Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 21 reacties

De Commander-serie doet met het nieuwe 'Napoleon at War' een stap terug in de tijd. Het spel wordt gemaakt door het Zweedse Firepower Entertainment, met hulp van het Nederlandse The Lordz Games Studio.

Voorganger Commander: Europe at War speelde ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Het nieuwe Commander: Napoleon at War speelt een kleine anderhalve eeuw eerder, tijdens de oorlogen die Napoleon voerde in het Europa van begin negentiende eeuw. Het spel krijgt acht campagnes, beginnend in 1805 met de oorlog tegen Oostenrijk, en loopt via de oorlog tegen Rusland uit 1812 tot aan de definitieve ondergang van Napoleon in de slag bij Waterloo van 1815. Commander: Napoleon at War wordt net als zijn voorganger een turn-based strategiespel.

Het speelveld is een grote, aaneengesloten kaart van Europa, waarbij het wisselende weer zijn invloed heeft op het terrein. Stormen en sneeuw, en als gevolg daarvan modder, hebben invloed op de prestaties van de legers. Er wordt in het spel echter niet alleen oorlog gevoerd: er is ook ruimte voor handel en zelfs voor piraterij. De speler kan in dit nieuwe deel diverse historische hoofdrolspelers uit de strijd aan zijn kant krijgen. Daarbij kan gedacht worden aan de Franse maarschalk Ney, de Pruissische veldheer von Blücher, en zijn Engelse bondgenoot Wellington.

Commander: Napoleon at War wordt, net als de voorganger, gemaakt door het Zweedse Firepower Entertainment, dat gespecialiseerd is in dit soort historische games. Het wordt bijgestaan door het Nederlandse The Lordz Games Studio.


Commander: Napoleon at War Commander: Napoleon at War Commander: Napoleon at War
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (21)

Ik vraag me altijd af bij dit soort games wat de oplages hiervan moeten zijn. Ik kan niet echt inschatten of er nou veel mensen zijn die de historische correctheid echt heel erg belangrijk vinden. Uiteraard kan het wel gewoon een leuke game zijn ongeacht of het nou allemaal waarheidsgetrouw is of niet :)
Zoals je kan zien op de screenshots gaat het hier om een game met 2d graphics, die zo te zien niet geanimeerd zijn. De ontwikkel kosten zijn dan ook een stuk lager (theoretisch zou dit een een man op. kunnen zijn), waardoor er ook niet zoveel eenheden verkocht hoeven te worden als met de nieuwste 3D games. Voor dit soort games is er wel degelijk een markt en die is groter dan je denkt, het gaat hier dan over het algemeen om wat oudere gamers die zijn opgegroeid met bordspellen zoals Advanced Squad Leader. Deze mensen zullen dan ook eerder geneigd zijn om voor spellen te betalen, aangezien ze dat hebben 'geleerd' van de bordspellen.
Eigelijk viel de Civilization tot deel 3 hier ook wel onder. Redelijke graphics maar uitstekende gameplay. Dat laatste puntje is de reden waarom ik die serie ben blijven spelen. Wellicht dus ook, en dat zal we aangezien dit dus al het derde deel is, dat er een aardige fanbase achter zit.
Ze zijn er wel, mensen die het gewoon irritant vinden als 90% klopt en 10% er zonder echt duidelijke reden bij verzonnen is. Had je wat, is het toch net weer niet dat.

Ander leuk aspect van deze niche markt is dat de concurrentie wel meevalt (vergeleken met rts en shooters enzo) én dat relatief veel van je spelers met gekochte exemplaren spelen. (afgaande op mijn eigen omgeving dan)
Niet alles kost miljoenen om te ontwikkelen.
Commander is echt een leuke franchise. Moet een game per se oppervlakkig zijn ofzo? :P
hmmm ... sfeervolle 2D graphics _/-\o_

ik zou het geen schande vinden als niet alles perse 3D was... bij sommige gametypes past het nou eenmaal veel beter dan 3D.
Helemaal mee eens. Sommige spelletjes worden naar mijn mening zelfs slechter speelbaar in 3D. Ik mag bijvoorbeeld graag een spelletje Pioneers of Peru (digitale vorm van kolonisten van Catan) spelen met wat vrienden. En die speelt ontzettend prettig. Lekker basic en snel, overzichtelijk. Er is ook een 3d variant van kolonisten Catan, maar die speelt lang niet zo lekker.
Nog zo'n voorbeeld vind ik het spelletje Tanks wat bij Wii Play zit. Een heel simpel spelletje met 2D design, maar ik heb hier nu al vele uurtjes in zitten omdat de gameplay zo verslavend is.
Mischien komt het omdat ik opgegroeid ben met spelletjes als Pong, space invaders, digger, Larry, Commander Keen, dat ik nog steeds gameplay boven graphics verkies. En dit lijkt mij een uitstekend voorbeeld van een game met bescheiden graphics, maar superverslavende gamplay. Wat mij betreft mogen er meer van dit soort projecten opgestart worden.
Ja, worms is daar ook zo'n voorbeeld van, sommige spellen zijn gewoon bestemd om 2 of bovenaanzicht te blijven
Mij lijkt Hearts of Iron II (http://www.geschiedenis.n...ask=view&id=590&Itemid=17 en http://en.wikipedia.org/wiki/Hearts_of_Iron_2) een spel met meer diepgang, ook omdat dit niet turn-based is en omdat zo op het oog de gameplay ook een stuk dieper gaat. Je zit daarnaast ook niet vast aan een vooraf gesteld doel, dus je kan met bijvoorbeeld Nederland ook zelf een oorlog beginnen en zo België inpikken.

[Reactie gewijzigd door Beaves op 26 februari 2008 11:15]

HoI 2, net als Europe Universalis 3, zijn beide ook fantastische spellen. HoI is weer een stuk ingewikkelder met meer mogelijkheden en betere graphics, maar niet per se leuker. Schaken is ook leuk, en dat is in de basis ook vrij simpel.
Ben ik de enigste die vindt het op een combinatie van
cossacks 2:europa at war en medieval 2 lijkt?

[Reactie gewijzigd door rickhave0 op 26 februari 2008 11:19]

Europa Universalis en zo nog wel een paar. Maar dan turn-based.
Ziet er nogal pover uit. Echt voer voor de history liefhebber wel.
Met Battle Isle is het ook misgegaan op het moment ze 3d zijn gegaan. Dit was ook een Hex. turn based Rts.

Volgens mij kun je in dit soort 2d games gewoon veel meer diepgang en micro management stoppen dan in hun 3d tegenhangers.

De TotalWar serie heeft natuurlijk de ideale combi tussen 2d en 3d :)
Hee, Nederland heeft de ijsselmeerpolders al. Wat leuk.
Idd! En de Afsluitdijk staat er volgens mij ook op. :)
lijkt wel zo, maar dat is een randje van de zeskantje. 8)7
Het is in meer spellen zo: In Silent hunter 3 en 4 zie je het ook.

Maar als d'r een Nederlands bedrijf bij betrokken is, is het wel erg slordig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True