Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Een kleine groep oud-werknemers van uitgever Microprose is een nieuwe uitgever gestart. Thriller Publishing wil vooral militaire- en spionagegames op de markt brengen.

Thriller Publishing Thriller is opgericht door oudgedienden Fred Schmidt, Jim Bull en J.W. Stealey, zelf ooit oprichter van uitgever Microprose, zo heeft de nieuwe uitgever bekendgemaakt.

Hoewel de plannen nog vaag zijn, blaast Thriller hoog van de toren door aan te kondigen dat het 'verschillende New York Times-bestsellerschrijvers' heeft aangetrokken om de verhalen te schrijven voor de games die ze op de markt willen brengen. Dat zouden vooral militaire- en spionagegames moeten worden. Thriller zal in eerste instantie optreden als uitgever, maar geeft ook aan zelf games te willen ontwikkelen. Het nieuwe bedrijf doet echter geen enkele concrete aankondiging, al geeft men aan dat de bewuste schrijvers al hard aan het werk zijn.

Microprose werd in 1982 opgericht door Sid Meier en J.W. Stealey. In eerste instantie gaf Microprose vooral militaire games uit, maar het bedrijf werd vooral bekend door de games die Sid Meier zelf begin jaren '90 voor de uitgever zou maken als Railroad Tycoon en Civilization. In 2001 hield Microprose op te bestaan, nadat het was overgenomen door de Franse uitgever Infogrames, dat tegenwoordig door het leven gaat als Atari. Stealey en Meier waren toen al niet meer in dienst van Microprose. Meier is opnieuw voor zichzelf begonnen en succesvol met Firaxis Games. Stealey, die zelf piloot geweest is, was minder succesvol bij Interactive Magic en probeert het dus nu met Thriller.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Nu denkt iedereen meteen dat als oud werknemers van een studio die vroeger goede spellen maakten automatisch weer goede spellen zal maken... Dat is natuurlijk NIET zo.
kijk eens naar de rts "Universe at War" gemaakt door mensen die de grondleggers van C&C waren... Universe at War is niet een bijster goede rts geworden.... of te wel, dat mensen van successvolle gamestudios een nieuwe studio beginnen is GEEN garantie voor goede games. Ze moeten zich weer bewijzen en vandaag de dag moet alles in 3D en alles is een stuk complexer dan vroeger.....
F-15 Strike Eagle III en Gunship 2000... De MicroProse games die ik het langst heb gespeeld, op de voet (of op rupsbanden dus) gevolgd door M1 Tank Platoon.

Ik mis de militaire sims van vroeger... Waarbij je een dikke handleiding kreeg met alles wat je wel en niet wilde weten over het ijzer waarmee je ging spelen... En zo'n kartonnen overlay die je over je toetsenbord kon leggen zodat je wist welke toets wat deed.

En een klein vleugje humor... Na een trainingsmissie in M1 zag je het normale debriefing-scherm, maar op het bord stond iets als "thank you for visiting us, we hope you enjoyed the bright lights and loud sounds."

Of het hoofdmenu van Gunship 2000, wat eruit zag als een kantoor waar officers zaten te werken. Als je op de monitor van een tekstverwerkend mannetje klikte, veranderde het in een spelletje Pong.

Nerd-humor, maar soit. :+

Terug ontopic: wat ChrisO hierboven al zegt, verwacht ik ook niet teveel van zo'n wederopstanding. In hun tijd waren ze heer en meester op het militaire sim-genre, maar dat genre lijkt bijna uitgestorven te zijn toen Jane's ermee ophield. Er is denk ik weinig vraag meer naar: het is veel tijd investeren voordat je het onder de knie hebt, en dat past niet meer in de huidige game-cultuur.

Los van het feit of ze nu mee kunnen draaien in de technologische mogelijkheden die games-machines nu hebben... In feite zijn ze een nieuwkomer in de nextgen-markt, en we weten dat je lang niet altijd succesvol bent daarin. Hoeveel nieuwkomers hebben het niet geprobeerd om daarna alsnog over de kop te gaan omdat hun eerste titel (of eerste paar titels) gewoon niet aanslaan, of erger nog, gewoon slecht zijn.

Hun tijd is geweest, ben ik bang... Ik houd het liever bij de herinneringen aan F-15 III en de mooiste wolkenpartijen die ik tot dan toe in een flightsim had gezien, dan dat ik nu mogelijk teleurgesteld ga zijn in iets nieuws van ze.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 20 februari 2008 12:14]

De nostalgie O+

Airbone Ranger, Gunship, Gunship 2000, F19, F15 II... Into the Eagle's Nest... allemaal super games...

Vroeger was alles beter :|
Airborne Ranger, Gunship en Pirates!

heerlijke tijden waren het. Op een of andere manier weten spellen me tegenwoordig veel minder te boeien. Misschien zijn ze gewoon te ingewikkeld geworden.
Ik denk juist het tegenovergestelde. Ik had ooit het spel Panzer Commander, hier zat een boek bij met allerlei informatie betreffende het spel en achtergrond info.

Het spel zelf bevatte zelf heel veel diepgaande scenario's die allemaal op elkaar aansloten maar dan op zo'n manier dat het wel scripted was maar je werd nooit geforceerd hoe je een spel wilde spelen.

Je kon doen wat je wilde. En dat is tegenwoordig ver te zoeken. Je word enorm een bepaalde richting in geduwd , wat je MOET doen en MOET behalen voordat je iets werkelijk mag zien c.q. uitspelen.
Plus dat er ook iets achter zat.

Zie Call of Duty, het ziet er dan ook daadwerkelijk schitterend uit. Ik geef toe. De gevechten zijn immens. Maar hoeveel achtergrond informatie is er beschikbaar behalve wat je ook voorgeschoteld krijgt in de briefings? Je vind het geweldig de eerste keer dat je het speelt. Maar de tweede keer of misschien nadat je de derde keer wordt afgeschoten omdat je jezelf door 30 vijanden moet heen worstelen en je niet over dat muurtje van 30CM kan springen zodat je achter het muurtje daarachter kan schuilen. Dat soort dingen frustreren af en toe. En blijkbaar ben ik niet de enige.
Jammer dat ze Gilman Louie niet hebben weten te strikken. Hij was ook één van de oudgediende van het Microprose managent, en werkte als cyber James Bond bij In-Q-Tel (CEO). Hij was in de Microprose tijd de drijvende kracht achter de Falcon serie. Ik denk dat juist hij door zijn ervaring bij In-Q-Tel het realisme gehalte in spionage verhalen op een hoog niveau had kunnen brengen.
Ik heb F19 Stealth Fighter echt HELEMAAL gek gespeeld.

Dat waren nog eens tijden...

;)
F-117 Stealth was in zijn tijd 1 van de beste vliegsims..... F-117 stak boven alles uit niet alleen door de uitstekende vliegsim zelf, maar ook door de diepgang van de missies en de uitstekende documentatie.

Het is speculeren of die landschappen en diepgang vooral het werk waren van Sid Meier...

Ondanks het feit dat het hopeloos verouderd is, zou ik mij denk ik niet vervelen als ik het weer zou spelen. Gewoon omdat de missies interessant zijn.
Kan me European Air Warrior nog herrineren. Was een geweldig spel.
Vooruitstrevend en geheel open voor modificaties. Wat er overigens voor gezorgd heeft dat het spel nog steeds een kleine maar vaste en levendige community heeft die continu modificaties door ontwikkeld.

MicroProse had vooral wat dit betreft een houding waar veel moderne publishers nog een voorbeeld aan zouden kunnen nemen.
Ja, Airborne Ranger vond ik ook altijd geweldig om over Pirates! nog maar te zwijgen...
Falcon 4.0 vond ik toch wel een van de beste flight sims ooit. Heden tendage wordt het volgens mij zelfs nog actief gespeeld door gotters.
Was Master of Magic ook niet van micropose?

geweldig spel was dat

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True