Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Firaxis Games werkt aan twee extra uitbreidingen voor Xcom: Enemy Unknown. De eerste van de twee gaat Slingshot Content Pack heten en bevat een aantal gekoppelde Council missies. Over de tweede pack laat Firaxis niets los. Het Elite Soldier Pack is vanaf nu te downloaden.

Het Elite Soldier Pack voor Xcom: Enemy Unknown is te downloaden voor 5 dollar of 400 Microsoft Points. Het pack was eerder enkel beschikbaar als bonus voor wie de game vooraf bestelde en wordt nu te koop aangeboden. De uitbreiding plaatst een klassieke X-com-soldaat in het arsenaal van de speler. Die is geïnspireerd op de game waar de serie op gebaseerd is, UFO: Enemy Unknown uit 1994. Firaxis Games werkt nog aan twee nieuwe uitbreidingen. Als eerste zal de Slingshot Content Pack verschijnen. Die voegt een serie gekoppelde Council-missies toe aan de game. De pack bevat drie nieuwe levels en een nieuw speelbare soldaat. Wat de pack gaat kosten en wanneer hij verschijnt, is niet bekend. Over de tweede pack laat Firaxis helemaal niets los.

De game van Firaxis is een remake van de klassieker uit 1994. Het is een turn-based game waarin spelers een invasie van aliens proberen te stoppen. Uitgever 2k Games, die de game op de markt bracht, heeft nog een tweede game rond de Xcom-organisatie op de planning staan. Die game gaat simpelweg Xcom heten en wordt gemaakt door 2K Marin, de studio die eerder meehielp om de ontwikkeling van BioShock en BioShock 2 af te ronden.

Xcom: Enemy Unknown - Slingshot Content Pack Xcom: Enemy Unknown - Slingshot Content Pack Xcom: Enemy Unknown - Slingshot Content Pack Xcom: Enemy Unknown - Slingshot Content Pack Xcom: Enemy Unknown - Slingshot Content Pack
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Beetje triestige reacties hier vind ik, "nostalgia goggles" ?

Het spel is gewoon geweldig, speelt vlot, is leuk en heeft enorm veel weg van de OG. Een spel als OG zou vandaag niet meer verkopen, gewoon omdat het zo tijdrovend is, zo repetitief en zo frustrerend. NG is niet perfect, maar heeft turn-based RTS wel weer op de kaart gezet (iets wat Jagged Alliance niet kon).

- Het huidige action system vind ik oneindig veel beter dan de time units, gewoon omdat ik niet met een rekenmachine wil liggen spelen. Saven, loaden om de perfecte balans te vinden.
- Geen ammo kan ik ook alleen maar toejuichen, was enkel tijdverspilling. Ben perfect tevreden met een occasionele reload.
- Grote legers van 20 man in een turn-based RTS? No thank you, was gewoon degoutant lang wachten om ze allemaal 1 meter vooruit te laten gaan.
- Research was veel uitgebreider, kan zijn, maar in deze tijden van slimme gamers had het niet lang geduurd voordat daar een probleem mee komt, is gewoon te veel om te playtesten.
- Meerdere basissen over de hele wereld betekende gewoon meer management en meer frustratie. Dit is perfect opgelost met de satellieten.

Wat betreft de verbeteringen kan ik zo wel even doorgaan, maar het is niet allemaal rozegeur en manenschijn uiteraard. Camera wil nog al eens buggen met height differences, AI cheat (+hit en +crit) en ik vind het spijtig dat ik mijn basis niet meer kan uitbreiden.

Al bij al vind ik het een geslaagde remake :) voor de fans van de OG, zij kunnen misschien beter de OG blijven spelen? :P Of één van de vele indie-remakes, want die zijn ondertussen al met 3?
Ieder zijn/haar eigen mening.

Wat echter niet ontkent kan worden is dat er speldynamiek verdwenen is. Diverse componenten zijn uit het spel gehaald en het geheel voelt dumbed-down aan.

Dat maakt het spel niet slecht, maar over het algemeen is het wel slechter dan het origineel.

wat betreft jouw argumenten:
* time units: ik heb bij het origineel ook nooit een calculator gebruikt hoor.
* ammo: persoonlijk vond ik het hele eigen inventarisatie inrichten wel een goed aspect van het spel. Als ik een soldaat een launcher wil geven en daarnaast enkel en alleen ammo voor die launcer dan was dat in het origineel mogelijk. Daarnaast was het oprapen van ammo die vijanden dropte ook wel makkelijk en in elk geval heb je geen onbeperkte relead mogelijkheden.
* Meer soldaten zorgde ervoor dat je makkelijker kon opofferen. Nu ben je ofwel bezig met 300 keer te saven en laden ofwel ( zeker in ironman modus ) je soldaten veel meer stapsgewijs te verplaatsen en continue in overwatch modus te zetten. Mijn persoonlijke mening is dat de huidige versie niet zo zeer een verbetering is.
* Research te veel om te playtesten? want wat de research tree van Civilization is ook te veel om te playtesten?.. Wat voor argument is dit nu eigenlijk?
* de bassisen van voorheen managen was gewoon een onderdeel van het spel. Je moest ook componenten bouwen om die basissen te beschermen. Haal dit weg en je hebt minder spel elementen.

Ik heb me redelijk vermaakt met UFO: enemy unknown, maar de "triestige" reacties zijn niet zonder argumenen. Sterker nog: Twilight 2000 die nog een kleine 2 jaar voor Enemy unknown uitkwam was in mijn ogen een sterkere turn based strategy game dan Enemy unknown nu.
"* Meer soldaten zorgde ervoor dat je makkelijker kon opofferen. Nu ben je ofwel bezig met 300 keer te saven en laden ofwel ( zeker in ironman modus ) je soldaten veel meer stapsgewijs te verplaatsen en continue in overwatch modus te zetten. Mijn persoonlijke mening is dat de huidige versie niet zo zeer een verbetering is."

geen puur kannonen voer hebben vind ik juist realistische.

en staps gewijs verplaatsen met overwacht is natuurlijk helemaal reaslitische. ze hebben de speler dus door de game mechanics gedwongen realistische te spelen of veel mensen te verliezen. dan ben je dus gewoon goed bezig.
@countess:

Want in oorlogen worden soldaten niet als "kannonen voer" ge/misbruikt?
Het saven of stapje voor stapje lopen is juist onrealistisch. Natuurlijk zijn beide spellen ver van de realiteit verwijderd, daar niet van. Als het echt realistisch zou zijn dan zouden een groot gedeelte van je soldaten nooit meer terug komen... en duurt het ook wel waarschijnlijk iets langer dan een paar dagen om te herstellen van zware/near fatal wounds... :)
Maar de oude versie vond ik geloofwaardiger over komen.
Enfin , dat jij de nieuwe manier fijner vind spelen is jouw goedrecht verder hoor. valt ook verder weinig over te discussieren, want dit is zeer subjectief.

Dat stapsgewijs lopen en met name de helft of meer van je ventjes elke beurt op overwatch zetten vond ik in elk geval slaapverwekkend. Ik zeg dus: niet zo heel goed bezig! ;)
Want in oorlogen worden soldaten niet als "kannonen voer" ge/misbruikt?
Het saven of stapje voor stapje lopen is juist onrealistisch. Natuurlijk zijn beide spellen ver van de realiteit verwijderd, daar niet van. Als het echt realistisch zou zijn dan zouden een groot gedeelte van je soldaten nooit meer terug komen... en duurt het ook wel waarschijnlijk iets langer dan een paar dagen om te herstellen van zware/near fatal wounds..
je kan ook moeilijk een oorlog (van honderden duizenden mensen) vergelijken met een gevecht van een aantal elites tegen Aliens

In Oorlogen worden mensen opgeofferd, maar als jij met een team van pro's opweg gaat om een probleem op te lossen, dan is mensen opofferen daarvoor gewoon geen leuke optie (imo)
Inderdaad, als ik me in het origineel aan zaken ergerde, dan was dat vooral de onrealistische inventory waar zo ongeveer een hele auto in kon.

Het huidige inventory systeem vind ik heel prettig werken, het dwingt je echt om keuzes te maken en je mannetjes te specialiseren, in plaats van alles vol te pletteren.

Verder is de research tree helemaal niet 'veel minder' uitgebreid dan het origineel, het scheelt welgeteld 6 items.

Base invasion vond ik ook zo verschrikkelijk in het origineel, blij dat dat eruit is.

Enige waar ik me persoonlijk aan stoor is de wederzijdse spot en de free turn die de aliens vervolgens krijgen.

Verder een hele goede game!
Tijdje gespeeld, leuk maar mis toch het echte Ufo enemy unknown gevoel.

het aantal soldaten is te laag, het onderzoek te beperkt het spel te eng beperkt qua mogelijkheden.


Hopelijk met wat mods komt hier verandering in.
Als je een "echt" vervolg op het origineel wilt hebben verwijs ik je hier naar:

www.xenonauts.com

Het spel is op het moment nog in alpha maar ze zijn al een heel eind. Xenonauts doet en heeft wat de nieuwe XCOM niet heeft waaronder:

- Groter aantal troepen
- Meerdere basissen bouwen (en vrije keuze wat betreft het plaatsen ervan)
- Handmatig mikken
- Volledige verwoestbaarheid van de mappen
- Een verbeterd air-combat systeem

Ik heb zelf een hele tijd terug al een oudere alpha build gespeeld (deze zijn beschikbaar voor mensen die de game gepre-orderd hebben) en vond het zelfs toen al beter spelen dan XCOM 2012.
ik vond deze opensource versie ook wel leuk.
(en deze is gratis te spelen en als je wil kan je ze helpen met het uitbouwen er van)

http://ufoai.org/wiki/index.php/News

[Reactie gewijzigd door bamboe op 24 oktober 2012 20:06]

Tijdje gespeeld, leuk maar mis toch het echte Ufo enemy unknown gevoel.
Mee eens. Ik mis vooral het RPG element van de soldaten. Ja, ze stijgen wel in rank en je kan daarbij steeds kiezen tussen twee verschillende traits, maar meer mogelijkheden heb je niet en vooral de afwezigheid van de inventory vind ik een erg groot gemis. Ook mis ik het maken van nieuwe basissen, en het verdedigen ervan. En natuurlijk de mind control, totaal nog niets van tegen gekomen afgezien van wat sectoids die zoiets lijken te doen bij zichzelf. Volgens mij zit dat er in z'n geheel niet in.

Daarnaast wordt het spel geteisterd met bugs. Zo wordt het je af en toe onmogelijk gemaakt om een mannetje naar de juiste plek te bewegen omdat iets het zicht blokkeert (zoals het dak van een UFO wat niet weggaat op de hoogte van het plateau waar je ze op wil zetten), zweven mannetjes in de lucht als je ze naast een trap zet die je niet beklimt (dan staan ze dus bovenaan de trap in de lucht, al maakt dat kwa kansen en zichtbaarheid niet uit), komt de zichtbaarheid op het icoontje rechts onderin en de daadwerkelijke hit chance af en toe totaal niet overeen, en doet de UI soms raar (zo bleef bij mij het ship weapon loadout op de voorgrond terwijl ik allang weer uit de hangar was gegaan).

Begrijp me niet verkeerd, ondanks dit alles vind ik het een érg vermakelijke game en ben ik de afgelopen week weer veel te vaak veel te laat naar bed gegaan omdat ik per se nog even iets wilde researchen of bouwen, waarbij er natuurlijk weer net een spannende missie tussendoor komt :)
De mind control zit er wel degelijk in. Hiervoor moet je wat langer spelen en je aan de objectives houden.
De meerdere basissen, en base defense mis ik ook, en had ik er graag in gezien.
Mind Control/Psi is wel degelijk aanwezig, maar krijg je pas vanaf de Alien Base mee te maken
Aantal soldaten te laag? Je bedoelt wat je kan sturen per missie?

En waarom vind je onderzoek zo beperkt dan?
6 soldaten in één missie is inderdaad te laag. Ik weet dat ze het hebben proberen uit te leggen als "dit maakt iedere soldaat belangrijker!" maar het is gewoon een tactische achteruitgang.

En onderzoek gaat alleen maar over verbeteringen, waar je vroeger door onderzoek een breder gamma van items kon maken en dus méér keuze had.
6 soldaten in één missie is inderdaad te laag. Ik weet dat ze het hebben proberen uit te leggen als "dit maakt iedere soldaat belangrijker!" maar het is gewoon een tactische achteruitgang.

En onderzoek gaat alleen maar over verbeteringen, waar je vroeger door onderzoek een breder gamma van items kon maken en dus méér keuze had.
Ik ben nog niet klaar met het spel, maar je kan door research toch betere wapens en armour kopen. Je kan ook voor een s.h.i.v. gaan en dergelijke en ik vermoed dat er nog wat andere items te koop zijn.

Wat die 6 mensen op missie betreft valt het ook best mee. Het is wel zo dat ik regelmatig eens een save game aanspreek en dus niet op ironman speel. Maar de meeste missies speel ik uit zonder het minste schrammetje en zonder save games.

Als ik het ding uitspeel ga ik ook de uitbreiding aanschaffen. 5 euro voor 1 soldaat uit het klassieke spel vind ik veel geld. Dan koop ik liever het origineel.
Ik heb hem inmiddels uitgespeeld, maar er zijn zeer beperkte hoeveelheid wapens, heavy plasma wapen en plasma rifle zijn een van de laatste (afgezien van de laatste alloy cannon wat gewoon een shotgun is). Persoonlijk vind ik research altijd een leuk aspect van deze games, helaas heb je ook niet verschillende research paden. Laser- plasma- end.. Het researchen van aliens (autopsy) geeft soms iets nieuws maar meestal alleen info, ik had wel een update van wapens willen zien of een bonus in het raken van deze aliens (omdat je nu the softspots weet)

Er zijn geen nieuwere rockets voor heavy ala originele xcom (met waypoints zoals in xcom terror of the deep..schredder rocket is gewoon een soldier update & is alleen zwakker) enkel alien grenade welke lang niet krachtig genoeg is. Plasma rifle kan je niet eens maken die kan je alleen verkrijgen door mutons te stunnen. (alleen light p. rifle is te maken en je krijgt alleen een krachtigere stungun maar je kan niet op afstand stunnen zoals het origineel), je kan geen nieuwe transport schip researchen, wel een enkel nieuw fighter craft alleen deze heeft de zelfde beperkingen waardoor je nogsteeds op elk continent een aantal moet hebben.
Je houd ook maar een enkele troop transport waardoor je niet meerdere missies met apparte bemanning kan hebben (zoals vroeger), hierdoor moet je kiezen wat je gaat doen een continent helpen en de andere niet. (waardoor je missie absoluut geen voldoening geeft als je thuiskomt aangezien je alsnog paniek hebt)

Geen motion scanner... Bummer!! Geen drones (wat het leger nu ook in het eggie heeft, je kan alleen alien drones stunnen en die zijn gewoon useless)

Geen extra basisen, me basis is geen enkele keer aangevallen door aliens (zoals vroegah)... dus ook geen base defense.. Je krijgt alleen een enkele alien basis (dmv skeleton key - laatste missie niet meegeteld). Wat ik ook mis is het meenemen van ammo, zoals vroeger wat het aanzienlijk tactischer maakt als je maar een bepekrte hoeveelheid ammo hebt. Zwarte markt is zeer beperkt je kan niet je gemaakte wapens verkopen alleen alien tech. dus de lasers die je maakt voor je soldiers zijn alleen nuttig zolang je geen plasma kan veroorloven. Units met een moral van onder de 70 krijgen geen psy bonus(als ze die al krijgen). Levens bedreigende verwondingen zijn dus dubbel schadelijk (aangezien dat het moraal permanent verlaagt) ETC ETCF ETC...

Klinkt allemaal zeer negatief, maar het spel leuk om te spelen maar tipt niet aan het origineel. Al deze 'beperkingen' verlagen de herspeelbaarheid van deze game aanzienlijk. Ik vind dat ze deze versie alleen maar xbox (generatie) vriendelijk hebben gemaakt en het minder uitdagend (hogere moeilijkheids graad verhoogt alleen enemy hitpoints en frequentie van aanvallen). Hopelijk bied de modding comunity soelaas. of er komt een uitbreiding terror of the deep :D.

@k995 er is gewoon een ufopedia hoor?

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 24 oktober 2012 13:12]

Plasma Rifle kun je weldegelijk zelf researchen - kan zijn dat je bijv. een muton hiervoor moet capturen, maar ze zijn te researchen en zelf te maken.
De blasterlauncher (geleide raketten waar je naar refereerd) kun je uiteindelijk ook zelf onderzoeken, samen met een nieuw craft weapon (thermal lance oid).
Stun kan op 3 vakjes afstand, dus meer dan de stunrods uit het origineel, maar inderdaad een stuk minder dan de stunn launcher uit het origineel.
LEZEN: "Plasma rifle kan je niet eens maken die kan je alleen verkrijgen door mutons te stunnen" Je kan plasma rifle researchen maar geen plasma rifle maken (alleen de light versie).
ik weet niet welke versie jullie gespeeld hebben, maar ik kan de plasma rifle wel degelijk maken.
-plasma pistol
-plasma rifle
-heavy plasma
-launcher (vervanging voor de raket, later in het spel)

Ook heb ik troepen met PSI ability en psi armor. Research is dus niet echt beperkt, maar je moet wel aan bepaalde triggers voldoen voordat de researchmogelijkheden verschijnen.
Mensen jullie moeten echt lezen:
Je kan plasma rifle researchen: je hebt twee plasma rifles soorten, light en normal. dus totaal heb je pistol, light plasma rifle, normal p. rifle. heavy plasma en plasma sniper.
Ik kon alleen light plasma rifles bouwen, de zwaardere moest je dmv stunnen verkijgen.
Ik had psy armour & ability (anders kan je laatste missie ook niet spelen). Ik heb geen research mogelijkheden meer. ik had alles gekocht en geupgrade. Ik heb nooit een launcher gekregen, kan je een link geven van hoe die eruit ziet?

Ik heb het opgezocht: als je een alien battleship neerschiet, kan je de launcher researchen, ik heb 1x een alien battleship gekregen, over een continent waar ik slecht bewapende fighters had, dus ik kreeg hem niet neer.... Nou nog maar een keer spelen dan maar.

@FrankMennink
De scanner van de sniper werkt maar 2 turns en heeft niet de zelfde werking als het origineel. je gooit het ergens en je ziet dan alles wat daar zit en beweegt. Origineel moest je het dragen en zag je opeens een bliep op je scherm (wat ook timepoints koste).

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 25 oktober 2012 10:39]

Ik kan gewoon plasma rifles maken, motion scanner is een talent van je sniper en de SHIV research is basically een drone.
Zoals gezegd, je kunt wel degelijk plasma rifles zelf maken en ook plasma sniper rifles. Ook de blaster launcher is weer van de partij. Maar je moet wel de juiste zaken researchen...
ik ben blij om dit soort gemis ook van anderen te horen, op het forum kreeg ik het idee dat ik de enigste was die het spel zo vond, ik mis gewoon teveel dingen van de oude games.

Deze versie is gewoon een game die ze voor iedereen toegankelijk gemaakt hebben zodat een kind hem kan spelen op de xbox en je word hand in handje genomen om door de research tree te gaan met de daaraan gekoppelde missies.
Speel eens zonder tutorial en op Classic i.p.v. op Easy...
Dat is gewoon niet waar, research leidt nog steeds tot nieuwe items, niet alleen maar verbetering op bestaande items.
Yes, in de originele xcom kon je met 20+ man op een missie.
In de praktijk betekende dat je kanonvoer mee kon nemen die scouten en de klappen opvangen.
Je echte elites waar je zuinig op bent kan je dan op relatief veilige afstand houden.

Ik kan me mbt research nog herinneren dat je hele lijsten open had staan met wat je allemaal kon researchen. (keuze uit 20 items ipv 5 of 6).

Hoewel ik me goed vermaakt heb met de remake had de originele toch echt veel meer diepgang.
Ze hebben ervoor gekozen de game een stuk toegangkelijker te maken, voor veel van de originele x-com spelers is dat toch een kleine teleurstelling.
Wil je alsjeblieft voor jezelf blijven praten?

Als 'originele x-com speler' ben ik het flink met je oneens.

-Kanonnenvoer in missies zoals dit vind ik bijvoorbeeld tactisch heel wat minder interessant.

-Research vond ik niet bijster meer interessant dan nu. De illusie van keuze was groter, maar het effect minder. (dit nog afgezien van het feit dat de research-route nog vaster lag dan nu het geval is)

-Soldaten waren vaak kopieen van 1 of 2 templates, wat voor mij het tactisch minder interessant maakt.

Ik respecteer je mening, maar het is wel dat: jouw mening.
voor veel van de originele x-com spelers is dat toch een kleine teleurstelling.
Lezen is ook een vak, hij heeft nooit gezegd dat alle originele x-com spelers er zo over dachten. Ikzelf vind ook dat er veel te weinig research is en je stampt veel te snel door het spel heen, meer content en minder bugs is totaal geen overbodige luxe.

[Reactie gewijzigd door Seditiar op 27 oktober 2012 00:58]

Te weinig mogelijkheden om echt een verschil te maken in onderzoek, en het aantal soldaten is nu op 4/6 , terwijl je de wereld zou moeten redden. Tja


Ook de ufopedia (sorrt van wiki) mis ik wel.
De Ufopedia zit er ook nog gewoon in ...
je bent dan ook de tactical insertion unit en niet een leger.
om dat je zo door de research heen bent, en niet eens een lab hoeft te bouwen.
verder mag je eerst maar 4 man mee nemen je kan dat uitbreiden tot 6 nu.
Vroeger was het veel meer en kon je zelf bepalen wel wapen je een soldaat gaf.
Ik kreeg er een prima enemy unknown gevoel van anders. in het begin er alles aan moeten doen om niet dood te gaan en dan langzaam de overhand krijgen tot ze een nieuwe enemy jouw kant op gooien. altijd een tekort aan resources tot op het einde en keuzen moeten maken die er toe doen en het einde kunnen betekenen.

ik heb alle 3 de voorgaande x-coms uitgespeeld, maar zeker 1 en 2 heb ik zelden meer als 8 en nooit meer als 10 man meegenomen.
in 3 zat ik standaard op 12.

onderzoek is wat meer recht toe recht aan maar dat is meer omdat ze wat tussenstappen eruit gehaald hebben als iets anders. (niet los de ammo en het geweer hoeven onderzoek bijvoorbeeld)

[Reactie gewijzigd door Countess op 24 oktober 2012 23:14]

Ze zouden zich beter bezig houden met de vele bugs op te lossen die dit spel nog rijk is. Als zij DLC uitbrengen belangrijker vinden, lijkt het me ook eerlijk dat ik die DLC gratis speel ter compensatie.
Daar ben ik het wel mee eens. Een aantal bugs zijn zo opvallend dat het gewoon niet mogelijk is dat dat niet door de studio is opgemerkt. Ik heb het over het open blijven staan van menu's en het plots niet meer kunnen lopen met je mannetjes.
ik heb het gister voor het eerst uitgespeeld en behalven het lastige navigeren door 1 bepaald schip (die grote abductor) ben ik geen bugs tegen gekomen.
Problemen die mensen ervaren zijn hoogstwaarschijnlijk hardware en driver gebonden.
Net als intGOD heb ik ook regelmatig meegemaakt dat het spel volledig lijkt te freezen en dat je dan je spel moet verlaten en opnieuw laden om verder te kunnen aan.

Dit op een vrij nieuwe ( 6 maanden oud ) pc.

Daarnaast zijn de camera verspringen gewoonweg irritant te noemen.
Pfff

wat dacht je van aliens die gewoon door muren plafonds springen? Zonder dat er een gat inzit?

Of raketten die dwars door een vrachtwagen gaan, over de lengte richting dan?
Want de artiesten die content maken moeten op de bank blijven zitten wachten tot de programmeurs de bugs gefixt hebben?

Je ziet dat argument op veel fora langskomen en dit komt voort uit een gebrek aan inzicht in het ontwikkelen van een game. Je hebt verschillende mensen met verschillende taken die prima in parallel kunnen werken.
In de graphics zitten ook voldoende bugs, daar kunnen de artiesten zich mee bezig houden :)
Gratis DLC ter compensatie is wellicht overdreven. Ik heb het spel nog niet gespeeld, ik wacht wel op een GotY versie of bundle deal, maar ik heb inderdaad mensen horen klagen over de bugs. TotalBiscuit gaf het spel de 'buggiest piece of software of the year' vermelding, maar vond het zo leuk dat hij toch vele uren ermee heeft gespeeld. Ik ben het met je eens dat er meer aandacht moet worden besteed aan bug fixes dan aan DLC, er is precies één patch en dat was pre-launch (voor Nederland), dat is morgen twee weken geleden.

Aan de andere kant, de Elite Soldier DLC was deel van de pre-order deal, dus niet vreemd dat deze al uit is. En de andere content DLC zou wel eens door andere type mensen kunnen worden gemaakt dan de mensen die de bugs moeten oplossen. De één is waarschijnlijk puur programmeer werk, de ander is zeer waarschijnlijk alleen content productie (art, sound, story, missions, etc.).
Het is waarschijnlijker dat deze DLC gewoon gemaakt is tijdens de ontwikkeling van het spel en er net voor release uitgesneden (zoals dat vandaag bijna altijd is). En dan nog getuigt het van weinig respect voor klanten om ze al beginnen uit te melken voor hun hoofdproduct in orde is.

Maar er zijn genoeg gameplay & grafische bugs om de niet-programmeurs bezig te houden ook denk ik zo.

Buiten dat heb ik het ook tientallen uren graag gespeeld, ondanks de vele bugs & sterk vereenvoudigde gameplay hoor, maar ik wordt gewoon nogal kwaad aangezien ze daar blijkbaar niets aan doen (of tenminste de bugs erkennen en bevestigen dat er oplossingen komen)
Ik snap sowieso het concept van DLC niet. Als ik een games speel en uitgespeeld heb ga ik niet naderhand het spel opnieuw spelen of verder spelen omdat je een paar andere missies erbij krijgt of een personage extra krijgt.

Het is alleen relevant voor mij als ik de game nog niet gespeeld hebt en dan gelijk de DLC toevoeg. Ik neem aan dat als je de game wilt spelen dat je deze al hebt uitgespeeld en niet aan het wachten bent totdat er DLC uitkomt.
Best wel een moeilijke keuze voor de ontwikkelaar dus. Want als ze al DLC uitbrengen vóórdat mensen het spel hebben uitgespeeld dan gaan heel veel mensen over de zeik dat ze een 'incompleet' spel hebben gekocht. Die content had er dan gewoon bij moeten zitten.

Doen ze het achteraf dan zijn er mensen - zoals jij - die dan de DLC niet meer willen aanschaffen omdat ze dan - in sommige gevallen - het spel weer moeten gaan spelen vanaf begin-af-aan.

Natuurlijk is er genoeg DLC op de markt wat gewoon aansluit op het spel, ook als je het al hebt uitgespeeld. Wat volgens mij met Borderlands zo is. Die DLC's zijn dan ook wat groter dan een paar extra missies - normaliter hele nieuwe mappen met een verhaallijn - maar XCOM is eigenlijk ook een game wat gemaakt is om te 'replayen'. Dit wordt alleen gefragmenteerd omdat er ook een verhaallijn in is verwerkt. En het geen "skirmish"-achtig spel is.

Maar ik snap je conclusie, wellicht, zou ik hetzelfde hebben bij XCOM omdat de DLC nu niet echt iets toevoegt waarvoor ik het spel weer opnieuw zou oppakken.
Want als ze al DLC uitbrengen vóórdat mensen het spel hebben uitgespeeld dan gaan heel veel mensen over de zeik dat ze een 'incompleet' spel hebben gekocht.
Die zeikerds heb je inderdaad, en het wil er bij hen maar niet in dat dat gezeik totaal ongegrond is. Echter heb ik niet het idee dat ontwikkelaars dat ook maar iets boeit dat die zeikerds bestaan, juist omdat het zo ongegrond is. Maar gelukkig weten heel veel mensen snel uitgebrachte DLC juist wél te waarderen.
En het is ongegrond omdat de uitgevers je vertellen dat die content ècht wel na de rest van het spel gemaakt is? Of omdat ze anders mensen moesten ontslaan die niets meer te doen hadden? Of een andere volledig onjuist excuus?

Dan ben ik liever een zeikerd dan een naieve sukkel.
DLC wordt vaak gemaakt nádat het spel al Golden is. Vaak duurt het ruim nog een maand voordat het spel dan überhaupt bij de consument thuis is. In die tijd zijn er natuurlijk al genoeg ontwikkelaars/engineers die al met de taken van het retail spel klaar zijn. Die kun je niet laten duimdraaien.

Dus die mensen gaan werken aan DLC. En ja, soms komt DLC zo snel uit, omdat het al in een ver genoeg stadium was. Moet je dat dan laten liggen. Nee, waarom? Het viel al sowieso buiten de scope van het retail spel. Dus je hoorde het al sowieso niet te hebben bij het retail spel. Het heeft niets met naïviteit te maken. Je bent nu net zo naïef met je zeiken als dat je bent zonder dat zeiken.
Normaal gesproken zou ik je gelijk geven, maar X-com is niet een spelletje zoals je gemiddelde CRPG, het is eerder een spelletje als Civilization. Een spel dat je nooit uitspeelt en een hoge replay waarde heeft, dus de gemiddelde X-com speler zal wel degelijk het spel vaker spelen.

Maar dit is één van de redenen waarom ik ook de meeste games niet meer op dag één koop, ik speel liever een langere game op een later tijdstip en tegen een veel lagere prijs. X-com 2012 zal pas in mijn collectie verschijnen volgend jaar tijdens een Steamsale, misschien nog wel later... Het is niet alsof ik geen games meer heb liggen (koop teveel, speel te weinig) en er geen goede goedkopere nieuwe games te krijgen zijn (Torchlight II heeft bv. een adviesprijs van ¤18,99).
Civilisation is meer een skirmish spel. Waar je overigens zelf je spel mee kunt indelen. Bij XCOM heb je die invulling alleen maar in moeilijkheidsgraden wat de replay value voor veel mensen - inclusief mij - doet drukken.

Een skirmish modi - waar ik zelf variabelen kan bepalen - zou voor mij juist de replay value omhoog krikken. Bij Command & Conquer speel je vaak de verhaallijn maar één keer. Daarna ga je door met skirmish. Voor veel mensen - vooral mensen zonder XCOM verleden - is XCOM juist wél een normale turned-based strategy game.
Jij gaat misschien na een spel uitgespeeld te hebben niet meer willen spelen maar gezien het succes van DLCs doen een hoop mensen dat wel. Borderlands 1 en 2 zijn een goed voorbeeld van games die "naar meer smaken" en waarbij de DLCs een hoop content toevoegen.
Erg leuk allemaal maar ik vind het jammer dat de game dan wel 50 euro moet kosten en zelfs als alle dlc "maar" 5 euro kost dan zit je nu dus al op de 65 euro voor de volledige game. Dat is toch wat over de top naar mijn mening voor een goed spel dat wel maar niet super en naar mijn mening zeker niet zo veel geld waard.
Ik wacht nog wel even tot de game een meer normale prijs heeft (ik heb het over steam prijzen ik weiger nog games te kopen op DVD simpel weg omdat dat te veel ruimte in neemt en te veel gedoe is.

De prijzen zijn op CD al aan het zakken dus als het een beetje mee zit wordt het ding rond de kerst voor 20 euro of zo aan geboden en dat is het zeker wel waard.
Ik kan nog wel even wachten voor ik de game koop tot die tijd kan ik heb bij andere mensen spelen of als het echt moet downloaden uit illegale bron (natuurlijk in een land waar dat nog wel mag :))
dan zit je nu dus al op de 65 euro voor de volledige game
Nee, niet een volledige game, maar een volledige game met extra's. Ja, soms is het inderdaad zo dat wat vroeger er normaal bij zou zitten nu als DLC wordt vrijgegeven, maar absoluut niet altijd en ook bij Xcom vind ik niet dat dat het geval is. Dus de game zonder DLC is een volledige game. Daarbij, je hoeft het niet aan te schaffen. Zat mensen die dat niet doen en die kunnen prima plezier beleven aan de game.
Erg leuk allemaal maar ik vind het jammer dat de game dan wel 50 euro moet kosten
Ik wacht nog wel even tot de game een meer normale prijs heeft (ik heb het over steam prijzen ik weiger nog games te kopen op DVD simpel weg omdat dat te veel ruimte in neemt en te veel gedoe is.
Gewoon beter zoeken. http://www.g2play.net/sto...my-Unknown-Steam-Key.html
¤32,99, inclusief Elite Soldier DLC.
Is louter een Steam key, precies wat jij wilt dus. (Ik heb 'm overigens ook hier aangeschaft)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 oktober 2012 11:47]

X-com is helemaal geen voledige game. Het is een ontzettend gaaf spel maar veels te kort.
Het wordt natuurlijk weer voledig uitgemelkt met DLC-s

Het verhaal is veelste kort

X-com terror from the deep heb ik 3 maanden fulltime gespeeld om hem uit te spelen op mn 386, 66mhz.


Dit spel speel je binnen 16 / 24 uurtjes uit mits je geen last hebt van de vele bugs die dit spel bevat.
Wat erg zonde is.

Game play is super gaaf
De manier waarop het verhaal verteld wordt is super gaaf.

Hoeveelheid game content is helaas teleurstellend
Geen optie tot micro managment.
Ik vind het raar dat jij voor de ontwikkelaar gaat bepalen wat een volledige game is. De ontwikkelaar vind dat de game klaar is, dus is die klaar.

Dat je het niet eens bent met de lengte van de game is weer een heel ander verhaal.
X-com terror from the deep heb ik 3 maanden fulltime gespeeld om hem uit te spelen op mn 386, 66mhz.
Grappig hoe mensen altijd vergelijken met vroeger.

Ik had vroeger ook een NES spel dat ik uren en uren heb gespeeld, maar nooit uitgespeeld kreeg.
Nu heb ik hem via een emulator gespeeld en binnen 2 uur had ik het uitgespeeld

Mijn punt is... je kan niet blindelings vergelijken met vroeger, vroeger leek alles beter, Maar toen ervaarde je de games ook totaal anders als nu

[Reactie gewijzigd door Sinester op 25 oktober 2012 17:23]

Erg leuk allemaal maar ik vind het jammer dat de game dan wel 50 euro moet kosten en zelfs als alle dlc "maar" 5 euro kost dan zit je nu dus al op de 65 euro voor de volledige game. Dat is toch wat over de top naar mijn mening voor een goed spel dat wel maar niet super en naar mijn mening zeker niet zo veel geld waard.
Het is inderdaad niet zo goedkoop, maar ik ben alvast hooked, ondanks enkele schoonheidsfoutjes in het spel. Als ik het ding uitspeel zal ik ook wel de uitbreiding aanschaffen.
Gekoppelde council-missies? Ik heb nog niet zo heel veel XCOM gespeeld dus zou iemand me a.u.b. uit kunnen leggen wat dit inhoud? (ik weet wel wat de council is)
Je krijgt af en toe een speciale missie van de council. Bijv. een vip redden.

Ik denk dat dat de missies zijn die ze bedoelen.
ik vermoed het wel, maar ja, ik vind de game erg onder de maat, dus verbaast me dat ze uberhaubt geld gaan vragen voor uitbreidingen.
Laat ze eerst maar eens de klachten die op hun forums binnen komen gaan verbeteren.
Een extra character voor 5 euro. Klinkt weer als geldklopperij. DLC klonk in principe veelbelovend en was dat in potentie ook, maar het wordt steeds duidelijker dat het de nieuwe melkkoe van de game industrie is. PC gamers zijn helemaal het haasje omdat het ook steeds moeilijker wordt gemaakt om via de community content te maken zodat uitgevers hun DLC kunnen slijten.
Ik zie die hoge prijs van 5 Euro meer als stimulans en erkenning voor pre-orders. Door de prijs zo hoog te maken zeggen ze tegen de pre-orders, kijk, heb je toch mooi 5 Euro uitgespaard. Koop de volgende keer ook de pre-order + extra DLC want dan krijg je waar voor je geld. Het zal ze verder niet boeien dat weinigen vanaf nu die DLC zullen gaan aanschaffen.

Allemaal marketing natuurlijk, maar volgens mij wordt op die pre-orders het meest verdiend. Verder weet je als studio al voor de release waar je aan toe bent en kun je al een eventuele verdere ontwikkelstrategie voor bereiden. En mocht het spel na dag 1 slechte reviews ontvangen dan heb je toch al je buit binnen en kun je nog wat met het geld doen ipv meteen failliet. Belangrijke doelgroep dus om tevreden te houden.

[Reactie gewijzigd door EektheMan op 24 oktober 2012 12:25]

Zoals al eerder gemeld is weinig soldaten per missie, SHIV's kan ik maken, maar neem ik nooit mee. Research is te weinig (heb geen enkele lab gebouwd, want levert gewoon niet genoeg voordeel op). Mis het plaatsen van basissen. Het verkopen van zelf gemaakte producten zit er niet meer in. Uit eindelijk is het management gedeelte veel te simpel.

Ondanks dit allemaal, heb ik me wel geamuseerd.
De Elite Soldier Pack is een leuk extraatje bij de Special Edition die ik gisteren heb ontvangen (game.co.uk). 50 euro incl. verzending was wel een redelijke prijs. Alleen jammer dat de handleiding zo minimaal is.
Ik vermaak me op zich prima met deze XCOM en vind het een leuke remake van de jaren '90 originals. Wat waren dat toch pareltjes van spellen toen de der tijd! Maar het gevoel van toen hebben ze toch prima ge-recreeerd in mijn opinie.

Ik begrijp de meeste beslissingen tot versimpeling in dit spel wel. Het maakt het toch net even wat meer toegankelijker voor de 'casual' gamer en natuurlijk de console gamer met gamepad (heb ik overigens geen ervaring mee want speel op PC waar besturing op wat bugs na wel acceptabel is).

Hoewel er toch nog behoorlijk wat diepgang en resource management van je ene basis gaat zitten en de missies voor een turn-based strategy game behoorlijk spannend zijn. Ik hoop dat ze na de losse 'items' ook grote DLC's gaan uitbrengen die hopelijk zoals met CIV V DLC Gods & Kings toch het spel net wat meer diepgang zou kunnen geven.

En het uiteindelijk vrijgeven van Custom DLC op Steamworkshop is natuurlijk ook een mooie ontwikkeling voor de echte die hard fans die er misschien zelf uiteindelijk ook wat aan kunnen verdienen ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True