Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties
Submitter: Diebke

Gary Gygax, de man die Dungeons & Dragons bedacht en daarmee het principe achter alle role-playing games vastlegde, is begin deze week overleden. Hij is 69 jaar geworden.

Gary Gygax Gygax bracht in 1974 de eerste versie van Dungeons & Dragons uit. Dat was toen niet meer dan een handgebonden boekje met de regels van een tabletopgame, die gespeeld diende te worden met miniatuurpoppetjes en dobbelstenen. Gygax, die het boekje samen met Dave Arneson schreef, maakte duizend exemplaren van het boekje en de eerste oplage was binnen een jaar uitverkocht. Met Dungeons & Dragons legde Gygax de basis voor alle hedendaagse rpg-games.

Zo introduceerde Gygax het principe van experience points dat nog steeds in de meeste rpg's gebruikt wordt. Ook het indelen van spelers in verschillende niveau's komt uit Dungeons & Dragons. In 1971 schreef Gygax, met Jeff Perren, al een voorloper van D&D onder de naam Chainmail. In Chainmail werd nog gebruik gemaakt van een zeskantige dobbelsteen, maar in Dungeons & Dragons introduceerde Gygax het gebruik van dobbelstenen met vier, acht, tien, twaalf en twintig zijden.

Dungeons & Dragons is sinds de eerste versie uit 1974 flink uitgebreid. In 1977 verscheen Advanced Dungeons & Dragons, de basis voor het huidige Dungeons & Dragons v.3.5. Bekende computergames die op D&D gebaseerd zijn, zijn Baldur's Gate, Planescape: Torment, Icewind Dale en Neverwinter Nights. Het principe van een personage kiezen, ervaring opdoen en in niveau stijgen zit echter in vrijwel elk rollenspel, met als vermoedelijk bekendste voorbeeld de mmo World of Warcraft.

Gygax baseerde Dungeons & Dragons op het bordspel Gettysburg van Avalon Hill en op zijn ervaringen met live action role-playing games. Hij richtte het bedrijf Tactical Studies Rules op om Dungeons & Dragons aan de man te brengen. TSR werd in 1997 overgenomen door Wizards of the Coast, dat nog steeds Dungeons & Dragons uitgeeft. Gygax verliet het bedrijf in 1985, maar was tot aan zijn dood, eerder deze week, actief in de D&D-gemeenschap.

Dungeons & Dragons
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Toch altijd mooi om te zien hoe iemand's visie werkelijkheid kan worden. Ik bedoel, het is toch best een succesvolle onderneming geweest.

En ik denk dat hij zelf ook niet voorzien heeft waar het allemaal toe kon leiden. Dat is misschien nog wel het mooiste, dat je onbewust aan de wieg staat van een hele nieuwe soort games. Net als dat de werken van Tolkien model hebben gestaan voor een hele rits fantasyschrijvers na hem.

Rest in peace.
En dat de werken van Tolkien ook sterke invloed gehad hebben op Heel Dungeons and Dragons natuurlijk :)
Het is geen toeval dat alle beestjes uit LOTR in DnD zitten en dat de beschrijving van die diertjes in DnD perfect aansluit op Tolkien's werk.
In het Players Handbook 2nd edition stond Tolkien vermeld bij de credits.
Elves, gnomes, goblins etc. Zitten in best veel games idd.
Dat is niet alleen gelimiteerd aan tolkien en DnD.
Ik heb eigenlijk nog nooit van het spel Dungeons & Dragons gehoord, maar wel van de tekenfilm serie met die kinderen die via een pretpark in een fantasy wereld terecht kwamen! Daar keek in de jaren 80 elk kind naar...heeft die Gygax daar ook iets mee te maken gehad?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 5 maart 2008 21:41]

Bekende computergames die op D&D gebaseerd zijn, zijn Baldur's Gate, Planescape: Torment, Icewind Dale en Neverwinter Nights.
Hallo, ken je klassiekers: Dungeon Master (1987, de eerste realtime RPG) en de Eye of the Beholder serie (1990, 1991 en 1993). Schande dat deze twee er niet bij staan :). Of ben ik nou zo oud (ben pas 26)?
Hallo, ken je klassiekers: Dungeon Master (1987, de eerste realtime RPG) en de Eye of the Beholder serie (1990, 1991 en 1993). Schande dat deze twee er niet bij staan :). Of ben ik nou zo oud (ben pas 26)?
Nee, maar met hedendaagse bekende titels bereik je natuurlijk een breder publiek. Het is onmogelijk om alle klassiekers, of games die gebaseerd zijn op D&D te noemen, maar met deze selectie word aardig aangegeven hoe diep de wortels van D&D in het moderne gamen zitten.

Wat ik me wel afvraag, moet elk spel dat gebruik maakt van deze regels een soort vergoeding betalen om er gebruik van te mogen maken? Sommige spellen maken namelijk reclame met kreten als "gebruikt de nieuwe 3.5 regels".

[Reactie gewijzigd door D2Freak op 5 maart 2008 12:02]

Aan de andere kant heb je ook nog de D20 regels, uitgebracht onder de Open Gaming License, waarin alle DnD rules staan, behalve de levelling rules. Deze zijn dus een soort open source, zodat andere bedrijven ook regels kunnen schrijven, zonder een licentie. Bijvoorbeeld een eigen klasse, feat of race schrijven mag met de basisregels als leidraad, een eigen spel schrijven, waarin je ook kan levellen, kan dus weer niet zonder licentie met de OGL, maar daar moet een andere licentie voor afgenomen worden bij WotC.

Zie D20, de OGL FAQ en een voorbeeld wie het gebruikt, PC Gen.

[edit: de OGL is ook een licentie, dus heb je al een licentie]

[Reactie gewijzigd door Nick_S op 5 maart 2008 15:40]

Yep, ze moeten een licentie nemen op de regels, en daar moet zeer zeker voor betaald worden.
En 'Pool of Radiance', 'Curse of the Azure Bonds' enzo? Die serie begon in '88.
Ik concentreerde me meer op de 3d realtime CRPGs die de basis vormen voor de games die je vandaag de dag ziet. Maar idd, de meer textuele adventures van voorheen waren natuurlijk net zo goed D&D.
Dungeon Master textuele???
3d, real time, 1st person!! Zeer uitgebreide rpg. Tegenwoordig nog steeds te spelen via java versie van dungeon master.
Euhm, lees je überhaupt :?

Ik zeg: "vergeet dungeon master en EOB niet"
fub zegt: "En Pool of Radiance en consorten"
Ik zeg weer: "Ik concentreerde me meer op 3d realtime CRPGs [dus zoals DM en EOB], maar die games die jij noemt zijn idd ook D&D"
En dan kom jij: "DM textueel???"

Wie beweert in deze discussie nou dat DM textueel is?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 5 maart 2008 21:19]

Helemaal gelijk! Eye of the Beholder hoort zeker in dit rijtje thuis. Heb nog wel ergens (zelfgetekende) plattegronden liggen volgens mij...

En vele (handgeschreven) avonturen voor D&D. Ach ja, dat waren nog eens tijden.
Ondanks dat ik al jaren AD&D en computer-RPG's speel, heb ik er nooit bij stilgestaan dat zoiets als triviaals als xp ooit door iemand verzonnen moet zijn. Blijkbaar is deze persoon daarvoor verantwoordelijk geweest, wat hem dus met recht een pionier van dit genre maakt. Jammer dat hij overleden is, maar het zij zo.
Vele dingen lijken zo triviaal, maar waren revolutionair toen ze eerst bedacht wereden.

Een ander voorbeeld is ArmorClass (AC), wat ook in (A)D&D voorkomt. Maar dat is wel voor het eerst gebruikt in een eerder game, ik meen me te herinneren dat dit een soort bordspel was met oorlogsschepen, setting WW2.
http://www.giantitp.com/comics/oots0536.html

Al een eerste tribute, er zullen er nog vele volgen zeker?

RIP
http://nodwick.humor.gamespy.com/ffn/index.php

En zo zullen er ongetwijfeld al heel wat meer zijn.
Wizards of the Coast werd rijk van het verkopen van de eerste echte Trading Card Game Magic the Gathering. Pas eind 90-er jaren hadden ze dus geld voor de aankoop van TSR.

1997 as said before !
Dat jaartal is inderdaad een regelrechte tikfout... Goed gezien, inmiddels aangepast... Thx! :-)

Wat Speeder hier zegt:
Mm een andere fout die in de tekst staat is dat D&D 3.5 op AD&D gebaseerd is maar dat klopt dus niet. AD&D is een afsplitsing van D&D. Dus latere versies van D&D kunnen dus nooit op AD&D gebaseerd zijn.
Klopt volgens mij niet helemaal. Eerst was er D&D, daarna AD&D. De twee hebben een paar jaar naast elkaar bestaan. In 2000 stopte Wizards of the Coast echter met de klassieke D&D, terwijl AD&D bleef bestaan. Daarop versimpelde WotC de naam AD&D tot D&D. Voortbordurend op die tak (gestart als AD&D, omgedoopt tot D&D) verscheen de huidige versie 3.5. Zie ook de Wiki-link in de tekst

[Reactie gewijzigd door Paul Hulsebosch op 5 maart 2008 12:04]

Ik zag het net wat later ook op de wiki. Was zelf daar van niet op de hoogte. Maar het is wel een beetje verwarrend dat ze het zo hebben gedaan.
Ow dus dit is de grondlegger van één van de meest veslavende speltypen ter wereld.

Een groot verlies je het mij vraagt. Al hoewel ik niet meer aan een mmo of tabletop variant zou willen beginnen.

Veel te verslavend en tijdrovend.
Zolang je je maar vermaakt is het toch leuk? Ik bedoel, voor de tv hangen met je partner ofzo is anders ook tijdrovend :P
Tsja das waar, maar de tijd die ik vroeger spellen zoals Warhammer, D&D en WoW heb gestoken staan niet echt in verhouding tot de tijd die ik mijn relatie stop. En mijn relatie is absoluut niet slecht ofzo.
He will be missed.

Though the person is gone, his legacy continues.
een minuutje posting stilte is wel op zijn plaats
Helaas, rip Gary. D&D was jaren lang het tijdverdrijf van me, Ad&D, Swartze Auge, etc. Gelukkig komen er nu geen boeken meer van hem uit, die waren schrikbarend slecht.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True