Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Sony stelt The Last of Us Part II uit tot eind mei 2020

The Last of Us Part II verschijnt 29 mei volgend jaar. Dat is althans de nieuwe datum die Sony noemt bij de bekendmaking van het uitstel van het spel. Vorige maand nog sprak Sony van een verschijning op 21 februari voor de PS4-game.

Ontwikkelaar Naughty Dog erkent dat het nog geen maand geleden was dat de officiële verschijningsdatum van 21 februari bekendgemaakt werd. "Gedurende de laatste paar weken, terwijl we de laatste secties van de game aan het afronden waren, realiseerden we ons dat we simpelweg niet genoeg tijd hebben om het hele spel te polijsten tot een niveau dat we Naughty Dog-kwaliteit noemen", meldt de ontwikkelaar.

De studio claimt dat het voor de optie stond om compromissen te sluiten of meer tijd te nemen. De keuze voor dit laatste zou onder andere tot minder stress van het ontwikkelteam leiden. Een maand geleden nog sprak het bedrijf vol vertrouwen uit dat het spel vrijwel af is en daarom op 21 februari kon verschijnen. Dat wordt dus ruim drie maanden later.

Sony kondigde The Last of Us Part II in 2016 aan, maar toen was het spel al enkele jaren in ontwikkeling. De game heeft dezelfde hoofdpersonages als het eerste deel en speelt zich vijf jaar na de gebeurtenissen in dat spel af. Het eerste deel van de game is meer dan 17 miljoen keer verkocht.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

24-10-2019 • 20:19

89 Linkedin Google+

Submitter: DigitalError

Reacties (89)

Wijzig sortering
Persoonlijk had ik het niet eens erg gevonden als ze een game als TLoU 2 samen met de release van de PS5 zouden droppen.
Ik snap je punt, maar:
> game uitbrengen voor een afzetmarkt van inmiddels 100 miljoen verkochte PS4s
> game uitbrengen tijdens de PS5 launch met maar een paar miljoen verkochte PS5s.

Ik zou het wel weten.
Snap ik, maar ik bedoelde het ook niet als PS5 exclusive (had ik misschien anders moeten formuleren) maar wel gezamenlijk releasen met de PS5 in dit geval.
Ik denk dat ze dat te lang duurt... Bovendien lijkt het me makkelijker om een PS4-versie aan te passen voor de PS5, dan een PS5-versie aan te passen voor de PS4 (in het bezit van veel meer mensen, dus dat zou sowieso moeten).

En nu kunnen ze 2x cashen.
Want? We krijgen toch netjes backwards compatibility bij de PS5?
Dat klopt, maar dan speel je een PS4-versie die niet remastered is voor de PS5. Veel mensen zullen dan toch wel die PS5-versie willen.
Dat zou met de nieuwe generatie volgens mij prima afkunnen met een UHD texture pack o.i.d.
Maar misschien is er wel een update voor de game engine nodig ja, dan zou er wel een remake kunnen komen.
Alleen als je enkel graphics interessant vindt, maar er zijn heel wat meer (belangrijkere) dingen die je met meer rekenkracht kunt verbeteren.
Klopt. Maar we hadden t nu over een game die eventueel op een nextgen komt en in welke vorm.
Daar ga je niet dusdanig aan toevoege dat t een ander spel wordt.
Het zou me niets verbazen dat ze de game al voor PS5 is gemaakt. En dat we gewoon een gedownscalde(grafische gezien) PS4 versie krijgen voor de time being. En zodra PS5 er is. bam remaster!

[Reactie gewijzigd door Extreamspeed op 28 oktober 2019 05:59]

Ik verwacht sowieso een remastered versie voor de ps5, 4k en 60fps en misschien met Ray tracing?
Zelfde voor Red Dead Redemption 2
Ondertussen stelt Ubisoft in 1 klap 3 games uit. Heb het gevoel dat we de komende tijd nog wel van meer delays gaan horen.
Waarschijnlijk heeft Ubisoft eindelijk in de gaten dat producten die niet af zijn, niet goed verkopen.
Klopt, volgens dit artikel komt het met name doordat Ghost Recon Breakpoint niet zo goed verkoopt als gehoopt.
Het zal mij benieuwen hoe het eind resultaat wordt want als ik "eerlijk" ben is er nogal een verschil tussen de eerste beelden (waren ingame video's) van 2016 en 2017 en in 2018 kwam er een gameplay demo die nu duidelijk niet op PS4 hardware draaide...

Nu in 2019 zijn weer details verdwenen in flora zoals gras, bomen, klimop, etc. en als je gezicht details in video's vergelijkt met gezicht details ingame blijft er weinig over van huid structuur en oog details etc.

Details in menselijke Headshots zijn ook verdwenen en als Ellie in de buurt komt van een muur of hoek etc. dan voelt of grijpt zij dezen niet meer.. het zijn allemaal kleine Details maar er is mij teveel Hype en te weinig Kritiek..

De trend is om Gamers lekker te maken met eerst Video's en daarna Tech demo's en dan stilletjes aanpassen of Polijsten maar sorry ik vindt dat Naughty dog hier boven moet staan met hun Reputatie.

The last of us Remaster was één van de mooiste en trieste ervaringen voor mij en Deel 2 zal ongetwijfeld een succes worden qua verkoop en gameplay maar ik ga niet pre orderen tot het duidelijk is wat het "Polijsten" gaat doen..
Wat een gezeur. Noemt deel 1 een van de mooiste en trieste games die hij gespeeld heeft, maar wil deel 2 pas kopen als het gras en de huidstructuur van de personages wel gedetailleerd genoeg zijn. Gaming anno 2019.... :X
Het gaat niet om alleen om Graphics ook Gameplay wordt aangepast maar dat was jou natuurlijk wel opgevallen.. het gaat mij er om dat ik wil weten wat ik koop en een goede keuze maak.

Die keuze zou kunnen zijn 50€ uitgeven op 21 Februari (wil ook nog Death stranding en Ghosts of tsushima spelen mogelijk nog eens 100€ maar ook op dezen wacht ik af) terwijl de PS5 in December 2020 mogelijk The last of us 2 in volle Glorie brengt.

De mogelijkheid van Backwards Compatible op PS5 is onduidelijk dus ik ga van Nee uit tot ik zelf een PS4 spel op de PS5 kan spelen.. Sony zegt nog steeds dat BC niet op de PS4 mogelijk is en Technisch gezien klopt dat.

Technisch gezien kan de XB1 dat ook niet maar doordat de XB1 de Licentie van een XB 360 cd kan lezen wordt een digitale versie gedownload en kan afgespeeld worden via Emulator zolang de XB1 de Licentie kan lezen.

De PS4 heeft ook een Emulator https://www.playstation.c...2RPfOUsxUaBIaAp3AEALw_wcB maar kan (of Sony wil het gewoon niet..) geen PS1,2,3 spelen want via PS Now voor 9,99 is het ineens wel mogelijk.

Als jij denkt dat The last of us 2 op de PS4 genoeg Pracht en Praal is en of dat je een gratis Upgraded versie krijgt op de PS5 ga je gang met Pre order maar ik ben bang dat je in 2020 van een Koude Kermis komt als de PS5 gelanceert wordt.

Of eerder al met de PlayStation Meeting 2020 die ook in Februari is maar ik wacht liever af alles wat met Sony te maken heeft tot ik het uiteindelijk resultaat kan zien ongeacht de Studio.

[Reactie gewijzigd door Tri Force op 25 oktober 2019 01:50]

Kijk naar uncharted 4. Prachtig. Dit wordt nog veel mooier. Naughty dog draait aan de knoppen en dan weet je gewoon dat t goed komt.
Inderdaad ik twijfel er niet aan dat ND een prachtig spel gaat leveren en ik heb er graag een 50€ voor over maar Pre order doe ik niet aan met een enkele uitzondering.. daarbij nog de punten van PS5 en Backwards Compatible lijkt mij even wachten beter.
Goedzo. Gewoon niet meer doen. Ook niet bij uitzonderingen.
Beter voor de hele markt en kwaliteit. Pre orders zijn een van de hoofdredenen dat games in een niet verkoopbaar staat worden uitgebracht tegenwoordig. Geld is dan toch al binnen dus waarom zouden ze uitstellen.
Dat ligt eraan of ik de developer vertrouw, dus ik heb deze gelijk gepreored. Weet ik zeker dat ze genoeg geld hebben om het af te kunnen maken. :P

Dat gezeur van "pre-orderen is van de duivel" wordt een beetje oud en afgezaagd inmiddels en slaat werkelijk nergens op. Alsof je een soort Che Guevara bent die op de bres springt voor de gamers wereldwijd. :O

Ga je tijd steken in belangrijke zaken.
Ding is dat door die instelling de publishers ieder jaar weer met weer meer anti consumer praktijken weg hebben kunnen komen.
Lootboxes, microtransacties, broken releases, niet afgemaakte games en missende content zijn door de jaren heen steeds agressiever geworden en hebben steeds meer invloed op de kwaliteit van de games die developers willen maken.

Helaas zijn er dus veel mensen die het allemaal niet boeit en erin trappen waardoor deze praktijken dus netto winst opleveren zonder dat ze het plezier van de koper vergroot.
ND, Santa Monica en Guerilla zijn de studio's waar ik mijn pre-order blindelings aan toevertrouw. De PS5 is BC met de PS4, dus no problemo wat dat betreft. Nog wel interessant of BC games ook een PS5 patch ontvangen voor betere performance.
Beetje Flauw om hier een Opmerking over te maken maar je Hoofdletter gebruik is wel Fascinerend te Noemen ;)

On topic: Ik zie weinig verschillen tussen de gameplay-beelden uit de eerdere presentaties en de meest recente videos; behalve dat we nu een stuk meer te zien hebben gekregen waardoor het 'makkelijker' is om de beperkingen van de huidige hardware te zien. Ik weet niet of je Uncharted 4 hebt gespeeld maar de transities tussen gameplay & cutscenes waren qua level of detail vrij duidelijk, ik verwacht bij TLOU2 niet veel anders.
Ik snap ook niks van zijn logica m.b.t. gebruik van hoofdletters :D
Denk dat ze van Days Gone geleerd hebben, dat was eigenlijk te buggy om zo uit te brengen....
Liever een paar maanden wachten en dan een goed werkende game.
Days gone is van een compleet andere ontwikkelaar?

EDIT: SIE Bend Studio

[Reactie gewijzigd door Siebelouis op 24 oktober 2019 20:54]

Maar wel een Sony studio
Goede aanvulling, thanks. Had ik even niet bij stil gestaan!
Onzin. Ik heb m vanaf release gespeeld. Ik kwam welgeteld 1 bug tegen; een zeker stukje wereld wou de hi-res textures niet laden. Game opnieuw starten fixte dit. Verder niks gezien.
Whow dat staat haaks op mijn ervaringen, ik speelde hem ook op launch maar had mega veel bugs.
Topic op GoT stond er ook vol mee en ook op het internet was ik helaas niet de enige.

Na een paar patches werd het beter
Ook vanaf release gespeeld. Wel eens wat slordigheden (En nog steeds), maar echte bugs ook nooit meegemaakt...
Ik heb de game ook vanaf release gespeeld, en het enige waar ik last van had was een paar in de grond gezakte freakers en qua framedrops alleen in het bos een paar hick-ups. Ik speelde het op een PS4 Pro, wellicht dat dit invloed had?
Maar wat betreft TLOU II, wel balen, maar die 3 maanden is nog te overbruggen dacht ik zo :) Zolang het er maar beter van wordt.
Ja ik speelde ook op de Pro helaas, maar goed maakt niet uit, game wel uitgespeeld (platinum) en prima mee vermaakt. Was alleen niet de kwaliteit die ik van Sony gewend ben.
Die ervaring had ik ook. Ik vond het een prima game, verhaal was oké, sfeer was goed en die hordes waren soms zeer uitdagend :*) Maar het kon net allemaal even wat beter uitgewerkt worden.
Was heel wisselend, sommige mensen hadden nergens last van terwijl anderen in hoge frequentie met enorme zelfs game breaking bugs te maken hadden. Op de daysgone reddit pagina was het er maar druk mee. Persoonlijk had ik heel laat in het verhaal pas m'n eerste en enige bug te pakken. De game werd ook heel vaak en snel gepatched vlak na release meen ik mij te herinneren.

Ik had wel het idee dat die game wat gerushed was en her en der er wat polish ontbrak. Ook het verhaal miste voor mn gevoel soms een paar scenes, alsof om de deadline te halen het nodige moest worden opgeofferd. Alsnog prima mee vermaakt, maar niet de polish die ik bijvoorbeeld wel verwacht van een Naughty Dog titel.
Mijn texture/model bug was ook pas relatief laat. Ergens bij de universiteit. Net het lage gebied aan het oosten met wat bruggen laadde niet goed. Echt van die muddy low res textures en missende objecten. Dat je ineens tegen een reling rijd die je niet ziet. Enige fix was de game opnieuw opstarten
Als je een full priced game uitbrengt, dan moet dat aan hedendaagse standaarden voldoen. Het feit dat het lang geleden is dat ze een game hebben gemaakt, of niet bekend zijn met het platform, is absoluut niet relevant als je verwacht dat mensen betalen voor een product vind ik. Als je niet de kwaliteit levert die mensen verwachten, dan mag je daar op afgerekend worden en hoef je het naar mijn mening niet te bagetaliseren met "er zijn nog slechtere producten" (ik vond The Order trouwens echt een vet spel!).

Jammer dat LoU2 iets verder is opgeschoven, maar de verwachtingen liggen inmiddels zo hoog dat ik begrijp dat ze er alles aan willen doen om een mooie game af te leveren. En een voordeel is dat het nu niet anderhalve week voor de Final Fantasy 7 remake uitkomt :)
Ik zeg nergens dat The Order slecht is, maar de reviews kwamen neer op kort en meer filmpjes dan gameplay. Terwijl die studio dus korte (PSP) games op het cv heeft. Zo heeft Bend Studios nul ervaring met een open world game maar verwacht men wel gelijk het beste van het beste, terwijl Bethesda met zn Fallout bugfestijnen er altijd mee weg komt ondanks jaren aan open world ervaring. Jij kan mij niet wijs maken dat een day one Days Gone meer bugs heeft dan een gepatchte Fallout game. Maar toch bitchen mensen op Days Gone alsof het onspeelbaar is en een schande en weet ik wat.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 25 oktober 2019 13:03]

Het gaat mij erom dat als je als studio een product verkoopt, dat dat product gewoon goed moet zijn. Als je weinig ervaring hebt op een bepaald gebied, dan zou dat geen enkele invloed mogen hebben op het eindproduct. Als dat wel zo is, dan moet je dat meenemen in de uiteindelijke prijs. Ik als consument mag gewoon een degelijk product verwachten, ondanks de ervaring van de maker van dat product. Als ik morgen een auto zou uitbrengen die krap 70km/u op de snelweg zou halen en ik als excuus daarvoor zou aandragen dat ik nog niet zo heel veel ervaring met snelwegen heb, omdat ik normaal gesproken alleen maar fietsen bouw, dan kan ik mijn carrière als autobouwer, geheel terecht, gedag zeggen. Het feit dat er dan een andere auto is uitgebracht waarvan de ruitenwissers aangaan als je op de rem trapt en de radio uitgaat als je je raam opendoet, doet niets af aan de fouten die zijn gemaakt bij het ontwerp van mijn eigen auto en daar mag ik op afgerekend worden.

Bethesda is overigens allesbehalve "weggekomen" met de bugfests en rare beslissingen die ze zijn gaan maken, zeker sinds Fallout 76.

[Reactie gewijzigd door KneoK op 25 oktober 2019 13:22]

Het is ook een degelijk product. Wat zit je nu te janken met je rare analogie?
Jij bent er één tegengekomen. En die man kan er een hele video van maken. Tsja.
3 maanden is echt helemaal niets binnen een ontwikkelproces
Wel bijzonder dat ze dan de releasedate een maand geleden aankondigen. Dan zou je denken dat ze het eigenlijk al wisten dat ze de release niet gingen halen. Want je kan niet zomaar 3 maand vertraging oplopen, in 1 maand.
Zeker opvallend omdat ze vorige maand nog expliciet zeiden gewacht te hebben met het aankondigen van de verschijningsdatum totdat ze er vertrouwen in hadden:

Even though we’ve been eager to share more about The Last of Us Part II and tell you its release date, we wanted to wait until we were close to wrapping up production and we were confident in the date itself.
Februari is net na de kerst, kun je beter vlak voor de zomervakantie zitten.
Dat was tijdens de aankondiging onlangs niet anders lijkt mij. Dus dat kan de reden haast niet zijn.
Dat is echt gewoon marketing praat. Niemand noemt een release datum en zegt erbij dat het eigenlijk te vroeg is. Dat verkoopt niet 😜
En toch geef ik Naughty Dog wel het voordeel van de twijfel. Over het algemeen leveren ze kwalitatief zeer goede games af die bij release doorgaans geen game breaking bugs of enorme issues kennen. Kleine problemen soms wel, maar nooit groot. Wel jammer, had zelfs al vrij genomen voor de game (die moet ik dan ook maar verzetten), wat ik meestal doe bij releases vanuit Naughty Dog. 😂 Kijk echt enorm uit naar de game.
Prima. Zolang de game maar af is.
Na Doom nu ook The Last of Us uitgesteld. Jammer natuurlijk maar te veel games zijn vandaag de dag op de dag van release vaak vol bugs of met veel compromissen. Dan zie ik toch liever uitstel.

Neil hier ook over :
While we’re relieved that we won’t have to compromise our vision, we’re disappointed that we weren’t able to avoid this exact situation.
Shigeru Miyamoto — 'A delayed game is eventually good, a bad game is bad forever.'
Er zijn genoeg games die 1 of meerdere keren zijn uitgesteld en alsnog niet goed waren.
De quote klopt ook niet.

"A delayed game is eventually good but a rushed game is forever bad."

Het gaat meer om de eerste indruk die je maakt. Een BF:V en GR:Breakpoint zullen het moeilijk hebben om na een jaar meer klanten binnen te krijgen omdat de release slecht was, netzoals Anthem.

Ook NMS is nooit compleet genezen van zijn status voor veel mensen. Plus reviews van games worden niet na een jaar nog een keertje aangepast omdat het spel misschien dan wel waard is om te spelen.

Spellen zoals Duke Nukem Forever zijn de uitzondering op de regel. Dat gaat niet zo zeer over delayen maar mismanagement en verschillende studios die eraan werken tussen de tijden door.

Een uitgestelde game kan dus uiteindelijk goed zijn, maar een afgeraffelde game is voor altijd slecht.
Met uitstel betekent niet altijd, dat de game beter wordt.
Doom is al een tijdje uit hoor. :D
Ik heb wel zin in deze game. Deel 1 was erg vermakelijk, nu zijn ze ook al een flinke tijd bezig met dit deel. Dat kan alleen maar goed zijn!

Ben wel benieuwd of ze ook al met een ps5 versie bezig zijn. :9
zeker want er komt gewoon een upgraded versie zoals last of us 1:)
Voor de mensen die het nog niet weten the last of us 1 remaster is ps plus game van ocktober. Zeker de moeite waard.
Ik ging alleen even kijken hoe het er op de PS4 uitziet. Toch weer uitgespeeld :P
Top. De sprint is altijd behoorlijk pittig. Ik wacht rustig af.
Geen probleem. Neem desnoods een jaar langer. Een waardig vervolg op deel 1 maken is geen makkelijke taak

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True