Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 109 reacties
Bron: Slashdot, submitter: johnneman

Een recente wijziging die Blizzard in de MMORPG World of Warcraft heeft aangebracht, blijkt een onvoorzien en nogal destructief effect te hebben. Onder de naam 'Zul'Gurub' werd een gebied aan de WoW-wereld toegevoegd, waar ene Hakkar de baas is. Wie hem bevecht raakt besmet met de ziekte Corrupted Blood, die zoveel schade aanricht dat alleen de meest gevorderde spelers een kans maken om hem te overleven. Op zich is dat niet zo bijzonder: monsters hebben wel vaker erg destructieve middelen tot hun beschikking. Wat Corrupted Blood zo vernietigend maakt is het feit dat iedereen in de buurt van een besmette speler er ook mee besmet raakt en weer andere spelers kan aansteken. Ook computergestuurde schepsels kunnen ermee geïnfecteerd raken.

De bedoeling van de makers was dat de ziekte zich nooit buiten Zul'Gurub zou kunnen verspreiden, maar sommige spelers slaagden er toch in hem naar de steden te brengen. Wanneer de poortwachters er eenmaal mee waren aangestoken kon niemand de stad meer in of uit zonder de ziekte op te lopen. Omdat in de steden veel spelers dicht bij elkaar zijn, sloeg de ziekte gruwelijk toe wanneer hij een stad had bereikt. Aangezien het niet de bedoeling was dat het grootste deel van de spelers zou sterven, probeerden de game-admins de epidemie te beteugelen door de besmette spelers in quarantaine te zetten. Dit mislukte, omdat sommige spelers erin slaagden te ontsnappen.

WoW logo Blizzard zit ondertussen met de handen in het haar over deze plaag. Met een haastige wijziging, een paar dagen na het uitbreken van de epidemie, slaagden de makers er niet in de ziekte tot staan te brengen. De spelers zijn nogal verdeeld over de waarde van het verschijnsel. Begrijpelijkerwijs vinden de spelers van laag niveau het maar niets, omdat ze nauwelijks meer de kans krijgen naar een hoger niveau op te klimmen. De spelers van een hoog niveau waarderen het veel meer. Ze hebben er al een nuttige toepassing voor gevonden: het besmetten van een vijandelijke stad alvorens deze te overvallen. De ziekte elimineert de spelers van laag niveau en verzwakt de bewakers en spelers van hoog niveau, zodat de stad makkelijker te veroveren is.

Blizzard weigert vooralsnog iets te zeggen over de maatregelen die ze tegen de ziekte zullen nemen. Dat er iets tegen zal worden ondernomen lijkt aannemelijk omdat het spel zo niet aantrekkelijk meer is voor nieuwe spelers, maar de makers moeten oppassen voor nieuwe ongewenste bijwerkingen. Het is wel interessant om te constateren dat de virtuele wereld van WoW dusdanig groot en complex is geworden dat zelfs de makers hem niet makkelijk meer onder controle kunnen houden.

WoW Corrupted Blood screenshot
Slachting aangericht door Corrupted Blood
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (109)

1 2 3 ... 7
Ik vind het wel gaaf dat WOW zich heeft ontwikkeld tot een "echte" virtuele wereld.

Het is niet meer een spel zoals bijvoorbeeld Delta Force Black Hawk Down, waar je tegen een medespeler zegt : Ken je die missie waar je in het donker een radio toren moet uitschakelen?
Het enige dat die persoon kan zeggen is, ja of nee, en eventueel een mening daarover.

Verder niets.

Wat WOW zo interessant maakt is dat elke actie en reactie een verdere reactie in gang zet wat het hele leven in de WoW wereld weer in gang houd die door iedereen op een soortgelijke manier word beleefd.

Dit maakt het denk ik zelf overigens zo interessant denk ik. De intereactie van het spel is zo groot dat ik er zelfs mensen over heb horen praten alsof ze het zelf meegemaakt hebben. Iets wat ik persoonlijk wel bijzonder vind.

Echter heeft de aantrekkelijkheid ook weer een nadeel. Het spel is dusdanig "afleidend" dat sommige zich ertoe getrokken voelen om de ganze 24 uur op een dag te spelen om zich simpelweg te ontrekken uit het dagelijkse leven.
Wat WOW zo interessant maakt is dat elke actie en reactie een verdere reactie in gang zet wat het hele leven in de WoW wereld weer in gang houd die door iedereen op een soortgelijke manier word beleefd.
Voor deze ziekte was er maar bar weinig aan blijvende interactie anders.... Alles wat vernield wordt komt toch weer terug, en invloed op gebeurtenissen heb je totaal niet.

Daarnaast is het niet zo dat WoW de eerste is in zijn genre. Dit soort spellen bestaat al een aantal jaren. WoW heeft het alleen wat bekender gemaakt doordat eerdere marketing in de Warcraft series ook zijn uitwerking heeft op dit deel.....
Een aantal jaar? Maak er maar >>10 jaar van, WoW is exact op het principe MUD gebaseerd. Alleen wat mooie graphics erbij, zelfde speleigenschappen voor een groot deel.
weet je wat ik maf vond in WoW nog voor het ranking systeem werd ingevoerd,

het feit dat horde tegen alliances vochten gewoon omdat ze "zogezegd" in oorlog zijn, niemand MOEST de andere aanvallen in een quest, en toch gebeurde het, niemand had er baat bij, twas gewoon kut voor degene die verloor
ja, maar wat ik nu jammer vind is dat de raids van tarren mill en ashenvale grotendeels over zijn
Helaas zijn jullie een beetje laat met het nieuws ;)

AFAIK is deze 'exploit' in middels al hotfixed.
Helaas kan ik geen officiele bron geven aangezien Blizzard dit in de doofpot stopt, zoals ze vaker doen. Doen alsof er niets aan de hand is en het stiekem toch fixen. Tja.
Zoiets is geen 'exploit' maar eerder een onvoorziene gebeurtenis zeg maar :P

"Helaas kan IK geen officiële bron geven aangezien...."
Doe dan een on-officiële bronvermelding ofzo.
Het is wel een exploit.

Het is de bedoeling van Blizzard geweest om de ziekte alleen binnen Zul'Gurub te houden. Er zijn echter mensen geweest die manieren hebben gevonden om de ziekte toch naar de steden te brengen.

Volgens Blizzard overigens ook niet toegestaan en een 'Ban-able Offence'
Om in een keer de ziekte van alle chars te verwijderen zou idd een query nodig zijn. Maar ik ga ervan uit dat de database(s) zo groot zijn dat dat niet zomaar 1-2-3 te doen valt.. Wel tijdens de wekelijkse downtime wanneer de servers onderhouden worden. Maar ja, er hoeft maar 1 iemand weer geinfecteerd te raken en het begint weer van voor af aan..

Overigens ben ik ook met het spel gestopt na 30 dagen speeltijd (jaja, 30 dagen!).. Het is gewoon niet gezond.. Sommige instances kunnen 6 uur duren als je geen goede groep hebt, en er lopen erg veel idioten rond die echt geen bal van het spel begrijpen en veel kinderen die denken dat ze 1337 zijn doordat ze (ook) lvl 60 zijn |:(

Het maakt je ook nog eens een saai persoon, je kan nergens anders meer over praten en denkt dat anderen het ook echt interresant vinden.. Best wel triest.. Dus daarom ben ik er maar van af gestapt, virtueel leven telt niet mee, dus valt er ook geen waarde aan te hechten.

Doe mij nu maar ff een uurtje BF2 of GTA:SA, ben je tenminste niet altijd van anderen afhankelijk en kan je in je eentje pwnen ;)
de meeste mensen spelen dus WoW om samen te kunnen pwnen. :+
:) OMG wat meestelijklijk zeg, das best wel lache zoiets, vooral als het dus helemaal uit de hand loopt. }>
Er gaan geruchten dat Blizzard er een soort event wil gaan maken. Zou wel leuk zijn, eindelijk eens een echt event!
Kijk, dit zijn nou nog eens lachwekkende dingen. Ze hoeven dit opzich niet in de doofpot te stoppen ... Gratis publiciteit :P. Laat toch ook weer zien hoe gigantisch de WoW wereld is, en hoe snel iets zich kan verspreiden door die wereld.
Het is mooi gedaan door Blizzard dat het spel een eigen leven kan lijden, alleen kan ik me gezichten van de makers wel voorstellen als je niets meer kan doen aan iets wat jij gemaakt hebt. Frustrend is dat :) nou maar hopen dat ze slimmer kunnen worden dan het spel :P
Briljant zeg, de virtuele pest is uitgebroken.
Volgens mij hadden ze beter klein kunnen beginnen, met zwemmerseczeem ofzo.
Een recente wijziging die...
Brengen ze toch nog een wijziging aan: een vaccin. Het zou niet leuk/spannend zijn om de ziekte gewoon in 1x te vernietigen, maar een vaccin brengt juist een extra spelelement.
Dat kunnen low-level spelers toch helemaal niet betalen?
(Aangezien de ziekte afkomstig is van een high-level element)
moet je alles kopen dan?
Je kan het toch ook ... vinden :-)

In een volume dat voldoende is om een stevig groepje te anti-virussen :D
Fantastisch! Zo wordt de virtuele wereld steeds meer een echte wereld! Kunnen ze misschien het pentagon van op de hoogte stellen, die zullen dit vast interessant vinden. Hoeven ze zelf geen simulaties meer te draaien!

Dit soort dingen zorgt ervoor dat een spel een stuk interessanter wordt imho. Zo kan je niet meer alleen door je goede skills hogerop komen maar moet je nog meer strategisch bezig gaan!
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True