Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 109 reacties

Nederlandse mobiele netwerken hebben bijna volledige 4g-dekking op A- en N-wegen in het land. Alleen bij Tele2, dat nog bezig is met het bereiken van landelijke dekking, loopt het bereik iets achter. Dat blijkt uit een bereikstest van het bedrijf Omnitele.

De gemeten verschillen in dekking tussen KPN, Vodafone en T-Mobile zijn statistisch niet significant, zegt het Finse Omnitele. Alle drie bieden ze 4g-dekking op meer dan 99 procent van de plekken waar het bedrijf met frequentiescanners heeft gemeten. Tele2 zit er iets onder met 94 procent van de plekken.

Op het wegennet scoren alle providers iets minder dan op vaste, drukke plekken, maar het bereik blijft in orde. KPN scoort het best op de provinciale wegen met 98,9 procent bereik, Tele2 doet het op N-wegen het minst met 88 procent.

Omnitele heeft het bereik geanalyseerd door met frequentiescanners te gaan meten op 99 vaste plekken, zoals vliegvelden en winkelcentra en op veel A- en N-wegen in Nederland. Het bedrijf heeft ook gemeten hoe lang het duurt om telefoongesprekken op te zetten, Facebook-posts te plaatsen en YouTube-filmpjes te laden. Dat gebeurde met een Galaxy S6 Edge+ in combinatie met diverse abonnementen. Het 4g-bereik op het spoor is niet gemeten.

Netwerk bereik volgens test OmniteleNetwerk bereik volgens test OmniteleNetwerk bereik volgens test OmniteleNetwerk bereik volgens test Omnitele

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (109)

De conclusie dat de redactie hier trekt is volgens mij een beetje selectief:"De gemeten verschillen in dekking tussen KPN, Vodafone en T-Mobile zijn statistisch niet significant"
De artikel zelf trekt een andere uitkomst op pagina 3 (sectie Uitkomst van het Onderzoek):
"Omnitele concludeert dat, gebaseerd op de gemeten resultaten en binnen het tijds en locatiekader van het uitgevoerde vergelijkend onderzoek KPN en T-Mobile iets beter scoren op de mobiele klantervaring van mobiele diensten dan Vodafone en Tele2. Het verschil tussen KPN en T-Mobile varieert tussen de onderzochte mobiele diensten en is in het algemeen te klein om een duidelijke winnaar aan te kunnen wijzen. Vodafone loopt niet ver achter op KPN en T-Mobile. Tele2’s achilleshiel betreft de klantervaring van mobiele data diensten, die negatief benvloed wordt door problemen met de toegankelijkheid van de datadiensten."
Uitkomst spraak (pagina 4): "Omnitele concludeert dat op basis van de testresultaten alle Nederlandse aanbieders goede en consistente mobiele spraakdiensten leveren. T-Mobile heeft een voorsprong op de rest met betrekking tot espreksopbouwtijdin de gemeten gebieden."
Dus, T-Mobile en KPN hebben een voorsprong over Vodafone. Het verschil is niet te groot maar het blijft desalniettemin een verschil.
Nu.nl is hier mee eens (http://www.nu.nl/mobiel/4...beste-klantervaring-.html)
In het rapport staat zelf: "De verschillen tussen KPN, Vodafone en T-Mobile zijn niet statistisch significant en laten zien dat alle drie de 4G LTE-netwerken min of meer gelijke dekking bieden in de gemeten gebieden."

Tweakers haalt hier alleen maar aan wat in het rapport staat. Wat mij betreft trouwens een weinig zeggend rapport.
Je hebt gelijk wat de dekking betreft. Maar, dit rapport is over mobiele klantervaring. Mobiele klantervaring is niet dekking alleen. Denk bijvoorbeeld aan de gevallen dat je 2 streepjes dekking hebt maar je internet nog steeds traag is of het duurt lang voordat je kan bellen. Dus, je moet ook iets over spraak en internetervaring zeggen. Dat deed het onderzoek wel en de redactie volgens mij niet.
Ik ben veel benieuwder naar dekking op de spoorwegen/trajecten aangezien dat d plek bij uitstek is om daadwerkelijk iets met je apparaat op 4g te doen (dat die bandbreedte ook daadwerkelijk nodig heeft).
Ik kan je in elk geval nu al vertellen dat t-mobile slechte dekking heeft en nauwelijks 4G op het traject van nijmegen > den bosch > eindhoven
daar ben ik het niet mee eens. ik heb tussen den bosch en eindhoven prima verbinding. nijmegen-den bosch kan ik niks over zeggen. daar reis ik nooit. zelf zit ik bij tele2 met een iphone 6
Tussen Den Bosch en Eindhoven had ik zowel met kpn als met tele-2 op het T-mobile netwerk altijd een vast stukje met nauwlettend berijk. Tussen Den Bosch en Utrecht zat ook altijd een zo'n plek en tussen Roermond en Heerlen ook. Het is voor mij alweer een paar jaar (2,5) geleden dat ik met regelmaat deze trajecten afging dus het kan inmiddels beter zijn

In de trein zijn meer mensen veel actiever bezig met hun telefoon dan op een autoweg. Die cijfers zou ik dan ook een stuk belangrijker vinden. Je krijgt dan namelijk ook een beeld van buiten gebieden wat je langs de meeste A en N wegen niet hebt. (in het zuiden van ons land)
Hoe kan je het niet eens zijn met zijn beoordeling als je op een ander 4G netwerk zit?
T mobiles dekking tussen ede Wageningen en Arnhem valt ook vaak een paar minuten weg...
Ik heb daar prima bereik. Een jaar geleden was het nog matig, maar tegenwoordig heb ik niks te klagen. Ik reis dagelijks op het traject Westervoort - Arnhem v.v. en heb eigenlijk altijd prima bereik. In de bossen tussen Ede en Wolfheze wordt het iets minder, maar zeker niet storend.
Ik kan je vertellen dat de dekking tussen Eindhoven en Venlo super is!
Net als Vodafone en KPN, ik reis dat traject dagelijks en zowel mij prive verbinding als mijn telefoon van de zaak hebben allebei een bagger verbinding (beide een iphone 6S)
Het zou dus ook aan de iphone kunnen liggen.
Heb er met de 6S op KPN geen last van op dat project.
In Gelderland is de enige plek waar KPN wegdondert voor mij, tussen Zutphen en Winterswijk. It's what you call "the middle of nowhere", al hou je met KPN nog wel 2G... Maar dat staat eigenlijk gelijk aan geen bereik tegenwoordig, gezien internetten godsonmogelijk is. :') (Okee, WhatsApp werkt nog... Tot mijn verbazing: WhatsApp Call ook af en toe; al is het dan enorme ruk kwaliteit met nogal vaak call drop door packet loss.)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 12 maart 2016 03:38]

Wegen toch ook? Passagiers in je auto kunnen sowieso hun mobiele apparaat onbeperkt gebruiken, maar ook als bestuurder is het prettig als je Spotify playlist niet continu wegvalt. Met 3G (in elk geval met Vodafone) heb ik nu op snelwegen in het oosten van het land nog regelmatig dat het toch even hapert.
Dat is inderdaad vervelend als je muziek wegvalt. Ik weet niet of het wel echt 100% bereik kan zijn. Ivm met dat je van de ene mast naar de andere hopt. Tijdens het rijden moet je niet met je telefoon bezig zijn.
Misschien een gek idee; maar als het een Playlist is: waarom sync je die dan niet gewoon als Offline lijst? :P Scheelt flink accu, scheelt flink data, en je hebt geen gelazer meer als je geen of slecht bereik hebt.
inderdaad. met tele2 heb ik altijd vanuit hoorn naar limburg 3 plekken waar de volledige verbinding wegvalt. zo'n kaart is veel nuttiger voor de jongere reizigers door nederland.
Via trein tussen Eindhoven en Weert zit een bos waar zelfs je 3G uitvalt via Vodafone en KPN (andere providers weet ik niet).
dat traject reis ik niet. ik reis naar venlo. andere richting dus.
Daar ben ik het zeker mee eens, ik merk op het traject Utrecht-Nijmegen nog redelijk wat plekken waar ik slechts gprs of zelfs helemaal geen bereik heb (rond Arnhem en Ede-Wageningen bijvoorbeeld).

Ik heb overigens Vodafone 4g, want dat is de enige waarmee ik binnen op m'n werk fatsoenlijke ontvangst heb.
Heb je geen wifi op je werk?
Uiteraard, maar dat helpt niet als je niet goed gebeld kan worden.
Dit gebouw is gewoon erg slecht doordringbaar voor de mobiele frequenties, de enige reden dat vodafone wel werkt is omdat ze hier in samenwerking met de uni femtocellen hebben opgehangen.
Het signaal mag in de buurt van het spoor niet te sterk zijn, omdat het anders de GSM-R verbindingen zou kunnen verstoren die de NS voor de communicatie gebruikt.
Dat signaal mag best sterk zijn, maar de mobiele operators zijn vrijwillig en tijdelijk terughoudend met hun signaalsterkte in de 900 MHz-band rond spoorwegen, totdat de ontvangers in de treinen (niet alleen van NS, maar van zo'n veertig spoorwegbedrijven) op de stand der techniek zijn gebracht.
Er zijn ook passagiers in een auto ;)
Worden die niet misselijk?
Is er tegenwoordig geen WiFi in de meeste treinen?
Dat gaat over het T-Mobile netwerk, dus afhankelijk van het mobiele netwerk.
(En met slechte technieken in die treinen ook, waardoor het eigenlijk nooit fatsoenlijk werkt; maar dat terzijde.)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 12 maart 2016 03:42]

Valt niet tegen voor Tele2! Voor een nieuwkomer die nog hard aan het bouwen is.
Verrassend ook hoe goed T-Mobile scoort t.o.v KPN en Vodafone.
Mja, het is maar net hoe je naar de statistieken kijkt :)

T-mobile heeft een groter "goed" percentage dan KPN. Maar ook nog steeds een groter "slecht" percentage ;)

Niet dat T-mobile dan dus echt slecht is. In tegendeel. Maar toch om te relativeren hoe je naar dit soort statistieken kan kijken.
En T-Mobile is nog niet klaar met hun complete ombouw, ze moeten nog op 1000 masten 4G900 activeren waardoor het bereik en de snelheid aanzienlijk omhoog gaat, voornamelijk in het noorden wat je ook kan zien op de kaart. Het zwarte stuk en het 'goede' stuk zal dus over een aantal maanden een stuk verbeteren.

KPN is ook nog bezig om hun dekking verder te verbeteren en snelheid, maar de snelheid wordt voornamelijk in steden en dorpskernen verhoogt, op de snelwegen niet echt. Tele2 heeft nog geen landelijke dekking en Vodafone doet relatief weinig. Zie voor actuele status 4gmasten.nl

[Reactie gewijzigd door Zenix op 11 maart 2016 14:40]

Bij mij in de regio is volgens die kaartjes (die dus wel op de snel- en autowegen meten maar niet op provinciale wegen en op niet-zo-drukke-plekken-in kleine-stadjes) Tele2 wel al ruimschoots voorbij T-mobile, en zelfs voorbij Vodafone. Slechts KPN kan zich hier nog meten met Tele2.

In de praktijk zal buiten de door-Omnitele-gemeten-plaatsen/trajecten de dekking van KPN waarschijnlijk fors beter zijn als Tele2 en ook Vodafone zal nog beter zijn. T-mobile blijft droefenis.
Tele2 deeld vaak locaties of zelfs antennes met T-Mobile. Kan goed zijn dat Tele2 daar 800+2600 heeft en T-Mobile alleen 1800MHz als 900MHz geactiveerd is zal ervaring beter zijn bij T-Mobile omdat bereik van de 2600Mhz minder is. Daarnaast kan Tele2 niet veel sneller, terwijl KPN en T-Mobile de 2100 al gaan inzetten voor hogere snelheden.

Dat T-Mobile droevig is een mening die niet meer relevant is, het was eerst slecht. Maar nu ze alles bijna hebben vervangen zo'n 4500 locaties kan je dat echt niet met droge ogen zeggen. Dit blijkt ook uit de test.

[Reactie gewijzigd door Zenix op 11 maart 2016 22:25]

Hier is het nog steeds droefenis. Wat heb je aan 3G als 2G al niet werkt. Dat 4G beter is komt enkel omdat het op lagere frequenties werkt (800Mhz) waardoor het bereik per mast beter is. T-mobile zit nog steeds grotendeels op de 1800Mhz, vandaar dat het slecht blijft, de masten staan voor die frequentie gewoon veel te ver uit elkaar en dt is niet veranderd (afgezien dan van dat ze bijna alle Orange-masten hebben uitgeschakeld na de overname en daarna (met dus een klein deel van de Orane masten erbij) nog steeds slechtere dekking had als Orange voordien).

Die 2600Mhz van Tele2 en 2100Mhz van KPN en T-mobile worden alleen ingezet op drukke punten waar veel bandbreedte nodig is maar de 1800Mhz van T-mobile is het basisnetwerk dit terwijl KPN, Vodafone en Tele2 een basisnetwerk hebben op 900Mhz en dat daarbij o.a KPN daar zelfs de 800Mhz bij heeft gekregen. KPN heeft bij de veiling in dit lage frequentiegebied de meeste blokken bemachtigd.

T-mobile is nog niet klaar maar misschien dat ze dan net iets betere dekking hebben als de andere providers maar dat moeten we nog afwachten.
Dat klopt niet, 4g heeft ook beter bereik op dezelfde frequentie. T-Mobile gebruikt 3G900 en 2G1800 waardoor 3G altijd beter is dan 2G. En daarnaast klopt het niet wat je zegt grootste gedeelde doet al 900MHz, maar nog niet alles want vaak moeten antennes nog vervangen worden in bijvoorbeeld hoogspanningsmasten die niet geschikt zijn voor lage frequenties.

Tele2 gebruikt bijna overal de 800+2600 als er maar een beetje inwoners zijn, dat kan je ook zien op de kaarten op 4gmasten.nl, klopt dus ook niet. Tele2 heeft geen 900MHz. Vodafone gebruikt 900MHz alleen voor 2G en KPN voor 2G en 3G en zoals ik eerder aangaf doet T-Mobile 3/4G 900MHz. Er is geen verschil tussen 800MHz en 900MHz in de praktijk. T-Mobile heeft wel 400 miljoen minder uitgeven aan de frequenties. Maar een netwerk dat niet slechter is.

En KPN heeft niet de meeste blokken in de 800, maar net zoveel als Vodafone en Tele2.

De 2100MHz van T-Mobile zal eerder op rustige plekken worden ingezet in eerste instantie omdat er anders te weinig ruimte is om via 3G te bellen op drukke plekken. T-Mobile gaat dit denk ik ook landelijk uitrollen.

Maar zoals je zegt is afwachten welke nou het beste wordt. Ik hoop dat je verbinding beter wordt.

[Reactie gewijzigd door Zenix op 11 maart 2016 23:00]

KPN levert 4G op 800, 1800, 2100 en 2600. Al is de uitrol van 2100 en 2600 nog maar gestaag bezig; 1800 is al op behoorlijk veel plekken met 800 te bereiken. Wat wel relaxed is, want haal nu op erg veel plekken tussen de 175 en 200MBit/sec met CA.
Maar een netwerk dat niet slechter is.
Niet mee eens.
Misschien als de uitrol een keer klaar is, maar het netwerk vertoont nog steeds behoorlijk veel gaten en de throughput is lang niet altijd om over naar huis te schrijven; terwijl ze in theorie juist vaker hoge snelheden zouden moeten kunnen halen door de fijnmazigheid van het netwerk.

Onderzoeken hiernaar bevestigen die ervaring. Hier zie je ook dat T-mobile een flinke streep "slecht" heeft, en dat is dan enkel nog maar bij wegen; en bij het onderzoek van Providers.nl scoorde T-Mobile ook consistent het slechtste van allemaal.
Uit bovenstaand onderzoek blijkt dit wel. Die test van providers.nl is met een Galaxy S6 gedaan die geen CA kan op de banden van T-Mobile dus niet relevant. En zoals jij ook aangaf zijn ze nog niet klaar nog zo'n 1000 locaties te gaan voor 900MHz alsnog doen ze het goed in dit onderzoek.

Slechter dan KPN op dit moment qua bereik klopt, qua snelheid niet volgens deze test. Maar beter dan Vodafone en Tele2 dat zeker wel. En Vodafone heeft meer betaald.
T-Mobile is niet per se beter dan bijv. Vodafone h.. hun dekking is op een groter gedeelte van de route 'slecht' dan bij Vodafone. M.a.w. T-Mobile heeft een groot deel met hoge signaalsterkte, maar ook nog een relatief groot deel met slechte signaalsterkte. Vodafone heeft minder vaak een hoge maar ook minder vaak een slechte signaalsterkte.

Uiteindelijk zegt signaalsterkte niet per se veel. Als de provider bewust met lagere vermogens werkt op bepaalde locaties dan kan het zo zijn dat de dekking wel prima is, maar de gemiddelde signaalsterkte lager.

Ook nog spannend: kijkt dit onderzoek naar de dekking van het dan leidende LTE-kanaal? Dan komt T-Mobile slechter dan nodig uit de test omdat ze de sterkte van 1800 MHz-kanalen meten en niet die van 900 MHz-kanalen.
Volgens dit rapport wel. Maar zoals ik in eerder bericht zei heb je altijd plekken waar de ene beter is dan de ander.

Dat deel slecht zie je ook voornamelijk in het midden en noorden waar ze nog niet klaar zijn. Het is gewoon slecht van Vodafone dat ze de voorsprong uit hand hebben gegeven.

Ze hebben een Galaxy S6 Edge gebruikt, lijkt mij dat ze naar alle banden hebben gekeken. Als ze bij T-Mobile alleen de 900 hadden gedaan of 1800 dan zouden er meer gaten zijn of niet? Want de 900 mist nog op zo'n 1000 locaties. En de 1800 heeft minder bereik.

[Reactie gewijzigd door Zenix op 12 maart 2016 11:39]

Dan zouden ze continu naar de RSRP van alle kanalen moeten kijken dus. Zou best kunnen dat het wel meevalt met T-Mobile en dat dit resultaat behaald is op de 1800-band.

Er is vooral op grote wegen gemeten en als je een directe line of sight hebt dan is het verschil tussen hoge en lage banden het kleinst. Op de 900-band gebruiken ze ook nog eens minder vermogen geloof ik.

Maar helaas is dit erg belangrijke feit over wt ze nou precies meten niet opgenomen in het rapport.
Klopt helemaal. Maar het is wel goed om te zien dat onze mobiele netwerken bij de betere horen. Voor de rest zegt dit rapport wel iets, maar ik zou weleens een onderzoek willen zien waar alleen de buitengebieden worden getest. Zeker voor de boeren die 4g als internetverbinding willen gebruiken lijkt mij dit relevant.
True :).

KPN heeft wel wat mooie kavels in de 800 Mhz. band, wat voor een groot bereik zeer gunstig is. Maar de gemiddelde snelheid zal door bandbreedte en dekking (dus meer gebruikers) lager liggen.

T-mobile heeft in hogere frequentiebanden een paar zeer mooie kavels met goede potentiele bandbreedte en is in de 900 Mhz. band ook goed bezig. Met genoeg masten kunnen ze daar een goede slag slaan.

Dat gezegd hebbende: Ik heb op dit moment zo'n belachelijk goede deal qua mobiele telefonie van KPN. ( 3,5 Gigabyte, 100 belminuten en Spotify Premium voor ongeveer 22 euro per maand ), tenzij ze me dwingen tot iets nieuws ga ik hier voorlopig niet meer weg :D. De snelheid die ik via 4g800 en in de steden gemiddeld heb, vind ik ruim voldoende :)

[Reactie gewijzigd door eymey op 11 maart 2016 14:48]

Dat is zo, maar ik vindt slecht bereik in de statistieken nou niet echt erg als het rond de 1% is. Dit zijn vaak de gebieden waar je niet vaak komt. (denk aan even met de trein er door heen of met de auto). Misschien in enkele dorpen zul je slecht bereik hebben. Maarja daar kun je je provider op uitkiezen ;)

het verschil tussen kpn en t-mobile bij redelijk en goed is trouwens wel erg groot, had verwacht dat dit andersom zal zijn.

Ook tele 2 doet het erg goed als nieuwkomer!
Mja, aangezien er maar op 99 plaatsen gemeten is en de verschillen minder dan 1% zijn, zou ik nog eens willen wijzen op de opening van het artikel, "De gemeten verschillen in dekking tussen KPN, Vodafone en T-Mobile zijn statistisch niet significant."

Voor hetzelfde geld was er op n locatie toevallig geen KPN bereik geweest en wel T-Mobile en dan was het andersom. Het wordt sowieso niet duidelijk hoe die sub-1% scores precies tot stand komen. Je hebt dekking, voor mijn part slechte dekking, f niet. Hoe kun je ooit 0,2% gn dekking hebben bij een test met 99 meetpunten? De dekking kan dan immers alleen gemeten worden in stappen van 1,01%.

- - - Update - - -
Uit het rapport: "In totaal zijn 2000 testen per mobiele aanbieder uitgevoerd op een traject met een totale lengte van 6200 km."

[Reactie gewijzigd door breakers op 12 maart 2016 11:35]

Tele2 heeft er een extra belang bij om zo snel mogelijk 4G uit te rollen, dan kunnen ze het 3G contract bij T-Mobile sneller beindigen.
Dat gaat voorlopig helemaal niet gebeuren. Ze hebben national roaming op T-Mobile hel hard nodig voor gesprekken. Ze gaan dan binnenkort wel VoLTE aanbieden maar slechts een beperkt deel van de toestelbase in Nederland is geschikt voor VoLTE dus ze kunnen helemaal nog niet zonder T-Mobile.

Wel willen ze zoveel mogelijk data over hun eigen 4G netwerk krijgen. Want elke MB die niet over hun eigen netwerk gaat is vele malen duurder.
De meeste flagships van de afgelopen 3 jaar kunnen ermee overweg, en alle nieuwe toestel + abo die ze nu verkopen kunnen er ook mee overweg.
Ik denk dat het in absolute cijfers best mee valt met de hoeveelheid toestellen die het niet aankunnen; maar natuurlijk is het ook nog: hoe minder gesprekken moeten terugvallen naar 3G/2G bij T-Mobile, hoe goedkoper Tele2 uit is; en hoe meer winst ze draaien.

Plus is het wel fijn voor ze dat ze niet afhankelijk zijn van T-Mobile.
Immers hebben toestellen die 2G/3G nodig hebben om te bellen, en 4G enkel pakken voor data, de neiging om niet te verbinden met 4G als er geen call mogelijk is via fallback; die klanten van Tele2 hebben dan dus last van slecht bereik van T-Mobile.
T-Mobile was vroeger inderdaad slecht, maar ik wil nu niet meer anders. Nooit geen problemen en eigenlijk altijd 4G. :)
Ik vind dit wel een correct beeld van de huidige stand. KPN is de beste op dit moment, maar het is afwachten of dit zo blijft als T-Mobile klaar is met de complete ombouw. Vodafone is een goede derde maar als Tele2 goed blijft bijbouwen dan zal het niet lang meer duren voordat Tele2 Vodafone passeert.
Tenzij Vodafone en Ziggo hun samenwerking opschroeven en een kapitaal injectie (dmv de joint venture capital en lening van banken voor de nieuwe holding) en dan flink gaan bijtimmeren aan het netwerk. Probleem is: dat hebben ze waarschijnlijk niet nodig, omdat mensen met Ziggo thuis mogelijk sneller voor Vodafone zullen kiezen als ze dan dikke korting krijgen. Dus misschien komt het er alsnog niet van, en kan het inderdaad best eens gebeuren dat Vodafone naar de laatste plek zakt. Al moeten we eerst nog eens zien of T-Mobile's netwerk inderdaad goede dekking gaat bieden, ze zijn al jaren bezig met die uitrol en het is nog steeds gatenkaas, en de throughput is redelijk ruk: ook op de plekken waar het netwerk al "klaar" is en LTE-A in volle glorie te aanschouwen is...

Ik denk niet dat ze KPN ooit zullen verslaan.
KPN staat al jaren eenzaam aan de top, en de andere providers doen hun best; maar krijgen het gewoon niet voor elkaar. Ik denk dat het T-Mobile dit keer ook niet gaat lukken, maar als ik kijk naar de vooruitgang bij Vodafone zou het wel eens kunnen dat T-Mobile hen voorbij streeft. Maar KPN verslaan, dat is op dit moment nog altijd slechts een grote droom voor T-Mobile; waarvan het onwaarschijnlijk is dat ze hem realiseren.
Niet helemaal mee eens. Vodafone presteert gewoon goed genoeg voor de gemiddelde gebruiker. Ben je grootverbruiker en stuur en ontvang je veel data, dan is KPN duidelijk de beste keus. Maar ben je gewoon iemand die weleens social media-dingen doet, dan maakt het geen zak meer uit welke provider je hebt.

Bij Vodafone zie ik nog weleens 2G als ik de telefoon uit m'n broekzak haal indoors, maar vaak springt hij gelijk naar 4G als ik hem in m'n hand heb. Maarr... het is toch wel regelmatig zo dat ik in een parkeergarage ben en mijn KPN-telefoon geen signaal heeft en Vodafone wel, soms zelfs 3G :p ... En telefonisch bereikbaar zijn is voor mij wel belangrijk. De andere providers doen hier duidelijk minder aan.

Maar die dekking op Schiphol, zeer traag 2G op een plek met zo veel mensen terwijl je de zelfbenoemde small cell-koning bent. Kom op mensen, 4G small cells op Schiphol, ook bij de gates...
Eens dat het een correct beeld schetst, maar ik begrijp niet hoe je kunt volhouden dat KPN 'het beste' is als de scores voor 'slecht bereik' 0,6% beter zijn dan die van T-Mobile terwijl de score van goed bereik 5% hoger ligt.

Voor mij bewijst dit dat de verschillen op de wegen en drukke punten verwaarloosbaar klein zijn. Alleen liggen de knelpunten in Nederland traditioneel juist in de dunbevolkte gebieden, woonwijken, industrieterreinen etc en binnenshuis. Komt daardoor een beetje over als een verkapte 4G-promotie.
Ik voel een Tweakersactie aankomen waarbij de leden de proef op de som nemen door met een Livestream het land door te rijden. Ik ben benieuwd hoe stabiel dat zal zijn :)

:+
2 maanden geleden van Deventer naar Amsterdam over de A1 gereden. Ik zat lekker achterin en heb via 4g een Twitch stream gekeken. Dat ging prima, althans, ik kan me niet herinneren dat ik haperingen/buffering had. Op dat gedeelte van het wegennet werkt het via KPN iig prima.
Wat ik me dan afvraag is, hoe zit dat met de data die verbruikt wordt. Heb je dan onbeperkte data?
Er was laatst een actie met twee bussen tegen elkaar FIFA spelen met live streams. Geen idee hoe dat verlopen is.

Zelf afgelopen weekend in de trein geluisterd naar een livestream van een vriend van me die een technoset aan het opnemen was terwijl ik mijn online boekhouding aan het bijwerken was. De enige merkbare hickup die ik had was tijdens een wissel van 4G naar HSDPA in de omgeving van Haarlem.
Ik heb over de A6 een uur lang met beeld geskyped. Ging prima bij KPN 4G. Dataverbruik viel me ook nog wel mee :P

Dit was eergisteren trouwens.

[Reactie gewijzigd door HvanderT op 11 maart 2016 12:46]

Nou is waarneming altijd subjectief, maar in mijn beleving en te oordelen aan het aantal dropped calls dat ik de laatste tijd met vodafone weer ervaar, is de kwaliteit er in bepaalde gebieden niet op vooruit gegaan. Als ik naar het kaartje kijk lijkt er ook meer blauw op het kaartje te staan dan ik in het staafdiagrammetje terugzie. Oordelend naar het kaartje en mijn ervaringen, zou het eerder rond de 60-65% oranje zitten. Maar goed, ik heb dan ook een iPhone. Die staan niet bekend om geweldig goede ontvangst.

Andere opmerking in deze: heel fijn wanneer je woont en rijdt in een gebied waar het hierboven oranjegekleurd is. Balen wanneer het dat niet is. Ervaring leert echter dat je er niet zoveel aan hebt. De meeste mensen zullen zich in een beperkte cirkel rondom hun woonplaats begeven. Zit je daarbij in blauw of zwart, succes. Leuk dat het 50 km verderop goed is, maar daar woon/werk/ben je niet.
Dit, precies. Het is nogal een juichend artikel, maar eigenlijk is blauw gewoon om te janken, want reken maar dat 'redelijk' in 4G-termen eigenlijk gewoon onbetrouwbaar betekent.

En dat er in het Westen prima dekking is, is nogal een open deur. 'Kijk eens! We hebben prima bereik in het drukstbevolkte en dus meest winstgevende deel van het land'.

Joepie!

[Reactie gewijzigd door Vayra op 11 maart 2016 11:53]

En dat er in het Westen prima dekking is, is nogal een open deur. 'Kijk eens! We hebben prima bereik in het drukstbevolkte en dus meest winstgevende deel van het land'.
Dat het binnen de randstand prima is, is niet vanzelfsprekend en alleen maar een voordeel. Dat hadden ze veel slechter kunnen doen.
En dat het buiten de randstad ondermaats is, doet daar niks aan af.
Het is ook gewoon logisch de randstad prioriteit te geven bij zulke dingen, precies om wat je zegt dat het het dichtstbevolkt is, veel economische activiteit etc..
Het rare is ook dat ze LTE meten maar dat de voicecalls juist niet over LTE gaan. Bij Vodafone ervaar ik tijdens het reizen ook relatief veel dropped calls, maar ook bij KPN is het aantal dropped calls voor m'n gevoel gestegen. Geen ervaring met T-Mobile..
Ik rij vaak met de trein langs duiven (0 bereik) en door de veluwe (ook niks). Hier is nog winst te boeken. Gebruik kpn 4g.
Veluwe doet niemand het goed. Zodra je in de trein zit, Apeldoorn uitgaat vallen alle providers weg (heb ze allemaal geprobeerd).
Hmm, met KPN anders weinig last hoor.

Ik reis met enige regelmaat van Apeldoorn via Hilversum naar Almere en kom dus o.a. ook dwars door de Veluwe heen.

Ik heb toevallig laatst nog een TV programma gekeken via NPO Gemist in de trein van Apeldoorn naar Almere.

En eigenlijk was de enige plek waar ik eventjes haperingen had, het stuk bos tussen Baarn en Hilversum.
Dat stukje bos tussen Baarn en Hilversum is voor T-Mobile ook een lastig punt. Met mijn Nexus 5 verlies ik daar de volledige verbinding.
Nexus 5 heeft ook niet het beste bereik, zat echt een gigantisch verschil in toen ik overstapte van een iPhone 4S. Ik zat bij een treinreis van 20 minuten iets van 5 minuten zonder verbinding terwijl dit bij de iPhone eigenlijk alleen in de tunnel was.
Op volledige route van Hilversum naar Zwolle alleen problemen tussen Hilversum en Baarn. Verder overal 4G bereik. In ieder geval de laatste keer dat ik dit traject aflegde.

Deel van het issue heeft met de frequenties te maken, in combinatie met de treinen zelf en de bovenleiding. De Internationale trein naar Berlijn bijvoorbeeld is mijn bereik ook duidelijk minder dan in een dubbeldekker. Specifiek tussen Amsterdam en Hilversum.

Met rondjes fietsen door de polder verder nooit issues eigenlijk.

Maar ik kan met een paar dagen verlengen, dus dan zal ik overstappen naar de Nexus 5X. Kan ik eens kijken of dat beter werkt ;)
Ja, de Berlijn IC is een echte kooi van Faraday. Maar in een (voorheen) Koploper of VIRM dubbeldekker gaat het eigenlijk prima.

Sony Xperia Z1-compact overigens .
Nexus 5 heeft inderdaad een vrrselijk bereik. Bij Leiden Lammenschans ook vaak 0 bereik, terwijl dit met andere telefoons (zelfde provider) geen probleem is.
Klopt, tussen Baarn en Hilversum ben ik hem ook altijd kwijt.

Ik moet wel zeggen dat KPN al weer een tijd terug is dat ik dat had hoor.
Veluwe blijft slecht. Zandgrond (radiotechnisch moeilijk) en weinig basisstations toegestaan.
Ter informatie, zandgrond is alleen "radiotechnisch moeilijk" bij relatief lage zendfrequenties zoals middengolf, je hebt dan namelijk een goede aarding nodig om de grond als "tegenpool" van de antenne te kunnen gebruiken, en zandgrond geleidt minder goed. Bij de hoge frequenties van mobiele telefonie zijn veel kleinere antennes nodig en in de constructie daarvan zijn de "pool" en de "tegenpool" allebei vertegenwoordigd.
Dat is apart, ik was vorige week in Duiven en trok naar 97MBit/sec naar beneden op het KPN 4G netwerk. o0 Had 4 strepen bereik. Ben benieuwd wat voor toestel je hebt, misschien probeerde die op 1800 te gaan hangen ipv 800; heeft je toestel 4G+ of enkel CAT 4 4G? (Eg: iPhone 5, OnePlus One, HTC One M8, etc.)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 12 maart 2016 04:00]

Station duiven, daar heeft vrijwel niemand bereik. Nooit gehad ook, met een m7 niet, nexus 6 niet, s6 niet, en 6p niet. De rest van duiven, ik hoop voor de mensen die er wonen dat er wel bereik is ja.
Erg mooi voor alle bellende automobilisten :)
Ik ben er geen voorstander van, hands free of niet, je aandacht is niet volledig bij het verkeer tijdens het voeren van een gesprek...

En dat zie je aan het rijgedrag van mensen wanneer ze aan het bellen zijn.
Erg mooi voor alle bellende automobilisten :)
Ik ben er geen voorstander van, hands free of niet, je aandacht is niet volledig bij het verkeer tijdens het voeren van een gesprek...
Wat een aannames zeg.
Je kan ook muziek streamen (Spotify) met je telefoon.
Je kan ook navigatiesoftware hebben die de kaart downloadt ipv offline opslaat.
Je auto kan ook een simkaart ingebouwd hebben (wat mijn auto heeft) om fileinfo te gebruiken voor de optimale route van de navigatie.
Daar heb je een verbinding voor nodig.
Dat waren inderdaad aannames, in een later bericht geef ik toe dat 4G inderdaad voor meerdere zaken gebruikt kan worden.
Ondanks dat zijn dat vaak wel zaken die je aandacht van het verkeer houden.
Muziek luisteren niet zo zeer, maar in Spotify het volgende nummer aanklikken/opzoeken? Om maar een voorbeeld te noemen.
Dat waren inderdaad aannames, in een later bericht geef ik toe dat 4G inderdaad voor meerdere zaken gebruikt kan worden.
Ondanks dat zijn dat vaak wel zaken die je aandacht van het verkeer houden.
Muziek luisteren niet zo zeer, maar in Spotify het volgende nummer aanklikken/opzoeken? Om maar een voorbeeld te noemen.
Dan denk ik dat Spotify veiliger is dan een andere CD in de speler stoppen ...
Het is beide onveilig.
Mijn punt is dat een 4G verbinding veel mogelijkheden biedt die tijdens het auto rijden afleiding kunnen veroorzaken.
Het is beide onveilig.
Mijn punt is dat een 4G verbinding veel mogelijkheden biedt die tijdens het auto rijden afleiding kunnen veroorzaken.
Ik denk dat als ik met een knopje op het stuur een next track kan kiezen, dat dat niet onveilig is.
Maar wellicht zijn we het daar niet over eens en dat mag.
Dan ook stoppen met muziek/radio luisteren, praten met passagiers, roken, navigatie gebruiken etc.
Dat weet ik niet, dat doe je wel alleen, tijdens een gesprek heb je interactie met een ander.
Wanneer de bestuurder voor mij een gesprek heeft met een passagier is dit ook duidelijk merkbaar aan het weggedrag.

In het artikel lijkt het er ookl op alsof het een focus was om goed bereik te creren op de grote wegen, wat ik dan best wel bijzonder vind.