Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties
Bron: BBC News

De Chinese overheid begint zich zorgen te maken over de extreme verslaving van een groeiend aantal mensen aan MMORPG's en heeft maatregelen aangekondigd die zeer lang aan één stuk door spelen moeten ontmoedigen. Het systeem komt er op neer dat de karakters van mensen die meer dan drie uur achter elkaar gespeeld hebben, aanmerkelijk slechtere vaardigheden krijgen. Wie langer dan vijf uur speelt, ziet zijn niveau zelfs dalen tot het laagste dat het spel heeft. Uitloggen en meteen weer inloggen heeft geen zin, omdat het spel onthoudt wie er wanneer heeft gespeeld en spelers die te lang hebben gespeeld meteen weer hun slechtere vaardigheden geeft. Pas na vijf uur rust krijgt de speler zijn normale krachten weer terug.

Chinese gamersDe Chinese regering heeft tot dusverre online gamen behoorlijk aangemoedigd in de hoop buitenlandse investeringen aan te trekken. Het is inmiddels een goedlopende zaak: vorig jaar werd in China meer dan vijfhonderd miljoen dollar besteed aan online gamen. De laatste tijd maakt de overheid zich echter zorgen over de toenemende excessen. Een Chinese speler vermoordde begin dit jaar een collega, die zijn kostbare virtuele zwaard had gestolen. Onlangs overleed een 28-jarige Zuid-Koreaanse man van pure uitputting nadat hij meer dan vijftig uur aan één stuk door Starcraft had gespeeld.

Alle beheerders van Chinese MMORPG's hebben al verklaard de nieuwe limieten te zullen implementeren. Ze hebben ook niet veel keus, want het draaien van een online spel is in China alleen toegestaan met een vergunning van de overheid. De eerste proeven met het nieuwe systeem zullen worden gestart in oktober van dit jaar. Onder de spellen die hieraan meedoen is ook World of Warcraft, het grootste online spel ter wereld, met alleen al in China anderhalf miljoen deelnemers. Het systeem zal vermoedelijk eind 2005 of begin 2006 voor alle Chinese online games verplicht worden gesteld.

World of Warcraft screenshot
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

Het leuke aan World of Warcraft was dat je in feite nooit achteruit kon gaan: XP die je verdiende, kon je nooit meer worden afgenomen. Je kon ook nooit in level achteruit gaan.

Deze maatregel vereist nogal wat wijzigingen aan wat basisconcepten van dit spel, en misschien andere MMORPG's ook.

Benieuwd hoe ze dat dan gaan doen? Misschien een automatische buff als je te lang speelt (zoals resurrection sickness) die je stats met 90% terugbrengt of zo?

Dit kan dan ook een gevoelige knauw zijn voor die farming-bedrijfjes (juist in China), die met relatief weinig accounts in ploegendienst goud in het spel verdienen, en daarna aan andere spelers verpatsen. Stel dat ze 16 uur per dag per account werken, dan moeten ze nu opeens 5x zoveel accounts aanvragen om te kunnen blijven farmen. (Niet dat dat nou een grote kostenpost zou zijn op hun balans, gezien de inkomsten...)
Drie uur maar? Dat is voor de gemiddelde gamer wel erg kort... Denk dat ze het beter op 4-8 uur kunnen zetten.

Na 4 uur werken houden de meeste mensen tenslotte ook pauze, ook al hopelijk de meeste mensen niet een pauze van 5 uur ;)
Het is niet aan te raden meer dan 2 uur achtereen achter een computer te werken. Daarnaast is 4 uur per dag gamen misschien net weinig, maar meer dan 6 uur is al echt niet gezond om met een computer te werken, laat staan een intensieve game spelen.
Ik web wel eens van die anti-RSI folders gelezen en daarin wordt aangeraden max 8 uur achter een pc, regelmatig even achter het scherm weg. Als je maar even uit die houding bent. Ga even iets copieren ofzo, dan kun je er weer flink tegenaan.
Bij het werken achter laptops is het advies echter heel anders, daar 'mag' je maar 2 uur per dag achter zitten. Die kregen zijn niet bepaald ergonomisch verantwoord.
Wat is dit voor fabeltje? Kan ik nu gaan klagen dat ik als ICTer niet meer dan 6 uur mag werken? Ik zit geregeld meer dan 15 uur achter een pc. Met mijn gezondheid is niks mis kan ik je vertellen.
Dat jij 15 uur achter elkaar (?) achter een beeldscherm kan zitten, is natuurlijk heel erg stoer. Maar dat wil nog niet zeggen dat het niet ongezond is.
Ik heb die normen altijd erg willekeurig gevonden. Mijn regel is, dat ik pauze neem als ik last heb. Het grote probleem van mij (en vele anderen) is dat je niet op pijnsignalen let als je je concentreert. Pik je dat wel op, dan zit je goed.

@MrIn...
Afaik is dit niet helemaal waar. Als je pijn voelt die gelijk stopt als je de activiteit stopt, is er niets mis. Als de pijn dan toch voortduurt is er wel wat mis.
Mijn regel is, dat ik pauze neem als ik last heb.
Die pauze is dus om klachten te VOORKOMEN, als je ergens last van hebt ben je dus al te laat.
Vooral omdat een gemiddelde MC / BWL run 6-7 uur kan duren. ja... ik denk niet dat ze echt vrolijk worden van die grap dan...

vermoet dat je een hele boel boze chinesen krijgt,, en blizzard er werl weer een MC Nerf tegenaan zal moeten gooien... :(

-
server popupatie daalt omdat iedereen pauses neemt,
spel word onspeelbaar,
china dreigt te stoppen met wow.
blizzard increased de server population cap naar 20.000 ipv 10.000 en sluit 50% van de servers in china.
Hmm, dit kan 2 kanten op gaan werken of ze gaan idd minder lang gamen of nemen meerdere accounts en gaan met die accounts verder spelen en switchen als de tijd voor dat account erop zit.
accounts kunnen toch ook op IP basis worden afgegeven :Y)
Hoe had je dat in gedachten?

Dan zou persoon A in een internetcafe 3 uur gaan spelen, afnokken, waarna persoon B achter dezelfde pc (en hetzelfde IP) gaat spelen, en die wordt dan afgestraft?
Neem je een tweede lijntje of ga je IP spoofen.
Je kunt niet met 2 accounts hetzelfde karakter besturen... Je zult dan dus ook 2 karakters gaan bouwen, en het is de vraag of je dat leuk vindt, want die groeien dus niet zo hard als wanneer je al je tijd in 1 karakter stopt.

Denk eerder dat mensen nu 2 accounts op 2 verschillende games zullen nemen.
Als je toch al met twee characters wil spelen, kan je ze beter samen spelen, dan na elkaar. Door de rested experience die de ene opbouwt wanneer je met de andere speelt, krijg je nml. dubbele experience voor een tijdje.
Het punt is dus dat de maatregel niet werkt. Als je verslaafd bent aan gamen, zal deze maatregel echt geen donder verschil uitmaken.
Je kan beter investeren in het opvoeden van gamers. Als je weet wat de risico's zijn en hoe je kan merken dat je niet meer gezond aan het gamen bent, heb je volgens mij meer effect.
Verbieden werkt nooit. Ook niet als het maar voor een korte tijd is. Mensen vinden altijd wegen om een verbod heen, zelfs al moeten ze er de wet voor overtreden.
Mooi voorbeeld van het prachtige China...Het land in opkomst. Het land met een bijna dictoriaal regime.

Met minimaal 3500 executies per jaar door de overheid. (meer zijn er niet bekend bij de mensenrechtenorganisaties)

En dan zeuren wij Nederlanders nog dat we het hier zo slecht hebben met de overheid....

Ben blij dat ik hier woon en niet in China!
ZOOOO, wel 3.500 executies per jaar, over 1.200.000.000 inwoners, dat is pas veel... Volgens mij zijn er wel landen waar procentueel gezien meer mensen geëxecuteerd worden. En wat wil je? De meeste mensen die geëxecuteerd worden zijn drugsdealers en dat is maar goed ook :r

Ik vind dit dus wel een goede zaak, deze mensen die nou na 3 uur stoppen met gamen, hebben minder snel last van RSI, doen meer aan beweging, en gaan misschien extra werken in plaats van de hele dag in het internetcafé rondhangen, ik ben net 2 weken terug uit hongkong en heb het wel gezien daar, er zitten inderdaad veel meer mensen als hier in het internetcafé te gamen.
De doodstraf in 2004 in de hele wereld: 3.797 executies

Het grootste aantal executies vond in 2004 plaats in een beperkt aantal landen. China heeft op zijn minst 3400 mensen geëxecuteerd, maar Chinese bronnen schatten het werkelijke aantal veel hoger: rond de 10.000. Iran bracht minstens 159 mensen ter dood, Vietnam minstens 64. Er vonden 59 executies plaats in de Verenigde Staten

'Het is zorgwekkend dat het merendeel van de mensen die zijn geëxecuteerd geen eerlijk proces hebben gehad. Velen werden ter dood veroordeeld op basis van bewijs dat verkregen werd door marteling.'

Dat jij het niet veel vindt mag je vinden... ik heb het in elk geval niet zo op die chinese overheid.....
Daarom worden de verhoren tegenwoordig uitgevoerd onder camera toezicht, en die mensen in china krijgen echt wel een proces, want zo dictatorisch is china niet, de communistische regering is immers ook door de bevolking aangesteld, en herkozen.
/Off Topic:

@ John_Ven24

Hoe wil je iets anders kiezen als er niks anders is????

Beste John: WORDT EENS WAKKER!

HongKong is momenteel in een overgangsfase daar het nog relatief kort weer bij China hoort dus wat jij daar hebt gezien is niet geheel en al representatief voor geheel China.

Als China niet zo dictatorisch is ingesteld als jij zegt hoe kan het dan dat de student die destijds op het Plein van de Hemelse Vrede voor de tanks ging staan nu niet echt een geweldig leven heeft??? Omdat de regering hem een ruggeklopje heeft gegeven en heeft gezegd: goed gedaan jochie??? FOUT! Deze student is flink gemarteld geweest en dat kom je echt niet meer 100 % te boven!

Was er destijds in de Sovjet republiek van Rusland nog een andere partij dan de Communistische partij??? Nee! En dat geldt net zo goed voor China!

De communistische regering is in China na een revolutie ingesteld, net zoals in Cuba en destijds de USSR, en elke tegenpartij (Nee niet Jacobse en Van Es) werd gewoonweg verboden en is nu nog steeds verboden.

Alleen in landen waar een communistisch regiem echt is verkozen uit meerdere partijen is er iedere keer een nieuwe keuze te maken na de normale regeerperiode. Vaak regeert de communistische partij in zulke landen niet alleen maar, net zoals hier in Nederland, samen met een andere partij. Als voorbeelden moet je denken aan o.a. Italie in het verleden.

/end Off Topic/

Verder is het een leuk idee van de chinese overheid maar de vraag is wat de uiteindelijke haalbaarheid zal zijn!
Kiezen met maar 1 partij op het biljet is niet echt kiezen.
@skyclad
Drie uur maar? Dat is voor de gemiddelde gamer wel erg kort... Denk dat ze het beter op 4-8 uur kunnen zetten.

Na 4 uur werken houden de meeste mensen tenslotte ook pauze, ook al hopelijk de meeste mensen niet een pauze van 5 uur
5 uur pauzes kennen ze alleen bij de gemeentelijke ambtenaren :X
Al zal deze post wel gelijk op -1 trol worden gezet door al die luie ambtenaren die zich nu aangesproken voelen. En voel je ook aangeproken, je moet dit niet lezen maar werken! :P
\[flauw&met baard]
Hoe knipoogt een ambtenaar? Doet 'ie 1 oog open..
\[/flauw&met baard]
Ik speel zelf WoW, en ik zou het absoluut verschikkelijk vinden moest de regering hier zoiets toepassen.

Niet omdat ik zo verslaafd ben, want doordeweeks wanneer ik werk speel ik misschien een twee - drie uurtje per dag maximum, maar dan wil ik in het weekend of de vrijdagavond eens lekker doorspelen, en dan kan dat niet meer.
In vakanties speel ik wel 12 of meer uur per dag, en daar vind ik niks mis mee, en ik houd er ook geen rsi aan over oid.
Het komt bij mij veel voor dat ik zelf gewoon geen zin meer heb, en dan stop ik wel met spelen. De ene keer is dat na een uur spelen, maar de andere keer is dat pas na 10 uur spelen.

Mijn punt is dat ik zelf moet kunnen bepalen wanneer ik er genoeg van heb, en dat mijn regering dat niet voor me moet doen.

Die enkele mensen die zich doodgamen verdienen het gewoon. Klinkt misschien wat cru, maar als je zo dom bent om 50 uur te gamen zonder te slapen of te eten oid, tja, dan moet je het zelf maar weten imo. Het is dan nog altijd hun keuze, en daar heeft de regering nog altijd niets aan te zeggen.
Als jij zelf wilt gamen tot je erbij neervalt, mag je dat van mij ook zelf weten.

Maar ondertussen zijn er moorden gepleegd om virtuele items, en is er een baby overleden door verwaarlozing omdat de ouders niet konden stoppen met gamen.

En dan heb je nog het neveneffect dat mensen die zoveel gamen dat ze geen tijd hebben om geld te verdienen met werk, andere manieren gaan zoeken om aan geld te komen, en je kunt raden waar dat heengaat.

Toegegeven, het zijn drastische maatregelen, en ik zou ook zeggen dat de verantwoordelijkheid bij de spelers zelf ligt... Maar ondertussen is aangetoond dat er genoeg mensen zijn die niet met die verantwoordelijkheid om kunnen gaan.

En is een spelletje dat waard?
Dat bedoel ik nu net, ik wil niet gamen tot ik er bij neerval, ik game zoveel als ik zin heb, en ik heb genoeg verstand om te stoppen als het ff teveel word. Verder ga ik gewoon uit in de weekends enzo, in tegenstelling tot heel veel gamers, waaronder zelfs mensen die ik ken.

Ok, sommige mensen hebben dat verstand niet, en daar moet er wel iemand zijn die hen zegt hoe of wat, maar daar hoort de meerderheid niet bij.
Op deze manier word dus maar weeral eens een meerderheid bestraft door een minderheid, en DAAR ben ik boos om.
ligt dat dan aan het spel, of aan de opvoeding van de ouders?
en ligt dat dan aan het spel, of aan de normen en waarden van die gast die die ander neersteekt?
ligt dat dan aan de makers van het spel, de distributeur, of de persoon die het koopt?
of de instantie die de PG-Rating doet?

Schuld is makkelijk door te schuiven.

maar uiteindelijk ben je toch echt zelf verantwoordelijk voor je daden, of je nou onder invloed ben of niet.. net als alcohol + autorijden... je weet dat als je met 10 glazen bier op een stuk grotere kans heb om tegen een boom aan te rijden,,, drink dan wat minder. ?
netals games... je weet dat 20 uur achter elkaar niet goed is, dus speel je 8-10 uur.
ligt helemaal aan jezelf... daar heb ik geen overheid voor nodig om me dat te vertellen.
LEVEN= gevaarlijk.

de regering hoeft niet altijd mn handje vast te houden.

Volgens jou redenering, moet bij elke uitzondering, waar iets kan gebeuren, (zoals die baby, treurig, maar is PURE uitzondering), de regering maar regel maken en ingrijpen.
Wordt toch is volwassen en denk zelf is na.Mensen zijn verantwoordelijk voor zichzelf EN anderen, dat hoeft niet overal in regels. Leven is risico's nemen.

Werken= tientallen doden per jaar
drinken= tientallen doden per jaar
uitgaan= tientallen gewonden en verschillende doden per jaar
fietsen,lopen, naar school gaan, sporten, allemaal gewonden en doden per jaar.

Mensen die zoveel werken, dat ze geen tijd voor gezin hebben, kids groeien op zonder toezicht, moet je is zien wat dat later allemaal kost.

Sorry, hoor, maar jij overdrijft totaal met je opmerkingen over een paar UITZONDERLIJKE UITZONDERINGEN, die toevallig gebeurt zijn met gamen.
een regering moet volgens mij nog steeds letten "op de gezondheid van de bevolking", hierbij bedoel ik geen absurde maatregelen als avondklokken,....

Maar als er een verslavingsprobleem is dat dermate groot word zodat mensen zichzelf niet meer in de hand hebben moet hier vanuit de overheid een sanctie op komen...Net zoals dat bij criminaliteit (diefstal) gebeurt. Hierbij moet men wel letten opdat legitieme gebruikers niet bestraft worden en vandaar is deze 3-uur-limiet niet goed.
world of warcraft heeft nu meer dan 3.5 miljoen subscriptions wereldwijd.
tenzij ze deze restrictie inbouwen per credit bard / of op IP baseren,, zullen er mensen zijn die 2-3 accounts nemen.
indien het goed werkt, kan dit het "asian goldfarmer" fenomeen misschien wel iets terugbrenen.

ah... communisme.... wat een tijdperk leven we in eh?

maargoed,, deze actie van china is wel een doorn in de zijde van blizzard... want in china betalen ze niet per maand,,, maar dus per uur naar het schijnt.
das een redelijke bron van inkomsten die ze dan dus mislopen.
Ik vind dit een goede ontwikkeling. Helaas blijkt dat sommige gamers tegen zichzelf beschermd moeten worden, anders gaan ze door te ze er bij neervallen. Zou zoiets ook bij andere verslavingen kunnen, bijvoorbeeld roken? Dat sigaretten, als je er meer dan x op hebt per dag, steeds viezer gaan smaken? :7.
of gewoon zo duur maken dat het niet meer te betalen is, en weer een luxe artikel word, ipv een verslafing voor iedereen.
milieu tax toevoegen? doen ze voor autos en grote fabrieken toch ook?
Zouden ze eigenlijk ook in Nederland moeten doen, ik merk al online aggressief gedrag bij RPG spelers.
En vooral die duizend in een dozijn aan mobstar klonen. (Denk aan het gewraakte Criminals)
als ze dat doen in nederland, / europa / de rest van de wereld,, dan raakt blizzard ten minste 3 miljoen players kwijt....
Mensen kunnen prima voor hunzelf zorgen,, het zijn alleen in extreme gevallen ( zoals boven vernoemd ) dat een communistische overheid als china ineens flipt en rare dingen gaat bedenken als dit.

als WoW voor iedereen op deze manier word gelimiteerd,, dan word het spel onspeelbaar.
veel delen van het spel zijn georienteerd op grote groeps activiteiten, en sommige van deze zijn gebouwd om lastig te zijn, en langer dan 6 uur in beslag te nemen.
als je na 3 uur str,int,agi, etc gaat verliezen, dan worden deze na ten minste 4 uur onspeelbaar, en zal iedereen boos het spel verlaten en een andere game opzoeken.

ik speel al jaren games, en heb tot dusver nog niemand vermoord... tevens geen plannen ook.
1 of 2 rotte eieren op een massa van meer dan 10 miljoen.? daarvoor kan je niet de hele wereld voor over 1 kam streiken. (ongetwijfeld wat typefouten daargelaten)

en agressief gedrag... tjah.
als een stelletje kinderen op straat jou voor je schene trappen voor de lol, en je dan rare dingen gaan noemen "voor de lol", of omdat ze zich vervelen,,, daar zou zelfs balkenende agressief van worden :7
in RPGs / MMORPGS is een server vaak een kleine "community", als er nieuwe spelers komen, of mensen die het nog nooit eerder hebben gedaan,, dan zullen die afweikend gedrag vertonen toz van de gewaardeerde norm. *shrug* dat zie je overal, niet alleen in games.

Kijk eens naar de gemiddelde stapel supporters in een voetbal stadion. Hoeveel doden / gewonden vallen daat in totaal niet per jaar? en waarom word daar niks aan gedaan dan?
Online Games hebben relatief een "veel" kleinere invloed lijkt me.

*stapt van zn kistje af*
100% gelijk.

Zelf denk ik er net hetzelfde over, alhoewel ik het nog niet had toegepast op dit geval. Maar waarom in hemelsnaam de vrijheid van de mensen beknotten als de 'overtreders' niemand kwaad doen? Idem dito voor snelheidsbeperkingen in het verkeer: waarom iemand verbieden om 60km/u te rijden waar maar 50km/u is toegestaan als die persoon niemand schade toebrengt?

Geef iedereen zelf de verantwoordelijkheid om voor zichzelf te zorgen. Als de maatschappij dan enkele mensen verliest omdat ze te stom zijn, komt het uiteindelijk enkel de maatschappij ten goede. Klinkt cru, en misschien iets te ongenuanceerd, maar ik ben niet bereid mijn vrijheid op te geven omwille van die enkelingen.
Oh ja, laat het aan mensen zelf over, zolang ze niemand kwaad doen, ooit aan gedacht dat die regels er juist zijn om het risico te beperken? vb: in leuven, zijn overal cameras gezet om te flitsen, veel protest enzo, nu zijn we anderhalf jaar of langer verder en geen dode meer, daar waar het zeker een aantal doden per jaar was :). Jij hebt er niet veel baat bij om die paar km per uur sneller te rijden, en iemands leven is wel meer waard dan jouw vijf minuten dat je verliest, just my 0.02¤.
Soit, ben het er wel niet mee eens met de chinese overheid, ma soit :) als het consistent is, en er geen enkel spel zonder die code in gebruikt mag worden, zal dat ook wel ni zo'n probleem zijn, nu ja, dat wordt toch gekraakt :).
Dus van jou mag iedereen met 80 door mijn 30 km straatje rijden zolang ie maar niemand raakt?
:?
Daar krijg ik nou moordneigingen van

Afgezien daarvan ben ik het natuurlijk totaal oneens met deze maatregel van de Chinese overheid. Want mensen die 25 uur per dag online gamen schaden inderdaad alleen zichzelf en zijn geen risico voor hun omgeving. (jaja, behalve die dwaas met dat zwaard...)

Kan me overigens wel voorstellen dat in China meer mensen vluchten in de virtuele wereld, daar de 'echte' wereld daar voor velen inderdaad niet zo aangenaam is :)

-edit- typo
Gekraakt zal het moeilijk kunnen worden, aangezien dit typisch aan serverside zal geprogrammeerd worden.

Wat wel vrij vlug zal gebeuren volgens mij, is dat ze een tweede account zullen openen op een andere naam of credit card en gewoon zullen switchen van account zodat ze met een ander char gewoon verder kunnen spelen.
Of een hoop mensen gaan naar illigale servers, ik denk niet dat de chinese overheid daar zo veel tegen kan doen. En daar worden de overheid en de beheerders van de mmorpgs allebei niet beter van.

Hoe word er eigenlijk nu voor gezorgd dat chinese spelers op chinese servers spelen? Ik kan me moeilijk voorstellen dat het een ping probleem is, ik zelf speel ook vaak genoeg op amerikaanse servers zonder lag.
Mij lijkt de implementatie problemen met zich mee krijgen qwa gebieden etc.

Ik heb ook een tijdje WoW gespeeld en als je bijvoorbeeld "Molten Core" ingaat heb je 40 man nodig (een soort van "uber-moeilijk" gebied)

Voordat je die 40 man bij elkaar heb ben je in het beste geval al een anderhalf uur bezig.

En om daar in anderhalf uur doorheen te hossen is vrijwel onmogelijk... Ik ben benieuwd hoe ze dat soort dingen gaan opvangen.
Dat is grote bullshit, op de druk bevolkte servers is het maken van een raid binnen 10 minuten gedaan. Daarnaast is molten core meer een guild instance en niet iets waar je random ppl mee naar toe neemt. Voor het maken van een raid voor bv ubrs heb je over het geval na 1x omroepen al meer dan 15 man.
als ze dat doen in nederland, / europa / de rest van de wereld,, dan raakt blizzard ten minste 3 miljoen players kwijt....
Hoezo zou blizzard 3 miljoen players kwijtraken? je speelt of WoW of niet die keuze maak jij als jij ivm een limitatie bedenkt te stoppen is dat jou keus maar er is geen mogelijkheid ergens anders WoW te spelen.
Verder jij hebt niemand vermoord en het is niet 1 a 2 rotte eieren, op lans kom je niet vaak agressieve mensen tegen maar online MMORPGs kom je echt regelmatig mensen tegen die toch wel eens wat extra hulp nodig hebben.
Tevens is de westerse wereld toch even anders dan China. Chinese studenten zijn erg snel op te hitsen tot vreemde praktijken (denk aan jappanners aan vallen bv) het is dan ook niet verwonderlijk dat in een land met ettelijke tientallen miljoenen studenten de overheid daar zich toch wel ietwat meer ontfermd over zijn bevolking (zichtbaar) dan hier. Verder hier in Nederland en de rest van de westerse wereld kent men ook wel een nette controlle alleen een stuk subtieler. Denk aan bv identificatie plicht, het filteren van jou e-mail en gewoon internet verkeer. Of onlangs iemand die werd opbepakt omdat ie een sms'je verstuurde getekend w.a.r.
Japanners aanvallen vind je raar? Op zich zou dat wel raar zijn zonder reden.

Hier ging het om het feit dat Japan hun geschiedenisboeken vervalsten met ontkenningen van hun oorlogsmisdaden, genocide en verbloemen van hun rol in de oorlog. Daarnaast gingen 400 Japanse zakenlieden op de herdenkingsdag van de genocide in Nanking, waarbij Japan in 6 weken bijna een half miljoen mensen vermoordden en meer dan 200.000 vrouwen en KINDEREN verkrachtten, naar China. Deze Japanse zakenmannen gingen op die herdenkingsdag naar China om een georganiseerde orgie met 400 Chinese prostituees te houden om die genocide te simuleren, nota bene in Nanking!

Lijkt mij niet onlogisch dat je dan op z'n zachts gezegd "van streek" bent en niet "snel op te hitsen". Aanvallen op onschuldige Japanse burgers die in China wonen keur ik uiteraard ten strengste af, maar de boosheid op de Japanse acties zijn volgens mij toch zeer begrijpelijk.
Volkomen mee eens.

Volgens mij is deze redenering ook door te trekken naar de link "3d-shooters spelen" <--> "mensen van je school in real life neerschieten". Na enkele incidenten (ok, ernstig, maar het gaat maar om een paar daders) wordt het hele game-genre verdacht... terwijl er miljoenen 3d-shooter-gamers zijn, dus relatief gaat het om incidenten en is er niets aan de hand.
Zoals bij alles zal hier ook wel weer iest op worden verzonnen. Een of ander programma dat er voor zorgt dat ze toch zolang kunnen gamen. En dat ze die "beveiliging" omzeilen... :+
Denk dat de gemiddelde chinees wel flink oppast om iets tegen beperkingen van de overheid te doen..... Tenminste als je wilt blijven leven.............
Zo erg is het ook weer niet in China dat je geexecuteerd wordt als je meer dan de toegestane tijd speelt mbv een hack... :)

En een verslaving is altijd sterker dan het gezond verstand...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True