×

E3: Xcom

Door , 50 reacties

Oud en nieuw

Wie zijn klassiekers kent, krijgt al snel nostalgische gevoelens bij het horen van de naam 'MicroProse'. Deze uitgever werd in 1982 opgericht door Sid Meier en was vooral groot in het DOS-tijdperk. Tussen 1994 en 2001 bracht de uitgever vijf games in de X-com-serie uit, waarvan het eerste spel verreweg het populairst bleef. Na 2001 viel de productie stil, vooral omdat MicroProse verschillende keren van eigenaar wisselde.

De rechten op de naam X-com zijn inmiddels in handen van uitgever 2K Games, die de serie uit het stof wil halen. De uitgever laat door de eigen 2K Marin-studio een nieuw deel maken dat in 2011 onder de naam 'Xcom', dus zonder streepje, moet verschijnen. Nu 2K Marin klaar is met BioShock 2 richt de studio zich dus volledig op Xcom.

2K wil de serie weliswaar nieuw leven inblazen, maar gooit het met Xcom toch over een heel andere boeg. De nieuwe versie is een schietspel in eerste persoon en staat daarmee ver af van de tactische games waarmee de serie ooit begon. De makers blijven echter wel trouw aan de sfeer van de originele serie en aan de tijd waarin die zich afspeelde. Ook in Xcom duik je onder in de jaren 50 van de vorige eeuw, een periode waarin de toekomst er nog zonnig uitzag. Het was de tijd van mooie auto's, allerlei nieuwe huishoudelijke apparaten en de ultieme Amerikaanse droom. Helemaal perfect was de droom echter niet. Er ging dreiging uit van het toenmalige Oostblok en senator McCarthy jaagde op communisten. Niet ver daarvoor had er bovendien iets vreemds plaatsgevonden in Roswell, wat de gemoederen nog jaren bezig zou houden. Deze achtergrond veroorzaakt de sfeer die 2K Marin in Xcom probeert te vangen.

* Carter

In Xcom speel je als een zekere 'Carter' en je werkt voor de FBI. Je bent niet zomaar een agentje, je staat aan het hoofd van Xcom, een ultra-geheime tak die onderzoek doet naar vreemde verschijnselen die vanuit het hele land worden gerapporteerd. Het kantoor van Xcom is gevestigd in een onopvallende hangar op een vliegveld. In eerste instantie is er weinig bijzonders aan het pand te ontdekken, maar dat verandert als je een goederenlift vindt waarmee je naar beneden gaat. Daar is een voor de jaren '50 hypermodern controlecentrum gevestigd, waar tientallen agenten werken die allemaal onder jouw gezag vallen.

*