Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties

Uitgever Take-Two maakt bekend dat de nieuwe Xcom-game wordt uitgesteld tot boekjaar 2013. De aankondiging viel samen met de presentatie van de kwartaalcijfers, die door gebrek aan grote releases negatief uitvallen.

Xcom werd op de afgelopen E3-gamesbeurs aangekondigd als een tactische first-person-shooter, die op 9 maart zou uitkomen. Om onbekende reden heeft Take-Two besloten het spel uit te stellen tot boekjaar 2013, wat neerkomt op een release tussen 1 april 2012 en 31 maart 2013, zo maakte de uitgever bekend bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers.

Het onlangs aangekondigde GTA V kreeg geen verschijningsdatum mee van Take-Two. Sinds de aankondiging werd er lustig op los gespeculeerd wanneer de game zal verschijnen, waarbij verschillende analisten het spel nog voor de zomer van 2012 verwachtten. Het enige nieuws dat de uitgever kwijt wilde, is dat van de Grand Theft Auto-serie bij elkaar 114 miljoen exemplaren zijn verkocht.

De afwezigheid dit kwartaal van grote titels op de releaselijst van Take-Two drukte de cijfers van de uitgever. Het afgelopen kwartaal draaide Take-Two een verlies van omgerekend 34,9 miljoen euro, een resultaat dat beter was dan verwacht dankzij de verkoop van al uitgebrachte games. De uitgever verwacht voor het einde van zijn boekjaar alsnog winst te maken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

Ik vraag me nog steeds af of een 'first-person' shooter wel X-Com waardig is. De meeste delen, zijn tactical turn-based (en soms met real-time optie) games, waarbij elementen zoals het bouwen (en tactisch plaatsen) van je basis een rol speelt. Deze game lijkt niet alleen uit een andere tijd te stammen, maar heeft ook zeer weinig raakvlakken met de oude game.

Volgens mij had de game ook deze game elementen moeten bevatten en niet alleen een 'shoot em up' game moeten zijn. Maar misschien zijn ze daar wel wat bewuster van geworden en hebben ze daarvoor wat meer tijd nodig..
Ik zit persoonlijk meer op Xenonauts te wachten, van een Indie-developer.
Deze blijft dicht bij de bron (sterker nog, het is volgens mij gewoon een remake :P )
Het is inderdaad zo dat Xenonauts heel veel weg heeft van het origineel, maar zou het echt 'onmogelijk' zijn om de beste elementen van alle x-com games te combineren? Ik bedoel, integreer eens X:com 1, 2 en Apocalypse bij elkaar. Je krijgt dan een game die:

- Zowel turn-based als real-time missies kan spelen.
- Waarbij je zowel op als onder water kan spelen.
- Je wapens met verschillende doeleinden kan gebruiken en afhankelijk van waar je speelt (ter land, ter zee, in de lucht, in een 'alien dimension') je arsenaal / selectie van personeel kan beinvloeden.
- Een scala aan researchmogelijkheden die ook nog eens gecombineerd kunnen worden.
- Zowel op macro (planetair) als micro (stedelijk) niveau kunnen opereren. Ik kan me bijv. voorstellen dat indien een raid attack plaats vind, dat je bijv. meerdere area's in 1 city moet gaan defenden, air-to-air combat a la apocalype etc. etc.
- Mogelijkheden om bepaalde spelelementen met elkaar te combineren en nieuwe manieren van overleven cq winnen te bereiken.

Ergo, een totaal compleet spel die zijn weerga dan niet kent. Maar goed, of we dat ooit zo zien gebeuren?
Ik heb ook veel tijd verspeeld aan het origineel, maar deze ga ik aan me laten voorbij gaan. FPS games vind ik ook geweldig, maar je ze gooien je er dood mee. Ik zat trouwens eerder te wachten op een ander turn-based game, jagged alliance 3. Deze gaat blijkbaar in beta, maar is helaas browser based.
http://jaggedalliance.gamigo.com/

Wat xcom betreft hadden ze beter eerst een soort remake gemaakt om daarna de franchise eventueel uit te breiden met een fps.
De game was succesvol ondanks dat het waardeloze grafics had. Veel spanning en tactiek komt voort uit het turn based. Ik ben voor een update van de game en houd daarbij de roots hetzelfde.

Waarom gaan ze de game dan drastisch veranderen door het een shooter te maken? Ik kan er echt niet bij.
Voor mij voelt het als een red allert opvolger als shooter uitbrengen.

zonde zonde zonde.
Die bestaat toch ook? C&C Renegade? :P Was tov de rest van de C&C serie ook een flinke flop.
Zonde inderdaad, al hebben ze in het X-Com genre al meerdere uitstapjes gemaakt naar andere genres (ook fps). Dat waren allemaal flops geworden vandaar dat je er waarschijnlijk weinig over gehoord heb.

Als ik de ingame beelden van deze komende X-com beelden bekijk wordt het ook nog een dertien in een dozijn casual shooter. Jammer dat ze het potentieel van het X-Com genre niet compleet benutten.

Ik had graag bijvoorbeeld een fps 'towerdefense' achtig spel gezien waar je je eigen basissen kan ontwerpen en bouwen en kan rondlopen als er een aanval op je basis is. Daarbij verschillende technologieŽn ontwikkeld en toegepast tussen de missies door.
Ik had graag bijvoorbeeld een fps 'towerdefense' achtig spel gezien waar je je eigen basissen kan ontwerpen en bouwen en kan rondlopen als er een aanval op je basis is. Daarbij verschillende technologieŽn ontwikkeld en toegepast tussen de missies door.
Dit bestaat al (min of meer), het spel heet sanctum, best leuk, maar kort en een beetje beperkt...
en dungeon defenders, Savage (1 en 2), orcs must die en Iron Grip ook ;)

Alleen bedoel ik dus dat het mooi zou zijn dat zo'n base defense missie zo zou zijn opgebouwd. Dat het verder wel zoals het oude X-Com is, met planet view en een uitgebreide techtree.
Waardeloze graphics? Ik hoop dat je je beseft dat X-Com uit 1995 stamt? Als je dat gaat vergelijken met hedendaagse graphics dan valt alles wat ouder is natuurlijk tegen. Toch ben ik van mening dat ondanks dat de graphics gedateerd zijn, de sfeer die ze uitademen, nog steeds erg goed is.

EA heeft er in tussen wat naamsbekendheid op, om oude klassiekers de nek om te doen. Ze gebruiken gewoon een oude game, maken er een shooter van, lenen de naam en wat elementen uit die oude game en presto: een nieuwe game.

Ditzelfde doen ze namelijk niet alleen met X-Com, maar recentelijk ook met Syndicate. Van wat ik in beide games gezien heb, hebben ze gewoon niets, maar dan niets met hun voorgangers te maken.

Sterker nog, ze lenen zwaar dingen uit andere games. Zoals bij X-Com het tactical combat er aan toe gaat, zie je duidelijk elementen uit Mass Effect. De manier waarop je skills toewijst, je teammates beheert en commando's geeft tijdens gevechten.

Syndicate daarnaast, leent wat erg lijkt op elementen uit Deus Ex: Human Revolution en Bulletstorm/Space Marine. Je kan een soort sliden met je voet naar buiten, er zit een adrenaline systeem in waardoor je sneller en meer kils kan maken (of te wel, midden in het gevecht doe je het beter, a la Space Marine).

Nee, innoveren is nou niet echt iets waar EA bekend om staat, ze lenen elementen links en rechts uit andere succesvolle games, pakken een oude titel om wat buzz te genereren, maken het zo casual/toegankelijk mogelijk en gaan vervolgens lekker in cashen.

EA staat voor alles wat er mis is met de games industrie de laatste paar jaren.
Met het lenen van elementen uit andere spellen is niets mis mee, maar dan moeten ze het wel zo gebruiken dat binnen het X-Com genre past en goed doen.

Beter goed gejat dan slecht bedacht.
Al krijg ik hier het idee dat ze zich slecht hebben bedacht wat te jatten. ;)
Suf idee om van Xcom een shooter te maken. Het origineel was juist leuk origineel, best uniek. Van shooters gaan er onderhand wel veertien in een dozijn.

"Ja maar deze is strategisch!" ammehoela, het wordt weer de zoveelste FPS :{
Wanneer beginnen ze eens aan Hidden & Dangerous 3, je weet wel, die goede game-serie?
Dat is een persoonlijke mening. Persoonlijk ben ik een groot fan van turnbased strategy en een stuk minder van "just another WW2 shooter" waar er al tig van zijn. Een nieuwe "echte" Xcom zou ik kopen een H&D3 niet.
Dat je H&D just another shooter noemt zegt eerlijk gezegd al genoeg :)

Het is een realistische shooter met waar veel planning in gaat zitten en tactiek, iets wat ze de laatste jaren omwille van het grote console publiek afgeslacht hebben, net als met Rainbow Six e.d.

H&D was een hele sterke serie waar zeker nog wel een nieuw deel van gemaakt kan worden.
Draaien deze mega publishers ooit wel eens winst? Lees bijna altijd alleen over gigantische verliezen die deze bedrijven maken.
Gelukkig gaan er 13 FPS in een dozijn en zijn er zat andere FPS'n om te spelen. Ook FPS'n die met een origineel verhaal komen en niet hoeven te leunen op een oude franchise.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True