Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties
Bron: Blizzard, submitter: player-x

WoW logoDe grootste MMORPG ter wereld, World Of Warcraft, heeft inmiddels meer dan vijf miljoen spelers. Dit maakte Blizzard Entertainment, de eigenaar van het spel, deze week bekend. Het bedrijf telt iedereen die een nog niet verlopen abonnement of prepaidkaart heeft mee als speler. World of Warcraft ging in november 2004 van start in Noord-Amerika, AustraliŽ en Nieuw-Zeeland. Vanaf de zomer van 2005 kreeg ook AziŽ toegang en vooral in China werd het spel een enorme hit. Op 8 november jongstleden werd het gelanceerd in Macau, Taiwan en Hong Kong. Blizzard heeft voor 2006 een uitbreiding op het programma staan, genaamd 'The Burning Crusade', met nieuwe gebieden, voorwerpen, missies en monsters.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Als je bedenkt dat die 5 miljoen mensen zo'n 15 dollar per maan betalen dan kom je uit op 75 miljoen dollar PER maand.

Nu zijn de "subscription fees" in met name azie lager dan in de westerse wereld maar ze verdienen dus echt BAKKEN met geld hiermee. Ongeloofelijk! :o
En daar is toch niets mis mee ? Goed werk verdient het om goed betaald te worden ... En nu hebben ze tenminste budget om nieuwe high-quality producten (lees: games) te maken. Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van de EAs en de Ubisofts. Veel games, weinig variantie en de kwaliteit is ook niet altijd even hoog, los van de orginaliteit. Blizzard maakt toch net een andere slag games; bv. StarCraft (C&C clone uit 1996) heeft nog tot 2004 'wereldkampioenschappen' gekend ...

Waarschijnlijk gaat deze game wel de geschiedenisboeken in als het eerste betaalde 'online-game' success-verhaal. Goede zaak toch - los van de verslavingen :Y) ?
Everquest is al sinds 1999 een financieel succes. Dark Age of Camelot maakt ook al sinds 2001 winst. Er is niets uniek aan WoW in die zin.
Nee niet echt veel unieks aan,
Behalven dan dat ze VIJF MILJOEN KLANTEN HEBBEN !!! :+
Daar hebben de succesvolle voorgangers alleen maar van kunnen dromen.
En dat de groei er nog steedts niet uit is, en meschien haalen ze de 10 miljoen ook nog wel.
Grote winsten kan je maken met zo'n game, als het maar populair wordt!

MMORPG's zijn erg verslavend, ik heb 200 days in-game time gehaalt in bijna 2 jaar tijd met een andere game. Gelukkig ben ik er nu van af gekomen en geloof me: NEVER AGAIN!
Dude! Dat is 8 uur per dag! *shiver :X :o
Ja, het enige probleem is dat 5 miljoen spelers natuurlijk ook heel veel bandbreedte en andere resources gebruiken he...
De statistieken van Internet-gebruik in de hele Wereld laten zien dat WoW amper 0,01 procent van het totale Internet-gebruik veroorzaakt. De manier waarop dit soort spellen wordt ontworpen leent zich dan ook voor het spelen over zeer trage Internet-verbindingen (een 56k6-modem is al voldoende). Er worden geen graphics verstuurd, slechts de bewegingen van de spelers.
Satoff bedoeld eerder aan de serverkant van WoW. Met zo'n 5 pc's langs die kant kom je niet toe. Je hebt een immers serverpark nodig wat ook geld kost.
dan kan je wel al je servers in japan neerzetten maar dan heb je in het westen een latency die de klauwen uit loopt.
Ze hebben in ieder geval in per continent wel een serverpark nodig. ik vrees dus dat je nog een paar zakken met tientjes uit je broekzak zult moeten halen. Daarnaast kosten de servers zelf natuurlijk ook niks.
Het gaat niet alleen om bandbreedte ;), maar voornamelijk processing power. Om 5 miljoen spelers te kunnen bedienen en een hele wereld te updaten met iedere verandering van een speler kost nogal wat processor kracht. Kijk bijvoorbeeld maar naar een Unreal Tournament server, de systeem eisen voor een kleine server met +- 20 man zijn al redelijk, vermenigvuldig dit eens met een factor 250.000. Bandbreedte is echt niet de issue, dat kost niets tegenwoordig. En verder gaan er ook een hoop kosten naar de server admins, die doen hun werk ook niet gratis.
Jij hebt echt geen idee waar je het over hebt he ?

(moest een reactie op Reflexwolf zijn)
Alhoewel reflexwolf het inderdaad niet bij het rechte eind heeft is het natuurlijk wel zo dat ze ongeveer 25 Miljoen per maand binnenhalen (verschil in prijs tussen vs, eu en azie). voor 25 miljoen per maand kan je volgens mij een behoorlijk serverpark met sysops, hardware en bandbreedte/lage latency maken
Muah..... Als je een paar servers neerdropt in Japan met daarbij 5Gbit lijntjes die ook nog eens geen data limiet hebben, dan kan je makkelijk die 5 mil mensen aan.
Er zullen maar zo'n 2 mil. maximaal tegelijk online zijn.
Daarnaast zijn lijntjes daar in Japan spotgoedkoop. Voor 50 euro heb je al een paar GBIT in je zak.
De misschien ongeveer 1000/10000 dollar die ze opmaken is nix vergeleken met 75 mil.
Vergeten wij niet dat programmeurs, gebouwen, computers, servers, schoonmakers, de koffiedame etc etc heel erg veel hier van betaald moet worden?

Nu zeg ik natuurlijk niet dat ze niets verdienen he (8>
Het spel bied de speler gewoon zo ontzettend veel! In alle opzichten. En de verslavingsfactor is echt extreem hoog }:O
De pest is wel dat mensen met druk werk/drukke studie weinig vooruit koemne met hun verslavong. Wil je wat bereiken moet je toch al snel 3 uur per dag WoW'en. |:(
Op zich valt de noodzaak om veel te spelen wel mee. Je wordt juist beloond voor NIET spelen. Als je twee weken niet inlogt krijg je namelijk genoeg XP om ongeveer 2 levels te stijgen.

Het spel zelf is echter zeer zeker extreem verslavend. Er zijn mensen aan overleden, mensen zijn erom vermoord, mensen zijn in de schulden geraakt en mensen zijn hun baan kwijtgeraakt vanwege WoW. In geen enkel opzicht een onschuldig fenomeen.
Gedeeltelijk waar.

Tot lvl60 (het hoogste level) kun je veel in je eentje spelen waardoor je snel offline kunt gaan als je dit wilt. Zodra je lvl60 berijkt (de meeste spelers zijn dit) ben je met vrijwel alles afhankelijk van je groep. Een groep maken kost tijd, en zomaar leaven is lullig. 3 uur achter elkaar online is echt niet veel ofzo.
Omdat je niet kunt leaven op het moment dat jij het wil, en online moet zijn op momenten dat je guild heeft bepaald (Instance runs) besloot ik dit spel te leaven. Dit spel absorbeerd *extreem veel* tijd. Nee, geen 3 uren voor mij, meer richting de 9-10 uren op een normale dag. Als je erover nadenkt is het best wel zielig als je 9 uren op een normale dag aan een spelletje besteed.
je verward WoW met andere online spellen, dit is niet allemaal bij WoW gebeurd, er zijn genoeg andere MMORPG's ;)
* 786562 dtech
lekker boeiend dat je 2 levels rested xp hebt als je level 60 bent niet? dan zal je toch is aan je items moeten gaan werken wil je je character nog verbeteren. en dat kost veel tijd
Ach, ik ben gestopt aan lvl 45. Als je werkt en een gezin hebt zou het verboden moeten zijn zulke spelletjes te spelen. 2-3 uur per dag is veel te weinig als je een beetje mee wil zijn met je groep en de druk wordt heel groot om 6 tot 12 uur aan een stuk te spelen.

Nu speel ik enkel nog online spelletjes die je direct kunt stoppen als het eten klaar staat enzo. :Y)
De grootste MMORPG ter wereld, World Of Warcraft, heeft inmiddels meer dan vijf miljoen spelers.
Tiens, Final Fantasy XI Online had 6 miljoen lopende accounts toen ik nog speelde,... :+
Trouwens de grootste MMORPG is nog steeds EVE Online.
Eve online heeft afaik rond de 70000 spelers, een heel stuk kleiner. Het verschil is dat er bij WoW een heleboel servers zijn, en bij Eve-online speelt iedereen in dezelfde wereld/server (wat overigends een cluster van een zooi servers is)
Trouwens de grootste MMORPG is nog steeds EVE Online.
Grootste qua omgeving (eindeloos), qua spelers is het een ander paar mouwen :)
Als ik erop zit haalt die max 20.000 spelers.

Voordeel aan EVE Online is dat je de expansions er gratis bij krijgt :)
De grondleggers van het Real-Time Stratagy (RTS) genre hebben zich met dit spel wederom overtroffen. World of Warcraft is een fenomeen geworden in het afgelopen jaar.

De veelzijdigheid van het spel trekt wereldwijd niet alleen liefhebbers van het roleplaying-genre aan, maar blijkt een breed publiek aan zich te kunnen binden. Onder de miljoenen spelers bevinden zich in redelijk gelijke mate zowel mannen als vrouwen en zowel jongeren als volwassenen.

We hebben het hier heel duidelijk niet om "zomaar een computerspelletje".

Dat ze, 1 jaar na de introductie, de grens van 5 miljoen spelers passeren mag dan ook voor niemand een verrassing zijn.
Volgens mij zijn de grondleggers van de RTS games toch echt de mensen van Westwood (Dune2, Command and Conquer). Warcraft kwam toch later uit.
Opzich wordt Westwood met Dune 2 over het algemeen gezien als de grondlegger van het RTS genre.
Blizzard heeft met Warcraft echter een wereld gecreeerd die onwijs aansloeg.
Een wereld ala LOTR met Orcs, Goblins, Ridders, oversized beesten en vooral veel magic.
De werelden/verhalen zijn altijd hun kracht geweest, zelfde met Diablo en Starcraft.

Verder ben ik meer benieuwd of Starcraft 2 ooit nog uitkomt. Terug naar de RTS!
Blizzard was niet de eerste, dat was Herzog Zwei van Technosoft, in 1988. Westwood wordt echter meestal wel genoemd als het eerste echte succes, met Dune II - The Building of a Dynasty (soms ook The Battle for Arrakis) in 1992. Warcraft - Orcs & Humans kwam pas in 1994, Command & Conquer in 1995.
Herzog Zwei!! Die heb ik helemaal grijs gespeeld op mijn oude sega. Vooral de mogelijkheid om met zijn tweeŽn te spelen was geweldig!
Waarom deel Zwei? Deel 1 van Herzog op de MSX was ook al RTS :)
De kracht van Blizzard is m.i. veel meer dat tot nu toe elk van hun spellen zo enorm *af* zijn. En enorm herspeelbaar/goede tilt. En de enigen die alleen maar patches hoeven uit te brengen om balans in het spel te brengen. Hulde.
Als WoW niet heel snel iets aan hun endgame gaat loopt het spel binnen een paar maanden helemaal leeg.
Het is heel makkelijk om level 60 te worden en daarna is er gewoon niks meer te doen dan met 20 of 40 mensen 3 Š 4 plekken constant te gaan raiden,daar is niks aan.
Ook het feit dat je zo snel level 60 word dat het spel killen. Met andere mmorpgs ben je minimaal een halfjaar bezig om max level te worden,en zelfs daarna kan je meestal nog wel experience gebruiken om extra skills te kopen.
Daarnaast zuigt de community van WoW ook keihard. Heel veel 17< loopt er rond,en die gedragen zich over het algemeen niet volwassen. De community van bijvoorbeeld everquest 2 is veel volwassener.

Wat wow wel heeft gedaan is aandacht richten op het mmorpg genre. Het aantal mmorpg ontwikkelaars dat nu bezig is met een spel is gigantisch,hoewel er eigenlijk maar een echte serieuze candidaat tussen zit en dat is vanguard,die worden gesupport door microsoft. De rest is allemaal erg onbekend en is het onzeker of het ooit wel tot een goede mmorpg gaat komen.
Het is heel makkelijk om level 60 te worden en daarna is er gewoon niks meer te doen dan met 20 of 40 mensen 3 Š 4 plekken constant te gaan raiden,daar is niks aan.
Kwestie van smaak imho, ik beleef nog steeds behoorlijk wat lol om samen met een goede groep zg/mc (en binnenkort bwl) te doen. naar lvl 60 komen gaat idd snel maar je kunt nog zoveel doen als je eenmaal 60 bent dat je er nog heel wat tijd aan kwijt kunt zijn.
maar ja, dat is natuurlijk voor iedereen anders
Met de bekendheid komen natuurlijk ook de jongere spelers, waar ik als guildleader samen met mijn staff ook behoorlijk veel last van heb... daarom zijn daar gewoon regels voor en hebben we een recruit periode...

Imo is WoW nog altijd een gaaf spel, zelfs als 60 heb ik nog genoeg te doen, een beetje lagere levels helpen en af en toe eens een MC / ZG runnetje opzetten (ja we zijn nog niet zo ver...)

The Burning Crusade wordt een even groot succes, met alle nieuwe mogelijkheden (en het showen van je gear in de beginstad) maak je ook automatisch reclame voor je nieuwe produkt... Iedereen wil graag die vette gear hebben enzo... Eigenlijk hoeven ze maar weinig te doen aan de marketing, afgezien van af en toe eens een paar nieuwe screens uitbrengen, de sneeuwbal gaat toch wel rollen...
Nou ik moet het zien als ik level 60 ben maar sinds de gamerelease ben ik daar nog niet eens gekomen :-)

Mijn main is lvl 55 en daarnaast heb ik nog 10 chars die ik regelmatig speel, varierend in level van 5 tot 35...

Al zou er weinig lvl 60 content zijn (als ik er ben ga ik eerst een maand horde ganken in strangletorn vale :-) dan nog kan je je eindeloos vermaken met andere characters, maar misschien vindt niet iedereen dat leuk.

In de eerste weken zat ik zelfs regelmatig te vissen, of te kijken hoeveel konijnen de wolven in Elwynn Forest per uur verorberen, of de zwemroute van menethil harbor naar ironforge te zoeken (die er niet is, je kan onder stormwind pas weer aan wal, hoewel er halverwege wel een of ander huisje aan een steiger staat met een stel skeletten erin, ik vind nog steeds dat daar een tunnel moet komen)....
verdienen ze zoveel, en dan toch servers die soms spontaan gereset moeten worden, en dan ook nog de intense lag constant. als ze al die spelers willen houden, mogen ze wel snel ff wat betere servers neerzetten.

echt veelzijdig is het niet meer, heb 2 lvl 60's, Ragna en Nef ook al zien neergaan, wordt een beetje saai allemaal, mag nodig wat bijkomen.
Als de server gereset gaat worden krijgen alle spelers netjes een half uur van tevoren een bericht (en dan na een kwartier weer, en dan om de 5 min tot de laatste minuut, dan gaan ze spammen).

Serveronderhoud is altijd op hetzelfde monent

Lag kwam veel voor toen het spel nog jong was, maar ik heb er de laatste tijd weinig (bijna geen) last van.


@Datafeest: blijkbaar heb ik geluk met serverkeuze, de mijne doen het allemaal goed.

In het spel hoor je vaak "lag" als je een stad inloopt dat had ik op mijn oude pc ook, maar dat ligt altijd aan de pc wordt "lag" niet verward met "hardware lag"/slome pc?
Een half uur is niks vergeleken met een BWL of MC run, daar ben je minstens 4 uur aan kwijt. Wat dat betreft zou dat halve uur best wel naar 2 uur mogen van mij, na 3 uur spelen horen dat je net voor de baas door de server gekicked wordt is niet tof. Als na een uur duidelijk wordt dat je het niet meer gaat halen is dat nog steeds niet leuk, maar dan kun je als groep nog een beetje plannen en bijvoorbeeld een snellere run elders doen.
als je die al krijgt pas stonden wij voor garr poef disc, alle mobs etc terug
Mensen beginnen bij het minste op geringste te mekkeren over lag, terwijl het bijna nooit over lag gaat. Het symptoom is 'alles vertraagt' de oorzaak kan in 3 dingen liggen:

1) Jouw pc doet moeilijk
2) De server doet moeilijk
3) Lag

In mijn persoonlijke ervaring is de volgorde waar problemen door komen identiek aan die hierboven.

Serverside vertragingen vind ik wel kwalijk, dingen ingame verkopen duurt soms erg lang. Mail was vroeger ook wel eens bizar traag ingame (en dan bedoel ik het benaderen van je postbus, dat er een 1 uur delay op mailtjes zit weet ik :-) maar dat is tegenwoordig een stuk beter. In mijn optiek moet daar wat aan te doen zijn met betere hardware of de hardware beter gebruiken. Na de initiele queue voor mijn server sta je vervolgens ook weer in de queue om je characters op te halen, en daarna duurt het ook weer bizar lang voordat je echt in game komt. Klinkt als een probleempje dat met een paar extra inlogservers en een goede loadbalancer opgelost is, maarja, ze zijn zelf ook vast niet achterlijk :-)

Lag is er inderdaad weinig, zo af en toe wil het metertje wel eens in het geel of rood slaan, en last heb ik er pas echt van als hij in het rood gaat.
De Europesche servers zijn altijd al kut geweest, en toch blijft het aantal spelers blijkbaar groeien.
Hulde aan de bedenkers van dit. Wereldwijd zo populair en zo goed gemaakt dat 'de meeste' mensen gewoon maandelijks blijven betalen (toch?). Een spel moet wel erg goed zijn, wil dat lukken!
Lijkt wel of alles wat Blizzard maakt veranderd in goud! Diablo 1 was een hit, daarna Warcraft en Starcraft, Diablo 2 LOD wordt zelfs nog actief gespeeld, 6 jaar na de release. En nu weer World of Warcraft. Ik vraag me af wat het vervolg wordt... World of Diablo? Dan wil ik zeker een abonnementje :D
World of Warcraft was eerder 'n vervolg op Warcraft 3, 'n hit die jij misschien niet kent maar toch misschien wel een van de meest gespeelde RTSes op wedstrijden en erg populair is in AziŽ.
Everquest is al sinds 1999 een financieel succes.
Precies, ik speel tot op heden nog steeds EQ1 en ze hebben al 10 expansies en dan komt er in Jan EQ Titanium uit, die EQ + alle 10 expansies bevat voor maar 20 - 30 euro.

Maar volgens mij was de allereerste MMORPG namelijk Ultima Online en daarna kwam EQ. ;)
Volgens mij zat meridian59 zelfs nog voor UO,maar dat weet ik niet zeker.
goed :Y)
heb het zelf nog nooit gespeeld, vind zelf dat maand bedrag niet zo leuk...

interessant wel :) wordt die uitbreiding gratis of moet je daar voor betalen :?
5 Miljoen spelers, een betaalde expensionpack zien de makers wel zitten denk ik :Y).
Als iets populair is dan gaan ze voor alles extra geld vragen, zo gebeurd het ook bij Valve (bekend van Half-Life)
onzin.

WoW kostte al zoveel toen het uitkwam, en dus nog niet zeker was of het zo populair ging worden, de enige indicatie was hoe de mensen op de betatest hebben gereageerd.

Valve heeft ook nog nooit meer geld gevraagd voor een product omdat het succesvol werd, uiteraard zijn er wel uitbreidingen geweest op halflife, maar deze waren niet door Valve gemaakt, maar door gearbox. De half-life die je 7 jaar geleden hebt gehaald kun je nu nog steeds gratis via multiplayer spelen, en alle mods zijn gratis.

HL2 en Source is een ander verhaal, maar dat zijn dan ook nieuwe producten.
De uitbreiding kost dacht ik maar 20,- hoor en de maand prijs valt best mee, ik speel het gemiddeld 103 uur per maand en das ongeveer 19.4cnt per uur. Valt best mee :P
Ik denk dat ie toch gewoon 44,95 zal zijn
ach, als de mensen het met deze uitbreiding langer blijven spelen lopen zo de maandelijke inkomsten natuurlijk door.
De expansion kan dus ook gewoon gratis zijn.
De maandelijkse bijdrage is abonnementsgeld voor de toegang tot de servers (en je wilt echt niet weten wat het kost om die dingen in de lucht te houden). De ontwikkeling van de nieuwe content staat daar los van en dat geld moet uiteraard ook ergens vandaan komen, dus dat zo 'n grote uitbreiding betaald is is gewoon logisch, wat mij betreft.

Zoals iemand hier lager berekende is een MMORPG spotgoedkoop in vergelijking met andere games en zeker met andere vrijetijdsbestedingen, zelfs al ben je geen die-hard die elke avond z'n fix gehad moet hebben :)
Officieel is daar geloof ik nog niet heel veel over bekend, wat betreft de verstrekking en de kosten van de uitbreiding.
Maar ik neem zelf wel aan dat je daar een (klein - hoop ik) bedragje voor mag betalen.

Maar ja, ik ben zo verslaafd (figuurlijk, mensen, ga nou niet zeuren over gameverslavingen enzo :Z ) dat ik vast wel weer in de buidel zal tasten voor die uitbreiding.

Overigens zijn er al veel 'gratis uitbreidingen' voor WoW geweest, in de vorm van Content Patches met nieuwe items, revamps van de classes, nieuwe (raid) dungeons, enz.
Ik denk dat hij bestaald gaat worden, maar als hij rond de dertig euro kost en als je er dan ook 1 of 2 maandjes spelen bij kijgt hoor je mij niet zeuren.
Met die nieuwe uitbreiding zit er ook een verhoging van het maximum level in, nu max lvl 60, dan lvl 70.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True