Specificaties Basispakket met 500GB interne opslag - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Sony PlayStation 4 500GB Zwart Review

Elazz 21 juli 2014, laatste update op 5 februari 2017, 5.271 views

Sony PlayStation 4 500GB Zwart

De hype is gerechtigd en de console zal een mooie tijd tegemoet komen.

Pluspunten

• Design is strak en past overal bij
  • Prijs is aantrekkelijk
  • Controller heeft nuttige vernieuwingen en ligt fijn in de hand
  • First Party Studios en dus de exclusieve games
  • CEC-HDMI
  • Startscherm is overzichtelijk en snel

Minpunten

• Multimediamogelijkheden niet uitgebreid (geen DLNA/video van USB)
  • Nog geen organisatie van games/apps mogelijk (indelen in mappen, groeperen)

Randapparatuur Score: 5
Spelaanbod Score: 4
Multiplayer Score: 5
Multimedia Score: 3
EDIT 26/07/14, toevoegingen: Partychat (besturingssysteem), gameplay/screenshots (multimedia)

Een Playstation 4, een nieuwe generatie en vanwege mijn interesse ook maar een review. De reden van aanschaf heb ik in mijn blogpost al eens duidelijk gemaakt en het komt erop neer dat ik de ervaringen die ik op de voorgaande Sony consoles heb beleefd wou verlengen met hun nieuwe console. Ik zal proberen vele details en kleinere aspecten aan te halen zodat mensen niet enkel mijn oordeel kunnen lezen maar ook kunnen afwegen of het een aanschaf waard is.Verpakking en Design

Toen ik de doos voor het eerst in de winkel zag merkte ik gelijk op dat het formaat een stuk kleiner was dan die van de PS3 uit 2007. Destijds verliet ik ook de winkel met met een stevige doos van zo'n 6kg brutogewicht dus bij het alleen al oppakken van de nieuwe console was het al een verademing. Ik wist gelijk dat ik onvermoeid thuis zal aankomen met de blauwe doos.

Voor wie al eerder Sony producten heeft gekocht (telefoon of laptop) heeft waarschijnlijk opgemerkt dat de producten telkens stuk voor stuk goed zijn ingepakt zonder enige ruimte te verspillen. Dit is ook het geval bij de PS4 en dit zorgt al van in het begin tot het overbrengen van het premium gevoel bij de presentatie van de hardware. Eenmaal je de blauwe omhulsel eraf hebt gedaan en de doos zelf opent vind je het volgende terug: De console, controller, standaard micro-usb kabel, HDMI-kabel, voedingskabel en een mono headset.

Bij de eerste openbaring van de console waren sommigen best sceptisch. "Een zwarte doos, niets meer, niets minder" was het veelgehoorde commentaar daarbij. Natuurlijk gaat het om hetgeen de machine op dit moment kan en in de toekomst zal doen op vlak van gaming en multimedia maar voor mij is ook de esthetica van belang. Wat was ik dan ook verbaasd om de relatief lichte console (2.8Kg) in mijn handen vast te houden en te kijken naar de mooie afwerking. Een strak design dat perfect past in mijn tv-meubel. De matzwarte console met een glanzende cover past perfect bij mijn Sony Bravia, alsof ze voor elkaar bestemd waren. Het LED lichtje zorgt voor de scheiding van die twee verschillende accenten en dat telkens met een andere kleur naargelang de toestand van de console.

Om kort te zijn is de console mooi en past deze overal bij. Als je echter de PS4 staand wilt hebben naast je televisie dan kun je best een extra standaard aanschaffen. Dit is op zich niet nodig maar omdat die best slank is, zelfs met een ingebouwde transformator, heb ik het gevoel dat die dan op elk moment kan neervallen.

De consolehardware

Tien keer krachtiger dan de PS3. Zo heeft Mark Cerny, de hoofdarchitect van de console, misschien wel het makkelijkst de hardware van de PS4 omschreven. Met name omdat een groot gedeelte van de doelgroep toch niet geïnteresseerd is in de getalletjes. Over de hardware is er al veel geschreven en het is duidelijk dat het de krachtigste console ooit gemaakt is tot op heden. Echter valt het in pure rekenkracht in het niet in vergelijking met de laatste high end videokaarten en processors waar ook de grote hoeveelheid aan GDDR5 RAM geheugen van de console niet veel aan kan veranderen. Maar dat doet er niet helemaal toe aangezien het uiteindelijk nog steeds om de ervaring gaat die ontwikkelaars kunnen creëren met behulp van de geleverde tools. In de sectie games zal ik schrijven over wat uiteindelijk het resultaat is.

Intern zit er, naast de standaardonderdelen, ook nog een secundaire zuinige chip verwerkt . Deze zorgt ervoor dat er allerlei taken op de achtergrond uitgevoerd kunnen worden terwijl je aan het gamen of wanneer de Playstation op stand-by staat. Het was dan ook mooi om te merken dat de Destiny Beta met een grootte van bijna 15GB al volledig gedownload was toen ik de volgende dag de playstation opstartte.
Verder beschikt ook de PS4 over een BD speler, deze is weliswaar theoretisch 3x sneller en in de games merk je dat wel. De ontwikkelaars kunnen kiezen om een gedeelte of de volledige game op de harde schijf te zetten. Zelfs als de volledige game erop wordt gezet dan is dit in een mum van tijd gedaan aangezien het kopiëren gebeurt tijdens het spelen zelf. Dit is waarschijnlijk gedaan om de het aantal leesuren drastisch te verminderen en zo de levensduur van de console te verlengen.
Alhoewel de PS4 Blu-Ray reader misschien wel het beste presteert als het gaat om games waren er tijdens de release geruchten omtrent slechtere Blu-Ray en DVD playback in vergelijking met Sony's voorgaande console. Ik heb eerlijk gezegd geen verschil gezien in de prestaties. Wat echter wel jammer is en dit ligt aan de huidige versie van de software is dat 3D Blu-Ray nog steeds niet wordt ondersteund. Dit vind ik jammer aangezien ik er toch een aantal heb. Bij de eerstvolgende software-update ergens begin volgende week (1.75) krijgt de PS4 nu ook 3D support bij films. Beter later dan nooit.

Bij de voorgaande console had ik een Sony PS3/Bravia afstandsbediening gekocht. Deze zorgde ervoor dat er naast de infraroodsignalen ook tegelijk gebruik werd gemaakt van Bluetooth. Dit vond ik erg handig maar omdat deze geen PS3 ondersteuning, naar mijn weten, heeft moest ik de paar films die ik tot dan had gekeken telkens met de controller besturen. Gelukkig kwam ik al gauw erachter dat de PS4 CEC-HDMI ondersteuning biedt wat er voor zorgt dat je gewoon de afstandsbediening van je hedendaagse televisie ook gewoon ervoor kunt gebruiken buiten het feit dat een tv in stand-by bij het inschakelen van de console ook nog eens aan gaat. Lekker makkelijk dus bij het bekijken van een film. Ook kun is het volledige menu en de meeste apps waaronder de webbrowser gewoon met een afstandsbediening te gebruiken.

De HDMI versie is 1.4 wat betekent dat de console gelimiteerd is tot 4k in 30 frames per seconde. Alleen is het op dit moment niet nodig en mis je HDMI 2.0 dat in enkele apparaten wordt gebruikt niet. Verdere aansluitingen zijn een 1Gbit LAN ingang, een S/PDIF output en een AUX ingang voor accessoires zoals de PS Eye. Van voor zijn er twee USB 3.0 poorten die gebruikt kunnen worden en onder andere in staat zijn om de controllers nu ook vanuit stand-by op te laden. Alleen zul je dit daarvoor niet echt nodig hebben. Verder is de harde schijf een standaard 2.5" 5400rpm schijf die je makkelijk kunt vervangen om zelf een grotere HDD of een SSD in te steken. Echter zijn de prestaties al zo goed dat die upgrade naar een SSD niet interessant is voor de huidige prijs, althans niet voor mij.

Het besturingssysteem

Zowel de PSP en de PS3 en vele Bravia modellen gebruikten het XMB menu voor het besturingssysteem. Bij Playstation Vita zijn ze daarvan overgestapt naar een vernieuwde look en ook bij de PS4 gaat die evolutie door. Het principe van de Cross Media Bar is behouden gebleven maar deze is in een modern en toegankelijk jasje gestoken en werkt als volgt:

Het menu bestaat eigenlijk drie gedeeltes waarbij je telkens dieper in het systeem kunt gaan:

In de bovenste rij kun je je profiel wijzigen, de instellingen wijzigen, zien waar je vrienden mee bezig zijn of nagaan welke trophy ontbreekt in je verzameling. Toegevoegd is de mogelijkheid om een party chat op te zetten om zo ongeacht waar iedereen mee bezig is te kunnen chatten (tot wel 16 spelers). Je kan ook gelijk elkaars game joinen indien de game die mogelijkheid biedt wat een welkome toevoeging is. De partychat werkt goed, je hebt de mogelijkheid dat vrienden en/of vrienden van vrienden op ieder moment je kunnen joinen wat op zich handig werkt. Als je je vrienden niet kent of één van de weinigen met een duizendtal in zijn vriendenlijst dan kun je ook een party starten waarin mensen enkel op uitnodiging zich kunnen bijvoegen.

Het tweede icoontje is ook iets nieuws aangezien je nu eindelijk een plek hebt waar je al je notificaties kan terugvinden. Meldingen van vrienden, foutlopers en je downloadlijst zijn onder andere gegroepeerd onder dit vakje wat best handig kan zijn.

De tweede rij is ook gelijk degene waarop je console opstart. Zoals je kunt zien is dit een lange rij waarin je games en apps staan. Het werkt snel en is overzichtelijk totdat je bibliotheek wat groter wordt. Er is wel een mogelijkheid om alles in rasteroverzicht te zien maar dat gebeurt via een aparte snelkoppeling op het einde van deze rij en omdat je dat raster niet kan aanpassen is het net zo overzichtelijk als de hoeveelheid games en apps. Het zou inderdaad een stuk makkelijker werken moest je bepaalde games kunnen vastzetten, groeperen en in verscheidene mappen plaatsen. Een functie die hopelijk binnenkort nog komt.

Als je vervolgens meer informatie over de game of app wenst te zien dan is het voldoende om naar beneden te gaan en zo de laatste rij te bezichtigen. Een pagina waarin je heel veel informatie terug kan vinden over de game zoals enkele statistieken en informatie over de laatste DLC.

Het is niet nodig om in elk detail in te gaan maar een aantal zaken die tot ergernis hebben geleid in de voorgaande consoles zijn verholpen. Updates, downloads en installaties kunnen ditmaal bijna allen op de achtergrond gebeuren en vaak heb je het niet eens door (vanwege het gebruik van de secundaire chip om tijdens stand-by ook deze taken te verrichten). Slechts een enkele keer (naargelang de game/update) moet je kort wachten maar dit heb je vaak niet door.

Het besturingssysteem is geoptimaliseerd voor de taken die het kan. Crashes en foutmeldingen komen nauwelijks voor en die ene keer dat het wel gebeurt dan belandt je gelijk terug in het hoofdmenu.

Multimedia en Apps

Geen muziek CD's, geen MP3's en geen video-ondersteuning (USB/DLNA). Dat zijn de grootste minpunten op vlak van multimedia en dit zijn geen kleine zaken. Op de eerste plaats heeft Sony de nadruk gelegd op gaming en dat doet de console goed. Multimedia echter is best teleurstellend als je dit hoort. Zeker omdat de voorgaande console dit wel nog allemaal kon.

Wat wel zo is is dat Sony deze tekortkomingen tegemoet wil komen door diensten en apps aan de PS4 bibliotheek toe te voegen. Met Music Unlimited (4.99-9.99 per maand) kun je onbeperkt muziek luisteren en zo'n 1000 liedjes offline opslaan over verschillende toestellen. Dit werkt heel goed, snel en gemakkelijk alleen is het wel zo dat je hiervoor moet betalen. Video Unlimited, ook een service van Sony is nog steeds niet aanwezig hier in de Benelux wat eigenlijk verwonderlijk is. We wachten er namelijk al 4 jaar op. Helaas komt dit niet enkel bij Sony voor. Ook vele andere diensten zijn enkel in de Verenigde Staten beschikbaar en zonder video-support/DLNA is dit wel jammer. Echter zullen deze functies alsnog in de toekomst arriveren maar op dit moment kan ik niet anders concluderen dat Sony een kans heeft laten liggen.

Iets nieuws is dat de PS4 native streaming ondersteunt. Zowel Twitch als Ustream zorgen voor 720p streams van de gameplay. Dit zorgt ervoor dat nu iedereen zijn eigen ervaringen met iedereen over de wereld kan delen. En als dat niets voor je is dan kun je nog altijd de laatste 15min lokaal opslaan, in betere kwaliteit, en deze rustig overzetten op een USB stick om je eigen montages te maken. Dit werkt uitermate gebruiksvriendelijk. Na een potje WarThunder gespeeld te hebben had ik met één druk op de share knop de laatste 15min opgeslagen en dit duurde een paar tellen. Het videobestand is van heel goede kwaliteit en dat heeft te maken met de hoge bitrate eerder dan de resolutie aangezien ik het gevoel heb dat dat 720p is. 900MB voor een 15-tal minuten kan ervoor zorgen dat een fervente gebruiker snel door zij geheugen heen is. Maar met de ShareFactory kun je ervoor zorgen dat enkel die specifieke gedeeltes die je nodig hebt eruit kan knippen en deze alsnog te delen. Men kan ook altijd nog kiezen om het te houden bij screenshots die de kwaliteit best natuurgetrouw weergeeft.

De DualShock 4

De beste controller tot nu toe? Misschien wel maar bij iedereen ligt dat anders. Het design is veranderd, de controller is iets groter, is verwerkt met een ander materiaal dat zorgt voor meer grip en heeft de verfijning gekregen die Sony dringend moest doorvoeren na een lange periode van nauwelijks wijzigingen.

Het beste gedeelte aan de PS4 is misschien wel de controller. De controller ligt nagenoeg perfect in de hand en de rubberachtige (ik weet niet of dat ook het materiaal is) onderkant zorgt ervoor dat je een veel beter grip hebt. Ook krijgt men minder snel zweethanden wat wel prettig is als je de controller afgeeft of krijgt wanneer je telkens doorgeeft. De controller is 18 gram zwaarder dan de Dualshock 3 maar omdat die fijner licht heb je geen last van het toegenomen gewicht. 210 gram is nog steeds licht en een probleem vormt het niet tijdens lange speelsessies.

De nieuwe toevoegingen zorgen ervoor dat je veel dieper in de games verwikkelt raakt. In zowat alle games die ik heb gespeeld wordt gebruik gemaakt van de speaker en elke game doet dat op een andere manier. Radioboodschappen, toegevoegde geluidseffecten of andere kleine zaken komen daar uit en de kwaliteit is goed genoeg om hiervan geen gimmick te maken maar wel een toevoeging dat voor elke ontwikkelaar interessante opties biedt. Ik vind het geslaagd net zoals het touchpad dat zelf ook nog een knop is. Het werkt makkelijk en geeft vele nieuwe input mogelijkheden voor games. In Killzone selecteer je verschillende vaardigheden van je drone door te vegen naar een bepaalde richting. In weer andere games houdt het op bij het rondkijken van de map. In ieder geval werkt het goed bij elke game, of het nu simpel is ingevoegd of dat er meer aandacht aan is besteden.
Wat ik wel minder vind is de lichtsensor. En dat heeft slechts 1 reden. De batterijduur is daardoor lager dan gebruikelijk. Mocht dit zich niet voordoen dan gaf ik het zeker pluspunten voor de esthetische waarde alleen al. Veel stroom verbruikt zo'n LED natuurlijk niet maar het scheelt wel. Gelukkig heeft Sony in een update de mogelijkheid geboden om het lichtje te dimmen. En alhoewel het in de laagste stand niet zo veel lichter schijnt verbeterd dit de batterijduur met zo'n 2 volle uren. Namelijk van gemiddeld 9u naar 11u op een volle stand. De kleuren geven verschillende zaken weer, namelijk de ingame toestand, of welke speler je bent.

9u gamen op een volle lading is minder dan bij de Dualshock 3 maar is nog steeds redelijk. Een voordeel is wel dat je nu gewoon eendert welke micro-USB lader kunt gebruiken. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik nog geen enkele keer de PS4 USB poorten heb gebruikt behalve om éénmalig mijn controller te syncen. En met al die toestellen hier in huis is het vinden van ene ook nog eens gebeurd in ettelijke seconden.

Randapparatuur

Hoe werken andere apparaten met de PS4?

Headset

Het was even schrikken toen bekend werd geraakt dat vele headsets niet ondersteund zouden worden op de PS4. Uiteindelijk na een aantal updates kun je het volgende in acht nemen bij het hergebruiken of aanschaffen van een oude headset: alle headsets die gebruik maken van een directe Bluetooth verbinding zijn niet compatibel. De draadloze headsets die aangesloten worden met behulp van een USB aansluiting (2.4GHz, dedicated Bluetooth) werken wel. Je kan natuurlijk wel elke headset of koptelefoon aansluiten via een 3.5mm jack (3-kanaals) en je hebt de mogelijkheid om enkel de voice-chat of al het audio via die verbinding te laten doorstromen.

Nu krijg je al bij de console een oortje mee die aangesloten kan worden op de controller via de standaard 3.5mm jack. Deze werkt goed voor voice-chat maar veel meer doet het het niet. Voor de ietwat fanatieke gamer stap je snel over op een waardige headset zonder de mono-earbud uit het plastic te halen. Ik heb zelf gekozen voor de PS4 Gold Wireless headset die ook middels een draadloze USB verbinding zijn werk doet. Het mooie aan deze headset is dat je een app kunt downloaden die je verscheidene instellingen laat bewerken en pre-sets (setting maar ook specifiek voor verschillende games) kunt downloaden om zo tot de beste ervaring te bekomen.

GSM

Je telefoon is hedendaags met alles en overal verbonden en ook bij de nieuwe console kan dit het geval zijn. Met behulp van de Playstation App op iOS of Android is het mogelijk om je telefoon te gebruiken als tweede scherm (indien de game het ondersteunt) of gewoon als afstandsbediening (met beperkte functionaliteit). Naast dit vind je ook nog eens je Playstation Network data (trofeeën, vriendenlijst, nieuwigheden etc.) terug en kun je online aankopen verrichten. Je wordt dus aan dat netwerk verbonden op een Facebook achtige wijze alleen is de functionaliteit waarvoor je het echt zal downloaden nog beperkt.

De games

De games, het belangrijkste van een systeem aangezien ook mijn eerste reden om de console aan te schaffen was om er games op te spelen. Voornamelijk games die niet mogelijk zijn op de voorgaande consolegeneratie. En als je bijna elke first party franchise leuk vind, zoals bij het geval, dan zal is er ook geen twijfel om dit systeem te kopen.

Grafisch

Grafisch is er net zoals toendertijd met de zevende generatie weer een flinke stap gemaakt. Ik vergelijk nu niet de The Last of US met Call of Duty Ghost aangezien die PS3 game misschien wel mooier eruit ziet dan die next gen game. Maar games zoals Killzone ShadowFall en inFamous geven beide al een voorproefje van de grafische kwaliteit dat mogelijk is. En zo zijn het opnieuw de studio's van Sony zelf die deze prijs pakken. Vooral inFamous dat tot nu toe mijn favoriete game is ziet er werkelijk waar prachtig uit voor een open world game. De extra toegevoegde photo mode van de game zorgt er dan weer voor dat je totale controle hebt over de kliekjes om die pracht nog eens extra te benadrukken.
Een veelgehoord punt bij de overgang naar deze generatie waren games in 1080p/60fps. En alhoewel dit eigenlijk niet moeilijk is voor de PS4 lopen vele games niet op 60 frames per seconde en verkiezen ontwikkelaars grafische kwaliteit boven een snellere framerate. Nu zeggen die cijfers zelf niet zoveel over hoe de game loopt. inFamous en Killzone lopen op zo'n 40 frames per seconde en dat is vloeiend, zeker als je na een lange tijd op je PS3 hebt gespeeld, dan kun je vanaf dat moment al moeilijk terug gaan. Natuurlijk zijn er ook genoeg andere games die wel streven naar 60fps zoals Battlefield en Call of Duty omdat dat snelle shooters zijn en daar is een hoge framerate een must. Het is dan ook goed om te horen dat de volgende Battlefield nu ook 1080p/60fps haalt waar dat bij de vorige game (BF4) nog op een resolutie van 900p moest.

Over het algemeen zijn de grafische capaciteiten van de games erg goed en naarmate ontwikkelaars vaker het systeem gebruiken en er betere tools beschikbaar komen gaat de grafische kwaliteit telkens omhoog. Uiteindelijk ben ik tevreden en zullen de meesten dat ook zijn. Bij Watch Dogs had ik wel het gevoel dat het beter kon en eigenlijk moest. Overdag ziet het er niet bijzonder uit, een beetje zoals GTA V maar dan op een hogere resolutie. Echter wanneer de dag in de nacht overgaat en het begint te regenen dan ziet het er ineens veel beter uit en wel next-gen waardig. Een beetje vreemd en ik ben niet de enige die dit heeft geconstateerd. Maar dat ligt aan de studio's in Ubisoft en deel 2 zal er enkel op vooruit gaan.

Gameplay

Op vlak van gameplay zijn er geen revoluties te bekennen. Dit had ik eigenlijk ook niet verwacht maar iets nieuws is altijd welkom. Wat je op de PS4 gaat spelen zal niet meer dan een evolutie zijn van de games die je op de PS3 kon spelen. Denk maar aan grootsere spelwerelden en een betere online ervaring. Het zijn verder ook de kleinere dingen die voor meer "immersie" moeten zorgen. Dit wordt voornamelijk gedaan door de controller en die aanpak is wel degelijk geslaagd met de hulp van de nieuwe toegevoegde zaken die ik eerder heb aangegeven.

Ik moet wel bekennen dat er nog geen uitgebrachte game echt wist te verbazen op dit vlak. Maar daarbij moet wel de kanttekening gemaakt worden of dit eigenlijk wel mogelijk is. Evoluties in gameplay zijn veel moeilijker te verwezenlijken maar dat betekent niet dat die er niet zijn. Enkel is dit niet iets specifieks voor de PS4 aangezien de game Destiny, bijvoorbeeld, ook op de vorige generatie beschikbaar is en die game een nieuwe online ervaring probeert te leveren.

Op vlak van verhaalvertelling en presentatie zal de grootste nadruk gelegd worden door nieuwe beschikbare technologieën. Gameplay ligt aan de inventiviteit van de ontwikkelaar en tot nu toe is het gewoon goed, maar niet iets dat ongezien is.

Mijn toekomstverwachtingen

Men koopt uiteindelijk een console, zeker zo vroeg, om niet enkel te spelen wat er al is maar ook naar de toekomst toe. En vanaf dit najaar maar vooral vanaf het begin van 2015 komt de stormloop aan games die nauwelijks nog cross-gen zullen zijn en al meer van de mogelijkheden benut zullen maken. De PS4 is op dit moment een goede console maar weet het net niet voor elkaar te krijgen de meester te zijn die ik eigenlijk wel voor ogen had.

Ik verwacht dan ook wel dat éénmaal de stroom aan games toeneemt (beginnend met Destiny) dat er snel weer meer functionaliteit wordt toegevoegd aan de hand van systeemupdates. Zo was dat het geval met de PS3 en zal ook zo zijn met de PS4. MP3 en volledige videosupport zullen het apparaat tot het meest gebruikte worden in mijn huis. Zeker als het die functies ook nog eens goed weet te ondersteunen.

Heb jij ook een Sony PlayStation 4 500GB Zwart?

Goede review! Duidelijk, goede plaatjes en ik ben weer wat meer te weten gekomen over de ps4 :)
Ik zit alleen nog te twijfelen tussen de ps4, ps3 en xbone. Qua gaming is de ps4 beter dan de xbone, maar de xbone heeft weer wel betere multimedia support (en ik vind de Metro UI er mooier uitzien dan die geëvolueerde XMB) en kan van mn TV dus een smart TV maken :P

Anyway, bedankt voor de review!
Als multimedia het verschil maakt zal ik nog even wachten tot gamescom. Ps4.zal volgens geruchten tegen dan alle ps3 functies ook krijgen in betere vorm. Dus mp3, video (3d) en Dlna
Duidelijke review, en hieruit blijkt ook nog steeds dat ik zelf geen ps4 nodig heb.
Overigs, de keuze om bt audio niet te koppelen is nog steeds vreemd voor mij.
moet je weer met aparte dongels gaan werken..
Aparte USB sticks heeft eerder te maken met het feit dat er dan optimaal gebruikt kan worden gemaakt van de verbinding en dit dus de kwaliteit bevordert. Alle high end headsets worden op die manier aangesloten. Het zijn voornamelijk de wat simpelere en de oorstukjes die via bluetooth worden aangesloten en die werken niet.
Dan vind ik dat toch een achteruit gang, Ik heb de oude originele ps3 headset nog. Dat was aanzetten en verbinding.
De originele ps3 headset kun je er wel op aansluiten. Dus dan heb ik het over de koptelefoon met uitschuifbare microfoon. Pulse wordt ook ondersteund. Ik had het er gewoon over dat bedrijven als Turtle Beach niet op die manier headsets leveren.
Goede en interessante review. Ik ben naar 1 ding benieuwd : wat zijn jouw ondervindingen van playstation plus? :)
Heb psplus sinds dat het uit is eigenlijk dus...best positief ;)
Online cloudsaves zijn altijd handig, je weet nooit wat er kan gebeuren maar het mooie zit hem in de games. Ik moet zeggen dat We echt verwend zijn geworden met al die plus games op ps3 en ook vita. Alleen is het bij ps4 nog minder omdat die ook niet zo lang uit is.Daarin verwacht ik binnen een half jaar wel een verandering in wanneer er meer mensen het systeem hebben en er ook wat meer op uit is.

Jammer dat het nu verplicht is om online te spelen maar dat ik niet zo bij F2P games en MMO's. Maar heb het altijd al gehad dus geen verandering hier.
Leuke review! Ik heb zelf er ook eentje gemaakt tijdje geleden, toen probeerde ik ook om plaatjes te uploaden maar dat lukte bij mij niet. Hoe is het bij jou wel gelukt? :?
Met behulp van de code [img=640]"linkadres afbeelding"[/img]

Ik kreeg het eerst ook niet online door enkel afbeelding1 te schrijven dus dan maar de url van die afbeeldingen erin te doen. Deze kopieerde ik vanuit de afbeelding nadat je op de thumbnail van onder klikt in preview modus.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 24 juli 2014 20:14]