Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties

Uitgever Codemasters heeft een proefversie van de mmo Dungeons & Dragons Online: Stormreach beschikbaar gemaakt. De volledige versie van het spel is tien dagen lang gratis te spelen.

In ruil voor de deelname moet een geldig e-mailadres opgegeven worden. Daarna is de volledige versie van de game te downloaden. De 3,4GB zijn ondergebracht bij de betaalde downloadservice van Fileplanet, maar inmiddels is de game ook te krijgen bij Filefront en Gamer's Hell. Om te kunnen spelen dient ook een gratis account aangemaakt te worden bij Codemasters Online. Het is overigens niet uitzonderlijk dat een mmo een aantal dagen gratis te spelen is. Marktleider World of Warcraft is bijvoorbeeld standaard tien dagen gratis te spelen.

Dungeons & Dragons Online: Stormreach is gebaseerd op het pen-en-papierrollenspel Dungeons & Dragons, dat al sinds 1974 in ontwikkeling is. Stormreach speelt zich af in de fictieve wereld Eberron, de uitbreiding op D&D die in 2002 bedacht is door Keith Baker en waarin ook de offline rts Dragonshard speelt. DDO volgt de d20-spelregels die Wizards of the Coast in 2000 bedacht heeft. Een gevecht in DDO is daardoor arbeidsintensiever dan in andere mmo's: voor iedere aanval moet met een virtuele twintigzijdige dobbelsteen gerold worden. Het opdoen van ervaring gaat in DDO ook iets anders dan in andere mmo's: voor queestes die experience points opleveren, moet een groep medespelers worden opgezocht, net als bij City of Heroes en City of Villains.

Dungeons & Dragons Online: Stormreach
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Ben eerlijk gezegd ook verbaasd dat dit een nieuwsbericht is, want zoals anderen al hebben opgemerkt is die optie om 10 dagen gratis te spelen er al heel lang.

Verder biedt Fileplanet, behalve betaalde downloads, ook gratis downloads aan. Je kunt het spel dus ook gratis via Fileplanet downloaden, hoewel je dan wel goed op moet letten bij het navigeren :'(

Mocht het spel je bevallen moet je het alsnog ergens kopen, en dat alleen voor de activeringscode die er bij die CD zit zodat je je demo-account daadwerkelijk naar een betaalde account kunt opwaarderen.

Is het spel de moeite waard? Dat hangt ervan af wat je zoekt. Het is anders dan de meeste MMOs in een paar opzichten:
- alle quests zijn instanced. Daar moet je misschien van houden, maar nooit gezeur met wanneer monsters ergens verschijnen vind ik een grote plus.
- naar verhouding weinig grinding. De quests in DDO zijn ook echt quests en er zitten veel leuke bij. Er zijn wel grinding aspecten natuurlijk, maar die zijn grotendeels optioneel.
- interactief combat systeem. In DDO is het mogelijk om bijvoorbeeld te proberen een fireball te ontwijken of een zwaardslag te blokkeren zonder dat je meteen quake skills moet hebben of zo. Je kunt gewoon wat intelligenter vechten en daardoor je kansen verbeteren. Of je doet het niet. Omdat PvP volkomen optioneel is bij DDO (en maar matig ondersteund wordt) heb je naar verhouding weinig last van andere spelers die toevallig wat handiger met de toetsen zijn.

De DDO community is vrij klein en over het algemeen redelijk volwassen en hulpvaardig.
Het spel is gemaakt om in groepjes van 4 tot 6 spelers de queestes te doen. Zeker op de lagere levels kun je veel zaken ook solo, maar net als bij de pen en papier variant van D&D draait het bij DDO toch ook primair om het als avonturiersgroepje doen van quests. Gelukkig is het meestal niet zo moeilijk een groepje te vinden.
Ik vraag me altijd af wat het nut is van zulke "demo's" van mmorpgs. Ze geven imo niet echt een goed idee waar het spel om draait en hoe de community in elkaar zit, omdat deze demoacties altijd pas gedaan worden als het spel al een tijd uit is.

Iedere normale speler zit dan al op het maximale level instances/raids/PvP te doen en de meeste startgebieden zo onbevolkt zijn als wat. Waardoor deze demo niks anders wordt dan een soort singleplayer.

Bovendien worden deze trials account vaak misbruikt door de oh zo bekende currency sellers.

[Reactie gewijzigd door Zontar op 17 januari 2008 13:40]

Kijken of de manier waarop het spel speelt je wel bevalt, of je pc het goed aankan, of het systeem je uberhaupt aanspreekt, etc.

Voor mijzelf neemt de community altijd een 2e plaats tegenover de gameplay zelf. Als een spel niet fijn speelt, hoe leuk en gezellig de community ook is, ga ik er geen 10 euro per maand voor neertellen.
Er zullen in die 10 dagen honderden andere newbies het spel testen dus verlaten zal je niet rondlopen (misschien is het wel zo erg dat je door al die onserieuze spelers het spel wel helemaal niet leuk vindt)
Je komt er juist achter hoe een community draait als het spel al een tijdje uit is. Er zijn dan immers meer spelers online lijkt mij.
Toen ik WoW kocht op de dag van release was het voor iedereen nog nieuw. Pas na een klein jaar krijg je een beetje een overzicht van het spel, en de mensen er omheen.
Is wel een heel andere gameplay dan bijv. die van WoW. Echter ikzelf ben bang dat dit soort verkapte turnbased spelmanier niet ten goede komt van de snelheid waarmee je het spel kunt spelen. Simpel een vijand doodslaan is er immers niet meer bij als je eerst een dobbelsteen moet gooien en dan hopen dat daar een goed cijfer uit komt. Net een soort roulette maar dan met zwaarden ipv kogels of balletjes :P

Ga het ondanks dat toch wel ff proberen. Misschien is mijn oordeel wel volkomen onterecht.
Inderdaad volkomen onterecht. Je hoeft geen dobbelstenen te rollen of whatsoever. Kennis van D&D geeft je een grote voorsprong in dit spel, maar verder kun je het net als de meeste MMO's gewoon opstarten en spelen, je kunt zelfs het hele stats/feats/classes systeem negeren en automatisch je skillpoints toe laten kennen, maar dat is niet erg handig.

Overigens, ik heb een jaar geleden al een 10 dagen trial gespeelt... waarom dit "nieuws"-bericht?
Het werpen van de dobbelsteen is altijd aanwezig in elke MMO. Hitchance, Critchance, Dodge, Block, Parry. Alleen gebeurt dit iets anders in D&D.
Dit is zeker niet nieuw voor D&DO. Ze hadden hetzelfde toen ze net uitkwamen. Dacht wel dat dit standaard voor ze was. Heb het even gespeeld en in het begin wel leuk maar na een tijd gaat het vervelen. Plus veel bugs in het begin.
Sterker nog ... bij mijn weten is in 2007 (en 2006) het altijd al mogelijk geweest om 10 dagen te testen met een valide mail adres. Dus nieuw is dit niet. In het begin was de trial periode 7 dagen. Dit is later verlengd naar 10 dagen. Zowel op de Europese als de US servers kan je test-gamen. Dit test account kan je later omzetten naar een vast account zodat je characters niet verloren gaan als het spel je bevalt.
Dus als ik het goed begrijp moet je, om XP te verdienen, toch echt een groep zoeken?
Als dat zo is valt dit hele spel al af voor mij.

Ik ben van mening dat je single player moet kunnen advancen om het ten allen tijden speelbaar te houden. Als ik s'nachts veel speel gaat dit dus sowieso niet werken tenzij er een ENORME community is zodat er altijd genoeg spelers online zijn.
Daarbij heb ik heel vaak geen zin om te groupen daardoor ben ik ook met WoW en LOTRO gestopt. Je kunt niet anders meer vanaf een bepaald punt.

Conclusie: Ik denk dat MMORPG niet meer iets voor mij is :'(
Het feit dat dit spel al vanaf het begin met groepen moet worden gespeeld gaat meer mensen tegen houden vrees ik.

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 17 januari 2008 15:26]

Als je alleen solo wilt spelen moet je een offline rpg gaan doen, gaan mmo. Mmo zijn juist gemaakt voor player interactie en teamplay. Als je ergens rond loopt weet je nooit of je vriend of vijand tegen gaat komen.
Hoe het zit in andere mmo's weet ik niet, maar WoW is prima tot lvl 70 solo te doen. Er zitten een hoop groepsquests in ja, maar alle quests zijn optioneel en je kunt er gewoon een paar skippen die je niet bevallen, er zijn er genoeg. Als je lvl 70 bent kun je ook nog prima solo spelen (battlegrounds, questen voor gold, etc), maar als je tegen die tijd alleen nog maar solo hebt gespeelt heb je imho het verkeerde spel uitgekozen.
Ik heb ook een 30 day 'trial' gehad (had het spel gekocht), maar kwam er toen achter dat het betaalsysteem totaal niet werkt voor mij (creditcard vereist). Weet iemand of dit intussen veranderd is en je net zoals bijvoorbeeld EVE online en WoW nu via bankoverschrijving kan betalen?

Vond destijds het spel niet echt wauwie, het stikte van de 'leet' kiddies en van roleplaying was weinig sprake (na goed zoeken lukte het wel, maar dan was het niveau nog laag), iets waar ik in een D&D titel toch wel op hoopte. Het spel zelf zat redelijk in elkaar. De engine draait soepeltjes, ook op oudere pc's en ziet er niet onaardig uit. De D&D 3.5 regels zijn niet onaardig verwerkt in het spel, hoewel er wel veel offers gebracht zijn om het turn based element te veranderen in real-time.

Wat me ook destijds teleurstelde was de level cap op level 10 en het gebrek aan prestige classes. Weet iemand hoe het daar nu mee staat?

[Reactie gewijzigd door Sharepoint Rob op 17 januari 2008 15:49]

Codemasters heeft het aantal betaalmogelijkheden uitgebreid als ik me niet vergis.

Vond het ook een aardige titel, heb me een tijdje vermaakt, totdat ik erachter kwam dat het maken van parties niet echt vlotte. Als je echt verder wilde, moest je groepsgewijs dungeons doen.

Enkele vraagjes:
- is er al meer niet-dungeon content / zones
- is er meer solo-content

Ik hoop dat Codemasters deze titel op termijn f2p maakt. Het spel had tonnen sfeer.
Ik heb het vorig jaar gekocht, maar kon me niet echt boeien
Verplicht spelen in groepjes vond ik wel leuk, je had ook altijd een groep, want solo is het niet te doen
Heb het gespeeld, best goed spel vriendelijke mensen, alleen mist het iets... :)
Jammer dat niet elke mmorpg dit doet. Nu kan je tenminste uittesten of het spel wel bij je past en leuk is. Lord of the Rings online heeft dit sinds kort ook, jammer dat Vanguard dit niet doet. Ik vindt het namelijk zo riskant om 14 euro uit te geven voor 1 maand en er dan achter komen dat het spel zuigt.

[Reactie gewijzigd door woetski op 17 januari 2008 17:51]

Het komt voor Vanguard voor de zomer zegt Sony.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True