Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties
Bron: IGN

De moeder van alle role playing games, het al meer dan dertig jaar oude Dungeons & Dragons, heeft de overstap naar de pc gemaakt. Met Dungeon & Dragons Online: Stormreach hebben spelfabrikanten Atari en Turbine een MMORPG in de winkel die, volgens de elektronische folder, het originele spel volledig vervangt. Voor de nieuwe game is naast de aanschafprijs wel een abonnement op de gameservers van het bedrijf vereist, dat momenteel iets minder dan 28 euro per twee maanden kost. In een recensie van GameDaily valt te lezen dat Stormreach met puike gameplay en fraaie graphics de kloof tussen dobbelstenen en de wereld van online gamen succesvol overbrugt; de reviewer gelooft zelfs dat 'D&DO' in staat is om World of Warcraft naar de kroon te steken. Diehard AD&D'ers zullen wel even moeten slikken: turn based combat is afgeschaft, maar desgewenst kan de computer de gevechten voor de speler afhandelen. Wie al overtuigd is en nu medeavonturiers wil gaan zoeken, kan terecht op ons forum.

Het geesteskind van Gary Gygax, die duizenden pagina's met rassen, klassen en monsters volschreef, stond al vroeg op de nominatie om tot computergame verbouwd te worden, maar de omvang van het spel stond een succesvolle implementatie tot dusverre in de weg. Naast het voor iedere speler noodzakelijke 'Advanced Dungeons & Dragons: Players Handbook' bracht uitgever Wizards of the Coast in de loop der jaren honderden titels uit, veelal volgestouwd met nieuwe campaigns, beestjes, spreuken en wat al niet. Uiteraard omvat het computerspel dan ook niet al het materiaal van de papieren versie, maar mocht de game aanslaan, dan is er nog voor vele jaren materiaal voor upgrades en uitbreidingen voorhanden. Blijft alleen de vraag of de elektronische variant de atmosfeer van een te kleine ruimte met te veel mensen en (meestal) te weinig bier goed weet na te bootsen, maar daar staat natuurlijk wel tegenover dat je na een marathonzitting van vierentwintig uur direct je bed in kan rollen.

Dungeons & Dragons - tekst en dobbelstenen Dungeons & Dragons Online: Stormreach
Links de papier- en dobbelstenenversie, rechts de grafische pracht van Stormreach
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Hmm, ik denk niet dat dit spel het offline D&D gaat vervangen.
Met een groep thee drinken, koekjes eten en d&d is toch een heel andere ervaring als in je 1tje achter de pc, op een server waar je groep op zit...

Ik hoop van niet in ieder geval, want ik D&D offline, en tot nu trekt het hele MMORPG gebeuren me totaal niet.
Lijkt me ook sterk dat DDO pen&paper-D&D gaat vervangen, tenzij ze absolute vrijheid in handelen aanbieden. In computer-RPG's kan je nooit de creatieve acties uithalen die je met pen&paper wel kan doen.

Overigens heeft Neverwinter Nights al een Dungeon Master client, wat dichter bij pen&paper-D&D komt dan online spelen.
En daar zie je gelijk het probleem: in je DM client even snel opvangen dat één van je spelers stomme dingen doet kost wel even wat meer tijd en kost je gelijk de sfeer van je spel. Terwijl je met pen en papier gewoon direct je hele plot aan kunt passen op het moment dat een speler verzint dat ie dingen gaat proberen die jij niet van te voren gepland had.

Ook speelden wij met 2 DMs, één die het verhaal deed en één die alle lastige papiertjes en cijfertjes in de gaten hield. Succes met NWN dan.
NWN niet de enige die een DM achtig iets had, "Vampire the Masquarade: Redemtion" had dat ook al in MP modus dat degene die de game gecreerd had DM status had en elk poppetje "realtime" kon modden. Echter, wordt het erg saai, omdat je wel exteem snel moet kunnen modden wil je er een intrerresant verhaal van bakken en ook nog de acties van de spelers moet modden.

Maar wie zecht dat DDO niet al bestond heeft wel erg wijnig fantasie. Het enige wat je nodig hebt is een chatroom met een bot die de dobbelstenen doet. Nog even je webcammetje erbij en hop je eigen DDO is geboren. Oh ja en je wijst iemand aan als DM. :)

Bij iemand thuis afpreken lukt niet altijd en als je een log bijhoudt hoeft ook niet iedereen aanwezig te zijn. De achtergebleven personen lagen gewoon even te hokken in de tent en hadden even geen zin om mee te komen. De log gooi je op een plek, zodat mensen achteraf kunnen zien wat er gebeurt is. Zelfs fantasie kan geprikkeld worden door plaatjes over en weer te sturen.

Deze manier van spelen is echt veel leuker dan alle MMORPGs die verzonnen zijn. Het enige wat nog beter is is wel bij iemand af spreken en D&D te spelen, of af en toe afwissellen een potje Munchkin natuurlijk ;)
Thee drinken? Koekjes eten? Hmm, bij ons waren het toch bier en sigaretten. ;)
\[off-topic]
Dat ligt natuurlijk geheel aan de eigen smaak :Y)
\[/off-topic]
Baldur's Gate / Neverwinternights waren toch al gebasseerd op het originele D&D? Of zit ik er naast?
En icewind dale, of wat dacht je van D&D voor dos :)
Dit is echt niet de overstap naar de pc, miss de overstap neverwinter nights was al exact hetzelfde als de tabletop versie. Meer zelfs omdat je gewoon met een menselijke dungeon master in je eigen avondturen kon spelen.
De reviewer gelooft zelfs dat 'D&DO' in staat is om World of Warcraft naar de kroon te steken.
Nou ik niet. Heb het zelf mogen testen en moet zeggen dat het mij niet echt 'wauw' heeft kunnen laten zeggen. Voor de die-hard mensen heel leuk, maar solo is gewoon bijna onmogelijk, en een party samenstellen lukt meestal niet. Als je dan eenmaal een (goede) party te pakken hebt is het wel een leuk spel, goede graphics, goede animaties, maar het is gewoon niet in staat om WoW van de troon te stoten. No way dat dit spel 5 miljoen abbo's krijgt.

(En WoW ligt zowiezo al anders. Beetje appels met peren vergelijken vind ik.)

Just my 2 cents...
Jou mening is dat het van de troon stoten om meer dan 5 miljoen spelers gaat. Ik vind dat de gameplay meer zegt en daar voor is weinig nodig want ik vind persoonlijk de Gameplay van WoW compleet bagger, zelf gespeeld maar totaal niet onder de indruk. Het is een echte Basic instap MMO maar wil je serieuze spelers, serieuze gameplay die ook leuk blijft nadat je het hoogste level hebt bereikt dan ben je als serieuze gamer snel bij WoW weg.

Wow is veel te simpel naar mijn mening, ik zelf heb geen geld over voor games op maandbasis, tenminste niet voor meer dan 5 euro en laat het naast me liggen, Wow kreeg ik plus een paar maanden kado dus gespeeld maar dat was het geld niet waard om verder te gaan.

Ik denk dat DDO als MMO best leuk kan zijn maar had er Aub geen D&D aan vast geplakt, niet dat ik het speel maar de magie van D&D is heel wat meer dan een game als dit, niet dat het spel niet goed kan zijn maar het is en zal nooit D&D worden.
Jou mening is dat het van de troon stoten om meer dan 5 miljoen spelers gaat. Ik vind dat de gameplay meer zegt
Het is niet zo zeer de mening van Blade-V, als wel een gegeven. Als een game, WoW, 5 milj. abo's heeft, daarmee een 70 milj. per maand omzet maakt en marktleider is in zijn segment, dan kun je van de gameplay vinden wat je wilt. Echt relevant gaat het echter niet zijn ben ik bang. Ik heb het spel niet gespeeld, duurt mij allemaal te lang tegenwoordig. Warcraft en Dungeonkeeper vond ik wel grappig, kon je nog even een spelletje spelen. Doe ik NOG wel eens. Maar al dat gedoe met abo's en upgrades om verder te kunnen spelen. Laat maar.
Toch is er een markt voor en WoW doet het goed, draagt de kroon, wat je er ook van vindt. Voor D&D ligt daar een uitdaging en die zal toch vooral zijn omzet te maken en het liefst WoW te overtreffen in Abo-aantallen. Dat wordt dus bedoelt met naar de kroon steken. Niet anders.
Hopelijk maken ze niet weer dezelfde blunder:
http://www.penny-arcade.com/comic/2006/01/13
Met Dungeon & Dragons Online: Stormreach hebben spelfabrikanten Atari en Turbine een MMORPG in de winkel die, volgens de elektronische folder, het originele spel volledig vervangt.

-knip-

de reviewer gelooft zelfs dat 'D&DO' in staat is om World of Warcraft naar de kroon te steken.
Dat spel ligt al in de winkel en zou mogelijk WoW van de troon stoten / evenaren?

Wel vreemd dat ik er dan pas bar weinig over gehoord heb tot zo ver?! :?
Ik kan me in de aanloop naar WoW nog wel herrinneren; een hoop bombarie en weet ik wat al dies meer.

Ben ik de enige die nog niks over dit spel heeft meegekregen?! :)
de goldboxserie (5 opeenvolgende spelen, pools of radiance etc), de krynn serie (3), de eye of the beholder serie, en veel later baldurs gate, icewind dale, neverwinter nights,the temple of elemental evil (de meest getrouwe DnD impleemntatie tot nu toe), er is al zoveel dnd naar de computer gekomen.
Maar het is wel de eerste DnD MMORPG natuurlijk.
nog niet zoveel hoor :)

kijk maar op www.morpg.com.
Vind je?

Dit zijn overigens lang niet alle huidige MMORPGs.

In Hong Kong, China, Singapore (dacht ik) en Japan zijn nog enorm veel meer MMORPGs in omloop. Het zijn veel spellen die in het westen nooit aan zouden slaan (te raar, te eentonig etc), maar daar echt bakken met geld binnenbrengen.

Het is daar al zelfs zo erg dat je de kosten voor MMORPGs op elektriciteitsrekening vermeld staan. Dat scheelt weer gedoe met betalen.
Blijft alleen de vraag of de elektronische variant de atmosfeer van een te kleine ruimte met te veel mensen en (meestal) te weinig bier goed weet na te bootsen, maar daar staat natuurlijk wel tegenover dat je na een marathonzitting van vierentwintig uur direct je bed in kan rollen.
Duidelijk iemand die ooit lange avonden met dit spel heeft doorgebracht ;)

Zelf wacht ik nog even tot er meer bekend is van Lord of The Rings Online: Shadows of Angmar http://lotro.turbine.com/ .Eén van die twee kon wel eens beslag gaan leggen op een groot deel van mijn vrije tijd binnenkort.
Duidelijk iemand die ooit lange avonden met dit spel heeft doorgebracht ;)
Zal jij weten - het Handbook op de linkerfoto is volgens mij nog van jou :D
Leuk, maar 28 Euro voor 2 maanden vind ik wel een beetje prijzig. Daarnaast is het weer "een van de vele" spellen in dit genre en ik vraag me af of het een sucess gaat worden.

Maargoed, heb me met het originele D&D-en wel kunnen vermaken, nu maar hopen dat dit de interesse net zo vasthoudt.
1 vd vele spellen in dit genre?
mis ik iets? ik zou zweren dat er al jaren nauwelijks meer [goede] rpgs uitkomen, en überhaupt al veel minder.. ik wil vermoeden dat sinds EA tig % van de markt bezit, zij zoiets hebben van minder ontwikkeltijd=meer spellen=meer omzet=meer winst geprogrammeerd, waardoor RPGs een beetje buiten de boot vallen met een kleine[re] userbase dan mindless fraggen "met verhaal", maar de RPGs die ik in de afgelopen 5 jaar heb gespeeld die ik de moeite vond vallen echt wel op 2 handen te tellen hoor.

Ik negeer hier de MMO's een beetje misschien, maar ondanks dat k een spel als WoW best vermakelijk vond, kan ik nou niet zeggen dat ik het net zo verslavend vond als iets als Planescape:Torment, of de verhaallijn zo engagerend.. toch nog iets te veel 'vermoord 40 van die, 30 van die, en 60 van die om een quest te completen' 'missies' ben ik bang..
daarnaast heb k ook nooit echt de behoefte gevoeld om voor een spel abo geld te betalen nee
Dan kan ik je vertellen dat je ook erg weinig aan DDO zal vinden, de verhaal lijn is dan toch ver te zoeken...
ik wil vermoeden dat sinds EA tig % van de markt bezit,
Deels is dit waar. In veel genre's bezit (imho voor het grootste deel onterecht, maar de massa regeert) een enorm groot marktaandeel.

Bij MMORPGs is dit niet het geval. Ondanks dat MMORPGs een ander marktsegment is, hebben de uren die mensen in dit soort spellen steken wel een effect op de rest van de markt. EA gaf eind 2004 / begin 2005 een winstwaarschuwing af en gaf World of Warcraft de schuld.

Om die reden, die steeds sterker wordt omdat steeds meer mensen bereid zijn maandelijks te betalen, is het ook voor kleinere developers aantrekkelijk om MMORPGs te maken.

Ik maak nu een wilde gok en denk dat ook jij wel een MMORPG vindt binnen een jaar of 2 - 3 waar je echt maanden zoet mee bent :P
Misschien een interessant topic voor de mensen die zich afvragen waarom mmorpg's altijd zo duur zijn.

Aan mij zijn mmorpg's niet besteed. Bedenk je maar eens wat je allemaal voor leuks kan doen voor die ¤15 per maand: een beter ADSL-abbo of ieder jaar een nieuwe grafische kaart. Persoonlijk koop ik liever voor dat geld iedere drie maanden een spel die je wel zo lang je maar wilt kan spelen, terwijl deze games ook al vaak zeer uitgebreide multiplayer opties hebben en de gameplay minstens net zo verslavend is (bijv. HL2 / BF2).

En wat te bedenken als de servers off-line gaan...
De meeste MMORPGS hebben wel meer dan 1 server, en off-line gaan ze zelden.

Spellen als HL2 kun je ook niet spelen als de (steam) server off-line is. Tja... dan kun je ook tegen bots vechten maar das lang niet zo leuk als on-line.

En ik zelf betaal liever 12¤ per maand dan eens in de 3 maand een nieuw spel te kopen. Het licht er ook veel aan hoe verslavend het spel voor je zal zijn. Als je iemand bent die maar eens in de week even lekker gaat gamen is het het geld zeker niet waard.
wat denk je wat je voor alle andere betaalt zoals WoW en Everquest ?

WoW is net zo duur tenzij je per half jaar betaalt
Ik moet zeggen dat wat ik er over lees, mij niet meteen naar de winkel laat rennen. Als hard-core ADD-speler (>20 jaar), ben ik best tevreden met games als "Planescape:torment" en "Neverwinter nights". Het multiplayer gedeelte van NWN is prima in orde, met een ruime keus voor alle soorten liefhebbers, van hack-and-slay-lovers tot echte role-players.
Wat DDO toevoegt is mij niet geheel duidelijk. De dobbelsteen wordt tenslotte óók hier door de computer gerold.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True