Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties
Bron: GamesIndustry.biz

Op dit moment is World of Warcraft de grootste multiplayer online game ter wereld. Met drieëneenhalf miljoen spelers wereldwijd stootte het spel de voormalig nummer een, Lineage van NCSoft, van de troon. World of Warcraft dankt zijn succes vooral aan de grote schare Chinezen die het spel spelen; met zo’n anderhalf miljoen inschrijvingen vormen zij de grootste groep spelers. Opvallend is dat het spel pas sinds begin vorige maand beschikbaar is in het Aziatische land.

In China werkt spelontwikkelaar Blizzard samen met de lokale operator The9. Voor de lancering in het communistische land veranderde Blizzard zijn inschrijvingsmodel. Terwijl spelers in de rest van de wereld per maand betalen, kunnen de Chinezen kredietkaarten kopen waarmee ze een aantal uur kunnen spelen. In de toekomst wil Blizzard nog meer Aziatische landen inlijven in zijn WoW-rijk; Taiwan zou nog voor het eind van het jaar moeten kunnen meespelen.

World of Warcraft screenshot
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

Ik vraag me af of dit opweegt tegen de grote groep online gamers die Counter-Strike spelen. Zover ik weet was CS altijd het meest gespeelde online spel.

Voor WoW is er een inschrijving, dus dat kunnen ze 'tellen'. Bij CS is dat niet zo, dus lijkt me dat moeilijker te tellen. Hoe zullen ze dat vergelijken? Of is deze game gewoon het meest gespeelde online spel waarvoor ingeschreven moet worden? Als dat zo is, dan is het dus nog maar de vraag of het écht het meest gespeelde online spel is.
CS heeft nooit op nr1 gestaan. Lineage staat sowieso al langer boven CS en er was nog 1 vaag japans/chinees spel wat door veel meer mensen online wordt gespeeld als CS(s)
In het shoot-em-up genre staat CS waarschijnlijk/wellicht wel bovenaan.
Dat vage spel wat je bedoeld is hoogstwaarschijnlijk Ragnarok Online, een Koreaanse mmorpg van Gravity Co.

Dat spel werd zo onnoemlijk veel gespeeld in Azie (hier in het Westen jammerlijk genoeg niet echt populair geworden), dat deze uit veel statistieken werd weggelaten omdat deze zo zouden misvormen.

Op het hoogtepunt was het ongeveer Ragnarok op de 1e plaats met meer dan 10 miljoen spelers, gevolgd door lineage met iets meer dan 2 miljoen spelers.

Ragnarok heeft er zelfs voor gezorgd dat jongeren in Thailand na een bepaald uur niet meer computergames mochten spelen, omdat sinds Ragnarok beschikbaar was in Thailand, de cijfers van studenten kelderden.
Cs nooit op 1 gestaan?

Volgens mijn staat het nog steeds op 1.

Cs is alleen verdeeld cs 1.5, cs 1.6 en cs source.
CS wordt wel geteld check maar eens de site van Steam www.steampowered.com.

Begrijp niet dat mensen dit spel spelen, veel te verslavend. Zijn genoeg mensen die niet kunnen stoppen met spelen en hierdoor hun baan verliezen of stoppen met school.
Dus je moet CS maar niet spelen omdat het zo verslavend is? ik kan mezelf prima in bedwang houden hoor, en het laatste wat ik voor CS zou doen is m'n opleiding stoppen... Er zijn grenzen, en het gros van de gamers weet die prima te vinden.
WoW kan anders ook behoorlijk verslavend zijn ;)
http://www.steampowered.com/status/game_stats.html

Bijna 2,3 miljoen unieke gebruikers per maand.. Meeste spelen wel CS, maar niet allemaal dus.. Maargoed, 2,3 miljoen is dus geen 3,5.. Het blijft wel veel trouwens, vooral in dat oude CS, verbaast me dat zoveel mensen zo'n oud spel nog spelen 6 jaar na release.... Ik speel zelf alleen CS:S nog heel afentoe, want na 6 jaar hoef ik CS niet meer zoveel te spelen, beetje op uitgekeken (de oude versie zeker, ziet er gewoon niet meer uit).. BF2 krijgt op dit moment de meeste aandacht..
* 786562 PuzzleSolver
Even die site nog weer opgezocht.

http://www.theclq.com/

Staat helaas op dat ie dood is (R.I.P). Toch nog 29,687,370 players gehad in 5 jaar tijd, maar der zijn er een hoop hetzelfde omdat veranderen van alias al weer een nieuwe player opleverde. Maar aan de andere kant worden er ook een hoop als 1 geteld omdat ze de alias op de default "Player" lieten staan
Het mag dan wel 6 jaar oud zijn, maar ik vind het spel erg fijn spelen, er zit redelijk wat snelheid in, goeie maps, die overzichtelijk zijn etc.. gewoon de algehele gameplay.

Bij FPS games staat hij vrijwel zeker weten wel bovenaan. Volgens mij spelen mensen in de USA en Europa meer FPS / Shootergames, en in het verre oosten meer MMORPG's, en RPG's in het algemeen.
WoW is ook de grootste omdat ze het spel veel toegankelijker hebben gemaakt als de vorige #1.
Lineage2 is gemaakt voor de hardcore speler (gemiddelde koreaan). en heeft in korea ook 2 miljoen gebruikers (op 14 mil inwoners) en in de rest van de wereld slechts 500-600k.

voor degene die de spellen niet gespeeld hebben.
de 1e spelers die aan de levelcap zaten in lineage2 deden dat na 10-12 maanden. in WoW kan je dat binnen een maand (dit zijn dan wel spelers die de hele dag niks anders doen)
Als fanatieke WoW speler kan ik je vertellen dat ong. een halve maand volstaat om in WoW lvl 60 te worden. (De huidige lvl cap)

En ja, idd, gigantisch veel Chinezen houden zich alleen maar bezig met het Gold farmen wat vervolgens dan weer voor echt geld verkocht wordt. Ik vraag me echter af of Blizzard nog iets in gedachten heeft om dit nog beter tegen te gaan werken aangezien de Accounts op Ebay, Marktplaats en weet ik veel waar nog meer (Zelfs op het prikbord van mijn ISP) rondvliegen om je oren. Ook de gebruikelijke 50g/100g/200g/500g/1000g (g = gold :P) om te kopen ontbreken niet. Ik zou eigenlijk wel is een geschat (want echt te berekenen is het toch niet) percentage willen zien van 'echte gamer' <-> gold farmer in china. Als je het mij vraagt, een ruwe 50%.
verschil is ook dat 2 botfarmers in ploegendienst, makkelijk een "speler" of 20 kunnen besturen dankzij bots....
En aan wie verkopen die 50% van de spelers het goud dan weer.. Je kan niet over servers heen verkopen.. Het moet dus in je eigen server blijven.
Je kan van server wisselen in je account info page.
tja, zoals je al aangeeft als fanatieke speler wel jah... ik doe al sinds de beta mee en ben nu een level 52 warrior :( dat komt dus omdat ik dus geen 8 a 10 uur per dag aan kan besteden...
heb genoeg mensen in mijn guild die er minder dan een halve maand over hebben gedaan maar jah elke keer dat ik inlogde op wat voor tijdstip dan ook dan waren die gozers ook bezig... op dat soort momenten vraag ik me ook altijd af of deze mensen wel een leven hebben buiten wow om, EN hoe ze die subsidieren....
En die kaarten zijn dus echt massaal verkrijgbaar bij de internet cafes netals alle andere kaarten (zoals QQ msn-achtig, Warrioir Legend morpg)
haha, zeker weten, ik dan hebben ze het beter voor elkaar als hier ;). Hier waren ze na de release niet te krijgen.

Ik wil trouwens ook best kaarten per uur kopen hoor ;) dat had me heel wat geld bespaard tijdens de warme zomerse weken
dat zou ik ook wel willen, die game kaarten per bepaald aantal uur. Met de maandkaarten gaan er toch veel uren verloren die je niet gamed.
Hangt natuurlijk helemaal af van hoeveel die uurkaarten kosten. Er is natuurlijk een break-even punt waaronder de ene, en waarboven de ander goedkoper is.
Zeer interessant, in China wordt computergaming steeds populairder, een aanwist van 1.5 miljoen spelers is inderdaad zeer positief voor Blizzard en ik denk dat elk MMORPG nu echt wel meer in Aziatische landen gaan promoten, want daar zitten nu ook eenmaal de meeste mensen.
Sony is ook druk in de weer met het "veraziatischen" van Everquest 2.

Die mensen krijgen nieuwe models voor hun versie van het spel die dan later ook beschikbaar zullen worden gesteld voor de westerse spelers.

Hier een vergelijking tussen de soga en de amerikaanse toons:

http://gnn.gamer.com.tw/1/18951.html
Er wordt ook veel ge-farm'ed (ik weet dit niet netjes te vertalen) in China, maar bijv. ook in Oost Europa.

Mensen wordt tegen een zeer laag tarief ingeschakeld om artifacts te verzamelen voor on-line verkoop via eBay en andere veilingsites.

Zie ook dit artikel. Een quote uit het hele verhaal:
How does it work? The macros for World of WarCraft, for example, control a high-level hunter and cleric. The hunter kills while the cleric automatically heals. Once they are fully loaded with gold and items, the "farmer" who's monitoring their progress manually controls them out of the dungeon to go sell their goods. These automated agents are then returned to the dungeons to do their thing again. Sack's typical 12-hour sessions can earn his employers as much as $60,000 per month while he walks away with a measly $150.
Een leuk punt is dat de makers vna Lineage 2, NCSoft, bestaat uit voormalige Blizzard-werknemers, die onder andere aan het begin van Warcraft stonden en Diablo 1&2 op hun naam hebben staan. :)

Lineage 2 is ook niet het enige dat NCSoft gemaakt heeft, want Guild Wars is ook van hun.

Wist je ook dat Lineage 2 OOK gratis te spelen valt? Je moet wel betalen maandelijks als je bijv wilt spelen op een officiele server, maar je mag ook, en dat is helemaal LEGAAL, een private server aanmaken en een private server joinen.

Lineage 2 kun je zelfs compleet downloaden, gratis, op de officiele site www.Lineage2.com

Voor meer info over private servers, hier een draadje op Tweakzone: forum.tweakzone.nl/topic/55709
WoW, dat is dus 2.000.000 keer 12 euro per maand en dan nog die time cards van die chinezen. Gewoon iedere maand +- 25 miljoen op je bankrekening lijkt mij ook wel lekker.
Dit overtreft volgens mij dan ook het doel van een subscription, het laten draaien van de servers en support/updates. Echt niet normaal.
Wat dacht je van de hoeveelheid dataverkeer dat gegenereert wordt? Laten er nou eens 200.000 mensen continue online zijn en de gemiddelde connectie ~10 kByte/s trekken. Maakt 2.000.000 kByte / 1024^2 = ~1,9GByte/s.. dat maakt ~110GB dataverkeer per minuut! Dat zijn behoorlijke hoeveelheden dataverkeer. De apparatuur die er voor nodig is om ergelijke hoeveelheden dataverkeer in goede banen te leiden is behoorlijk duur, want met een corebuilder o.i.d. kom je er niet ben ik bang :+ Dan hebben we het nog niet eens over de piek uren!
MMORPG staan er bekend om weinig netwerk verkeer te hebben aangezien daar ongeveer heel het ontwerp van het spel om draait. Dus die 10KB is echt veels te veel. Hoeveel het wel is durf ik niet te zeggen aangezien ik WoW niet ken in kwestie. Maar Eve-Online daarin tegen is gewoon te spelen met een 56k modem.
Het is meer richting de 0,5kB/s per gebruiker. Het dataverkeer zal echt niet de bottleneck zijn, wel het CPU/geheugen gebruik van de servers zelf.
om 3 miljoen players te laten spelen heb je echt wel een ontzettend groot server park nodig.. als namelijk counter-strike al 10 tot 20x zo weinig spelers heeft, en je ziet hoeveel servers er daarvan zijn... denk dat het totale server park van WoW een stuk groter is dan de gemiddelde grote onderneming
Is enigzins ook logisch want in china wonen nou eenmaal veel meer mensen .. zou het in verhouding ook nog steeds het meeste zijn als je bv met nederland zou vergelijken ?
in China wonen 1.261.800.000 mensen.
in Nederland wonen 16.300.000 mensen.

Dus ongeveer 77 keer zoveel.

Als er in NL evenveel mensen zouden gamen procentueel gezien, zouden er 1.500.000 / 77 = 19.500 mensen moeten WoW'en... don't know, klinkt niet heel gek.
Je kunt het niet vergelijken:

* In China wonen nog steeds erg veel arme mensen die echt geen PC hebben laat staan geld kunnen uitgeven aan een online spel.

* zoals in het artikel staat aangegeven ligt het aantal Chinezen zo hoog omdat ze per uur kunnen betalen. Wanneer dit in Nederland ook mogelijk was, lag het mogelijk hier ook een stuk hoger.
* In China wonen nog steeds erg veel arme mensen die echt geen PC hebben laat staan geld kunnen uitgeven aan een online spel.
Ah, maar ze hebben daar heel veel internet/game café's. En omdat ze nu blijkbaar per uur speeltijd mogen betalen zal het ook voor de arme mensen betaalbaar zijn.
In china spelen 1.5mil mensen van de 1.3miljard.
Dit is 0.1% van het totaal.

0.1% van nederland is 16.000.

Het zijn je eigen berekeningen die niet kloppen.
Heb zelf zwaar afgeronde cijfers gebruikt, maar je snapt het punt zo wel beter zonder tig rare cijfers.

Edit:
Om het te verduidelijken

1.306.313.812 / 16.407.491 = ~ 79,62
1.500.000/ ??? = ~ 79,62
Het ontbrekend getal is 18.839
Jij hebt 16mil gedeeld door 79,62, en dat is niet correct.
Hier heeft blizzard echt bakken met geld aan verdient, reken maar uit:

2 miljoen spelers a 13 euro/mnd
1.5 miljoen chinezen a 5 euro/mnd (gokje)
3.5 miljoen DVDs verkocht a 40 euro

Dit komt neer op 542 miljoen voor het eerste jaar en voor elk opeenvolgend jaar nog eens een dikke 400 miljoen als ze het spelersaantal vasthouden.

Bij WC3 had je alleen de kosten voor de CD en geen kosten per maand, dit is voor de gamer heel sociaal maar voor de uitgever die jarenlang servers moet onderhouden niet echt. Maar de huidige prijsstelling slaat ook nergens op. Je moet EN het volle pond voor het spel betalen EN per maand ook een niet misselijk bedrag om 1 spel online te kunnen spelen. 13 euro is wel bijna 30 gulden per maand, voor 1 spelletje!!!
Maak dan een abo van 40 euro voor een half jaar ofzo, dat is redelijk schappelijk.
Warcraft 3 en World of Warcraft zijn wel even andere games, he... Wc3 is strategy a la Command & Conquer, WoW is een mmorpg.

Voor WC3 hoeft Blizzard alleen een paar servertjes te onderhouden die spelers met elkaar matched en wat laddertjes bijhouden, maar het spel wordt gewoon op de clients gespeeld (eentje speelt als server, de rest connect met die client).

Voor WoW heeft Blizzard enkele honderden servers wereldwijd staan (weet niet hoeveel realms er zijn, maar volgens mij in Europa alleen al een stuk of 40, en elke realm bestaat uit meerdere servers), met grote Oracle databases die ook onderhouden moeten worden. WoW speelt zich helemaal op de servers af, dus je zit met enkele tienduizenden man tegelijk op dezelfde server te spelen. Bijna iedereen die je in het spel tegenkomt, is een menselijke speler. Plus de internetverbinding die nodig is om elke speler genoeg bandbreedte tot deze servers te kunnen verschaffen.

Support is er ook, er lopen 'gamemasters' in het spel rond die je berichten kunt sturen als er iets niet klopt, waarna hij naar je toe komt om de situatie te bekijken. En niet alleen tijdens kantooruren.

Ze zullen idd niet arm worden van dit spel, maar verkijk je niet op de kosten die ze eraan hebben.

Spellen als Guild Wars hebben dan wel geen maandelijkse kosten, maar dat draait ook niet op dezelfde infrastructuur als WoW. Als je daarin buiten een grote stad komt, kom je met jouw groepje van 4 in een aparte instance uit, en gaat het spel alsnog peer-to-peer, en je komt buiten je groepje dus geen levend persoon tegen. In WoW dus wel, en dat verhoogt de sfeer aanzienlijk, imho. Je loopt in een levende wereld.

En wat is nou 13 euro per maand... 2 biertjes per week minder. Ik vind dat in geen verhouding staan tot de lol die ik nu aan WoW beleef.

Edit: idd bedoel ik een ticket aanmaken, maar de laatste keer dat ik dat deed, had ik binnen dezelfde sessie (anderhalf uur later) een GM naast me staan om erover te babbelen. De keer daarvoor had ik de volgende ochtend (ticket aangemaakt vlak voordat ik uitlogde) een ingame mail van de GM met uitleg.
Stomme vraag hoor, maar hoe stuur je dan een bericht naar een gamemaster. De enige manier die ik gevonden heb, is een ticket maken... Dat duurd meestal een paar dagen voordat er antwoord op komt.
Als je een *beetje* op internet zoekt zie je dat je WoW voor 37 euro kunt bestellen. En dat komt niet doordat de prijs is gedaald, ikzelf kocht WoW in het begin en betaalde hier 35 euro voor (ja, het is zelfs duurder geworden :D).
Dus de volle pond? Neen. :)

Dat je een bedrag per maand betaald heeft ook voordelen voor de eind gebruiker. Het stimuleert de developer (Blizzard) de game interessant te houden, ook voor de personen met het maximaal haalbare level.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True