Door , , 109 reacties

Driveclub komt voort uit een goed idee dat, afgaande op eerdere speelsessies, heel goed uit had kunnen pakken. Op het moment van testen wordt het spel echter te heftig geteisterd door technische problemen om echt van de grond te komen. Dat is jammer, want Driveclub beschikt over enkele sterke punten, zoals de graphics. Daarnaast speelt het spel ook erg lekker. De voortgang in de Tour is wat voorspelbaar en het is jammer dat het systeem waarmee je auto's vrijspeelt zo star is, maar in een goed werkende versie van Driveclub zou dat geen heel groot probleem zijn geweest. Helaas blijft er, als het online gedeelte het niet of niet goed doet, een vrij standaard racegame over.

Prijs bij publicatie: € 59,-
Verkrijgbaar vanaf: € 23,38
Geteste uitvoering: Driveclub, PlayStation 4
"Nee hoor, er is heus niets mis met onze game. We hebben gewoon een bug-probleempje aan de serverzijde." Evolution Studios en Sony houden vooralsnog vol dat het allemaal wel meevalt met Driveclub, zo blijkt uit enkele berichten op Twitter. Ja, het spel kampt met problemen, maar het is allemaal niet onoverkomelijk. Dat sommige onderdelen nog niet werken, dat sommige gamers de game anderhalve week na release nog steeds niet normaal hebben kunnen spelen en dat een van de digitale uitgaven zelfs later vrijgegeven werd om de druk op de servers te verlichten, dat vergeten we voor het gemak maar even.

Getest op: PlayStation 4 (exclusieve titel)

Schandalig, onbegrijpelijk, en zeer irritant voor gamers die Driveclub al in huis hebben gehaald. De game, die zich duidelijk wil profileren als een sociale racegame, maakt momenteel een klapper van een valse start. De hierboven genoemde problemen worden nog aangevuld door game crashes en een keur aan andere problemen, waarmee Driveclub waarschijnlijk de twijfelachtige eer inmiddels binnen heeft om de meest problematische PS4-release aller tijden te zijn. Evolution Studios slingerde de afgelopen anderhalve week haastig enkele patches online, maar de grootste problemen zijn nog lang niet opgelost.

En daarmee valt alles, inclusief deze review, een beetje in het water. Want ondanks dat er best sterke punten aan Driveclub te ontdekken zijn - daar gaan we het op de volgende pagina's zeker nog over hebben - is het spel in zijn basis gewoon stuk. Wanneer je de verbinding met de servers verliest, wordt je dat verteld via onheilspellende rode letters, en die rode letters komen maar al te vaak in beeld. Ook leuk: het wachten op een lobby, om vervolgens doodleuk geen verbinding te kunnen maken met de overige racers. Dan maar weer offline racen? Oh, wacht: je bent de verbinding met de servers kwijt, waardoor sommige gegevens wellicht niet correct worden gesynchroniseerd.

Nu weten we van eerdere speelsessies wel dat het concept op zichzelf niet slecht is. Een club oprichten - wat inhoudelijk dan werkt als een soort clan - en daarmee proberen naam te maken in de online wereld van Driveclub is leuk om te doen. Wij kwamen bij het testen, wat het online spelen betreft, echter niet verder dan het opstarten van een lobby en pogingen om verbinding te maken met andere spelers. Op de schaarse momenten waarop dat laatste lukte, gooiden de servers ons er weer uit en konden we opnieuw beginnen ...