The Last of Us, PS3

€ 39,99
Specificaties PlayStation 3 • Actie, Horror • 18 jaar - Bekijk alle specificaties

The Last of Us, PS3 Review

linksquest 16 juni 2022, laatste update op 18 juni 2022, 688 views Product gekocht

The Last of Us, PS3

Ik heb werkelijk genoten van dit spel, het is 1 van de weinige spellen die ik meteen 3x achter elkaar heb uitgespeeld. Ik heb zelfs de Guide gekocht om hem nog eens uit te spelen om alle extra’s. Lees hier mijn volledige review.

Pluspunten

• Grijpend en meespelend verhaal
  • Grafisch echt een plaatje
  • Super mooie muziek
  • Goede multiplayer
  • Besturing zit prima in orde
  • Beste game van 2013

Minpunten

• Kleine schoonheidsfoutjes

Gameplay Score: 5
Beeld Score: 5
Geluid Score: 5
Besturing Score: 5
Replaywaarde Score: 5
Stabiliteit Score: 5
[img][img=620]zbUXmmZz[/img][/img]

Naughty Dog heeft de laatste tijd laten zien wat ze kunnen, de Uncharted serie was daar een mooi voorbeeld van. Toen Naughty Dog vlak na de release van Uncharted 3 het spel “The Last of Us” liet zien was ik meteen verkocht. Maar hoe doet Naughty Dog het met The Last of us?

The Last of Us begint op zicht nog heel vredig, je ziet Joel (hoofdrol speler) thuis komen van een harde dag werk en krijgt van zijn dochter een verjaardagscadeau. Kort daarna gaat de telefoon en dan breekt de Hell los. Jullie proberen nog te vluchten maar helaas overleeft je dochter het niet. Na een korte opening scene begint het spel dan ook echt, het is inmiddels 20 jaar later. Je partner Tess komt terug en verteld je over Robort, waar jullie nog een appeltje mee te schillen hebben. Tess weet ongeveer waar hij zich bevind en jullie besluiten er achteraan te gaan. Nadat jullie hem gevonden hebben blijkt dat Robert de wapens die hij van jullie gestolen heeft aan de FireFlies verkocht heeft. Je komt in contact met de leider van de FireFlies, Marlene. Zij vraagt om jullie hulp in ruil voor de wapens terug te krijgen, jullie moeten voor haar iets uit de stad smokkelen. Al heel gauw kom je er achter dat het niet om iets gaat, maar om iemand. Die iemand is niemand minder dan Ellie, de andere hoofdrol speler in het spel. Onderweg kom je veel gevaren tegen, maar als jullie op de afgesproken punt uitkomen, blijkt iedereen al dood te zijn en is Tess besmet geraakt. Zij probeert tijd voor je winnen als de soldaten eraan komen zodat jij met Ellie kunt vluchten. Het is een hele lange reis voor Ellie en Joel, op zoek naar de FireFlies. Je wordt tijdens het spelen erg in het verhaal mee getrokken en merkt hoe sterk de band tussen die 2 gaat worden.

De gameplay lijkt op veel punten op die van Uncharted, alleen dan flink aangepast om niet te soepel te zijn, het gaat natuurlijk hier om een oudere persoon. Je moet tijdens het spelen enorm van het sluipen en omgeving gebruik maken om te overleven. Ook moet je goed zoeken naar spullen waarmee je wapens kunt verbeteren, items kunt maken en zelfs je skills kunt verbeteren. Joel heeft ook wat je noemt een soort luister skill, waarmee je door muren kunt kijken of er een vijand in de buurt is. Het is meer een soort van schaduw dat je ziet, maar het is vaak wel heel erg handig. Je kunt maar een beperkt aantal munitie vinden en dragen, dus weer vooral zuinig ermee, want voor je het weet, is het op. Ellie helpt je heel vaak mee, maar soms ook niet, dus ga er niet van uit dat ze mee helpt. Want als je dat doet, dan gaat het mis. Onderweg kom je veel flessen en bakstenen tegen, die je iemand tegen de kop kunt aangooien om hem dan eentje te slaan, maar ook voor afleiding zodat hij een andere kant op loopt. Ook kom je stangen en stukken hout tegen waarmee je een paar keer kunt staan. Verder krijg je nog Molotovcocktail, pijl en boog en verschillende vuur wapens.

Grafisch zie je echt de kracht van zowel Sony Playstation als van de Naughty Engine in dit geweldig spel terug komen. Alles is tot in de puntjes uit gewerkt en ziet gewoon prachtig uit. Ook de personages zijn enorm mooi getekend. Je speelt naast de zomer, ook in de herfst, winter en lente. Elke tijd heeft zijn eigen stijl en charme. Soms blijf je gewoon even staan om van het uitzicht te genieten, zo mooi is het gemaakt. Ook de muziek is gewoon grijpend en erg passend in dit type spel.

Naast dat alles zou je haast vergeten dat het spel ook een multiplayer heeft. Het lijkt veel op die van Uncharted en je moet hier als een team samenwerken voor materiaal en eten. Tijdens het spelen kom je ook spulletjes tegen die je weer tot een bepaald voorwerp kunt maken. Team werk en sluipen is een must in deze Multiplayer. Wat enorm mooi is, is dat het precies zo speelt zoals in de single player.

Ik heb werkelijk genoten van dit spel, het is 1 van de weinige spellen die ik meteen 3x achter elkaar heb uitgespeeld. Ik heb zelfs de Guide gekocht om hem nog eens uit te spelen om alle extra’s, die ik helaas niet gevonden heb, nu wel te kunnen vinden. Ik kan dit spel aan werkelijk iedereen aanbevelen. Op sommige punten lijkt het wel op de film “I Am Legend”, maar heeft toch een eigen stijl waardoor hij toch anders is. Het is voor mij heel moeilijk om hem een eigen categorie te geven, maar beste kun je zeggen dat het een survival / horror game is.

Heb jij ook een The Last of Us, PS3?

Mooie review, lastig zonder te veel spoilers te geven

Puur om het nog beter te maken:
-Al heel gouw : gauw
-stukken houd tegen : hout
Ook niet mijn sterke kant, zitten er vast meer in.
Bedankt voor de feedback, weet dat ik dyslexie heb, maar juist door zulke feedback probeer ik mijn schrijven te verbeteren, want vind het leuk om te doen. En in de loop der jaren stukken verbeterd door positieve feedback, met een beetje hulp van Microsoft Office :D

En inderdaad, een review zo spoiler mogelijk te laten is soms lastig.

[Reactie gewijzigd door linksquest op 18 juni 2022 21:37]