Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

Ken Kutaragi, de system architect van de eerste PlayStation, krijgt in maart van zijn vakgenoten de Lifetime Achievement Award uitgereikt. Hij is de veertiende persoon die de onderscheiding ontvangt. Kutaragi ontwierp ook de PS2, PS3 en PlayStation Portable.

Ken KutaragiIn maart worden tijdens de Game Developers Conference voor het veertiende jaar de Game Developers Choice Awards uitgereikt. Daarbij kiezen de leden van de belangenorganisatie voor gameontwikkelaars de beste games van het afgelopen jaar. Elk jaar wordt ook een Lifetime Achievement Award uitgereikt aan een persoon die veel betekend heeft voor de industrie. Die wordt gekozen door een vakjury. Dit jaar ontvangt Ken Kutaragi de prijs.

De Japanner staat bekend als de 'vader van de PlayStation'. Hij was de system architect van de console uit 1994, die van Sony een volwaardige speler op de consolemarkt zou maken. Kutaragi zou nog jaren bij Sony in dienst blijven en ontwierp ook de PlayStation 2, PlayStation 3 en PlayStation Portable. Hij was ook deels betrokken bij de ontwikkeling van de PS Vita en PlayStation 4, voordat hij in 2007 met pensioen ging. Hij was niet alleen technicus, maar ook bestuurder. Tot vlak voor zijn pensioen was Kutaragi directeur van Sony Computer Entertainment. Hij zou opgevolgd worden door Kaz Hirai, die in 2013 gepromoveerd werd tot directeur van het hele Sony-concern.

Kutaragi was niet alleen de system architect van de eerste console van Sony, hij was ook initiatiefnemer van het project. Hij werkte al bij Sony toen hij in het geheim de SPC700 ontwierp, de audiochip van het Super Nintendo Entertainment System van Nintendo. Toen Sony het geheime project van Kutaragi ontdekte, kostte hem dat bijna zijn baan. Het opende echter ook de ogen van de Sony-directie. Het leidde in eerste instantie tot een samenwerking tussen Sony en Nintendo, die samen een nieuwe console wilden ontwikkelen. Toen dat project spaak liep, besloot Sony om op eigen kracht een console op de markt te brengen, naar ontwerp van Kutaragi. De console was direct zeer succesvol, net als de opvolgers die Kutaragi ontwierp. Met de PlayStation 2 zou Sony zelfs een marktaandeel van 65% bereiken.

In voorgaande jaren werd de prijs overhandigd aan Sid Meier, John Carmack, Warren Spector en Shigeru Miyamoto. Het is niet de eerste keer dat een technicus de prijs wint. In 2003 won Gunpei Yokoi, de man achter de Game Boy van Nintendo. In 2004 was de prijs voor Mark Cerny, vooral bekend van Sonic the Hedgehog. Cerny zou later de rol van Kutaragi bij Sony overnemen en was de system architect van de PlayStation 4.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

het waren mooie ontwerpen, maar vaak erg onhandig. PS1: disk naar boven open, dus je kon niks op de PS1 zetten.

PS2: mijn persoonlijke favoriet

PS3: gebogen, daar kon weer niets op gezet worden.
Leuke artikel over de historie van de PS met concepts (aanrader):

http://imgur.com/a/waGYr
Thanks! Even lezen straks! ;)
Dat kan ook het doel zijn, ivm warmte ontwikkeling is het soms handig dat mensen er niets op zetten ;)
"...ivm warmte ontwikkeling..."
Persoonlijk had ik dan de PS3 een andere vorm gegeven.
de PS3 is dicht op de bovenkant, dus warmte kan sowieso niet via de bovenkant erui
Volgens mij is dat een feature. Zodat 'domme' Amerikanen hun glazen cola er niet op zetten. Dit was iig zo met de Super Nintendo.
Bij mijn ps3 legde ik altijd mijn controller erop of een cd hoesje (dus het kan wel :P)

Het mooiste design vond ik die van de fat ps3. Hij glom altijd zo mooi en voor het eerst kon je er een cd inschuiven zonder op een knop te drukken om ergens een klepje open te laten gaan.
Aan de andere kant werd ik helemaal gek van het stof dat er zo duidelijk op te zien is, maar misschien ben ik dat...

Maar inderdaad, mooie apparaten, zeker verdiend.
Elk apparaat wordt stoffig bij de een zie je het wat meer als de ander, gewoon goed stofvrij houden.
Ja maar dat is nu net het probleem met piano lak: je blijft dat stof zien. Je kunt poetsen wat je wilt, binnen een paar minuten stoor ik me weer aan die stof. Met een matte afwerking zie je het ook wel, maar toch minder en heb ik er zelf geen last van. Misschien komt het omdat er minder licht reflectie is.
Ik haal altijd de stofzuiger met opzetborstel eroverheen dan krijg je het wel weg dan dat je een stofdoek gebruikt. Daarna moet je er gewoon niet meer aankomen. Of je zet hem in een kast. Was de ps4 nou ook een gedeelte glans en mat?
PS1: was in de tijd dat zowat alle console zo open gingen omdat er nog geen ander mogelijkheid bestond. denk aan Nintendo 64 waar je boven in die spellen moest klikken zoals bij de SNES

voor die tijd was het niet anders en al een voorruitgang dat ze CD's gebruikte.
Er iets bovenop zetten is altijd een slecht idee. Vooral als dat object ook warmte genereert (neem dan aan dat je er een ander media-apparaat zou op stapelen en dat ie niet midden op de koffietafel staat)
Wat is die man een koning.
En niet meer dan terecht dat hij die prijs gekregen heeft.
Het concept playstation heeft de consolemarkt veranderd.
Hoe? Misschien vanwege de overstap van cartridge naar CD-Rom, maar dat was volgens mij niet meer dan een logische stap de Sega bv. met de Saturn ook maakte. Nintendo bleef als enige halsstarrige cartridges gebruiken bij de N64, de rest was toen al over.
Nintendo bleef als enige halsstarrige cartridges gebruiken bij de N64, de rest was toen al over.
Gek genoeg was het Nintendo die de PlayStation in ontwikkeling had als CD-ROM speler voor de SNES. Sony ontwikkelde die toen voor Nintendo, om er later met het idee en zelfs de naam vandoor te gaan.
Hoe? Door vanuit het niets een uitzonderlijk sterke derde speler toe te voegen aan de markt. De PS1 was een erg krachtig beest en samen met de marketing erachter hadden we niet alleen meer concurrentie op de markt, maar de nieuwe speler ging gewoon meteen aan de leiding. En dat dan ook nog eens zonder te vertrouwen op bestaande IPs, maar met vooral veel nieuw, eigen materiaal.
Ik zal niet ontkennen dat de Playstation de markt heeft veranderd, maar het concept was niet speciaal, gewoon een logische voortzetting van wat eerdere consoles deden met modernere hardware.

p0pster heeft het wellicht gewoon ongelukkig verwoordt. Het product playstation heeft inderdaad de markt veranderd. Het concept was niet wereldschokkend te noemen. Wat deed Sony met de Playstation dat niet al eens gedaan was door een ander?
Als je het zo bekijkt wellicht niet nee. Wel waren zij de eerste met compacte memory cards en in '97 twee analoge stokjes op de controller :P

Ik denk echter dat je bij het "concept" even goed de marketing moet betrekken en dat heeft Sony compleet anders aangepakt. Sega is ten onder gegaan door een gebrek aan marketing en wat Nintendo deed was beperkt. Sony gooide er toen al spektakel in, met veel superlatieven.
Hoe? Misschien vanwege de overstap van cartridge naar CD-Rom, maar dat was volgens mij niet meer dan een logische stap de Sega bv. met de Saturn ook maakte. Nintendo bleef als enige halsstarrige cartridges gebruiken bij de N64, de rest was toen al over.
Maar daar was Commodore veel eerder mee met hun Amiga CDTV in Maart 1991

http://en.wikipedia.org/wiki/Amiga_CDTV

En ook Sega CD of Mega-CD, die kwam daar al mee uit in December 1, 1991 in Japan, en in April 19, 1993 in Europa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sega_CD

En ook Philips CD-i December 3, 1991 Noord America, en 1992 in Europa.

http://en.wikipedia.org/wiki/CDi

En daarna weer Commodore, met de Amiga CD32, in September 1993 in Europa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Amiga_CD32

Die gingen veel eerder dan Sony Playstation over op CD, alleen Nintendo was erg eigenwijs

Ontopic: Ja het is wat ja, de Playstation heeft heel wat verandert op de Console markt, is nu moeilijk te begrijpen een wereld zonder Playstation.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 3 februari 2014 12:02]

Nintendo was zo eigenwijs, dat ze Sony de Playstation eigenlijk hebben laten ontwerpen. De playstation zou eerst een uitbreiding worden voor de Super Nintendo. Maar Nintendo Cancelde de deal toen er al een prototype was. En sony dacht: Dan maken wij onze eigen console wel!
Maar daar was Commodore veel eerder mee met hun Amiga CDTV in Maart 1991
Fout! NEC's PC Engine (TurboGrafx-16) kwam in 1988 al met een CD-rom. Geweldig apparaat voor die tijd (Dracula X!!) Zag hem afgelopen zondag nog liggen op de Retro beurs in Deurne voor 350 euro!!
Playstation heeft de markt op verschillende manieren veranderd, niet alleen omdat het een CD rom drive had.

Playstation is de eerste console die 100 miljoen units heeft verkocht, meer dan Sega en Nintendo samen hadden verkocht met de Megadrive en SNES. Dankzij Playstation is gaming bekend geworden bij het grote publiek.

Playstation maakte gaming "cool", voorheen was het iets voor kinderen en nerds, dat merk je ook met de doelgroep die Sony in vizier had: voornamelijk 20-30ers die opgroeiden met Nintendo maar nu iets serieuzer wilden dan de zoveelste Mario. Kijk maar eens enkele reclames van de PS1 op youtube en vergelijk dat met die van Nintendo.
Dankzij Playstation is gaming bekend geworden bij het grote publiek.
Ben ik niet met je eens. Daarvoor zag je dat de markt al explosief aan het groeien was. Sony is (goed) in dat gat gesprongen maar dat had net zogoed een andere speler kunnen wezen. Was het Sony niet geweest dan was het wel Nintendo/Sega/MS/etc. geweest die massaal consoles verkocht.
In het tijdperk dat jij noemt was de concurrentie van de "Homecomputer"(Amiga 500(+), 600, 1200) ook meer dan een beetje aanwezig, en de 486-PC's die in vrijwel elk huishouden aanwezig waren maar alleen door zoonlief werd gebruikt.

De markt is ook veel groter, als je een brugklas van 20 jaar terug neemt, had 1 op de 5 misschien een spelcomputer, tegenwoordig zal dat 9 op de 10 zijn.

Bovendien was de Sega ook al een stuk "serieuzer" dan Nintendo.
De rest... welke rest? Je had toen eigenlijk alleen consoles van Sega en Nintendo... daar kwam Playstation toen bij. En de Saturn en PS1 zijn beide rond dezelfde tijd uitgekomen... het is daarom moeilijk toe te schrijven wie er nou als eerste was met een optische drive... (of je moet MegaCD meetellen).

Het klopt wel dat het ontbreken van een optische drive het grootste struikelblok was van Nintendo... maar als de optische drive de doorslaggevende factor zou zijn geweest, dan had Sega ook wel meer consoles verkocht. Maar aangezien de N64 vele malen meer is verkocht dat de Sega Saturn... dan klopt een dergelijke beredenering ook niet echt.

N64 = +/- 32 miljoen units
Saturn = +/- 10 miljoen units
PS1 = +/- 102 miljoen units

@hieronder... dat klopt helemaal, dat is zelfs toegegeven door Sony... niet zo luid, want dan moest men ineens positieve effecten van piraterij gaan benoemen ;)

De cartridges waarin in die zin voor Nintendo wel fijn omdat er vrijwel geen piraterij was... maar diezelfde cartridges waren ook zo erg beperkt qua opslag (max 64MB t.o. 700MB voor een CD) Overigens mbt savegames, dat klopt niet helemaal. Er waren idd games waarbij je op de cartridge zelf kon saven, maar zeker in latere tijd toen de games echt alle ruimte op de cartridge nodig hadden moest je alsnog met losse memory cards aan de slag, de zogenaamde controller pak.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 3 februari 2014 11:51]

Sega was al een tijdje bezig met een CD-Rom drive. Je had daarvoor ook al de NeoGeo CD, maar die is hier nooit populair geworden. Nintendo zou samen met Philips een CD-based console maken, maar dat is toen afgeketst (waardoor Philips later met de CD-i kwam, met die vreselijke Zelda games).

Dus je kunt wel stellen dat er meer bedrijven bezig waren met CD-Rom als opslagmedium. Het sloeg alleen niet aan. Sony heeft gewoon als eerste een goede console neergezet met CD-Rom, en het systeem is vervolgens goed ontvangen. Het feit dat Sony zijn marketing op orde had (in tegenstelling tot Sega) zal hier zeker aan bijgedragen hebben.

Nintendo is trouwens later met de N64 gekomen, en door de cartridges bleven de spellen daarvoor lange tijd duurder dan voor de PS1 (PS1 games gingen volgens mij voor rond de 130 gulden over de toonbank terwijl N64 games makkelijk 3 tientjes duurder waren). Maar Nintendo had verder gewoon zijn zaken op orde en kon daardoor nog best aardig meekomen.
De keerzijde van dat cartridges niet gekopieerd konden worden door de gemiddelde eindgebruiker was dat kostprijs van een cartridge gewoon hoog was, en des te complexer de game, des te meer data er op de cart moest, en des te duurder de fabricage van een specifieke game per cartridge werd... (Terwijl de verkoopprijzen van games onderling van elkaar niet veel verschilden)

Ze konden wel gebackupped worden en de data kon gekopieerd worden door degene met de juiste spullen, ook de cartridges werden gewoon "gebootlegged" (vervalst).

Sega had problemen met een slechte games library op CD, en er was niet zoiets als "1 actuele Sega" in 1994; Je had de Megadrive, Megadrive met MegaCD, Megadrive met 32X, Megadrive met 32X en MegaCD, EN de saturn. (De megaCD die ik een tijdje in bezit had was overigens helemaal niet beveiligd(!), en de eigenaar had hem nooit aan laten passen of om laten bouwen)

Een playstation was een playstation, wel zo makkelijk voor de leek, en de PS/1 had een stuk betere FMV-kwaliteit dan die MegaCD, in de tijd dat FMV games populair waren en een paradepaardje voor het systeem.
Waar Sony een groot deel van het succes aan te danken had was dat Squaresoft met Final Fantasy 7 voor Sony koos gezien Nintendo bij cartridges bleef. De game besloeg uiteindelijk dan ook 3 CD's, dat was nogal wat qua console game als je van een SNES kwam. (Op de PC had je bv al Phantasmagoria)

FF7 speel ik vandaag de dag nog af en toe _/-\o_
Zelf heb ik nooit een Playstation console gehad, maar is het ook niet zo dat de PS1 zo populair is geworden omdat het relatief eenvoudig was om schijfjes te branden? Vrijwel iedereen met een PS1 die ik in die tijd kende had namelijk een enorme stapel aan gekopiŽerde games, iets wat bij de N64 vrijwel onmogelijk was.
Persoonlijk vond ik de cartridges van de N64 erg fijn. Vrijwel geen laadtijden en op de cartridge was extra ruimte om savegames op te slaan, dus extra save cards (oid.) waren niet nodig.
Goede oude tijd :)
Wat een goede zet was, want de PS1 was zeer makkelijk te hacken i.t.t. N64. Kende talloze mensen die fijn gekopieerde PS1 games afspeelden.
Het concept playstation is gewoon een begrip, zoals Maggie of Coca Cola.
Nou en of dat hij deze prijs verdient!
Als je 'een begrip' noemt, schrijft het dan ook goed. Het is Maggi.
Ik stoorde mij daar dus ook aan :-) Wel jammer van die downvotes.

On topic: die man is wel iconisch. Weet niet in hoeverre het hele concept "play station" toe te schrijven aan die ene kerel, maar het blijft een geslaagd concept. De keuze om DVD's te gaan gebruiken bij de PS2 was echt de beste beslissing ooit. Af van die cartridges, en meteen een DVD-speler erbij. Daar was ik destijds echt verrukt van :)
Psst je bedoeld CD's bij de PS1, eindelijk af van die beperkte cardridges en meteen een audio CD-speler erbij (al gingen velen voor maar met weinig succes) :+
Dan de PS2 met DVD's, de PS3 met Blu-ray, de PS4 is dus de eerste playstation zonder nieuwe mediadrager.

[Reactie gewijzigd door Mutatie op 3 februari 2014 15:00]

tja na BR is er ook niet echt veel uitgekomen, BR kan toch ook de 4K resolutie ondersteunen ?
Officieel volgens mij nog niet. Zal te maken hebben met minimale specs van de gebruikte hardware om die datatransfers te kunnen garanderen e.d.
Het was een logische evolutie en geen visionare stap om ROM-Cartridges te vervangen door CD's.

Philips-CDi was de eerste maar of dat ooit serieus een game platform genoemd zou mogen worden weet ik niet. Maar Panasonic 3DO en ook NEC hadden ook al eerder CD's. Ik dacht dat Panasonic 3DO de eerste was maar zeker weten doe ik het niet zo uit mijn hoofd.
Grappig dat weinig mensen weten dat Philips goud in handen hadden met de cd-i, wat eigenlijk de eerste PS was. Slechte marketing, positionering en dure aanschafprijs hebben de cd-i doen floppen. De PS heeft hiervan de vruchten geplukt en alles wat Philips fout deed, heeft Sony goed gedaan.
je hebt helemaal gelijk mbt slechte marketing, maaruh, de hardware zelf was nou ook echt niet om over naar huis te schrijven zelfs al in die tijd niet, in combinatie met de losse mpegmodule werd het al wat beter (zonder de mpegmodule kwam die sowieso niet boven de 256 kleuren).. Zeker als het op graphics aan kwam, dan was bv de snes nog geavanceerder, de cd-i had niet meer dan eigenlijk een framebuffer, en geen speciale functies voor bv sprite handling..
Maar dat was philips grootste probleem altijd, marketing en NET ff niet goed genoeg nadenken over het product zelf.. Op papier klonk het allemaal mooi, maar in de praktijk was er toch altijd weer wat waardoor het het net niet was...
Ergens heb ik nog een stoffige CDI-I speler liggen.

Het idee was leuk, maar voor gamen werkte het gewoon niet. Weinig interessante games en de controller (die je erbij kon halen) was bagger. Heb er voornamelijk Bond-films op gekeken en Nintendo games erop gespeeld :)

Omdat ik in de periode dat ik erop speelde ook op de SNES speelde kan ik in ieder geval voor mezelf zeggen dat de CDI-I speler nooit gewerkt zou hebben. Dit werd alleen maar bevestigd toen ik later de Playstation kreeg. Dus wat mij betreft was de CDI-I speler sowieso al gedoemd te falen.
Welverdiend hoor, ik heb nog een PS2 thuis, blijft een bazenconsole met een gigantische game base.
Terecht. Playstation vond ik altijd het mooiste en strakste ontwerp. Nog spijt dat ik me PS2 toentertijd heb verkocht..
Ik ben hem dankbaar voor alle speelplezier die ik heb gehad met PS1, 2 en 3
Hij heeft terecht gewonnen.
Niet meer dan terecht.
Hij heeft voor iets groots gezorgd.
Gefeliciteerd!
Hij werkte al bij Sony toen hij in het geheim de SPC700 ontwierp, de audiochip van het Super Nintendo Entertainment System van Nintendo. Toen Sony het geheime project van Kutaragi ontdekte, kostte hem dat bijna zijn baan.
Ook weer typisch. Bedrijven zijn de laatste tijd zo controlerend over waar hun werknemers na de uren werken. Akkoord, hij doet ervaring op binnen je bedrijf, maar zolang hij geen technologie van je bedrijf gebruikt bij een ander, zouden ze daar niet echt iets op mogen zeggen.
Nonsens. Bij zulke functies investeer je in personen. De kennis van zo'n persoon wil je dan als bedrijf exclusief voor jouw bedrijf hebben, en niet bij de concurrent.
Een bedrijf investeert in werknemers met faciliteiten, salaris en kennis. Dan mag een bedrijf toch ook wel verlangen van die werknemers dat ze niet een bijbaantje bij de concurrentie nemen?

Die twee werkzaamheden compleet van elkaar scheiden is natuurlijk een fabeltje, er is altijd sprake van overlap.

Verder wel leuk om te lezen dat een technisch ontwerper een dergelijke prijs krijgt. Vaak zijn het toch de grote namen achter games.
Dit is nooit anders geweest hoor, en ik zou maar heel goede afspraken maken met je baas als je buiten werktijd dingen maakt die in de lijn liggen van je werkzaamheden op het bedrijf, want het kan zo zijn dat je werkgever zo maar eigenaar kan worden van hetgeen jij buiten werkuren gemaakt hebt (behalve als je bv op je werk buschauffeur bent en 's avonds programmeert, maar als programmeur moet je bv wel opletten.)..
De laatste tijd? Volgens mij was dat ergens eind jaren 80 :+
Vind een cardridge niet erg, beetje een meer waar voor je geld gevoel.
je betaalde er dan ook mer voor :P Ik kan me herrinneren dat ISS op de N64 219 gulden kostte destijds, tegenover de 139,95 van de psx/ps2 games.
219 gulden was echt geen normale prijs voor een N64 game hoor, er waren inderdaad special editions, met grote doos, extra's en een strategy guide die flink duur waren, maar gewoon een los spel kostte dat echt niet!
jawel hoor, het was een normale uitvoering, en er waren wel meer spellen die prijs
Terecht gewonnen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True