The Bureau: XCOM Declassified, PC Review

mattderi 6 september 2013, laatste update op 6 september 2013, 265 views

The Bureau: XCOM Declassified, PC

Pluspunten

• Prachtige sfeer
  • Goed verhaal
  • Goede stemacteurs
  • Diept XCOM universum mooi uit
  • Abilities zijn fun
  • Goede besturing

Minpunten

• Redelijke leercurve
  • Babysitting team leden
  • Kleine grafische glitches
  • Soms storende achtergrondgeluiden

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 4
Geluid Score: 3
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 4
Na dertien uur rolden de credits over mijn scherm en kon ik tevreden terug blikken op de tijd die ik gespendeerd heb aan deze game. Twintig jaar geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met het XCOM universum toen mijn neef de versie van Microprose aan het spelen was. Ik had toen nog geen pc en heb nooit XCOM games gespeeld tot XCOM: Enemy Unkown vorig jaar uitkwam. Die game heb ik met heel veel plezier gespeeld, waardoor mijn interesse in The Bureau: XCOM Declassified alleen maar versterkt werd.

Motivatie:

Waarom een review plaatsen van een game waar zoveel commotie rond te doen is? Waarom het over een game hebben die velen de term XCOM niet waard vinden als je vroeger nooit de XCOM games gespeeld hebt?

Omdat de game volgens mij niet de aandacht krijgt die het verdient. 2K heeft zelf aangegeven dat het niet verwacht dat de game hoge verkoopcijfers zal halen. En dat vind ik jammer. Want in mijn ogen verdient de game dit wel. Tevens vind ik het te bewonderen dat 2K de moeite neemt om op nieuw XCOM games te ontwikkelen. Hoe lang verlangden de fans niet naar een nieuwe game in hun geliefde reeks? Nu de games er eindelijk zijn, hoop ik dat ze voldoende aangeschaft worden om 2K verder te laten gaan met het ontwikkelen ervan.

Ik geef grif toe dat ik geen die hard XCOM fan ben. Maar dat vind ik op zich een positief punt. 2K is er met XCOM: Enemy Unknown en The Bureau in geslaagd mij in het XCOM universum mee te krijgen. Hopelijk worden anderen daartoe ook bewogen en kunnen de die hard fans een grote schare nieuwe fans begroeten die het voor uitgevers alleen maar interessanter maakt om deze games te blijven ontwikkelen.

Tot zover mijn motivatie om de game te spelen en te reviewen. Wat kan er van de game zelf gezegd worden?

Gameplay:

2K Marin is er naar mijn gevoel in geslaagd om een zeer sfeervol spel neer te zetten die de sfeer van XCOM ademt. Ik had schrik hoe ze de besturing van je squad zouden verwezenlijken, maar daar zijn ze wonderwel goed in geslaagd. Je kan je squad op een intuÔtieve manier orders geven en besturen. Het is alleen jammer dat je, vooral in het begin van het spel, teveel op je squad moet babysitten. Het spel kent een redelijke steile leercurve. Vooral in de eerste missies zal je vaak in het zand bijten. Later wordt dit beter naarmate je meer equipment en abilities unlockt.

Het spel op zich is sterk lineair. Je hebt de het verhaal dat vertelt wordt via Major operations die je in je basis kan selecteren. Los van het verhaal heb je Minor operations die je in staat stellen om meer experience te krijgen en je wapen en equipment arsenaal te vergroten.

De XCOM basis is tof uitgewerkt en zal voor XCOM kenners vertrouwd aanvoelen. Je zal er een medical bay, lab, engineering bay, ...vinden. Alleen is het jammer dat niet alle delen altijd toegankelijk zijn. Je kan heel wat documenten vinden, zowel in de missies als de basis, die wat achtergrond informatie verschaffen. Je kan conversaties voeren met verschillende karakters en af en toe zal dit resulteren in een kleine side mission in de basis. Hoewel het niet veel invloed heeft op het verhaal, is het leuk om verschillende karakters beter te leren kennen.

In de conversaties en op sommige momenten in het verhaal krijg je bepaalde opties. In welke mate die ook echt invloed hebben op het verhaal weet ik niet. Ik denk niet dat deze beperkte keuzemogelijkheden de replay waarde van dit spel verhogen.

In de basis kan je squad leden rekruteren en ze op missies sturen. Hierdoor doen ze ervaring op, waardoor hun abilities vrijgespeeld kunnen worden. Je hebt ook de mogelijkheid om ze wat te customizen door hun kleren van kleur te veranderen, maar dat is slechts een gimmick.

Eenmaal je meerdere abilities geunlocked hebt, is gewoon fun om met je squad bepaald strategieŽn uit te voeren. Het heeft echt voldoening wanneer je een muton door de taunt van een van je squad leden kan afleiden om de muton te flanken, terwijl je andere squad lid mijnen legt op het pad die de muton aflegt. En er zijn nog beproefde tactieken die het een squad leader iets gemakkelijker maken op de battlefield.

Het verhaal:

Ik zal niet sterk uitweiden over het verhaal om geen spoilers op jullie los te laten. Het verhaal start met een alien invasie, zoals het een XCOM game behaagt. Vanaf dan wordt je een onderdeel van een divisie die de moeilijke taak heeft om meer te weten te komen over de aliens, de alien threat te verbergen voor de bevolking en te zorgen dat de mensheid overleeft.

Het verhaal is onderhoudend en verrassend goed voor een XCOM game. Sommige plotwendingen kwamen, althans voor mij, onverwacht. Toch zitten er ook een aantal momenten tussen die me deden fronsen. Maar voor een XCOM game kent The Bureau een deftig verhaal.

Geluid:

Op het vlak van geluid is weinig op te merken. De stemacteurs leveren allemaal goed werk af en zijn aangenaam om naar te luisteren. Ze leven zich goed in de personages in, wat veel tot de sfeer van de game bijdraagt, en komen geloofwaardig over. De klassieke songs die bij momenten gebruikt worden, vergroten nogmaals de sfeer van de jaren '60 waarin deze game zich afspeelt. Het enige minpuntje dat ik op het vlak van het geluid kan opmerken, is dat sommige achtergrondgeluiden storend luid waren en dus niet meer als achtergrondgeluid omschreven konden worden. Maar dat is slechts een klein minpuntje.

De graphics:

De graphics zijn zeker niet next gen, maar zeker ook niet slecht. Ik heb de DirectX11 mode gespeeld en het spel ziet er zeker niet slecht uit. Een pluim voor de manier waarop de karakters neergezet zijn. Hun kledij past opnieuw in de tijd waarin het zich afspeelt, en de gezichten zijn heel mooi afgewerkt.

Af en toe kwamen er wel een aantal grafische glitches in beeld, zoals zwevende objecten of personages die twee soorten wapens in hun hand hadden tijdens tussenfilmpjes. Maar opnieuw, dat is niet iets die de fun minimaliseert.

Wapens en equipment:

In de game maak je een soort progressie mee die je ook in XCOM: Enemy Unknown vond. Je start met standaard wapens, vind uiteindelijk de eerste laser wapens en naar het einde van het spel toe vind je zelfs nog zwaarde wapens. Je krijgt de beschikking over twee soorten granaten en backpacks die je abilities op een bepaald manier beÔnvloeden. Dit zorgt ervoor dat je jezelf en je squad kan bewapenen zoals je zelf het liefst speelt.

De aliens:

Het spelt kent zowel bekende als nieuwe aliens. De greys, mutons, elites, drones, ... Ze komen zeker aan bod. Zelfs nog een alien soort, maar om niets te spoileren laat ik die jullie zelf ontdekken. Uiteindelijk wordt het ook duidelijk in het verhaal waar de nieuwe aliens vandaan komen en waarom de bekende aliens aan hun zijde meevechten.

Save games:

Er is redelijk wat te doen rond het saving meganisme van deze game. Ik heb de game op Veteran niveau gespeeld, wat ervoor zorgt dat je enkel checkpoints hebt. De checkpoints liggen al bij al goed en je hoeft meestal nooit meer dan een paar minuten opnieuw spelen. Enkel bij een paar hevige gevechten waar ik het onderspit moest delven, ondervond ik eens wat frustratie om opnieuw te beginnen. Maar dat viel al bij al goed mee.

Een nadeel is wel dat de geloofde iron man modus van XCOM niet vertaald kan worden naar deze game. Het is niet mogelijk om niet van save games gebruik te maken wanneer je zelf een karakter in het spel speelt dat kan sterven. Wanneer je sterft, komen je squad leden ook opnieuw tot leven indien ze gestorven waren na je laatste checkpoint. Dat doet wat afbreuk aan wat XCOM berucht maakt, maar ik zie geen mogelijkheid hoe ze dit aspect in The Bureau hadden kunnen verwerken.

Conclusie:

Het wordt stilaan tijd voor een conclusie. Ik hoop dat mijn betoog duidelijk gemaakt heeft waarom ik aangenaam door de game verrast werd. De game is zeker geen next gen game en kan zich absoluut niet meten met de toppers die nog te verschijnen vallen. Maar dat hoeft ook niet. Ik heb nog een backlog aan games van jewelste en toch heb ik de game met veel plezier uitgespeeld zonder dat ik ooit het gevoel gehad heb om het even aan de kant te leggen - wat ik bij veel games wel heb.

De sfeer en de setting zitten gewoon goed. De graphics en het geluid dragen daar toe bij, zonder hoge ogen te gooien. Het verhaal is onderhoudend en steekt uit bij andere XCOM games (heb ik vernomen ;-) )

Is de game 50§ waard? Nee. Daarvoor steekt het niet voldoende uit tussen de huidige toppers. 30§ - 35§ is het spel zeker waard en als je het in promotie ziet passeren, aarzel dan zeker niet om het mee te pikken.

Stiekem hoop ik echter dat er genoeg mensen de game nu al aanschaffen zodat 2K gemotiveerd blijft om deze games te blijven ontwikkelen. The Bureau is een game die zeker een aantal minpunten heeft. Maar die wegen niet sterk door en kun de pret niet onderdrukken. Deze game verdient het gewoon om gespeeld te worden en zorgt er hopelijk voor dat er een nieuwe schare XCOM fans bij zal komen.

Heb jij ook een The Bureau: XCOM Declassified, PC?