Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

Volgens Guerrilla's technical director Michiel van der Leeuw kan Killzone: Shadow Fall al gespeeld worden nadat het menu en het eerste level van de game gedownload is. Als het eerste level opgestart wordt, begint de PlayStation 4 met het downloaden van de volgende levels.

Guerrilla's Michiel van der Leeuw legt in een video-interview met het Britse Official PlayStation magazine uit dat de digitale versie van Killzone: Shadow Fall al snel gespeeld kan worden nadat de download gestart is. Zodra het eerste level en het menu van de PlayStation 4-game gedownload zijn, kan de speler beginnen. Daarna wordt op de achtergrond de download van het tweede level gestart en daarna volgen alle volgende levels.

Sony kondigde bij de presentatie van de PlayStation 4 in februari al aan dat games gestart kunnen worden als de download nog loopt. Eerder maakte het Poolse CD Projekt Red al duidelijk dat The Witcher 3: Wild Hunt speelbaar is als de download van de game nog loopt.

De optie om games te spelen terwijl de download van de game nog loopt, is niet nieuw. Zo maakt Blizzard al langer gebruik van een vergelijkbare techniek, waarmee games als World of Warcraft en Diablo III gespeeld kunnen worden als de download van de game of een patch daarvoor nog loopt.

Guerrilla's Michiel van der Leeuw in OPM

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Wat ik me afvraag is hoe guerrilla omgaat met de enorme verschillen in storage tussen BR games en download games.
Ik bedoel, op een BR past zo'n 50G aan content, is dat ook de kwaliteit die de gestreamde versie krijgt?
Meestal staat de content een aantal keer dubbel op disk om seektijden te verminderen. Weinig games die echt die 50GB aan unieke content hebben, op een HDD heb je betere seektijden en kun je dus wat redundantie achterwege laten :)
Ja, dat was dus de vorige generatie :)
Deze nieuwe generatie kan heel veel meer data verwerken.

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 1 juni 2013 16:41]

er past misschien 50GB op een schijf, maar wordt er ook 50GB verbruikt?

natuurlijk kan je al je textures zonder compressie op dat ding gaan zetten, maar daar schiet je qua waarneembare kwaliteit niets mee op.
Ja, dat is natuurlijk ook de vraag, maar ik had bij de ps3 al de indruk dat die ruimte bij grote producties wel gebruikt wordt in verband met de hoeveelheid textures, animaties etc.
Maar aan de nieuwe killzone filmpjes te zien wordt er ook enorm veel gegenereerd en dat scheelt weer veel data.
Vaak wel, omdat content er meerdere keren op staat. Zo worden (vrijwel) alle modellen en textures bijvoorbeeld per level op de disk gezet zodat de laser niet iedere keer helemaal van de ene kant van de schijf naar de andere moet. Dus om te voorkomen dat je 0,1 tot 1 sec bezig bent het het herpositioneren van de laser voor ieder stukje data dat je wilt lezen.
Als je al die dubbele data weglaat blijft er vaak relatief weinig over.

Tevens hebben de download versies (iig op de PS3) vaak flink gecomprimeerde pre-rendered video's tegenover bluray kwaliteit voor de versies op disk. Je kan soms de blokvorming best goed zien.
Wat ik me afvraag is hoe guerrilla omgaat met de enorme verschillen in storage tussen BR games en download games.
Ik bedoel, op een BR past zo'n 50G aan content, is dat ook de kwaliteit die de gestreamde versie krijgt?
Net vanwege de enorme bestanden, heeft men de game (en de console) zo ontwikkeld dat je het in stukjes kunt binnenhalen.
Het is geen stream. Je bent wellicht in de war met Gaikai.
Aan de andere kant kun je je afvragen hoeveel games nu echt 50GB gebruiken. Zelfs mijn wow folder is 'maar' 23GB.
Het gros is 10 à 15 GB, maar ze bestaan.
23GB is trouwens al best veel om in één keer te downloaden. In Europa is de gemiddelde internetsnelheid maar 1MB/s. Dan duurt het 6,5 uur eer je die 23 GB op je console hebt. Gelukkig blijven discs een optie.

[Reactie gewijzigd door GoldrusherXT op 31 mei 2013 13:49]

sommige games heb je dan sneller uitgespeeld dan dat je ze kunt downloaden.... dat lijkt me wel humor trouwens. Level complete! please wait while downloading your next level
Ik ben helemaal niet in de war.
Jij denkt natuurlijk dat ik denk dat alles in de cloud gerendert wordt ofzo. Dat zou ook een vorm van streamen zijn.
Nee, ik heb het gewoon over de datablokken van de levels die binnengestreamed worden zoals guerrilla dat beschrijft.

Punt is dat het alsnog bakken met data zijn als het spel enigzins gedetaileerd moet gaan worden.
Als we er vanuitgaan dat er dit keer minstens net zoveel data verbruikt wordt als in voorgaande spellen dan denk ik niet dat ze wegkomen met minder dan 20G. Dat zou dan voor elke gebruiker (eventueel meerdere keren) overgepompt moeten worden.
Maar ik ga er stiekum van uit dat ze meer dan die 20G in petto hebben en dat zou dan nog meer data opleveren die gependelt moet worden.
.
Vandaar dat ik me afvraag of er een verschil gaat komen tussen de content op de disk en content die gedownload wordt.

Dat jij nu zegt dat games 10 a 15G zijn zegt niet zoveel. De hoeveelheid data is namelijk ook nog eens relatief aan de hardware die het moet verwerken. Ik kan je verzekeren dat een ps4 veel meer data kan verwerken dan een ps3 of een gemiddelde pc. Denk ook aan bijvoorbeeld id die voor Rage een 200G texture pack hadden liggen om de low res textures te fixen. Op zich zou dat draaien op moderne hardware en als je dan bedenkt dat al die data bedoelt is voor zo'n kort spel dan kan je makkelijk inzien dat data flink uit de hand kan lopen als je echt kwaliteit wilt.
Punt is dat je krachtige hardware ook van krachtige data moet voorzien.
Mijn angst is dat ze door dat downloadverhaal de kwaliteit gaan terugschroeven om het downloaden een beetje in te perken.
Aan de andere kant kun je je afvragen hoeveel games nu echt 50GB gebruiken. Zelfs mijn wow folder is 'maar' 23GB.
Maar WoW heeft dan ook een vrij laag detailnivo. Je kunt dan met relatief weinig data een grote wereld vastleggen.

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 1 juni 2013 16:37]

Je streamt niet zozeer de game. Je ziet eerst een download scherm, als hij het menu en de eerste level gedownload heeft, dan kan je gaan spelen. Dan heb je namelijk het begin van het spel al op je HDD staan. Zodra je het spel opstart speel je dus van de HDD het begin al (die heb je immers al gedownload) en in de achtergrond download en installeert de PS4 de rest van het spel. Op deze manier hoef je niet 100% van het spel eerst te downloaden en te installeren om te kunnen spelen. Je download bijvoorbeeld 5% van het spel. Dan kan je al beginnen aan 5% van het spel, tijdens het spelen gaat de download en installatie van de overige 95% gewoon in de achtergrond verder.
Slim idee, maar ik dacht dat ze hadden gezegd dat je meteen kon beginnen?
Ik vraag me overigens af of dit niet ten koste gaat van de FPS van de game (de console is immers 2 redelijk zware dingen tegelijk aan het doen).

Het is in ieder geval beter dan eerst een half uur wachten tot ie klaar is met installeren. Of moet je ook nog een patch downloaden voor je kunt beginnen? Die waren ook altijd gigantisch groot

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 31 mei 2013 11:37]

Ik vraag me overigens af of dit niet ten koste gaat van de FPS van de game (de console is immers 2 redelijk zware dingen tegelijk aan het doen).
De PS4 beschikt over een aparte ARM processor die zich bezighoud met diverse achtergrond taken waaronder ook downloads in de achtergrond.
There was also talk of a new processing module in the PS4 hardware designed to handle tasks like background downloading. Our sources suggest a low-power ARM core designed to handle "standby" tasks along these lines, while the console also saves the current gameplay state when the system is closed down, meaning instant access to the last game you played when you power up again.
http://www.eurogamer.net/...ec-analysis-playstation-4

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 31 mei 2013 12:13]

Is het eigenlijk bekend om wat voor soort ARM SOC het gaat? en hoeveel cores?
Wat maakt het uit wat voor een soc/arm chip het is. Als die maar de taken uitvoerd waardoor sony zijn woorden kan waarmaken.
Misschien interesse?

Anders kunnen we net zo goed stoppen met discussies over hardware en specs van computers en consoles.
Lijkt mij dat je FPS niet (veel) zal droppen.

Juist vanwege het feit dat downloaden een totaal niet zwaar iets is. downloaden is simpelweg gegevens ophalen en wegschrijven.... hiervoor is geen gigantische processorkracht, gpu, of ram voor nodig. Hooguit wanneer het zwaar gecomprimeerde pakketten zijn, dat er wat cpu kracht nodig is om alles uit te pakken. Voornamelijkste zal zijn, dat hij gegevens moet wegschrijven, terwijl hij ook aan het uitlezen is. BEHALVE wanneer de game wordt geladen in het ram... dan heb je max fps en volop download zonder ook maar meer dan een paar FPS te verliezen.

Vind het wel slim.
Ondanks alle glasvezelconnecties in nederland... zijn er altijd nog mensen die dit niet hebben.
Ook hoef je dan niet volledig alles te downloaden, maar kun je meteen beginnen met spelen.

Niets zo irritant bij een nieuw spel, is dat je het niet kan spelen ondanks dat je het wel al hebt (langdurige installaties / grote downloads..)


En een BR van 50gb zit nooit 100% vol. Zelfs al was het zo, wat is 50gb nou op een 500gb schijf? Zoveel games koop je toch niet digitaal. En anders wis je hem toch voor ruimte, en download je hem later opnieuw.

Ik vind het gebruiken van deze techniek een mooi en handig iets waarvan ik zeker veel profijt zal hebben.
Middels het zero-copy hoeft downloaden helemaal geen CPU tijd in te nemen. Gezien er ongetwijveld compressie wordt toegepast zal er vroeg of laat(laden level?) wel cpu kracht nodig zijn. Ik vraag me af of ze nog extra compressie toepassen op de download bovenop de normale compressie die wordt toegepast om optimaal gebruik te maken van de bandbreedte van harddisk en geheugen.

Ik vindt het verder opvallend dat Guildwars niet aangehaald wordt, volgens mij waardie de eerste die het op grote schaal toepaste: http://www.ign.com/articl...29/the-tech-of-guild-wars WoW is wel eerder gereleased als ik wiki mag geloven maar dacht eigelijk dat deze functionaliteit pas later was toegevoegd - ik heb er in de beta iig weinig van gezien.
Guild Wars had dit systeem idd eerder. Bij World of Warcraft kwam dit tijdens Lich King geloof ik, al weet ik dat niet zeker.
wat is 50gb nou op een 500gb schijf?
Dat is 500/50 = 10%, graag gedaan :9
Je zal, dat verteld Sony tenminste, geen verschil merken in prestatie vermindering. De PS4 heeft aparte hardware voor het downloadden en installeren van software op de achtergrond.
Dit gebeurd ook als de PS4 uit staat, dan is hij al bezig met het binnen halen van firmware en DLC updates.
Voor de games zal dit vergelijkbaar zijn, neem ik aan. Hierdoor zal je weinig merken van het downloadden. En wachten zal je toch nog moeten, omdat hij eerst het menu en level 1 moet downloadden. Maar daarna zal alles op de achtegrond gebeuren en kan je gewoon gaan gamen.

Althans dat verneem ik maar van alle informatie die ze publiceren. Moet nog blijken als de PS4 uitkomt natuurlijk ;)

[Reactie gewijzigd door SuperflipNL op 31 mei 2013 11:52]

De PS4 heeft aparte hardware voor het downloadden en installeren van software op de achtergrond.
Grapje toch zeker? ik kan me niet voorstellen dat het ding niet kan multitasken...

Ik hoop voor sony iig dat ze de snelheidsproblemen met patches en downloads hebben opgelost, laatst een keer GT5 opgestart op mn ps3: +/-12 uur is het ding bezig geweest met downloaden en installeren van patches en je kunt m niet eens gebruiken terwijl hij daar mee bezig is.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 31 mei 2013 12:32]

Ook dat downloaden bij uit staan is niet nieuw. De xbox360 download nu ook vrolijk door als je deze 'uit' zet.
Downloaden is verre van zwaar. Ja op een tig jaar oude console als de PS3 of Xbox360 wel ja...

Maar ik mag hopen dat ze wel textures en modellen hergebruiken over levels heen. Dus... hoeveel % van de game moet je nou werkelijk downloaden om alles te hebben dat nodig is voor 'level 1'? Is dat niet stiekem > 40% of zo?
Meteen beginnen? Dat lijkt me sterk tenzij je bedoeld streaming content, maar dat is denk niet in dit geval. Zal uiteraard eerst een 10-30 minuten duren denk ik voordat je de eerste level(s) binnen hebt maar wel een voordeel aangezien je voorheen wel eens 3 tot 4u kan wachten op een grote game. Bovendien lijkt me dit ook zeer handig om op steam te implementeren (als ze dat al niet wilden).
"Meteen beginnen" was toch alleen bij het installeren van de disc naar HDD?
Niet alleen dan. Er werd ook aangegeven dat je bij een game die een vriend aan het spelen is, kan meekijken, en zelfs 'direct' over kan nemen. In dat geval gebruikt PS4 gaikai. Maar, dat is meer in de variant van een demo, dit gaat over een aangekocht spel.
Ja leuk, maar ik blijf toch lekker mijn games op disc kopen.
Moet niks hebben van dat digital only. Server weg = game weg.
25 jaar oude NES games werken nog steeds prima, maar ik heb zo het idee dat we daar met de nieuwe generatie consoles niet meer zomaar vanuit kunnen gaan.
edit: reactie op Volv zijn bericht

Die tijd zijn we helaas al lang voorbij, ook al koop je het op disc. Als ik het goed heb vereisen bijvoorbeeld bepaalde retail discs van PS3 games bijvoorbeeld dat de PS3 een minimale firmware versie heeft. Stel dat in 2045 Sony niet meer bestaat, maar je nog wel een antieke PS3 nieuw in verpakking op de rommelmarkt kunt scoren. Dan weigeren dat soort games ook om te starten ivm te lage firmware versie, en de firmware kun je dan ook niet meer updaten. Hetzelfde zie je met retail games die zoiets als Steam vereisen op de PC. Stel dat over 15 jaar Steam verdwenen is, dan kun je ook vrij weinig meer met die retail discs, omdat die afhankelijkheid zit ingebouwd

Toch wel een keerzijde van de game/console ontwikkelingen van het afgelopen decennium.

[Reactie gewijzigd door menne op 31 mei 2013 13:46]

Tja, behalve dat over het algemeen bij dergelijke afhankelijkheden van online authenticatie meestal die afhankelijkheden eruit gepatched worden als servers op een gegeven moment down gaan.
Niet altijd natuurlijk, maar over het algemeen wel. Hier zijn vele voorbeelden van te vinden als je een beetje zoekwerk doet.
Kun jij dan een game noemen (niet een multiplayer only game natuurlijk) waarbij de online authenticatie uitgezet is, en deze nu dus niet meer werkt? Online DRM bestaat namelijk al jaren, en er zijn legio voorbeelden waarbij de online support voor die games niet meer bestaat.
Daarnaast kun je (mbt je voorbeeld van de PS3) een PS3 firmware update volgens mij ook via je PC downloaden en dan via USB op de PS3 zetten, dus met de dynamiek van het internet kun je dan ongetwijfeld ook jaren later nog steeds wel die laatste versie firmware van de PS3 vinden om op je console te zetten.
Tegen die tijd is de ps3 allang hacked en kun je downloaden wat je wilt
Ik denk niet dat wanneer één server uitvalt je game weg is. Een netwerk van servers worden al jaren gebruikt om ervoor te zorgen dat een service blijft draaien wanneer een server uitvalt. Dat is een beetje naïef gedacht vind ik.

Dat je gewoon discs wilt blijven kopen is natuurlijk je persoonlijke voorkeur. Maar vroeger of later verdwijnen deze ook, omdat de markt veranderd. Daarnaast heb je te maken met de oude hardware die in de tijd werd gebruikt van de NES tegenover de nieuwe techniek. Zo kwam ik bijvoorbeeld vorige maand mijn PS one tegen en probeerde die aan te sluiten op mijn tv. Maar de kabels kwamen niet meer overeen.

Iedereen zijn voorkeur natuurlijk. Ik vind ook wel dat het super leuk is om oude consoles en games te bewaren. Maar mijn voorkeur is door de jaren heen wel veranderd.
en als je dan kut internet hebt of de servers het moeilijk hebben kun je telkens maar 1 level spelen.
Als je hele game in een keer zou moeten downloaden kun je dan niet eens één level spelen...
Dan wacht je tot je hele download klaar is?
Goed idee. Maar breken ze hiet niet iemands patent mee ?
Bedoel je Gaikai? Sony heeft dat bedrijf een tijd geleden gekocht. Toen waren er al geruchten dat Sony de technologie wil gebruiken voor de PS4. Hoor het graag als je een ander bedrijf bedoelt ;)
Blizzard (Diablo 3) gebruikt het ook.
Mooie ontwikkeling vind ik dat. Spelen terwijl de rest van de game download.

Bij World of Warcraft is het nog knapper gedaan, daar stream je de data terwijl je door de wereld loopt (geeft dus prioriteit aan data die het spel nodig heeft wat bij jou in de buurt is).