Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Grote providers hebben zich afgekeerd van Tizen, het mobiele besturingssysteem van Samsung en Intel. Onder meer de Europese providers Orange en Telefonica zullen niet snel Tizen-toestellen op de markt brengen. Het Japanse NTT Docomo schrapte eerder een toestel.

Orange, een van de grote partners van Samsung bij de ontwikkeling van Tizen, heeft geen toestel met het besturingssysteem op de roadmap staan, zegt een woordvoerder tegen zakenkrant The Wall Street Journal. Telefonica trok zich al eerder terug uit de Tizen Assocation, die de ontwikkeling van het mobiele besturingssysteem leidt. De Amerikaanse provider Sprint deed hetzelfde.

Vorige maand moest een toestel met Tizen uitkomen bij de Japanse provider NTT Docomo. De directeur van de provider had volgens een bron al een maand geoefend op de presentatie, maar op de dag dat het toestel zou worden onthuld, besloot de Japanse provider de release te schrappen, omdat werd gevreesd dat er geen vraag naar zou zijn.

Tizen is een mobiel besturingssysteem van Samsung en Intel. Samsung dumpte zijn eigen besturingssysteem Bada voor de ontwikkeling van Tizen, dat al miljarden euro's kostte. Intel werkt al zo'n vijf jaar aan een mobiel besturingsysteem, achtereenvolgens Moblin, MeeGo en Tizen, maar er kwamen nog nooit toestellen mee uit.

Samsung en Intel hebben volgens informatie van Tweakers meer moeite om interesse te wekken dan nieuwe initiatieven als Firefox OS en Ubuntu, omdat Samsung en Intel in tegenstelling tot Mozilla en Canonical al grote, machtige bedrijven zijn. Providers zijn er niet happig op om Samsung te helpen nog dominanter te worden op de mobiele markt, terwijl veel bedrijven in de telecomindustrie ook Intel liever buiten de deur houden. Dat laatste bleek eerder onder meer toen providers massaal het minder ontwikkelde lte verkozen boven het door Intel gesteunde wimax.

Samsung zou, wellicht als onderdeel van het pact met Google, de ontwikkeling van Tizen stoppen. In elk geval ZTE zou ook een toestel met Tizen hebben gemaakt, een variant op de een jaar oude Android-smartphone Geek. Die zou getoond worden tijdens het Mobile World Congress, de telecombeurs die eind februari in Barcelona begint.

ZTE Geek met Tizen

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

De belangrijkste vraag is zit de gemiddelde consument wel te wachten op een nieuw besturingssysteem ?

Op de desktopmarkt zijn er ook alternatieve genoeg voorhanden maar 90 % van de mensen blijft toch lekker Windows draaien ...
De 2grote ios,Android zijn ondertussen wel volwassenen en hebben goede supporters van ontwikkelaars .
Als zo een enorm softwarebedrijf als Microsoft het al moeilijk heeft om marktaandeel te winnen (terwijl hun mobiel os zeker niet mis is ) begrijp ik niet goed wat Samsung bezielde...
OK Samsung mag dan op hardware gebied een reus zijn ,
van software hebben ze geen kaas gegeten daar is iedereen het wel over eens denk ik ..
Samsung zit in een lastige positie. Google is steeds verder bezig zijn grip op Android te krijgen, en is de source langzaam aan het sluiten. Ze moeten wel iets, en dit is hun plan B of plan C.

Interessant artikel: http://arstechnica.com/ga...e-by-any-means-necessary/

Hoewel Samsung naar je idee "nog weinig van software ontwikkeling snapt" is deze weg voor hen noodzakelijk om over een paar jaar nog relevant te blijven. Anders worden ze niets meer dan een doorgeef kanaal van Google's Android. Dit geeft hen weer perspectief in de toekomst.

Iedere keer dat een app verdwijnt van de default-install, en in de Playstore is terechtgekomen, betekend dit dat Google de open source app heeft geforkt naar een eigen versie. Vervolgens wordt de open app niet meer bijgewerkt. Een leverancier heeft nu de keuze: of Google's closed apps gebruiken, met Google's nieuwe voorwaarden, of zelf proberen deze inmiddels veel betere apps geheel na te bouwen. :|

[Reactie gewijzigd door YaPP op 3 februari 2014 13:20]

Zo gaat het inderdaad. Echt ongelofelijk dat mensen nog goodwill tonen aan Google of Samsung. De ene kopieŽrt op software gebied, de ander op hardware.

Dat zogenaamde 'open source', was een lekkere kickstarter voor Google. Nu is het tijd om de handel naar zich toe te trekken.
De desktop is natuurlijk een andere situatie, daar is sprake van marktfalen en vendor-lockins in zulke mate dat het overstappen vaak lastig is, bij telefoons is dat nauwelijks het geval.
En weer laten de providers zien hoe belangrijk het is dat hun invloed in deze zaken ingeperkt wordt. Dit soort zaken zijn helemaal niet aan de providers, dit is aan de klanten die een toestel wel of niet willen hebben.
Ik begrijp wat jij bedoelt... maar dat is volgens mij niet helemaal het punt. Het staat jou vrij om een toestel met Tizen aan te schaffen (als die beschikbaar zijn), het gaat er in dit geval om dat providers het toestel blijkbaar niet willen pushen dmv branded toestellen of icm met aanbiedingen van abonnementen. Providers denken daarmee weinig tot geen afzet te krijgen.. en dat is hun goed recht om het daarom niet in het assortiment op te nemen. Daar kan je uiteraard vraagtekens bij zetten, want waarom zou je het niet in de etalage willen leggen? Niet geschoten is sowieso altijd mis... Maar dat heeft denk ik te maken met het vermoeden wat het artikel ook al aangeeft, het wordt Samsung wss niet gegund vanwege hun al zeer dominante marktpositie.

Plus dat ik persoonlijk nog steeds vind dat Samsung enorm wispelturig is mbt software, ze hebben al heel wat geŽxperimenteerd door de jaren heen met verschillende OS-en maar dat is nooit wat geworden. En ondanks de flinke aantallen Android toestellen die ze verkopen zijn de experts het er over het algemeen wel over eens dat het TouchWiz gebeuren een van de slechtste launchers voor Android is... Zelfs Google vind dat en er is blijkbaar onlangs nog een soort van pact gesloten om een meer pure Android versie op Samsung toestellen te krijgen... ook dat geeft een wat tegenstrijdig beeld, want waarom begint Samsung niet bij zichzelf met het pushen van Tizen? Het geeft niet veel vertrouwen allemaal...

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 3 februari 2014 10:36]

Enig idee hoeveel geld Microsoft heeft moeten afschrijven op hun surface tablets? Weet je hoeveel verlies Motorola per maand draait? Of Blackberry? Of LG in het laatste kwartaal?

Niet elke smartphone is meteen een commercieel succes en providers moeten hun voorraad ook inkopen en alles wat niet verkocht wordt kan je niet terugsturen naar de fabrikant. Providers lopen een normaal ondernemersrisico.

Dat heeft niets met gunnen te maken. Op het schoolplein maak je vriendjes die je wel of niet wat gunt. Telecom is gewoon keiharde business.
Blackberry heeft wel gewoon een winst gemaakt van 100 miljoen in Q4 2013* ondanks dat ze in NL minder verkopen dan 2 jaar terug. Wereldwijd doen ze het aardig, en de verkopen zijn stijgende, sinds Blackberries ook alle android apps in een container kunnen draaien.

Elk nieuw OS vergt in de eerste fase veel investeringen. En mensen beginnen van nature ook niet aan een nieuw OS dat ze niet kennen. Dus vooral de opstart fase is moeilijk.

Dus een nieuw Operating systeem succesvol lanceren kan wel. Maar zoals gezegd zit er heel veel risico aan.
Wil je een OS willen verkopen,dan moet het een uniek selling point hebben, een goed idee. Voor IOS is dat dat alles perfect werkt, Voor Android is het dat je zelf veel kan instellen, en intergratie hebt van google diensten, WP8 werkt goed met windows, en is veilig. Blackberry moet het ook hebben van betrouwbaarheid en veiligheid. En tot slot gaat FireFox OS gaat wel een succes worden doordat ze bewust kiezen voor de open standaard van HTML5.
Het OS van Samsung, lijkt vooral bedacht tja, in het belang van Samsung. Dat is voor mij en andere consumenten geen reden om het te kopen.

*wijziging, originele tekst "laatste kwartaal" 11:41

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 3 februari 2014 11:42]

Blackberry heeft wel gewoon een winst gemaakt van 100 miljoen laatste kwartaal, ondanks dat ze in NL minder verkopen dan 2 jaar terug. Wereldwijd doen ze het aardig, en de verkopen zijn stijgende, sinds Blackberries ook alle android apps in een container kunnen draaien.
Waar haal je die winst vandaan? Want Blackberry had een verlies van 4.4 MILJARD afgelopen kwartaal. Dit was wel door extra afschrijvingen op investeringen, maar zelfs zonder dat was het verlies bijna 400 miljoen.

De 100 miljoen winst die jij beschrijft is zelfs praktisch onmogelijk, gezien de omzet van slechts 1.2 miljard afgelopen kwartaal, een daling vanaf 2.7 miljard. (Wederom.. waar haal jij "stijgende verkopen" vandaan?)

Ze doen het wereldwijd dus helemaal niet "aardig", maar staan op randje afgrond.

http://business.financial...blackberry-ltd-results-q3

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 3 februari 2014 11:18]

Over het hele jaar 2013, hebben ze het inderdaad dramatisch gedaan.
Doordat ze gigantisch hebben afgeschreven, en investeringen hebben gedaan.
Dit staat ook in hun financieel jaarverslag evenals dat ze in In Q4, van 2013 hebben ze 94 of 98 mln winst gemaakt.

Er zijn geen bronnen die anders beweren.
Dat kwartaal dat jij beschrijft eindigde vorig jaar juni (2013). We zijn inmiddels al weer ruim een half jaar verder.

In de financiele wereld zijn de naamgevingen van de kwartalen soms wat verwarrend, dat geef ik toe ;)

Linkje van het laatste kwartaal staat erboven in mn post.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 3 februari 2014 11:24]

U heeft gelijk, financieel Q4 is niet het laatste kwartaal van kalenderjaar 2014
Toch wil ik het punt onderschrijven dat Blackberry het aardig doet. en dat de toekomst perspectieven goed zijn. Ook al wordt het bedrijf niet meer wat het was toen de aandelen op 70 dollar stonden. Sinds het moment van jouw nieuwsbericht is de beurskoers 60% gestegen, in een kleine anderhalve maand tijd. En dat is een teken, dat investeerders in ieder geval denken dat Blackberry niet op het randje van de afgrond zit en dat Blackberry toekomst heeft.
Als gebruiker denk ik hetzelfde. Want het onderliggende product wat ze verkopen zit gewoon goed in elkaar.

[Reactie gewijzigd door kastjes op 3 februari 2014 12:01]

Ik snap niet helemaal waarom jij op mij reageert? Je bent ook niet helemaal inhoudelijk... Ik reageer sowiesoop het artikel die het 'gunnen' suggereert wat ik persoonlijk erg plausibel vind en vul dat aan met waarom ik dat vind. Buiten dat gaat het vergelijk met Surface uiteraard niet helemaal op want dat gaat om hardware... Windows draait al bij de meeste mensen thuis dus dat kan het probleem niet zijn.

Het gaat ook niet om het succes van een smartphone(s) of andere hardware, dat succes heeft Samsung al (meer dan) genoeg. Het gaat om de acceptatie van een nieuw besturingssysteem wat verschillende bedrijven/providers blijkbaar links laten liggen... ze willen er geen vertrouwen aan geven. Alleen een duidelijke reden waarom wordt niet gegeven, waardoor de suggestie ontstaat dat men het gewoon niet wil hebben van Samsung omdat het Samsung is.

Je sluit ook af op een manier die ik niet begrijp... Telecom is keiharde business inderdaad en daar komt dus absoluut een grote gun factor bij kijken wil jij aandeel in die business. Er wordt dus 'keihard' nee tegen Tizen gezegd...
In jouw oorspronkelijke reactie had je het er over dat niet geschoten altijd mis is. In de telecom is het op dit moment zo dat een mis meteen een verlies betekend.

Het zou handig zijn wanneer je bij een edit van je reactie ook vermeld wat je wijzigd. Nu zijn posts die op jouw originele reactie reageren opeen buiten de context.
Geheel offtopic maar wat mij betreft wel even een reactie waard...

Ik heb tekstueel niets veranderd aan de inhoud... alleen 1 of 2 typo's verbeterd. Misschien had je niet helemaal goed gelezen en daarom het niet helemaal begrepen? Kan hoor... overkomt de beste, mijzelf gebeurd het meerdere malen per dag. Buiten dat was mijn edit al gedaan voordat jij een reactie had geplaatst... Mijn edit was om 10:36 en jouw reactie op 10:39... aub geen 'problemen' zien waar ze er niet zijn, daar krijg je (dit soort) nutteloze reacties van.

ontopic: Als je als ondernemer nooit schiet is het altijd mis... that's my point. Je wordt niet groter en/of beter als bedrijf als je geen risico's neemt. Dat diverse providers Tizen blijkbaar niet willen ondersteunen en daar vervolgens geen duidelijke onderbouwing bij geven... dan laat je die interpretatie aan de fantasie van anderen over en die fantasie gaat bij de 'experts' duidelijk richting 'het wordt de grote namen niet gegund... Mag jij geheel anders over denken en misschien heb je nog 100% gelijk ook... maar dat mag een ander dus net zo goed.
Dan denk ik, maak gewoon het installatie proces van een OS simpel.
Verkoop losse telefoons met evt de service dat een telefoonzaak even het OS op de telefoon zet.
Zal helaas niet gebeuren want telefoonmakers hebben graag eigen OS, en zullen er alles aan doen om dit te pushen.

Voor elk toestel een prijslijst, elk OS heeft een bepaalde prijs. (deel hiervan voor toestel makers) Zo behouden makers een bepaalde controle over welk OS over het algemeen op hun toestel komt (ze kunnen andere OS duurder maken dan hun eigen)
De mensen die zelf kunnen installeren zullen dit toch wel doen ongeacht de prijs bij de winkel, want ze kopen zonder OS (indien mogelijk).
Deze invloed bestaat alleen maar omdat de markt zich nou eenmaal zo ontwikkeld heeft. Providers zijn twee dingen tegelijk: (1) provider en (2) een gigantisch grote telefoonwinkel. Samsung sluit deals met providers vanwege dat tweede aspect. Zij kunnen als geen ander toestellen in de markt kunnen zetten. Het is voor Samsung juist een voordeel dat de providers er zijn, want anders hadden ze met helemaal niemand deals kunnen sluiten. Maar ja, dan moeten ze er natuurlijk niet alsnog vanaf zien, zoals nu wel gebeurt.
Providers hebben niet zulke beste ervaringen met grote merken zoals Samsung en Apple omdat er nogal met wurgcontracten en afnameverplichtingen wordt gewerkt. Door Samsung nog meer "macht" te geven op OS gebied loop je waarscijnlijk tegen nog strengere voorwaarden aan. Belangrijke reden dus voor providers om een bepaalde telefoon niet actief te promoten.

Tevens kost het vele miljoenen om een nieuw OS te introduceren qua marketing. Als je er niet van overtuigd bent dat dit een meerwaarde gaat leveren, kan je er beter niet aan beginnen. De investeringen moeten wel weer terug verdiend worden en blijkbaar vinden de providers de risico's te hoog.
Ik wil als consument, of appmaker liever een open platform, dan een platform dat door de telefoonontwikkelaar & provider is bedacht met als doel mij hun diensten te verkopen.
Daarom verwacht ik dat consumenten zullen kiezen voor nieuwe platforms met open standaarden, zoals Firefox Os dat werkt op HTML5.
Of juist voor gesloten standaarden met ruim app aanbod.
Zoals Sailfish of Blackberry OS. Die beiden wel een gigantisch app aanbod hebben doordat ze *.apk (android) bestanden kunnen draaien in containers.
Natuurlijk wel; vaak "krijg" je een toestel d.m.v. subsidie bij een contract van een provider. Providers verdienen daar grof geld aan en willen dat je bij hun een abonnement plus toestel aanschaft. Dat toestel moet dan wel een besturingssysteem hebben dat gewild is bij de consument, anders zullen deze mogelijk naar een andere oplossing op zoek gaan, zoals een los toestel kopen plus simpel SIM-only abonnement. Daar verdient een provider gewoon stukken minder aan.

Providers kopen deze toestellen namelijk in bij fabrikanten. De aantallen baseren op de vraag die er is naar een bepaald merk, model en besturingssysteem. Ik zou ook niks in mijn assortiment opnemen waarvan ik op voorhand al weet dat het weggegooid geld is. Zeker vanwege de heftige concurrentie in die sector.

Persoonlijk zie ik het nut niet in van Tizen. Er zijn drie spelers op de markt; iOS, Android en Windows Phone. Mijn verwachting is dat daar nog Ubuntu Touch en Firefox OS bij komt. Dan heb je er al vijf ! In feite doen alle besturingssystemen in grote lijnen hetzelfde en kun je je dus afvragen waarom je voor het een of ander zou kiezen.

Ik ben absoluut voorstander van meer concurrentie, alleen kan te veel concurrentie zorgen voor versnippering en zal de gemiddelde consument door de bomen het bos niet meer zien.
tja, je kuint het zo zien, maar je kunt het ook zien dat ze niet graag een te grote versplintering willen van het aantal OSsen dat er op hun netwerk zitten, ZIJ moeten er immers ondersteuning op geven en hopen dat het op hun netwerk zonder problemen werkt..
(Even buiten de vraag of bv Tizen (of sailfish) ook een beter OS is, want ook DAT is in the eye of the beholder)...
Providers hebben gezien hoe zij betalen voor de marketing van Apple en laten zich dat geen tweede keer gebeuren. Als er iets verandert willen ze ook een stukje van de koek. Iedereen is voorzichtig omdat er zulke enorme belangen op het spel staan.

Firefoxos een canonical zijn te klein om zelf een grote vuist te maken. Daardoor zijn ze interessant, maar zodra dit door grotere spelers wordt opgepikt houd ik mijn hart vast. Belangen van eindgebruikers staan dan niet voorop.
Samsung en Intel hebben volgens informatie van Tweakers meer moeite om interesse te wekken dan nieuwe initiatieven als Firefox OS en Ubuntu, omdat Samsung en Intel in tegenstelling tot Mozilla en Canonical al grote, machtige bedrijven zijn. Providers zijn er niet happig op om Samsung te helpen nog dominanter te worden op de mobiele markt, terwijl veel bedrijven in de telecomindustrie ook Intel liever buiten de deur houden. Dat laatste bleek eerder onder meer toen providers massaal het minder ontwikkelde lte verkozen boven het door Intel gesteunde wimax.
Moraal van het verhaal: hoe goed Tizen ook is, Samsung moet het op eigen kracht doen want niemand is er geÔnteresseerd in om Samsung nog dominanter te maken. Enige optie is om Tizen-toestellen tegen kostprijs in de markt te zetten, maar dan ben je met een race-to-the-bottom bezig die Samsung eigenlijk nooit kan winnen van Chinese OEMs. Ik zie geen uitweg voor Samsung, het is een patstelling.

[Reactie gewijzigd door TMC op 3 februari 2014 10:26]

Verklaart wel nog meer waarom samsung ineens google's software omarmde en beloofde zelf geen software te ontwikkelen - weg uit de patstelling.
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Even simpel geredeneerd: Samsung is zo gegroeid dankzij hun Galaxy-telefoons. Het feit dat Android op hun telefoons staat is een onmiskenbaar voordeel. Het resultaat is dat Samsung in grote mate afhankelijk is van een derde partij (Google). Dat is niet wenselijk.

Vervolgens omarmen ze Google's software, dat klopt. Maar dat is niet uit vrije wil gebeurd, meerdere bronnen zeggen dat Google Samsung min of meer gedwongen heeft. Oftewel: Google, die in feite niks met Samsung te maken heeft, vertelt Samsung even hoe zij hun producten moeten maken. Dat is *precies* de situatie die je wil voorkomen.

Dus met het omarmen van het voorstel zijn ze m.i. niet weg uit de patstelling, ze hebben de patstelling enkel geaccepteerd omdat het winstgevend is. Op korte termijn denk ik geen groot probleem, maar op lange termijn kan het zeker wel problematisch zijn dat Google in het huis van Samsung bepaalt wat er gebeurt.
Maar dan ben je met een race-to-the-bottom bezig die Samsung eigenlijk nooit kan winnen van Chinese OEMs.
Samsung kan dat prima winnen, de massa die hun produceren leveren veel voordelen op hoor, en ze laten ze net zo makkelijk in China maken ;)

Anyway dat wil Samsung natuurlijk niet want dan concurreren ze ook met hun eigen toestelen waar de marge wel hoog is. Dus met je laatste stelling ben ik het dan wel helemaal eens, ze kunnen geen kant op met Tizen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 februari 2014 10:34]

Samsung kan dat prima winnen, de massa die hun produceren leveren veel voordelen op hoor, en ze laten ze net zo makkelijk in China maken ;)
Uiteraard, maar Samsung wil winst maken lijkt me. Die winst verdampt als je aan de race-to-the-bottom begint.
Verkopen aan Lenovo?
Ik vind het persoonlijk ergens wel jammer maar ergens ook weer niet.zoals in het artikel al besproken Samsung heeft al veel macht op de mobiele markt. En geen provider wilt Samsung helpen om nog meer vingers in de pap te realiseren.

anderzijds. Vond ik tizen wel veelbelovend. Meer concurrentie op softwaregebied is ook altijd welkom. Dit bevordert weer ontwikkeling aan Android en ios wellicht.

Wie weet in de toekomst.
Heb er geen probleem mee. Tizen leek mij in zo'n uitgelekte video toch alleen maar op een oude versie van Android met Touchwiz.
Is dit nou het gevolg van de deal tussen Samsung & Google of zat dit vooraf al in de lucht en koos Samsung eieren voor haar geld?
Nog nooit toestellen uit met Moblin en MeeGo? En wat was de Nokia N9 dan? Die is toch daadwerkelijk uitgebracht in een hoop landen... Ik denk dat ik wel snap hoe de zin bedoeld is, maar het is een beetje vreemde tekst, Tweakers.
Ik persoonlijk zou jammer vinden als Tizen zou nooit uitkomen, maar andere kant kan ik best begrijpen dat ze niet gunnen 1 (one) dominante positie anders heb je geen als consument en klant geen keuze meer en dat kan nadelig zijn niet allen vrijheid van innovatie maar ook prijzen.

Offtopic:
Ik heb paar keer gewerkt met windows mobiel en vind best handig zo metro interface, maar op laptop ook als er is update 8.1 (wat verbeterd) vind ik het nog drama (maar dat is mijn mening en ervaring) :)
Heb je dit stukje tekst door Google Translate laten vertalen?
Misschien zijn er ook mensen in Nederland die niet zo goed de taal spreken als jij en ik. Ookal proberen ze het wel.... Dus als je wil gaan haten op iemands taalbeheersing doe dat dan op een grammatica site ofzo en niet op een tech site.
Ze willen naar eigen zeggen Samsung niet machtiger maken dan nu. Hebben ze soms geleerd van hun fouten met Apple?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True