPU-intensief spel zelfs op een overclockte i7 4770K niet goed zou draaien ;)

Niettemin fijn dat er nog gewerkt wordt aan RTS-games inderdaad, want het leek nogal dood te zijn in dat genre (op wat C&C/RA remakes na).
Ben misschien wel iets te defensief over Stracraft 2 ook, omdat ik het zo'n briljant spel vind :) speel het zelf niet veel meer maar volg zeer actief de e-sport scene, is gewoon geweldig om het niveau van spelen te zien en de ontwikkelingen van de meta-game. Als ze de framedrop verder kunnen verminderen zou wel fijn zijn inderdaad, echter op laagste grafische opties geloof ik dat het spel al vrij goed draait op vrij low-end systemen.

Verder altijd mooi om te zien dat er nog gewerkt wordt aan RTS, is weinig ontwikkeling binnen dat veld vindt ik. Vermoed trouwens dat Blizzard toch bij hun eigen Engine zal blijven.
Starcraft 2 is ook best een leuk spel, maar technisch gezien is het niet echt bijzonder goed eerder matig.

Dat valt mij van Blizzard sowieso erg op. Ze hebben hele goede mensen voor de audio, artwork en verhaal allemaal tip-top!

Maar technisch... Hun B.net haalt net aan 95% uptime, Hun support groep voor WoW gaf als hint aan voor de downloader je firewall compleet uit te zetten, het matchup systeem voor teamcgames binnen Starcraft 2 is om te huilen en er zijn zo nog zat dingen als je verder gaat zoeken.

Legacy of the Void will ik nog wel halen voor het verhaal. (Verhaal is ook erg goed gedaan tot dusver) Maar of ik het multiplayer blijf spelen, weet ik niet. 1vs1 heb ik in een RTS nog nooit wat aan gevonden en team games zijn een te grote puinhoop.
Dat komt omdat de oorspronkelijke nieuwsitem ging over de engine van Microsoft en Fireaxis en niet over Starcraft. Jij geeft aan dat op de hoogst mogelijke configuratie starcraft goed draait, di is dus offtopic. hoewel je dan geen -1 maar een 0 moet krijgen:)
Mja zo zou je dat kunnen zien. Zelf zie ik Stracraft als een RTS spel, het artikel ging over een RTS engine, en mijn reactie ging direct over de kwaliteit van de Starcraft (RTS) engine. Vind dat zelf dus nog wel gerelateerd aan het artikel, is niet alsof we ineens over roze olifanten praten ofzo.
Ik snap je, het is allebei over een RTS Engine, maar daarbij is de reactie wel redelijk Obvious en logisch te zien. Anyway, er zijn zoveel meer offtopic dingen die als ontopic of zelfs informatief beschouwd worden...:)
Ik mag alleen hopen dat die niet op consoles gaat verschijnen, ondanks de engine support hiervoor. Is straks de interface aangepast om op een controller te gebruiken. Dat gaat met een spel als Age of Empires niet werken, waar je aan 100 toetsaanslagen per minuut of zo zit.
De interface staat grotendeels los van de achterliggende engine. Kijk maar eens wat voor verschillende games ze maken met bv UE3.
True, maar alsnog zie je tegenwoordig wel vaker en vaker de gedachtegang "We kunnen een game voor consoles en PC maken, laten we dus maar snel aan de gelimiteerdere console werken en achteraf nog vlug een portje maken naar PC". Er zijn genoeg games die daardoor gewoonweg bagger werken met toetsenbord en muis, omdat het enkel een vlug portje naar PC betreft en het daar ook mee ophoudt.
Ik hoop nog altijd dat ze weer toetsenbord/muis ondersteuning leveren bij de aankomende spelcomputers. (dreamcast/ps2/gamecube/ps3 stonden het wel toe maar het werkte alleen bij specifieke spellen)
Ze hebben vast de rechten niet op de naam Age of Empires. Volgens mij is die van Microsoft.
Maar ze kunnen de engine wel licenceren aan MS....
Heb je het eerste woord van de titel van dit artikel weleens bekeken? Dus Microsoft heeft de rechten niet voor Age of Empires omdat die rechten van Microsoft zijn?
Het nieuwe Oxide Games is een studio die is opgericht door voormalig medewerkers van Firaxis Games en Microsoft.
Daarnaast staat er in de titel "Microsoft en Firaxis veteranen", niet medewerkers :) Het is een nieuwe studio opgericht door oud-medewerkers, maar dat houd dus niet in dat ze de rechten ook hebben.
Age of Empires, daar zijn veel uren aan weggegaan zeg.
Vond 2 overigens stukken lekkerder spelen dan 3. De kans dat AoE 4 ervan gaat komen is overigens wel klein, daar Ensemble Studios in 2008 haar deuren heeft gesloten.

'De definitieve engine voor rts-games', wat een patserige marketing uitspraak zeg. Ben wel zeer benieuwd naar deze engine, want rts-games zijn echt ongelofelijk leuk om te doen. Voor mij persoonlijke een van de interessantste genres.
Interessant, misschien gaat er dan toch een Age of Empires 4 en Rise of Nations 3 komen, of een Halo RTS voor de pc.
Ook heel interessant dat Microsoft mee werkt aan een engine die ook de PS4 ondersteund.
Microsoft werkt niet mee volgens dit artikel, alleen voormalig werknemers van Microsoft. Anders zou er ook echt geen PS4 ondersteuning zijn gekomen.
Ik ruik een nieuwe Civilization spel als paradepaard voor deze nieuwe spelmotor, zowel de UI-ontwerper als de lead-programmeur van Civilization V zijn onderdeel van de groep.

http://www.oxidegames.com/about
Civilization is TBS. Die zie ik niet zo snel werken als RTS . Als Civ fan zou ik het niet eens wilen.

edit: Nevermind, de kop boven het bericht deed net alsof het een RTS engine zou zijn, maar het is een 3D engine, en die kan idd ook voor TBS gebruikt worden.
Zou wel grappig zijn als Civ 6 dezelfde engine gebruikt als de pas aangekondige Gal Civ 3 8-)

[Reactie gewijzigd door Sisko op 24 oktober 2013 13:38]

In het artikel wordt vermeld dat het een engine is voor Windows, mag ik daaruit opmaken dat deze engine (initieel) niet voor Linux is? Op de site van Oxide Games kan ik er niets over vinden.
Nou, de engine wordt mede-ontwikkeld door microsoft... Ik denk dat je daaruit je conclusie wel kan trekken :P
Dat wordt het niet. Het zijn oud-medewerkers van MS die er aan meewerken.
Daarnaast staat in het artikel ook nog eens dat de engine gebruikt kan worden voor next-gen. Dus linux support zou wellicht niet eens zover gegrepen zijn.
De Playstation 4 staat er ook bij dus dat zegt niks.
Oeps ja, iets te snel gelezen O-)
"Mogelijk gaat Stardock Entertainment, de studio achter Sins of a Solar Empire, gebruikmaken van Nitrous." Stardock is al bezig met Galactic Civilizations 3, voor zover ik weet met hun eigen engine. Weinig kans dus :p
De eigenaar van Stardock heeft flink in de Nitrous engine geïnvesteerd, reken er dus maar op dat die 'eigen engine', gewoon die van Nitrous is. Ze hebben in het verleden één keer eerder de fout gemaakt om gewoon in eigen beheer zo'n engine te ontwikkelen, en dat is ze toen niet goed bevallen.
Reken er maar niet op:

http://forums.galciv3.com/449374/page/1/#3409396

FYI Frogboy = de eigenaar van Stardock

p.s. op welke engine zijn galciv 1 en 2 dan gebaseerd, die zijn volgens mij ook inhouse gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Sisko op 24 oktober 2013 17:20]

Eindelijk!! Word zo schijt ziek van die horror/zombie games
Een waardige opvolger van Sim City 4, Civilization 4 of desnoods (DOE EENS IETS GEKS...) iets NIEUWS?
Sim city 4 en Civ 4 zijn geen RTS games
het een is een Simulatie spel en het ander een Bord spel
RTS = Real time Stragety

ik wil weer eens wat nieuws in de richting van C&C ofzo
maar word dus nog ff wachten op Generals online

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 24 oktober 2013 15:10]

Ik maakte dezelfde fout. De kop is misleidend. De engine waar het hier over gaat is een 3D engine, niet specifiek een RTS engine.
Viel te verwachten (vooral door de connectie met Microsoft), maar jammer dat het enkel te spelen is op Windows en enkele next-gen consoles. Consoles zijn voor mij die dingen die je koopt voor een paar tientjes om nog even die 3 interessante exclusives te spelen, en Windows is een OS waar je snel een geleend AAA spel op uitspeelt, om vervolgens nooit meer naar het spel om te kijken (aan mij verdient men dan ook niet veel met Windows-only games, ik geef toch wel veel meer geld uit aan Linux-games). Bij RTS-games lijkt mij de multiplayer belangrijk, maar je moet wel met een behoorlijk goede game komen om mij te overtuigen met zulke regelmaat naar Windows te booten als je bij multiplayer games doorgaans doet. Al zouden ze de Linux support alleen maar doen vanwege SteamOS, dan zou dat al heel wat zijn.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 24 oktober 2013 13:13]

Tja, maar die paar % die geen windows draaien op een goede pc, of botweg weigeren dat op te starten zijn waarschijnlijk de investering niet waard voor een bedrijf.
Helaas geen Galactic Civilizations III op deze engine :'(

Die serie blijft toch een toppertje.
'de definitieve engine voor rts-games'
Dat is nogal een statement... klinkt meer als marketing en hype genereren... durf te wedden dat hij over 4 jaar al niet meer zo definief is en dat anderen al weer velen andere innovaties gedaan hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True