Door , , 59 reacties

Toen de Tweakers Awards onlangs werden uitgereikt, ging Rockstar naar huis met het beeldje voor de beste game van het jaar, natuurlijk verdiend door Grand Theft Auto V. Dat spel won wereldwijd veel soortgelijke verkiezingen, maar werd toch ook verrassend vaak gedwarsboomd door een ander zeer memorabel spel: The Last of Us. De PlayStation 3-exclusive gooide hoge ogen en liet bij veel gamers een blijvende indruk achter. Alleen dat feit op zich zal voor veel van die gamers al genoeg reden zijn om de net verschenen downloadable content Left Behind direct aan te schaffen.

Left Behind haakt in op het originele verhaal, en begint op het moment dat Joël gewond is geraakt na een gevecht en Ellie hem moet zien te redden. Dat moet ze doen door medicijnen voor hem te vinden, en die liggen uiteraard niet voor het oprapen in de spelwereld. Voor wie het vergeten was: de wereld was in de greep van de uitbraak van een virus dat mensen verandert in 'Infected', wezens die in hun gedrag en uiterlijk veel gelijkenissen vertonen met zombies. Die Infected, maar ook menselijke vijanden, vormen een obstakel bij Ellies zoektocht naar medicijnen.

Terwijl Ellie op zoek gaat naar die spullen schakelt het spel ook regelmatig naar het verleden. Ellie denkt daarin terug aan een oude vriendin, Riley. Dit gedeelte speelt zich af in een winkelcentrum in of in de buurt van Boston. Chronologisch spelen die momenten zich nog voor het feitelijke begin van The Last of Us af, dus nog voordat Joël en Ellie elkaar überhaupt ontmoetten. Gedurende ongeveer drie uur wisselt het spel doorlopend tussen heden en verleden, waarbij een cliffhangertje her en der uiteraard niet wordt geschuwd.

Nu lijkt drie uur helemaal niet veel, voor een spel dat het vooral moet hebben van zijn verhaal en van de band die je als gamer opbouwt met de personages. Drie uur is immers niet veel tijd. Voor je goed en wel weer in de game zit en het 'gevoel' weer terug hebt, kun je zomaar al op een kwart van de totale content zitten. Toch bewijst ontwikkelstudio Naughty Dog hier wederom zijn klasse. Binnen enkele ogenblikken weten het spel en de personages je vast te grijpen en voor je er erg in hebt, verlies je jezelf opnieuw in The Last of Us.

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over: