Door Jurian Ubachs

Redacteur

The Last of Us Part II Preview

Soms gevoelig, soms snoeihard

15-06-2018 • 13:00

92

Multipage-opmaak

Een bijna normaal leven

Het is eigenlijk een beetje kinderachtig, maar het komt ieder jaar terug: tijdens en na de E3 is er altijd weer de discussie over wie de show heeft 'gewonnen'. Met dank aan zijn ijzersterke exclusieve titels was die eer de laatste jaren meestal voorbehouden aan Sony, maar de strijd is dit jaar spannender. Microsoft gooit hoge ogen doordat het aantal studio's dat de consolefabrikant bezit bijna is verdubbeld. Bovendien was er de Gears 5-aankondiging en de Halo 6-teaser. Sony speelt meer op safe. In tegenstelling tot voorgaande jaren werden er amper grote, nieuwe games aangekondigd. In plaats daarvan richtte Sony zich met name op al bekende games, met een absolute hoofdrol voor de game waar miljoenen PlayStation 4-gamers al enige tijd naar uitkijken: The Last of Us Part II.

The Last of Us Part II speelt zich vijf jaar na de gebeurtenissen in het eerste deel af. Dat spel draaide om de tocht die hoofdpersonages Joel en Ellie dwars door de Verenigde Staten aflegden. Ze waren destijds op zoek naar een groep 'Fireflies' die zou kunnen helpen bij het creëren van een vaccin tegen de virusuitbraak die mensen verandert in de zombie-achtige 'Infected'. Normale mensen veranderen vanaf het moment dat ze geïnfecteerd zijn in ongeveer twee dagen in zo'n monster, maar Ellie was bij aanvang van de eerste game al drie weken besmet. Haar dna leek dus de sleutel tot succes te zijn. Tijdens het avontuur gebeurde er van alles en werden Joel en Ellie langzaam maar zeker goede vrienden. Wat er verder allemaal plaatsvond? Mogelijk zijn er gamers die het eerste deel nog willen spelen voordat The Last of Us Part II er is, dus die details laten we hier even achterwege.

In vijf jaar lijkt er een hoop te zijn veranderd. De tiener Ellie is opgegroeid en veranderd in een jonge vrouw met, zo viel al op te maken uit de presentatie tijdens de Sony-persconferentie, een vriendin. De romance tussen Dina en Ellie getuigt van enige normalisatie van het leven van Ellie. De inmiddels 19-jarige vrouw heeft met haar vrienden een zo normaal mogelijk leven opgebouwd. Na de avonturen in The Last of Us zijn Joel en Ellie neergestreken in Jackson, Wyoming, waar ze in de eerste game ook al even waren. De bewoners van de nederzetting helpen en beschermen elkaar waar nodig, en er worden patrouilles georganiseerd om kwaadwillenden buiten de deur te houden. Dat is nodig, want buiten de Infected zijn er ook groepen mensen die moord en beroving niet schuwen als ze daar zelf beter van worden.

Goede Tijden?

De ogenschijnlijk kleine gemeenschap waar Joel en Ellie deel van uitmaken, doet dus haar uiterste best om te behouden wat in vijf jaar tijd is opgebouwd. De scène in de schuur c.q. kerk, die door Naughty Dog 'The Dance' wordt genoemd, geeft dat weer. De scène lijkt ook te verklappen dat die gemeenschap af en toe wat weg heeft van Goede Tijden, Slechte Tijden. Kort voordat Dina haar lippen op die van Ellie plant, wordt duidelijk dat Dina een relatie heeft gehad met Jesse, de jongen die met Ellie praat. "Jullie zijn binnen twee weken weer samen", voorspelt Ellie op dat moment zelfs nog. Het is een situatie zoals je ze dagelijks vindt in het leven van tieners, maar nu tijdens een allesvernietigende virusuitbraak.

Van dat virus hebben we op de E3 overigens nog niets gezien. De Stalkers, Clickers en Bloaters - en wie weet wat voor nieuwe varianten worden toegevoegd - zullen ongetwijfeld nog aanwezig zijn in de spelwereld, maar ze speelden in de filmpjes en gameplay die we tot nu toe zagen geen rol. Dat zal veranderen, want vaststaat dat Joel, Ellie en wellicht een deel van de nieuwe personages de veiligheid van Jackson zullen verlaten. Naughty Dog bevestigde dat het stuk gameplay in het bos zich afspeelt in de buurt van Seattle, in de staat Washington. Daarnaast zullen er tal van andere locaties zijn, dus Joel en Ellie houden er opnieuw een aardige trektocht op na.

Brute actie en platformelementen

Hoewel 'The Dance' overloopt van sfeer en bovendien het een en ander duidelijk maakt over de setting van The Last of Us Part II, zijn de gameplayfragmenten het interessantst. 'Behind closed doors' bij Sony kregen we de presentatie die tijdens de persconferentie getoond was nogmaals te zien, maar dan 'live gespeeld'. Althans, dat laatste werd beweerd. Ons viel op dat elk segment in de gameplay tot op de seconde gelijk was aan hoe het tijdens de persconferentie ging. Echt 'live' gespeeld ...? We hebben zo onze twijfels. Desondanks was de sessie de moeite waard, want hij gaf ons de kans eens naar wat details te kijken. Bovendien hadden we na afloop van de sessie een interview met de ontwikkelaars, waarbij ze wat meer vertelden over gemaakte keuzes en over de verschillen tussen The Last of Us en The Last of Us Part II.

Platformelementen

Daarbij werd bìjvoorbeeld duidelijk dat de gameplay behoorlijk uitgebreid is als het gaat om de bewegingen die Ellie en Joel in huis hebben. De speler heeft voor het eerst de beschikking over een springknop. In de eerste game werd af en toe wel gesprongen, maar dat was altijd contextueel en automatisch. De aanwezigheid van een springknop betekent dat spelers nu zelf sprongen moeten maken. The Last of Us Part II wordt dan ook uitgerust met platformelementen. Daarbij speelt Naughty Dog eigenlijk leentjebuur bij een van zijn eigen games. De Uncharted-serie, die ook door Naughty Dog wordt gemaakt, staat natuurlijk bol van de platformelementen. Nu we het toch hebben over de manier waarop je je weg door de spelwereld zoekt: we hebben nog geen ladders gezien. Het gesleep met ladders is een kenmerkend element van The Last of Us, maar of dat in Part II zo blijft, is dus nog even de vraag.

The Last of Us Part II

Er is namelijk een heel redelijke kans dat dat niet het geval is. Toen we Naughty Dog vroegen naar waar het eerste en tweede deel het meest van elkaar verschillen, noemde de ontwikkelaar dat Part II veel meer open gebieden zal kennen. Het eerste deel had vooral kleine, nauwe ruimtes en vrij weinig open stukken waar je als speler meerdere routes zou kunnen kiezen. Die zijn er in The Last of Us Part II dus wel. Alleen al het bos, de parkeergarage en het dorpje waar Ellie doorheen komt, hadden op verschillende manieren doorkruist kunnen worden. Daarbij kunnen vijanden ook uit de weg worden gegaan, al is er altijd een afweging te maken. Vijanden die je laat leven, maken een open gevecht extra moeilijk op het moment dat je toch wordt ontdekt en er alarm wordt geslagen. Geruisloos vijanden uitschakelen lijkt dus de betere tactiek.

Harde tante

Toch is het niet zo dat Ellie klakkeloos de ene na de andere vijand vermoordt. Duidelijk is dat Ellie een harde tante is, maar elke kill voelt zwaar. Dat is opzettelijk zo gedaan. Door te kiezen voor 'harde' beelden met een hoop bloed en andere effecten versterkt Naughty Dog het gevoel dat iemands leven nemen niet iets is dat je zomaar even doet. Ellie doet het omdat het moet, omdat de situatie erom vraagt, maar de gevolgen van het gebruik van geweld moeten enig gewicht met zich meedragen, vindt Naughty Dog. Vooralsnog lijkt die aanpak te werken.

Dat betekent echter niet dat Ellie geen kills maakt. Sterker nog, wanneer ze ontdekt wordt door de vijandelijke groepering die ze in het bos tegen het lijf loopt, ontstaat een zeer gewelddadige confrontatie waarbij de ene na de andere 'bad guy/girl' het loodje legt. De een krijgt een mes in haar keel gedrukt, de ander een kogel door haar hoofd. De leider van het groepje slechteriken vindt zijn einde door drie welgemikte pijlen en twee halen met een groot mes in zijn nek. Al deze handelingen gaan gepaard met flink wat bloedvergieten, dus maak je borst maar nat.

The Last of Us Part II

De vraag die we naar aanleiding van deze scène nog wel hadden, is in hoeverre dit open gameplay is of juist gescript. Het oogt allemaal zo vloeiend dat we ons bij sommige handelingen moeilijk kunnen voorstellen dat het niet enigszins 'on rails' verloopt. Volgens Naughty Dog is dat echter niet het geval en voert de speler al die acties wel degelijk zelf uit. Op het moment dat we Ellie in de beelden een pijl zien ontwijken, moet de speler dus zelf een dodge-beweging hebben uitgevoerd. Dat Ellie daarbij tegen een muur knalt, is het resultaat van de context. De game herkent dat Ellie eigenlijk geen ruimte heeft voor die ontwijkende beweging en bepaalt dat ze in aanraking komt met de muur. Van een quicktime-event is echter geen sprake. Er zijn nog steeds wel confrontaties die gebruikmaken van aanwijzingen op het scherm, maar het merendeel van de actie verloopt niet op die manier.

Geweldige gezichtsanimaties

Tot slot kunnen we het nog even hebben over de audiovisuele kant van de game. Het behoeft eigenlijk geen uitleg dat The Last of Us Part II een van de mooiste en sfeervolste games voor de PlayStation 4 belooft te worden. De omgevingen zijn mooi, maar ontstijgen het niveau van andere mooie games niet per se. Naughty Dog haalt echter wél een topscore op het gebied van gezichten en gezichtsanimaties. De manier waarop de scène met Ellie en Dina in beeld wordt gebracht en hoe de gezichtsuitdrukkingen van beide dames steeds veranderen, is ongelooflijk mooi. Dat de soundtrack, afgaande op deze eerste beelden, van een even hoog niveau lijkt te zijn, is nauwelijks een verrassing. The Last of Us Part II wordt op audiovisueel gebied een hoogwaardig product, dat is wel duidelijk.

Voorlopige conclusie

We hadden graag meer gezien van The Last of Us Part II. Het is eigenlijk jammer dat we tijdens onze presentatie op de E3 geen ander materiaal te zien kregen dan wat al getoond was tijdens Sony's persconferentie, al kregen we er wel meer informatie bij en konden we de nodige vragen stellen. Dat doet verder natuurlijk geen afbreuk aan de game. Voor zover we nu kunnen nagaan, belooft The Last of Us Part II een ongelooflijk mooie en sfeervolle game te worden, met meer mogelijkheden op het gebied van gameplay en met keiharde actie. Misschien is het meest negatieve punt voor nu nog wel dat Sony en Naughty Dog nog geen releasedatum hebben bekendgemaakt. Dat betekent vrijwel zeker dat The Last of Us Part II niet meer in 2018 verschijnt. We zullen nog even geduld moeten hebben voor we echt aan de slag kunnen met het volgende avontuur van Ellie en Joel.

Titel The Last of Us Part II Box The Last of Us Part II
Platform Playstation 4
Ontwikkelaar Naughty Dog
Uitgever Sony
Releasedatum Onbekend

Reacties (92)

92
85
52
4
0
24
Wijzig sortering
Nog wat zaken* waarin deel 2 verschilt t.o.v. deel 1:

- er is een dodge move
- er is een jump en prone (op de grond)
- je kan inderdaad ook onder objecten schuilen
- De mate waarin je zichtbaar/onzichtbaar bent verschilt, deze is dynamisch geworden. Half hoog gras = half zichtbaar.
- De AI communiceert onderling met namen om de tegenstanders wat meer identiteit te geven
- De AI communiceert ook via fluitsignalen om elkaar aan te sturen
- er zullen ook enkele vrij grote omgevingen in zitten (ala Uncharted 4), maar het spel blijft wel linear
- Men wil minder onderscheid tussen duidelijke 'combat omgevingen' en 'exploration omgevingen'. In deel 1 was dit nogal opzichtig, zodra je weer wat half-hoge containers zag wist je al wel weer hoe laat het was :o

(* https://www.resetera.com/posts/9078578)
Dus dit is een preview van de trailer zonder zelf een controller te hebben aangeraakt? Bestaat er geen ondergrens wanneer jullie een preview schrijven? Enige ervaring met de game in kwestie zou wel prettig zijn anders zegt jullie mening eigenlijk niets, zelfs niet als preview.

[Reactie gewijzigd door LtMarx op 22 juli 2024 14:34]

Zing!

Nu is het meer een film review.
Shots 1/8 en 2/8 zijn toch CGI of in ieder geval met nabewerking? Is dat serieus ingame?
De engine die naughty dog gebruikt kan echt geweldige plaatjes weergeven. Het is ingame, maar tijdens de cutscenes worden er vaak wel wat aanpassingen doorgevoerd waardoor die nog net even iets mooier zijn dan tijdens het spelen zelf.

Wat heb ik zin in deze game! Ellie is tof, maar ik ga joel wel heel erg missen als speelbaar character ben ik bang, maar we gaan het zien!
Toch maar eens een PS4 overwegen dan :/ Dat heb ik ook al eens overwogen toen ik gameplay van Uncharted 4 zag.
oh zeker! Als je het al min of meer in overweging had... doen! Er zijn inmiddels zoveel geweldige exclusives die je eigenlijk als game liefhebber niet mag missen.
Heb het ook wel eens overwogen, maar me gevoel blijft me toch tegen houden om een console te kopen voor een paar spellen die ik graag zou willen spelen

Waar ik wel eens benieuwd naar ben in Playstation Now, dan heb je de mogelijkheid heel wat PS3 en PS4 games op je pc te spelen (streamen)

https://www.playstation.c...station-now/ps-now-games/

[Reactie gewijzigd door Sinester op 22 juli 2024 14:34]

Nou wat let je :) start die gratis trial maar zou ik zeggen. Bij gebrek aan een echte PlayStation een prima optie om toch de games te kunnen spelen.
Heb het geprobeerd maar TLOU spelen gaat niet bepaald vlekkeloos, en ik heb toch best een krachtige internetverbinding.

Je kan beter goedkoop een 2e hands PS op de kop tikken.
Naar mijn mening, 2e hands ps4 van een tweaker en de spellen uit 2e hand gaat je uren spelplezier opleveren. Ik ben een redelijke single player casual gamer Geen console gezien buiten nintendo tot de Wii. Toch ps4 aangeschaft en hoewe ik me erg vermaak met GTA V, Assassins Creed games, juist de PS exclusives zoals the Last of Us, horizon zero dawn, uncharted collection en 4 zijn het zo waard
Het is qua exclusives sowieso de moeite waard. Of je wacht even tot het najaar (Black Friday, feestdagen), komen er vast wel weer een rits goede aanbiedingen.
Zou het zeker doen maar als het je alleen maar om die spellen gaat kun je misschien beter overwegen een ps4 over te nemen van een tweaker (veel betrouwbare tweakers hier) en die dan weer te verkopen zodra je het gehad hebt. Uncharted en the last of us waren voor mij reden genoeg om een ps4 te halen maar inmiddels ligt ie nu te verstoffen. Ik zou hem zelf alleen niet weg doen vanwege een aantal couch-coops die ik heb. Spellen als uncharted en the last of us (1) zijn vrij oud en daardoor goedkoper en tweedehands al helemaal door een overschot in aanbod.
Welke couch coop games als ik vragen mag?
Realiseer me net dat coop niet de juiste benaming zou zijn voor de volgende titels, maar je begrijpt het wel. Met name Fifa en GT Sport. Kan ook niet wachten op Soul calibur 6 die gepland staat voor dit jaar, speel ik al sinds deel 1 op de ps1. Daarmee dek je de genres race, sport en vechtspellen. Shooters vind ik niet zo leuk in splitscreen dus als ik die uberhaupt speel dan is het vaak op de pc.

[Reactie gewijzigd door Emir55555 op 22 juli 2024 14:34]

Ik zag die beelden en dacht meteen hetzelfde. Maar eens op zoek naar een nette 2e hands denk ik.
Ik heb een tijdje een PS4 te leen, naast m'n PS3. En ja, de beelden en sfeer in sommige games zijn verbluffend. Echter voor sommige games heb je niet altijd een high-end game machine nodig.

Ik wil zeggen dat de PS3, voor mij, plezieriger in gebruik is. De sociale (community) functies op de PS4 en het 'gepush' van berichten kan ik missen als kiespijn. Ook het feit dat een spel op de PS3 online te spelen is. Terwijl op de PS4 je een Plus-pakket moet hebben. Voor mij is de PS4 veel te commercieel gedreven.
De PS3 is meer game gericht. En de 4 meer als sociaal platform.

Ik wil gewoon het apparaat starten en spelen. Op de PS4 vind ik dat onplezieriger.
Ik heb alle social opties van de PS4 volledig dicht gezet en krijg nooit ook maar enig berichtje of social meuk binnen whatsoever.

En opstarten? Wasda? Nog voor dat mijn projector beeld geeft staat de PS al te trappelen om te beginnen. :P

En dat vroeger online gratis was is wel leuk maar dat zal toch ergens van betaald moeten worden. Eerder bracht je een game uit, gooide er nog 1 of 2 patches achterna en je kon te genieten van je geld als gamedeveloper. Nu moet je complete serverparken onderhouden met een 99.999999% uptime om het online gedeelte te hosten.

En plus is 100 euro per jaar ofzo, als dat een serieus obstakel is moet je je wellicht afvragen of het handig is om überhaupt je geld aan games te besteden. ;)

En de PS3 en PS4 zijn beide net zo hard commercieel hoor, maar blijkbaar hebben ze het voor jou beter verborgen met de PS3, het is dan ook een bedrijf met winstoogmerk niet een groep hippies die enkel de wereld blijer wil maken met spelletjes. :P

Als je geen PS4 wil okay, maar zeg dan gewoon ik "ik wil geen PS4" de redenen die je er voor aandraagt raken kant noch wal iig. Ik start namelijk mijn PS4 en speel en ws een stuk sneller dan met de PS3. :)

Dus ik betwijfel of je er ooit echt een geleend hebt eigenlijk....
waarom zou je iemands woorden in twijfel trekken? Komt niet erg sociaal over van je.
Verder is een plus abonement dichter bij de 50 euro dan 100 euro.

Overigens ben ik het je inhoudelijke deel eens. De servers moeten betaald worden en ik heb nimmer een sociaal bericht. Ik heb ook alles dichtzitten. Verder start de PS4 in de game bij opstarten waar hij gebleven was. De PS3 moet helemaal opnieuw de game laden. Dus dat argument van snel spelen is juist een argument op de PS4 te nemen.
Haha da's waar maar ik neem ongeveer 50% van beweringen op internet met minimaal een flinke korrel zout.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat iemand die daadwerkelijk een PS4 gebruikt heeft tot die conclusie kan komen. ;)
en die conclusie snap ik ook ;-)
Ik moet bekennen dat Uncharted 4 een hoofdreden is geweest dat ik een PS4 heb aangeschaft, geen spijt van gehad!

Echter moet ik nog wel deeltje 1 van The Last of Us spelen, deze is helemaal aan me voorbij gegaan!
Als je dan toch die overweging maakt zou ik gelijk kijken voor een PS4 pro ;-) speelt toch wat soepeler en als je een 4k scherm hebt dan zijn de graphics toch een stuk mooier (Y)
Tv, of die 4k kan zou ik niet weten, die gaat alleen aan als er Formule 1 op is :P
Uncharted was voor mij de reden om een PS4 te kopen. Ik vermoed dat de 'verbeteringen'met een PS4 niet genoeg zijin om een pro te kopen. Deze wordt dus gewoon op de PS4 gespeeld.
Niet relevant eigenlijk, want kan ik op de opvolger van de PS4 de games spelen die ik nu wil spelen? Ik wil hoe dan ook niet nog 2 jaar wachten om daar achter te komen.
Nou ik denk dat dat wel meevalt, ik denk niet dat we voor eind 2020/begin 2021 een PS5 gaan zien, en na die tijd blijven er nog zeker een jaar of twee games voor de PS4 uitkomen, net zoals het bij de PS3 ging. Tegen die tijd koop je met een PS4 Pro gelijk een backlog van een stuk of 50 uitstekende exclusives van de afgelopen 8 jaar ofzo. Dat er iets nieuwers en beters is betekent echt niet dat de huidige PS4 en alles wat je er op kunt spelen ineens minder leuk zijn natuurlijk...
Strict gezien is een game altijd CGI :P. Maar shot 1 en 2 komen van een een voorgefilmde scene. Waar ze wel heel goed in zijn is (zoals ook in het artikel is genoemd) motion capturing en daarbij face capturing.
Deel 1 heb ik denk maar 20 minuten gespeeld, ik snap nooit echt welke precieze kant ze nu op willen gaan met zulke 'realistische' RPG's. Neem nu de trailer met die scene onder die auto, 1 gast krijgt 2 kogels en is afgelopen, zij wordt vervolgens flink afgerost, niets aan het handje. Voelt voor mij altijd als zo'n uncanney valley gebied bij zulke RPG's (uncharted, tomb raider), zeker gecombineerd met altijd de 'gescripte' manieren van lopen of klimmen (absolute vrijheid bestaat niet).

Goed, ik kijk zulke games achteraf wel via een speedrun of playthrough (of zoals bij GOW, cinematics), grafisch toch altijd zeer indrukwekkend en mocht het verhaal beetje interessant zijn, nog leuk om te kijken ook.
Ik wil je echt sterk aanraden even door dat eerste stukje zure appel heen te bijten en vol te houden. Persoonlijk speel ik bijna nooit single player spellen omdat het mij te snel 'meer van hetzelfde' is. TLOU is in mijn ogen echt uniek in hoe het je enorm mee sleept in het verhaal. Het voelt in het begin wellicht wat traag maar vertrouw me, je wil dit spelen.
Verhaal trekt me niet (heb de playthrough al gezien), gameplay niet (voelt voor mij enorm liniair), ik ben echt geen 'realistische' RPG fan (verre van). Realistische setting komt bij altijd te beperkend over, zowel in films als in games, precies hetzelfde wat ik al had in de tijd van Uncharted.

Dan ben ik meer van de AC en FF, hoewel primair liniair heb je zoveel meer vrijheid in regeltjes en style.
Mjah, de demofootage is wat dat betreft niet echt goed te beoordelen. Zou ook wat lullig zijn dat Ellie na de eerste kogel al dood is, beetje korte footage ;)

In TLOU1, zeker als je het op hard speelt (wat mij betreft de beste modus) of nog moeilijker, dan is het spel vrij realistisch als het gaat om de damage die je uitdeelt en zelf kan ontvangen. Op medium en easy is het toch meer een veredeld schietspel met genoeg ammo; en dan wordt het toch meer een wat te veel op Uncharted lijkende shooter. Op hard (je kan overigens ook nog kiezen om met/zonder listening mode (soort radar) te spelen) heb je toch al snel het gevoel dat elke kogel telt, en moet je sommige delen wel op stealth spelen omdat je simpelweg het niet overleefd als je 'guns blazing' de vijanden benaderd. Ik ga er van uit dat dat in TLOU2 niet anders zal zijn.
Zo gaat het sinds jaar en dag toch ook bij films. In Star Wars schieten de Stormtroopers altijd mis maar één slecht gemikt schot en ze vallen bij bosjes. Het moet je als kijker (en in dit geval als speler) een gevoel van superioriteit geven. Het geval dat je het áánkan. En anders de moeilijkheidsgraad hoger zetten, dat kan ook :)
Neem je precies het voorbeeld waar het dus juist niet realistisch is, star wars is scifi, fantasy, met z'n heel eigen style aan regeltjes (geluid in de ruimte) en manier van vechten (pistool vs compleet army).

Maar een game die juist zo dicht bij de realiteit wil blijven (net als tomb raider), vind ik juist veel minder kloppen dan stormtroopers die altijd misschieten.
Oh ja nee Last of Us is natuurlijk het toppunt van non-fictie .... :-) vollédig realistisch, een wereldwijd virus dat mensen muteert en alleen 1 meisje van 14 immuun blijkt te zijn en alles overleeft wat haar aangedaan wordt.

/sarcasme ;)
Misschien waren er nog wel andere immuun maar zijn die al overleden voor ze dit wisten :p Natuurlijk is het niet realistisch als het maar één iemand is.

Ik kijk wel uit naar dit spel zeg! Het eerste deel, hoewel ik het einde al iets voorzag sleepte me het me wel erg mee. Heel benieuwd naar wat dit verhaal doet.
Immuun blijkt : je zult het spel echt toch zowat tot het einde moeten spelen om dit te snappen.
Meer kan ik niet zeggen want hier op reageren is eigenlijk al een spoiler...

En geloof me het is echt de moeite waard.
Nou ja, als ze de énige was zou de rest van de mensheid uitgestorven zijn en dat is niet zo. Het is redelijk spoilervrij en na 30 minuten spelen al redelijk duidelijk waarom Ellie belangrijk is.
Hmm, als het relalistisch was, valt het niet te spelen!
Misschien een game, waarin je 'realistisch' neergeschoten kan worden. Maar dan, ook game over! Einde spel. Spel wordt geblokkeerd, want je bent zo dood als een pier.
Klinkt misschien wat oppervlakkig, maar ik vind dat ze Elly in de beelden die tot nu toe zijn uitkomen wel heel 'lelijk' hebben gemaakt. Van mij hoeven personages er echt niet uit te zien als modellen, integendeel. Maar op 1 of andere manier ziet haar gezicht er een beetje vreemd uit, heel anders dan in het eerste deel. Ik snap dat er 5 jaar verschil in zit, maar het lijkt wel een heel ander persoon. Maakt het voor mij ook wat moeilijk om gelijk binding te krijgen met het hoofdpersonage. Ook de neus van Dina leidde mij wat dat betreft ook redelijk af.
Ben het niet met je eens :p Vind Ellie er best leuk uitzien. Het is een zware wereld en geen vergelijking met hoe wij het hebben.

Maar neem eens foto's van jezelf met de leeftijden van Ellie, dan zie je ook een heel groot contrast. Je verandert daar nog best veel.
Hoe dan ook kijk ik enorm uit naar dit spel :)
Lijkt me vrij obvious dat dat volkomen bewust zo gedaan is. Het straalt er echt op alle mogelijke manieren van dit spel af dat ze een wereld + karakters willen scheppen die verre van 'mooi' of 'leuk' is. De sfeer van dit spel vraagt echt totaal niet om een karakter dat is gemodelleerd naar een schattig meisje met een leuk gezichtje.
de gameplay beelden zijn echt indrukwekkend. Vooral de continue wisseling tussen stealth en brute force is erg gaaf en zorgt voor dynamische gameplay en een goede flow. Normaal gezien ben ik altijd sceptisch over dit soort beelden en of de daadwerkelijke gameplay zo gaat zijn, maar gezien TLOU1 en de track record van Naughty Dog durf ik deze wel aan. Instant buy als de game uit komt.
Toch heb ik wel een beetje twijfels bij deze gameplay, zelfs ondanks dat ik TLoU (1) ook heb gespeeld en heel indrukwekkend vond. Het stukje dat ze zich onder de bus verstopt en eronder weg wordt gesleurd vind ik iets te perfect getimed om realistisch te zijn, gezien je volledige vrijheid hebt en ook helemaal niet onder die bus kan gaan liggen :P
Ik ben het met je eens, toch denk ik dat het toch echt gameplay beelden zijn. Als je er bijvoorbeeld voor zou kiezen om niet onder de auto te gaan dan zal je ook niet hoeven te schieten maar je enemy's kijken en zoeken waarschijnlijk nog steeds onder auto's. Je kunt als ontwikkelaar ook de speler dwingen om bepaalde acties uit te voeren, men heeft niet voor niets het liggen toegevoegd. Hier kan men dan gemakkelijk op inspelen tijdens interactie.

Ik hoop in ieder geval dat de game in de buurt komt van wat we gezien hebben, en niet dat ze zaken moeten gaan schrappen omdat het te lastig wordt voor de PS4. Maar ik heb er alle vertrouwen in. Nu nog een release datum :)
Je kan toch ook niet kiezen tussen of de verbannen prinses iets krijgt met de held in de Tempest? Of de relatie die zich vormgeeft in Hamlet? (Bijde Shakespeare btw)

Een Schrijver wil een verhaal vertellen en het is zijn goed recht om zelf te bepalen hoe hij of zij het verhaal schrijft. De lesbiesche gevoelens van Ellie zijn niet geforceerd dus het is naar mijn mening ook geen SJW forcering. Als je het niet eens bent met dat verhaal houd niemand je tegen om part 2 niet te kopen.

Als laatste moet je nier liegen over wat je vind over homosexualiteit. Je zegt er niks tegen te hebben maar je wil het liever niet zien ;) en dat is ook niet erg gezien jij het recht hebt om te vinden van homosexualiteit wat jij wil (en iemand die zijn mening naar jouw forceerd moet je negeren) zolang je maar niet discrimineerd ;)
Je kan toch ook niet kiezen tussen of de verbannen prinses iets krijgt met de held in de Tempest? Of de relatie die zich vormgeeft in Hamlet? (Bijde Shakespeare btw)

Een Schrijver wil een verhaal vertellen en het is zijn goed recht om zelf te bepalen hoe hij of zij het verhaal schrijft. De lesbiesche gevoelens van Ellie zijn niet geforceerd dus het is naar mijn mening ook geen SJW forcering. Als je het niet eens bent met dat verhaal houd niemand je tegen om part 2 niet te kopen.

Als laatste moet je nier liegen over wat je vind over homosexualiteit. Je zegt er niks tegen te hebben maar je wil het liever niet zien ;) en dat is ook niet erg gezien jij het recht hebt om te vinden van homosexualiteit wat jij wil (en iemand die zijn mening naar jouw forceerd moet je negeren) zolang je maar niet discrimineerd ;)
Ja dat begrijp ik, en ben met dat ook helemaal eens, maar vind wel jammer dan er steeds minder spellen dan over blijven voor mij en vele andere omdat je geen optie heb.

En in boeken kan je maar een verhaallijn aanhouden en zelfde met series en films, maar met spellen kan je meerdere verhaallijnen doen, en ook erg kleintjes zo als geslacht.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 14:34]

En in boeken kan je maar een verhaallijn aanhouden en zelfde met series en films, maar met spellen kan je meerdere verhaallijnen doen, en ook erg kleintjes zo als geslacht.
Geslacht is niet een klein iets. In een verhaal veranderen of iemand een man of vrouw is maakt nogal een verschil. Wat jij bedoeld is seksuele geaardheid. Ook dat is niet zomaar een klein iets. Iemand zijn seksuele geaardheid kan toch zorgen voor een hele andere backstory, motivering en keuzes.
Zoals het er nu naar uit ziet gaat de Last of Us 2 over het volwassen worden van Ellie. Daar zit een tweestrijd tussen alledaagse dingen die wij kennen, zoals liefde en lust, het vechten met gevoelens, maar ook intens geweld wat het onder druk zet. Dat dat verhaal jou niet zint, prima. Niet spelen. Je kunt ook niet bij bijvoorbeeld TLOU1 zeggen: ik wil de game spelen zonder dat persoon x dood is gegaan. Dit soort gebeurtenissen beinvloeden het verhaal, en dat is het verhaal wat ND wil vertellen.
En waarom is geslacht niet een klein iets? Dit soort opmerkingen zorgen weer voor een kloof tussen man en vrouw. Veel liefdes verhalen zijn geschreven in tijden dat homoseksualiteit niet normaal was en daarom is het vaak man / vrouw. Als men alleen maar het geslacht weer benadrukt krijg je weer van die onzin over mensen die zich geen man of vrouw voelen. Soms wordt ik wel moe van al die discussies, men wil als vrouw dezelfde rechten hebben, waar ik het helemaal mee eens ben. Maar veel vrouwen willen alleen op dezelfde manier behandelt worden als het hun uitkomt.

Veel mannen vinden het daarnaast niet erg om twee vrouwen te zien zoenen, maar zodra het twee mannen zijn is het een ander verhaal. Als de ontwikkelaars dit hadden gedaan, denk ik dat men veel meer kritiek had gekregen, ook van gamers.
Naast je verhaal zul je ook moeten kijken wat de doelgroep is, het is en blijft natuurlijk wel een game. En er zal er uiteindelijk toch geld verdient moeten worden. Je wil niet je hele doelgroep afschrikken om een statement te maken.
Je verward ook geslacht met seksualiteit. Zeg maar wat jij liever aan je zelf veranderd: je geslacht of je seksualiteit? Het een houdt een operatie in, het andere een verandering in wie je liefhebt. Lijkt me een makkelijke keuze, ik ben nogal gehecht aan mijn jongeheer.
Ik verwar helemaal niets met elkaar, en jij begrijpt mijn reactie waarschijnlijk niet. Ik verander liever niets aan mijzelf. Ik ben tevreden over mijn geaardheid en geslacht. Maar dat is niet iedereen, men kan op hetzelfde geslacht vallen, maar men kan ook het gevoel hebben in het verkeerde lichaam geboren te zijn. En soms zijn deze zaken ook met elkaar verbonden en dat is iets wat jij vergeet.
Tegenwoordig is het uiterlijk ook makkelijk te veranderen zonder meteen zonder je jongeheer door het leven te gaan. Van de buitenkant en met kleding aan zie jij het verschil echt niet meer.

Daarnaast gaat het AmigoWolf over het feit dat de makers van een game zowel een mannelijke als een vrouwelijke character kunnen gebruiken in een verhaallijn en de keus bij de speler ligt. Dit is bij sommige games inderdaad mogelijk, kijk maar naar de nieuwe Assassin's Creed Odyssey. Als er dan uiteindelijk gekozen wordt dat de character op hetzelfde geslacht valt dan hou je echter hetzelfde probleem.
Sorry hoor, maar kunnen we ophouden met alles SJW te maken? TLOU gaat over Joel en voornamelijk Elly. De een is een man, de ander een opgroeiende vrouw. Dat verhaal is zo geschreven. Punt.

Of Elly dan wel of niet op vrouwen valt zijn nieuwe keuzes, daarin hadden ze nog wat artistieke vrijheid, maar het geslacht nu in een sequel wijzigen slaat helemaal nergens op.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 22 juli 2024 14:34]

Sorry hoor, maar jij reageert weer op mijn reactie dat ik geslacht en seksualiteit verwar. Als ik daar een reactie op geef, dat jij mij waarschijnlijk niet goed begrepen hebt hoef je niet op deze manier te reageren.

Ik ben het ook helemaal niet met AmigoWolf eens, en het zal mij worst wezen op wie Ellie valt. Jij begrijpt gewoon niet wat hij ermee bedoelde en je begint over het onderscheid van geslacht en seksualiteit. Alsof mensen het onderscheid niet kennen..

Daarnaast lees je op internet meer reacties die het jammer vinden dat je waarschijnlijk alleen als Ellie kunt spelen en niet als Joel, zoals in deel een. Dus blijkbaar zit niet iedereen er op te wachten als vrouw te spelen.
Je stelt zelf meteen dat ik jouw reactie niet begrijp, maar je gaat compleet voorbij aan het feit dat jij mijn eerste reactie niet begrijpt. Zullen we daar eerst beginnen? Amigawolf stelt dat geslacht maar een klein detail is wat je snel en makkelijk kunt veranderen. Mijn respons is dat dat niet zo snel gaat. Geslacht is een redelijk fysiek vaststaand iets wat alleen operatief veranderd kan worden. Nu van Elly dus optioneel een jongetje maken, zoals AmigaWolf stelt zou ik dus heel vreemd vinden als het verhaal dat niet verklaart of toelaat.

Sexualiteit is wel iets anders. Je sexualiteit kun je wat makkelijker veranderen omdat het minder fysiek vaststaat, maar meer mentaal en gevoelsmatig. Een opgroeiende vrouw laten experimenteren met sexualiteit of daar in het verhaal keuze in bieden zou zeker makkelijker kunnen. Dan nog hangt dat af van het verhaal dat de schrijvers willen vertellen en als voor de verhaallijn het belangrijk is dat Elly een lesbische relatie krijgt dan vinden zij dat dus zo.

Dat heeft dus niet met een kloof tussen man en vrouw te maken, maar puur met het feit dat we geboren worden met XY of XX in de opties. Jij reageerde dus vanuit een compleet sociaal (en ook een tikkeltje SJW) perspectief, terwijl ik het daar niet over had. Kortom, begin eerst eens bij jezelf en probeer te begrijpen wat een ander nou precies bedoelt. Als je dat niet duidelijk is van mijn eerste comment kun en mag je om opheldering vragen. Dat werkt vaak beter dan er met gestrekt been invliegen (en door dat niet te doen kom je ook meteen minder SJW over).

Daarnaast, en dat is dan het enige wat on topic is: TLOU1 was voornamelijk een spel rondom Joel, hij was de protagonist, ook getuige aan de Prelude van de game. Maar in zeer beperkte mate kun je met Elly spelen in deel 1. Het verhaal focust wel veel op Elly, ze is zeker ook hoofdpersoon, maar de speler ziet het verhaal door de ogen van Joel. Als nu deel 2 zich meer richt op Elly lijkt mij dat helemaal prima. Tuurlijk hoop ik ook dat Joel in TLOU2 zit, maar het verhaal en de toekomst van Elly lijkt me nu interessanter. Het verhaal van Joel was redelijk full-circle, van Elly begon het net pas. Nu, in deel 1 kon je niet kiezen met wie je wilde spelen, want dat zou het verhaal denk ik niet dezelfde impact hebben kunnen maken. Ik zie niet in waarom dat in deel 2 dan wel ineens zou moeten of waarom we dat moeten verwachten. Naughty Dog heeft allang bewezen een knap en meeslepend verhaal in een game neer te kunnen zetten. Met TLOU1 hebben ze dat tot een kunst verheven en op mij een impact gemaakt die ik niet van welk ander spel ook heb mogen ervaren. En ik weet dat dat lang niet alleen voor mij geldt. Zullen we hun dan nu vertrouwen en hopen dat ze weer een meesterwerk afleveren, ipv over alles SJW te gaan klagen?

[Reactie gewijzigd door cmegens op 22 juli 2024 14:34]

"Als laatste moet je nier liegen over wat je vind over homosexualiteit. Je zegt er niks tegen te hebben maar je wil het liever niet zien ;)"

Ik weet niet in hoeverre je de beschuldiging van liegen meent, maar ik denk dat als dat zo is je beschuldiging geen vaste grond heeft..

Ik ben zo enorm voorstander van open seksualiteit en de vrijheid van keuze hier in dat ik soms wel een doordraaf in het verdedigen van deze groep mensen die ook gewoon recht hebben op de liefde waar ze naar verlangen.

MAARRRR...

Als ik twee tongende mannen zie dan vind ik dat toch niet fijn om te zien. Men kan dat hypocriet noemen, maar respecteren en omarmen is niet perse een onafscheidelijke tandem. En toch zal ik ten alle tijde ten strijde trekken om voor hun vrijheden op te komen..

[Reactie gewijzigd door Liberteque op 22 juli 2024 14:34]

En vind je dan ook dat er een optie moet zijn om heteroseksualiteit uit te schakelen omdat het voor sommigen meer normaal is om relaties tussen gelijk geslacht te hebben of te zien?

|:(
Als de inhoud van het spel je niet aanstaat, speel je het gewoon niet. Ga je ook om een aangepaste versie van een boek of film vragen als daar homoseksualiteit in voorkomt?

Daarbij is het iets volslagen normaals dat bij mensen voorkomt. Waarom zou het dan niet ook in een spel mogen zitten?

En wat bedoel je met een 'onwetend kleine groep'?

[Reactie gewijzigd door Commendatore op 22 juli 2024 14:34]

Nee bedoelde "ontzettende kleine groep", mijn fout, heb het al aangepast.
Ik zie in reallife ook geen optie om homosexualiteit uit te schakelen. Waarom zou je het in godsnaam willen. Liefde is universeel. Of dat nou tussen mensen van het zelfde geslacht is of niet.
Dit had je al sinds de dlc van deel 1 kunnen verwachten...
Ik kijk ook ontzettend hard uit naar deze titel. De eerste game was fantastisch. Er zijn weinig andere titels waarbij zowel de single- als multiplayermodus me uren plezier hebben bezorgd.
Instabuy!!!!!!!!

zoveel uur gestoken in de PS3 versie en in de remaster op PS4. De sfeer van die game is goud. Hoop echt dat ze alle verwachtigen waar kunnen maken, maar de preview laat wel echt weer een stukje vakwerk zien :)
Kan niet wachten tot deze in mijn console zit. Na het zien van de demo had ik gewoon kippenvel.

Ps. dat ie niet dit jaar zou uitkomen was wel duidelijk. Ik verwacht nog altijd dat hij in de zomer (juni/juli) 2019 op de schappen zal liggen.
Voor mij het spel waar ik het meest naar uit kijk!
Deel 1 staat nog steeds op eenzame hoogte qua sfeer en emotie. Geen enkel spel dat ik heb gespeeld komt ook maar in de buurt van de sfeer die Naughty Dog weet neer te zetten van een post-apocalyptische wereld.

Dit wordt voor mij dan ook een aankoop op de eerste dag + 2 dagen vrij van het werk nemen zodat ik 'm in 1 ruk kan uitspelen... (en vervolgens in een hoekje zitten huilen dat ik waarschijnlijk weer 6+ jaar moet wachten op een vervolg)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.