Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 117 reacties

De eerste tablet met het Tizen-besturingssysteem is in Japan uitgebracht. De tablet heeft een 10,1"-scherm met resolutie van 1920x1200 pixels en een ARM Cortex A9-quadcore. Het apparaat is niet op de consumenten maar op ontwikkelaars gericht.

Er zijn nog nauwelijks apparaten met Tizen, maar met de ondersteuning van Intel en Samsung en grootse plannen van vooral laatstgenoemde, is het een besturingssysteem waar veel van verwacht wordt. In Japan is nu de eerste tablet met het OS verschenen.

Het gaat om een kit van het bedrijf Systena voor ontwikkelaars, die de ontwikkeling van software en apps voor het platform moet stimuleren, schrijft SamMobile op basis van informatie van een Indonesisch Tizen-blog. Het apparaat heeft een 10,1"-touchscreen met resolutie van 1920x1200 beeldpunten, een ARM Cortex-A9-quadcore  met kloksnelheid van 1,4GHz, 2GB ram en 32GB opslaggeheugen, dat uit te breiden is via een geheugenkaartsleuf. Verder is er ondersteuning voor wifi en bluetooth 3.0 en draait de tablet versie 1.2 van Tizen.

Er gaan al maanden geruchten dat Samsung op het punt staat een smartphone op basis van Tizen uit te brengen. Dit zou al op 26 of 27 oktober kunnen gebeuren als Samsung een ontwikkelaarsconferentie in San Francisco houdt. Samsung wil het OS breed inzetten, onder andere in auto's.

Tizen Systena tabletTizen Systena tabletTizen Systena tabletTizen Systena tabletTizen Systena tablet

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (117)

Dit kan wel eens interessant worden, aangezien Samsung nu zo'n grote speler geworden is de laatste 2 jaar!

Mensen kopen niet meer een Android telefoon, maar kopen vaak nu een 'Samsung' tov een 'Apple'...dat doen ze goed...op deze manier zullen consument waarschijnlijk niet naar het OS kijken, maar naar het toestel. En als Tizen doet wat ze verwachten (browser, e-mail en zo) en dat voldoende is, is het zeker een kanshebber!

Als Android ontwikkelaar krijg ik dan ook wel vaker te horen 'oh, dan heb je zeker een Samsung'...wat blijkbaar nu erg samenhangt voor leken met Android...

Tizen kan best een verrassing worden qua succes...misschien dat ik het maar eens niet ga negeren en ga kijken wat de leercurve is om hiervoor te gaan ontwikkelen...

[Reactie gewijzigd door Boy op 25 oktober 2013 09:49]

Dat zou je kunnen denken, maar dit gaat alleen op als Samsung hun Tizen OS identiek hetzelfde maakt als hun Touchwiz van hun Android phones. Als ik jou beredenering aanhoudt, had Samsung ook flink wat wp8 toestellen verkocht en dat doen ze ook niet. Daar is Nokia heer en meester.

De enige die bang van Samsung moet zijn is Google. Als ze echt hun plannen doorzetten (en dat gaat vast en zeker in 2014 gebeuren) om hun Tizen volledig compatible te maken met android .apk files, interface identiek hetzelfde houden als hun Galaxy lijn en Android volledig laten vallen, zal je zien dat ze snel marktaandeel pakken.

Google weet dit dondersgoed en probeert nu een manier te vinden om niet volledig afhankelijk te zijn van Samsung, maar in mijn optiek zijn ze daar al veels te laat mee. Samsung is namelijk de enige fabrikant die winst maakt met het Android platform en andere merken zoals LG, HTC en Sony komen niet eens in de buurt van de verkoopaantallen van Samsung.

[Reactie gewijzigd door vali op 25 oktober 2013 10:18]

Dat zou je kunnen denken, maar dit gaat alleen op als Samsung hun Tizen OS identiek hetzelfde maakt als hun Touchwiz van hun Android phones. Als ik jou beredenering aanhoudt, had Samsung ook flink wat wp8 toestellen verkocht en dat doen ze ook niet. Daar is Nokia heer en meester.

De enige die bang van Samsung moet zijn is Google. Als ze echt hun plannen doorzetten (en dat gaat vast en zeker in 2014 gebeuren) om hun Tizen volledig compatible te maken met android .apk files, interface identiek hetzelfde houden als hun Galaxy lijn en Android volledig laten vallen, zal je zien dat ze snel marktaandeel pakken.
Maar hebben ze dan wel de Android Play store? Ze moeten dan hun eigen store verder ontwikkelen. Kan lukken, maar niet zonder moeite.
Google weet dit dondersgoed en probeert nu een manier te vinden om niet volledig afhankelijk te zijn van Samsung, maar in mijn optiek zijn ze daar al veels te laat mee. Samsung is namelijk de enige fabrikant die winst maakt met het Android platform en andere merken zoals LG, HTC en Sony komen niet eens in de buurt van de verkoopaantallen van Samsung.
Volgens mij was dit een bepaalde periode in 2012 het geval. Het afgelopen jaar heeft LG in ieder geval goede slagen gemaakt. Operationele winst, maar die gaat nog grotendeels op aan veel marketing. Sony heeft een stijgende lijn te pakken en is weer winstgevend door betere verkopen van smartphones.

Over grote fabrikanten als Huawei en ZTE weten we niet zoveel, alleen dat ze ontzettend veel verkopen in China en nu de uitbreiding zoeken naar internationale markten. Lenovo is in China al bijna marktleider en maakt ook winst met smartphones. Die gaan de komende jaren nog heel veel expanderen.

Voor deze fabrikanten is Android het enige echte alternatief (misschien een Firefox OS-lijn op de goedkopere marktsegmenten). En er is keuze zat bij Android als een volwassen en doorontwikkeld systeem. Er zijn dus wel degelijk risico's voor Samsung om snel over te stappen op Tizen. Als consumenten het niet snappen kan het met de populariteit van Samsung snel gedaan zijn: er zijn ontzettend veel mooie, high spec en redelijk geprijsde toestellen te vinden bij andere fabrikanten.
Maar hebben ze dan wel de Android Play store? Ze moeten dan hun eigen store verder ontwikkelen. Kan lukken, maar niet zonder moeite.
Zonder moeite is dit niet mogelijk nee, maar gezien de grote hoeveelheiden winst dat Samsung maakt de afgelopen jaar moet dit mogelijk zijn.

Andere fabrikanten maken inderdaad betere omzet, maar zonder hun andere afdelingen waren ze er niet meer geweest op de mobiele markt.
Over grote fabrikanten als Huawei en ZTE weten we niet zoveel, alleen dat ze ontzettend veel verkopen in China en nu de uitbreiding zoeken naar internationale markten. Lenovo is in China al bijna marktleider en maakt ook winst met smartphones. Die gaan de komende jaren nog heel veel expanderen.
Het is ook niet gek dat fabrikanten zoals Huaweim ZTE erg goed doen. Die worden zwaar gesubsidieerd door de overheid en kunnen op die manier hele goede smartphones uitbrengen tegen bodem prijzen, daar kunnen bedrijven in het westen natuurlijk niet tegen concurreren.
Voor deze fabrikanten is Android het enige echte alternatief (misschien een Firefox OS-lijn op de goedkopere marktsegmenten). En er is keuze zat bij Android als een volwassen en doorontwikkeld systeem. Er zijn dus wel degelijk risico's voor Samsung om snel over te stappen op Tizen. Als consumenten het niet snappen kan het met de populariteit van Samsung snel gedaan zijn: er zijn ontzettend veel mooie, high spec en redelijk geprijsde toestellen te vinden bij andere fabrikanten
Fabrikanten hebben naast android en Firefox OS ook nog de keuze voor wp8. Het is misschien minder tweakbaar, maar Nokia laat zien met de lumia 520 dat het wel mogelijk is om goedkope smartphones op de markt te brengen. Microsoft visie is zelfs onder de 100 te gaan zitten, hiermee concurreren ze rechtstreeks met Tizen, android en Firefox OS.

[Reactie gewijzigd door vali op 25 oktober 2013 12:36]

Fabrikanten hebben naast android en Firefox OS ook nog de keuze voor wp8. Het is misschien minder tweakbaar, maar Nokia laat zien met de lumia 520 dat het wel mogelijk is om goedkope smartphones op de markt te brengen. Microsoft visie is zelfs onder de 100 te gaan zitten, hiermee concurreren ze rechtstreeks met Tizen, android en Firefox OS.
Alleen Nokia laat zien dat het ook met Windows Phone kan en dat is ook nog helemaal niet zo veel als dat ze haden gehoopt. De eerste tekenen van succes zijn er (10%+ marktaandeel in UK en Frankrijk), maar ik geloof niet dat Nokia daar al winst mee maakt. Andere fabrikanten hebben eigenlijk geen succes gehad met WP8 toestellen: HTC, Huawei en Samsung. Die laatste is interessant in het licht van de discussie hier, want het toont aan dat de naam Samsung alleen niet genoeg is om een toestel te verkopen.
Precies dit zijn de redenen waarom ik Jolla Sailfish veel interessanter vind. Samsung heeft al genoeg van de taart en hoeft wat mij betreft niet een tweede Apple te worden met controle over zowel hardware als OS. Ik betaal daar in ieder geval niet aan mee.

Daarnaast is mijn ervaring met Samsung producten nu ook weer niet zo goed dat ik blind op de merknaam vertrouw. In een woord uitgedrukt vind ik Samsung producten 'ondoordacht'. Allerlei slecht uitgewerkte features, bloatware en onnodig traag.
Ik heb zelf nu een Samsung S3. Die heb ik voornamelijk verkozen boven bijvoorbeeld een HTC vanwege de MicroSD-kaart optie en de verwisselbare batterij. Maar ik vond mijn oude HTC HD2 toch stukken beter en stabieler in elkaar steken.

Ik heb wat dat betreft meer met Android dan met Samsung.
Windows Mobile (HD2) is in jouw beleving stabieler dan Android (S3) maar toch heb je meer met Android dan met Samsung?

Of gaat het puur om de bouwkwaliteit van de foon? Dan snap ik je redenering op zich wel.
De kwaliteit van de telefoon uiteraard :) Ik heb eerst een tijdje WM gedraaid maar toen er stabiele roms kwamen heb ik er vrij snel Android opgezet, eerst op de SD-kaart naast WM en later gewoon in plaats van.

Mijn vriendin heeft mijn HD2 nu als vervanging van haar eigen telefoon (ze wil nog geen nieuw abbo) en ik vind het nog steeds een fijne telefoon.
Het zijn in mijn optiek de kleine dingen die in het dagelijks gebruik wel degelijk verschil maken. Een simpel voorbeeld: De Galaxy S2 van mijn vrouw zet midden in de nacht de hele kamer in het licht om aan te tonen dat de batterij vol is (scherm gaat aan). Ben al best wel vaak onnodig 's nachts wakker geworden hierdoor. HTC One S heeft een heel subtiel ledje (achter de speaker grill) dat van oranje naar groen gaat.

Daarnaast klaagt mijn vrouw heel erg over traagheid, instabiliteit en onlogische instellingen (Ph.D. candidate, dus aan haar IQ ligt het niet). Mijn Note 10.1 heeft ook van die onhandigheden en onnodige traagheid (zelfs op Android 4.1 met project Butter). Het verwijderen van de idiote standaard widgets van Samsung (eigen app store, eigen services) heeft maar ten dele geholpen. En dat terwijl deze soc in benchmarks zeer sterk uit de bus komt (voor vorig jaar).

Voor het maken van notities met de S-Pen is het helemaal prima, maar ik ben er zeker geen Samsung fan van geworden. Veel vertrouwen in een soepel, gebruiksvriendelijk en mooi OS van de kant van Samsung heb ik op voorhand niet.
Ik snap niet wat jullie met die toestellen doen maar ik heb een S2 gehad en nu al een jaar een Note 2 maar loopt allemaal even soepel. Niks geen traagheid.
Maar of Tizen het gaat worden weet ik niet. Als het geen Android apps kan draaien geef ik het niet veel kans.
Mensen kopen niet meer een Android telefoon, maar kopen vaak nu een 'Samsung'
Ik denk dat men tegenwoordig daar meer op let dan voorheen. Dat is ook de reden dat Android zo groot is geworden, want er zijn zat mensen bij wie Nokia hoog aangeschreven staat maar omdat ze geen Android toestellen maken doen ze het maar met Samsung. Je hebt uiteraard en grote groep die met de massa meelopen, omdat ze dan een bepaalde mate van zekerheid hebben. Dat zie je ook terug in de budget phones, ondanks dat je aan de interface van Windows Phone nauwelijks merkt of je een high-end of budget telefoon in je handen hebt gaat men toch vaak voor de Android toestel.
De grote vraag blijft natuurlijk: komt Tizen naast Android of in plaats van?
Ernaast samsung heeft zoveel geld en marktaandeel verdiend door android, die gooien dat nu echt niet allemaal weg hoor
Ernaast is geen optie voor Samsung, als Samsung kiest om een niet-Google OS te gebruiken op één van hun smartphones worden ze uit the Open Handset Alliance gegooid. Dit komt erop neer dat ze de closed-source Google applicaties niet meer mogen gebruiken en verder moeten met hun eigen of de open-source applicaties (die sterk achterlopen nu Google hen niet meer ontwikkeld).
Android is nog steeds een open-source project maar doordart Google zo'n belangrijk deel is van het ecosystem met hun eigen applicaties is niet bepaald vrij meer en kan Google heel veel controleren.
http://arstechnica.com/ga...e-by-any-means-necessary/
Dat gaat enkel over Android forks, Tizen is geen Android fork dus Samsung kan zonder problemen Android en Tizen smartphones uitbrengen.
Dat is wel raar want er zijn al Tizen telefoons uitgekomen toen Samsung in de OHA zat, misschien is dat later gewijzigd dan, tevens heeft Samsung WP toestellen, mogen die dan wel want die lanceren ze ook nog zo nu en dan?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 oktober 2013 10:56]

Samsung heeft geld en marktaandeel aan Galaxy verdient. Voor tweakers is het OS belangrijk. Voor de grote massa veel minder. En Android kost Samsung ook geld. Ze moeten aan Google betalen en aan Microsoft. Daarbij gaat de opbrengst van de play store direct naar Google en dat geld zou Samsung ook graag zelf willen hebben.
Er zijn ook goede redenen te bedenken waarom Samsung van Android af wil.
Er zal op den duur (wat er nu al vrijwel aanwezig is) een universeel mobiel OS komen.

Dat is voor desktop pc's Windows (Overige systemen, OSX/Linux) (Let op, je zit in volgende schema dat er toch een marktaandeel verschil komt, OSX groeit en windows levert in. http://xhtml5.nl/browsermarkt/os)
Voor vrij professionele en complexe clusters Linux (Overige Windows/OSX)
Voor mobiele besturingssystemen Android (Overige Windows/IOS/Rest)

Hier probeert men toch altijd heen te werken.
Of een computer mobiel is of niet doet er technisch gezien niet toe. Dat vereist geen verschillende besturingssystemen. Dat "men" daarheen probeert te werken is alleen met commerciele belangen te motiveren. Het draaiend krijgen en bruikbaar maken van hardware is al lang niet meer het primaire doel van moderne "mobiele" besturingssystemen. Dat is het beperken en insluiten van de gebruiker in een lucratieve softwarewereld plus het vastleggen van persoonlijke informatie die eveneens veel geld kan opbrengen. Zowel Android als iOS, en waarschijnlijk ook Tizen bestaan alleen daarvoor. De hardware waar deze systemen op draaien kan veel meer dan wat wordt toegelaten. Een beperkt aanbod houdt de vraag en de prijzen lekker hoog.
In feite is het van twee walletjes eten wat de bedrijven achter deze software doen. Ze profiteren van de flexibiliteit en de dynamische eigenschappen van software t.o.v. hardware en vervolgens timmeren ze de boel dicht alsof het statische en exclusieve hardware is met bijbehorende prijs. Wat we nodig hebben is een consument die wakker wordt en die zooi niet meer hoeft. Dan krijgen we echte mobiele computers. Hopelijk gebeurt dat nog voordat we niet meer beter weten en het allemaal normaal vinden.
Daar heb je gelijk in maar ze gaan nooit in 1 keer helemaal van android afstappen. Als ze dat gaan doen zodra tizen echt aanslaat gaat hier minstens een aantal jaren overheen. En geld en marktaandeel aan galaxy verdiend vind ik wat ver gezocht. Nu ja is de naam galaxy veel waard maar in het begin niet hoor. Als de eerste 2 jaar de galaxy telefoons geen android draaide maar zeg effe bada was de naam nu echt niet zo beroemd geweest hoor.
De Galaxy merknaam heeft een sterkere naam dan Android.

http://www.google.nl/tren...e&date=today%201-m&cmpt=q

Samsung heeft Android niet nodig. Tizen hoeft alleen maar Android compatible te zijn zodat het een piece of cake is om de apps over te zetten. Daarna hebben ze alles in eigen handen en weten ze ook dat ontwikkelaars massaal apps in de app store van Samsung zullen indienen.

Ja leuk die Google diensten, maar dat kunnen ze ook zelf ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 25 oktober 2013 10:09]

Sorry maar google trends is geen referentie voor de sterkte van een merknaam. Je link slaat echt op niks en werkt misleidend voor de verdere discussie op je post. Je vergelijkt een product met een OS, gewoon op basis van searches op google... In het geval van de OS gaan mensen niet enkel zoeken op Android, maar ook op Playstore, specifieke apps, ... terwijl voor het product enkel naar galaxy gezocht wordt.

(daarboven komt ook nog dat Android wel boven Galaxy staat in die link dus je uitleg slaat zeker op niks)

Gelieve even na te denken vooralleer je een post als deze informatief vindt.
Als ze over de tizen interface hun eigen touchwiz schil heen leggen en het idd mogelijk maken om de apps die een consument al op zijn android galaxy had staan simpel over te zetten naar hun nieuwe tizen galaxy dan denk ik dat er veel consumenten niet eens doorhebben dat ze een ander OS hebben.
Ik zie straks de eerste opmerkingen in mijn kennissenkring voorbij komen: "hee ik heb een nieuwe telefoon met de nieuwste android versie erop, android tizen". 8)7
Als ze over de tizen interface hun eigen touchwiz schil heen leggen en het idd mogelijk maken om de apps die een consument al op zijn android galaxy had staan simpel over te zetten naar hun nieuwe tizen galaxy dan denk ik dat er veel consumenten niet eens doorhebben dat ze een ander OS hebben.
Ik ben benieuwd of Samsung android Apps goed kan laten draaien op Tizen. Het is misschien wel Linux en doordat Dalvik een Apache 2.0 licentie heeft is het makkelijk te implementeren, maar zal het net zo lekker draaien als op een native Android telefoon?
Ik zie straks de eerste opmerkingen in mijn kennissenkring voorbij komen: "hee ik heb een nieuwe telefoon met de nieuwste android versie erop, android tizen". 8)7
Dit laatste zou zo maar kunnen inderdaad, tenminste als de apps echt naadloos werken op Tizen. Snijdt Google eigenlijk niet in zijn vingers door het Dalvik VM open source uit te brengen?
Google moet wel vanwege de GPL-licenties van Linux. En Blackberry lukt het ook heel aardig om android-apps te laten draaien. Van merkbare vertraging is in ieder geval geen sprake. Wel is het zo dat niet elke app out of te box wil werken. Zo nu en dan zal de ontwikkelaar wel aanpassingen moeten doen.
Ho eens even. Dat android op linux is gebaseerd en linux GPL is, wil nog niet zeggen dat alles dat op android draait ook onder de GPL moet vallen...

Google had er dus net zo goed voor kunnen kiezen om Dalvik onder GPL uit te brengen. Maar ik denk dat Google die GPL helemaal niet ziet zitten, omdat het te restrictief is. En ze willen de hulp van de community gebruiken om toch een sterke VM te bouwen.
dan doen de ontwikkelaars dan echt wel voor tizen. Samsung niet ondersteunen is niet heel slim, met samsungs marktaandeel heb je die extra kosten zo terug verdiend als ontwikkelaar
Ik vraag me af of Samsung dat gaat doen. Is niet 1 van de argumenten om met een eigen OS te komen om zelf te verdienen aan app-verkoop? Als ze Android-apps gaan ondersteunen snijden ze zichzelf in de vingers.
Ze kunnen de playstore ivm licenties waarschijnlijk toch niet gaan gebruiken dus ze zullen hun eigen appstore gaan gebruiken.
Ze zullen dan wel een manier gaan verzinnen om je betaalde apps te gaan overzetten. Bv door je Gmail adres te vragen met inloggen code en zo te kijken welke apps je gekoppeld hebt, ik hoop het niet want ik zal daar zelf niet aan meewerken maar ik zie zo ff geen andere oplossing tenzij Google een api heeft om te kunnen zien welke apps er aan een account hangen.
Zodra je dan de eerste keer je tizen account activeert kijken ze welke apps je bij Google had en instaleren die dan van hun eigen store op je toestel.
Overgang is compleet en alle apps die je voortaan koopt gaan dan via hun.

Ik verwacht dat ze wel een foefje zullen vinden zodat ze je wachtwoord niet nodig hebben want dat zou ze de kop kosten waarschijnlijk.
Dat zal Google natuurlijk nooit toestaan.
Wat zou Google kunnen doen als ik tegen jou zeg: laat mij maar zien welke apps je gebruikt dan kun je die nu gratis uit mijn appstore downloaden.?
Ze zullen er niet blij mee zijn maar ik zie niet in wat ze er tegen kunnen doen behalve ervoor zorgen dat niemand anders kan zien welke apps je gebruikt en dan ben je dus wel genoodzaakt om je wachtwoord aan Samsung te geven om laten zien welke apps je hebt. Maar dat is het worst case scenario, daar zijn gebruikers niet blij mee en Samsung zal dat zelf ook niet willen ivm kritiek. Ze zullen er vast wel een foefje voor vinden.
De Play Store is van Google. Ik neem aan dat Google kan zien welke versie OS je draait en of het Android betreft of niet. Dus daar kan Google makkelijk een blockade opwerpen.

Externe appstores zal Google inderdaad geen controle over hebben. Maar ik vraag me af hoeveel gemiddelde gebruiker daadwerkelijk een externe appstore gebruikt om een app te downloaden.
Dat is ook precies wat ik bedoel, ze kunnen de playstore niet gebruiken dus ze moeten hun eigen store gebruiken.
Dus eenmalig achterhalen ( op wat voor een manier dan ook) welke apps je op Android gebruikte en die dan gratis laten downloaden vanuit hun Samsung store (die dus ook Android apps heeft) .
Vanaf dat moment heb jij al jouw oude apps gewoon weer op je tizen staan en alle nieuwe dingen gaan via Samsung.
Het is dus geen externe app store maar die van samsung die in tizen zit ingebouwd.

[Reactie gewijzigd door puntje013 op 25 oktober 2013 19:16]

Ja leuk die Google diensten, maar dat kunnen ze ook zelf ondersteunen.
Dat gaat MS ook zo makkelijk af inderdaad, Google gaat bij Samsung dan ECHT wel moeilijk doen :)

Van grootste vriend naar grootste vijand...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 oktober 2013 10:26]

Volgens mij zijn de meeste diensten van MS best prima (mail, maps, skydrive, office 365, app store etc. en werken ze ook zonder dat ze er vaker uit liggen dan andere diensten) alleen Google is gewoon (zeker buiten de VS) VEEL beter in zoeken dus Bing blijft een heel groot beetje achter.

Daarnaast is de app store van Google gewoon veel beter gevuld (althans, in elk geval veel voller), maar volgens mij zijn we wel op een punt dat de MS app store vol genoeg is om dat niet heel veel meer uit te laten maken voor de meeste gebruikers (niet voor iedereen, maar voor de gemiddelde gebruiker zal het wel ok zijn).

Voordat Samsung zo'n scala aan diensten als Google of MS heeft opgezet zijn we echter wel even verder vermoed ik, maar als ze zorgen dat Android apps op Tizen draaien zijn zal hun app store zich waarschijnlijk een stuk sneller vullen dan die van MS.
Ze zijn al ffies bezig. Ze hebben bijv laatst een kaarten dienst overgenomen. Zo zijn ze nu flink bezig om ervoor te zorgen dat ze Android telefoons kunnen leveren met grotendeels Samsung only apps. Zodra de consument aan die apps gewend is kunnen ze heel snel Tizen uitrollen want iedereen koopt een Galaxy, op Tizen zullen dan dezelfde apps aanwezig zijn als op Android waardoor niemand merkt dat ze op een ander OS zitten
Dat gaat MS ook zo makkelijk af inderdaad, Google gaat bij Samsung dan ECHT wel moeilijk doen :)
Dat is een goed punt, maar Android zonder Samsung is echt een behoorlijk stuk kleiner.
Het marktaandeel van WP is dermate klein dat Google dat makkelijk kan maken en er ook mee weg kan komen door te zeggen dat het te klein is. Als Samsung zich volledig op Tizen richt is Tizen meteen een grote speler in de markt. Die kan Google toch niet negeren.

Google wil Samsung ook echt niet als vijand.
ik weet niet wat jij ziet, maar bij mij staat de rode curve(android) nog altijd boven de blauwe curve(galaxy) op de site
ofwel zie ik scheel :o :p

[Reactie gewijzigd door jeroen7s op 25 oktober 2013 10:32]

Als Samsung stop met het uitleveren van Android telefoons komen ze direct in hetzelfde type problemen terecht die Microsoft nu heeft. Geen apps, geen ontwikkelaars, geen verkopen. Android apps werken niet zondermeer op een Tizen telefoon zonder de inzet van speciale software waar wellicht ook weer voor betaald moet worden (http://www.engadget.com/2012/05/15/tizen-os-android-apps/). De performance van de Android apps lijkt me ook geen uitgemaakte zaak

De HTC's van deze wereld zullen zich in ieder geval in de handen wrijven.

Ja leuk die Google diensten, maar dat kunnen ze ook zelf ondersteunen.
Totdat Google niet meer meespeelt, hebben ze ook al bij Microsoft geflikt.
Galaxy is de melkweg. Mensen die zoeken naar 'galaxy' hoeven helemaal niet op zoek te zijn naar producten van Samsung.

Daarnaast is Galaxy de modelnaam van een auto van Ford. Android en vooral iPhone zijn termen die vaker op een onderwerp betreking hebben.

Dit is geen bewijs voor je stelling dat Galaxy een sterkere merknaam is dan Android.

[Reactie gewijzigd door Almeda op 25 oktober 2013 15:14]

Ze moeten aan Google betalen en aan Microsoft.
En voor Tizen gebruiken ze geen licenties zeker :P Denk je dat dat bestaat zo complexe software en dan geen licenties te hoeven betalen?

En hoeveel van die 10~15 dollar voor elk (in amerika verkocht?) toestel wat Samsung moet betalen aan MS is daadwerkelijk voor Android en hoeveel is voor de functies die Samsung zelf heeft toegevoegd?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 oktober 2013 10:38]

Samsung betaald niet voor het gebruik van Android, en weigert te betalen aan Microsoft.
Dat is dan nieuw voor mij :p Maar aan google hoeven ze niet te betalen omdat ze het toch gratis aanbieden.
Ze betalen misschien niet naar Google toe, maar de developers kosten nemen wel toe. Bij Windows phone neemt Microsoft alle hardware support tot hun rekening en schrijven alle drivers. Tevens hoeven ze geen software te maken om support te leveren voor de desktop, sinds voor bijna alle platformen een applicatie gemaakt is.

Samsung hoeft zich alleen bezig te houden met ontwerp van het toestel, de extra app support en optimalisatie van het toestel. Zou zelf erg interessant vinden om te zien hoeveel het kost om voor beide platformen een Phone uit te brengen..
In ieder geval geen licenties meer om de Google apps op hun telefoons te mogen zetten.
En hoeveel van die 10~15 dollar voor elk (in amerika verkocht?) toestel wat Samsung moet betalen aan MS is daadwerkelijk voor Android en hoeveel is voor de functies die Samsung zelf heeft toegevoegd?
Al is het maar $2 per toestel wat ze hiermee besparen dan is dat alleen op de Galaxy S4 al $80 miljoen meer winst, lijkt mij wel de moeite waard.
En als het maar 1 % marktaandeel kost is het weer duurder dan de 2$. Is maar hoe je het rekent.
Had ik niet aan gedacht, helemaal waar.
Aangezien Samsung Windows Phone gebruikt naast Android, verwacht ik eerder dat ze Tizen als derde platform gaan aanbieden. En dan zullen ze niet als Galaxy's uitgebracht worden, net als dat de toestellen met Windows Phone een eigen merk hebben.

Android: Galaxy
Windows Phone: Ativ
Tizen: ....
Daarbij gaat de opbrengst van de play store direct naar Google en dat geld zou Samsung ook graag zelf willen hebben.
Samsung heeft een eigen store waar je apps kunt kopen. Goed, met Tizen zullen ze wat dat betreft nauwelijks concurrentie hebben terwijl Play voor Android een enorm aandeel heeft. Maar ze kunnen dus wel degelijk nu al zelf geld verdienen aan de verkoop van Android apps.
Ik denk dat we snel het einde van Sumsungs WP toestellen zullen zien. De huidige Ativ S wordt nauwelijks meer gepromoot en stilletjes tegen dumpprijzen weggezet, dat is niet logisch als ze er grote plannen mee zouden hebben.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 oktober 2013 14:39]

Ze moeten aan Google betalen en aan Microsoft. Daarbij gaat de opbrengst van de
Sinds wanneer is Android van Microsoft ?? Misschien vanwege FAT32 op de sdcard nou dan zet je er toch gewoon ext4 op ? USB Mass storage (UMS) wordt officieel toch niet meer ondersteund.
Of vanwege het Microsoft Transfer Protocol dat alle nieuwe apparaten hebben ipv USM ?

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 25 oktober 2013 13:59]

Microsoft hoeft helemaal geen eigenaar van Android te zijn om toch geld te vragen voor technieken die in Android gebruikt worden.

nieuws: Samsung betaalt Microsoft voor Android-smartphones en -tablets
MTP (Media Transfer Protocol) is weliswaar door MS ontwikkeld maar inmiddels een open standaard en onderdeel van de USB standaard.
Voor de massa is het gewoon belangrijk dat de gewoonlijk apps verkrijgbaar zijn, nu.nl, uitzending gemist, tv ziggo app etc etc.

Voor tweakers is het minder belangrijker aangezien de meeste hun eigen content wel downloaden.
Je kunt er zeker van zijn dat als tizen marktaandeel pakt microsoft ook bedrijven gaat bedreigen om daarvoor te betalen.
Dat denk ik ook. Maar de onderhandelingen zullen wel wat anders gaan. Microsoft is in macht gedaald en Samsung voelt zich oppermachtig.
Als ze slim zijn maken ze hun vlaggenschip telefoons Tizen only, maar met emulatie mogelijk van Android app en toegang tot de Android appstore.
Zo stoten ze gebruikers niet tegen het hoofd, doordat er geen apps zijn, maar kunnen ze Android wel uitfaseren.
Dat hangt er van af, een Android-compatible API en applicatieframework onderhouden kost ze wellicht meer geld dan gewoon slikken en een paar dollar per toestel aan Google geven.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 oktober 2013 13:48]

Als je Android wil uitfaseren ga je er juist voor om die compatibitliteit zo snel mogelijk overbodig te maken door zelf een sterk platform op te bouwen. Dan is "onderhouden" van een Android-compatible API ook geen kostenpost meer.
En gezien de aantallen galaxies die ze verkopen kunnen ze snel een aantrekkelijk platform uit de grond stampen. Ze hebben wat dat betreft een veel grotere kans van slagen dan Microsoft met Windows Phone.
Maar blijven mensen nog Samsung telefoons kopen als hun Android applicaties niet meer werken. de sterke Samsung merknaam heeft ze geen centimeter geholpen om Windows Phone of Bada telefoons te verkopen, dus waarom wel Tizen?
Hun sterke naam heeft hen wel geholpen Android te verkopen. Anders had namelijk elke Android fabrikant nog winstgevend geweest en zou de markt gelijk verdeeld zijn.
Samsung heeft marktaandeel verdiend middels en Android en heeft nu zoveel geld dat ze volledig hun eigen gang kunnen gaan. Als je ziet wat ze doen kan dat betekenen dat je vanaf 2020 alleen met een Samsung device bepaalde functionaliteit op hun 5G netwerken kunt gebruiken, dat je een Samsung telefoon nodig hebt om te kunnen bellen in een Hyundai, en dat je alleen nog maar naar Samsung's TV zenders kunt kijken met een Samsung TV.
Als Samsung slim is maken ze daar hooguit -naast- van. Samsung zonder android.....
Dat Tizen moet zich eerst nog maar bewijzen.
Ik zou zeggen, als Samsung slim is, leveren ze Tizen met een Dalvik run-time VM en daarmee de mogelijkheid om Android apps t draaien, net als Blackberry nu doet. Dan hebben ze 2 grote troeven, ze hoeven geen licenties te betalen aan Microsoft voor het OS en ze kunnen putten uit de grote hoeveelheid aan Android apps. Maar als ik op https://www.tizen.org/ kijk zie ik al flink wat prijzen uitgeloofd worden voor apps, dus ze zetten vol in op native apps. Hopelijk wordt het geen 2de Blackberry dan die moet opboksen tegen de gevestigde orde en darabij misschien ten onder gaat.
Dat ze native apps willen wil natuurlijk niet zeggen dat ze geen android app compatibiliteit zullen toevoegen. Als ze een native killer-app kunnen scoren dan zal dat alleen maar helpen marktaandeel te pakken.
Dat lijkt me erg optimistisch, Android, iOS en WP hebben ook niet 1 native killer app, het is het totale app aanbod wat ze interessant maakt.
Microsoft zal vanzelf bij samsung aankloppen voor "licenties" zodra een derglijk apparaat succes heeft op de amerikaanse markt (en al helemaal als je ziet dat rechters in de VS praktisch altijd in het voordeel van lokale bedrijven vonnissen)
Draai het eens om: Android zonder Samsung...

Tizen is natuurlijk niet ontwikkeld als hobbyprojectje van de R&D-afdeling, Samsung heeft wel degelijk als doel om op termijn minder afhankelijk te zijn van Android. Uiteraard moet Tizen zich eerst nog bewijzen, maar als ze van Tizen een succes kunnen maken zal dat zeker een effect hebben op het aanbod van Samsung Android toestellen.
Wat voor doel dan? En wat is volgens jou het doel van Bada? Wat zowat verdwenen is?
Samsung wil met Tizen minder afhankelijk worden van Google en zelf inkomsten genereren met de Tizen appstore.
Bada is verdwenen omdat Samsung zo succesvol was met Android. Als Tizen ook zo succesvol blijkt te zijn zou het zo maar kunnen dat ze Android laten vallen, zoals ze bij Bada gedaan hebben.
lol, waarom stopten ze dan niet meer energie in Bada? Of een nieuwe versie van Bada. Alleen Apple kan ermee wegkomen met een eigen OS omdat ze er als eerste bij waren. Microsoft heeft zelfs moeite met WP vanwege te weinig apps. Microsoft gooit miljarden in WP. WP is enkel een kostenpost. Als Tizen net zo populair wil worden heb je developers nodig voor apps en heeeeeel veeeeel geld om de markt te "kopen". O.a. Developers betalen om apps uit te brengen voor hun eigen platform.

Conclusie: Tizen is een mooi project en ik steun het ook. Maar vanuit de consument zou je het nooit kopen omdat er geen hol voor is. Het gaat dus gewoonweg niet gebeuren. Anders had blackberry toch geen zware tijden? Ze hebben ook hun eigen os gebaseerd op QNX. Een super OS. Maar een goed OS zorgt niet voor populariteit. Het is de gebruikersgroep die groot genoeg moet zijn.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 26 oktober 2013 16:15]

Android qua bekendheid is niet zo sterk als de Galaxy merknaam.
Dan moet je met steekhoudend bewijs komen voor je stelling. Je Google Trends- search is al onderuit gehaald.
Ik denk ernaast, dit is voor veel mensen natuurlijk niet interesant.

Ik vraag me echter af hoe ze het probleem van de apps gaan oplossen, gaan ze net zoals SailfishOS Android apps draaien of gokken ze echt op native Tizen apps...
Ik denk dat tizen een beetje als windows phone eindigt.

Dus wel een bekend systeem met een heel klein marktaandeel.

We zullen het uiteindelijk wel zien.
Totdat Samsung letterlijk op alles Tizen gooit en hun eigen appstore volzit met Android apps.

En Windows Phone is flink groeiende. ;)
Ik denk dat tizen een beetje als windows phone eindigt.
Als dat zou gebeuren zou dat heel gunstig zijn voor de markt. Windows Phone neemt met grote aantallen toe en als dit ook zo gebeuren met Tizen komt er eindelijk een vierde speler bij. Zodoende neemt het marktaandeel van Android alleen maar af, sinds Samsung daar grotendeels verantwoordelijk voor is.

Al met al, kan niet wachten tot Tizen op de markt komt, is er eindelijk een speler die Google bang kan maken.
Opzich vind ik de dominante van Android zelf niet slecht, maar de dominantie van samsung onder de Android smartphones baart mij zorgen, aan de andere kant zou je bijna kunnen zeggen dat iedere week weer een "nieuwe" Galaxy telefoon uitkomt.
Dominantie van elke fabrikant is slecht. Als je nu bv. kijkt dat Google selectief fabrikanten uitsluit die native apps van YouTube mogen bouwen, zegt al genoeg dat Google te groot aan het worden is.

Microsoft is ook jaren geleden op zijn plaatst gezet, wordt eens tijd dat ook bij Google wordt gedaan/

[Reactie gewijzigd door vali op 25 oktober 2013 14:10]

Daar ben ik het met je eens, want je zag gewoon dat Google dit expres deed, voor de nog kleinere BB OS kwam wel een YouTube app.

Echter is het zo dat Google veel meer macht heeft dan Microsoft ooit heeft gehad, dus Google verslaan zal enorm moeilijk zijn, al heb ik een enorme hekel aan Smasung hoop ik stiekem wel dat Tizen populair wordt, of dat Apple (die op Android na ook een flink marktaandeel heeft) gewoon meer open gaat ect.

Maar niks is onmogelijk, voor de iPhone zag de telcom markt er compleet anders uit, Apple heeft iedereen weggevaagd en toen Android uitkwam werkte dat in Google's voordeel, omdat het zo open en betaalbaar werd.

Dus alles is mogelijk, wie weet komt er ooit een systeem die dat weer flikt, niet perce Tizen maar bv. een anders OS, echter ben ik bang dat Google overal de touwtjes in handen heeft, en zelfs bedrijven als Microsoft onder de duim kan houden.

Al doet Google dat niet echt agressief vind ik.

Grappig hoe enorm Google is geworden, en te bedenken dat het met een simpele zoekmachine begon :)
Als je nu bv. kijkt dat Google selectief fabrikanten uitsluit die native apps van YouTube mogen bouwen
Dat doen ze niet, ze stellen alleen bepaalde eisen aan tools die hun services gebruiken, wees blij dat ze niet zoals microsoft actief compatibiliteit met andere systemen tegen proberen te gaan, of eigen gesloten standaarden proberen af te dwingen...
Wat je nu zegt klopt van geen kant. Zou eerst eens inlezen, voordat je een uitspraak maakt. Er werd wel degelijk selectief gekeken( naar microsoft in dit geval), alle platformen hebben een native app (zelfs mijn psvita) alleen Microsoft moet het in html5 bouwen. Iets wat onmogelijk is, wamt zelf kunnen ze het ook niet als je alle functionaliteiten van de native app erin wilt bouwen.

Komt er gewoon op neer dat Google beledigd is door de Scroogled’ advertentie en niet kan hebben dat Microsoft erg groot aan het worden is met hun Office 365 omgeving. Een groot bedrijf als Google moet daar gewoon tegenkunnen en kunnen mijns inziens niet permitteren met een dominante marktaandeel selectief bedrijven te weren.

[Reactie gewijzigd door vali op 25 oktober 2013 19:38]

Tizen zal net als bada een faal worden. Aan het begin zal het heel veel aandacht krijgen van samsung maar na een jaar zul je niets meer over horen. Ik had zelf eerst een samsung wave 1 waar bada 2.0. voor werd aangekondigd maar telkens werd de release van 2.0 uitgesteld en uiteindelijk heeft samsung pas na anderhalf jaar uitstellen bada 2.0 uitgebracht en zelfs dat ging heel moeilijk omdat kies een o zo goede programma is

En nu, nadat bada 2.0 is uitgebracht, hoor je niets maar ook helemaal niets over bada.
Tizen zal de zelfde lot ondergaan, eerst heel vwel aandacht en na een tijdje niets meer

[Reactie gewijzigd door ninosm1 op 25 oktober 2013 09:50]

Het verschil is dat Samsung in de tijd van Bada geen noemenswaardige marktaandeel had.

Samsung heeft Android nu niet nodig. Zolang de consument alle Android apps kan gebruiken, zal de Massa zo meegaan naar de volgende Galaxy ;)
Ik vermoed dat Tizen ook niets gaat worden. Nokia had met Symbian ook een enorm markaandeel, des ondanks werd hun geplande opvolger (Meego en varianten), volkomen genegeerd.
Nokia heeft de hele ontwikkeling van Maemo en Meego ook compleet naar de knoppen geholpen, ze hebben het de ontwikkelaars flink moeilijk gemaakt op een dusdanige wijze dat die er geen zin meer in hadden, dus geen apps.

Alledrie de os'en, Maemo, Meego en Tizen zijn qua opzet best heel erg goed, het is puur een marketing en app beschikbaarheids kwestie of zoiets faalt of slaagd. Ik denk dat Samsung daarin best een goede kans maakt.
Onzin, Bada was redelijk groot. Zelfs groter geweest dan Windows Phone voor een redelijke periode.

Bada had wel meer dan 2% geloof ik qua marktaandeel. Dat is redelijk veel voor zo'n klein OSje.

http://www.neowin.net/new...larger-than-windows-phone

Waarom zou Tizen dan wel een succes worden als Bada dat ook niet kon waarmaken? Bada is weggedrukt door Android.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 25 oktober 2013 17:18]

Samsung heeft een beetje de tegenovergestelde techniek van Google en Microsoft.
Eerst de hardware en daarna de software maken ipv andersom zoals de anderen.
Natuurlijk best slim, aangezien veel consumenten, met goede ervaringen, bij Samsung blijven voor de hardware kan je de software rustig aan verwisselen door de eigen OS.
Hierdoor kunnen ze minder afhankelijk worden van Google en meer geld in eigen zak steken.
Alleen maar Win-win voor Samsung dus.

Of dit ook geld voor de consument is een ander verhaal.
Alweer een OS is voor de meeste consumenten gewoon verwarrend en is hoogst waarschijnlijk niet gewenst, zeker als dan problemen ontstaan van "met mijn oude smartphone kon dit wel, waarom nu niet meer?"

Edit: Windows veranderd in Microsoft.

[Reactie gewijzigd door GeKo op 25 oktober 2013 12:02]

Samsung heeft een beetje de tegenovergestelde techniek van Google en Windows.
Eerst de hardware en daarna de software maken ipv andersom zoals de anderen.
Ik volg je even niet, eerlijk gezegd.

Ten eerste vergelijk je een traditionele hardwarefabrikant (Samsung bouwt voornamelijk hardware, van telefoons tot schepen) met een softwarebouwer (Google maakt geen hardware zelf) en een operating systeem (Windows).

Bovendien is het eigenlijk alleen Google dat een OS op de markt brengt die voor een breed scala aan hardwareconfiguraties geschikt moet zijn. En dat heeft er alles mee te maken dat Google de hardware niet zelf maakt. De belangrijkste concurrenten (Applie iOS, Blackberry OS, Windows Phone) draaien alleen op specifieke hardwareconfiguraties, hoewel dat bij WP steeds breder wordt.

Bovendien is Samsung al een hele tijd bezig met het ontwikkelen van Tizen. Uiteraard houdt dat in dat je ook hardware moet hebben om het OS mee te testen, en om apps te ontwikkelen. Dat doen Apple, Microsoft en Google echt niet anders hoor!
Excuus, voor de duidelijkheid bedoelde ik inderdaad Microsoft.

Verder wou ik ermee zeggen dat zowel Google als Microsoft nu ook een hardware onderdeel hebben (resp. Motorola en de telefoon divisie van Nokia.)
Oftewel deze merken zijn begonnen met software en kopen zich daarna in bij hardware fabrikanten.
Samsung is een hardware leverancier en gaat nu opeens software erbij/ernaast maken. Precies het tegenovergestelde van wat Google en Microsoft doen.

Daarnaast denk ik dat de OS van Samsung makkelijk verspreid kan worden omdat Samsung op de hardware markt (smartphones/phablets/tablets) al een 'goede' naam heeft hierdoor zullen imo mensen sneller voor een Samsung met Tizen kiezen.
Sneller dan als Tizen als losse OS op de markt kwam.

Erg duidelijk ben ik niet sorry :+
Die goede naam heeft ze weinig geholpen om Bada of WP telefoons te verkopen
Ben ook erg benieuwd hoe Tizen wordt en ook echt een kans gaat krijgen.

Offtopic: Maar wat een spuuglelijke tablet is dat zeg!!
Dat viel mij ook op. En hij ziet er niet echt stevig uit.

Maar hij is gemaakt voor ontwikkelaars, niet voor consumenten. Vandaar, gok ik. :)
Offtopic: Maar wat een spuuglelijke tablet is dat zeg!!
Niets offtopic! Helemaal mee eens, wat een gedrocht. En dat OS lijkt
wel een android-cloon.
Ik zou het dan graag als dualboot-rom op mijn nxs7 zien :+

resolutie klopt al ;)
en de qcore snapdragonmoet het te doen zijn
Ik vind het er niet bepaald spannend uitzien. Ik ben wel erg nieuwsgierig wanneer het in voor smartphones uitkomt, dat zou ik erg graag willen testen. Ik denk alleen niet dat we het mogen vergelijken met iOS en Android - die lopen natuurlijk veel te ver voor. Maar ik ben wel benieuwd hoe ver ze zijn (wanneer het uit komt), wat de voordelen zijn etc.

[Reactie gewijzigd door DannyvanRooy op 25 oktober 2013 09:46]

Maar ook zet Samsung alles in op Tizen, ook al kun je apps overzetten en ziet het eruit als TW: kan google dan niet gewoon gaan dwarsliggen? Kan google niet zorgen dat één en ander toch niet meer werkt op zo'n Tizen-telefoon? De grote jongens pesten elkaar nu ook al regelmatig tenslotte.

ps.
Mocht ik nu overigens een tablet kopen dan zou ik eerder denken aan Windows dan aan weer een nieuw besturingssysteem.

[Reactie gewijzigd door D-e-n op 25 oktober 2013 10:35]

In tegenstelling tot hardware, denk ik dat 3 of 4 makers van OS voldoende zijn voor consumer electronica om innovatie te blijven houden.
Maar wat wil de consument: betaalbaar, snel, lang batterij leven, een goed scherm, flexibiliteit, gemak van gebruik en veel opslag.
Als Tizen dit beter kan leveren ipv Android of WIN8 dan heeft het misschien kans, maar een ander goed OS zoals BB10 is daaring niet geslaagt en ook WIN8 wil nog niet echt ook al ziet dat er OK uit.
Groot nadeel van Android en de vele modellen (is zoveel keueze echt nodig?) die er zijn is dat de ondersteuning alleen het OS is dat erop kwam en misschien met geluk de volgende.
Je had eerst Meamo en Moblin.
Vervolgens werd dit Meego, en dat deed het overigens erg leuk op mijn netbook.
Vervolgens hadden we Bada + Meego, de basis van het 'nieiuwe' Tizen.

Tizen, Firefox OS, Sailfish, Android, Ubuntu etc hebben alle een gemeenschappelijk basis.
Goed dat de Linux kernel zo ongelooflijk flexibel en breed toepasbaar is.
Op de server, mainframe was dit al jaren het geval maar ook mobiiel is Linux heer en meester!
Servers en HPC ok, maar mainframes?
Het aandeel op mainframes kan ik niet zo snel achterhalen maar ik bedoelde eigenlijk ook supercomputers. Van de top 500 draait ruim 90% op Linux.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True