Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties
Submitter: witeken

Waar de controllers van de PlayStation 2 en 3 nog drukgevoelige face buttons hadden, heeft Sony die functie geschrapt bij de DualShock 4, de controller van de nieuwe PlayStation 4. De knoppen van de DualShock 4 zijn digitaal, waar die van de voorgangers analoog waren.

In een interview met VentureBeat maakt Sony's Toshimasa Aoki bekend dat de analoge face buttons van de DualShock 3-controller in staat waren om de druk te registreren die spelers uitoefenden op de vier knoppen aan de rechterkant van de controller. Die functie werd echter in zo weinig games gebruikt dat weinig spelers wisten dat de knoppen drukgevoelig waren. Voor de knoppen van de nieuwe DualShock 4-controller heeft Sony gekozen voor digitale techniek. Daarmee is drukgevoeligheid van de knoppen verdwenen.

Verder maakt Aoki bekend dat de vier knoppen iets anders geplaatst zijn op de PS4-controller. Bij de DualShock 3 zijn de vier knoppen niet geheel in een vierkant geplaatst. De afstand tussen de vierkant- en cirkelknop is iets groter dan die tussen de driehoek en X. Bij de DualShock 4 heeft Sony dat aangepast; daar vormen de knoppen een vierkant. Daardoor is er iets meer ruimte voor de touchpad die Sony op de DualShock 4 geplaatst heeft.

Sony PlayStation DualShock 4 Controller

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

dit is wel een vervelende nieuws voor mensen die van race games houden zoals ik, zo was het wel fijn dat je niet altijd plank gas reed, maarja shit happens en kwa console zou ik tog zowiezo eerder voor xbox one gaan voor het ervaring.
Of het vervelend nieuws is voor mensen die van race games houden is natuurlijk ook maar de vraag. Zoals je ook hier kan lezen zijn heel veel niet bekend met alle manieren waarop je de knoppen kan gebruiken.

Ik was wel op de hoogte maar ik vind het dan niet zozeer heel storend als het er niet is.
Vaak viel het mij niet eens op als de functie er niet was.
Enkele games waarbij het handig kon zijn waren er natuurlijk wel maar broodnodig vind ik de functie niet.

Ik ben vooral heel benieuwd hoe de verhoudingen van alle knoppen aan gaan voelen.
Ik heb nogal kleine handen dus ben nogal krampgevoelig.
Echte racers scoren toch ergens een fatsoenlijk stuur? De playstations hebben daar vergeleken de xbox ook veel bredere ondersteuning voor.
GT maakte er gebruik van, ik kom uit de tijd van D-pad X/vierkant racen :P

Zonder TC waren bochten ook aardig te doen ipv de analoge triggers, kan me verder ook geen game herinneren waar het gebruik ervan ook echt nuttig was.
Ja, en ik ben 1 van de weinigen die ALTIJD met de knoppen racet..Die rot triggers geven me kramp..en ik glijdt er af en toe af. Vind het best jammer dat het dus geschrapt wordt..wat mij betreft een stap achteruit :(
Same... bij men Xbox controller geen last van maar de triggers op de PS3 controller langdurig moeten induwen is echt een ramp. Denk dat gewoon men handen te groot zijn voor de PS3....

Snap wel niet waarom je met facebuttons zou spelen. De triggers zijn geweldig op xbox en ps3 voor racegames. Kan je lekker je gas doseren in een bocht ed....
Bij mij waren de analoge facebuttons juist deel van de reden waarom ik mijn PS2 verkocht en een xbox kocht, ik kreeg vreselijke kramp van het zo hard mogelijk indrukken van die stomme knoppen want als ik dat niet deed waren mijn rondetijden slechter...
Overigens schijnen de triggers van de PS4 controller een stuk fijner te zijn, je vingers zouden er niet meer zo vanaf glijden, dus wellicht is het probleem dat jij noemt nu verholpen.
Ik heb de PS3 nog niet enorm lang maar ik merk bij 'langer' gamen dat ik meteen krampen begin te krijgen in men handen.

De 2 analoge thumbsticks gebruiken in combinatie met de triggers in GTA5 doen men hand gewoon verkrampen. Voelt erg onnatuurlijk aan omdat ik men handen in bochten moet wringen om goed te kunnen spelen.
eigenlijk is dat een issue dat puur software-matig zou moeten opgelost worden ipv de gehele hardware-feature te verketteren.
Net zoals steering sensitivity zouden de pressure levels van de analoge buttons configuurbaar moeten zijn. Is het niet in de game zelf dan wel in het OS.

Een feature slopen omdat enkelen er niet zo goed mee om kunnen vind ik altijd zo een jammerlijke reactie. Zorg dat het voldoende configuurbaar blijft en iedereen is happy.
Metal Gear Solid gebruikte het best wel veel geloof ik...
Ik dacht ook direct aan MGS, vooral deel 2 en 3 op PS2. De square button, het vierkantje...licht indrukken om te richten, vol indrukken om te schieten. Dat ging dan meestal nog wel goed, maar licht ingedrukt HOUDEN om al richtend te bewegen zonder te schieten (doe je wel eens in een stealthgame), dat ging maar al te vaak mis bij mij.

Of het nuttig was? Niet echt, maar van mij had het mogen blijven. Voor de GT fans hier, met triggers en knuppeltjes en X is het allemaal best te doen, jaren zelf gedaan, maar doe jezelf een groot plezier en haal het Logitech GT wheel voor 100 ballen, ook compatible met PS4 heb ik begrepen, goed en betaalbaar. GT is echt gemaakt om te racen met een stuur, leuker en ook makkelijker door de feedback van het stuur, en gedoseerd gas geven en remmen gaat natuurlijk veel beter met pedalen, ook al zijn die niet de beste. Rumble in triggers zoals met de nieuwe Xbox controller is leuk voor shooters, maar ook voor Forza lijkt me een stuurtje veel beter.
Niet te vergeten bij MGS3, toch het meest brute deel van de reeks: knop zacht ingedrukt houden om een mes op iemands keel te zetten, doordrukken om de keel door te snijden. Klinkt onhandig, maar het voelde heel intu´tief en aangrijpend, alsof je echt iemand in handen had. Helemaal als de controler begon te trillen wanneer de vijand zich los probeerde te worstelen (weet niet zeker of dat gebeurde, meen me dat te herinneren).
Jaa da's waar ook, klopt helemaal en nu ik er aan terugdenk, dat was misschien wel 1 van de beste toepassingen. Sowieso voelde dat hard drukken om de keel door te snijden bruut aan, maar vooral die spanning wanneer die soldaat juist niet dood moest, wanneer je hem bijvoorbeeld als schild gebruikte, of wegsleepte om ergens te ondervragen - vooral NIET te hard duwen nu, ruuustig meewerken, geeen paniek en alles komt g...OEPS! Daayum!

De game kon je idd het gevoel geven een tikje onhandig te zijn, en nog terecht ook. Oftewel terug met die knoppen, zet het raam open, analoog moet blijven!
Precies! Gedoseerd gas geven is er voor mij dus niet meer bij met die nieuwe controller... Heel erg jammer, want het ding is er niet goedkoper van geworden...
Tuurlijk wel, dat blijft kunnen met de triggers. Ik weet het, als doorgewinterde GT racer ben ik ook gewend aan X en [ ] om te accelereren / remmen, maarja knoppen instellen en gaan..
Bekijk het anders. Dit is juist goed nieuws! Goed voor je racing skills. Met de facebuttons heb je wellicht 2 of 3 niveaus van gas geven. Veel geavanceerde race technieken vereisen precisie m.b.t. gas geven en afremmen. Deze precisie is naar mijn mening alleen haalbaar met een stuur en gaspedalen, echter the next best thing zijn de joysticks. Waar je met de facebuttons 2-3 niveaus hebt, heb je wanneer je goed om kan gaan met de joysticks wellicht wel 20 verschillende niveaus. De triggers zullen iets van 10 niveaus hebben. Technieken als driften en de heel/toe techniek worden dan toepasbaar, maar ook wordt het vele malen makkelijker om de rem en het gas te regelen tijdens het bochtenwerk wat resulteert in een veel strakkere racelijn.

http://www.drivingfast.ne...e/driving-racing-line.png

Zie zo'n braking en power curve maar eens te regelen met de facebuttons. Dat is vrijwel onmogelijk. Je zult wellicht denken dat het allemaal niet zoveel uitmaakt, maar in de racerij gaat alles om split seconds en de technieken die niet uitvoerbaar zijn met de facebuttons, zijn juist de technieken die het verschil maken. Nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat iedereen even "die hard" speelt. Maar als je er niet van houdt om racetechnieken toe te moeten passen is GT natuurlijk niet de juiste keuze. Hoop dat je wat hebt aan dit verhaal.

Edit: Punctuation

[Reactie gewijzigd door Akujiproxy op 25 oktober 2013 12:05]

Zo professioneel ben ik er niet mee bezig. Het aanleren van nieuwe knoppen vind ik op dit moment gewoon een beetje jammer van m'n tijd... Het zal de leeftijd wel zijn. Ik wacht nog even tot GT7 op de PS4, dan zal ik overstappen op de nieuwe knoppen en ben ik die van GT5 een beetje vergeten.
Ik rijd in GT juist met de knuppels (of hoe die dingen heten) dan kun je ook je gas en rem afmeten. Werkt in mijn ogen een stuk fijner dan gas geven met 'x', maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Exact, dat kon eerst ook met de knoppen op de controller. Ze waren drukgevoelig, hierdoor kun je bepalen of je veel of weinig gas gaf. Met de komst van de PS4 controller gaan ze dat schrappen, dus wordt men geforceerd de analog sticks te gebruiken om gematigd gas te geven in plaats van enkel full throttle met de X-toets.

Veel mensen zullen moeten wennen, aangezien men in GT op de PS2 (en PS3?) geen gas kon geven met de triggers.
Kan toch nog prima met de schouderknoppen? Ik neem aan dat die wel analoog blijven.
Ik vind de L2/R2 Triggers nog steeds het beste spelen met racegames

OT: Zijn de L2/R2 triggers wel nog drukgevoelig?

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 25 oktober 2013 23:39]

Ik dacht dat GTA hier ook gebruik van maakte. Zo ook van de triggers. Deze leken digitaal, maar deze waren ook gewoon drukgevoelig. Wat erg handig was wanneer je een oude PS2 controller op een PS3 aansloot.
Hoe kan je dan bij race games je snelheid aanpassen? Met de nieuwe knoppen ga je dan gelijk vol gas. Of met FIFA, hoe verder je de R2 knop indrukte hoe harder je sprintte.
Ik gebruik de rechter analoge stick om te accelereren en te remmen. Werkt heerlijk.
In het artikel wordt gesproken over knoppen, de triggers (R/L 1 en 2) blijven wel drukgevoelig.
De meeste mensen die racegames speelden gebruikten de triggers omdat deze tot 8 niveau's ondersteunen.
Ja ik heb het te snel gelezen.
De triggers behouden gewoon die functionaliteit
Met fifa kan je de knoppen gebruiken voor de hardheid van het schot / pass toch? Ga dat wel missen denk ik.
Ja ook, hoe harder je indrukt hoe harder je schiet.
Jammer dat de knoppen niet meer drukgevoelig zijn, nou kun je dus niet meer doseren hoe hoog je bijvoorbeeld wilt springen in de indie games waar ze zo veel op gefocused zijn.

Blijf het hierom ook een beetje een vreemde keuze vinden.
Dat is toch makkelijk te verhelpen door in te stellen dat je hoger springt naarmate je de knop langer inhoudt? Als je de knop kort indrukt spring je lager dan wanneer je de knop langer inhoudt. Dit zie ik in meerdere games en werkt prima.
Het verschil is dat je dan ˇf met een constante snelheid omhoog springt tot het hoogste punt ˇf plotseling midair stopt en omlaag valt.

Nou is dat op zich niet zo erg, maar het is wel een functie minder.
Dat het niet vaak gebruikt werd in games kan ik me voorstellen maar toch ga ik deze feature persoonlijk missen... Bij GT5 vond ik het best grappig dat het mogelijk was om de snelheid van de auto te be´nvloeden met een analoge X knop, natuurlijk kan dit ook met R2 (de trigger) maar toch... Het was een soort nostalgische gewoonte vanuit GT 1... Ik zal ze missen.
Bij nieuwe games geef je toch gas met de triggers! En die blijven gevoelig!

[Reactie gewijzigd door Snake op 25 oktober 2013 10:06]

GT heeft altijd 3 'race configuraties' ondersteund, L2/R2, stick en X/vierkantje, zijn er best veel die op die laatste configuratie zijn blijven hangen. Ik ben ook pas sinds GT5 echt op de L2/R2 overgestapt (omdat gros van de andere racers/auto games zo werkten).
Ik zal ze juist niet missen.. Bij GT moest je constant in de gaten houden dat je wel hsrd genoeg drukte om vol gas te geven. Vooral bij langere races was dat vervelend. De ps4 controller krijgt ook eindelijk fatsoenlijke triggers en dat blijft met een controller toch het beste bij het racen.
Microsoft heeft dezelfde keuze ook gemaakt, maar dan een generatie eerder. Heb er nog nooit iemand over gehoord, sterker nog, de meeste mensen weten niet eens dat de ABXY knoppen van de Xbox 1 controllers drukgevoelig waren.
De knoppen waren digitaal en blijven digitaal. Het aantal niveau's is gewoon terug gebracht van 2^n tot 1. Begrijp niet waarom men dat hardnekkig analoog blijft noemen.
De knoppen zijn nu binair (aan/uit, 1/0) geworden, niet digitaal :-)
wie zegt dat de knoppen digitaal waren? de knoppen waren waarschijnlijk gewoon echt 'analoog', maar dat signaal werd natuurlijk omgezet naar digitaal..
Van oudsher waren de betere sticks uitgerust met analoge potmeters(denk dan aan de wat serieuzere flightsticks met throttles bijvoorbeeld, een simpele stick als "the arcade" was altijd al "digitaal"). Overigens is het niet altijd een voordeel, en zelfs al zou de console het hele analoge signaal perfect verwerken, de applicatie vertaald het toch weer terug naar wat digitale waardes.

De term "binair", zoals EgMaf aangeeft zou beter zijn, maar dan moet de marketingafdeling daar ook mee akkoord gaan, Analoog en Digitaal snappen ze inmiddels.

Probeer een commercieel persoon maar eens uit te leggen dat zijn terminologie technisch niet klopt, ook al heb je gelijk, hij of zij zal het gewoon wegwuiven als technobabble.

[Reactie gewijzigd door Maikel_1976 op 25 oktober 2013 23:42]

Oh dit vind ik wel matig nieuws! Hoe kun je nu dan bij gran turismo met half gas de bocht door? Zelfde met GTA3 etc. En Metal gear solid deed er ook wat mee.
Gewoon de trigger half indrukken? Race games waren bijna de enige games die gebruik maakten van deze functie maar zijn massaal overgestapt op de triggers om gas te geven dus die gebruikten deze functie ook niet meer.
Triggers? Mits de game het ondersteunt/zo ingesteld heeft natuurlijk.
triggers? R1 R2 etc? aha... te lang niet gegamed...
Tja, die drukgevoelige knoppen heb ik alleen bij Gran Turismo 5 gemerkt. Verder bij geen enkele game!
Metal Gear Solid 2 & 3 maakten er alleszins ook gebruik van. Met het vierkantje kon je je wapen tevoorschijn halen. Liet je daarbij snel los, schoot snake. Liet je het zachtjes los, stak je je wapen weer weg. Verder (op GT na) heb ik ook geen game gehad die er gebruik van maakte.
Denk niet dat de schouderknoppen onder de face buttons vallen? Lees echter niks over of deze analoog of digitaal zijn.

Metal Gear Solid 4 maakt wel gebruik van een drukgevoelige schouderknop (R1 volgens mij). Je kunt iemand van achter grijpen en vasthouden, druk je harder op de schouderknop raakt de tegenstander bewusteloos door verstikking.
Ben benieuwd hoe deze controller speelt en hoe lekker die in de hand ligt. Is toch de eerste echt grote verandering qua controller. PS1, PS2 en PS3 waren allemaal zo goed als het zelfde. Kleine veranderingen daar gelaten.
Ben er ook heel erg benieuwd naar. De Xbox controller had eigenlijk altijd mijn voorkeur, maar ben benieuwd of de nieuwe ps4 controller beter is dan de oude 360. En natuurlijk of de xbone controller ook is verbeterd
maar de thumbsticks, zijn die nog analoog?
Want die hebben wel degelijk een meerwaarde, denk aan FPS'ers waar je toch zo accuraat mogelijk wil kunnen aimen.
Dat was bijvoorbeeld een grote punt van frustratie bij, en dan ga ik een hele tijd terug, de allereerste Killzone op de PS2. De game maakte geen gebruik van de analoge feature van de thumbsticks wat de game in mijn ogen onspeelbaar maakte.
Ook de directional pad zou ik 100% analoog houden.
D-pad is nooit analoog geweest, enkel de 2 sticks.
incorrect. De d-pad op de Dual Shock 2 en 3 was wel gedelijk analoog: pressure-sensitive met 255 druk-niveaus. Zo staat het alleszins op wiki.
Het gaat over knoppen, dus niet triggers en thumbsticks.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True