Door Jurian Ubachs

Redacteur

The Last of Us Part II Preview

Alvast twee uur op jacht met Ellie

26-09-2019 • 17:00

142

Multipage-opmaak

Een bijna normaal leven

Titel The Last of Us Part II Box The Last of Us Part II
Platform PlayStation 4
Ontwikkelaar Naughty Dog
Uitgever Sony PlayStation
Releasedatum 21 Februari 2020

Op de E3 van 2018 pakte Sony PlayStation groots uit met de eerste beelden van The Last of Us Part II. Staand in een op de game gebaseerde feestzaal zag het publiek hoe een jongvolwassen Ellie een innige kus deelde met een ander meisje. De scène was prachtig en doorspekt met emotie. Hij herinnerde iedereen aan de reden waarom The Last of Us zo'n fantastische game was, en maakte de honger naar het tweede deel alleen maar groter. Alleen ... toen bleef het stil. Liefst zestien maanden lang liet Naughty Dog niets van zich horen. Tot deze week. De releasedatum werd bevestigd, er werd een nieuwe trailer uitgebracht, en in Los Angeles mocht een selecte groep media, waaronder Tweakers, alvast twee uur aan de slag met de nieuwe game.

"The Last of Us was een game die ging over de relatie tussen ouder en kind, en over hoe ver een mens gaat om zijn kind te beschermen", schetst regisseur Neil Druckmann van Naughty Dog. "Part II is gebouwd op dezelfde pijlers als het eerste deel, wat betekent dat emotie en de ontwikkeling van de personages centrale elementen zijn. Iedereen is ooit in zijn leven weleens woedend geweest. The Last of Us Part II gaat in op de vraag hoe ver je zou gaan om die woede te vertalen naar actie. Hoe ver zou je gaan om gerechtigheid te krijgen voor onrecht dat jou of een van je geliefden is aangedaan?" Met deze vage omschrijving worden we richting de consoles gestuurd.

De eerste game vertelde het verhaal van hoe de twee hoofdpersonages van de game, Joël en Ellie, elkaar ontmoetten en samen door de Verenigde Staten trokken. Aan het einde van de game nam Joël een beslissing met vergaande gevolgen, maar aan het begin van The Last of Us Part II blijkt die keuze niet per se nadelig uit te pakken. Joël en Ellie zijn in Jackson gaan wonen, een goed beveiligde en dus veilige plek om te verblijven. In Jackson blijkt het leven bijna normaal. Mensen hebben werk en onderhouden een sociaal leven. Er lijkt sprake te zijn van enige wederopbouw.

Dat geldt ook voor Ellie. De nu 19 jaar oude jongedame heeft hobby's, vrienden en een meer dan vriendelijke interesse in Dina, met wie ze in de openingsfase van de game op patrouille gaat. Jackson heeft rondom de nederzetting verschillende 'lookouts' opgezet, waar via een logboek wordt bijgehouden hoe het is gesteld met de veiligheid. In zo'n logboek lezen we wie de patrouilles uitvoerden en wat de bijzonderheden in de omgeving waren. We lezen hoe Joël niet al te lang geleden een paar Clickers heeft uitgeschakeld, maar op de meeste dagen is er sprake van een 'All Clear'.

Dat lijkt ook nu het geval, maar de schijn bedriegt. Een ogenschijnlijk rustgevend ritje te paard door een idyllisch ogende omgeving wordt verstoord door onheil. Een aangevreten karkas van een eland brengt Ellie en Dina op het spoor van een groep Infected. Net als in het vorige deel heb je daar allerlei varianten van. In de supermarkt die Ellie en Dina onderzoeken, blijkt een aardig aantal 'Runners' te zitten, alsmede een paar 'Clickers'. Heb je The Last of Us gespeeld, dan weet je absoluut nog wat Clickers zijn, want hun geluid gaat je niet in de koude kleren zitten. We waren dan ook niet heel blij met ons weerzien met deze monsterlijke wezens. Toch is er wel iets veranderd. Waar Joël en Ellie in het eerste deel vooral vluchtten voor de Infected, zijn Ellie en Dina er nu juist naar op zoek.

Ellie en Dina op patrouille

Het jagen op de Infected tijdens de patrouillemissie is de eerste kennismaking met de combat in The Last of Us Part II, en daarin is het een en ander veranderd. De game is in enkele opzichten wat meer een actiegame geworden. Vooral de aanwezigheid van een 'dodge-knop' is daarbij belangrijk. Hij maakt confrontaties met Infected en andere vijanden heel anders. Waar je in de vorige game maar beter een goed hand- of vuurwapen kon hebben, kan Ellie heel aardig uit de voeten met alleen haar mes. Het ontwijken van aanvallen is daarbij belangrijk, net als het uit balans brengen van vijanden. Zodra een vijand uit balans is, kan Ellie flink veel schade aanbrengen met haar steekwapen.

Dat is handig, want ook in The Last of Us Part II ligt de munitie niet per definitie voor het oprapen. De makers spoorden ons aan veel te onderzoeken, want de spelwereld verbergt veel plaatsen waar je handige items kunt vinden, en ook munitie. Het geruisloos uitschakelen van vijanden heeft de voorkeur, om zo te voorkomen dat je anderen attendeert op je aanwezigheid, maar dat lukt niet altijd. Als het toch op schieten aankomt, kun je maar beter de nodige kogels achter de hand hebben, anders is het snel afgelopen met Ellie, ook al is ze een stuk dodelijker dan in het eerste deel.

Upgrades

Zo ver komt het in de besneeuwde gebieden rond Jackson niet. De Runners en Clickers laten zich makkelijk genoeg afmaken door de sluipende Ellie en Dina. Tijdens hun onderzoek stuiten ze ook op de nodige handige onderdelen en medicijnen. De onderdelen maken het voor Ellie mogelijk om wapens te upgraden, op speciale werkbanken. Je kunt bijvoorbeeld de stabiliteit van een wapen vergroten, of het aantal kogels per clip verhogen. Je geweer kun je voorzien van een scope, en zo zijn er meer opties. Een leuk detail is dat als je iets verandert aan een wapen, die verandering vanaf dat moment daadwerkelijk zichtbaar is. De medicijnen die je vindt, maken het mogelijk om Ellie zelf te verbeteren. Zo kun je bijvoorbeeld de snelheid verhogen waarmee Ellie kan bewegen terwijl ze de 'Listen'-functie gebruikt.

The Last of Us Part II

Die laatstgenoemde functie is bekend uit de eerste game. De werking ervan komt erop neer dat Ellie door extra goed te luisteren de positie van vijanden door muren heen kan zien. Heel handig, want het laatste wat je wilt, is verrast worden door een Clicker die je niet in de gaten had. Bovendien is het vaak slim om een route langs de diverse vijanden uit te stippelen. De beste volgorde leidt er vaak toe dat je ze allemaal te grazen kunt nemen, zonder dat ze het van elkaar door hebben. Dit systeem is niet nieuw voor The Last of Us. Afgaande op de twee levels die we hebben kunnen spelen, blijft het echter een belangrijk hulpmiddel.

Vlinders in de buik

De eerste van die twee missies eindigt als Ellie en Dina een schuilplaats van een van hun metgezellen uit Jackson vinden. De recent overleden Eugene was weliswaar 'nogal een rare', maar wel erg handig. De dames ontdekken dat Eugene een verborgen schuilplaats had, onder een bibliotheek in een naburig stadje. "Wat denk je dat het is?", vraagt Dina zich af. "Een sex-den natuurlijk", grapt Ellie. "Ik hoop het. Voor hem dan. Eugene was altijd zo eenzaam", reageert Dina. De twee openen de deur en zien ineens een groot aantal inmiddels dode wietplanten. Nader onderzoek levert niet alleen een bedenkelijke pornocollectie, maar ook enkele voorgedraaide joints op. Twee tieners zouden geen twee tieners zijn als er daar niet eentje van werd aangestoken. Terwijl Ellie en Dina genieten van de pretsigaret gaat het gesprek terug naar een zoen, waarmee zeer waarschijnlijk de zoen wordt bedoeld die op de E3 van 2018 al door Sony PlayStation werd getoond. "Wat voor cijfer zou je die zoen geven", flirt Dina. "Geen. Je zei namelijk dat een vergissing was ..." In de momenten daarop wordt duidelijk dat dat wel meevalt.

Bovenstaande in het Nederlands uitgeschreven zinnen uit de conversatie tussen Ellie en Dina klinken misschien wat corny, maar geloof ons als deze scène al meteen voor een piekmoment in de beleving zorgt. Het licht ongemakkelijke schouwspel, de voelbare spanning, het over en weer flirten: we kregen zelfs plaatsvervangend vlinders in de buik. Een nagenoeg perfect samenspel van cinematografie, animatie en dialoog is daar uiteraard debet aan. We hebben nog maar twee uur van de game gezien, maar als deze scène een indicatie mag zijn, trekt Part II de lijn van het origineel moeiteloos door en wordt The Last of Us Part II op het gebied van meeslependheid en emotie een van de beste games ooit.

The Last of Us Part II

Jagen en opgejaagd worden in Seattle

Met de intieme momenten tussen Ellie en Dina eindigt de eerste speelbare missie van deze previewsessie. Duidelijk is, zo verklapt Naughty Dog, dat er daarna in Jackson iets gebeurt. Wat, en wie erbij betrokken is, krijgen we uiteraard niet te horen. Als we de game echter hervatten, is er behoorlijk wat tijd verstreken en is Ellie niet meer in de buurt van Jackson, maar in de buitengebieden van de Amerikaanse stad Seattle. Het spoor van de personen die verantwoordelijk zijn voor de gebeurtenissen in Jackson leidt hier naartoe. Dat is onfortuinlijk, want Seattle is in handen van de 'WLF', een groepering die elke buitenstaander zonder pardon aanvalt.

Dit keer heeft Ellie niemand bij zich, dus staat ze er alleen voor. Het goede nieuws is dat ze, wat verder in de game dus, een aantal nieuwe wapens en mogelijkheden tot haar beschikking krijgt. Denk daarbij aan een mijn die ze kan plaatsen en die explodeert als er vijanden in de buurt komen. Belangrijker is echter de vondst van een boog. Samen met silencers op pistolen stelt de boog je in staat vijanden in stilte neer te schieten. Dat is verdomd handig, zo leren we al snel, want in open gevechten terechtkomen wil je voorkomen, zeker in deze fase van het spel.

The Last of Us Part II

Dat heeft alles te maken met de menselijke vijanden die in Seattle rondlopen. Deze lieden zijn stukken gevaarlijker dan de Runners en Clickers rond Jackson. Ze zijn bewapend, schieten vrij vaak raak en doen hun uiterste best om Ellie in te sluiten als ze eenmaal met haar in een vuurgevecht zijn. Dat kan Ellie aardig goed voorkomen, door gebruik te maken van haar Listen-vaardigheid en te zorgen dat ze uit het zicht blijft. Maar dat is soms niet genoeg. De vijanden hebben namelijk honden bij zich, en zodra die honden aanslaan, laten hun baasjes ze los. Je kunt dan wel wegsneaken, maar de honden blijven Ellies spoor volgen. Pas als zij hun aandacht afleidt door een fles of steen ergens naartoe te gooien, raken zij het spoor bijster.

Uitdagend

Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Helemaal ongezien langs alle vijanden komen, is uitdagend. Ze tactisch uitschakelen kan wel, maar het is moeilijk. Zodra je een schot lost dat niet is gedempt, komen meteen meerdere vijanden jouw kant op. Zien zij een lijk liggen, dan zijn ze ook meteen in opperste staat van paraatheid. En zelfs als je denkt 'nu heb ik ze allemaal' kan er zomaar een volgende patrouille langskomen met weer een paar extra vijanden en honden. Het betekent dat de speler in deze fase van het spel continu scherp moet blijven. Het is echter ook een fase waarin je leert dat alle tegenstanders uitschakelen niet realistisch is. Met een beperkt aantal pijlen en een silencer op je pistool die na drie of vier schoten stuk is, kun je zonder stille wapens komen te zitten. Zeker dan is ontwijken een betere strategie dan schieten.

The Last of Us Part II

Kom je alsnog in een vuurgevecht terecht, dan valt op hoe pittig het spel daarbij wordt, door de al genoemde redenen. "Als we je een tip mogen geven: wegrennen is vaak de beste strategie", gaf Druckmann ons nog mee bij de introductie. Daar hadden we wellicht iets beter naar moeten luisteren. Een voordelige bijkomstigheid is dat je, als je onverhoopt toch dood gaat, haast nooit veel opnieuw hoeft te doen. De game zet je steeds terug naar een punt waar je je kort voor je dood bevond, en in sommige gevallen blijven vijanden die je al had uitgeschakeld gewoon liggen.

Moeilijke keuzes

Wie geen trek heeft in de uitdaging van deze passages, kan een lagere moeilijkheidsgraad kiezen, maar ook dan blijft er een bepaalde uitdaging aanwezig. Dat heeft een reden, zo legt schrijfster Halley Gross ons uit. "Gamers krijgen in het spel te maken met lastige keuzes die Ellie moet maken. Een hond doden is niet leuk, maar zo'n beest levert veel problemen op in gevechten, dus het is wel slim. Dat is een voorbeeld van een keuze die je moet maken."

Meer vrijheid, nog steeds veel detail

Op basis van twee speelbare hoofdstukken is het lastig om in te schatten of The Last of Us Part II meer of minder actie zal bevatten dan het eerste deel, maar we schatten dat het laatste het geval is. In algemene zin valt op dat de game soepeler en sneller verloopt. De eerste game legde meer gewicht in alle handelingen, met een lager tempo tot gevolg. Dat kwam vooral tot uiting in de stukken waarin Joël de ene na de andere ladder moest verplaatsen. Wellicht ten overvloede: we hebben dat tot op heden nog geen enkele keer hoeven doen in The Last of Us Part II. De meeste obstakels die te maken hebben met klimmen kan Ellie zelf overwinnen, al dan niet met behulp van een touw.

Veel achtergrond

In de omgeving valt verder op dat de speler veel vrijheid heeft om te verkennen. Dat deden we in het level rond Jackson eigenlijk te weinig, maar in Seattle gingen we flink aan de slag. Al snel leerden we dat de omgeving uitkammen zeer handig kan zijn. Zo vonden we in een verborgen achterkamertje een schat aan onderdelen, medicijnen en zelfs health packs. Ook bieden deze verborgen plekken vaak wat extra achtergrondinformatie. We vonden bijvoorbeeld brieven tussen leden van de Wolves, die kritiek hadden op hoe hun soldaten te werk gingen. Het zijn kleine kruimeltjes die je niet per se nodig hebt, maar die de setting net wat meer cachet geven dan het verhaal zelf al doet.

The Last of Us Part II

Dat verhaal wordt natuurlijk ook geholpen door de audiovisuele presentatie. Grafisch doet The Last of Us Part II zeker in de tussenscènes mee met de beste games van dit moment. Daarbuiten is de game momenteel nog een beetje wisselvallig. Zo vonden we de gezichten van de personages in de gameplay er af en toe wat simpel of grof uitzien. Datzelfde geldt voor sommige details, maar genoeg aspecten zijn juist wel heel sterk. De manier waarop sneeuw van de takken van bomen valt als Ellie ze schampt met haar paard, is bijvoorbeeld prachtig. Datzelfde geldt voor het detailniveau in de spelwereld. Neem iets simpels als het 'Employee of the Month'-bord in een supermarkt, dat niet meer is bijgewerkt sinds de maand van de uitbraak van het virus, of briefjes van kinderen die de kerstman vragen om een hond omdat papa zich steeds vaker terugtrekt in zijn kamer en het kind behoefte heeft aan gezelschap ... met aandacht voor detail zit het in The Last of Us Part II wel goed.

Acteerprestaties van hoog niveau

Ook het geluid is van een prima niveau. Dat zit natuurlijk in de muziek, die over het algemeen een rustige rol op de achtergrond vertolkt. De hoofdrol is weggelegd voor de personages zelf, die veel praten. Je hoort Ellie praten met Dina, vijanden met elkaar communiceren, en ga zo maar door. Dat is allemaal prima uitgevoerd. Ook de acteerprestaties van de acteurs achter de hoofdpersonages is uitstekend. Ze zijn zelfs zo goed, dat ze het schrijfteam achter de game het verhaal hebben laten veranderen.

"Soms schrijf je een scène en geven de acteurs er een extra dimensie aan. Op die manier leerden Neil Druckmann en ik de personages gaandeweg beter kennen. Dat leidde tot veranderingen. De scène met Ellie en Dina die je in de demo van vandaag en ook in de nieuwe trailer zag, hebben we al vroeg in de productie gemaakt, maar veel later helemaal opnieuw opgebouwd. De stijl van de eerste versie sloot niet meer aan bij hoe we de personages op dat moment zagen. Ook het einde van de game is anders. We hadden bij de start van de ontwikkeling voor ogen hoe The Last of Us Part II moest eindigen, maar dat is ongeveer een jaar geleden ook helemaal herschreven en veranderd," aldus Halley Gross.

Conclusie

The Last of Us Part II hoeft waarschijnlijk weinig te bewijzen om mensen enthousiast te maken en de game te laten kopen. Het is bij voorbaat een van dé games van aankomend jaar, en het weerzien met de nu volwassen Ellie, de nog steeds in leven zijnde Joël en alle andere personages die een rol zullen spelen, belooft nu al memorabel te worden. The Last of Us Part II wordt een game die laat zien waar videogames toe in staat zijn op het gebied van storytelling, maar dat is niet bepaald een verrassing. Wat dat betreft is de meer soepele, actievere gameplay een groter nieuwtje dat we overhouden aan deze previewsessie. Die gameplay blijft verder onveranderd spannend en soms angstaanjagend, met daarbij een belangrijke rol voor zowel menselijke vijanden als de Clickers en andere Infected die Ellie en Joël tegenkomen.

In deze preview waren eerder gameplaybeelden van The Last of Us II te zien. Deze beelden zijn op verzoek van Naughty Dog offline gehaald.

Titel The Last of Us Part II Box The Last of Us Part II
Platform PlayStation 4
Ontwikkelaar Naughty Dog
Uitgever Sony PlayStation
Releasedatum 21 februari 2020

Reacties (142)

142
134
49
3
1
59
Wijzig sortering
Ik wil meer weten van de technische achtergrond. Ellie beweegt zich veel realistischer en dynamischer door de wereld. Hoe wordt dit gerealiseerd?
Et Voila! https://www.youtube.com/watch?v=dKqFNqO6n0E Beetje verlichting van de verantwoordelijke Lead met dank aan één van de journalisten die op dat zelfde event iets meer gedaan heeft dan het aftikken van het verplichte 'Sony-PR-pakketen'-lijstje.

Wat betreft die 2018 E3 demo pikte ik ook op hoe vloeiend en dynamisch Ellie zich bewoog in dat gebouw naast die 'gutting' scene. Pure Parkour Agility :) In mijn ogen zeer indrukwekkend. Demo was blijkbaar zó goed dat zelfs de (shadow of the)Tomb Raider dev toen tweette dat het een volledig (lees: fake) geanimeerd script fest was. #colormegreen Als je een beetje into dit soort technische analyses bent, neem ik aan dat er eentje van SantaMonicaStudios' veteraan Dan Lowe zéker kunt waarderen... betreffende die zelfde demo : https://youtu.be/Nl8k8nR1h2Y?t=1675

Wat betreft het gelaat/facial animation zijn ze volledig over gegaan op wat de completere VFX movie production style : https://youtu.be/gF1EQAtaZEo?t=1235 en Uncharted 4 & Lost Legacy zagen er
ál fantastich uit met hun bestaande PS4 pipeline.

Oudje, gezien het het eerste deel betreft, maar toch leuk als 'm gemist hebt én er de tijd voor hebt :
https://youtu.be/yH5MgEbBOps + beetje rond snuffelen in de GDC archieven levert ook wat pareltjes : https://www.youtube.com/r..._query=gdc+%2B+last+of+us

Beetje mijn ding. Vandaar iets meer dan een linkje op je als antwoord op je vraag.
Desalniettemin... Enjoy! :)

typo edit
Nice, hopelijk komt ie uit voor Windows. Dan koop ik deze zeker. Game ziet er goed uit en de spanning zit er goed in 👍
Helemaal mee eens, maar het is weer een exclusive game, ik knap hier zelf dus ook altijd op af. Dat een spel bijvoorbeeld in het eerste jaar of een bepaalde periode exclusive is voor één console is helemaal te begrijpen, maar een paar jaar later moet het toch ook voor andere platformen te realiseren zijn? Ik snap deze strategie niet echt.
Sony bezit een vier- of vijftal gamestudios waaronder Naughty Dog. In tegenstelling tot wat EA vaak helaas doet, weet Sony de studio’s zo te behandelen dat ze de afgelopen jaren kaskraker na kaskraker er weten uit te persen zoals Disney dat met Marvel deed. Omdat de studio’s 100% eigendom van Sony zijn of Sony de zeggenschap heeft besluit Sony deze games in te zetten als USP voor de PS4 en met groot succes deze generatie.

En zeg zelf, waarom zou je je concurrentie helpen met games als The Last Of Us, Horizon Zero Dawn, Uncharted, God of War, Bloodborne, Ghosts of Tsushima, Days Gone en Spider-Man??
Mjah, ik vind die vergelijking met EA niet helemaal juist. EA (of bijvoorbeeld ook Activision) zit in een andere situatie: men heeft geen eigen platform waar men aan kan verdienen (hardware, danwel een store waar men marges op pakt), dus voor hen is het zaak om frequent games uit te brengen, aan de lopende band; en een omzetprognose af te kunnen geven aan de aandeelhouders. Een Sony (evengoed Nintendo of MS) moeten hun platform/'ecosysteem' zo aantrekkelijk mogelijk maken, dus men neemt daar ook meer risico mee qua budget, langere ontwikkeltijd en creativiteit voor de exclusieve games. Al die PS Plus abonnementen zijn een van de redenen waardoor een Naughty Dog 5 jaar lang de tijd kan nemen om een game als TLOU2 te ontwikkelen; al die salarissen moeten ook betaald worden.

Een bedrijf als EA of Activision blijven daartegen liever dicht bij de voor hen werkende formules (FIFA, Call of Duty, etc) omdat men daarvan "weet" wat men er aan gaat verdienen. Creative/originele games zal je bij die uitgevers alleen maar zien via kleinere studio's waar simpelweg minder budget (=minder risico) mee gemoeid is. Ubisoft is eigenlijk niet heel veel anders; al die Far Cry's en Assassin's Creed games zijn goed gemaakt (Origins & Odyssey vind ik zelf erg sterk); maar het is wel allemaal steeds weer binnen dezelfde lijntjes.
Uhmmm ja alleen beide moeten de aandeelhouders tevreden stellen. Ik denk als EA meer doet zoals Sony/Disney dat zij (nog) meer succes boeken. Maar spellen zoals C&C, SimCity zijn de nek omgedraaid. Spellen als Mass Effect 3 en 4, Battelfield 5, Star Wars en anthem zijn door ‘overcommercialisatie’ (als het geen woord is dan is het dat nu wel!) uitgelopen op een (grote) teleurstelling. Activision heeft hetzelfde gedaan bij Destiny 2 overigens.

Sony doet dat gelukkig een heel stuk beter, ik heb me bij geen van hun studio’s genaaid gevoeld dat ik of met een half product zit wat dan ook nog eens amper werkt bij de release of dat ik achteraf nog eens €280 kan betalen voor alle DLC, ja ik kijk naar jou EA met alle Sims DLC.

Daarbij, kunnen EA, Activision e.d. op 4-5 platformen (PC, Xbox, Nintendo, PlayStation en Mobile) geld harken. Dat EA geen platform heeft is niet waar, EA heeft een eigen webwinkel en een eigen launcher.

Btw Rockstar heeft geen platform of ecosysteem en doet gemiddeld 6-7 jaar over 1 game. Worden dan wel weer 100.000.000 (GTA5) en 25.000.000 (RDR2) keer verkocht.
Als je heel goed op Sony in z’n geheel kijkt, zie je dat ze na de enorme reorganisatie jaren geleden (veel onderdelen afgestoten), nu bij de meeste van hun bedrijfstakken een enorme focus hebben om hele hoge kwaliteit te leveren. Daarin kunnen ze zich nog onderscheiden in de af en toe moordende concurrentie.
Naast het Playstation merk (waarin je dat vooral bij de games ziet), zie je het ook heel goed bij het Alpha Merk (camera’s). Daarin vechten ze ook een weg naar de top door gewoon hele goede producten neer te zetten. Van enkele procenten marktaandeel in 5 jaar naar de nummer 2 van de markt.
Ik vind het mooi om te zien hoe ze teruggekomen zijn van bijna failliet naar een sterk merk wat staat voor kwaliteit.
Tuurlijk is er nog genoeg aan te merken hier en daar. Maar gemiddeld gezien is de kwaliteit hoog, en luisteren ze ook meer naar de klant dan veel andere merken heb ik het idee.
Tja, eerder waren studios klein en kon je een duidelijk unieke stijl vinden in het eindproduct. Met het groter worden van die studios of het opsluiten verdwijnt zo'n herkenbare stijl gemakkelijk. Ondanks dat het kaskrakers zijn heb ik nog niet voldoende motivatie gekregen om daarvoor de console te kopen. In het geval van "The Last of Us" vind ik de graphics absoluut mooi, maar het is voor mij nu niet meer een dealbreaker als het er ietsje minder uit ziet. Ik verwacht wel dat het spel soepel draait en dat er iets is in de gameplay wat boeit en blijft boeien.
Ik heb de "The Last of Us" op de PS3 bij iemand gespeeld en ja absoluut heel leuk, maar heel ordinair bekeken is het een lineare shooter met wat verhaal en dan mis ik toch al snel de muis/toetsenbord combo. Ook de framerate viel me toch wat tegen dat ik dacht: op de PC zou dit...

Kortom je ergert je dan aan dingen waar je je niet aan zou willen of moeten ergeren.
Het verhaal is wat the last of us zo sterk maakt. De gameplay is opzichzelf niet uniek. Lijkt zelfs heel erg op het broertje uncharted (zelfde studio). Zelfs de engine/graphics zijn vrijwel gelijk.
Maar dan in een zombie wereld, die overigens wel heel goed is uitgewerkt, maar ook dat is niet uniek.
Maar vooral het ijzersterke verhaal die je helemaal opslokt maakt het spel bijzonder. Als je niet van de verhalende games bent snap ik dat je er niets mee hebt. Of als je echt nooit console speelt kan ik me nog voorstellen dat gameplay op een gamepad je zo hard frustreert dat je niet genoeg in de game komt om ervan te genieten.

Ik had dat vroeger bij shooters op de console (playstation 2 tijdperk) ook (daarvoor zat console games gespeeld vanaf Nes al, maar nooit shooters).
Intussen game ik al zeker 5 jaar vrijwel alleen op de console (tijdgebrek, en wil gewoon als ik dan eens game dat ding gewoon aanzetten en gaan).
Kwam er laatst bij mini lan party achter dat ik nu met muis en toetsenbord enorm moest wennen 8)7
Een vier of vijftal studios? Denk wel meer.
Santa Monica (GOW), Media Molecule (LBP), Bend Studio (Days Gone, Syphone Filter), Guerilla (HZD), Japan Studio (Gravity Rush/Knack/Last Guardian/Shadow of the Colossus), Sucker Punch (Ghost of Tsushima, Infamous), Insomniac (R&C, Spider-Man), Polyphony Digital (Gran Turismo), Naughty Dog (Uncharted, The Last of Us) en dan nog een aantal andere studio's die ik niet uit het blote hoofd weet.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 28 juli 2024 02:21]

Meer inderdaad, 14 om precies te zijn. Op het moment vallen al deze studios onder SIE Worldwide Studios. Naughty Dog is ook de oudst nog bestaande studio die hieronder valt.

[Reactie gewijzigd door dikkemuu op 28 juli 2024 02:21]

de xbox one x heeft de ps4 ver achter zich gelaten? met wat? de hardware?

zit je dan op je snelle console te kijken naar de top exclusives van sony...

zelfs xbox one xbox s en xbox one x hebben samen nog steeds minder verkocht dan de ps4.
De Xbox One X heeft de PS4 ver achter zich gelaten qua prestaties, of wil jij anders beweren?
Dat Sony verbluffende prestaties weet te halen uit de PS4, vergelijkbaar met wat game ontwikkelaars uit de Xbox 360 wist te persen, wil niet zeggen dat de PS4 het op basis van puur reken- en grafisch geweld op kan nemen tegen de One X.
Verkoopcijfers interesseren me weinig, dat geeft argumenten die voor fanboys interessant zijn maar voegen verder weinig toe. Persoonlijk vind ik de controllers van Microsoft beter dan die van Sony en over het algemeen vind ik het aanbod voor de Xbox ook beter bij mijn voorkeur passen, vandaar dat ik eerst een 360 had en nu een One heb. Ben ik daardoor een fanboy van de Xbox? Absoluut niet.
Maar dat weerhoudt mij er niet van om bepaalde spellen die exclusief voor de PS4 zijn ook graag voor de One te willen zien verschijnen. En omgekeerd zullen er ook wel PS4 eigenaren zijn die sommige Xbox spellen wel op hun PS4 willen spelen. Wat is daar mis mee?

[Reactie gewijzigd door TJ Roelsma op 28 juli 2024 02:21]

maar jij koopt toch niet een console om prestaties maar om de games?

zoals je zelf aangeeft , of de console sneller is of niet de controller voelt beter voor je dan die van ps4, de games op xbox vind jij leuker

ook al was xbox langzamer, lelijker whatever dan kies je wat je ligt niet wat er perse sneller is..

daarom kies ik een ps4 omdat de lijst games die hun hebben mij meer trekt ( ook al is die langzamer) ;)
Kan jou marktaandeel geen moer schelen, geloof me de fabrikant van jouw console wel.
Draait het allemaal om, of ja de winst die daaruit voortvloeit dan.
Op dit moment verkoopt Sony gewoon veel meer games en Consoles dan Microsoft, en is wat dat betreft deze generatie de winnaar van die 2.
Maar let ook op Nintento, die kwamen van een mega flop (wii u) naar een mega succes met de Switch. De Switch is zelfs structureel de best verkopende console sinds Okt 2018!
Ze halen intussen de Xbox al bijna in qua totaal aantal sales, een enorme inhaalslag dus.

Dat de Xbox One X sneller is dan de PS4 Pro heeft de Xbox wel weer een beetje geholpen, maar niet genoeg. Maar MS heeft intussen echt wel door dat exclusives heel belangrijk zijn, belangrijker zelfs dan de snelste console hebben.
Ze hebben om die reden afgelopen 2 jaar weer heel veel in studio’s geïnvesteerd terwijl ze er juist heel veel hadden afgestoten enkele jaren daarvoor.
De komende generatie belooft weer een mooie race tussen deze fabrikanten. Laten wij als klant lekker van profiteren.
En kies je console op de stijl games waar je van houd. En anders sparen voor meer dan 1 console. Kun je over klagen, maar koop dan een paar games in de sale ipv als ze net uitkomen. Kun je van de besparing daarvan op een paar games zo een extra console kopen. Je kunt toch niet alles tegelijk spelen.
'Om nog meer te verdienen' weet ik niet, maar wel dat ze er flink mee verdienen. Sony, Nintendo, Microsoft willen allemaal dat jij hun console koopt. Makkelijkste manier om te zorgen dat jij een console koopt is om een exclusive te hebben waarmee jij uniek bent.

Sony heeft geweldige titels TLOU/Uncharted/HZD/Bloodborne/God of War/GT etc.
MS heeft geweldige titels met Halo, Forza, Ori en Gears of War
Nintendo heeft geweldige titels met Zelda, Mario, Pokémon, Donkey Kong en Kirby

Nintendo is in mijn ogen de onbetwiste exclusive koning. Geen van alle titels zijn zo spraakmakend als Mario, Zelda en Pokémon en dat is ook de reden waarom mensen een nintendo kopen. De prestaties van de consoles maakt eigenlijk geen moer uit. Dit is meer algemeen het spel kan nog zo mooi zijn maar als het voor geen meter speelt, saai of gewoon suf is dan wil niemand het! Tuurlijk wil het niet zeggen dat je de graphics niet links moet laten liggen want het oog wil ook wat maar als ik moet kiezen tussen een schijtspel op 4k 60fps of geweldig leuke game op 1080p@30fps dan ga ik voor die laatste.

Ik heb geen Xbox One X maar wat ik gezien heb in de winkels zijn de graphics niet héél veel beter dan die van de PS4. RDR2 en The Witcher 3 zien er op beide consoles adembenemend uit en je ziet nu gewoon dat prestaties van de console niet heilig zijn in de race voor nr.1 console.

Microsoft heeft zich bij de lancering van de Xbox One gericht op een positie als 'alleskunner' een mediacenter en netflix hub. Het heeft daarom minder (of weinig) aandacht geschonken aan het maken van exclusives anders dan Halo, Forza en GoW. Daarbij, praktisch alle Xbox exclusives zijn ook op de PC te spelen. Als je al een PC hebt, heb je 0,0000 reden om nog een Xbox te kopen. Hadden ze zich bij Microsoft meer gericht op de gamer en er net als Nintendo/Sony elk jaar minstens 1 á 2 kaskrakers er uit geperst dan was Microsoft misschien de betere.
Sony heeft tot dusver geen antwoord op dat geweld
Ik wil geen fanboy zijn of klinken maar: Exclusives! Sony heeft MS deze ronde gewoon tegen de touwen gewerkt in de ring met exclusives.
Het is volkomen logisch. Exclusives maken het platform interessanter, het moeten de 'paradepaardjes' in het aanbod zijn. Onder aan de streep wil men dat je hiervoor een Playstation (of Nintendo) koopt, want dat levert het bedrijf uiteindelijk meer op dan dat handjevol extra sales op een ander platform.
Even terug naar het jaar 1993 toen ik voor het eerst Sylpheed zag op de Sega Mega CD, ik was op slag verliefd. Voor mij was het toen de ultieme shoot'em up, een meesterlijke remake van een oud en niet eens zo'n vreselijk boeiend spel. Eindelijk was er een game studio die de potentie van de CD liet zien, de ongelooflijk dramatische intro, de hardcore gameplay, de fantastische muziek en de oogstrelende achtergronden. Ik kon gewoon geen minpunten vinden en ik speel dat spel nog steeds met plezier vandaag de dag,

Hier had Sega toevallig gewoon een platform die een technische troef had op de concurrentie, het spel zou op andere platformen gewoon niet in dezelfde vorm mogelijk zijn geweest. Dat noem ik dan dus een exclusive.

In de tijd van de PS2 en PS3 waren hardware platformen nog dusdanig verschillend dat het ontwikkelaars op kosten zou jagen om naar een ander platform te porten. Het risico is dan inderdaad te groot.
Maar nu met de PS4 is het helemaal geen probleem meer om te porten naar een ander platform, dat is dan gewoon pesterij in mijn optiek.
Waarom pesterij? Wie betaald, bepaalt. De uitgever moet doorgaans de rekening dragen, in het geval van exclusives is dit meestal de eigenaar van het platform. Zij moeten hun eigen product in de etalage zetten. Het spel is in dit geval een promotiemiddel.

Overigens gaat je strekking niet helemaal op mbt porten, een van de kenmerken van exclusives is dat ze tot op het bot geoptimaliseerd zijn voor het betreffende platform. Natuurlijk zal een game als Tlou2 heus wel op een PC kunnen draaien, maar het is maar de vraag wat daar voor nodig qua investering en support om een goede port te maken.
Vroeger had iedere console zijn unieke hardware en technisch vernuft, de hardware bepaalde dan min of meer wat wel of niet mogelijk was.

De PS4 en Xbox One hebben nagenoeg dezelfde specs en PC heeft dezelfde architectuur. alles dus x86, controllers zijn ook niet heel uiteenlopend meer, je zou dan zeggen dat wanneer de exclusiviteit er wat vanaf is het spel alsnog naar een ander platform zou kunnen (kan men nog weer een keer verdienen aan hetzelfde spel?)
Persoonlijk zie ik weinig reden om meerdere systemen te kopen die nagenoeg dezelfde specs hebben. Ik zou best meer willen betalen als de game later bijvoorbeeld ook te verkrijgen is op de Xbox. Dat men de PC vermijd i.v.m. piraterij zou ik kunnen begrijpen.

Nu zie ik eerder dat emulatie het gat dicht en nou ja dan is het maar de vraag of men nog het spel koopt.
Ik snap wat je bedoelt maar dat is meer je persoonlijke interpretatie van een "exclusive"; vooral op technisch vlak. In jouw context doel je meer op dat die games uniek zijn omdat ze alleen werken op dat specifiek stukje hardware, en niet zozeer "exclusief" (want genoeg van dit soort games die inmiddels ook op andere platformen beschikbaar zijn). Maar ook hier geldt: games sell consoles. Omdat men consoles wil verkopen ging men nadruk leggen op unieke eigenschappen van de hardware als showcase. Wat overigens niet altijd helemaal zuivere koffie was, maar dat is een ander onderwerp.

Tegenwoordig gaat het een Sony of MS niet om die paar extra exemplaren te verkopen, men wil een lock-in op het platform. De meeste inkomsten komen uit de marges die men pakt op verkoop in de eigen store, digitale aanbiedingen a la Steam, en natuurlijk de veelvoud aan abonnementen die je tegenwoordig kan afsluiten. Het zou dus vrij raar zijn om de door jouw gefinancierde game op het platform van de concurrent uit te brengen, want jij wil dat de klant zijn centen in jouw winkel uitgeeft en niet bij die van een ander. Een suffe vergelijking, maar een Whopper krijg je ook niet bij de MacDonalds, ook al zijn de ingrediënten en de bereidingswijze praktisch gelijk.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 28 juli 2024 02:21]

Spijker op zijn kop, het gaat om gebruikers in de store, want dat is weer te verkopen aan adverteerders. En daarom zie ik het in 2019 een beetje als pesterij.

De oude gedachte om exclusives te hebben voor je console was om andere developers aan boord te krijgen/overtuigen en daarmee weer klanten te winnen.
De strategie lijkt nu meer om maar van alles en nog wat op te kopen en te zorgen dat die devs enkel nog voor platform X spellen maken of dat de rechten in handen zijn bij partij A, B of C zodat deze is gekoppeld aan platform X.
De gebruiker an sich is daarmee belangrijker geworden als de inkomsten op een spel, en juist daar heb ik moeite mee.

Op niveau van hardware exclusives had ik het gevoel dat men het mooiste spel wilde maken en dat ging dan het beste op platform X. Als ik "The Last of Us" zie dan denk ik ja dat wil wel op mijn PC spelen maar niet op een TV, hetzelfde had ik met Fable. Vond ik veel leuker en prettiger wegspelen op de PC en had bovendien ook een upgrade gekregen. Maar net wat iemand zijn voorkeur is.
Waarom zou Sony geld moeten steken om te porten naar een Nintendo Switch versie of Xbox versie?
Koop gewoon een ps4 voor 200€. Verkoop je hem na de game weer en heb je een geniale ervaring.
De vraag is of dat ook lekker speelt en even mooi is. Al deze beelden komen van een PS4 pro en die kost 'iets' meer.
Mwoah valt best mee. Naughty Dog ontwikkeld namelijk primair nog gewoon voor de normale, dikke PS4 die in 2013 uit kwam. Uncharted 4 en The Lost Legacy (uitgekomen in 2016 & 2017) zagen er echt prima uit op deze normale PS4.

Een PS4 Pro wordt eigenlijk pas interessant als je een pixel fanaat bent en absoluut wilt upscalen naar 4k (dus al niet eens native 4k) wat de keuze opzich vrij makkelijk maakt. Pak gewoon een PS4 Slim (zelfde hardware als de 1e generatie PS4) en je hebt een prima consoletje voor die exclusives als The Last of Us Part 2, Uncharted, God of War etc. Als de PS4 je primaire gamesysteem is, pak de Pro.

[Reactie gewijzigd door slogemann op 28 juli 2024 02:21]

1 exclusive zal niet vaak reden zijn om een ps te kopen (voor mij was deel 1 wel erg belangrijk in de overweging een ps te kopen), meerdere exclusives kunnen dat wel degelijk zijn. Machine-sellers..
Laat Sony hier op de ps4 nu juist in uitblinken. Veel meesterlijke exclusives die optimaal de hardware aanzwengelen en die het kopen van een ps4 dubbel en dwars waard hebben gemaakt ondanks dat ie het merendeel van het jaar stof staat te happen.
We gaan het zien straks ... dit word gegarandeerd een 20-30fps slideshow op de originele PS4. Een 'strakke' 30fps is enkel haalbaar als ze de boel graphisch behoorlijk gaan downtunen.

Zonder een PRO moet je hier niet aan willen beginnen.
Ben benieuwd. Heb je hier bewijs van? Naughty dog heeft als First Party developer naar mijn weten altijd vrij goed geoptimaliseerde games gehad. Zowel grafisch als performance. Ja het zal gem 60fps zijn maar denk toch dat gezien uncharted 4 ze 30 wel redelijk moeten kunnen locken.
De eerste game van The Last of Us was 60 FPS op de eerste generatie PS4. Natuurlijk, dit was in 2014 maar toch...
Soms is het wachten op ports ook weer de moeite, veelal heb je dan opgewaardeerde graphics, extra mogelijkheden en uitbreidingen. Maar wat je zegt een collectie van exclusives kunnen zeker machine sellers zijn. Ik heb de PS1 ooit gekocht om SOTN, MediEvil en Klonoa. Echter, dat was toen. Ik verwacht nu meer, betere compatibiliteit en vrijheid op dat gebied. Iets wat Microsoft naar mijn idee beter aanpakt (of kan aanpakken) als Sony.
Hou toch op met dat gemiep over Exclusives. Je leeft in een wereld met commerciële bedrijven, en dan zijn Exclusives heel logisch en zelfs noodzakelijk. Sony is volledig eigenaar van Naughty Dog, wat Naughty Dog tot een van de beste ontwikkelaars heeft gemaakt. Ze krijgen volledige vrijheid van Sony, en games als Uncharted en The Last of Us zijn daar het geweldige resultaat van.

Vergeet het maar: deze game gaat nooit of te nimmer op een ander platform dan de Playstation beschikbaar komen, en waarom zouden ze? Het is hun eigendom, het is hun manier om markt te genereren en ik geef ze groot gelijk. Evenals ik Microsoft groot gelijk geef om Exclusives aan te bieden vanuit eigen studios. Doen ze dit niet, dan kunnen ze hun positie wel vergeten en zullen console verkopen hard achteruit gaan.
De strategie is dat het de studio van sony is.
Als jij nou de best verkochte console - PlayStation- gaat kopen ipv elke keer maar proberen te snappen waarom die niet naar de platform komt die jij toevallig bezit...

Ik ga ook geen 3do halen en exclusiviteit niet snappen.
Ooit van de term systemseller gehoord? ;)
Als de eerste Last of Us enige indicatie is mag je nog lang wacbten op een Windows versie....
Misschien dat Epic een smak geld wil geven.
Dan geeft Sony een smack terug :+
first party developer, so that is a firm NO. Enige manier ZOU PSnow kunnen zijn maar daar zit ie zeker op release NIET bij

[Reactie gewijzigd door chimnino op 28 juli 2024 02:21]

Over ongeveer 7 jaar komen ze uit voor de PC. Je moet wel een top-pc hebben voor de tijd en een goede emulator downloaden...
Gaat niet gebeuren. PS4 exclusive. Wat mij betreft meer dan waard om een PS4 voor aan te schaffen! ;)
Sony brengt geen PS exclusives naar kantoorautomatisering
Ik kan je toch aanraden die kantoorautomatisering eens uit te buiten voor je genot. Veel interessante te spelen en de muis en toetsenbord blijven erg veelzijdige en precieze controlmethodes.
Ik prefereer een analoge controller. Veel preciezere navigatie dan een digitaal toetsenbord. We leven immers niet meer in 1986. En voor de rest, als ik achter een PC zit dan werk ik en ga ik niet gamen, daar zijn die dingen niet voor gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 28 juli 2024 02:21]

Preciezere navigator inderdaad. Maar games waar waarbij gericht moet worden spelen echt veel fijner met een muis.
En laat nu juist de afgelopen twintig jaar Pc hardware heel erg gericht op games gemaakt worden. Een beetje laptop heeft al meer paardekracht dan de consoles.
Is ook niks mis met die instelling. Maar ik denk dat je wat mist meet betrekking tot pc gaming.
De afgelopen jaren is dit net zo gebruiksvriendelijk (al dan niet gebruiksvriendelijker, goedkoper, vrijer en diverser) als consoles geworden. Voor 600 euro heb je een degelijke game pc die alles op 1080p 60 kan draaien.
Daarbij komt dan de superieure precisie van een muis. De open markt doordat je niet aan een store vast zit, het grotere aanbod aan diverse games, de goedkopere prijzen door meer concurrentie, de betere graphics en performance als je dit belangrijk vind en de uitbreidbaarheid en multifunctionaliteit.
Ja je zit helaas al vast aan Apple nu je in een MacBook hebt geïnvesteerd dus snap ik dat je pc gaming aan je voorbij laat gaan.
Ik heb er ook echt geen behoefte aan. Het werkt gewoon nooit optimaal en het OS is niet voor gaming gemaakt maar voor productiviteit. Het werkt nooit 100% en alleen met omwegen krijg je sommige games fatsoenlijk aan de praat. Ik ben console gamer in hart en nieren en als ik ooit verplicht wordt om over te stappen op kantoorautomatiseringshardware dan zeg ik het gamen vaarwel (wat overigens niet zo snel gaat gebeuren. Bovendien is een desktop iets wat meer en meer gaat verdwijnen). Bovendien ben ik een verzamelaar en PC games en hardware hebben totaal geen waarde.
Okay het is inderdaad wel handing om een soort van basiskennis van het gebruik en het opzetten van een computer te hebben. Alhoewel ik denk dat jou mening not gevormd is rond de eeuwwisseling toen PC gaming inderdaad erg knullig en een hoop gedoe was. Tegenwoordig is het bijna sneller om een pc op te zetten dan een console. Snellere installatietijden en snellere downloads. En je kunt vervolgens zelf kiezen of je Max graphics of 60fps of meer wil. Of en en.
Op console zit je vast aan 20 tot 30fps als je geluk hebt en Dien je gebruik te maken van tergend trage downloadservers. Ik heb de afgelopen jaren vaker op mijn PlayStation zitten vloeken wanneer ik weer een uur kan wachten op een update terwijl een soortgelijke update op mijn pc in 5 minuten klaar zou zijn.

Aangezien je aangeeft Mac gebruiker te zijn vermoed ik dat het voor jou al veel gedoe is als je bij installatie de locatie van de game kunt kiezen.
Ik werk in de IT en weet echt wel iets van kantoorautomatisering. Maar 2 keer in een week verschillende grafische drivers moeten downloaden om 2 spelen te proberen vind jij gebruikersvriendelijk? (Met tergend trage download snelheid) En dan uren zitten pielen met allerlei instellingen om zogenaamd je 60 fps te krijgen. Of er achter te komen dat games in een store verkocht worden die helemaal niet fatsoenlijk werken op Windows 10, zodat je ergens anders een gare exe moet downloaden om de boel aan de gang te krijgen. Of een game zoals Mass Effect met controller wilt spelen.Laat maar zitten, die tijd gebruik ik liever om te gamen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 28 juli 2024 02:21]

Okay goeie punten dat zeker. Ieder zijn voorkeur. Heb zelf pc gaming niet zo negatief ervaren over het algemeen. Ben het helemaal eens dat de voorbeelden die je aanhaalt wel eens voorkomen en een gamesessie kunnen verpesten.
Probeerde vooral het punt te maken dat consoles dezer dagen ook zo hun verbeterpunten hebben zoals de traagheid van downloads en installaties en het dubbel betalen om toegang tot het online functies te krijgen.

Maar kan me ook zeker in jou kijk erop vinden en ik geniet zelf ook regelmatig van de sublieme exclusives die de ps4 biedt.
Ik neem aan dat Ellie haar immuniteit verborgen houdt!? (Omdat ze onnodig een gasmasker op doet..)

[Reactie gewijzigd door er0mess op 28 juli 2024 02:21]

yep, lijkt me logisch gezien de mogelijke gevolgen. Herinner me ook een dialoog uit deel 1 waarin haar dat gesommeerd werd.
Dat is inderdaad een van de eerste dingen die Joel tegen Ellie zegt zodra ze alleen zijn: "Secondly, don't tell anybody about your condition. They'll either think you're crazy or they'll try to kill you".
Of er speelt iets anders. Wie weet
En een flinke tattoo over de plek op haar arm waar ze gewond was door een infected
Ohhh! Die link had ik nog helemaal niet gelegd.
Brr Clickers, enge dingen. Een van de weinige enemy's waar ik legit eng zijn sinds Pyramidhead en de Flood.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 28 juli 2024 02:21]

Hahaha ik heb hetzelfde. Ik kan heel slecht tegen horrors. Ik heb TLOU 1 gespeeld tot ik zombies tegen kwam. Spel was in de aanbieding voor €15 en had de reviews niet gelezen of filmpjes gekeken. Zag dat TLOU een 9 scoorde en een action/adventure was, prima doe maar in de winkelwagen mooi voor slechte dagen. Nou heb het praktisch niet meer aangeraakt.

Ik noem alle dingen zoals clickers e.d. zombies. Zo hield ik ook niet van de zombies in Uncharted 1 of 2.
Ik ben ook niet echt van de horror maar TLOU is vooral een drama verhaal en zeer goed, beklemmend zelfs. Het zou zo uit het brein van Stephen King kunnen komen. Deze game kom je wel door, met momenten eng en andere momenten zeer grappig.
Dat dikke monster dat je staat op te wachten in een wazig sporen gedeelte. Dat geluid dat hij ook maakt. Ik begrijp dat mensen die bang aangelegen zijn hier niet aan willen beginnen.
Haha ja dat stuk. Nu speelde ik het op easy O-) Juist om van het verhaal te genieten. Maar zelfs dan zit je toch even met zweet in je handen. Maar dat had ik ook bij de eerste RE's. Ik vond de gore daar nog wel meevallen helaas is dat bij veel series/films nu een van de dingen die het beste in beeld komen. Jammer want ik ben wel fan van een goed spannend/eng verhaal.
Ik weet nog heel goed mijn eerste echte takedown, een of andere gast zn gezicht breek op een paaltje, en dan Ellie erachteraan "Holy Shit Joel!", moest toen wel even lachen (is minder grappig als het voor de 100e keer gebeurd, maar goed).
Maar de gore in deze game was mij betreft prima, net smerig en hard genoeg om toevoeging te geven aan de sfeer, dat het een meedogenloze keiharde wereld is.
Dit kan namelijk ook makkelijk doorslaan naar overdreven, wat je wel vaker ziet in horror games.

Die clickers zelf waren absoluut het engste en smerigste in deze game, heel erg goed gedaan. Maar de confrontaties tegen andere mensen vond ik het meest spannend, clickers zijn tenminste nog redelijk dom en voorspelbaar. Je kan ze makkelijk weglokken of vallen voor ze zetten, zelfs nadat je al gespot ben. Tegen mensen is dat een stuk lastiger (ik ben dan ook iemand die niemand laat leven, ik doe niet aan vermijden :p). Bovendien hadden die confrontaties ook meer direct iets met het verhaal te maken, de clickers waren wat dat betreft "maar" obstakels.
Kan me heel goed vinden in wat je zegt. Zo denk ik er ook wel over. Als het een toevoeging is tot het verhaal ben ik erin mee. Als het zoals sommige scènes in bepaalde series/films enkel is om de kijker/speler te shockeren kijk ik wel iets anders.
De clickers waren inderdaad zenuwslopend in dit spel. Staan wat mij betreft ook wel iets boven de "hunters" uit de eerste Resident evil spellen.
Nou een beetje gore in de vorm van een afgehakte hand en dergelijke kan ik nog wel hebben. Ik wil voornamelijk een leuk spannend verhaal hebben waar ik meeleef met de hoofdpersoon maar dan zonder zombies met van die schreeuwgeluiden waarbij ik me helemaal dood van schrik.

Ik was vroeger ooit zo dom geweest om F.E.A.R. te spelen met koptelefoon op! En ja noem me een mietje maar de trailer ban The Nun 2 een tijdje geleden in de bios was ook mehhhh!
Grappig dat je Stephen King aanhaalt, inderdaad. Pas na het spelen realiseerde ik me waarom dit spel zo ‘realistisch’ aanvoelde, terwijl ‘normale’ zombies zo vreselijk corny/campy zijn. Wist je dat de inspiratie voor het spel uit de natuur komt? Real life horrors, zie bijvoorbeeld dit artikel van Mashable. Brrr.
Ja dat wist ik inderdaad :) natuur is gruwelijk :p

Ik haalde inderdaad SK aan omdat die ook zo suspense kan schrijven en verhalen verteld waarin ook wat gore zit maar de manier waarop is een verschil. Lovecraft is ook zo'n mooie al zit daar ook veel in maar weer is het de manier waarop.
Ik zou je willen aanraden om toch een poging te doen om de game uit te spelen.

Het is een ongekende ervaring. :)
Alleen zijn het geen zombies maar infected :)
Dat maakt voor mijn snelle schrikken geen verschil. Zombies zijn ook infected bij TLOU is het een schimmel en bij veel zombie games/films vaak een virus.
Zie overwegend positieve previews tot nu toe. Pre-orders raken uitverkocht, hype is echt aan. Fijn om te kunnen blijven bouwen op ND
Ik snap even niet hoe pre-order uitverkocht kunnen raken, pre-orders zorgen er toch juist voor dat ze het risico niet hebben van te veel bestellen als reseller zijnde waardoor ze 'unlimited' pre-orders kunnen aannemen omdat ze toch nog besteld moeten worden bij de uitgever/fabrikant en verzekerd zijn van verkoop?
De Collector Edition van The Last of Us is al bijna uitverkocht. Bij GameMania en NedGame waren alle exemplaren binnen een aantal uren uitverkocht. Ik vermoed dat Sony vooraf moet bepalen hoeveel ze er kwijt kunnen raken en dat het niet loont om daarna nog een nieuwe batch te produceren. Daardoor kan een pre-order uitverkocht raken.

https://www.techtastic.nl...part-2-bijna-uitverkocht/

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 28 juli 2024 02:21]

Bij bol.com is die er nog!
Daarom zeg ik ook bijna. :)
En inmiddels ook uitverkocht bij Bol
Ze hebben nog wel de Limited Day One edition?
Ah ja van de collecter edition kan ik het nog enigsinds begrijpen, dacht even dat het normale spel uitverkocht zou zijn 8)7
Ik snap even niet hoe pre-order uitverkocht kunnen raken, pre-orders zorgen er toch juist voor dat ze het risico niet hebben van te veel bestellen als reseller zijnde waardoor ze 'unlimited' pre-orders kunnen aannemen omdat ze toch nog besteld moeten worden bij de uitgever/fabrikant en verzekerd zijn van verkoop?
Wij hebben hem dan maar digitaal gekocht :)
Alvast twee uur op patrouille met Ellie.
Het tweede deel van de speelsessie, in Seattle, was geen patrouille meer. :)
Is er iets gezegd over of deze demo ook in de PS Store komt te staan? Ik meen me te herinneren dat deel 1 op de PS3 ook een speelbare demo kreeg.
Er zijn wel geruchten over een beta/demo, maar daar is nog niks officieel over bekend gemaakt.
Laten we het hopen. Zou leuk zijn!
Ziet er geweldig uit, kan niet wachten om nog meer Last of Us te spelen!
Ik hoop dat ze een goede aansluiting hebben in deel 2, voor het einde van het eerste spel. het was een open ending, dus ben benieuwd!
Ik ben heel benieuwd op welke resolutie en framerate de game standaard draait en of hij net als de remaster van deel 1 bijvoorbeeld grafische instelingen heeft. Daar kon je kiezen tussen een performance mode (hogere framerate),en graphics mode (hogere resolutie), als ik het me goed herinner.

[Reactie gewijzigd door TradeMarkNL op 28 juli 2024 02:21]

Nee, je kon de FPS locken, of vrij laten met gevolg van mogelijke tearing en lagere frames.

In ieder geval toen ik speelde op mijn PS4 (non-pro)
Op de pro kun je de resolutie, framerate en schaduwkwaliteit instellen.
Nee hoor, alleen een performance mode of resolution mode :)
volgens mij had de laatste Naughty Dog game (Uncharted: Lost Legacy) geen specifieke graphics settings, maar misschien herinner ik me dat verkeerd.
Mooie timing, want rond die tijd zal de LG C9 behoorlijk is prijs gezakt zijn.. Dit is zo'n game waarvoor je wil investeren in nieuwe hardware om hem op z'n mooist te kunnen spelen.. Ik zit nu nog met een bijna 10 jaar oude 1080p LCD TV, maar wil deze game echt in 4K met HDR kunnen spelen.. :Y)
Hij is inmiddels al gezakt tot ongeveer €2000,-
Morgen wordt hij afgeleverd.. nu nog wachten op tlou2
65" dan. De 55" ligt er al ver onder en kruipt eerder richting de €1000. Ik ben er ook op aan het azen.. :)
haha, ik zit exact ook op die prijs te wachten

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.