Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 134 reacties

De Japanse provider NTT Docomo, die als eerste een telefoon met Samsungs eigen besturingssysteem Tizen zou uitbrengen, heeft de telefoon in kwestie geannuleerd. De markt is volgens de provider 'niet groot genoeg' voor een nieuw besturingssysteem.

De release van de Tizen-smartphone is 'voor onbepaalde tijd' uitgesteld, laat de Japanse provider weten aan zakenkrant The Wall Street Journal. De provider claimt dat de smartphonemarkt niet snel genoeg groeit om ruimte te maken voor nog een besturingssysteem voor smartphones. NTT Docomo verkocht altijd al veel Android-toestellen en heeft sinds enkele maanden iPhones in het assortiment opgenomen.

De annulering is een tegenslag voor Samsung, dat samen met Intel het op Linux gebaseerde besturingssysteem Tizen op de markt wil zetten. Tizen is een samensmelting van Samsungs eigen telefoon-OS Bada en MeeGo, het besturingssysteem van Intel en Nokia. Er kwam ook nooit een telefoon met MeeGo op de markt, al was de Nokia N9 compatibel met elementen van MeeGo.

Volgens een goed ingevoerde bron heeft Samsung al miljarden euro's geïnvesteerd in de ontwikkeling van Tizen. De Zuid-Koreaanse fabrikant ziet het besturingssysteem als een manier om op termijn smartphones, camera's, tv's en domotica naadloos samen te laten werken. Omdat onder meer Vodafone en T-Mobile ook samenwerken met Samsung aan Tizen, bestaat nog altijd de kans dat via die providers een smartphone met het besturingssysteem op de markt komt, maar er zijn geen geruchten of aanwijzingen dat een release van een Tizens-smartphone dichtbij is.

Samsung Redwood met Tizen
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (134)

Dit is inderdaad een tegenvaller. Aan de ene kant begrijp ik de denkwijze van deze provider wel. De gemiddelde consument (en dan heb ik het niet over tweakers) weten het verschil niet eens tussen iOS, Windows Phone en Android. Velen gaan in eerste instantie op de prijs en het aanbod van apps af.

Zolang je de dingen kunt doen die je wilt maakt het eigenlijk niet veel uit welk besturingssysteem dat je gebruikt. Surfen, social media en natuurlijk communiceren gaat met ieder systeem dat nu op de markt is.

Meer besturingssystemen kan ook voor extra verwarring zorgen. Bovendien kan het de ontwikkeling van apps vertragen en zullen nieuwe spelers (op de markt van mobiele besturingssystemen) veelal langer moeten wachten tot er een compatibele app beschikbaar is.

Persoonlijk zie ik graag meer variatie op de smartphonemarkt, alleen vraag ik me af of consumenten daar wel behoefte aan hebben. Het is voor technisch onderlegde mensen al lastig om de stucturele verschillen te zien tussen de huidige mobiele besturingssystemen. Het grootste verschil is het uiterlijk; de rest werkt in grote lijnen hetzelfde.
Meer variatie is niet slecht, maar kan wel slecht uitdraaien. Je mag niet vergeten, dat er nu 2 grote os'en op de markt zijn ( ios / android ), en windows dat ook markt aandeel probeert te winnen.

Het gevolg is wel, dat ontwikkelaars als ze gans de markt willen aanspreken, minimum 2 platformen moeten ondersteunen ( ios/android ). En mogelijk laten nog windows.

We zien nu al, dat bepaalde goede applicaties op ios, niet bestaan op android, gewoon omdat de ontwikkelaars geen zin om verschillende platformen te ondersteunen of voor ontwikkelen. En via versa.

M.a.w, hoe meer platforms, en zeker als de krachtverhoudingen "evenredig zijn", hoe meer je goede programma's je niet op elkaars platforms zal zien. En je zal dan ook meemaken met cross-platform programma's, dat hun OS de beste ondersteuning krijgt, maar de andere meer bijzaak is.

Persoonlijk heb ik nooit echt het voordeel gezien van Tizen. Dit lijkt mij gewoon een poging van Samsung om niet meer afhankelijk te zijn van Android -> Google, en dat ze hun eigen "monopolie" willen opbouwen, wat dan de markt nog eens meer gaat versplinteren.
Persoonlijk heb ik nooit echt het voordeel gezien van Tizen. Dit lijkt mij gewoon een poging van Samsung om niet meer afhankelijk te zijn van Android -> Google, en dat ze hun eigen "monopolie" willen opbouwen, wat dan de markt nog eens meer gaat versplinteren.
Ik zie er tal van voordelen in eerlijk gezegd en niet alleen voor Samsung.
Het marktaandeel van Android is erg groot, misschien wel te groot. Google heeft hier erg veel invloed en dat zou, wat mij betreft, wel wat minder mogen.
Samsung verdient natuurlijk erg veel aan de verkoop van Android, maar niets aan de app-verkoop. Als ze op dat vlak ook nog inkomsten weten te genereren hebben ze goud in handen. Al zal dat erg moeilijk worden, dat heeft Microsoft al ondervonden.
Vergeet niet dat Samsung verreweg de grootste Android-fabrikant is, als Samsung uiteindelijk wegvalt is dat een flinke deuk in het marktaandeel van Android.
Ik zou eerlijk gezegd niet eens weten welke Android-fabrikant op nummer 2 staat, is dat Sony?
Het marktaandeel van Android is deze dagen 80%... Maar van die 80% is een mooi brok van Samsung hun Galaxy verkoop ( Samsung hun aandeel is 60% van de Android verkopen ).

Eerste ding: Samsung zal Android niet dumpen, tot ze Tizen populair kunnen krijgen. Ze zijn niet zo dom om ineens hun kostwinner te dumpen. Aangezien dat er niet erg veel vraag is om nog maal een andere OS ( zie Windows ), is Tizen eigenlijk een dood geboren kind. Kip of the ei probleem voor Samsung.

Samsung zal nooit Android dumpen, tot ze een alternatief op de markt hebben, dat die verkoop kan compenseren.

Een ander punt is dat Samsung wel graag al die inkomsten zou hebben, maar als ze te arrogant worden, en zaken op de markt pushen dat de gebruikers niet willen. Dan zal je snel zien dat de verkoop van de andere toestellen omhoog gaat. Zaken kunnen snel veranderen op smartphone gebied.

Als we zien dat Microsoft enorme bedragen moet investeren om Windows te pushen, dat zegt al veel. Wilt Samsung kans maken om Tizen populair te maken, moeten ze letterlijk miljarden investeren in een vrij grote gok.

Het probleem is dat Tizen eigenlijk niet veel nieuws op de markt brengt voor de consumenten. De reden dat Android veel grond gewonnen heeft, na een lang gevecht tegenover Apple, was omdat de meeste fabrikanten gans de Smartphone markt onderschat hadden en traag reageerde. En toen kon men ook als "alternatief" zichzelf verkopen, want niet iedereen wou 600 a 700¤ spenderen aan een Apple.

Maar nu dat je twee volwassen markten hebt... zie je hoe lastig MS het heeft om terug op de markt te komen.

http://www.mobilecowboys....smartphone_os_q3_2013.jpg

Als je ziet dat ondanks een grote stijging dat ze niet eens in de buurt komen van de verkoopcijfers van Apple, laat staat Android.

M.a.w, zelf als Samsung Tizen pushed ... je zit direct met naam bekendheid problemen. Als ik mensen rondom mij vraag, dan kent men: Apple / iPhone, Android / Samsung vooral als merknamen. Hetzelfde grapje bij de meeste ontwikkelaars.

Nu andere zitten ook niet stil. Sony is de laatste tijd ook goed bezig, met goede specs smartphone's zonder te veel rommel op Android.
De gemiddelde consument (en dan heb ik het niet over tweakers) weten het verschil niet eens tussen iOS, Windows Phone en Android.
Sterker nog, de meeste consumenten weten dat er twee telefoonsoorten zijn: iPhones en Android phones (zijnde smartphones niet van Apple). "Windows Phone" kent een groot deel gewoon helemaal niet, of zijn zich niet bewust dat het nog bestaat.
En dan moet er een vierde bij komen?
Een vierde? Eerder een 5e... 8e! Je hebt ook nog BlackBerry 10, FirefoxOS, Sailfish, Ubuntu Touch...

[Reactie gewijzigd door ATS op 17 januari 2014 13:28]

Exact! Who cares?

Uiteindelijk gaat het toch maar om een paar menu's en een collectie apps op een draagbare telefoon.
Als ze allemaal html5 apps draaien ben je ok gelijk van het probleem van specifieke app ontwikkeling af ;)
Maar dat is hetzelfde in de desktop wereld. Als alles een webapp zal worden.. Waarom nog een Windows licentie als Ubuntu of andere linux disto of ChromeOS gratis is.

Webapps zijn desastreus voor Microsoft.

Je ziet ook Amper mensen webapps developpen op een Windows Machine. Dat gebeurt vaak op OSX of een Linux distro. Als het maar een CLI heeft van Unix omdat veel tools daar mee werken. Microsoft heeft dat niet omdat Windows geen Unix achtig OS is.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 18 januari 2014 07:26]

Windows Phone heeft ook nagenoeg slechtste HTML5 performance van stuk of 10 andere platformen platformen. Ik denk dat microsoft inderdaad veel te vrezen heeft van cross platform apps. Hun enige hoop is Xamarin, want op .NET zijn ze wel sneller. Maar sinds ze inzetten op managed apps en native niet eens toegankelijk willen maken voor app developers, zijn ze mij kwijt. Een betere ontwikkeltool dan Visual Studio heb ik echter nooit gezien.
Nu, als elke toepassing een webapp wordt dan maakt het niet uit welk OS je draait. Dan koop je gewoon een toestel met de gewenste specs en het besturingssysteem zal je worst wezen. Dus hebben al die alternative besturingssystemen nog minder bestaansrecht.
Jawel, die alternatieve besturingssystemen zijn vaak gratis en sneller en hebben een kleinere footprint.

Daarnaast gaat het om hoe goed de browser is en hoe breed deze ondersteund is onder de verschillende systemen..

Kom je uit op Chrome. :) en andere webkit varianten. Dus ook vanuit dat oogpunt is het een doodsteek voor IE. Omdat IE alleen werkt op windows.
De gemiddelde consument wordt steeds slimmer hoor, misschien was het 'iPhones en Android' 2 jaar geleden, de meeste kunnen toch echt wel het onderscheid maken tussen nokia, blackberry, iphone en android.

Echter hoor ik wel heel af en toe dat mensen denken dat android van samsung is.

[Reactie gewijzigd door Rudy op 17 januari 2014 16:01]

De gemiddelde consument wordt steeds slimmer hoor, misschien was het 'iPhones en Android' 2 jaar geleden, de meeste kunnen toch echt wel het onderscheid maken tussen nokia, blackberry, iphone en android.
Mooi punt wat je aandraagt, mensen denken namelijk meer in MERKEN dan in een OS en vooral als het om mobieltjes gaat. Was laatst nog op een familiefeest waar mensen een WP8 telefoon hadden aangeschaft, ze wisten niet eens dat er WP8 op zat, ze hadden namelijk gewoon een Nokia gekocht omdat ze met dat merk goede ervaringen hadden in het verleden. Dus ik vraag me af als consumenten slimmer worden, ik zou eerder zeggen consumenten worden steeds meer merkgericht. En een merk staat voor een bepaalde kwaliteit.
Ik denk dat over het algemeen de interfaces beter zijn geworden en makkelijker te leren zijn als vroeger.
En dan heb ik het over WP iOS en Android. Ik vind alleen iOS een klein stapje terug gedaan heeft qua gebruiksvriendelijkheid met iOS7 maar verder gaat alles vooruit.
De meeste consumenten kennen android ook niet... Ze kennen wel de samsung Galaxy serie (S, note)

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 17 januari 2014 13:36]

Hoe kom je daarbij?
Ik denk dat minstens de helft wel weet dat er Android op staat.
Ik denk dat dat allang niet meer op gaat. Wat jij verteld is denk ik nog uit de Android 2.x tijd.
Ik zit persoonlijk met smart te wachten op Tizen. Ik vond Bada altijd al een perfect OS.

Het enigste grote nadeel met dit OS was gewoon de app store. Er waren amper apps, laat staan handige apps. Maar in principe werkte alle basis elementen en deed het wat ik wou.

Ik weet alleen eigenlijk vrij zeker dat het niet zal aanslaan. We hebben nu al zoveel besturingssystemen, waarom Tizen als een OS zoals iOS of Android al veel verder voorloopt?

[Reactie gewijzigd door DannyvanRooy op 17 januari 2014 11:49]

Ik wacht eerder op Ubuntu Touch. Reden hiervoor is dat je je smartphone eenvoudig tot een compacte PC omtovert (met al je eigen gegevens) door er een monitor aan te prikken en een draadloos toetsenbord + muis te koppelen.

Aangezien smartphones steeds krachtiger worden kan er op die manier (over een poos) bespaard worden op (bijvoorbeeld) je laptop. Waarom 2 apparaten gebruiken als eentje beide functies kan vervullen ?
De vraag is of Ubuntu dit als eerste (goed) voor elkaar krijgt, of dat Microsoft, Google en Apple dit tegen de tijd dat Ubuntu Touch volwassen is ook al aan hun OSsen hebben toegevoegd. Google is ongetwijfeld achter de schermen bezig om de ChromeOS UI en Android samen te voegen, Microsoft kan doodeenvoudig de bestaande Windows desktop environment met Windows Phone meebundelen, en Apple is ook druk bezig om iOS en OS X samen te voegen (zie Launchpad, de nieuwe iWork apps, etc).
Ik denk dat Microsoft en Apple daar eigenlijk helemaal niet op zitten te wachten. Microsoft verdient veel geld met de verkoop van Windows-licenties, en Apple idem met hun hardware + OS.

Wanneer ze hun smartphone ook als computer laten fungeren zullen ze op andere bedrijfstakken minder gaan verdienen.

Wat dat betreft zie ik dit alleen Google gaan doen, of Microsoft en Apple moeten er door de markt toe worden 'gedwongen', omdat ze anders te veel marktaandeel aan Google en bijv. Ubuntu Touch zullen verliezen.

Wat Apple nu met iOS en OS X doet is vooral de 'look and feel' gelijk trekken, en de synchronisatiemogelijkheden, om gebruikers die een iPhone/iPad hebben makkelijker te kunnen overhalen om ook Apple's hardware + OS X te kunnen kopen.
Microsoft heeft ondertussen wel door dat de PC alleen niet langer voldoende is. Uiteindelijk gaat Microsoft via Threshold naar een unified Windows dat op alle platformen draait en waarvan alle apps compatibel zijn. Godzijdank heeft men inmiddels zelfs begrepen dat PC's een andere UI behoeven; coming soon.

Apple... misschien besluit Apple wel dat de desktopmarkt hen gestolen kan worden. Designers kopen Mac Pro's en alle andere apparaten die ertoe doen bij Apple draaien iOS.

En dan Google natuurlijk en hun herhaaldelijke pogingen om Chromebooks te slijten en die vreemde Chrome-update die je een desktop geeft bovenop de desktop bovenop de desktop (ChromeOS in Metro van Windows) want daar zat vooral iedereen op te wachten. De vraag is of dit zal aanslaan bij mensen die aan hun bureau wellicht wat meer dan Angry Birds willen gebruiken.
Blijft allemaal koffiedik kijken. Ik mijn omgeving zie ik toch al behoorlijk wat mensen weer richting desktop (laptop) gaan, terwijl men eerst het idee had dat alles wel op een tablet kon. Het lijkt voor meer mensen als verwacht toch een en tablet/ mobietje en desktop. MS geforceerde poging om tiles door te drukken is volgens mij te extreem, al dat full screen gedoe werkt gewoon niet lekker en de desktop onder 8 is nu min of meer je het van dat. Er blijft volgens mij nog heel lang een grote markt voor apparaten waarmee je met een toestenbord en muis kunt werken.

Apple zou wel eens zoals je zegt helemaal voor de consumers markt kunnen gaan, maar ik zie ze nog niet gauw hun iMAc en Macbooks opgeven.

MS probeerde in een paniek beweging (mening) de hele touch markt voor zich te winnen door met een tile based OS te komen. Ondanks dat het op tablets zeker lekker werkt, vind ik het gemis dat je zo weinig personalisatie mogelijkheden hebt. Het is echt een eenheidsworst GUI ivm Andoid en zelfs met iOS. Wil MS de gebruiker voor zich winnen op het tab gebied moeten ze meer costumization mogelijkheden geven, al is het maar een achtergrondje of dat je de tiles (en dan bedoel ik van alle tiles) helemaal je eigen kleur kunt geven. Tablets en mobieltjes zijn niet louter productie machines.
Als ik MS was zou ik de gebruiker de mogelijkheid geven om de desktop en de Modern UI totaal van elkaar los te koppelen.

Google dit is een bedrijf apart, ik heb het gevoel dat ze iedereen gewoon 10 stappen voor zijn. Wat ook leidt tot veel mislukte projecten. Denk dat ze uiteindelijk hun krachten niet op de desktopmarkt zullen richten.

Blijft over Linux dat opeens misschien juits op de desktopmarkt wel een belangrijke speler kan worden, voor als MS de boel hier laat liggen.
De goede oude desktop-UI komt inderdaad terug met Threshold: Windows 9 zou de mogelijkheid bieden om apps op de desktop in een venster te draaien en zou zelfs een echt startmenu bevatten.

Het is een feit dat je niet productief kunt zijn op een tablet, tot spijt van de Googles en Qualcomms an deze wereld. Dit kun je oplossen door een klavier aan je tablet te koppelen en een besturingssysteem te draaien dat op productiviteit gericht is. Dit heet de Surface Pro.

Microsoft's paniektiles zijn gewoon het equivalent van de Active Desktop indertijd: eerst de trein missen en dan overdrijven in de andere zin. Maar Android bestaat eigenlijk alleen om content te consumeren, dus heeft Microsoft nog meer dan voldoende tijd om het segment van de productiviteitstablets en alle meer performante hardware definitief voor zich te claimen. Uiteindelijk is een tablet gewoon onpraktisch voor het echte werk en dat is inherent aan de formfactor.
De enig echte samenvoeging is windows 8 (RT)
Alleen is dit nog niet beschikbaar voor mobiel, maar ik heb begrepen dat RT de opvolger wordt van windows phone.
Zoveel besturingssystemen? De enige van enige betekenis zijn iOS en Android, met WP8 op een afstandje.
De rest komt er niet (heel misschien nog niet) aan te pas.
Mensen hebben genoeg aan wat iOS en Android (en WP8) te beiden hebben, en zien geen heil in een ander systeem.
Ja, misschien wat techsavy volk, maar ook aan die zijde zie je weinig intresse in het kopen en gebruiken van alternatieve OS'en, misschien om er eens mee te spelen.
Is dat een vraag, "zoveel besturingssystemen?" Zo ja, een antwoord daarop is vrij makkelijk:
Android, RIM, iOS, Windows, Ubuntu, Sailfish, Firefox, Aliyun en dan zijn er nog wel hoor. Waarom zou Tizen dan ineens meer interesse krijgen dan deze OS'en?

Ik ben het niet eens met "mensen hebben genoeg aan wat iOS en Android (en WP8) te bieden hebben". Waarom zouden er anders nogsteeds bedrijven zijn die de gebruikerservaring beter willen maken? Omdat iOS en Android een van de eerste waren konden zij groeien, dat betekent niet dat zij ook daadwerkelijk het beste besturingssysteem hebben. Ik en waarschijnlijk vele andere tweakers/gebruikers staan open voor andere OS'en. Op de voorwaarde dat je de dingen kunt uitvoeren die op Android en iOS ook konden. Daarna is vooral de vraag naar veel apps.
In principe zijn er maar 3 of hooguit 4 grote spelers, de rest van de besturingssystemen speelt een rol in de marge. De consument zit niet echt te wachten op een ander OS.

Zowiezo weten de meeste mensen niet eens welke versie van Android ze draaien, een overstap naar Tizen is alleen interessant als de gebruikservaring hetzelfde of beter is en er veel apps voor beschikbaar zijn.
Voor de meeste mensen zijn er maar een beperkte aantal apps van belang. Facebook, twitter, Whatsapp, en dergelijke.
Als je die belangrijke apps kunt foutloos draaien gaan de grootste groep gebruikers tevreden blijven. Het is niet de android of IOS die meeste consumenten willen maar hun apps. Als Samsung dat kan bieden maken ze al kans met een skin die identiek is aan hun Android skin.
De reden is dat Samsung een bepaalde look en feel heeft en dit waarschijnlijk 1 op 1 kan porten naar Tizen. Ze kunnen straks gewoon de onderliggende software (android) vervangen door Tizen en de telefoons kunnen er voor de rest grotendeels hetzelfde uit blijven zien. En de gebruikers zijn daar al aan gewend.
Klopt, de enige kleine nieuwe OS met vernieuwing en originaliteit is Ubuntu Touch OS.

Dat is de enigste van alles mobiele OSen dat True Convergence is. Dit betekend een mobiele OS en Desktop OS in 1 en schakelt er ook tussen.

Tevens werken alle mobiele applicaties gewoon ook in de desktop en kunnen flexibel omgetoverd worden tot desktop app als je ze vergroot.

Ik zelf persoonlijk vind dat echt super geniaal. Moet je maar eens filmpjes op YouTube zien.

Edit: filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=trmcTrWROYA
Stel voor dit is je Desktop (draait op je mobiel via HDMI en keyboard en muis). Daarop kun je gewoon je mobiele app reddit openen op je desktop en omtoveren tot een desktop applicatie. Dus 1 app is een mobiele en desktop applicatie in 1 vanuit je mobieltje wat jou complete computer is!!

Ik zeg dit is de toekomst. :)

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 18 januari 2014 11:15]

tja, zoals je zegt, 'de enige van enige betekenis', maar er zijn er heel wat meer...
symbian en blackberry
Na Nokia wordt het dus ook voor Samsung erg moeilijk om alles opgestart te krijgen. Nokia heeft veel geld en tijd verloren door zoveel tijd in Meego te steken. Er blijven voorstanders die zeggen dat het toestel meer kansen moest krijgen, maar op deze manier is het erg moeilijk om er te geraken...
In tegenstelling tot Nokia vroeger heeft Samsung momenteel wél toestellen met een OS dat niet op de laatste benen loopt én voldoende tijd en geld om door te zetten.
Samsung heeft geen haast met Tizen. Op den duur zal Samsung Android dumpen. Dat kan ik je garanderen.
Ze hebben er weinig rede toe. Android werkt goed en is ook nog eens gratis te gebruiken (afgezien van de patentkosten, maar daar zal ook Tizen last van hebben). Zelfs Windows Phone heeft het in deze markt al enorm zwaar. Ik zie niet in waarom Samsung liever Tizen zou gebruiken.

Samsung is in het verleden zelfs overgestapt van Bada (hun vorige eigen OS) naar Android omdat de vraag naar Bada gewoon veel te klein werd ten opzichte van die naar Android. Waarom zou het nu wel werken?

En ik heb verder niets tegen meer concurrentie ofzo hoor maar er wordt aan zo veel besturingssystemen gewerkt en dan lees ik op Tweakers altijd veel enthousiaste reacties. Maar de harde realiteit is dat we de afgelopen jaren veel besturingssystemen zijn kwijtgeraakt (Palm OS, BB OS, Windows Mobile, Bada, Meego, Maemo, Symbian), en dat er naast de twee grote OS'en (iOS en Android) slechts één noemenswaardige concurrent is bijgekomen. Dat is Windows Phone en ook dat aandeel is na vele miljarden aan ontwikkeling en promotie nog niet echt populair.

De initiatieven zijn leuk maar ik geef de provider (Docomo) toch gelijk in hun opvatting dat de markt te klein is voor nog een besturingssysteem.
Ja je hebt gelijk dat er veel besturingssystemen zijn gekomen en gegaan, maar vergeet niet dat Maemo, MeeGo (en fremantle), Bada, Tizen, BlackBerry 10, Jolla allemaal een vergelijkbare (linux) stack hebben.

Ook is er blijkbaar in de markt ruimte naast iOS en Android omdat windows phone toch duidelijk een stuk van de taart weet te pakken. Voor apple geldt de wet van de remmende voorsprong, voor Android is het meer de fragmentatie die remmend werkt.

Tel hierbij op dat HTML5 de basis zal worden voor 80% van de apps en het speelveld is weer aardig gelijkgetrokken
In Finland bleek er wel degelijk vraag te zijn naar nieuwe mobiele besturingssystemen, de nieuwe telefoon van Jolla heeft daar een tijdje meer verkocht dan zelfs de iPhone.
Ik woonde in finland ten tijde van de S2, de meesten wilden een samsung/android toen..

[Reactie gewijzigd door proghond op 18 januari 2014 01:24]

Dat zal dan nog wel effe duren gezien hun best verkopende toestellen andriod toestellen zijn.
De manier waarop Samsung bezig is kunnen ze straks gewoon android onder hun eigen schil vervangen door Tizen. Onder Tizen zouden, voor zover ik weet, ook android applicaties kunnen draaien. Als dat dus goed werkt dan zie ik niet zo veel reden waarom Samsung het niet zou kunnen doen.
Ik denk dat als er al een bedrijf is dat het kan, dat het dan Samsung is.
Klopt. Maar is er dan ook een ecosysteem rondom Tizen? Leuk als je standaard apps van Samsung zelf er nog zijn, maar als er verder geen apps zijn, lijkt het me vrij kansloos. Toch geloof ik zeker dat Samsung een troef achter de hand wil houden. Tegelijk is Google natuurlijk ook bezig om het Android ecosysteem zoveel mogelijk om te bouwen naar een Google ecosysteem en zo meer controle erover te krijgen.
Samsung zal eigen store naar voren duwen en alle android devs zullen met weinig moeite hun apps daarop kunnen aanbieden. Net als hoe BB haar OS probeert te redden.
De interface lijkt sterk op de android skin van Samsung namelijk Touchwiz.
In de huidige vorm zie ik het niet als een alternatief voor Android.
Maar als ze het volledig compatibel krijgen met Android apps kunnen ze hun entry level toestellen uitbrengen met dit os en besparen op licentie kosten. Waardoor ze goedkopere toestellen kunnen uibrengen.

Indien dit succesvol gaat kunnen ze ook high end toestellen uitbrengen en op termijn als Android alternatief gebruiken.
De interface lijkt sterk op de android skin van Samsung namelijk Touchwiz.
In de huidige vorm zie ik het niet als een alternatief voor Android.
juist wel omdat het voor de minder technisch onderlegde consument precies hetzelfde lijkt
Je reageert maar op de helft van mijn reactie als je het in zijn geheel bekijkt zie je dat ik bijna het zelfde zeg als u.
Ik denk dat als er al een bedrijf is dat het kan, dat het dan Samsung is.
Natuurlijk zijn ze heel groot als hardwaremaker, maar Samsungs historie van software ontwikkeling is niet erg gelukkig. Het blijkt sowieso bijzonder moeilijk voor hardware specialisten om een goed OS te maken, hoe groot en rijk ze ook zijn.
Tizen is ook -- net als al die Samsung eigen calendar en mail etc apps -- niet direct een plan om google te laten vallen, maar een stok achter de deur zodat google niet al te gekke dingen gaat doen en zodat ze google *kunnen* laten vallen als het nodig mocht zijn.
Dat is het probleem van Tizen: als je als fabrikant enorm veel met Android werkt en dan een eigen besturingssysteem uitbrengt, maar klein, dan lijkt het me niet serieus genoeg.
De provider claimt dat de smartphonemarkt niet snel genoeg groeit om ruimte te maken voor nog een besturingssysteem voor smartphones.
Dat kan niet. Er zijn volgens mij miljarden gebruikers die Android of iOS hebben. Die kun je ook laten overstappen. Tizen is toch niet gemaakt voor klanten die nog niet bestaan?
Volgens een goed ingevoerde bron heeft Samsung al miljarden euro's geïnvesteerd in de ontwikkeling van Tizen.
Beetje jammer, dit. Misschien zouden ze het geld beter investeren in het regelmatiger updaten van toestellen van je achterban en heldere communicatie...

Tizen had een jaar geleden al kunnen en moeten uitkomen. Ik begrijp niet waarom het er nog niet is, maar zoals ik meer dingen niet begrijp bij Samsung, blijven mijn vragen onbeantwoord. En dat is niet alleen een probleem, maar zelfs frustrerend. Mijn visie op Tizen is dat het een doodgeboren kindje is door mismanagement.
Ik denk dat er nog een enorme markt is voor een nieuwe OS die wel als hoofddoel heeft de privacy van gebruikers te beschermen, bijvoorbeeld door zelf te bepalen welke apps welke informatie mogen opvragen, zonder dat je cyanogenmod moet installeren of om andere reden je eigen toestel te moeten hacken en patchen. Niet dat Samsung zo betrouwbaar is maar Apple en Google zijn koning gebleken in het doelbewust verzamelen van prive gevoelige informatie. Dus op dat vlak valt er flink wat te concurreren. Maar consumenten moeten ook bewuster en kritischer zijn. Echter, ondanks dat ik dat ben, heb ik niet echt veel mogelijkheden. Laatst herstartte mijn iphone uit zichzelf midden in de nacht. Een ongevraagde update? En ondanks dat ik zeker weet dat ik synchronisatie naar iCloud had uitgezet, was deze op een dag plots actief en zijn al mijn contactgegevens geupload. Al bescherm je je gegevens 10 jaar, je hoeft maar 1x een verkeerde toets in te drukken en alles is omherkeerbaar geupload. Ze doen het erom. Dus wat mij betreft is er nog een grote markt voor toestellen met een echte opensource OS met focus op security en privacy.
Echter, ondanks dat ik dat ben, heb ik niet echt veel mogelijkheden.
Ooit van Sailfish gehoord, van Jolla? Dat zou je bevallen....
verklaar je eens nader...
Sailfish is het open-source OS van Jolla (oud Nokia medewerkers). Het komt voor uit MeeGo en Maemo, beide OS gemaakt door Nokia, wat zijn oorsprong in 2005 kent.

Er wordt veel door de community ontwikkeld, dus weinig commerciële invloeden. Apps: op Maemo kende ik één betaalde app, de rest dat ik gebruikte was gratis (legaal). Het meeste is ook gratis op Sailfish en heeft waarschijnlijk geen last van irritante reclame of privacy-problemen.

Daarbij kun je veel van Android ook op Sailfish draaien (hoewel niet altijd vlekkeloos), dus aan apps geen gebrek.
Je zegt het zelf al: Samsung zet met zijn eigen apps een ecosysteem op zopdat ze zonder Android kunnen. Het uiteinedlijke doel is om zonder Google verder te gaan!
En dan zal de klant Samsung dumpen.

De meeste techmarkten neigen naar een natuurlijk monopolie. Niemand wil meerdere ecosystemen. Apple zal uiteindelijk wel gemarginaliseerd worden en volgens mij krijg je dan een duopolie van Microsoft voor professionele mobiele toepassingen en Android voor fun en games.

Wat is het nut van nog een OS voor telefoons? Geen apps, en de voordelen zijn...?
Nee, ik denk dat dat meevalt. De klant koopt geen Android. De klant koopt vaak een Samsung. Mochten ze het makkelijk maken voor developers op het gros van hun applicaties op Tizen te laten draaien dan zie ik Samsung zeker die stap nog wel maken.

De grootste bedreiging voor Android is de momenteel grootste verkoper van Android.
Ik ben het eens dat voor veel mensen het een Samsung kopen is en geen Android.

Echter vraag ik me af of
De grootste bedreiging voor Android is de momenteel grootste verkoper van Android.
zoals je stelt.
Samsung wist via en marketing en goeie hardware en android een enorm marktaandeel te krijgen. Gaan ze over naar iets anders dan staan er inmiddels genoeg bedrijven (LG, Sony en Chinezen) klaar om het gat wat Samsung zou laten vallen over te nemen. Dit omdat de concurrenten inmiddels ook steeds betere (stabielere) Android mobieltjes weten te maken. Ik denk dat Google al een soort grootte heeft dat het niet zomaar te bedreigen valt (behalve dan op patent gebied, maar dat is vnl de VS waar op de Mobiltjes markt Apple heer en meester is). ITT Nokia is Samsung een wat slimmere speler, ze houden gewoon diverse opties achter de hand, en kunnen natuurlijk ook dingen uit proberen (Tizen, WP8).
als dan de klant geen apps kan installeren die de buurman wel kan omdat die nog een "gewone" android heeft waar het allemaal wel op werkt
Dan is het snel afgelopen...

Maar goed als ze dus echt android apps naadloos kunnen draaien en hun store heeft die dan ook allemaal, dan is er niet veel aan de hand nee.

Dan is wel de vraag krijg je ook alle google apps er op?
Dus gmail,youtube,google+,calender en al dat soort dingen. Want ja als ik niet de gmail app krijg dan zijn ze mij kwijt..
Dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Dat kan Samsung best willen, maar gezien software verre van het sterkste punt van Samsung is zie ik Tizen net zo'n succes worden als Bada, geen dus. De theorie is leuk, maar naast sterke software wat al een heikel punt is heb je een App Store nodig. Ik heb laatst de cijfers van een ontwikkelaar gezien die uit Google Play 10k downloads per dag haalt en 200 per maand uit de Samsung Store. Voor ontwikkelaars is dit totaal niet interessant, en op dit moment is dat het belangrijkste om een nieuw platform te kunnen introduceren.
Haha, ik zie meer kans in een Fork van Android dan dat Tizen van de grond afkomt.

De Play store waar alle apps op verkocht worden is van Google. Die draait niet op Tizen.

Niemand wil een mobiel met amper apps kijk maar naar BlackBerry, Windows Phone en dergelijke.

Ik zou enkel wel een mobieltje kopen met Ubuntu Touch. Maar dat is vanwege het True Covergence verhaal. Dit is nieuw en heeft geen enkel ander mobiele OS op een mobieltje. Ubuntu heeft echt de eerste alles in 1 apparaat wanneer ze een phablet uitbrengen met ubuntu touch die een desktop uit kan spugen via HDMI die volledig is. En niet half gebakken zoals Windows 8 RT.
Ik zit zelf niet echt te wachten op WEER een andere besturingsysyteem.
ios, android, windows en dergelijke. Meer als genoeg. Wat krijg je met zoveel
verschillende systemen: ohh wat een leuk spel op de ios, ga je kijken of het ook
voor android is... nee is er niet. Voorbeeld daarvan is Oceanhorn. Of de UPC app
die nog steeds nie beschikbaar is.

Komt voor android zijn er teveel merken en teveel verschillende nummers zoals 4.1, 4.2 enz..
En dan nu weer Tizen waar ze apps voor moeten optimaliseren, denk dat de support
van ontwikkelaars ook op den duur bij enkele apparaten blijft.

De een kiest voor Android de ander voor ios en nog een groep windows, v
an de rest hoor je weinig tot niets.
Ik persoonlijk zou het mooi vinden als er een stuk of 4 a 5 zouden zijn die allemaal een redelijk deel van de markt hebben. Concurentie is goed, dat houdt bedrijven scherp. Mogelijk dat er dan ook meer aan competabillity over meerdere platformen wordt nagedacht, bijvoorbeeld via HTML apps. Daar kan ook veel meer mee dan nu gebeurd.

Hetzelfde zou ik trouwens liever ook op computer gebied zien. Niet een bepaald platform of een bepaalde fabrikant die de markt zwaar domineert en daardoor ook op andere vlakken voordelen voor zichzelf kan behalen.
Verschillende versies is bijna geen probleem meer. De laatste versie van de Google Play Services inclusief allerlei APIs zoals Maps en Drive API worden automatisch geupdate, zelfs op Android 2.3.

Het is wel iets om rekening mee te houden. Wat mogelijk meer invloed kan hebben, voornamelijk op spellen is de verschillende resoluties.

Ben geen Android programmeur, pin me er niet op vast. Dit is het beeld wat ik heb.
Als ik van Samsung was, bracht ik eerst die TV's en domotica met Tizen uit en dan zou ik wanneer die al een aardig marktaandeel hebben pas met smartphones komen. Dan is Tizen niet "nog een smartphone OS erbij" maar zijn er ook al onmiddellijk goede argumenten om voor dat OS te kiezen. Op zichzelf is er geen meerwaarde ten opzichte van anderen.

Edit: @ADQ Ik denk dat het wel duidelijk is dat ik bedoelde om voldoende R&D in Tizen voor domotica te steken alvorens de telefoons uit te brengen. NTT Docomo ging de telefoon misschien uitbrengen, maar het was nog steeds Samsung hardware en software. En Samsung had toch ondertussen een Tizen televisie kunnen tonen, LG heeft op een vergelijkbare periode WebOS aangepast voor tv's.

[Reactie gewijzigd door MacPoedel op 17 januari 2014 12:23]

Als ik van Samsung was, bracht ik eerst die TV's en domotica met Tizen uit (...)
Dit toestel wordt uitgebracht door NTT Docomo, niet Samsung.
Maar evengoed jammer, het had Tizen wat in de schijnwerpers kunnen zetten.
Nee, het werd *verkocht* door NTT Docomo. Uitgebracht door samsung.
tijd voor een multi OS telefoon snap niet dat dit zolang duurt.
Die royalties verzieken de markt en lijkt me voor bepaalde spelers kugh Google ook een beetje markt dominerend te zijn.
Ze bestaan.
Ik zag gisteren nog iets over een multiboot telefoon met Android en Firefox OS.
Volgens mij wordt er op tablets al gewerkt met Windows en Android op dezelfde tablet.
Daarnaast is het mogelijk om Ubuntu te draaien op Android telefoons en dan de Ubuntu desktop ook te laten werken met de Android gegevens en vice versa.
Dit is een grote tegenslag voor Samsung: een uitgestelde release is op zich al een kleine afgang, en in een hypercompetitieve markt zoals die van Smartphones telt elke seconde: een kleine uitstel kan resulteren in een 'too little too late' release, omdat de concurentie niet stil zit en de voorsprong van de huidige spelers elke dag groter wordt.

Ik heb hier dus gemengde gevoelens bij.

Langs de ene kant is het jammer dat een nieuwe speler nog maar enens zijn kans op slagen ziet slinken, en we hebben wel degelijk concurentie nodig om te evrzekeren dat de mobiele markt blifjt vooruitgaan aan het geweldige tempo dat we de laatste jaren zagen. Om dit maar te demonstreren in de twee grote spelers: Android is de laatste jaren enorm snel gegroeid van hobby-OS tot volwaardig alternatief voor iOS, terwijl iOS zijn tempo heeft moeten veranderen en nu echt wel zijn best moet doen om op vlak van features en gebruiksgemak mee te kunnen. Met een extra volwaardige speler (naast Windows Phone en BBOS, hoewel beiden neit bepaald veel vooruitgang boeken op dit moment) is deze competitieve stroomversnelling extra verzekerd.

Langs de andere kant echter ben ik helemaal geen fan van Samsung en hoe ze gebruikers willen inlsuiten in hun eco-systeem. Het begon met hun eigen (gefaalde) appstore en muziekwinkel, dan ging eht verder met hun AllShare bullshit (wat gewoon een afgesloten versie van Miracast en DLNA is), recent was er de Galaxy Gear die enkel emt Samsung telefoons werkt, en die gelukkig een failure is, en nu is Tizen hun ultieme droom om ALLES, ook het OS onder controle te krijgen.

Persoonlijk zie ik leiver Firefox OS en Ubuntu uitgroeien tot grote spelers, omdat deze openheid als grote troef hebben.
Langs de andere kant echter ben ik helemaal geen fan van Samsung en hoe ze gebruikers willen inlsuiten in hun eco-systeem. Het begon met hun eigen (gefaalde) appstore en muziekwinkel, dan ging eht verder met hun AllShare bullshit (wat gewoon een afgesloten versie van Miracast en DLNA is), recent was er de Galaxy Gear die enkel emt Samsung telefoons werkt, en die gelukkig een failure is, en nu is Tizen hun ultieme droom om ALLES, ook het OS onder controle te krijgen.
Ik snap het niet die functies die jij noemt zijn er NAAST de standaard versies! Dus naast Allshare heb je ook nog gewoon DLNA die met elke TV werkt, naast de Appstore heb je nog wel de Play Store gewoon, naast de muziekwinkel heb je ook gewoon alternatieven...

Ik zie het lock-in dan ook niet echt omdat je niet verplicht bent/was om de apps van Samsung te gebruiken!

Enkel over Gears heb je gelijk, hoewel ik niet helemaal eens ben dat het is geflopt, tenzij ik een bericht met verkoopcijfers heb gemist (wat prima kan)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 januari 2014 13:32]

Nou ik ben anders zeer benieuwd naar een telefoon met Linux erop dus wat mij betreft mag die komen! Jammer dat ze het weigeren.
Android is ook Linux...
iOS is ook linux... Volgens mij is Windows Phone de enige mobile OS die niet op Linux is gebasseerd.
iOS/OS X/Darwin is helemaal geen Linux.. Symbian was ook geen Linux, de roots ervan was zelfs nog een stukje ouder dan Linux zelf. PalmOS was ook geen linux-afgeleide.

En ja, WP is nu zowat de enige huidige speler die geen Linux-basis gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Arrigi op 17 januari 2014 11:58]

Symbian is gebaseerd op EPOC32, versie 1 daarvan komt uit 1997. De eerste Linux release kwam in 1991 uit. Dus Symbian is zeker niet ouder dan Linux, ook niet de basis.

(het eerdere EPOC16 heeft niets met EPOC32 te maken, buiten naam/eigenaar)
Ik dacht het simpel te houden :p Ja, EPOC16 en EPOC32 zijn geheel verschillende beesten, maar het was net zo'n broodnodige verandering als BB10 tegenover zijn voorganger. Zelfde bedrijf en gebruikt voor de verderzetting van dezelfde serie handhelds. Wat mij betreft klopt het statement dat "de roots ervan ouder is" dus wel.
iOS is gebaseerd op Darwin, een BSD-fork van Apple.

Voor de familiestamboom, zie: http://upload.wikimedia.o...7/Unix_history-simple.svg
iOS baseert volgens mij op Debian Linux. Heb tijdens het jailbreaken gezien dat er .deb bestanden worden geïnstalleerd via Cydia. Maar goed, het kan natuurlijk ook zijn dat er toevallig voor die extensie is gekozen en dat iOS (net als MacOS) op Unix baseert.
ik denk dat ze .deb als framwork gebruiken voor cracked apps.
gewoon gepoort naar IOS en niet debian als basis zoals kiang al aangeeft.
iOS is gebaseerd op Darwin, de BSD variant van Apple. Heeft niks met Linux te maken.
Niks is ook fout. BSD is ook een afgeleid van Unix.
OSX IOS en Linux delen nog veel dezelfde zaken welke vroeger uit het Unix tijdperk stammen. Even om het visueel te maken voor jou: http://upload.wikimedia.o...ix_history-simple.svg.png

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 18 januari 2014 08:40]

Je bewijst m'n punt. Linux staat er los naast, met een reden.. Het stamt niet af van UNIX, qua code totaal niet, het is een OS wat zich ongeveer hetzelfde gedraagd. Daarom noemen we Linux UNIX-like, en niet UNIX.
Linux is dus een reversed engineerd Unix kernel. idd.
Maar daarom zijn veel meer zaken zoals OSX en Linux compatible. Windows valt daar buiten, en is eigenlijk een rare eend.
Jailbreak apps in Cydia gebruiken inderdaad .deb met apt als package manager, maar dat heeft verder niets te maken met ios.
Maar ik zie vaak wel dat veel applicaties die gebruik maken van CLI op Linux altijd perfect werken op OSX.

Juist vanwege hun achtergrond. OSX en Linux hebben zeker een geschiedenis samen vanuit de Unix/Mix geschiedenis.

Je ziet vaak veel dezelfde zaken terugkomen tussen een Linux disto en OSX op verschillende takken.
Als je Linux op je telefoon wilt kan ik je de Jolla met SailfishOS aanraden. Sailfish is ook een nazaat van Meego en dankzij het developers-vinkje heb ik een terminal en ssh-toegang waar best geinige dingen mee mogelijk zijn. Het OS en de Apps zijn nog niet zo volwassen dat een bedrijf als Samsung het op de markt zou brengen, maar er wordt heel aardig aan de weg getimmerd.
Als je Linux op je telefoon wilt kan ik je de Jolla met SailfishOS aanraden. Sailfish is ook een nazaat van Meego en dankzij het developers-vinkje heb ik een terminal en ssh-toegang waar best geinige dingen mee mogelijk zijn. Het OS en de Apps zijn nog niet zo volwassen dat een bedrijf als Samsung het op de markt zou brengen, maar er wordt heel aardig aan de weg getimmerd.
Ik raad juist Ubuntu aan vanwege het feit dat het iets nieuws biedt. Namelijk complete convergence. Desktop en mobiele OS in 1.
En ja... Ook de apps kunnen in beide omgevingen draaien . En ja je kan gewoon bellen smsen vanuit de desktop omgeving.

En SSH en VNC server installeren en dergelijk zal vast mogelijk zijn. Het is immers echt een linux distro.
Het is nogal off-topic om de pro's en cons van Ubuntu en Sailfish te gaan benoemen, dus laten we het concreet houden: de Jolla bestaat.
Daar ben ik het met je eens, ik zeg pro's over een besturingssysteem dat nog niet eens bestaat idd. Jolla bestaat nu werkelijk.

You got me. Maar ik vind de gedachte gang erachter wel heel mooi.
Wat houd je tegen om nu naar de winkel te rennen en er een te halen? Je hebt al Android en Ubuntu Touch werkt al op enkele Nexus devices.
En dan heb je nog Firefox OS.

Alle 3 Linux distro's die je kunt installeren.

Edit:
Zoals 84hannes al zegt, je hebt ook nog SailfishOS.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 17 januari 2014 11:57]

Bedoel je Android?
Ik weet dat Andriod en IOS allebei zijn gebaseerd op Linux dus nee bedoel ik niet.
Dat weet je blijkbaar niet want dat is niet zo, Android is gebaseerd op Linux (de kernel om specifiek te zijn), en iOS niet...
Aangezien iOS gebaseerd is op OSX en OSX (Unix dus) is gebaseerd op Linux kernel dus ik vindt ook dat IOS is gebaseerd op Linux Kernal

Linux is gebaseerd op UNIX als een open source en is gratis alternatief. . . UNIX is eigenlijk een commerciële versie van Linux.

Of zit ik nu fout?
Of zit ik nu fout?
Ja, je zit fout.

De OSX kernel is niet gebaseerd op Linux, maar op BSD (en ja, dat is wel een unix smaak). Unix is niet een commerciële versie van Linux, eerder is Linux een open Unix implementatie. Hier is een beknopte stamboom.

[Reactie gewijzigd door ATS op 17 januari 2014 15:04]

Ja, je zit behoorlijk fout. Linux is een afstammeling van Minix en is een UNIX-achtige, het gedraagd zich grotendeels als een UNIX besturingssysteem maar het stamt er totaal niet vanaf. Onderdelen van de Darwin kernel waar iOS op draait zijn gebaseerd op de code van FreeBSD, en FreeBSD stamt via 386BSD weer af van AT&T Unix.

Linux is een vrije UNIX variant, aangezien in de tijd dat Linux ontworpen werd voor vrijwel alle UNIX achtige betaald moest worden, maar er is qua code geen enkele link naar de originele UNIX.
Unix is uiteindelijk niks meer dan een API specificatie, wat er onder de motorkap draait is totaal willekeurig. Allerlei OSsen kunnen Unix zijn - Windows is, als je het Unix subsystem installeert, een Unix. OS X is een Unix. Linux kan, als iemand zin heeft om het certificatieproces te betalen, een Unix zijn. QNX (de basis van Blackberry OS) is een Unix. Zelfs Symbian had een Unix subsystem (al weet ik niet hoe stabiel die ooit was).
Als ze willen dat hun producten naadloos gaan samenwerken kunnen ze op die andere producten ook beter Android gaan gebruiken. Eerlijk gezegd heb ik maar weinig vertrouwen in Samsung's kundigheid om met een fatsoenlijk OS te komen.

Aan de andere kant zie ik niet waarom je een nieuw OS nodig hebt om producten te kunnen laten samenwerken. Ik kan nu ook met de Playstore app van Sony mijn NEX camera en Actioncam bedienen of met de LG app mijn TV. De integratie zou beter kunnen maar dat ligt meer aan de afwerking van de APP dan het OS...
Dit laat maar weer zien dat het belangrijk is dat de koppelverkoop tussen abonnementen en toestellen afgeschaft wordt. Dit geeft providers te veel macht. Je ziet het in Nederland bijvoorbeeld heel goed als je kijkt naar het gebrek van dual-sim toestellen in de winkels.

Gelukkig wordt de rol die de providers hierin spelen steeds kleiner door de opkomst van sim-only abonnementen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True