Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 100 reacties
Bron: Blizzard, submitter: PhOneman

Vannacht heeft Blizzard Entertainment de langverwachte opvolger van het spel StarCraft voorgesteld: StarCraft 2. Een releasedatum is nog niet bekendgemaakt, maar filmpjes en screenshots zijn al wel te bekijken op de StarCraft 2-website.

StarCraft 2 logo (kleiner)Evenals het eerste deel zal StarCraft 2 een real-time strategy-spel zijn en zullen spelers met de Protoss-, Terran- en Zerg-rassen hun gang kunnen gaan. Aan de samenstelling van de rassen is al het een en ander veranderd en zal ook de komenden maanden nog veel veranderen. Zo is het de bedoeling dat de rassen worden uitgebreid met nieuwe eenheden, sommige oude eenheden zullen het loodje moeten leggen en de rassen zullen opnieuw uitgebalanceerd worden. Het doel hiervan is om de drie rassen beter van elkaar te onderscheiden. Verder zal StarCraft 2 voorzien zijn van een 3d-engine in plaats van de 2d-engine uit het eerste deel. Deze engine zal op een realistische manier met physics kunnen omgaan en zal grote en gedetailleerde legers zonder problemen kunnen weergeven.

StarCraft 2 zal voorzien zijn van zowel singleplayer- als multiplayermogelijkheden. Verder krijgen gamers de mogelijkheid om nieuwe maps te bouwen met behulp van dezelfde software als die de officiële Blizzard-mapmakers gebruikt hebben. Het is de bedoeling dat op de releasedatum zowel een Windows- als een Mac OS X-variant klaar zijn. Over een Linux-client of over het verhaal heeft het bedrijf niets bekendgemaakt. Ook liet het bedrijf in het ongewisse wanneer het spel op de markt komt. Blizzard-directeur Mike Morhaime geeft aan zich ervan bewust te zijn dat de verwachtingen rond StarCraft 2 hoog gespannen zijn en dat de ontwikkelaars er daarom alles aan zullen doen om het spel zo goed mogelijk te laten zijn. Het nieuws over het spel werd bekendgemaakt in Zuid-Korea, waar het negen jaar oude spel nog onverminderd populair is gezien de miljoenen Koreanen die het spelen.

StarCraft 2 - I (klein)StarCraft 2 - II (klein)
Klik op de screenshots voor grotere versies.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (100)

waar zouden ze hun mosterd gehaald hebben voor deze zerg: http://www.starcraft2.com/art.xml?15

TIP: http://www.imdb.com/title/tt0370263/
en dan kom jij met alien vs predator aan? :z

Je vergeet voor het gemak even dat Ridley Scott zijn inspiratie voor de originele alien ook bij HR Giger gehaald heeft. Er zijn meerdere films waar zijn kunst in zit (Species bv).

Starcraft is echt een classic. Dat het nog steeds gespeeld wordt voor zo'n oud spel is gewoon bijzonder.
Je vergeet voor het gemak even dat Riddley Scott zijn inspiratie voor de originele alien ook bij HR Giger gehaald heeft.
Pardon? Scott en Giger hebben samen de alien ontworpen, Scott kreeg niet zijn inspiratie van de alien van Giger, hij heeft Giger ingehuurd om de alien samen vorm te geven. Net zoals Luc Besson de SF kustenaar Moebius ingehuurd heeft voor de visuele ontwikkeling van zijn tekstuele bedenksels.

Maar goed, het verder bouwen op bestaande idieen is zo oud als iets wat heel oud is. De GP is dus een simpelweg een milde flamebait.
Starcraft bouwt net zo veel voort op dingen zoals de film Alien voor bouwt op op bedenksels van Giger en H.P. Lovercraft die weer voortbouwen op etc etc
japan niet zo enorm veel, maar wel in zuid korea.

daar zijn gamers met fanclubs van meer dan 100.000 leden, zijn er 2 televisiekanalen, worden er maandelijks tourneys gehouden waar ettelijke duizenden dollars te winnen zijn en zijn er speciale trainingsscholen/hostels waar je naar de top wordt gecoached door full-time professional coaches
Hij lijkt dan ook meer op een predator (vind ik) en dat beest komt dus niet uit Alien :P.
hij heeft de kaken van een predator en de schedel van een alien, de film klopt dus
Ehm, jongens, 't is gewoon een mooiere 'concept art' versie van de welbekende hydralisk..
Dat 'Predator gezicht' komt doordat je van voren de kaken niet kunt zien. ;)
Ik dacht zelf meer aan een pokemon genaamd kabutops :+ http://www.pokemonelite2000.com/ani141.gif
dan lijkt die van blizzard wel een kopie :o alleen zit er op die van blizzard wel iets wat meer detail natuurlijk ;)

lijkt er verdacht veel op........
Ziet er veelbelovend uit, en Blizzard kennende gaat het ook wel helemaal goed komen. Dat men nu nog flink bezig is aan het balanceren kan het hopelijk alleen maar ten goede komen, en ben serieus benieuws naar de "nieuwe" units.
Hopelijk krijgen ze deze wel af :(

Dat andere starcraft spel hebben we ook nooit meer terug gezien.

edit: Ik heb het idd over Starcraft Ghost jah... kwam even niet zo snel op de titel.
Ik denk dat dit net positief is.

Voor hetzelfde geld hadden ze StarCraft: Ghost gerushed. Het was een tweede-rangsspel, dat toch zou verkopen door te teren op de goede naam van StarCraft.

Maar nee, Blizzard teert niet op zijn naam. Elke titel die Blizzard uitbracht, zijn kaskrakers geweest. Ik verwacht dan ook heel veel van StarCraft 2.
Volgens mij is het nogsteeds wel een van de meest gespeelde RTS'sen die er is? Zowiezo in de professionele game wereld.
Ik denk dat hij doelt op Stargraft: Ghost
Starcraft Ghost werd niet door Blizzard zelf ontwikkeld, maar was uit handen gegeven. Ik heb ze eens gemailed over Ghost, omdat ze dit voor 1 of andere console ontwikkelden, en niet voor de PC.
Dat het niet afkwam, tja... ze ontwikkelden het niet zelf, dus waarom het uiteindelijk geannuleerd is... misschien vonden ze de kwaliteit niet hoog genoeg of zo.
Over het "Uitbalanceren van units".

Ik vind het soms jammer dat Blizzard bizarre win-tactieken tegengaat. Een rush met zerglings was in StarCraft 1.0 het leukste wat je kon doen! Humans moesten echt zo snel mogelijk een bunker bouwen; humans die dat niet deden hadden een groot probleem.

In de StarCraft 1.2 werden de benodigde resources om zerglings te beginnen maken opgehoogd. Sorry, zergs mag je niet mee rushen, jongeman!


On a side note: vinden nog mensen het "gore"-gehalte tegenvallen? Er moet imho veel meer bloed in! Ik hoop echt dat de zergs zo'n IEUW!-look krijgen :)
Ik hoop dat ze voor deze titel ook nog even kijken hoe Supreme Commander je het overzicht over het slagveld geeft.

Want het uitzoomen als in dat spel, heb ik nog nergens anders terug gezien, terwijl het echt heerlijk werkt. Je kan daar namelijk zo ver uitzoomen dat je alleen nog icoontjes ziet. (Air/Water/Land/Super units hebben allen aparte icoontjes).

De screenshots die ik nu zie geven mij meteen het gevoel van de laatste paar C&C titels, waar ik een 'benauwd' gevoel krijg omdat ik geen goed overzicht heb.
Die blauwe dingen op de rechtse screenshot lijken wel verdacht veel op de blauwe Tiberium-cristallen uit C&C Tiberium Wars.
Die blauwe kristallen zaten al in Starcraft 2, nog lang voor Tiberium wars :).

-edit: oeps! :o Starcraft 1 inderdaad..
Die kristallen (tiberian) waren al te vinden in Command and Conquer in 1995, Starcraft is in 1998 uitgekomen.

Bron: klik klik
Weet je dat heeeel erg zeker? :P
Tiberium comes in many varieties, mostly the common green crystal, but also comes in blue and liquid varieties.
bron(einde van de eerste alinea):klik
@Lord Victor;

Red Alert 1 én 2 kennen geen tiberium, alleen (geel) erts en daarbovenop dus die diamanten die je bedoelde. ;)
@Bernel: Bij het eerste twee command and conquer delen was tiberium nog een beetje plantachtig (zie hier een screenshot van CnC2)

@mc0il: Wat jij daar quote is een stukje tekst uit Command andConquer 3. Pas in deel 3 zijn het echt de blauwe kristallen die inderdaad erg veel op de starcraft variant lijken.
Afaik had C%C geen blauwe kristallen. Alleen het groen/geel-achtige tiberium. In RA1 kwamen daar volgens mij nog wel een soort diamanten bij, maar die waren volgens mij roodwitnogwat. De eerste met echt puur en alleen blauw was volgens mij toch Starcraft1.
Je bedoelt zeker Starcraft I :+

Afbeelding uit Starcraft: Brood War http://ols.vsb.cz/2001-10...ace/obrazky/starcraft.png

Ik herinner me de op-hun-tijd-vooruitlopende FMV's in de nog goed wanneer je een unit selecteerde, hoop dat ze dit bewaard hebben.
Wat ze in ieder geval wel hebben bewaard is dat je per unit het aantal kills op kan vragen. Af en toe stiekem best leuk :). Ik heb het trouwens daarna niet meer in een andere RTS gezien, dus het is nog steeds vrij uniek.
Dit zit ook in Total Annihilation, en deze is ouder dan Starcraft toch?

EDIT: TA 1997, Starcrat 1999
klik

Zie bijvoorbeeld het 3e screenshot, een Warp Ray heeft 0 kills, Het zal er waarschijnlijk dus wel in komen te zitten.
en nu ook in Supreme Commander
QinXi
yep wou ik ook zeggen
Zit ook in Warzone 2100.
Wist je dat de Kerstman hetzelfde rood gebruikt als Sinterklaas... Nee echt.. zo lame!

There go my last braincells..
Ziet eruit als een spel van 5 jaar terug... Sorry maar met de prijzen van de huidige videokaarten verwacht ik wel wat meer van een nieuw spel.
Waarom moet een game perse super special effects hebben, terwijl het juist om de gameplay gaat ? Ik speel al 8 jaar eigenlijk geen games meer, maar van Starcraft heb ik altijd wel genoten.
Ik zou zeggen mooi een nieuw spel dat je eens kan spelen op een computer die niet helemaal state of the art is ;)

Tenzij de engine heel crappy is en veel te veel vraagt natuurlijk |:(
Ik zeg ook niet super. Hoeft niet het nieuwste van het nieuwste te zijn. Maar dit ziet er simpelweg te oud uit. Spellen zoals AoE3 en C&C3 zien er beter uit en draaien best goed op oudere systemen. Zelfs op mijn vorige pc van ruim 3 jaar oud (3200+ 9800xt).
Tuurlijk gaat het om de gameplay, maar betere graphics betekend dat je meer in het spel word gezogen.
Hmm. Omdat de 3D engine zo te zien redelijk ouderwets is (klik voor de gein maar op 1 van de protoss units op de website), vind ik het er meteen kiddie uitzien, wat de vette, realistische sfeer uit starcraft 1 niet echt eer aan doet. Persoonlijk vind ik dit wel jammer: ik heb de kiddie stijl van bijvoorbeeld Warcraft ook nooit echt wat gevonden, maar de stijl van Starcraft vond ik daarentegen gewoon stoer. Nu geven ze Starcraft 2 ook al zo'n kiddie look :(. En van wat ik tot nu toe ingame heb gezien mis ik wel een beetje het overheersende geluid van de gillende, schietende en doodgaande units (welke echt de sfeer van oorlogschaos compleet maakt), maar een echt goede kwaliteit ingame gameplay trailer heb ik ook nog niet gezien, dus dat weet ik nog niet zeker.
Maar ja, aan de trailer te zien worden de tussenfilmpjes in ieder geval weer vet, en blizzard kennende het verhaal ook, en hopelijk kan je meer dan 10 units selecteren, dus waarschijnlijk zal hij alsnog de moeite waard zijn, maar ik verwacht niet dat ik het een echte topper ga vinden.
Het enigste wat ik kan bedenken is ..

http://www.starcraft2.com/screenshot.xml?1

Woei, massamoord!
Starcraft 1 heb ik weken van genoten, en van deze Starcraft zal ik het waarschijnlijk ook gaan doen.
Je ziet gewoon meteen aan alleen de screenshots al dat het Starcraft 2 is, en dat krijgen veel 'opvolgers' van games niet zomaar klaar. :)
Je ziet gewoon meteen aan alleen de screenshots al dat het Starcraft 2 is, en dat krijgen veel 'opvolgers' van games niet zomaar klaar. :)
Hmm. Wat voor units zie ik: een bunker, zerglings, marines, van dat afweergeschut, van die tanks en zo'n 1 of andere factory (lang geleden dat ik starcraft heb gespeeld, vandaar dat ik die namen niet erg meer ken). Even wachten: die zaten allemaal in starcraft 1! En wacht: hordes zerglings afknallen was al 1 van mijn favoriete bezigheden van starcraft 1 (was wel briljant btw :D).

En wat betreft hoe de level er uit ziet: je moet toch wel toegeven dat de looks van deze level toch wel heel erg bekend voorkomt. De reclame is wel nieuw, maar ja..

En dat het er als een deel 2 uitziet: het is 9 jaar later! Het zou redelijk gek zijn als het precies dezelfde graphics zou hebben..
En dat het er als een deel 2 uitziet: het is 9 jaar later! Het zou redelijk gek zijn als het precies dezelfde graphics zou hebben..
wat hij bedoelde is dat wanneer je het spel ziet zonder de titel je wel direct ziet dat het een opvolger is van het bekende starcraft, wat de game dus erg ten goede komt ;)
De reclame is wel nieuw, maar ja..
Nee hoor in SC1 zaten ook al van die nep reclame borden, deed de realiteti van de scenery ten goede. Alleen hoop ik dat het gewoon nep reclame borden zijn en dat ze niet dynamische reclame gaan loaden van het net.
het gaat erom dat het hetzelfde speelt als starcraft, en dat is gewoon de key, starcraft word nogsteeds gespeeld, en heeft een vernieuwing nodig. netzoals CS source is
Ik heb zo het idee dat hij het heeft over de reclame die Blizzard maakt voor het spel zélf :+
Wow! Prijs de hemel, er is een genius in ons midden! :P
Jij begrijpt het :)
@Ramon156

Ik vermoed dat je genie bedoeld. Een genius is een engelbewaarder.
Vind het juist fijn dat de 3d engine niet super geweldig splinternieuw uit ziet, als hij dan ook iets soepeler draait kan je met lekker veel units ongestoord spelen.

Ik speel zelf nog veel Age of Empires / Age of Mythology omdat games als supreme commander op een gegeven moment niet lekker meer lopen

(ok, ok een 2400+ , 768ddr en een 6600GT is niet echt 'high end' meer.)
Ik moet zeggen... Grafisch is het allemaal (zoals te verwachten natuurlijk) mooier geworden...

Wat me wel opvalt, is dat de user interface praktisch hetzelfde gebleven is... :)

Doet me denken aan de goeie ouwe tijd... :)

* ZUCHT * Ik zou haast Starcraft met Broodwar weer willen installeren... Vraag me af of het nog veel online gespeelt word... O+
op de Europe server waarschijnlijk niet zo verschrikkelijk veel...wel de echte die-hards
ik heb niet heel lang geleden ook nog een paar potjes gespeeld, gewoon voor de fun...en het blijft gewoon lekker (al speelde ik wel altijd money maps) dus niet Lost Temple etc.
denk als je naar de US server of nog beter de Aziatische server pakt, zal het nog wel volle boel zijn ;)
Was Lost Temple niet uit Wc3? :-)
nee hoor...
tenminste LT was ook een veelgespeelde map in SC
en de Hunter mappen oid...
en natuurlijk Fa$te$t Possible
het zou mooi zijn als dit een online wereld zou worden of in dit geval online universe. dat zou pas cool zijn.
ja dat zou wel leuk zijn maar hoe wil de dat ordelijk houden als je met 100 manetjes per speler loopt...
@Bemel:

Naar mijn weten is het Dune, die als eerste met een soort van Cristals kwam...
"Spice" heette dat in Dune
Ik hou van blizzard games. Ze zijn balanced leuk en goed verhaal altijd een genot om te spelen.
mensen die nog nooit een blizzard spel hebben gespeeld pak een random blizzard game. it rocks. (alleen warcraft humans and ocks is een tegenvaller voor de huidige gamers ^^)
Warcraft III was imo ook een misser hoor. Kinderachtig verhaal, kinderachtige cartoongraphics. Zeker de expansion: loop naar Orgrimmm McWarrrrr, oei Orgrimmmm is net ontvoerd door de KCHWOOO, die verbergen zich achter deze magische poort die je enkel kunt openen als je vijf dwergen verslagen hebt die elk in een uithoek van de map staan met op elke route zoveel mogelijk dezelfde monsters ... serieus. Gelukkig was multiplayer nog leuk.

Starcraft was wel een klassieker en ik hoop maar dat het niet dezelfde toer op gaat als Warcraft 3 :)
Warcraft 3 was te veel op de hero gebaseerd. hopelijk doen ze dat nu minders/niet. (Zo als het hoort :Y) )
Nuke Cola
Real men drill deep
...
Ze hebben er meer dan één team sloganbedenkers op gezet :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True