Door Paul Hulsebosch

Redacteur

E3: Xcom

29-06-2010 • 10:30

50

Multipage-opmaak

Oud en nieuw

Wie zijn klassiekers kent, krijgt al snel nostalgische gevoelens bij het horen van de naam 'MicroProse'. Deze uitgever werd in 1982 opgericht door Sid Meier en was vooral groot in het DOS-tijdperk. Tussen 1994 en 2001 bracht de uitgever vijf games in de X-com-serie uit, waarvan het eerste spel verreweg het populairst bleef. Na 2001 viel de productie stil, vooral omdat MicroProse verschillende keren van eigenaar wisselde.

De rechten op de naam X-com zijn inmiddels in handen van uitgever 2K Games, die de serie uit het stof wil halen. De uitgever laat door de eigen 2K Marin-studio een nieuw deel maken dat in 2011 onder de naam 'Xcom', dus zonder streepje, moet verschijnen. Nu 2K Marin klaar is met BioShock 2 richt de studio zich dus volledig op Xcom.

Xcom

2K wil de serie weliswaar nieuw leven inblazen, maar gooit het met Xcom toch over een heel andere boeg. De nieuwe versie is een schietspel in eerste persoon en staat daarmee ver af van de tactische games waarmee de serie ooit begon. De makers blijven echter wel trouw aan de sfeer van de originele serie en aan de tijd waarin die zich afspeelde. Ook in Xcom duik je onder in de jaren 50 van de vorige eeuw, een periode waarin de toekomst er nog zonnig uitzag. Het was de tijd van mooie auto's, allerlei nieuwe huishoudelijke apparaten en de ultieme Amerikaanse droom. Helemaal perfect was de droom echter niet. Er ging dreiging uit van het toenmalige Oostblok en senator McCarthy jaagde op communisten. Niet ver daarvoor had er bovendien iets vreemds plaatsgevonden in Roswell, wat de gemoederen nog jaren bezig zou houden. Deze achtergrond veroorzaakt de sfeer die 2K Marin in Xcom probeert te vangen.

* Carter

In Xcom speel je als een zekere 'Carter' en je werkt voor de FBI. Je bent niet zomaar een agentje, je staat aan het hoofd van Xcom, een ultra-geheime tak die onderzoek doet naar vreemde verschijnselen die vanuit het hele land worden gerapporteerd. Het kantoor van Xcom is gevestigd in een onopvallende hangar op een vliegveld. In eerste instantie is er weinig bijzonders aan het pand te ontdekken, maar dat verandert als je een goederenlift vindt waarmee je naar beneden gaat. Daar is een voor de jaren '50 hypermodern controlecentrum gevestigd, waar tientallen agenten werken die allemaal onder jouw gezag vallen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Spionage

Xcom fungeert als een soort Big Brother. Alle burgers van de VS worden er door in de gaten gehouden. Niet om te weten te komen wat ze allemaal uitvreten, daar is Xcom niet in geïnteresseerd. Xcom jaagt op aliens. Er mag echter geen paniek uitbreken onder de Amerikaanse bevolking, dus moet de zoektocht geheim blijven. Bij elke melding over vreemde en onverklaarbare gebeurtenissen rukken Carter en zijn mannen uit, om te zien of het inderdaad om buitenaardse activiteiten gaat.

* Klodders

In de missie die we tijdens de E3 kregen voorgeschoteld, rijden Carter en twee brede Harry's in een prachtige oldtimer een haast idyllische Amerikaanse woonwijk binnen, vol grote villa's en ruime tuinen. Als de mannen voorzichtig een huis binnengaan, blijken er overal zwarte vlekken te zitten. Een vreemde, enigszins glimmende zwarte drab die overal aan blijft kleven, zelfs aan het plafond. De drab blijkt bovendien te leven en zich razendsnel te kunnen bewegen. De agenten gaan de smurrie te lijf met geweervuur, wat wel helpt, al blijken de zwarte klodders opvallend sterk en vooral ook mobiel. De vlekken kunnen zich verplaatsen door de kleinste gaten, dus ja, ze kunnen ook door een waterkraan.

Xcom

Het wordt nog vreemder als de smurrie lijkt te zijn verslagen. Als Carter en zijn mannen het lege huis verlaten en naar buiten lopen, ontstaat er een soort elektrische storm die zich na verloop van tijd tot een zwevende zuil samenbalt, die weer overgaat in een zwevende cirkel die dreigend boven de woonwijk blijft hangen. Carter ziet het gevaar en rent weg, maar voor zijn twee collega's is het te laat. De cirkel zendt een schokgolf uit die beide mannen op slag doodt. Het gaat in Xcom niet alleen om de actie die dit soort missies oplevert. Uiteindelijk is het de bedoeling dat Carter ontdekt welke buitenaardse bedreiging het op de VS heeft voorzien, en liefst ook nog zonder dat er paniek uitbreekt.

* Hangar

Het hoofdkwartier van Xcom speelt daarbij een belangrijke rol, en daar zul je na elke missie weer terugkeren, liefst met een aantal foto´s die je op de plaats delict hebt gemaakt. Op een prominente plek in het hoofdkwartier hangt een groot paneel met een kaart van de VS, waarop alle meldingen staan aangegeven van activiteiten die vraagtekens oproepen. Elke vreemde melding die Xcom onderschept is op het bord te zien. Ze staan allemaal voor missies die je kunt accepteren, en elke missie kan iets meer informatie opleveren over de buitenaardse dreiging.

Xcom

Nieuwe gadgets

Het leuke is dat meldingen ook weer van het bord verdwijnen, zelfs als ze niet nader door Xcom zijn onderzocht. Als je achter een melding aangaat en later weer terugkeert naar kantoor, kan het dus best zo zijn dat een tweede melding van het bord is verdwenen, samen met de informatie die je op de betreffende locatie had kunnen oppikken.

* Onderzoek

Na de eerste missies zal blijken dat het met shotguns en mitrailleurs, de standaardbewapening van de FBI, niet lukt om het buitenaardse gevaar te keren. Daarom is het goed dat Xcom zijn eigen onderzoeksafdeling heeft, onder aanvoering van Mel. Mel onderzoekt het artefact, een buitenaards fenomeen dat Mel nog niet heeft doorgrond. Dat artefact vormde ooit de reden waarom de Amerikaanse overheid heeft besloten om Xcom op te richten; het biedt immers tastbaar bewijs van de aanwezigheid van de 'buitenaardsen'. Gedurende het spel zal Mel meer ontdekken over het artefact en die kennis gebruiken voor het vervaardigen van allerlei vreemdsoortige wapens die je in kunt zetten tegen je vijanden. In de presentatie die we kregen bleef dat beperkt tot een primitieve Lightning Gun en een soort handgranaat waar de zwarte smurrie gevoelig voor bleek, maar Mel zal later in het spel meer wapens aan het artefact weten te onttrekken.

Xcom

* Voorlopige conclusie

Xcom is een prachtige shooter die een lekker ouderwetse sfeer heeft, een beetje zoals Mafia of zoals 2K Marin's eigen BioShock. Wie eerder dit jaar BioShock 2 heeft gezien, weet hoe sfeervol 2K Marin zijn games kan maken. Het blijft een beetje de vraag hoe spannend het ontrafelen van het buitenaardse mysterie precies is. Tijdens de presentatie die we kregen zag de actie er in ieder geval goed uit, hoewel daarbij de vraag blijft hoeveel vreemde wezens en wapens 2K Marin weet te verzinnen. Xcom verschijnt, net als destijds de eerste games uit de serie, voor de pc, maar om met de tijd mee te gaan maakt 2K Marin ook een Xbox 360-versie.

Titel Xcom
Xcom
Platform pc, Xbox 360
Ontwikkelaar 2K Marin
Uitgever 2K Games
Releasedatum 2011
XcomXcomXcomXcomXcomXcom

Reacties (50)

50
50
35
1
0
0
Wijzig sortering
De makers blijven echter wel trouw aan de sfeer van de originele serie en aan de tijd waarin die zich afspeelde. Ook in Xcom duik je onder in de jaren 50 van de vorige eeuw

Als ik me goed herinner startte de datum van UFO:Enemy unknown op mijn Amiga, in 1999. Heb ik iets gemist?
1998 Zegt wikipedia.

Wat trouwens ook leuk om terug te zien is zijn de systeem reqs voor het eerste deel;
Amiga: 2 MB RAM (Chip or Fast), 14 MHz CPU recommended.
The game takes place within two main views: the Geoscape and the Battlescape. It begins on January 1, 1999, with the player choosing a location for their first base on the Geoscape screen.

Maar inderdaad spreekt wiki over de oprichting van X-com in 1998. Ik vind het dus vreemd dat het artikel spreekt over trouw blijven aan de tijd van de orginele serie. Dit lijkt dus totaal niet het geval.

Ik krijg idd het gevoel dat de naam Xcom eraan verbonden is om meer publiciteit te genereren. Ik ben benieuwd naar het spel, maar persoonlijk zit ik meer te wachten op een gepimpte en uitgediepte versie van het orgineel (en geen platte remake)
Maar inderdaad spreekt wiki over de oprichting van X-com in 1998. Ik vind het dus vreemd dat het artikel spreekt over trouw blijven aan de tijd van de orginele serie. Dit lijkt dus totaal niet het geval.
X-COM: Apocalypse had een 50's geïnspireerde vormgeving, maar speelde zich net zoals alle andere X-COM/UFO's, in het heden of de nabije/verdere toekomst af.

Heeft de schrijver van dit artikel de originele games ooit wel gespeeld?

[Reactie gewijzigd door T-CM11 op 23 juli 2024 05:51]

In deze Xcom (zonder streepje) is het een afdeling van de FBI en niet een zelfstandige organisatie. In UFO:Enemy Defence is X-Com een organisatie dat opereert over de hele wereld en wordt gefinancierd door verschillende landen.

Dus het klopt dat in 1998 X-Com als organisatie is (met streepje) opgericht om de wereld te beschermen tegen het buitenaardse gevaar.

[Reactie gewijzigd door Derr_Hans op 23 juli 2024 05:51]

Nee, de reviewer is gewoon een idioot.

Ufo: Enemy Unknown deed het truukje van Fallout na. Toekomst met styling van de jaren 50.

Maar ja, je verwacht toch niet dat zo'n reviewer de spellen ooit echt gespeeld heeft?
Jammer dat het een shooter is geworden. Keek uit naar een leuke turn-based rpg/strategy game in de X-Com sfeer :(
Heb je ooit UFO: Alien Invasion geprobeerd? Die benaderd het XCOM gevoel toch wel heel aardig.
Ik heb enkele versie terug gespeeld en daar was helaas de moeilijkheidsgraad niet helemaal op orde (bij de ene missie liep je er fluitend doorheen, terwijl de andere niet te doen was), maar ze zijn inmiddels op versie 2.3.

Wellicht het uitproberen waard:
http://ufoai.ninex.info/wiki/index.php/About
Of gewoon het originele spel: UFO - Enemy Unknown aka X-COM: UFO Defense (verschillende titels per continent).

Je moet er waarschijnlijk wel een DOSBox bijpakken, maar het is zeker de moeite waard. Ik pak het spel bijna jaarlijks weer uit de kast. Er zit geen vaste (spel)lijn in dus het blijft herspeelbaar. Het verhaal op zich blijft natuurlijk statisch.

[Reactie gewijzigd door Allubz op 23 juli 2024 05:51]

Het spel is gewoon te koop op Steam voor praktisch niks. Regelmatig aanbiedingen (zoals laatst, bij de Steam sale) de gehele X-com collectie voor (ik geloof) 10 euro. Zeer z'n geld waard.
Ja, dit heb ik ooit gespeeld. Qua gameplay en sfeer komt het redelijk overeen, alleen moeilijkheidsgraad is idd nogal wisselend had ik gemerkt.
Helaas een FPS game en geen turnbased game. Maar ik kan me voorstellen dat een turnbased gam niet meer van deze tijd is.

Bij Fallout 3 hebben ze hier een mooie combinatie van gemaakt, maar dit klinkt gewoon als een ordinaire shooter. Het zal mij benieuwen of ze het "Xcom gevoel" kunnen nabootsen in deze game (wat Fallout 3 wel deed bij de Fallout serie), uiteraard hoort daar een globale kaart bij waarbij bassisen gebouwd moeten worden, wat toch één van de leukere dingen was in Xcom.

[Reactie gewijzigd door gnimmeL_kraD op 23 juli 2024 05:51]

Waarom zou een Turnbased game niet meer van deze tijd zijn? Xcom was juist zo leuk omdat het turnbased was en je al met 1 kleine stap je hele team anders kon laten schieten en raken waar je eerst mis zou schieten.. Stapje voor stapje kwam je dichterbij en je moest echt wel geluk hebben met schieten (of gewoon veel saven en laden)

Je kon rustig de game spelen en de levels waren kleiner. Zelfde als Jagged Alliance.
Ik mis die turnbased games wel.

Ik kan niet warm worden voor deze game.. Geen basis opbouwen, geen research zoals in de oude games.. Is voor mijn gevoel niks hetzelfde..
Wat deurges zegt... ik mis ook een goeie Turnbased game zoals X-com en jagged alliance toen waren :'( Ben een oude trouwe X-com fan. Volgens mij heb ik nog ergens een orginele Terror From the Deep doos staan... klassieker 8-)
Zo ook hier, X-Com was voor mij echt het einde in die tijd.

Het begon voor mij op de Amiga1200 met UFO: Enemy Defence AGA editie. De sfeer, de spanning en het horen lopen van de Aliens wanneer zij aan de beurt waren.
Terroristische missie was helemaal nasty met die Chryssalid .

Toen ik mijn eerste PC kocht was mijn eerste spel die ik kocht X-Com:terror from the deep. Geweldige game, moeilijker dan zijn voorganger en terroristische missie waren weer zo sterk. Aantal Guns die niet werken boven water was zeer vervelend ;)

Toen X-Com: Apocalypse kwam werdt ook real time geintroduceerd in de serie, dit haalde een hoop sfeer uit de game, gelukkig was dit uit te schakelen. Ong 10 jaar geleden heb ik nog UFO: Enemy Defence voor de PC gekocht bij een beurs uit de budget back. (Boek met in elke hoek een code om het spel te starten: Nostalgie :) )

Iig hebben de eerste 3 X-Com games een prominente plaats in mij game collectie.
Staan vooraan en goed in het zicht, ook is de eerste X-com game veelal te zien op een hoge notering in de Top "zoveel" lijsten van verschillende game review sites, en in 2007 en 2009 op #1 van IGN ;)

The good ol' days O+

OT:
Deze game kan best interessant worden, als ze de sfeer daadwerkelijk kunnen overbrengen. Helaas is het geen Turn Based/Real time Stratagy zoals deel 1 maar neemt niet weg dat dit wel een "echte X-Com" game kan zijn. Het kiezen van missies over heel USA (Zie dit als het neer halen van UFO's en naar toe vliegen) en een research afdeling (research: hopelijk op basis wat je per missie vind) geeft mij inziens al aan dat ze wel degelijk proberen om een sfeervolle en qua feel een echte volwaardige xcom game maken.

Ik ben iig benieuwd naar de uitkomst van deze game.
Zelfde gevoelens hier
Vandaag op steam gekocht alle X-com games voor EUR 3.75
hoe klein is de X-Com fanbase Gnimmel !!!! :P
Vertel dat eens aan de Advance Wars series? Of de tal van andere DS games die turn-based zijn?

En hoe denk je dat een FPS basissen gaat bouwen? Dit wordt een dood ordinaire verhaal FPS. Net zoals Bioshock totaal niets had met System Shock.

Het is niet alsof er niet eerder geprobeerd is Ufo: Enemy Uknown (we zijn toch geen amerikanen hier?) in een ander jasje te gieten. Zie wikipedia

UFO: Enemy Unknown (1994)[2] (also known as X-COM: UFO Defense)
X-COM: Terror from the Deep (1995)
X-COM: Apocalypse (1997)
X-COM: Interceptor (1998)
X-COM: Enforcer (2001)

3 had een realtime element in de combat, die ik zelf best geslaagd vond maar die mening is niet universeel gedeeld en 4-5 waren complete mislukkingen en hadden niets van doen met 1-3.

Dus waarom nu weer proberen een FPS er van te bakken? Oh het zal zeker verkopen maar er zijn al meer dan genoeg FPS.
volgens mij hebben ze ook nog enkele turn based games gemaakt op de "UFO" licentie.

UFO: Aftermmath (2003)
UFO: Aftershock (2005)
UFO: Afterlight (2007)

die gaan qua verhaal nog door op UFO: Enemy Unknown. Zijn turn based, base building etc. alleen vrij pittig.
Dit is net zo veel X-com als dat Doom3 X-com is...

Doom3 had aliens... de nieuwe Xcom heeft aliens.
Daar eindigd de vergelijking.

Het is dus ook bijzonder gemeen om de naam Xcom te voeren.
Dit is slechts een manier om gebruik te maken van de al
bestaan de X-Com franchise terwijl het product er helemaal
niets mee te maken heeft. (hoe goed het spel op zich zelf ook zal zijn)

Hoe kan deze review daar zomaar aan voorbij gaan ?
De game is geen X-com en dus is deze review slecht.
Dit is een preview, dus inderdaad een hele slechte review. En de Xcom franchise heeft hiervoor ook al een soort Space simulator gehad (X-com interceptor) en een third person shooter (X-com Enforcer) los van de kwaliteit van die spellen, behoren ze wel tot de franchise. Dus kan een FPS ook onderdeel van dezelfde franchise zijn.

Daarentegen had ik persoonlijk een nieuwe TBS ook wel weer eens leuk gevonden.
Dit is net zo veel X-com als dat Doom3 X-com is...

Doom3 had aliens... de nieuwe Xcom heeft aliens.
Daar eindigd de vergelijking.
Doom 3 had geen aliens maar monsters uit de hel. Klein verschil. :P
Ja allemaal wel leuk en aardig enzou maar dit zien er SLECHT uit.
Hij komt uit in 2011 en het ziet er uit als iets wat 4 jaar geleden uitgekomen is :S

Jammer hoor :S
4 jaar geleden zag je echt niet zulke klodders bewegen. veel te snel met te veel detail erin.

verder zou je kunnen denken dat het 4 jaar oud eruit ziet door de catoonische 'teken' style en lichten maar ik denk dat je ze daarmee te kort doet.

[Reactie gewijzigd door Countess op 23 juli 2024 05:51]

Al ziet het er uit als 20 jaar oud. Wat moet dat uitmaken?

Ik vind het wel geinig eruit zien, maar graphics hebben ook niks met een game te maken.

[Reactie gewijzigd door H0lyGra1l op 23 juli 2024 05:51]

Heeft totaal niets te maken met Xcom, laat die titel gewoon helemaal achterwege want dit is echt niet 'de franchise nieuw leven inblazen'
De X-COM series was na de release van X-COM: Apocalypse al volledig de draad kwijt.
Dit lijkt mij inderdaad een nieuwe franchise.
Wat reageert iedereen hier negatief zeg... Ik heb de uitgebreidere preview in de PC Gameplay gelezen en er zaten genoeg 'originele' dingen in, ook voor een fps, die het interessant maken...

O.a. Research & development, verkenning en keuzes die je maakt tijdens het spelen (en dus niet in de vorm van een ander zinnetje aanklikken in een dialoog) zouden heel veel impact op het spel hebben volgens de PCGP

Hele grote kans dat dit een groot succes gaat worden in mijn ogen, misschien alleen niet voor de originele XCOM fans...

*denkt dat de mensen die nu gereageerd hebben allemaal oud XCOM fans zijn*

[Reactie gewijzigd door Brutal1ty op 23 juli 2024 05:51]

Inderdaad. De mensen die een negatieve reactie achterlaten zijn meestal de X-COM fans.

De hele X-COM sfeer en speelstijl lijkt verloren te gaan.

Op zich is er >helemaal niets< mis met dit spel, alleen is het net zo X-COM als dat [Insert Random Game Here] X-COM is.

Ik speel wekelijks nog X-COM 1 / X-COM: UFO Defense / UFO: Enemy Unknown (allemaal 't zelfde ;)) op de DOSBox omdat het spel zijn weerga simpelweg niet kent, en op deze manier ook zeker niet zal komen te kennen.
"je staat aan het hoofd van Xcom, een ultra-geheime tak die onderzoek doet naar vreemde verschijnselen die vanuit het hele land worden gerapporteerd."

X-files anyone?
Haha, ja dat kwam ook meteen in mij op! Heb alle afleveringen gezien, ik denk de makers van Xcom ook :P
't Zal wel voor jullie tijd zijn, maar X-files is in september 1993 begonnen met uitzenden en de development aan de eerste X-Com game is in 1993 gestart, dus da's nogal krap. Maar goed, als je de eerste games gespeeld had dan had je ook geweten dat enige referentie met X-files ver te zoeken is.

Overigens vraag ik me wel af of je de X-files afleveringen daadwerkelijk gezien en begrepen hebt. Daar gaat het helemaal niet om een uitrageheime tak die onderzoek doet. De "X-files" zijn gewoon onopgeloste FBI zaken met onverklaarbare omstandigheden, waarvan een vage FBI profiler (Mulder) onder het mom van werkverschaffing dan maar onderzoek naar moet doen.

Maar goed, ik kan jullie aanraden het eerste deel (UFO: Enemy Unknown) nog een keer door te spelen. Hij staat zeker in mijn top 5 van beste games aller tijden :). Wat dat betreft vind ik het erg jammer dat het hier over een FPS boeg gegooid wordt. Ik wil een moderne remake van het origineel!

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2024 05:51]

Nee, eerder Dark Skies dan.
Oe wat gaaf :) beetje het idee alsof je in het MiB universum mag rondlopen :) maar dan wat langer geleden.

Ik ben zeker benieuwd :Y
Ziet er leuk uit, alleen dat vreemde beesje kon wel wat mooier!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.