Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties

De Engelse uitgever Slitherine kondigt Commander: The Great War aan, een turn-based strategiegame die zich afspeelt tijdens de Eerste Wereldoorlog. De game wordt door het Nederlandse The Lordz Games Studio gemaakt.

Het Engelse Slitherine brengt dit najaar de turn-based strategiegame Commander: The Great War op de markt. De game wordt door de Nederlandse ontwikkelaar The Lordz Games Studio gemaakt. Het speelt zich af tijdens de Eerste Wereldoorlog, van de inval in België in augustus 1914 tot het einde van de oorlog in november 1918. Het speelveld bestaat uit één grote kaart, die de VS, Europa, Afrika en Azië tot de Oeral beslaat. Het speelveld is daarbij verdeeld in zeshoekige vlakken, waarop de spelers om beurten een zet kunnen doen.

Commander: The Great War is niet de eerste game uit de serie waarbij The Lordz Games Studio is betrokken. Het voorgaande Commander: Europe at War werd door een Zweedse ontwikkelaar gemaakt, waarbij The Lordz ondersteuning boden. De Nederlandse studio heeft het heft nu geheel in eigen hand en heeft van de gelegenheid gebruikgemaakt om een nieuwe engine voor het spel te maken. De game heeft een uitgebreide campagne, maar kan ook in multiplayer worden gespeeld. Vanwege het turn-based karakter van de game kan dat ook per e-mail.

Commander: The Great WarCommander: The Great WarCommander: The Great WarCommander: The Great WarCommander: The Great WarCommander: The Great WarCommander: The Great WarCommander: The Great WarCommander: The Great WarCommander: The Great War

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Doet mij verdacht veel denken aan History Line uit 1992 http://en.wikipedia.org/wiki/History_Line. Map grid is hetzelfde en ook het turnbased aspect. Helaas ziet dit er na 18 jaar niet heel veel beter uit... Gemiste kans, was erg verslingerd aan HL!
Haha na 18 jaar ziet het er niet veel beter uit? Ik zou toch nog eens naar die screenshot kijken op wiki. Wat een wazige graphics :)

En bij dit soort spellen draait het allerminst om graphics. Het gaat hier puur om gameplay.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 26 mei 2010 14:27]

Hoewel strategie spellen minder belang hebben bij mooie graphics dan veel andere spelgenres is het nonsens om te zeggen dat het er totaal niet toe doet.

De screenshots hier doen me denken aan battle isle of iets in die geest. In elk geval hadden flink wat turn based strategie spellen die soort beelden.

Het "oudbollige" uiterlijk zal toch wel een aantal potentiele spelers afschikken, alleen dat al zal relevant zijn. Verder zijn er tal van strategie spellen die wel vernieuwend met grafische kwaliteiten zijn geweest: denk aan Supreme Commander, de Homeworld series en zelf Command & Conquer. Toegegeven: dit zijn RTS games en niet turned based, maar even goed: het telt dus wel.

Persoonlijk denk ik dat dit spel ook geen commercieel succes gaat zijn en dat is voor de ontwikkelaar uiteindelijk toch wel heel belangrijk...

[Reactie gewijzigd door morten op 27 mei 2010 09:47]

Dat zijn geen strategie games, maar meer aktie spelen hoor.
En ik ga er van uit, dat je appels met peren vergelijkt, als je het hebt over, dat het geen commercieel succes wordt en dan ga ik alleen af op de aktie strategie namen, die je noemt.
Die namen, die je opnoemt, daar werken ze met budgetten, die waarschijnlijk een factor van 100x groter zijn, dan de programma's die slitherine ontwerpt.

Slitherine mikt nooit op een grote massa publiek, die is echt wel gewend aan kleinere oplages, dat doen ze al jaren.

Reken maar, dat de fans van de meer "board" achtige strategy games, dit gewoon digitaal kopen en dat het dus zeer waarschijnlijk dus wel een commercieel success wordt voor dit bedrijf.
Wat een l*lverhaal zeg. RTS'n zijn geen strategy maar aktie spellen? real time STRATEGY. Dat dit real time strategie spellen zijn en niet turn based maakt daarbij 0,0 uit.

Dat jij het aktie noemt is gewoon een naambordje dat jij er ( onterecht ) aan hangt.

Wat betreft de budgetten zal je best gelijk hebben, maar dat neemt nog niet weg dat de doelgroep groot genoeg zal moeten zijn om winst te kunnen maken, ik durf de uitspraak te doen dat dat in dit geval niet het geval zal zijn.
rts vergeleken met de strategy games die via slitherine of matrixgames uitgebracht worden is het vergelijken van pupillen voetbal tot eredivisie voetbal....
Ja, zo een wereld van verschil zit er in die titles die hij opnoemde en de echte strategie games, qua strategie.

Dat iets de naam strategy toegevoegd krijgt, betekent niet, dat het in de basis puur een strategie spel is. De titles die je opnoemt, zijn ten eerste aktie gebaseerd, waarbij kliksnelheid en reactie snelheid van de speler eigenlijk al maatgevend is voor het resultaat.
Das dus totaal anders dan deze type spellen, die bijvoorbeeld slitherine uitgeeft.

Ik denk, dat je je eerst maar is goed moet verdiepen in de materie, want blijkbaar heb je totaal geen enkele bal verstand, wat voor uitgever slitherine is en wat die als doelgroep is.

Met je laatste uitspraak, dat je twijfelt, dat ze hier winst mee zullen maken, laat je al weer zien, dat je er echt niks van af weet en gewoon maar wat zit te roepen.

Winst maken is altijd nog afhankelijk wat je er IN stopt en wat je er UIT haalt, blijkbaar ga je er van uit, dat elke uitgever/ontwikkelaar er tonnen of miljoenen erin stopt, wat dus in de praktijk niet gebeurd. En door die lagere investeringskosten, kunnen ze gewoon wel goeie winst maken, vooral als ze ook klein blijven qua personeel.
1. Wat een arrogante kolder poog je hier te verkopen.

Speel je uberhaupt wel RTS games?
Reactiesnelheid speelt daarbij natuurlijk een rol itt turnbased spellen en ik ga civilization niet vergelijken met command en conquer. Maar Strategy is het evengoed. het vereist heel wat meer denkwerk dan een shooter en in de meeste rtsen is het rescource management een zeer belangrijk item. Micromanagement is bij spellen als Age of Empires en Rise of Nations essentieel en zo geldt dat voor zoveel spellen.

Ik ben al speler sinds CIV 1 en Dune 2 dus ik denk dat ik niet door een brullertje als jij verteld hoef te worden wat strategie is en wat niet.

2. Winst = Opbrengsten minus kosten. Basiseconomie ja. Jouw hele verhaal gaat over het minimaal houden van de kosten om zo nog winst te kunnen halen. Maar ook al heb je maar 2 of 3 devellopers die kosten op jaarbasis toch nog heel wat. Zelfs als je de ontwikkelkosten van een game weet te beperken tot 500.000 euro , wat al zeer beperkt is moet je bij een verkoop prijs van 30 euro al zo'n ruim 16.000 games verkopen. Dat lijkt wellicht weinig, maar voor een doelgroep als dit is dat al zeer lastig haalbaar.
Grijns, kijk is in de spiegel, jij zit mensen af te kraken, door te beweren, dat ze kolder verkopen. Niet mijn fout, dat ik blijkbaar iets beter bekend ben met dit bedrijf.

Yup, speel al paar decennia's games, weet dus precies wat er te koop is en ben dus ook blijkbaar beter bekend, met de type strategie en rts games, die bestaan.

Ga nou eerst maar is je huiswerk doen en kijken wat voor uitgever slitherine is en wat ze normaal uitbrengen en wat voor doelgroepen ze het voor doen, i.p.v. klakkeloos appels met peren te vergelijken en beweren, dat ze er geen winst mee kunnen maken.
(zijn trouwens maar weinig uitgevers, die ook wargames voor de kleine handcomputers uitgeven, zoals zij ook doen)

En ga dan bijvoorbeeld is across the depnr of war in the pacific proberen(ok zijn niet van slitherine), maar dan kom je wel achter het verschil tussen strategie en RTS.
Das namelijk een wereld van verschil en ook de reden, dat de gemiddelde RTS fanaat, zich absoluut niet interesseert voor de strategie games, want die duren veel te lang en zijn veel te ingewikkeld.(zoals iemand ooit is tegen me zei)

PS: je noemde in begin alleen RTS, daar zat je alles mee te vergelijken, snap niet waarom je nu ineens er wel turnbased bijsleept. Blijkbaar omdat jezelf dus ook snapt, dat je appels met peren zat te vergelijken?

Slitherine bestaat al jaren en brengt al jaren games uit voor kleinere doelgroepen, dus blijkbaar snappen ze de basis bedrijfskunde beter dan jij, want als ze het niet snapten, waren ze nu al overgenomen of failliet en toch blijven ze maar doorgaan.
Ja ok, ze gaan nu mergen met matrixgames, wat ook een uitgever is van hardcore strategie games.

Ik blijf trouwens rustig stellen, dat kliksnelheid en handelssnelheid belangrijker is dan strategie bedenken en uitvoeren bij de 3 a 4 RTS games, die je opnoemde.
Simpel, omdat als je een goede strategie hebt, maar je ben te langzaam, dan verlies je van iemand met een minder goede strategie.
(Je kunt niet ff tegen je tegenstander zeggen: ah, das gemeen, ik was nog niet klaar met het opzetten!!!)

En ach, 16.000, soortgelijke spelen hebben ze ook paar 100.000 van verkocht over de jaren verspreid, dus dat zit vast wel goed voor hun, of dacht je van niet?
True, very true, gameplay primeert graphics, maar in deze tijden kan het toch niet moeilijk zijn om ook de graphics in orde te krijgen? Het is niet omdat de gameplay primeert dat het daarom lelijk hoeft te zijn. (vgl het met een partner kiezen, het primeert dat het klikt tss jullie, dat er liefde is, en dat het iemand is waarmee je kan praten... maar als het enigsinds kan dat ze er ook niet spuuglelijk uitziet, zal dit de liefde enkel ten goede komen...)

Maar ze hebben nog een tijdje om de graphics te verbeteren natuurlijk. Verder vind ik het ook wel héél erg RISK-gelijkend. Hoeft niet slecht te zijn...
Een zeer mooie en in mijn inziens correcte vergelijking die je maakt met een partner kiezen. :p

Anyway, wat hier ook meespeelt is dat het budget voor de ontwikkeling veel lager is dan de bekende big budget games. En dat een grafische engine maken of er een licentie voor kopen nu eenmaal veel geld kost.
En dit budget is er niet voor de ontwikkeling van dit spel. Als het budget er wel zou zijn en dus een betere grafische schil mogelijk is dan moet er ook een grote verkoop en dus voldoende inkomsten tegenover staan. Om deze inkomsten dan te krijgen zal men het spel meer mainstream moeten maken en daar zal de specifieke gameplay van het spel weer deels verlaten worden.
Resolutie is er wel op vooruit gegaan, maar de screenshot suggeren inderdaad een gui van 10 jaar geleden. Dat zegt helemaal niet of spel goed in elkaar zit of niet.

maar de screenshots missen wat mij betreft de wow factor.
Het is dus ook geen spel, wat voor een "wow" publiek gemaakt wordt.
Men kijk bij deze strategische games, meer naar realisme gehalte, simulatie en AI eventueel.

En te gelikte graphics zorgen vaak alleen maar voor irritaties, terwijl men gewoon simpele graphics wil hebben of zelf standaard militaire ikoontjes gebruikt.

Er zijn ladingen van deze simulaties.

Trouwens, slitherine gaat mergen met Matrix Games, wat op dit moment al 1 van de toonaangevende digitale aanbieders is van de meer serieuze strategetische spelen.
Ik vind het verschil in graphics toch wel vrij groot, maar goed bij dit soort games gaat het natuurlijk niet om grafische pracht en praal. Wel belangrijk zijn overzicht en toegankelijkheid. Als ik deze screenshots zie ziet dat er niet verkeerd uit, wat zou er volgens jou anders of beter kunnen?
OK, wanneer komt ie uit en voor hoeveel?
Volgens hun website komt hij Q4 dit jaar uit. De prijs kan ik nergens terugvinden maar wat onbekendere spellen zoals dit zijn meestal wat goedkoper dan de bekende AAA titels. Een prijs van rond de 30 à 35 euro zou mij niet verbazen, maar dat is pure speculatie.
Ik hoop dat ze het spel via steam gaan verspreiden en dan een beetje zoals Torchlight. Gewoon leuke stunt prijzen en het spel zo goedkoop mogelijk aanbieden. Voor een kleine studio lijkt me volume belangrijker dan omzet. Een prijs van <5 euro zou ik het kopen. Voor een prijs van 15-20 zou ik het overwegen en een keuze maken obv demo + reviews. Voor meer dan 20 euro zou ik het niet waard vinden.

En ik hoop dat de marketing afdeling van The Lordz dit leest en er ook serieus over zal nadenken!
Lol good luck ;) Dat zal niet afhangen van jouw mening maar van hun marketing en kostenplaatje... Denk dat het eerder rond de 18 € gaat uikomen, maar ook weer pure speculatie.
Slitherine gaat mergen met matrix games, waarbij ze allebei al digitale aanbiders zijn.

Steam is eerder een soort van concurrent van hun, echter de bovenstaande 2, zijn meer gespecialiseerd, terwijl steam een bulk aanbieder is.
Ik heb bij de release 35 euro voor MW2 betaald (zonde ;)), dus het lijkt mij dat je dan (bij de goedkoopste leverancier) niet meer dan 25-30 gaat betalen (eerder de laagste van det twee). Een andere optie is natuurlijk dat je 'm ook online kan kopen (download) en dat ie dan weer wat goedkoper is.
Dit doet mij heel sterk denken aan de Battle Isle serie. http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_Isle_%28series%29
Mooie WWII graphics.
Yep, mij ook, vooral dan de WWI-spinoff van Battle Isle: History Line 1914-1918. Helaas is het bij die ene titel gebleven. (Helaas is Battle Isle zelf trouwens ook tot stilstand gekomen...)

* RefriedNoodle moet bekennen dat hij, elke keer als hij op straat over 6-hoekige tegels loopt, nog steeds "ah, Battle Isle-tegels" denkt... (ja, er zijn meer games met hexagons, maar BI heb ik het meest gespeeld).

[Reactie gewijzigd door 19339 op 26 mei 2010 14:31]

Het lijkt nog wel het meest op Panzer General.
Helemaal mee eens! Met dat ik de reacties hierboven aan het lezen was d8 ik nog: Hoe heete dat spel ook al weer...je had deel 1 en 2!

Heb vroeger toch wel aardig wat uurtjes met Panzer General 1&2 doorgebracht. Al hoewel een wat "saaier" spelopzet is, lijkt me de email ondersteuning wel weer erg leuk. Als dat een beetje aardig uitgewerkt is overweeg ik het spel wel!...toch maar even de eerste reviews afwachten.

Ben ook wel blij dat ook dit soort, op het eerste gezicht slecht uitziende spellen, ook gewoon in het nieuws komen bij tweakers!
+ Eindelijk een WO I spel, waar er elk jaar weer nieuwe games gemaakt worden over WO II, hoor je maar bar weinig van WO I op games gebied.

- Turn based strategy zonder visualisatie van battles net als in Hearts of Iron 3? No go.
World War One gold, kwam vorig jaar net uit?
Lijkt mij wel een vet spel.

Doet me denken aan Civ4, deze speel ik nog steeds en kan maar geen genoegen krijgen van dit spel.
Is er ook iets bekent van het uitbreiden van steden nadat je ze verovert hebt, net als in Civ4.
Leuk dat dit soort spellen ook nog ontwikkeld worden. Ik vraag me alleen af hoe interessant het is om een loopgravenoorlog na te spelen, waarbij de verdediging over veel sterker wapens beschikt dan de aanvallende partij.
Leuk dat er een Nederlandse studio is die zich met dit soort hardcore strategiegames bezighoudt. Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen.

Voor de Emiles en McDronkz onder ons is het misschien ook wel leuk om te weten dat dit spel niet alleen voor de PC maar ook voor de Mac uitkomt. ;)
Als ze dit een soort webbased mmo van maken kan het nog wel eens werken. Er is echter te weinig publiek die dit soort spellen in de winkel koopt.
Ben ik de enige die denkt aan Strategic Command? Turnbased, hexes, slechte graphics, research etc. Wel in WO1 ipv WO2. Speel het nog regelmatig tegen een maat :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True