Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties

Take-Two zal Grand Theft Auto: Chinatown Wars en muziekprogramma Beaterator uitgeven voor de iPhone en de iPod Touch. Beide verschijnen in oktober voor de PlayStation Portable. Eerder verscheen al Civilization Revolution voor iPhone.

Take-Two gaat zowel Grand Theft Auto: Chinatown Wars als het muziekprogramma Beaterator uitbrengen voor de iPhone en de iPod Touch. Beide applicaties voor de Apple-apparaten verschijnen op het Rockstar-label, maar het is nog niet bekend wanneer; de uitgever houdt het op 'in het najaar.' Beide programma's verschijnen in oktober voor de PlayStation Portable. Chinatown Wars werd door Rockstar begin dit jaar op de markt gebracht voor de Nintendo DS. Beaterator is een programma waarmee muziek gecomponeerd kan worden. Producer Timbaland werkt mee aan de ontwikkeling van het programma en levert samples die in de composities gebruikt kunnen worden.

Vorige maand lanceerde de uitgever zijn eerste game voor de Apple-apparaten. Take-Two kondigde toen aan dat het Sid Meier's Civilization Revolution uit zal brengen voor de iPhone en de iPod Touch. Civ Rev verscheen in 2008 voor de Xbox 360, de PlayStation 3 en de Nintendo DS op het 2K Games-label van de uitgever. De DS-versie stond model voor de Apple-versie, die inmiddels beschikbaar is.

Grand Theft Auto: Chinatown Wars voor iPhone
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (16)

Dat wordt gegarandeerd een hit!, hoef ik niet altijd meer mn ds mee te slepen om portable gta te spelen.

Chinatown wars was een erg goede portable GTA. (Vind ik)

Het zou leuk zijn als ze ook de oudere gta's porten :)

[Reactie gewijzigd door Anon47386 op 1 september 2009 14:29]

Het is nog maar de vraag of dit een hit wordt. GTA games zijn erg populair en vermakelijk maar ik vraag me af of de bediening op de iPhone wel zo geschikt voor dit soort games zal zijn. Als Apple echt een game platform van z'n Touch/iPhone wil maken dan zullen ze toch 's een paar knoppen moeten toevoegen. Op de PSP heb je ook nog 's een duimjoystickje.
ik irriteer me mateloos aan dat 100% touchscreen gamen; helft vd tijd zit je hand voor het actie veld, druk je wel ... maar of 't klopt :? iPHONE = Phone, geen PSP/DS imho

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 1 september 2009 14:32]

Sommige spellen werken inderdaad totaal niet, zoals Megaman II met de virtuele controller en racegames waar je moet tilten werkt ook niet, maar heel veel games werken prima hoor. Bij Tiki Towers kan je de cursor instellend dat hij hoger is dan je vinger, dat werkt heel prettig, zodat je hem blijft zien.
Hoezo werken tiltracegames niet? Need for Speed en Real Racing zijn hele behoorlijke games waarvan de besturing naadloos werkt. Vooral Real Racing komt echt in de buurt van een race simulation game. Dat kan niet zonder goede controls....

Toegegeven, niet alle games werken even prettig. Vooral gameloft maakt heel veel games waar ze iedere keer dezelfde virtuele joystick op pleuren. Voor sommige games werkt dit redelijk, andere games totaal niet.

X2 football lost dit heel erg goed op door de joystick mee te laten "springen" naar je huidige positie van je duim. Hierdoor is de game alleen al beter dan Real Soccer, waarbij de onscreen joystick matig werkt. X2Football laat dus zien dat het zeker goed kan, waardoor games echt plezierig worden. Het bewijst echter wel dat gameontwikkelaars weer opnieuw moeten gaan nadenken over hoe game controls kunnen zijn. Hier is nog genoeg te innoveren en te verbeteren, zoals X2 al gedaan heeft.

De iPhone is dan misschien niet primair ontworpen als gameconsole, maar de vernieuwende interface technieken doormiddel van multitouch en de aanwezige sensoren maakt het platform meer dan geschikt voor games. Het maakt juist nieuwe gameplay mogelijk, met nieuwe wijzes van besturingen die tot nu toe nog niet gezien zijn in (portable) gameconsoles. Wat te denken van een spelletje als 'Sway', waarbij je echt specifiek de linker en rechterhand van je karakter bestuurd met je linker en rechterduim. 'Rolando' voor een combinatie van touch en tilt. En wat te denken van de nieuwe port van Monkey Island naar de iPhone, die laat zien dat de iPhone in staat is de adventure games nieuw leven in te blazen.

Al met al durf ik wel te zeggen dat de iPhone een diverser scala aan games mogelijk maakt dan de PSP, en misschien ook wel dan de DS. Tuurlijk, er zit een hoop troep tussen van ontwikkelaars die voor de snelle euros gaan, maar er staan ook zeker game juweeltjes in de App Store, die bewijzen dat de iPhone, naast phone/ipod/portable internet device/pda ook een prima portable game console is!

[Reactie gewijzigd door cmegens op 1 september 2009 15:41]

Persoonlijk vind ik het tilten niet werken, je weet namelijk niet exact wat recht is, en je kan dat ook nergens instellen zonder programma. Bij racegames heb ik liever toetsen, zodat je precies weet hoeveel tikjes je naar links en rechts doet, terwijl dat bij tilten heel variabel is.
Zowat bij ELKE game die gebruik maakt van tilten kun je de gevoeligheid instellen.. ;)
Zoals VorteXLP ook al zegt je kan de gevoeligheid instellen en vaak ook kalibreren naar jou eigen stand van iPhone
Ik vraag het me ook inderdaad af maar kan me wel een beetje een voorstelling maken hoe ze het gaan oplossen. Kijk bv naar: Brothers in Arms die is ook fullscreen met redelijk goede besturing, wat wel irritant is, is dat soms je vingers precies voor je zichtveld zit waardoor je soms niet echt goed kan zien (of later ziet) waar een vijandelijke poppetje zit.

Ook een optie is natuurlijk de tilt-functie van de iPhone voor besturen van auto. Ben benieuwd.

Edit: Kwam net in me op, schieten door middel van schudden van je iPhone :+ sorry kon het niet laten

[Reactie gewijzigd door defixje op 1 september 2009 20:41]

ben benieuwd hoe dat speelt op de iphone? mikken met je vinger? dan zie ik met mijn dikke klauwen de vijand niet neervallen...
andere '3d' shooters op de iphone vond ik niet echt super spelen. Lopen door de iphone te draaien en zo was bij mij geen succes, zal aan mijn (gebrek aan) motoriek liggen ;)
Chinatown wars speelt als een upgrade van GTA2 ;) dus in principe 2D besturing :)
Chinatown Wars lijkt me ook niet goed spelen op de iPhone, op een touchscreen kan je niet voelen op welke knop je vinger zit, dus moet je constant wegkijken van de actie om de goeie knop te vinden, de iPhone leuk is voor wat casual games zoals Bejeweled of andere min-games maar 'echt' gamen op alleen een touchscreen lijkt mij geen succes.
Als jij het spel een paar keer speelt op de iPhone, dan is het al goed mogelijk dat je eraan gewend raakt. De knoppen zitten immers op een logische plek, als je eenmaal de goede positie hebt voor je vingers, dan raak je dat niet snel meer kwijt.
Neemt niet weg dat het voelen waar je drukt of met een tastbaar joystickje besturen een stuk eenvoudiger is en je meer het gevoel van controle geeft.
Waarom is het dezerdagen de trend om in ieder mobiel apparaat aalles in te bouwen? Vroeger was het nog gescheiden. Een (digitale) camera dient als camera en een gsm gewoon om te bellen.
Nu zitten alle functies in alle apparaten en kan je, als het zo blijft voortduren, bellen met je microgolfoven terwijl je het ronddraaiende eten filmt en streamt naar YouTube 8)7

Straks kan je je nog scheren met een gsm, oh wacht, dat kan je al: http://tweakers.net/nieuws/59173/chinese-fabrikant-introduceert-telefoon-met-ingebouwd-scheerapparaat.html
Uhh ja, en wat is daar dan mis mee? Er is een markt voor beiden, ik zocht bijv. naar integratie van iPod en makkelijke telefoon, et presto, maar of dat wat voor je is is persoonlijk. Vroeger had je ook losse harddisks naast je computer, die functie vind ik ingebouwd ook best fijn.
Het joystickje van de psp is prima te simuleren op de iphone(galaxy on fire als voorbeeld). Een paar doorzichtige knoppen moeten ook voldoende zijn voor goede gameplay. De mogelijkheden zijn er ik zie het zitten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True