Door Jurian Ubachs

Redacteur

The Last of Us: kandidaat voor game van het jaar

09-06-2013 • 10:50

109

Multipage-opmaak

Reviewen zonder over het verhaal te praten

Op het moment dat deze review op Tweakers verschijnt is de jaarlijkse E3-gamesbeurs nog maar een dag van ons verwijderd. Als The Last of Us daadwerkelijk in de winkels ligt, is diezelfde beurs net een dag voorbij. Dat is vreemd. Het gebeurt wel vaker dat games verschijnen in of rond de E3-week, maar dat gaat dan vaak niet om de allerbeste titels. Je zou zelfs kunnen vermoeden dat uitgevers hun game met opzet willen laten ondersneeuwen, om de matige kwaliteit van het product te maskeren.

Wat dat betreft is Sony's timing dus vreemd. We hebben het in het geval van The Last of Us helemaal niet over een matige game. Sterker nog: dit is waarschijnlijk het beste spel dat in 2013 op de markt komt en het moet raar lopen wil The Last of Us aan het eind van het jaar niet de nodige awards in de wacht slepen.

The Last of Us draait om het avontuur dat hoofdpersonages Joel en Ellie beleven in een post-apocalyptische wereld. Er is een zombie-virus uitgebroken dat mensen verandert in vreselijke, moordende wezens. De overgebleven mensen hebben zich verzameld in zogenaamde 'Quarantine Zones' of in kleinere nederzettingen. Zo ook Joel en Ellie, die elkaar op dat moment nog niet kennen. De volwassen kerel en de jonge tiener komen uiteindelijk samen en verlaten de Quarantine Zone van Boston, op weg naar een groep mensen die zich elders schuil houdt.

Verboden te spoilen

Het hoe en waarom van dat verhaal willen we je uiteraard niet vertellen. Daardoor is The Last of Us een van de lastigste games om te reviewen, want het verhaal is het meest cruciale element ervan. De setting volledig uitleggen zou echter teveel weggeven. Hierdoor zou het kunnen dat bepaalde passages in deze review wat vaag klinken en dat ze eigenlijk meer uitleg en achtergrond behoeven, maar het lijkt ons beter het op deze manier te doen en geen spoilers weg te geven.

Joel en Ellie versus de Infected

Toch blijven we nog even hangen bij de setting. Relatief vroeg in het spel raken de zo rond de vijftig jaar oude Joel en de jonge tiener Ellie aan elkaar verbonden. Voor Joel is het avontuur een uit de hand gelopen gunst, terwijl Ellie geen andere keuze heeft dan mee te gaan. Zo begint een reis door verschillende gebieden in de Verenigde Staten, waarbij Joel en Ellie voor een groot deel op elkaar zijn aangewezen.

Levensgevaarlijke Clickers

Die gebieden zijn gevuld met diverse gevaren, met als voornaamste bron van ellende de aanwezigheid van de Infected. Dit zijn mensen die inmiddels besmet zijn geraakt met het virus en daardoor zijn veranderd in zombies. De meest voorkomende varianten zijn Runners en Clickers. De Runners, die nog in veel opzichten op mensen lijken, zijn vooral gevaarlijk doordat ze hard op je af rennen. De Clickers waren ooit Runners, maar bij hen is het virus verder gevorderd. Het heeft hun hoofd compleet vervormd. Daardoor kunnen Clickers niet meer zien. Ze gebruiken hun klik-geluid als een soort sonar.

The Last of Us

De Runners zijn vrij eenvoudig te verslaan, maar de Clickers zorgen voor problemen. Joel kan de Clickers niet met zijn blote handen afweren en moet hen dus altijd neerschieten of wegslaan met een wapen. Op de momenten dat je geen slagwapen hebt en mist met je vuurwapens, betekent een aanval van een Clicker altijd dat je bij het laatste checkpoint opnieuw mag beginnen. Tenminste, totdat je een vaardigheid vrijspeelt die nog een ontsnappingsmogelijk biedt, maar het is raadzaam altijd wat shotgun-kogels achter de hand te houden voor als er nog wat Clickers op je af komen.

Goed luisteren

The Last of Us confronteert de speler meestal met groepen Runners en Clickers tegelijk, met af en toe een of twee nog sterkere zombies. Regelmatig hebben zij de aanwezigheid van Joel en Ellie nog niet gemerkt als het tweetal in de buurt komt. Joel en Ellie kunnen beide vijanden door muren heen waarnemen door 'aandachtig te luisteren'. Op die manier kun je zien hoeveel vijanden er ongeveer in de buurt zijn.

Er is in The Last of Us vrijwel nooit één specifieke manier om een gevecht aan te gaan. Als je een gebied in komt met zombies kun je je wapens trekken en beginnen te knallen, maar alle Infected komen dan direct op het geluid af en de kans is aanwezig dat je die invasie niet overleeft. Sneaken en slim gebruikmaken van de omgeving is dan ook een stuk beter. Vaak werkt het goed om vijanden af te leiden zodat je ergens langs kunt glippen, bijvoorbeeld door een fles naar de andere kant van een kamer te gooien. Zodoende zijn veel gevechten uit de weg te gaan.

The Last of Us

Daarnaast kunnen Joel en Ellie vijanden ook geruisloos uitschakelen. Dat is bij Clickers een risico, want een mislukte 'grab' betekent vaak dat je het niet overleeft, maar het is zeker tegen menselijke vijanden een handig wapen. In de spelwereld hebben groepen mannen zich verzameld en bendes gevormd. Bij die bendes is alle respect voor lijf en leden verdwenen. Onschuldige burgers worden door hen vermoord en beroofd. De een zijn dood is in The Last of Us redelijk letterlijk de ander zijn brood.

Spannend

Anders dan de zombies lopen de bandits vaak patrouillerondes. Hier overlegt The Last of Us gameplay die zich kan meten met de beste stealth games. Je checkt door de muren heen waar de bewakers zijn en bekijkt hun looproutes. Dan begin je ze één voor één uit te schakelen. Razend spannend, want zodra je gezien wordt, slaan de heren alarm en ben je voor je het weet betrokken bij een vuurgevecht met een hoop bandieten.

Gebruik maken van je mogelijkheden

Zo heeft het vechten tegen Infected en tegen mensen zijn eigen charme. Beide kunnen dodelijk zijn, maar op een andere manier. De Infected zijn domme krachten en stormen in de regel vooral massaal op je af. De bandieten zijn van dichtbij minder dodelijk, maar gevaarlijk als ze je weten in te sluiten, en dat proberen ze continu te doen. Joel en Ellie moeten steeds letten op hun flanken en opletten dat er niemand om ze heen probeert te sluipen.

Voorwerpen maken

Wanneer het er op aan komt, weet Joel zich trouwens vaak prima te redden met zijn wapens, maar als je de mogelijkheden in de gameplay leert zien, is een open vuurgevecht bijna nooit echt nodig. Zo wel, dan heeft Joel nog een aantal handige trucjes achter de hand. De spelwereld ligt namelijk vol met voorwerpen die Joel kan gebruiken bij het maken van diverse items. Wat alcohol en doeken kunnen samen bijvoorbeeld een medikit vormen, maar ook een molotov cocktail. Heb je een schaar en een slagwapen, dan kun je die schaar op dat slagwapen bevestigen. De eerste klap die je daarna uitdeelt zal je slachtoffer in één klap doden.

De aanwezigheid van het crafting systeem is om twee redenen belangrijk. Allereerst verandert het je binnen de kortste keren in 's werelds grootste scavenger. De vele verlaten gebouwen in de spelwereld liggen boordevol spullen die je kunt gebruiken. Wie goed zoekt, vindt duidelijk meer dan iemand die door de spelwereld heen rent. The Last of Us beloont je voor de moeite als je even de tijd neemt om een huisje extra in te lopen.

The Last of Us

Daarnaast daagt het systeem je ook uit om keuzes te maken. Alle ingrediënten zijn te gebruiken, in zeker twee 'recepten'. We gaven al het voorbeeld van het medikit en de molotov cocktail: die vereisen exact dezelfde ingrediënten. Aan de speler dus de taak om te kiezen welke van die items hij op dat moment harder nodig heeft. Een medikit is uiteraard handig, maar als je weet dat een goed gemikte molotov zomaar vier of vijf zombies kan uitschakelen...

Dekkingssysteem

Alle spullen die je kunt maken hebben absoluut hun waarde, maar vaak kun je een gevecht ook wel zonder die dingen succesvol afronden. Dat is mede te danken aan de uitstekend werkende gameplay. The Last of Us kent een goed dekkingssysteem en mikken met je wapens is, na wat gewenning, ook erg goed te doen. En dat is belangrijk, want van alle bezigheden die je voor je kiezen krijgt in The Last of Us komen vechten en schieten het vaakst terug.

Dat vertaalt zich wat later in het spel naar het enige echte minpunt dat we hebben opgeschreven tijdens het spelen. Na een uur of tien heb je de ruimtes gevuld met zombies wel een klein beetje gezien. Natuurlijk: de gevechten worden her en der wat moeilijker en zijn daardoor uitdagend, maar ze vallen toch wat in herhaling. Dat geldt trouwens niet voor de gevechten met mensen. Hier blijft The Last of Us uitblinken in variatie, door met omstandigheden te komen die je niet eerder hebt meegemaakt.

Veel details, goed verzorgd

Het vechten speelt een belangrijke rol in de gameplay, maar het is lang niet het enige dat je doet in The Last of Us. Naughty Dog is de ontwikkelstudio achter Uncharted en dat merk je in The Last of Us regelmatig. Zo worden Joel en Ellie af en toe geconfronteerd met bepaalde obstakels waar ze langs moeten zien te komen. Hoe? Het is uiteraard aan de speler om dat uit te zoeken. Een aardig detail is trouwens dat het spel je automatisch een hint geeft als je langer dan een paar minuten op dezelfde plaats rondrent en niet weet wat je moet doen.

Geloofwaardigheid

Dat mechanisme is illustratief voor hoe verzorgd het spel is en hoe zeer Naughty Dog op de details heeft gelet. We maakten tijdens het spelen een paar keer mee dat we dachten 'verdorie, wat zit dit handig in elkaar!' Dat gevoel levert The Last of Us in combinatie het hoge detailniveau veel geloofwaardigheid op. Je komt niet of nauwelijks elementen in de spelwereld tegen die niet kloppen. Dat maakt het zoveel makkelijker om jezelf compleet te verliezen in The Last of Us.

The Last of Us

Toch is het niet de gameplay die daar uiteindelijk voor zorgt. Joel en Ellie vechten, puzzelen, klimmen en klauteren hartstikke soepel, maar uiteindelijk staat dat niet in verhouding tot de elementen die van The Last of Us de topper maken die hij geworden is: het verhaal, de sfeer, de personages, de graphics, de muziek en de uitstekende voice-acting.

Emotie

Zo slaagde The Last of Us er in om ons binnen tien seconden te boeien. Na een minuut zaten we volledig in de game en nog wat minuten later waren we 'hooked'. The Last of Us combineert prachtige graphics met perfect passende muziek en de beste voice-acting die we in lange tijd hebben gehoord in een game. Dat levert tussenfilmpjes op die je af en toe met open mond zult bekijken. Ook in de gameplay wordt er veel gebabbeld. Zo praten Joel en Ellie eigenlijk doorlopend met elkaar. Hier besef je hoe logisch dat eigenlijk is, of beter: hoe onlogisch het is als twee samen reizende personages nauwelijks iets tegen elkaar zeggen.

Door alles wat de personages vertellen en meemaken krijg je als speler al snel een sterke band met Joel en Ellie. De band tussen personage en speler is meestal de belangrijkste in een game, maar in The Last of Us twijfelen we daar aan. Het is namelijk heel boeiend om de relatie tussen Joel en Ellie te zien evolueren van een onwennige samenwerking tegen wil en dank in de eerste uren, tot een goed samenwerkend team dat zich verbonden voelt door vriendschap. Hoeveel games zijn erin geslaagd de speler een ontluikende vriendschap te tonen, op zo'n manier dat het oprecht overkomt en emotie losmaakt? Wat ons betreft verdient Naughty Dog hier een hele grote pluim.

Audiovisueel indrukwekkend

De uitstekende sfeer in het spel wordt bepaald door alle audiovisuele elementen samen, en is daarmee feitelijk de som van de delen. Ook als je die delen apart gaat beoordelen, blijkt The Last of Us in alles een topgame. Als het gaat om de graphics combineert het spel soepele animaties met prachtige omgevingen, een hoog detailniveau en prachtig vormgegeven en geanimeerde gezichten. Dat totaalpakket zorgt voor graphics die we, voor zover wij kunnen heugen, nog niet eerder gezien hebben op de PlayStation 3.

Sterke voice-acting

Ook geluidstechnisch draait The Last of Us mee in de top. De muziek versterkt op de juiste momenten de emotie die het spel wil overbrengen en de voice-acting is van hoog niveau. Dat geldt overigens lang niet alleen voor de rollen van Joel en Ellie. Ook alle andere personages die het tweetal gedurende het spel tegen het lijf loopt - en dat zijn er nogal wat - zijn meestal heel goed uitgewerkt. Onze favoriete bijrol? Een charmante bandietenleider die... nou ja, dat zul je zelf wel zien.

The Last of Us

De voice-acting is het deel dat door acteurs gedaan wordt, maar de achtergronden van de personages worden door het ontwikkelteam gemaakt, en jawel: ook hier gooit The Last of Us hoge ogen. De acties en beslissingen van de personages krijgen extra gewicht en geloofwaardigheid omdat de speler ze vrijwel altijd in een kader kan plaatsen. Naughty Dog heeft duidelijk moeite gedaan om alle belangrijke personages te voorzien van een bepaalde achtergrond. Mensen die mensenkennis claimen te hebben zeggen vaak 'al snel te weten wat voor vlees ze in de kuip hebben'. Die kennis ontlenen ze dan aan bepaalde stukjes informatie die een persoon geeft, vocaal of via lichaamstaal. Datzelfde gevoel heb je bij een deel van de personages in The Last of Us; personages die dus kennelijk dat soort signalen afgeven.

Betrokken

Dat zijn allemaal ingrediënten. Zet daar een streep onder en wat krijg je dan: een game die erin slaagt emotie over te brengen. We maakten in de singleplayer zeker drie momenten mee die we nooit meer zullen vergeten. Let wel: "maakten mee", niet "kwamen tegen". Meer dan ooit voel je je in The Last of Us betrokken bij de personages. Je voelt oprechte opluchting of blijdschap als Joel en Ellie even rust hebben of een hachelijke situatie hebben overleeft en je geniet van de ontwapenende, kinderlijke simpelheid waarmee Ellie de grimmige wereld van The Last of Us af en toe kleur geeft.

Conclusie

We kunnen nog pagina's volkalken over The Last of Us, maar dat lijkt ons niet echt nodig: de boodschap moet nu toch duidelijk zijn. Binnen 48 uur na publicatie van deze review toont Sony de wereld veel meer van de PlayStation 4, maar ondertussen verschijnt later deze week de misschien wel allerbeste PlayStation 3-titel tot nu toe. The Last of Us heeft speerpunten te over: de soepele gameplay, het verhaal, de manier waarop de personages zich ontwikkelen, de band die je als speler met die personages krijgt, de manier waarop de gameplay je uitdaagt inventief te zijn, de prachtige graphics, de muziek, die stemmen, en ga zo maar door. We zijn niet zo van de 'deze moet je hebben'-teksten, maar... deze moet je hebben.

Pluspunten

+ Verhaal
+ Sterke band met personages
+ Audiovisueel uitstekend
+ Gameplay biedt ruimte voor inventieve oplossingen
+ Straalt zorgvuldigheid uit, aandacht voor detail

Minpunten

- Gevechten worden tegen het einde wat repetitief

Cijfer: 9,5

Titel The Last of Us The Last of Us
Platform PlayStation 3
Ontwikkelaar Naughty Dog
Uitgever Sony Computer Entertainment
Releasedatum 14 juni 2013
The Last of UsThe Last of UsThe Last of UsThe Last of UsThe Last of UsThe Last of UsThe Last of UsThe Last of UsThe Last of UsThe Last of UsThe Last of UsThe Last of UsThe Last of UsThe Last of UsThe Last of UsThe Last of UsThe Last of UsThe Last of UsThe Last of UsThe Last of UsThe Last of UsThe Last of UsThe Last of Us

Lees meer

The Last Of Us verschijnt op 7 mei
The Last Of Us verschijnt op 7 mei Nieuws van 10 december 2012

Reacties (109)

109
104
60
2
0
7
Wijzig sortering
Jurian, volgens mij is zombies niet de juiste bewoording.
Jij heb het over een "zombie apocalypse" waar baseer je dit op?
Het zijn geïnfecteerde mensen van het fungus schimmel... MAAR GEEN ZOMBIES...

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Last_of_Us

Voor de rest een geweldige review ;)
The Last of Us is geïnspireerd op een schimmel genaamd 'Cordyseps". In de natuur infecteert deze insecten en stuurt deze vervolgens naar hoge plekken om zo de volgende lading sporen neer te laten dalen.

http://www.youtube.com/watch?v=XuKjBIBBAL8

http://thelastofus.wikia....hiocordyceps_unilateralis
Ik zie dat er overal in deze review word gehammert op het feit dat ze zo min mogelijk willen los laten over het verhaal van dit spel en zodoende niets te spoilen

Als we meer willen weten kunnen we dat voor ons zelf gaan googelen, maar nu spoil jij het toch nog een beetje 8)7

Zombies/infected is tegenwoordig meer een samenvattende naam van een wereld waarin de mensheid een lot zijn ondergaan waardoor ze hun leven/menselijkheid verliezen....nu weten we dus dat het over iets meer dan alleen een "standaard zombie apocalypse" gaat en juist DAT deel is wat deze werelden zo interessant maakt.


ON Topic:
Dit lijkt me inderdaad een sterke game, ik ben echt een fan van de survival horror genre.
Niet elk horror spel is goed (eigenlijk vrij weinig) maar een simpel spel zoals Deadlight was ook erg sterk.

Dit zou inderdaad (zoals sommige al aangeven) een reden zijn om een PS3 toch maar eens 2e hands aan te schaffen..

[Reactie gewijzigd door stigma op 22 juli 2024 15:30]

Misschien is het zinvoller om een nieuwe te kopen. Een 2e hands PS3 kost toch al gauw € 125. Voor € 50 extra heb je een splinternieuwe met garantie van de laatste generatie : pricewatch: Sony PlayStation 3 Slim (2012) 12GB Zwart
Maar dan heb je wel een zeer beperkte opslagruimte (je moet alle games installeren op de PS3 dus je kan er maar 1 tegelijk doen met 12GB), en je zit met een hele gammele Blu-Ray drive constructie.. Ik zou liever de gewone slim hebben dan de super slim.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 15:30]

Dat valt wel mee. In de specificaties van de PS3 Slim (2012) staat dat je de opslagcapaciteit kunt uitbreiden met een 2,5" HDD. Opslagruimte lijkt me dus niet zo'n probleem.
Kan ook, maar dat kost ook weer extra (je hebt ook een bracket nodig als je het netjes wil doen). Zelfs als je een goedkope drive haalt ben je toch wel iets van 40 euro kwijt. En dus de constructie, slot-loading is toch wel een stuk fijner.
Zijn PS3 spellen ook op de PS4 te spelen? Ik wil deze heel graag spelen, maar heb helaas geen PS3. Voor de nieuwe generatie wilde ik overstappen naar de PS4 en dit zou dan een prachtig starter spel kunnen worden :)...
Naar het schijnt niet. Het is ook niet mogelijk om PS3-spellen werkend te krijgen op de PS4, tenzij men echt de hardware uit de PS3 nog even inbouwt in de PS4. De hardware is immers enorm anders. Op emuleren maak je simpelweg geen kans.
PS4 is niet backwards-compatible. Game zal wss wel te spelen zijn via Gaikai.
Kan natuurlijk zijn dat hij ook nog op de ps4 uitkomt..
Nope, Sony doet een Intel Tock
Intel tocks zijn wel backwards compatible dus dat is niet echt een goede vergelijking :)
Heel lang niet meer op mijn PS3 gespeeld.

Misschien wordt dit toch een game waarvoor ik mijn PS3 ga afstoffen. Het is zo lang geleden dat ik mijn PS3 heb gebruikt.

Grotendeels komt het door de prijskaartje die op de games zitten maja, voor deze game wil ik dat wel neerleggen.
Misschien tijd voor een playstation plus abo ??

voor 50euro een hele stapel (goede) games, deze maand oa erbij gekomen :
* Kingdoms of Amalur: Reckoning.
en twee exclusives :
* ICO and Shadow of the Colossus HD
* Demon Souls

zit er zelfs aan te denken een VITA te kopen puur voor alle gratis games die ik met PS+ heb binnengehaald ;)
Jij weet jezelf goed rijk te rekenen! Je betaald iedere maand 50 euro en krijgt daar games voor terug, waaronder Vita titels. Nu sta je op het punt een vita te kopen omdat je het gevoel hebt zoveel 'gratis' te krijgen. :Y) Welkom in de wondere wereld van marketing.

Ontopic;
Dit ziet er inderdaad erg goed uit! Ook ik ga denk ik mijn oude phat PS3 maar eens afstoffen voor deze game. Ik hoop dat het ook echt blijft boeien!
Met een PS+ abo krijg je 50+ games per jaar als je ook de Vita games bijrekent. 10 Ps3 games in de instant game collection waarbij er elke maand 3 nieuwe vervangen worden. De oude kun je altijd downloaden als je die in je lijst hebt gestoken via de store op internet of de ps3 zelf.

Uncharted 3, LBP kart en XCOM komen woensdag terwijl ik nog niet eens heb kunnen beginnen met Kingdoms of Amalur, Demon's Souls en Shadow of the Colossus van 2 weken geleden. Heb verder nog 25 toppers zoals Batman Arkham City, Vanquish, Sleeping Dog en meer, niet eens meer dan een paar uur kunnen spelen omdat ik het niet kan bijhouden :p

Dus voor weinig geld kun je perfect goed gamen. 50 euro per JAAR. Maar Sony gooit daar nog eens flinke kortingen aan games alsook korting voor de service zelf. 37.50 voor een jaar en soms 3 maanden extra op een jaarabbo. Toch wel de beste service deze generatie gaming.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 22 juli 2024 15:30]

ding is wel, dat je moet blijven betalen om die games te kunnen blijven spelen.
ook is het zo dat als je de game van de HDD verwijdert dat als hij niet meer gratis te krijgen is in de Playstation Plus store dat je hem dan niet meer (gratis) kan downloaden.

echter ben ik het ermee eens dat het een erg goede deal is, een eerste stap naar subscription based gaming.
ding is wel, dat je moet blijven betalen om die games te kunnen blijven spelen.
ook is het zo dat als je de game van de HDD verwijdert dat als hij niet meer gratis te krijgen is in de Playstation Plus store dat je hem dan niet meer (gratis) kan downloaden.

echter ben ik het ermee eens dat het een erg goede deal is, een eerste stap naar subscription based gaming.
Dat is toch de eerste keer dat ik dat hoor. De games blijen in mijn download lijat staan. Zo lang je een abonnement hebt. Sterker nog als je een tijd geen ps+ hebt en daarna terug weer een abonnement neem dan kan je die van vroeger toen je je wel psplus had weer downloaden.
Volgens mij klopt dat niet wat je zegt. Zodra je een game activeert blijft die in je downloadlijst staan, en kan je die blijven downloaden zolang je een PS+ abo hebt. Je kan zelfs een periode gaan PS+ meer nemen, zodra je een nieuw abo afsluit zijn al die games terug speelbaar.
Per jaar en niet per maand he.
Een van de beste subscription services die je kunt krijgen ;)
Zelfde hier ik heb alleen een PS3 gekocht toen voor Heavy Rain en Uncharted en dat zijn dan ook de enige spellen die ik gekocht en gespeeld heb.

Dit wordt een pre-order lijkt me :)

Wel zonde inderdaad dat Naughty Dog niet voor de PC ontwikkelt. Ik wil weleens zien wat zij kunnen maken met de specs van een moderne gamepc.
Als ik nog een spel mag aanraden, Metal Gear Solid 4 is een echte aanrader.
Was voor mij de reden om mijn PS3 aan te schaffen iig.
Voor de liefhebber is Yakuza 4 ook een geweldig spel maar die is erg smaakgevoelig. (sterke Japanse sfeer in de game)
Ik ben juist blij dat Naughty Dog niet voor de PC ontwikkeld. Niet omdat ik het PC-gamers niet gun om deze spellen te spelen, maar veel games verliezen hun kwaliteit zodra ze cross-platform uitgebracht worden. Goede exclusives zorgen ervoor dat een platform gewild blijft. Daar Naughty Dog een Sony-studio is zullen er waarschijnlijk geen PC games uitgebracht worden.

Ja, Naughty Dog zal veel indrukwekkendere games uit kunnen brengen op PC-hardware, maar ik hoop dat ze enkel voor Playstation blijven ontwikkelen.

Bovendien zullen we bij de PS4 (die over PC-hardware beschikt) wel een glimp gaan zien waartoe Naughty Dog in staat is zodra ze voor krachtigere hardware kunnen ontwikkelen. Zo zal Uncharted 4 beslist nog een keer uitkomen en wellicht zelfs een vervolg op The Last of Us.
Idd PS4 is ongeveer gelijk aan een mid-range PC van een jaar geleden dus niet echt heel spectaculair. Nu is een PS4 vooral gemaakt voor games dus de spellen zullen wel beter lopen dan op een Windows PC met dezelfde hardware maar toch zodra die PS4 uitkomt is ie over 2-3 jaar eigenlijk alweer achterhaald.
Het verschil is wel dat PS4 spellen maar voor 1 soort architectuur ontwikkeld hoeven te worden. Daardoor kunnen spellen veel efficiënter met de hardware laten communiceren. Bovendien heb je geen omslachtig besturingssysteem als Windows dat eerst gestart moet worden en daarbij nog eens de nodige systeembronnen in beslag neemt. Je kunt spellen perfect afstemmen op de hardware.

Ook moet je niet vergeten dat consolegamers op een heel andere manier met spellen omgaan dan PC-gamers. Ik speel af en toe eens een uurtje dus heeft het voor mij helemaal geen zin om dure upgrades te blijven kopen over een periode van een jaar of 7 á 8 (de gemiddelde levensduur van een console).

Ik weet gewoon dat als ik over 7 jaar een PS4 titel koop, deze zonder modificaties aan mijn hardware kan gaan spelen. Het geeft ook een bepaalde rust; weten dat je voor de komende jaren geen hardwaretechnische investeringen hoeft te doen. Dat is een voordeel dat de PC niet heeft.

Ja, er zullen concessies gedaan moeten op grafisch gebied, maar dat neem ik voor lief. Aangezien ik geen games op de PC speel heb ik sowieso niks om de PS3 / PS4 graphics mee te vergelijken, dus heb ik geen enkele reden om ontevreden te zijn. Voor mijn maatstaven zien de meeste PS3 games er nog steeds heel erg mooi uit. Bovendien vind ik de gameplay vele malen belangrijker. Met mooie graphics alleen zul je het niet redden.

Kortom; ik heb liever een zeker platform waar ik (behalve games) niks aan hoef te investeren gedurende de levensduur van de console. Geen gepruts met upgrades, drivers en pixelshaders. Gewoon schijfje erin, inhoud installeren en klaar. Of ik dat bij de lancering van de PS4 doe of 7 jaar erna; het zal gewoon werken.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 22 juli 2024 15:30]

Anoniem: 399807 @Titan_Fox10 juni 2013 09:06
Allemaal angst en gemakzucht. PC gamers nemen het risico dat er eens iets niet werkt, maar worden wel beloond voor hun moeite.
Het feit dat een high end video kaart al duurder is dan een console heeft er vast ook een hoop mee te maken ;)
Zelf heb ik beide consoles en een midrange gamelaptop (gt650m)
Allemaal hebben ze hun voor en nadelen. Zo heb je op de pc regelmatig problemen doordat de games niet goed geoptimaliseerd zijn waardoor ze niet soepel spelen of andere problemen. Op de console kan je echter weer geen mods oid installeren en moet je het doen met vaak een lagere resolutie en mindere graphics over het algemeen. Hopelijk wordt het verschil in framerate met de nieuwe consoles wel geelimineerd door alle games met 60fps te laten lopen ipv 30.
Daarbij waren veel PC-games ports van consoles, waarbij het voordeel grotendeels verdween.
Mijne staat nog wel onder mijn tv, maar inderdaad al paar jaar niet aangeraakt. Tijd om de controller weer eens aan de lader te gaan hangen inderdaad.
Sorry, maar ik als ik de video bekijk zie ik verschrikkelijk slechte en storende Artificial Intelligence van de enemy en allies.
Waarom hoor ik hier niets over? De verhaallijn mag dan wel prachtig zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat ik me echt in het verhaal kan laten sleuren als ik me continu zo kapot irriteer aan de AI.

Even een voorbeeld voor die AI:
- In het begin zie je Joel en Ellie in een vuurgevecht tegen mensen. De mensen zijn op de hoogte dat Joel en Ellie er zijn aangezien ze een "gealarmeerde" houding aannemen. Ze weten echter totaal niet welke kant ze op moeten kijken en schuilen voor geen meter.
Na het eerste schot gelost door Joel weten ze dan wel welke kant ze op moeten kijken, maar doen daarna niets; dekking zoeken, terug vuren.
- Daarna zit hij in een handgevecht met 2 mensen wat nogal houterig overkomt. En dan zie je ineens een 3e enemy die de meest vreselijk mogelijke dekking zoekt, links van hem. Waarna de speler dom genoeg zijn rug naar hem toe keert, maar de enemy AI onderneemt niets, opent geen vuur etc.
- Wanneer ze richting een schuur lopen waar een zombie in staat (en die zombie hun aankijkt en niets onderneemt, zal wel z'n reden hebben maar goed) sluipt Joel links van de schuur om de baksteen op te pakken en daarmee de zombie weg te lokken zodat de rug naar hem toegekeerd zal zijn (slim). Maar dan neemt Ellie een nagelbloedende positie in waar eigenlijk dit hele plan door zou moeten mislukken. Maar goed, zombie negeert dit en loopt toch richting de kapot gegooide baksteen. Ellie verkeerde hoek, kom op. En je kunt niet halverwege een trap zweven Ellie, hoe lenig je ook bent.

Er zullen dus meer dan genoeg positieve punten aan dit spel zijn, maar een 9.5 voor een spel met een AI uit pre 2005 vind ik een beetje hoog.

En nee, AI is niet bepalend danwel belangrijk voor een verhaallijn dat begrijp ik ook. Maar het zal zeker storen wat dan wel weer invloed heeft op je gevoel en ervaring in de verhaal lijn.

Update:
Na aanleiding van mijn eigen reactie heb ik even verder gekeken naar andere reviews. Ik heb hierbij Metacritic gebruikt. Expres zocht ik naar een review met een veel lagere gemiddelde beoordeling om te kijken of zij het met me eens zouden zijn.
Bij Polygon vind ik de review een stuk beter. Het goede word zeker uitgelicht en toegelicht waarom het goed is, maar ook het slechte. Ik heb het gevoel dat de rest er erg omheen kijkt, ook hier op tweakers. Daarnaast zegt de reviewer dat idd de slechte AI afbreuk doet op de beleving van het spel. En dat de overdreven aggresieve kill scenes/ acties erge afbreuk doen op het verhaal, waar ik me erg in kan leven.
Het is namelijk zoals hij het verwoord; Je leeft je heel erg in in de personages en je wil de 14 jarige Ellie echt beschermen voor meer kwaad dan ze al gezien heeft, maar je maakt erg vaak overdreven agressieve acties en acties die niet te rechtvaardigen zijn wat gewoon erg afbreuk doet op het verhaal en het belangrijke gevoel om haar te beschermen.

[Reactie gewijzigd door Mipje op 22 juli 2024 15:30]

Je baseert je menig op één recensie? En alle hogere scores laat je dus liggen want die zijn volgens jou niet "eerlijk" genoeg? Je hebt duidelijk andere prioriteiten in een spel en perfecte AI is dus blijkbaar één.
De staat van AI in de meeste schietspellen is dan ook dramatisch slecht. Het lijkt allemaal op CoD. Er komt 20 man aanrennen, die gaan achter een muurtje zitten, een voor een komen de hoofdjes omhoog en een voor een klik je ze aan.

Ze proberen niet te flanken, je af te leiden, je in een hoek te drijven, het zijn 2 regels code die het hele gedrag van zo'n vijand beschrijven. Als we nu honderden miljoenen in de graphics van een game stoppen, is het ook vreemd dat op dat vlak zoveel blijft liggen.

Maar ja, AI is natuurlijk lastiger te verkopen in een reclame dan "Nu met 5x grotere explosies!"
Je leest niet echt mee.
Even opnieuw verwoorden:
Het spel lijkt me echt fantastisch, ik ben echt overtuigd dat het een goed verhaallijn zal hebben.
Alleen niemand begint over de erg slechte AI, die er toch is.
Als je een review maakt over een spel, licht dan ook het slechte uit.
Zoals symphoon zo meteen onder mij zal zeggen, zelf de makers geven toe dat de AI ... "niet af" is. Dus ja, al die andere reviews zijn niet zo goed als die van Polygon (in mijn ogen) omdat ze eenzijdig reviewen. En daarnaast liggen mijn prioriteiten juist niet anders, aangezien ik wil genieten van een mooi verhaallijn dat niet verstoord word door (Erg) slechte AI en "Kill Bill style combat".
Dit doet niet onder dat ik niet begrijp dat een "goede" AI maken erg ingewikkeld is en dat ze echt hun best er op doen. Maar het is gewoon niet goed gelukt en dat is minpunten, klaar.

Daarnaast even rechtstreeks naar u GeforceAA, als je hiet niet met mij eens bent is prima, maar onderbouw dan alstublieft waar en waarom ik er naast zit. Zoals de reviewer van Polygon doet. Anders is dit niets anders dan zinloos modder gooien en doet dus afbraak van de discussie.
- Wanneer ze richting een schuur lopen waar een zombie in staat (en die zombie hun aankijkt en niets onderneemt, zal wel z'n reden hebben maar goed) sluipt Joel links van de schuur om de baksteen op te pakken en daarmee de zombie weg te lokken zodat de rug naar hem toegekeerd zal zijn (slim). Maar dan neemt Ellie een nagelbloedende positie in waar eigenlijk dit hele plan door zou moeten mislukken. Maar goed, zombie negeert dit en loopt toch richting de kapot gegooide baksteen. Ellie verkeerde hoek, kom op. En je kunt niet halverwege een trap zweven Ellie, hoe lenig je ook bent.
Max Dyckhoff, een van de AI programmeurs voor The Last of Us, zei eergisteren:
We are trying to make a game where stealth is an important aspect, and we knew we wouldn't be able to guarantee the buddy AI would be able to stay hidden as well as the player. If the buddies were seen by enemies, it would be extremely frustrating.
...
Ellie was difficult to code, and she went through a lot of iterations. Bruce Straley and I spent a lot of time sat down playing encounters and watching what Ellie was doing, and figuring out what she was doing that we liked and didn't like. Making her feel useful, but not overpowered, and not annoying, was a huge challenge. It was especially hard during the Infected sequences, where we need to try and identify if the player is trying to sneak away and break combat, because if so she needs to calm down and stick close to you.
...
The enemy AI will pay attention to the friendly AI if the player is "in combat". If you are sneaking around and being stealthy we do what is called "player favouring" and allow them to be unseen by the enemies. The alternative would be extremely frustrating, if a buddy AI accidentally revealed your location.
...
The buddy AI was actually what I have spent the last four months or so writing, and I think we did a good job of making them seem believable. Ellie will stick in cover with you and hunker under your protective arm, and she is good at keeping up with you.
...
Ellie can still die, just if the player is trying to be stealthy they won't see her. As I said elsewhere, we made this choice because it would be frustrating if a player had stealth broken by Ellie being seen.
Bron: http://www.reddit.com/r/I..._max_dyckhoff_programmer/
Ik zou bijna voor het eerst in mijn leven een PS kopen na deze review. Leuk om te kijken!
Je zou niet de eerste zijn. Een goede vriend van mij heeft zijn XBox360 de deur uit gedaan en een PS3 aangeschaft met de complete Uncharted franchise. Hij zal The Last of Us ook geweldig vinden.

The Last of Us zal waarschijnlijk niet in 3D speelbaar zijn : http://thesilentchief.com...pport-for-the-last-of-us/
Ik heb ooit ook een ps3 gekocht, speciaal voor de exclusives. Zitten erg leuke games tussen, maar een multi platform spel speelt het minst fijn op een ps3. Ik zou deze dus ook niet zo snel meer aanschaffen.
Als deze game het echt waard is, misschien dat ik het dan toevoeg aan mijn tot nu toe op één hand telbare lijstje van exclusieve PS3-games die ik wel een keer graag wil uitproberen en die ik vast een keer ga doen als ik voor 50 euro aan de console kan komen. Ik vraag me alleen nog wel af of het spel het inderdaad waard is. Vooral omdat zombies nu toch echt wel uitgekauwd zijn geworden, en je moet wel met een HEEL sterke titel komen wil ik nog aan de zombies beginnen..
Inderdaad, ik vroeg me al af of ik de enige was die niet ziet wat er nou zo fantastisch is aan deze game. Begrijp me niet verkeerd: het verhaal, de voice acting, het geluid en de emotionele band die je krijgt met de personages zullen vast heel goed zijn, maar grafisch ziet het er in mijn optiek niet speciaal uit en de gameplay stukjes die ik tot nu toe heb gezien zijn erg generiek. Het ergste vind ik dat het wéér een zombie thema betreft (wat ik al ruim zat was voordat het überhaubt een hype was).

Waarom gaan alle grote game developers toch altijd op dezelfde tijd op hetzelfde thema zitten? Er is een WO II tijdperk geweest, er is een Modern Warfare tijdperk geweest en nu is er een Zombie tijdperk waarvan ik niet kan wachten totdat het afgelopen is. Bij de indie developers is overigens ongeveer hetzelfde aan de hand: de meeste indie games zijn 2D-sidescroller games, waarmee ze dus niet meer indie (in de zin van independent/uniek in hun genre) zijn.
waarmee ze dus niet meer indie (in de zin van independent/uniek in hun genre) zijn.
Het enige dat indie inhoud is dat ze independent zijn en dus geen uitgever hebben, heeft niks met het soort game te maken.

Je hebt wel gelijk dat alle game makers zich altijd op 1 ding lijken te storen, gelukkig zijn Zombie games 1 van me favo games dus vind ik het niet erg (hoewel de ultieme zombie survival game wat mij betreft nog niet bestaat)

Dit lijkt me dan ook een erg leuk spel weer waarbij het kriebelt om het te kunnen spelen
Is de SP nu ook in co-op te doen? Er gingen wel geruchten rond, maar het is nooit bevestigd. En nu lees ik er weer niets over....
Nope.
Ik denk dat "best game" tussen deze en Beyond: Two Souls zal gaan.
Anoniem: 365841 @NoMoreMusic9 juni 2013 12:10
Vergeet Bioshock infinite niet!
Ik vind BioShock persoonlijk net een treedje lager dan The Last of Us. Zou wel Beyond, GTA V en Watch Dogs nog als kanshebbers noteren.
Waar is de videoreview, daarstraks stond het nog online.

Wel een must-buy zoals we gewoon zijn van Naughty dog, echt een van de beste ontwikkelaars van de moment.
"Ons favourite bijrol character? Een charmante bandietenleider die.... Nouja dat zul je zelf nog wel zien".

Hoe weet jij dat ik dat zelf nog wel zal zien? Misschien koop ik het spel wel niet eens :+
Ps3 maar weer eens goed afgestoft alleen maar voor deze game. Momenteel wel echt dé must-buy exclusive van het jaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.