Killzone: Shadow Fall - voorproefje van de multiplayer

Killzone-uurtje

We hebben onszelf inmiddels al zo vaak kunnen vergapen aan prachtige games als Titanfall, The Division en andere mooie next-gen titels, dat we bijna zouden vergeten dat een Nederlands product ooit als eerste game draaiend op een next-gen console werd getoond. In februari beklom Guerrilla Games' Hermen Hulst een podium in New York en toonde daar, tijdens de onthulling van de PlayStation 4, voor het eerst Killzone: Shadow Fall. De belangrijkste exclusieve PlayStation 4-game die bij de introductie beschikbaar zal zijn, wordt in Nederland gemaakt.

Verschijnt op: PlayStation 4 (exclusieve titel)

Op de E3 konden we voor het eerst zelf aan de slag met de game. We konden toen ongeveer een half uur aan de slag met de singleplayer-modus van het spel. Daarbij viel voornamelijk op hoe divers de gameplay belooft te zijn. Waar de vorige Killzone-games vooral 'recht toe, recht aan'-shooters waren, laat Guerrilla de speler in Killzone: Shadow Fall een stuk vrijer om zijn eigen speelstijl te kiezen. De 'Owl', een handige high-tech gadget die de speler in de singleplayer op zijn rug meedraagt, kan daarbij op allerlei manieren gebruikt worden, ook weer om spelers te stimuleren niet standaard voor hersenloze actie te kiezen, maar verder te kijken dan hun neus lang is.

Op de Gamescom belichtte Guerrilla een ander aspect van Killzone: Shadow Fall. Tijdens de persconferentie van Sony Computer Entertainment konden de aanwezigen in de zaal en de kijkers thuis voor het eerst de multiplayer-modus in actie zien, en diezelfde multiplayer was achter gesloten deuren ook speelbaar voor media. Eric Boltjes, lead designer bij Guerrilla, was daarbij aanwezig om extra tekst en uitleg te geven. Daarbij mag trouwens gezegd worden dat er bovengemiddeld veel tijd voor ons werd uitgetrokken. Waar interviews van een minuut of tien gemeengoed zijn op gamesbeurzen, waren we al met al een uur onder de pannen bij Guerrilla.

In dat uur kregen we ook de kans om twee potjes in de multiplayer te spelen. Daarin probeerde Guerrilla zo goed en kwaad als het ging alle facetten van de multiplayer-modus te verwerken, maar dat is natuurlijk een onhaalbare kaart. De fijne details van een multiplayer-shooter laten zich niet in twee potjes blootleggen, maar we kregen in elk geval een aardig algemeen beeld én een fijne, hernieuwde kennismaking met de PlayStation 4-controller.

08:06
Killzone: Shadow Fall Video van 8 december 2013
06:40