Door Redactie Tweakers

PlayStation 4: de volgende generatie begint nu

Inleiding: de vierde PlayStation-console

Toen Sony de PlayStation 4 op 20 februari 2013 officieel aankondigde, was de komst van een vierde spelcomputer in de PlayStation-reeks allang geen verrassing meer. Met de aankondiging maakte Sony Computer Entertainment slechts een einde aan een lange periode van geruchten over de console. Toch zou de buitenwacht nog maanden moeten wachten op de daadwerkelijke onthulling van het apparaat, want in februari toonde Sony slechts de nieuwe controller, niet de console.

Het apparaat werd begin juni onthuld. De PS4 stond logischerwijs centraal bij Sony's traditionele E3-persconferentie en tijdens die presentatie werd de console zelf voor het eerst getoond. Het apparaat bleek opvallend klein van stuk en esthetisch verantwoord dankzij zijn parallellepipedum-vorm. Pas tijdens de gamescom, afgelopen augustus in Keulen, beantwoordde Sony de vraag die voor velen nog open was gebleven, namelijk wanneer de nieuwe PlayStation de huiskamers zou bereiken.

Sony heeft aangegeven dat er doorlopend aan de PS 4 zal worden gewerkt

Sony greep de E3-persconferentie wel aan om de positionering van zijn nieuwe console duidelijk te maken. Waar Microsoft faalde in het adequaat uitleggen van alle next-gen-features van de Xbox One, hield Sony zijn boodschap simpel: de PS 4 is een gameconsole en alles staat in het teken van games. Claims over drm en andere potentieel vervelende zaken wuifde de Japanse fabrikant resoluut weg; geen enkel ongemak zou gamers dit najaar in de weg zitten.

Daarmee kiest Sony voor een populaire boodschap die niet helemaal dezelfde lijn volgt als die bij voorgaande PlayStation-consoles. De PS2 en 3 maakten immers beide stappen op mediagebied. De PS2 kon als eerste console ook als dvd-speler gebruikt worden, terwijl de PS3 voor veel consumenten een prima optie bleek te zijn als eerste betaalbare blu-ray-speler. Door zich ogenschijnlijk meer te richten op games en minder op overige media doorbreekt Sony die lijn.

Tenminste, dat is de stand van zaken deze week, bij de release van de console. Sony heeft echter al aangegeven dat er doorlopend aan de PS4 zal worden gewerkt. Eigenaars van de console kunnen in de komende maanden en jaren regelmatig updates downloaden die nieuwe functies toevoegen aan het apparaat. Toch valt er ook nu al voldoende te bespreken, te meer omdat diverse elementen niet meer gewijzigd zullen worden, zoals de nieuwe controller van de console en de hardware in het apparaat.

05:39
Driveclub Video van 17 oktober 2014
08:06