Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 21 reacties

Stardock Entertainment brengt Ashes of the Singularity op 31 maart uit. De rts-game is sinds eind vorig jaar al beschikbaar via Steam Early Access en het is een van de eerste spellen die gebruikmaken van DirectX 12.

Ashes of the Singularity wordt gemaakt door ontwikkelstudio Oxide. De real time strategy-game is opgebouwd in de Nitrous Engine, die sinds 2013 in ontwikkeling is. Volgens Oxide is het door gebruik van de DX12-api mogelijk om iedere eenheid in het spel van veel meer visuele details te voorzien en om veldslagen op grote schaal plaats te laten vinden.

Sinds oktober 2015 is het spel te koop in het vroegtijdige toegangprogramma van Steam voor 49,99 euro. Wie de game koopt krijgt straks ook de definitie versie, als deze op 31 maart uitkomt. Oxide zegt dat het geluisterd heeft naar feedback van spelers die al bezig zijn met de huidige versie en dat de multiplayer verbeterd is, onder andere door de balans tussen de verschillende units steeds te verbeteren. Ook zijn er diverse maps toegevoegd.

Als versie 1.0 van Ashes of the Singularity uitkomt, zal er een editor beschikbaar zijn waarmee spelers hun eigen maps kunnen maken. Als de release nadert zal de ontwikkelaar daar meer bekend over maken. Verder krijgt de definitieve versie van het spel een campagnemodus met de titel Ascendancy Wars.

Ashes of the SingularityAshes of the SingularityAshes of the SingularityAshes of the SingularityAshes of the Singularity

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (21)

Mooi nieuws.
Heb zelf al een beetje getest met de benchmark in de game, en een ding weet ik zeker; dx12 is het beste als je twee videokaarten hebt!
Interessant genoeg werkt de dx11 versie op een enkele graka beter dan de crossfire versie in dx12, terwijl dx12 met crossfire uit (dus graka's afzonderlijk toespreken) het beste is ^^
In orde van slechtst naar best:
Dx12 crossfire
Dx11 single
Dx12 single
Dx11 crossfire (verschrikkelijke frametimes tho)
Dx12 dual graka.

Getest met 2 r9 270x van MSI op 1080p. Heb mijn pc niet bij de hand (mobiel) van daar dat ik de daadwerkelijke scores achterwege moet laten.

Kortweg; dx12 is een hele goede stap in de juiste richting, alleen jammer dat het Windows only is.
Heb je ook de frametime tests gezien? Dat is om te janken met gelinkte GPU's.

Het is nog maar afwachten of we zoveel voordeel van meerdere GPU's gaan hebben. Vooralsnog is UWP in elk geval de nagel aan de doodskist van SLI/Crossfire, en ook van 120 fps caps met zijn forced Vsync. En reken maar dat MS dat gaat pushen.

Alles staat of valt nog altijd met support vanuit de developer dus in die zin is er geen verschil tussen DX11 en DX12. Ook nu wachten we nog weleens een poos op een SLI profile of solide driver support, dat verandert niet.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 11 maart 2016 11:44]

Crossfire support is inderdaad vaak om te janken, dat is ook de rede dat ik bij polaris naar een enkele graka ga.

Heb ook de frametimes in de gaten gehouden (via MSI afterburner tool) en zag dat die inderdaad vaak erg hoog lag, ongeacht de manier van testen. Ik merkte alleen geen choppy frames op, wat normaal wel het geval is als de frametimes zo hoog zijn als dat. Geen idee waarom dat zo is..

Ik vind het ook walgelijk hoe miscrosoft haar eigen crappy software aan het pushen is om een dikke vinger in de pap te houden. Op zich begrijpelijk dat ze dat wel willen, maar de manier waarop dat nou weer moet, bespottelijk.
Dat komt door Forced Vsync.

Je hebt dus gewoon ipv frame inconsistency, last van input lag die hoogst variabel zal zijn.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 11 maart 2016 12:00]

Oh serieus?! Ook in ashes als je het op steam hebt? Ik dacht dat er wel een optie voor was, maar dat heb ik dan gemist denk ik.

Normaal zet ik vsync -altijd- uit. Ik verkies tears over latency any day.
Vooralsnog lijkt het erop dat die Vsync een beetje hardnekkig werkt, dwz je kunt 'm wel uitzetten, maar dan kan ie volgende keer weer net zo hard aanstaan. Mogelijk wordt dat nog opgelost, mogelijk is dat inherent aan DX12 in die game.
Drievoudig bufferen zou de oplossing kunnen zijn ( voor mij wel het geval bij me nvidia kaarten )
Dat zit sowieso niet in elke game, en ik ervaar het zelf (bij degene waar het wel in zit) als ergere latency dan gewone vsync. Gelukkig heb ik vandaag mijn 21:9 lg scherm binnen met freesync, dus dan ga ik dat even testen :D alleen wachten op een display port kabel want die wordt niet standaard meegeleverd >_<
Dit oogt allemaal meer als een veredelde techdemo van 50 euro, om te laten zien wat dx12 kan. Als ik de reviews zo lees op steam, is de gameplay niet echt wat je van een top RTS zou verwachten.
Dit heeft volgens mij niet veel met dx12 te maken, als ik naar supreme commander 2 kijk dan oogt dat haast vergelijkbaar en dat is een spel uit 2010 waarbij er ook gigantische legers in beeld waren.. (dat draaide nog soepel op een 8800 GTX :+).
Inderdaad, en daarvoor had je ook al iets van KKND ofzo die ook al enorm veel units aan kon.

Ik had dan liever settings van C&C gezien (RA2 bv), zodat je wat beter kon zien wat er verder mogelijk was. Hele spacy/scifi met berg lasers vind ik nu niet bijzonder indrukwekkend.
Ik heb het spel gelukkig kunnen kopen in de aanbieding op steam voor 25 euro. Het spel is in mijn ogen ongeveer even goed als supreme commander. Alhoewel er wat dingen missen, zoals:
- het niet super ver kunnen uitzoomen (je kan wel redelijk wat uitzoomen, maar niet super ver) (wordt dit nog gefixed?
- het maximum aantal spelers is 6. Weet iemand of dit in de toekomst meer wordt?
- de low level units zijn zoveel zwakker dan een super unit, dat die gewoon geen damage daartegen doen ofja hij is gepromoveerd door al zijn kills voordat je hem damage doet en dan is ie veelte sterk. (een beetje meer balans daarin zou leuk zijn)

Het vechten van punt naar punt vind ik wel een pluspunt. dit zorgt voor veel confrontaties op het slagveld.
Hoe is de AI?
Ik speel zelden/nooit multiplayer om redenen... Is multiplayer skirmish tegen PC degelijk?
Vond Supreme Commander een enorm tof spel dus ben wel mogelijk geļnteresseerd.
De AI is op het moment gewoon normaal. Het werkt, maar het is redelijk voorspelbaar. (rusht soms een beetje en bouwt daarna geleidelijk op en valt dan alsmaar met (kleine) troepen aan).
Leuk idee, maar op basis van de screenshots vind ik het detail persoonlijk nogal tegenvallen. Units en landschappen zien er niet echt "voller" en "gedetailleerder" uit zoals ze aangeven.
Maar het is nog beta, we zullen zien of dit echt ¤50,00 waard is.

Uiteraard is gameplay > graphics, maar toch:
Volgens Oxide is het door gebruik van de DX12-api mogelijk om iedere eenheid in het spel van veel meer visuele details te voorzien en om veldslagen op grote schaal plaats te laten vinden.
Zie ik hier niet veel van terug momenteel.

*edit* Typos

[Reactie gewijzigd door equit1986 op 11 maart 2016 11:43]

Idd, ik ziet niets wat ik nog nooit eerder heb gezien. Supreme commander had ook al vrij grote veldslagen, en ik vindt de details van de units nou niet zo veel beter. Maar we zullen zien wat dit spel brengen zal.

Ik zie momenteel nog geen reden om 50 euro uit te geven en over te stappen naar dx12 iig ^^
Gameplay is inderdaad belangrijker dan hoe het er uit ziet, maar alle media-aandacht over dit spel gaat eigenlijk alleen maar over het feit dat het DX12 ondersteunt. Het lijkt me eerder een veredelde techdemo en dan is het uiterlijk toch het belangrijkste.

En als de meeste aandacht van de ontwikkelaars ook is uitgegaan naar de gebruikte API, heb ik weinig hoop voor het spel zelf.
De vraag is
Is dit een windows 10 game
Aangezien windows 10 alleen directx12
Windows 7/8 geen ondersteuning er voor
het spel draait ook op directx11, dus je kan het ook draaien onder win7/8.

wat ik zo heb gelezen draait ie alleen een stuk slechter in directx11 mode.
Ik heb het in early acces gekocht, maar het spel valt me vies tegen. Het is een soort scripted RTS. Er zijn vaste punten (nodes) die je moet innemen. Het aantal verschillende units zijn erg beperkt. De gebouwen voelen meer aan als een soort sprite die je ergens op de map neer plempt. Je hebt op geen enkel moment het gevoel dat je een nieuwe RTS speelt op een grotere schaal dan eerdere RTS games. De supreme commander reeks voelt veel beter aan. Je hebt op geen enkel moment echt het gevoel dat je veel invloed hebt op de gameplay. Gebouwtjes neerplempen zonder na te hoeven denken hoe en waar je ze neer zet. Zoveel mogelijk units spammen en dan naar de volgende node trekken. Als je meer als de helft in handen hebt dan win je vanzelf. Het voelt meer als een low budget titel dan een triple A game.
Nou, de eerste real life benchmarks. Al dat geneuzel met de synthetische speculaties.
Nu gaan we zien wat het verschil tijdens games zal zijn. Wat er te bereiken valt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True