Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties

Rockstar doet gewaagd met Beaterator, een programma dat nu eens helemaal niets met games te maken heeft, maar enkel met muziek. Beaterator is bedoeld om op basis van samples en loops zelf songs in elkaar te sleutelen, compleet met toeters en bellen - in dit geval zowel letterlijk als figuurlijk. Het programma is niet bedoeld voor de pc of de Mac - de platforms waar dit soort programma's doorgaans voor gemaakt worden - maar voor de PlayStation Portable, de kleine handheld van Sony.

Getest op: PlayStation Portable (exclusieve titel)

Voor de ontwikkeling van Beaterator heeft Rockstar de hulp ingeroepen van Timbaland, als producer verantwoordelijk voor de sound van Justin Timberlake, Madonna, Aaliyah en Missy Elliot. Ongetwijfeld heeft Rockstar de naam van Timbaland willen gebruiken om het programma hip te maken, maar de man heeft zich wel degelijk serieus met de ontwikkeling ervan bemoeid. Tussen zijn optredens en producersklussen door heeft hij losse sounds en complete loops gemaakt, die het hart vormen van het programma. Hij leverde zo'n 1300 geluiden, waar de mensen van Rockstar er nog een slordige 1700 aan toevoegden. Genoeg om uit te kiezen, zou je zeggen, maar misschien nog wel de beste feature van het programma is dat je ook zelf samples kunt opnemen, of, via een geheugenstick, samples kunt importeren, zowel in mp3 als in wav. De eigen samples kunnen als sound aangemerkt worden, maar ook als vocal. Het is heel goed dat Rockstar die feature aan het programma heeft toegevoegd, want als je er serieus mee aan de slag gaat, wil je de songs die je maakt vroeg of laat een persoonlijk tintje geven met dat ene geluid dat je mist en vooral met vocals.

Beaterator

*Volwassen voorbeelden

Serieus aan de slag gaan met Beaterator is overigens nog niet zo eenvoudig. Met Beaterator verandert je PSP in een behoorlijk compleet digital audio workstation. Voor wie bekend is met vergelijkbare programma's: het laat zich het best vergelijken met Fruity Loops. Met extra's, want Rockstar heeft geprobeerd het programma zo laagdrempelig mogelijk te maken en daarbij komt Timbaland weer om de hoek kijken. Rockstar heeft over de vele mogelijkheden van het daw-gedeelte namelijk Live Play gelegd, waarmee het heel simpel is om met beats en samples te jammen. In Live Play zie je Timbaland in beeld, met in de vier hoeken van het scherm een speaker. Elke speaker vertegenwoordigt een 'instrument' binnen de jam. Dus linksboven vind je de drums, rechtsboven de synth, linksonder de bas en rechtsonder de blazers, al wisselt de indeling binnen de preset-opstellingen die Rockstar opgenomen heeft. Bovendien scroll je heel makkelijk naar een volgend scherm, met nog vier instrumenten. Je kunt dus jammen met acht tracks. Per track kun je heel eenvoudig een sample aan- of uitzetten. Bovendien zijn er per track vier gelijksoortige samples of sounds beschikbaar, dus eigenlijk kun je jammen met 4 x 8 geluiden, waarbij je erg simpel een track kan stoppen of juist kan laten meelopen. Live Play is ideaal om snel even met sounds te stoeien en een 'schets' van een song te maken op basis van beats en samples.

*Afdalen

De lol begint pas bij Live Play, want je kunt het resultaat gebruiken als basis voor veel meer. Ten eerste kun je elk van de 32 geluiden vervangen door eentje die je meer aanstaat. Als je dan een opstelling hebt met geluiden die je aanspreken en je hebt daar een sequentie mee verzonnen die goed klinkt, kun je die opnemen. Niet als wave of mp3, maar als song waarmee je in een 'Studio Session' aan de slag gaat. Je daalt dan het daw in, waar je nog van alles aan de song kunt veranderen.

Video (Beaterator_Trailer02.flv)

Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True