Sony toont glimp van PlayStation 4

Aan de vooravond van de aankondiging van de opvolger van Microsofts Xbox 360, heeft Sony een video gepubliceerd waarin vluchtige beelden van de PlayStation 4 te zien zijn. Het Japanse bedrijf onthulde de PS4 al in februari, maar hield het uiterlijk van de console nog geheim.

Sony zal het uiterlijk van de PlayStation 4 definitief onthullen tijdens een persconferentie aan de vooravond van de E3, meldt het Japanse concern in de video. De persconferentie wordt gehouden in de nacht van 10 op 11 juni, om 03:00 Nederlandse tijd. In de huidige clip zijn echter al korte detailbeelden van de console te zien, afgewisseld met vervaagde beelden van het gehele apparaat.

Vooral het moment van plaatsing van de video is opvallend. Microsoft houdt op 21 mei een persconferentie waarin het de opvolger van de Xbox 360 gaat onthullen. De verwachting is dat Microsoft daar niet alleen het uiterlijk van de nieuwe console gaat laten zien, maar dat de aanwezigen het apparaat ook uit kunnen proberen. Bij de persconferentie in februari, waar Sony de PlayStation 4 onthulde, was de console niet te zien en konden de aanwezigen het apparaat ook niet uitproberen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Sony toont glimp van PlayStation 4

Door Paul Hulsebosch

Redacteur

21-05-2013 • 07:34

126 Linkedin

Submitter: Erulezz

Reacties (126)

126
112
58
3
0
4
Wijzig sortering
Op reddit zijn er al PS4 reconstructies gemaakt van de teaser, hier is een van de meest complete varianten: http://i.imgur.com/RaWUvmQ.jpg
Heb je meer linkjes naar andere reconstructies waar je het over hebt?

OT: Logisch moment om zo'n filmpje te maken. Aan de andere kant denk ik zelf: lekker boeiend hoe de console er zelf uit ziet. Hetgene wat je voelt is de controller, waarvan al bekend is hoe doe eruit ziet, en hetgene waar je naar kijkt zal je scherm zijn. Zolang de PS4 er ook maar enigszins normaal uitziet maakt het uiterlijk me verder niet uit.

Vind bv de reconstuctie die je plaatste niet mooi, maar dat zou me niet tegenhouden om er een te kopen als de software en controller goed zijn.
Hier heb je er nog één http://i.imgur.com/g0y0iNx.jpg

Maar zonder grap, als je wilt, kan je hiereens doorheen bladeren: http://www.reddit.com/r/ps4/
@rvdm88, op jouw reconstructie lijkt het meer of het tevens een notebook is
Als dit de uiteindelijke (ongeveer) zou worden. Ben ik dan niet de enige die hem wel verdacht veel op een (misschien wat afgeslankte) moderne versie van de eerste PS3 vind lijken? Niet erg creatief als je het mij vraagt.
Hoezo niet creatief? Ik vindt de eerste PS3 nog steeds de mooiste, de laatste is echt een totale ramp, alleen al door die achterlijke toploader, zo onhandig, en dat alleen maar om een paar eurootjes te besparen (nou die paar euro betaal ik liever extra want het bespaart me uiteindelijk veel tijd en ergernis)..
Ik heb ook niet gezegd dat ik de PS3 niet creatief vind. Ik vond hem geweldig toen hij uitkwam en en heb toen ook meteen gekocht.

Maar dat was 7 jaar geleden. Als je dan na 7 jaar weer met ongeveer hetzelfde komt, vind ik dat je niet heel creatief bezig bent geweest.
Ja vind ik ook, ik heb dan ook het idee, als ik die video zie, dat het hele apparaat zo hoekig als maar kan gaat worden, ala PS2. PS1 rond, PS2 vierkant, PS3 rond, PS4 vierkant...
Klinkt als een combo attackt uit Tekken 8-)
Ja vind ik ook, ik heb dan ook het idee, als ik die video zie, dat het hele apparaat zo hoekig als maar kan gaat worden, ala PS2. PS1 rond, PS2 vierkant, PS3 rond, PS4 vierkant...
Klopt een PS4kant...
PS1 was eerst ook Vierkant.

http://jscustom.theoldcom...SX-PS1/596173psx_sys1.jpg

Er is helaas geen lijn te vinden. Zal denk wel richting de PS3 gaan
Ik had de PS Mini in mijn hoofd en de rondingen van de knoppen en CD-klep. De grootste vorm is inderdaad vierkant. In tegenstelling tot de PS2 heeft dit ontwerp wel meer rondingen.
Ik moet zeggen dat ik deze generetie veel warmer loop voor de PS 4 dan voor de nieuwe Xbox. Ik wil exclusives en Microsoft heeft het op dat gebied in de laatste jaren van de 360 echt voor mij verprutst. Games als The last of Us en Uncharted spreken mij veel meer aan dan een weekje eerder Call of Duty DLC (die game speel ik uberhaupt niet).

Ik wil ook niet meer betalen om online te kunnen gamen. Ik ben er door de jaren dat ik Gold gebruik achtergekomen dat ik een handvol potjes Fifa online heb gespeeld en de Mass Effect 3 multiplayer omdat dit invloed had op de singleplayer. Als Sony dat onderdeel gratis kan houden dan is de keuze voor mij al helemaal makkelijk.

Bovendien is PS + ook interessanter omdat je games terugkrijgt voor het geld dat je in dat abonnement steekt. De third party ondersteuning van de Xbox 360 was wel subliem maar gezien de gelijkwaardige hardware van de PS 4 en nieuwe Xbox zullen zij beide platformen heel goed gaan ondersteunen.

Het enige waar ik over twijfel is de controller. De Xbox 360 gamepad ligt heerlijk in mijn handen en met de huidige dualshock krijg ik toch ietwat kramp in mijn handen. Een third party controller kan natuurlijk wel uitkomst bieden.

Vanavond ga ik de persco overigens niet kijken, ik lees alles wel na op het internet.

[Reactie gewijzigd door CR1691 op 21 mei 2013 10:34]

Let wel, de games die je 'terugkrijgt' zijn wel alleen beschikbaar zolang je dat abonement hebt..

Ben zeker benieuwd of ze het dit keer ook nog steeds gratis kunnen laten, of dat er meer en meer functionaliteiten alleen beschikbaar zijn bij PS+
Jep daar ben ik helemaal van op de hoogte, zie dit ook vooral als een extraatje. Lijkt mij ook een heel normaal iets.
Microsoft heeft het op dat gebied in de laatste jaren van de 360 echt voor mij verprutst. Games als The last of Us en Uncharted spreken mij veel meer aan dan een weekje eerder Call of Duty DLC (die game speel ik uberhaupt niet).
Dit is echt persoonlijk natuurlijk. Microsoft heeft in mijn ogen niets verprutst, maar heeft gewoon andere exclusives dan Sony.

PS3:
- Grand Turismo
- Uncharted

Xbox 360:
- Gears of War
- Forza Motorsport

En deze beide lijstjes kunnen vast nog veel langer. De een ligt de exclusives op de PS beter dan op de Xbox. Denk dat daar voor velen de keuze van af zal hangen. Heeft niets met falen van de een of de ander te maken.
Sony probeert de kijker de kriebels te laten krijgen nou dat is ze gelukt! Ik moet hem gewoon zien!!
ik vind het een erg tegenvallende teaser, de details flitsen veels te snel voorbij.
Geen kriebels voor mij zo, jammer.
ik vind het een erg tegenvallende teaser, de details flitsen veels te snel voorbij.
Zo hoort een teaser te zijn, laat dingen zien maar eigenlijk ook weer niks. Zoals een auto onder een doek bij de autosalon.

Ben benieuwt wat het gaat worden, aangezien AMD voornamelijk de hardware gaat leveren neem ik aan dat de PS4 en 720 op x86 werken. Als je er zonder weinig problemen Windows of Linux op kan gooien heb je voor een 'prikkie' een leuke (HT)PC.
Ik denk dat die kans klein is. Sony heeft op langere duur ook Linux uitgesloten op de PS3 wat eerst wel mogelijk was. Standaard homebrew is dus niet meer mogelijk.

We weten ook niet wat voor extra's aan Sony spul in de CPU meegebakken zit, vergeet dat niet. Zal echt niet alleen optimalisatie zijn maar waarschijnlijk ook kopieerbeveiliging en het runnen van andere software dan die van de PS4 alleen.

De slag naar X86 is om developers ook tegemoet te komen. De CELL in de PS3 leek echt te complex, en nu pas releasen ze dan ook games die 100% van de CELL CPU weten te benutten. Ondanks een stuk hardware van 10 jaar oud, het is en blijft een prima console de PS3.
De slag naar X86 is om developers ook tegemoet te komen. De CELL in de PS3 leek echt te complex, en nu pas releasen ze dan ook games die 100% van de CELL CPU weten te benutten. Ondanks een stuk hardware van 10 jaar oud, het is en blijft een prima console de PS3.
Kwalitatief een stuk beter dan de XBOX360, maar je kan toch niet met droge ogen beweren dat het een prima console is als men pas na 10 jaar de volledige architectuur weet te benutten 8)7
Dat was vroeger niet meer dan normaal. Als je bijvoorbeeld de originele playstation neemt en een spel als Ridge Racer tegenover Ridge Racer Type 4 legde, of zelfs Final Fantasy VII naast Final Fantasy IX, dan zie je een duidelijk verschil in de evolutie mbt graphics op een console.

Ik vind het veel schrikbarender als de graphics op een console juist niet beter worden door de jaren heen, dat betekent gewoon dat je console een limiet heeft die niet te doorbreken valt en dat je effectief de aankomende 5 tot 10 jaar aan dezelfde graphics vast zit.

Maar goed, dan moeten graphics je wel boeien. Iemand als ik welke nog dagelijks SNES spellen en WoW speelt, let meer op art style dan realistische graphics :)
Anoniem: 136725
@naaitsab21 mei 2013 07:58
Ik ben zelf ook erg benieuwd wat er allemaal mogelijk is met die console. Ik heb al een aantal mediacenters geprobeerd op basis van bv xbmc of andere die op linux zijn gebaseerd.

Ik zou toch echter heel graag een mediacenter op W7 willen hebben.
Anoniem: 115433
@naaitsab21 mei 2013 12:38
Ik hoop dat beiden al het in de firmware hebben. Dan zijn ze van een hoop ellende af. De Xbox NEXT heeft al een feature waar je op je TV een overlay hebt via HDMI in poort.

Gaat mij wat te ver maar goed vandaag horen we meer van MS
Voor grofweg 300 Euro heb je een HTPC met SSD & 4GB RAM waar je zonder problemen 1080p films op kan afspelen en waar je alles op kan draaien van Windows 3.11 t/m Server 2012 en welke onder 100% load maar een twintigtal Watt uit de muur trekt.

Ik zie niet in hoe een PS4 (of eender welke console) een vervanger kan zijn voor een HTPC. Sowieso de PS3 & XBOX360 was voor veel mensen al een drama om alle media vlekkeloos af te spelen; in veel gevallen moest je third-party software gebruiken om te remuxen of transcoden.

Dat de next-gen consoles op x86 draaien, betekent wat mij betreft nog niet dat je er mogelijk een ander OS op kan zetten. Mogelijk wel de nieuwe XBOX aangezien het eigenlijk publiek geheim is dat er een Win8-kernel ingezet gaat worden. Maar ook dan zal je "achteraf" problemen kunnen krijgen om drivers of bepaalde API-calls zelf te installeren/regelen.
Misschien suggereren ze wel dat de PS4 heel erg snel is ;).
Anoniem: 247612
@LunaTempesta21 mei 2013 18:14
sneller dan het licht is ook symbolisch in deze teaser. ;)
Het is een voorproefje geen onthulling, de bedoeling van het hele filmpje is dat je nu nog meer zin krijgt / nieuwsgieriger word om de ps4 10 juni te zien.
Anoniem: 91397
@Garre21 mei 2013 08:16
En dan staar ik achter mijn monitor waar een open geschroevde PS3 ligt die niet gefixed werd door playstation, maar ondertussen met een beetje nieuwe paste en een aangepaste PSU het prima weer doet.

Ik heb eigenlijk wel genoeg van alle red rings, ingeslepen rondjes in dvd's. psu's die 'gekalibreerd' moeten worden en cpu's die gebakken moeten worden.

Je krijgt een stuk plastic waar je dan wat games op kan spelen, ooooh jammer die ene vette game is nou net een exclusive voor de andere fabrikant jammer joh!, voor bedragen die veel te hoog liggen. Met slechte support.

De PS3 en XBOX360 hebben mij afgeleerd om console games te spelen.
Gelukkig heeft de PC geen enkel mankement; GPU's van verschillende fabrikanten die artefacts veroorzaken onder load of eenvoudigweg ook weer gebakken moeten worden (Nvidia 8000-serie), CPU's die ondertussen zoveel pinnetjes hebben dat op GoT regelmatig posts verschijnen van mensen die het ding verkeerd plaatsen of moederborden hebben gekocht die al verbogen zijn in het socket.

Ook opgezwollen elco's zijn geen probleem bij PC's evenmin als sommige chipsets waarvan een SATA-poort defect kan gaan (P67 rev.1) of waar je eerst een nieuwe BIOS moet flashen om je nieuwe CPU te herkennen of om meer/ander geheugen aan te kunnen sturen.

Daarna mag je soms ook je OS opnieuw installeren met weer op zoek naar allerlei drivers die elkaar dan wel/niet aardig vinden of voorzien moeten worden van 100'en tweaks om het maximale eruit te halen. Laat staan de games die elke keer weer iets anders van een PC vergen waardoor het regelmatig upgraden voor veel gamers essentieel is om te blijven gamen.

Je hebt helemaal gelijk; die consoles zijn echt waardeloos. ;)
Maar een PC kan ik dan wel weer zelf upgraden en onderhouden zonder garantie verlies. Een PC is van mij zonder EULA.

De console crowd claimt altijd dat consoles onderhouds en zorgen vrij zijn als een pluspunt maar dat zijn ze dus niet. Ze zijn dus net zo onhandig als PC's maar dan zonder de pluspunten.
Dat is nu net mijn reden om console te gamen. De graphics zijn niet altijd denderend zeker niet tegenover een bak van een pc. Maar ik hoef niet te upgraden om een game soepel te kunnen spelen.
Maar omdat ik een casual gamer ben en geen die hard is een console genoeg voor mij. Dan heb ik genoeg aan een laptopje met een NAS voor alle overige zaken zoals muziek en film.
@Geko, je moet toch ook helemaal niet upgraden om een volgend spel te spelen op de pc? 8)7

Gewoon je graphics naar beneden doen, dat zullen nog altijd betere graphics zijn dan op de console..
Dat betekent dat ik nog steeds moet lopen tweaken om te kijken welke settings mijn laptop wel/niet aankan. Om er vervolgens achter te komen dat ik mijn video-kaart firmware moet updaten om hem met dat specifieke spel te laten werken. ALS hij al werkt, omdat nVidia een speciale deal met de developer gesloten heeft, of Microsoft een exclusieve DXxx deal gesloten heeft, zodat het spel alleen op Windows 7 of 8 draait.

Nee, PCs hebben PRECIES dezelfde problemen als consoles, het is maar net wat je voorkeur heeft.
Je gpu drivers niet up to date houden, zou sowieso al dom zijn.. Er zijn altijd tal van performance upgrades..

en elk spel zal werken 8)7 .. hij zal hoogstens wat beter geoptimaliseerd zijn voor het een of het ander (nvidia vs amd)..

Een game systeem zonder Windows is gewoon je eigen in het zak zetten.. dan moet je al weer bootcamp of iets dergelijks gaan draaien..

dus welke problemen zijn precies dezelfde? De upgrade-ability van de pc? (heh) De veel goedkopere spellen op een pc (keystores)? (heh) De mods voor spellen? (heh)
Niet om het een of ander, maar:
* drivers niet up-to-date houden (of het nu om beta's gaat of niet) garandeerd helemaal niets qua speelbaarheid, performance en stabiliteit van je spel of OS
* windows != windows, je kunt claimen dat je vast zit aan windows, maar chris geeft duidelijk aan dat het vreemd is dat een spel soms wel draait op 7 en niet op 8 (of vice versa) - al dan niet dankzij afhankelijkheden aan een bepaalde DirectX versie of compatibilteitsproblemen.

(ik kan hier naast zitten, maar: ) Los hiervan zou een voordeel van consoles eventueel de winkels zijn (niet de prijzen): de xbox óf psn store (ik heb geen verstand van consoles :+ ) tegenover steam én origin én play (afhankelijk van de games die je speelt)
Ik heb nog nooit een spel meegemaakt dat wel op w7 en niet op w8 draait tegengekomen..

(non-beta) driver-updates hebben mij al altijd performance boost gegeven zonder stabiliteits issues..

en ik vind die xbox/psn store helemaal geen voordeel.. altijd dure prijzen en geen alternatief..
Anoniem: 499360
@SmokingCrop21 mei 2013 11:35
Sorry hoor maar dat gaat echt niet op. Als ik nu een spel speel op een PC die uitkwam toen de PS3 uitkwam dan mag ik in de meeste gevallen de graphics zo hard terug schroeven als ik wil dat spel is gewoon niet voort te branden.En qua graphics zal het echt niet beter zijn dan een console.
koop dan even een gpu van 120 euro als je er niet blij mee bent..
wat is 120 euro op 5-6 jaar tijd?

Als je een nieuwe pc gekocht hebt, dan spaar je anders gewoon elke maand 2 euro voor je volgende gpu :+
Dat is 120-144 euro in 5-6 jaar, of dus heb je een hd 7790 - HD 7850 1Gb voor die prijs.

Dan zit je opeens al stukken verder qua graphics dan de niet-upgradable console van 5-6 jaar geleden. :)

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 21 mei 2013 13:34]

Je bent niet echt realistisch over de vooruitgang in ontwikkeling met bijv: shaders, extra polygonen, physics etc... Ik moest mijn 8800GTX dat 550 euro heeft gekost (in jaar 2007 gekocht). Dropte de 8800GTX vanwege problemen/lage graphics in 2011 voor de nieuwe HD6xxx serie van AMD.

Even de PLUS puntjes van een console tegenover pc:
1. Een console heeft games die ook gebouwd zijn voor de specifieke hardware settings. Op een pc doen sommige spellen het minder met verschillende hardware configs. Met BF3 bijv is Nvidia sterk maar AMD is sterk met Unreal (gewoon als voorbeeld, het zijn geen feiten.).

2. Geen onnodige OS met flinke pillen updates/drivers.

3. Een controller dat ge-designed is voor games!

4. Plug and Play (niks in te bouwen en mankementen met div hardware onderdelen zoals cpu/gpu/memory).

5. Geen onderhoud nodig mbt hardware voor de komende 10 jaar. ALLE games die in de toekomst uitkomen houden zich aan de hardware specs die in je console zit voor de komende 10 jaar.

6. Makkelijk en Gezellig Co-op spellen spelen in de woonkamer met je vrienden ^^

Ik lach om het feit dat je denkt een mid-kaart makkelijk voor de komende 5-6 jaar kan gamen *gniffel*. Koop iedergeval voor mid-kaart een 650 Ti maar ik garandeer dat je geen fansoenlijk game meer kan draaien met het kaartje in 2019 gezien de komende vooruitgang in graphics.

[Reactie gewijzigd door Blowthebullet op 21 mei 2013 15:32]

Je bent ook wel oerdom om een top level video kaart te kopen als je goedkoop uit wilt zijn. Waarom niet gewoon een budget kaart en koop elke 3 jaar een nieuwe?.

Je heb geen 3 titans nodig nu om metro2033 te spelen nu.

Koop gewoon een paar budget kaarten door je jaren heen. Dat doet me zus ook. Zat jaren op een 8800gts ding koste geen drol toen ze hem kocht. Daarna overgegaan naar een 460gtx en werkt nog steeds perfect. ze had gekeken naar een nieuwe videokaart van de volgende generatie ( 760 ) Echter kwam ze erachter dat ze door een 40 euro kostende tweede 460gtx dezelfde snelheid krijgt als een 660 ti. En dat heeft ze ook gedaan.

Hoogst waarschijnlijk upgrade de de gpu pas weer ergens over 2 jaar wanneer "next gen consoles" een standaard zijn.

1) ja de bc is geweldig. Ik weet tenminste dat ik met mijn huidige setup battlefield 4 gewoon kan spelen en battlefield 5 maar ook nog battlefield 2 en 3. Met je ps4 wordt dat hem niet, want dan moet je weer een ps3 kopen. en ga je nog verder terug komt ps2 er ook nog is bij.

2) moet je de firmware updates op je ps3 is bekijken als je 1x in de maand is een spel opstart. Heb ik geen last van. Update windows doe ik nooit, niet nodig, en firmware upgrades helemaal al niet. MIsschien is een keer 1x in het jaar een videokaart driver dat is het wel.

3) mouse en keyboard werken geweldig, en anders plug je toch ook gewoon een controller in?. kan ik een muis en keyboard aansluiten op de xbox360 in een shooter?

4) werkt uitstekend, is na 2 jaar je gputje kapot kan je het hele ding wegflikkeren.

5) consoles gaan 4 jaar gemiddeld mee, dan houdt het op. Probeer maar is een werkende eerste generatie ps3/xbox360 te vinden. Tja bij mensen die hem 1x gespeelt hebben en opgeborgen misschien. Laten we nu niet net doen of zo'n console de 10 jaar tijd doorstaat. Bij gebruik zullen er meerdere gekocht moeten worden over een generatie die zo lang duurt. Meestal duurt een generatie ook nog maar is 5 jaar.

6) ik heb aardig wat vriendjes gemaakt op de PC platform, en we raiden 's avonds wel is en pvpen wat op mmo's.

650 is troep, alle x50 videokaarten zijn troep. wil je echt budget gamen en nog goed ook, dan kan je beter voor x60 versies gaan. als ze je te duur zijn, kan je makkelijk een generatie ouder pakken en zelfs nog tweedehands.
@gatygun

2) je update je windows nooit? |:(
*cough* Security breaches anyone?

3) is idd zo, maar als hij online een fps wilt spelen met die controller zonder aim assist tegen de mensen met mouse & keyboard dan wens ik hem veel succes

5) Mijn fat 40gb ps3 werkt nog altijd.. Talloze uren erop gespeeld en 1x vorig jaar opengedaan om het stof er eens goed uit te blazen..
Sinds de introductie van de Xbox360/PS3 heb ik beide consoles nochtans niet open moeten vijzen. Ik heb ook geen nieuwe OS moeten installeren (waar nadien problemen zijn met drivers voor bv. USB headset), enkel wat software updates uitvoeren. De grafische kaart heb ik ook nog niet veranderd.

Wel heb ik een nieuwe case gekocht, en dan gevuld met nieuwe moederbord, cpu, koeler, geheugen, hdd,... om een jaartje later extra geheugen latjes toe te voegen (wat niet makkelijk is met een Scythe Mugen op je cpu). Ondertussen ook SSD drive geïnstalleerd en dus nieuwe OS geïnstalleerd...

Nee, het klopt... Ik steek veel meer tijd in het onderhouden van mijn consoles dan mijn pc... not.
Heb jij op de Xbox360 dan nooit een RROD gehad? Ik heb er ééntje gekocht toen die ongeveer een maand uit was, en twee maal een RROD. De eerste viel nog onder garantie, bij de tweede (een jaar geleden) heb ik maar een Slim versie tweedehands gekocht met wat games erbij. Kostte niet veel meer dan de herstelling van die andere en nu ben ik van dat geloei verlost. Die RROD zou ik toch zelf kunnen herstellen maar ik stel het steeds uit. Dan kan ik die aan een neefje geven ofzo :). In elk geval, als je een Xbox360 in de beginmaanden kocht, heb je bijna gegarandeerd defecten gehad. En bij mij viel het dan nog mee met twee keer. De Xbox360 had dus duidelijk kwaliteitsproblemen, terwijl ik pc's heb staan die ouder zijn en nog wel werken.
Persoonlijk heb ik nooit RROD gehad op mijn Xbox 360 van de eerste generatie. Intussen draait hij bij een neef en werkt hij nog steeds. Zelf heb ik hem vervangen door een model met HDMI (nog niet de SLIM), en ook hier geen RROD. Daar staat dan tegenover dat mijn PS3 ook nog geen YLOD had (maar die van mijn neef dan weer 2 keer).
Het hebben van de eerste generatie was dus zeker geen garantie op hardware defecten :). We kunnen alleen maar hopen dat beide fabrikanten uit hun fouten leren en de volgende generatie die fouten niet heeft bij launch.

OT: Ik vraag me toch nog een beetje het nut af van dergelijke teasers. Als ik de commentaren lees op verschillende fora dan zijn er 2 kampen. Xbox fans en PS fans. Xbox fans kan het niet schelen wat de PS4 kan, het is sowieso een slechte bak. PS fans kan het niet schelen wat de Xbox kan, het is sowieso een slechte bak.
Tuurlijk, er is nog een kleine derde groep die het zich niet aantrekt en beide consoles koopt, maar ook die trek je niet over de streep met een teaser natuurlijk :).
Vanaf vanavond zal de hel op internet weer losbreken over welke console van de twee het meeste kracht heeft en eeuwige discussies die nergens op uitdraaien over het al dan niet hebben van betere graphics etc... etc... Soms grappig om te lezen, maar op den duur ook beu :).
Anoniem: 499360
@MacPoedel21 mei 2013 11:38
Het gaat hier over de PS3 dus in sé gaat dat van die RROD niet op. De PS3 heeft nooit echt last gehad van technische mankementen die niet opgelost konden worden via een update. Dus qua onderhoud is de PS3 echt wel zero onderhoud.
Eh, dat is niet waar. De PS3 heeft HEEL veel last gehad van een YLOD, wat het equivalent is van de xbox RROD. Tja, elk technisch apparaat heeft zo zijn mankementen.
Anoniem: 115433
@chrisboers21 mei 2013 12:35
Nou niet echt het is duidelijk een fout in het ontwerp. Je kan het duidelijk zien aan hoeveel Watt een huidige PS3/Xbox360 trekt en hoeveel de eerste.

Te weinig koeling en maar hopen dat het goed gaat. De koeling was gewoon niet voldoende bij de originele Xbox360, Het is het 8e wereld wonder dat er eentje is die nog nooit RROD heeft gehad.
heb mijn xbox360 nu ook weer heel wat jaartjes nog nooit last gehad van RROD echter staat mn xbox nu wel stoff te happen omdat het hardware zwaar verouderd is en games hierdoor nogal lelijk eruit komen te zien
Je overdrijft wel heel erg zeg.

De YLOD kwam ontzettend weinig voor en was helemaal niet zo'n grootschalig probleem als de xbox RROD. Je moet die test van IGN eens bekijken 1 op 5 had gewoon RROD in de eerste generatie. Totaal anders dan de YLOD bij de PS3.
Anoniem: 291608
@Shaco21 mei 2013 22:31
Heb toch eens in Weert een hele grote kelder vol gezien met defecte PS3's door het YLOD probleem. En mij werd verteld dat het van een korte periode was 8)7

Ze hadden ook een kamer vol met defecte PS3's dat alleen door bepaalde games kwam...

Dus wat je daar zegt klopt niet helemaal.

OT: Beetje slap van Sony op de xbox reveal dag met een slappe teaser komt. En op hun dag mocht er geen woord over xbox gerept worden. En nu doen ze dit..
@Zavantas Die pc hoef je niet te upgraden.. Windows XP werkt nog steeds..

Er is zoiets als low profile RAM geheugen..

en oh nee, super snel windows installeren op een ssd drive, zo irritant zeg! Not..
Helaas voor jou gaan je argumenten niet op, en kijk je niet in de context Console vs. PC:

Ik heb apps nodig voor het werk die enkel werken op Windows 7 of nieuwer.

Gebruik al jaar en dag geheugen van Kingston uit de Hyper X reeks. Ga dit dus niet veranderen. Uiteindelijk is het gewoon de ventilator loskoppelen en geheugen inprikken. Het weer vast maken is wat gepruts maar is snel gebeurd. Tweakers of niet, het is een extra handeling. (let op, ik zet mijn pc heel graag open om er in te werken!)

Oh nee... ja, ik vind 30 min uittrekken om Windows te installeren irritant. Daarbij moet je ook weer je app's er bij op installeren wat je toch weer tijd gaat nemen.

Op de console heb je die zaken allemaal niet.
Welke moederbord heeft er tegenwoordig nou nog van die lompe 'elco's' ?. Misschien de goedkope bende, maar daar kies je als consument zelf voor.

Niet een Fiat panda kopen en denken dat je er mee om kan gaan als een SUV.

Nvidia heeft problemen? Nou dan neem je toch gewoon een ATI/AMD? Die keuze had je toen (en nu) gewoon.

Moederbord met sata problemen? Je kunt er ook voor kiezen die chipset niet te nemen of te kiezen voor een AMD.

Gebogen pinnetjes van de CPU (socket)? Tja, als je er niet mee om kunt gaan moet je het gewoon laten doen. Ik moet de eerste verhalen van een computer uit de winkel nog horen dat de pc het niet doet omdat de pinnentjes zijn verbogen.

Tweaken, Tunen, instellen en zoeken naar drivers? 1x je OS installeren (een windows 7 of 8) en in principe werkt alles direct. Zolang je geen zooi installeert gaat er ook niks mis.

Bij een PC heb je keuzes, wat heb je nou te kiezen bij een console?
Microsoft, Sony of Nintendo.

Daarnaast zijn er genoeg mensen op deze wereld welke geen PC in elkaar kunnen schroeven, of waar een stukje OS onderhoud niet voor weggelegd is. Voor hun is een PC of laptop een tekstverwerker of veredelde internet machine. Spellen spelen ze wel op hun consoles.
BLACKfm

"Niet een Fiat panda kopen en denken dat je er mee om kan gaan als een SUV."

jij hebt duidelijk geen fiat panda (oude) in bezit gehad

heerlijk SUV'tje

verdergaand, is het natuurlijk bizar dat er zoveel mensen zijn die denken dat ze makkelijker af zijn met een console, en stomme argumenten geven als "ik vind de controller zo fijn"

heel leuk, maar die kunnen natuurlijk gewoon op een pc, ik gebruik zelf een controller voor gta en racegames, kan ik heerlijk met mijn gtx460 van mn htpc gamen in de huiskamer.

kortom, mensen zijn mij apart kortichtig en dat zal helaas zo blijven.

[Reactie gewijzigd door Trexpaxs op 21 mei 2013 10:37]

Anoniem: 227825
@MAX340021 mei 2013 11:24
het ene kwaad verantwoordt het andere niet.

Doe mij maar old-skool consoles à la NES, SNES, Genesis, etc.
Dat waren nog eens tijden. Gewoon een cartridge in de console steken en gamen maar. Laadtijden waren vrijwel niet aanwezig en geen gezeur met updates en dergelijke.
Natuurlijk is een PC ook niet perfect, elk elektronisch apparaat heeft zo zijn mankementen. Verschil is wel dat je bij een PC veel meer keuze tussen meerdere fabrikanten hebt, en je ook nog de keuze hebt om het zelf te doen, en dan ligt de kwaliteit helemaal aan jezelf, want het aanbod is meer dan prima; genoeg fabrikanten met moederborden met japanse elco's, 80+ voedingen, etc.

Bovendien kan je een computer gemakkelijk zelf repareren; een nieuw moederbord voor alle courante sockets zijn bij de computerwinkel op de hoek te vinden. Dat is bij consoles wel anders.

Ik ben het wel met bovenstaand eens; ik ben ook al een tijd gestopt met consoles kopen. Een computer is dan weliswaar duurder, maar bijna alle games bestaan ook voor de PC, ik kan veel meer doen met een PC en een groot aantal games zijn alleen op de PC te spelen, League of Legends kan bijvoorbeeld niet op een console. Daarnaast heeft de PC ook nog betere graphics in veel games (afhankelijk van hoe sterk je PC is, natuurlijk) en is een PC gemakkelijk zelf te onderhouden. Een PC kost een hoop meer, maar ik vind een PC wel veel meer bieden dan een console.

[Reactie gewijzigd door naarden 4ever op 21 mei 2013 10:11]

Als je er zelf mee gaat klooien en er geen verstand van hebt loop je inderdaad risico's dat het stuk gaat.
Dat van die GF8 van nVidia is wel een goed voorbeeld want die vielen met bosjes uit.

Maar over het algemeen als je goede hardware hebt draait zo'n ding makkelijk 5+ jaar zonder issues. Hooguit windows een keer opnieuw installeren.

Consoles zouden dit eigenlijk ook moeten doen.
Ik weet niet hoe de uitval bij de PS1, PS2 en Xbox 1 was maar ik heb het gevoel minder dan bij de Xbox 360 en PS3.

Nu was dat voor die tijd wel hardware die extreem veel verbruikte ten opzichte van die andere consoles en dat maakt alles complexer. Maar dan nog.

Ik speel niet veel op mijn Xbox 360. Maar ook ik ben al aan mijn 2e bezig omdat de eerste de bekende RROD kreeg en hij was buiten de garantie. Fixen kon maar heb het helaas verprutst. Maar eigenlijk vind ik het idioot als je ziet hoe weinig uur dat ding gedraaid heeft en hij dan toch al kapot gaat.

Hopelijk gaat dat deze generatie beter (als ik er al een ga kopen.)
Het liefst speel ik op de PC maar ik heb de Xbox gekocht voor games zoals: Gears of war, DOA en Forza Die Xbox / PS only zijn.
pc en een console zijn totaal niet te vergelijken,
elk heeft in principe een andere doelgroep.

snap niet dat je +2 krijgt,
lijkt wel alsof je niet met een pc om kan gaan.
Ik installeer mijn pc 1 keer in het jaar bij mij zijn nog nooit pinnetjes afgebroken of sockets op het moederbord verbogen, tenzij ik zelf te onrustig en wild ben.

En je bios flashen om een cpu te herkennen doe je het ook precies verkeerd om he, eerst bios updaten, dan pas nieuwe cpu erin en niet andersom ik tweak zo weinig mogelijk paar snelheids optimalisaties miss,

drivers zoeken geen enkel probleem beetje systeembeheerder heeft die als backup bij de hand. 1 keer een highend pc kopen en je hoef helemaal niks te upgraden omdat een spel meer vergt.


consoles zijn niet waardeloos, pcs zijn niet waardeloos.

elk zijn eigen doelgroep en wat iemand fijner vind om te gamen.

dat jij +2 krijgt en sommige andere reacties first post die wel normaal zijn krijgen -1
Anoniem: 499360
@duizel21 mei 2013 11:47
Hij krijgt wss een +2 omdat hij gelijk heeft en jij dat nog eens ondersteund met je post. Jij legt dan wel uit hoe gemakkelijk jij dat vindt maar gaat het in het geval van de console wel zo dat je zo'n console koopt aansluit op je TV en that's it. Werkt altijd (in het geval van de PS3 toch) .

Dat jaarlijkse onderhoud van je PC is zoals jij zelf zegt voor een systeembeheerder peanuts. Maar zou echt wel erg zijn als je een systeembeheerder zou moeten zijn om op de console spelletjes te spelen. Consolegaming is gewoon voor iedereen weggelegd. Geen onderhoud nodig.
en bij zakelijke database applicaties dan?
of als muziek editor.

of de secretaresse van me pa moet die haar brieven typen op een console of met kinect op de wii?

Een pc heeft een veel bredere doelgroep, console is denk ik voor grotendeels voor hardcore gamers, en om tegenwoordig je tv erop aan te sluiten.

pc en console heeft allebei zijn voor en nadelen,
en de keus die je moet maken is vooral een persoonlijke keus die aan je eigen persoonlijke wensen en behoeften moet voldoen en dat is voor jou de beste. Al is een console het beste op papier b.v. het is niet de beste voor die secretaresse om haar brieven te typen.
Ik heb op mijn mac nooit videodrivers hoeven installeren :P
OT:woeptidoe

back on: voor mij doet het allemaal niets.. consoles zijn voor mij goed om in gezelschap te spelen,vechtspelletje,racen,partygames.. AL de rest is imho beter op een pc..en het kostenargument is ook al ZWAAR minder gaan wegen.Voor bijna geen geld kan je een powerbakje in elkaar steken waar je minstens 5jr geniet van hebt..

ook laat ik eerlijk zijn, consoles zijn voor mij de reden dat teveel games dumbed down naar pc komen (ik weet dat het de devs/publishers zijn die daarvoor kiezen, maar het is owv consoles) en dan krijg je van die gedrochten als skyrim waar je een mod moet installeren om iet of wat degelijke pc control's te hebben..
@Gamebuster ... Je zou ze beter eens updaten.. je krijgt namelijk performance boosts daardoor :X

voorbeeld van zo'n update:
Up to 41% faster in BioShock Infinite
Up to 60% faster in Tomb Raider
Up to 23% faster in Sniper Elite V2
Up to 13% faster in Sleeping Dogs

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 21 mei 2013 13:43]

Eens. Zeker Sony snapt niet dat het allang niet meer om die plastic doos gaat. Heel eerlijk kan het me bommen hoe de PS4 eruit ziet. Als hij weer zo minimaal is in wat hij voor meerwaarde kan bieden in de woonkamer is die plastic doos wat mij betreft alle geld te duur....
Ik heb een ps3 met custom firmware 3.55 en meerdere xboxen 360 met xecuter dvd firmware lopen zodat ik backups kan spelen, maar ja de bouwkwaliteit en marketing zijn mij ook een doorn in het oog.

Gelukkig levert het wel semi legaal werk op voor zolang het duurt.
toch jammer dat 90% van alle games voor consoles zijn gemaakt, en wij pc gamers achter het net vissen met achterlijke interfaces en leuke bugs
Dat werkt bij mij averechts, de volgende keer neem ik de moeite al niet meer om te kijken.
Als bedrijven nu gaan denken dit een verkoopmiddel is hebben ze het denk ik mis.
Anoniem: 384777
@mveijden21 mei 2013 10:31
Daarom heet het ook een teaser...
Anoniem: 247612
@mveijden21 mei 2013 18:14
Daarom noemen ze het ook een "teaser".
Ik vind hem als teaser wel redelijk geniaal. Het laat veel te raden over, en maakt nieuwsgierig. Goede marketing.... :)
Filmpje is alleen goed voor een epileptische aanval op te wekken
Alhoewel ik benieuwd ben hoe de PS4 eruit gaat zien, denk ik niet dat ik hem ga kopen. Een hele belangrijke reden is dat DE game van het jaar uitkomt op de PS3 en niet op de PS4. Ik heb het natuurlijk over GTA V.

Een gemiste kans voor Sony. GTA V zou voor mij namelijk de belangrijkste reden zijn om te overwegen een PS4 te kopen.
En wie zegt datie niet uit komt op de PS4 (in betere uitvoering dan de PS3), er staat nergens datie NIET uitkomt voor de PS4.. Eerst komtie uit voor de PS3/xbox360 om later waarschijnlijk ook uit te komen op de nextgen's..
Dat denk ik niet ;)
Ze hebben de engine er niet voor.. ze gaan waarschijnlijk eerst weer een paar andere spellen op de next gen draaien om dingen uit te proberen (zoals ze al altijd doen, max payne, red dead redemption enzo).

Ze hebben bv paar dingen uit de movement gehaald vanuit max payne, de altijd iets te doen elementen vanuit red dead redemption..

Dat vind ik persoonlijk ook wel beter eigenlijk.
Ze hebben de engine er niet voor.. ze gaan waarschijnlijk eerst weer een paar andere spellen op de next gen draaien om dingen uit te proberen (zoals ze al altijd doen, max payne, red dead redemption enzo).
Eh wat? GTA4 is eerder uitgekomen op de huidige generatie consoles dan Max Payne, LA Noir en Red Dead Redemption hoor....
Dus volgens jouw logica zou GTA5 de eerste game moeten worden voor de nieuwe generatie, waarna ze verscheidene games uit brengen waarmee ze de technologie nog verder ontwikkelen en gebruiken (bijv. de rijke facial expressions van LA Noir).
Waarom verdraai je men woorden? .. |:(
ze gaan waarschijnlijk eerst weer een paar andere spellen op de next gen draaien om dingen uit te proberen
ze hebben spellen gedraaid op current gen console om deze GTA V te maken (RDR, Max payne, La Noir etc..)
-> reviews: Grand Theft Auto V

Volgens mijn logica zou gta V dus net niet de eerste game moeten worden..
waarbij ze dus eerst een paar spellen ontwikkelen en dan pas Grand theft auto..
Juist, dan verdraai ik toch niks? Nu presenteer je weer je idee alsof dat logisch is, want zo heeft rockstar dat de vorige keer ook gedaan. Terwijl dat dus juist niet zo is. GTA v is een nieuwe game, waar waarschijnlijk veel werk in het optimaliseren van de Engine zit. Dus waarom zou je die errort dan niet steken in nextgen, zodat de opbrengst van die effort een stuk groter wordt?
en zo willen ze de focus even op de ps4 leggen, nu nieuwe xbox vanavond aangekondigd gaat worden.
want geef toe; in het filmpje zie je (bijna) niets.
En het is gelukt want negatief/positief er word hier over gepraat ;)
Wat zijn er veel mensen negatief over dat het een zwarte doos zal worden. Ik zou heel graag een zwarte doos willen hebben! Al die kekke setup boxen en consoles zien er misschien individueel leuk uit, maar als het allemaal in je TV kast staat is het een bijeengeraapt zootje om te zien. Geef mij maar een console die er uit ziet als een normale zwarte BluRay speler met de standaard breedte van m'n receiver. dan ziet het geheel er tenminste strak uit.
En zo denk ik er dus ook over, tegenwoordig ziet het er allemaal zo lelijk uit en past het amper fatsoenlijk bij elkaar in 1 'kast'..
Ben benieuwd, ook naar de diverse versies die verkocht gaan worden.

Instap versie wordt 250gb voor 399,- (volgens geruchten)

Als het enige verschil is het aantal gb's opslag kies ik zowiso voor de instap versie.
Mocht je dan later meer opslag nodig hebben kan je altijd zelf de hdd vervangen lijkt mij.
Dit is namelijk ook het geval bij de ps3.
Sinds Playstation Plus download ik veel meer games dan ik eerder deed (de Instant Game Collection). De spellen zijn soms 17GB waardoor ik nu merk dat ik ruimte te kort kom (heb zelf de 120GB versie). Ik verwacht dat we in de toekomst meer spellen downloaden via de Store dan op een schijfje, dus in dat opzicht ga ik liever voor zoveel mogelijk opslag. Of alles gaat straks via de "Cloud" :) .
En dan wordt AMD weer nummer 2 - want daar zit wellicht AMD CPU + GPU in?
yup, maar de CPU/GPU in de PS4/Xbox720 zitten op 1 chip.
en sony/microsoft produceren hem zelf onder licentie.

[Reactie gewijzigd door stewie op 21 mei 2013 21:04]

Goeie marketingstunt. Ben erg benieuwd hoe groot hij nu is. Helaas nog ff wachten tot 10 juni.
Het momentum is niet opvallend,puur strategisch, doen ze het morgen, lopen ze achter de feiten, gewoon jezelf met een nietszeggend filmpje op de aandacht van microsoft meeliften, volgende week weer een filmpje en over 3 weken 'echt'

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee