Kyocera presenteert telefoon op creditcardformaat met e-inkscherm

De Japanse fabrikant Kyocera heeft een telefoon met e-inkscherm op creditcardformaat gepresenteerd. Het scherm is 2,8" groot en het toestel draait op een aangepaste versie van Android. Het beschikt over onder meer 4g en wifi.

De KY-01L is 91x53mm groot, iets groter dan een creditcard die 86mm lang is. Het scherm neemt ongeveer 48 procent van de voorkant van het apparaat in beslag. Het gaat om een e-inkscherm met een resolutie van 640x400 pixels, ongeveer 270 pixels per inch. Er is een 4g-modem in het apparaat aanwezig en die biedt snelheden van maximaal 100Mbit/s down en 37,5Mbit/s up, meldt Buzzap.

De software is een eigen interface van Kyocera op basis van Android en biedt onder meer een kalender, rekenmachine en een browser. Vanwege de lage verversingssnelheid van e-ink gaat het browsen volgens diverse hands-ons niet vloeiend, maar het functioneert wel. De accu heeft een capaciteit van 350mAh, ongeveer evenveel als in veel smartwatches.

Kyocera brengt het apparaatje alleen uit bij de Japanse provider NTT Docomo, die hem vanaf eind november verkoopt voor 9999 yen, omgerekend momenteel ongeveer 78 euro.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

18-10-2018 • 15:07

56 Linkedin

Reacties (56)

Wijzig sortering
Vertaald uit het Japans van de link, want ik was erg nieuwsgierig naar hoe lang die batterij het doet. Lijkt me juist een van de belangrijkste elementen van een telefoon met dit soort scherm - dus misschien even aan het artikel toevoegen? :)
Even though the battery capacity is only 380 mAh, the continuous standby time is about 100 hours.
Daarnaast een tof alternatief op de huidige markt. Alleen had het scherm iets groter gemogen van mij - niet alleen voor het gebruiksgemak als telefoon zelf, maar ook voor het lezen van boeken - wat me iets fijner lijkt op een groter scherm.

[Reactie gewijzigd door 110124 op 18 oktober 2018 15:22]

Ik vind e-ink echt helemaal niet meer van deze tijd. Als je de werking ziet lijkt het eerder uit de prehistorische tijd te komen. Het is leuk dat het fijn leest en dat het weinig stroom verbruikt. Maar e-ink met het rare geknipper en memory effect is gewoon een slechte toepassing voor dagelijks gebruik van een telefoon. Deze techniek moeten ze in mijn optiek snel vergeten in smartphones
Ik ben het hier niet compleet mee eens. E-ink displays hebben zeer zeker wel een plekje op de smartphone markt. Voornamelijk in dit soort toestanden waarbij je lange batterijduur wilt hebben. Niet iedereen wilt een super performante toeters en bellen smarthpone, het is een markt niche, maar het is er wel. Daarnaast zou je ook nog kunnen beargumenteren dat dit soort display je slaap niet verstoort, omdat het geen blauw licht uitstraalt.

Misschien niet het beste voor de gemiddelde gebruiker, maar wel een interessante niche. Daarnaast is meer aanbod altijd goed voor de consument.
100 uur standby valt wel tegen eugenlijks. Dat is maar 4 dagen. Ga je hem gebruiken zal dat snel 2 dagen zijn. Ik weet dat dat al langer is als andere telefoons. Maar daar valt nog wel wat te halen.
Nu nog een 5 inch variant met grotere accu / whatssapp en navigatie.
Nee, veruit de meeste telefoons hebben langere standby tijd.
In pricewatch, vermelden 2909 telefoons (incl prijslozen) _een_ standby tijd, en slechts 63 ervan zitten onder 100 uur.

Want dat geven ze meestal aan zonder internet/wifi etc, dus alleen spraak standby, vziw.
Dan moet je t ook vergelijken met n "gewone" smartphone waar ook al die zooi uit staat.
Bijvoorbeeld de Nokia 2 doet 1340 uur (met 4100mAh, dus 3,1mAh/uur).
Deze Kyocera doet dus 100 uur met 380mAh, dus 3,8mAh/uur, dus is wel grofweg vergelijkbaar verbruik. Ze moeten toch allebei op dezelfde manier met de zendmasten kletsen.

Door de minuscule accu kan het gewoon niet veel meer zijn.
Los daarvan, door t eink scherm zou je mss wel relatief veel screentime kunnen halen, ondanks de accu. Dat is toch de grote verbruiker bij LCD/LED telefoons.
Nice, maar vooral mooi als de bat tijd lang is en hij Whatsapp kan doen (liever ook signal enzo maar gezien de huidige markt in NL is Whatsapp wel het handigste). In dat geval zou het een handig "festival" telefoon zijn. Ik vind zo snel niks hierover.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 18 oktober 2018 15:11]

Inderdaad, met Whatsapp en Google Maps erbij zou ik dit zeker overwegen. Maar als hij uitkomt zal er geen app store opzitten. Volgens Gadgets 360: "There is a built-in browser but no app store. It includes app like a Dialler, Contacts, Messages, Clock, Calculator, Settings, Browser, and Calendar."

@SaiKoTiK dit is speculatie, maar waarom geen Android? Waarom zou Kyocera zelf iets schrijven als ze Android er op kunnen gooien. En een aangepaste versie omdat volwaardige android op deze hardware (vooral dit scherm) niet gaat werken, want dat is toch gericht op een groter kleuren scherm lijkt me. Bovendien moet je als je de Play Store op je telefoon wilt zetten ook wat meer Google zooi er op gooien en dat gaat op die hardware misschien ook niet lekker.

[Reactie gewijzigd door Plymp op 18 oktober 2018 15:23]

waarom draait ie dan android, als er toch geen store in zit?

gemiste kans om nog eens wat anders op een telefoon te zien, en gemiste kans qua batterylife voor dit toestel...
Omdat Android gratis is.
En als je als fabrikant de play store erop wilt zetten moet je van Google het hele pakket met Google apps erop gooien en als standaard instellen. Waarschijnlijk trek dit ding al die apps niet.
( dit gaat veranderen overigens onder druk van de EU )

[Reactie gewijzigd door puntje013 op 18 oktober 2018 15:24]

dit gaat veranderen overigens onder druk van de EU
Ik denk niet dat ze in japan wakker liggen van de EU...
Maar Google trekt zich wel iets aan van de EU gelukkig. Of anders volgt weer een mega-boete.
Dit gaat veranderen in de EU door druk vanuit de EU. Google Play apps kosten in EU straks geld, daar buiten niet.
Android waarschijnlijk omdat dit eenvoudiger is dan zelf iets in elkaar te zetten.
Waarom er dan geen app store opzit zal denk ik te maken hebben met het e-ink scherm.
Ik heb een Icarus e-reader die op Android 4 draait, met appstore. Het is een onding, door te trage processor, maar afgezien daarvan zijn veel apps niet geschikt voor e-ink omdat het kleurenschema totaal niet werkt. Je ziet knoppen gewoon helemaal niet meer, er is geen contrast. Ik vind het enorm jammer, zou graag meer telefoons met e-ink willen zien, en hoop dat dit een eerste stap is naar meer aanbod.
Ik heb dezelfde reader, maar ik denk dat de update-snelheid van het scherm het grootste struikelblok is, niet de CPU. De kans is groot dat de dual core ARM CPU op 1GHz miljoenen keren zit te wachten terwijl het scherm druppelsgewijs opbouwt.

De combinatie van CPU en OS waren helaas afgestemd op LCD schermen, die maar enkele milliseconden nodig hebben, tegenover 0.5 seconden voor een volledige e-ink refresh. Bovendien kwam het bij het ontwerp niet op om de schermopbouw te optimaliseren (in plaats van voortdurende full-refresh) of bijvoorbeeld nuttige achtergrond-taken uit te voeren tijdens de wachttijd.

In de demo komt alvast pijnlijk tot uiting dat het scherm onnodig flitst, en dat de scoll-functie niet vervangen is door een page-flip, wat dus opnieuw wijst dat noch de CPU, noch het Operating System van deze telefoon is aangepast aan de specificiteit van e-ink schermen.

[Reactie gewijzigd door blackbaby op 19 oktober 2018 17:24]

Als je apps kan sideloaden dan is het wmb een *voordeel* google's spy-machinerie er verder niet op zit.

Interessant dingetje dit, jammer dat ie alleen in japan uitkomt, voor ~100eur zo ik hem wel blieven.
Inderdaad, hij heeft een vrij kleine accu, vergelijkbaar met een smartwatch. Ik hoop wel dat hij het langer volhoud dan de gemiddelde smartwatch.

Ik zie best wel wat in een e-paper scherm voor een smartphone om lekker low-power te zijn, maar dan moet je daar genoeg voordeel uit kunnen halen, minstens een week volhouden bij intensief gebruik en hij zou perfect zijn als festivaltelefoon inderdaad. Nu gebruik ik daar een simepele dumbphone van een paar tientjes voor, maar whatsapp is toch wel het grootste gemis op zo'n ding.
scherm type scheelt een hoop.
pebbles met hun e-paper scherm konden makkelijk 2 weken volhouden met normaal gebruik, waar andere smartwatches met hun OLED schermen nog steeds vaak nauwelijks aan de 2 dagen komen.
afhankelijk van het klokje moet mijn gear S3 zelfs 2x per dag aan de lader.
een festival telefoon moet toch ook 3 dagen meegaan (liefst 4) en dat gaat deze nooit halen...ook wil je met je festival telefoon foto's en filmpjes maken....maar een accu van 350 milliampère is gewoon te weinig voor een goede festival telefoon!
Capaciteit van de accu moet je natuurlijk wel in samenhang met het batterijverbruik door de telefoon bekijken. Wat uiteraard ook weer afhankelijk is van het gebruik door de gebruiker.
Als er android op draait mag je verwachten dat je apps kunt installeren. Anders is het meer een veredelde e reader waar je mee kunt bellen :)
Onze nieuwe printers hier op kantoor draaien ook Android....

It's all about the purpose.... En het gaat vast wel lukken om apk's te sideloaden.
software is op basis van android en het heeft 4g, dus wie weet
E-inkt schermen, geweldig.

Ik zou graag een navigatie systeem hebben met E-Inkt. In het donker geen bal licht in je auto, en in de volle zon even goed te lezen als een boek.
E-inkt schermen, geweldig.

Ik zou graag een navigatie systeem hebben met E-Inkt. In het donker geen bal licht in je auto, en in de volle zon even goed te lezen als een boek.
Ben het deels met je eens, maar een e-ink scherm in het donker is lastiger af te lezen dan mijn telefoon in de volle zon... Tenzij je licht toevoegt en dan heb je weer licht in je auto.
een e-ink scherm kan leesbaar zijn met extreem zwak licht dat nauwelijks uitstraalt.
m'n kobo aura HD zit meestal op een lichtsterkte onder 5% in het donker
Die van mij staat op 2%, met natural light op 80%. Minder dan dat en dan is het contrast te laag.
De 3 is net uit, en de Internationale versie ook. Heb ik GVD net een nieuwe telefoon gekocht! :-)
"In het donker geen bal licht in je auto"

Ook geen bal licht op je scherm dus. Dan verdwaal ik geheid :+
Jammer van de bezels en de capative buttons onderin, scherm had tog minstens naar 3.3" gekunt volgens mij?
Lijkt mij niet, kijk op onderstaande foto hoe dun de telefoon is, je moet toch ergens de technologie laten?

https://buzzap.net/images...-2018-winter/P1280262.jpg

[Reactie gewijzigd door Slavy op 18 oktober 2018 15:28]

Liever zou ik hem dan iets langer hebben (dat belt lekkerder zonder headphone) en dan een hoop meer batterij.
Doe mij maar capative buttons, of zelfs liever een echte knop.
Waar baseer je dit op? Maak je zelf ook telefoons of is het gewoon een gevoel? Ik niet, maar ik kan me voorstellen dat een scherm diepte inneemt en dat ze ergens heen moeten met de componenten?
De buttons, zoals ik al zei. Die print je r ook niet zomaar bovemop lijkt me?
Wat een grappig concept, wel jammer dat hij met z'n 5,3mm net wat te dik is om in je portemonnee te stoppen :P .
Dat is om meerdere redenen geen goed idee, vooral niet als je een secrid hebt als telefoon portemonnee.
Want dan zit je telefoon effectief in een soort van kooi van faraday, vraag me af of je dan wel bereik hebt.
Andere reden dat dat niet praktisch is, je moet je portemonnee openen om je telefoon op te kunnen nemen,

[Reactie gewijzigd door walteij op 18 oktober 2018 15:28]

Valt wel mee toch? Mensen doen vaker meer pasjes in 1 plekje, dus zal wel moeten passen.
Het nut ontgaat me volledig.... Want zo'n klein scherm heb je niks aan.... Tenzij het een niet smartphone is....

[Reactie gewijzigd door Nokian95dude op 18 oktober 2018 15:17]

Sommige mensen willen gewoon een kleine telefoon met weinig poespas, maar die wel iets meer kan dan een dumbphone. Ik denk nog vaak met weemoed terug aan mijn Motorola Razr V3.
Doe mij denken aan de Light Phone. Nummer 2 komt volgend jaar uit als het goed is.
Ah, dat is ook n leuk ding, lijkt er idd op.
Alleen deze Kyocera is 47g, en de LP2 ca 80g, dat scheelt flink.
Mijn S4 Mini is 107g, niet veel zwaarder maar toch storend om in mn zak te hebben.
Over licht gesproken, hier een werkende dumbphone van 13g!
..en hij weegt 47 gram.
Is niet de enige LTE credit card telefoon. Wel leuk bedacht met e-ink scherm.