Specificaties Basispakket met 500GB interne opslag - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Sony PlayStation 4 500GB Zwart Review

polopolo150 16 mei 2014, laatste update op 4 september 2015, 5.164 views

Sony PlayStation 4 500GB Zwart

Ondanks dat de PlayStation 4 niet de pluspunten heeft die de PS3 had (denk aan gratis PSN) is de PS4 wel geschikt voor de komende 10 jaar aan console plezier dankzij een perfecte controller en no-nonsense beleid. Dit samen met vette games met te gekke graphics en geluid.

Pluspunten

• Mooi Design
  • No-nonsense apparaat
  • Update al je games automatisch
  • Saves zijn opgeslagen in de cloud
  • Dualshock 4
  • 1080P output op 60 FPS
  • Perfect voor Netflix
  • Support van Playstation is geweldig!

Minpunten

• Verplicht Playstation Plus
  • Eerste generatie controller kan snel slijten
  • Hard Disk upgrade is noodzakelijk om alle games te bewaren

Randapparatuur Score: 4
Spelaanbod Score: 4
Multiplayer Score: 3
Multimedia Score: 4
Voorgeschiedenis

Begin 2012 kreeg ik een bijbaantje in een supermarkt bij mij in de buurt waar ik het geld dat ik verdiende vooral gebruikte voor mijn vrije tijd en om bij mijn vriendin te zijn. Tot mijn grote verbazing (:+) werkte ik genoeg uren dat ik op termijn kon sparen voor een budget game PC. Precies op dat moment kwam er een mysterieuze video online waar Sony zat te teasen met een nieuwe PlayStation conferentie. Met andere video’s en de slogan “Greatness Awaits” werkte Sony aan een hype waar alleen één ding kon uitkomen, de aankondiging van de Playstation 4. In één slag werd ik verliefd op een gaming console. Ik had al een bejaarde computer en een “outdated” Playstation 3 en met de aankondiging van de Playstation 4 wist ik dat dit de toekomst was. Beloftes werden gemaakt zoals specs die veel beter zijn dan mijn computer en de Playstation 3, de console op stand-by zetten tijdens het spelen om vervolgens verder te gaan waar ik was gebleven, de PS4 wordt geüpdatet terwijl het uit staat en het neemt al mijn gameplay op zonder dat ik daar iets voor hoef te doen. In mijn ogen had ik met de PlayStation 4 een betere deal te pakken dan een game PC voor dezelfde prijs. Niet lang daarna kwam de Xbox One om vervolgens helemaal ingemaakt te worden. Dit omdat de PS4, daar waar de Xbox One voor stond qua DRM, niet meedoet met de vrijheid van je games beperken en het was notabene ¤100 goedkoper tijdens de launch. Dat de Playstation 4 verplichtte om Playstation Plus te gebruiken om online te gamen kon me op dat moment even niet boeien.

Vanaf de E3 werd ook duidelijk wat de Playstation 4 is. Een simpel no-nonsens gameconsole voor ¤399 met een vernieuwde controller, next-gen graphics, handige functies en de zekerheid om voor 10 jaar safe te zijn qua support van Sony. Beetje bij beetje begon ik geld te sparen, alleen was ik niet te enige. Over de hele wereld zijn er heel veel mensen die de PlayStation 4 willen hebben, waardoor het in Nederland alleen al helemaal was uitverkocht. Met groot geluk had ik het, wanneer de nieuwsberichten over de schaarste op internet kwamen, het kunnen reserveren om op dag 1 zeker te zijn van de launch. Uiteindelijk was het wachten op de launch…

Eerste indruk

…totdat Sony ineens een invite verstuurde om met andere community leden de PlayStation 4 uitgebreid te proberen. Dit heb ik dus ook gedaan bij hun hoofdkantoor in Schiphol. Overal op het internet werd de PlayStation 4, voornamelijk de controller, de hemel ingeprezen, het was perfect. Onder het mum van “Eerst zien, dan geloven” heb ik het zelf ondervonden, met als resultaat dat het verdomd nog klopt. Wel was het qua controls wel anders dan de Dualshock 3 (de controller van de PlayStation 3) aangezien er grote veranderingen zijn (hierover later meer) maar wanneer je dat eenmaal doorhad voelt de Dualshock 4 perfect aan. Het is erg ergonomisch, responsief , aiming is precies en alle klachten van de Dualshock 3 zijn verholpen. Waar ik bij de Dualshock 3 mijn handen soms wegglipte en geen grip had, is dat bij de Dualshock 4 totaal niet aan de orde. Ik had maar drie uurtjes de Playstation 4 kunnen proberen, maar ik was verkocht, ik moest en zal de Playstation 4 halen.

De controller (Dualshock 4)

Inmiddels zijn we meer dan een halfjaar verder en mijn mening is niet veranderd over de Dualshock 4 controller. Ik heb alle dualshock controllers uitgebreid kunnen spelen samen met de andere old-skool controllers(NES, SNES, Nintendo 64, GameCube, generieke PC controllers) en dit is een verbetering tegenover de rest.

De controller voelt degelijk en van hoge kwaliteit aan. Het is gemaakt van plastic wat niet wegglipt, ook niet met zweethanden. Ook de pookjes zijn van zachte materiaal gemaakt wat goed aanvoelt tijdens het gamen zonder het gevoel te hebben dat je controle verliest. Verder heb je vier knoppen boven de controller waarbij je je vingers rust op de L2 en R2 knoppen. Die hebben namelijk een kuiltje waardoor je vingers zich niet verplaatsen wanneer je ze indrukt. De L1 en R1 toetsen zijn wel vergelijkbaar met de Dualshock 3, wat niet erg is aangezien ze bij de DS3 wel goed was. Ook word er in games voornamelijk de L2 en R2 toetsen gebruikt, waar dat bij DS3 anders was. Aan de bovenkant heb je ook een light bar waar licht schijnt. Dit is voornamelijk bedoeld voor de Playstation Camera om extra functionaliteit toe te voegen en voegt een klein dimensie toe in bepaalde games, zoals het laten zien van je health of het flitst wanneer je schiet in een game. Helaas is dit niet uit te zetten maar wel te dimmen in de settings van de Playstation 4.
Wanneer je de controller van voren bekijkt zie je links de pijl toetsen, die oké zijn, een Share button (hierover later meer), een touchpad, Options knop die de start button vervangt en de traditionele vierkant, driehoek, kruisje en rondje knoppen. Onder de touchpad is er een kleine monospeaker en daaronder weer de Playstation toets om naar het hoofdmenu van de PlayStation 4 te gaan. Helemaal onderaan de controller vind je een 3,5 mm audiojack ingang om je koptelefoon aan te sluiten, dit is van redelijke kwaliteit waardoor iedereen met zijn eigen koptelefoon kan gamen zonder een fortuin uit te geven. Dit is echter niet geschikt om koptelefoons die flink wat ohms nodig hebben om gestuurd te worden. In dat geval kan je beter gebruik maken van een 5.1 audiosysteem of andere uitgangen van de Playstation 4. Ook zie je een poort waar je extra accessoires kan aansluiten van Sony zelf.
De Touchpad kan je in sommige games gebruiken om bepaalde elementen in de game te gebruiken. Denk hierbij aan Battlefield 4 waar je een granaat kan gooien of in Tomb Raider: Definitive Edition om vuur aan te zetten. Dit vond ik bij Tomb Raider echt leuk gedaan, het is iets kleins maar scheelt je weer een knoppen combinatie.

Grootst nadeel van de Dualshock 4 is de batterijduur. Die is namelijk heel beperkt en is na een gamesessie weer bijna leeg. Probleem is dit echter niet omdat de PS4 je controller kan laten opladen terwijl het op stand-by is via de micro USB ingang. Tip: Je kan er ook je smartphone mee opladen! Handig voor tijdens het gamen ;)

Sharen van content

De share button bied de mogelijkheid om je gameplay te laten streamen naar USteam en Twitch, screenshots en video’s op te nemen of om een moment die al eerder is gebeurt snel op te slaan. Je kunt het daarna delen via Twitter en Facebook, zonder lagg of problemen. Ik heb regelmatig een game gestreamd en het is erg leuk dat je vrienden of totale random mensen bezig zijn met hoe jij bezig bent de scorelijst van Battlefield 4 probeert te domineren. Dit in tegenstelling tot PC waar je vaak professionele apparatuur, veel tijd nodig hebt en een dikke render computer om fatsoenlijk te kunnen streamen (hoeft niet, maar een beetje streamer doet dat). Bij de PlayStation 4 kan je streamen zonder dat je daar zelf last van hebt. Je PS4 wordt niet traag en hoeft er ook nooit meer naar om te kijken. Hoewel dit geen alternatief is voor professioneel doeleinden is dit leuk voor ernaast. Voorbeeld van de kwaliteit van de video kan hier bekeken worden. (wel met YouTube en mijn eigen compressie er overheen, maar om toch een voorbeeld te geven) Geluid is ook goed genoeg om het aan je vrienden te laten zien op YouTube .

De hardware

Aan de voorkant zie je dat de PlayStation 4 een aan/uit knop heeft en een eject knop om de blu-ray er uit te halen. Ook is er een gleuf waar je blu-ray’s in kan stoppen. Probleem is echter dat dit moeilijk te zien is tenzij je er recht voor staat. Mijn Playstation 4 heb ik weggewerkt in een kast onder mijn TV waardoor je soms moet gissen om in één keer je Blu-Ray in je PS4 te zetten. Ook is op kleine afstand niet duidelijk te zien waar de aan/uit knop en eject knop is. Gelukkig had ik het op YouTube al eerder bekeken maar anders zou ik zelf serieus 10 seconde zoeken waar het precies zou zijn. Ook het gebruik van de knoppen was wennen, komend van een PlayStation 3 Slim. Je moet namelijk de PS4 knoppen heel kort aanraken om een *bliep* geluidje te horen. Soms wil het niet werken, dat voelt eerder aan als mijn eigen schuld maar soms voelt het als precisie werk aan. Aan de achterkant vind je aansluiting voor de HDMI, stroom, PlayStation Camera en en SP/DIF. De SP/DIF kan PCM, Dolby Digital 5.1 en DTS 5.1 uitzenden. De HDMI kan 1080P uitzenden met de HD varianten van de geluiddecoders.
Installatie van de PS4 is, wanneer je het in een kast of vitrine plaatst, hinderlijk. Dit komt omdat de PS4 schuin is en heel moeilijk de aansluitingen kan voelen. Even snel een snoer wisselen en installeren gaat niet. Eenmaal geïnstalleerd ziet de PlayStation 4 er enorm mooi uit onder je TV samen met mijn andere apparaten. Het ziet er slick uit en valt weinig over te klagen.
Aan de bovenkant brand de PS4 een futuristisch licht waar je de status van de console kan bekijken. Op Stand-by is het soort oranje en wanneer het aanstaat, is het wit. Wanneer het opstart knippert het blauw.
De PS4 is ook enorm stil, enige moment dat je het kan horen is wanneer het een Blu-Ray schijf probeert te lezen, anders zou je, met speakers aan, geen last moeten hebben van de fans van de Playstation 4.
In de PlayStation 4 zit een 500 GB harde schijf die je kunt upgraden met meer capaciteit zonder je garantie te verliezen van Sony.

Interface

Wanneer je de PS4 opstart word je direct verzocht om de PS4 te updaten. Dit is een paar minuten werk. Daarna kan je een account maken en je PSN eraan koppelen, om vervolgens enige privacy vragen gesteld te worden. (Je vrienden kunnen je echte naam bekijken en Facebook foto zien) Daarna word je in een simpele maar lege homepage achtergelaten. Hier kan je meteen een spel in de PS4 stoppen en beginnen met spelen! Let wel op, elke spel moet eerst geïnstalleerd worden voordat je het kan spelen. Dit valt bij sommige spellen mee omdat je tijdens de installatie gewoon het eerste hoofdstuk van een spel kan spelen terwijl de rest in de achtergrond wordt geïnstalleerd. Mijn advies is echter om even op je gemak de settings te bekijken. De PS4 heeft een aantal handige functies waar je eerst je PS4 moet activeren om daar gebruik van te maken. Eenmaal dat gedaan zal je achter komen dat de interface enorm smooth is vergeleken met de vorige generatie consoles. Met uitzondering van online opties waar met API’s wordt gewerkt werkt alles razend snel. Je bent binnen twee seconden van de settings naar de PlayStation Store. Bij de PlayStation 3 moet ik een halve minuut wachten voordat de Store geladen is. Ook hoef je de game niet af te sluiten als je even iets in de interface gaat doen, zelfs dan blijft het lekker snappy.

Nadeel van de PS4 vergeleken met de PS3 is het gemis van HDMI-CEC support. Met de PS3 kon ik over de hele interface mijn afstandsbediening van de TV gebruiken, ook in Netflix. Bij de PS4 is dat enorm beperkt.

Graphics en geluidkwaliteit

De Playstation 4 is een enorme verbetering tegenover de PS3. Het is vooral de constante en smooth framerate wat de PS4 een enome meerwaarde bied tegenover alle andere consoles. Ik heb een heleboel spellen gespeeld of geprobeerd en heb nauwelijks een hapering kunnen betrappen, zelfs niet op de meest epische momenten van een spel. Dit is iets waar ik bij de Playstation 3 wel last van had, alleen Uncharted 2 & 3 hadden een smooth framerate. Grafisch zien de PS4 games er ook goed uit. Een console speler zal er tevreden mee zijn, al is het alleen maar dat je geen kartelrandjes meer ziet in games die niet veeleisend zijn. Het is vergelijkbaar en zelfs beter dan een computer met dezelfde specs of voor dezelfde prijs. Tegen over een high end PC kan de PS4 niet op, wat in mijn ogen niet erg is. Zolang het beter is dan een APU computer van dezelfde prijs, ben ik tevreden.

Hierboven had ik het over de games, over mediagebruik ben ik niet tevreden met de PlayStation 4. Videokwaliteit is oké maar is vergeleken met gerenommeerde spelers en de PlayStation 3 teleurstellend. Een serieuze medialiefhebber kan beter uitwijken naar een ander alternatief. Ook heb je bij de PS4 minder opties dan de PS3 met hetzelfde apparaten. Netflix en Blu-Rays worden met stereo geluid uitgezonden via SP/DIF waarbij dat met PS3 wel gewoon 5.1 is. Mijn advies is dan ook om een PS3 te halen wanneer er serieus media bekeken word. Een goedkoper alternatief is de Google Chromecast die hetzelfde functionaliteit aanbied (bied ook brakke 5.1 support zoals PS4) maar wel voor een fractie van de prijs. Vermoedelijk werkt de PS4 wel wanneer het is aangesloten op een versterker via HDMI, maar gezien ik SP/DIF gebruik en met de PS3 daar totaal geen problemen mee had, is dit een enorme stap terug.

Geluidskwaliteit zijn bij games wel super! Ik durf dan ook de volgende conclusie te stellen: Als het werkt op de PS3, werkt het ook op PS4! Op de PS4 heb ik met games wel 5.1 surround geluid van goed kwaliteit.

Games

Games van de PlayStation 4 zijn van goede kwaliteit. Op dit moment heb ik voornamelijk Battlefield 4, Tomb Raider: Definitive Edition, Resogun, Blacklight: Retribution, War Thunder en Stick It To The Man gespeeld. Hoewel er met Battlefield 4 en de eerste dagen van PS4 wat problemen waren geweest is dat nu lang na de launch allemaal opgelost. Op dit moment zijn er minstens 100 games in ontwikkeling voor de PlayStation 4 en komen ook genoeg krakers aan.
Hoewel ik verwacht dat dit nooit meer zal gebeuren, is er wel een hele mooie voordeel tegenover de PS3. Als een game crasht dan crasht de PS4 zelf niet. Je word dan doorgestuurd naar een pagina om je probleem bij Sony en de uitgever te melden om vervolgens terug te komen naar het hoofdmenu van de Playstation 4. Verder worden alle save games automatisch geüpload naar de cloud om je kapotte saves te verwijderen en een oudere kan downloaden. Dit is ook handig voor als je meerdere PS4’s hebt. Ook worden je games automatisch geüpdatet terwijl je PS4 op stand by staat. Sinds ik de PS4 heb ben ik nog nooit geconfronteerd om mijn spel te updaten, dat heeft de PS4 al automatisch voor mij gedaan. Ook is het mogelijk om op je computer of tablet een game te bestellen via de PlayStation Store en deze vervolgens naar je PS4 te laten downloaden, handig als je loon word gestort tijdens je werkuren om een game te kopen via internet en deze meteen te kunnen spelen als je thuis komt. De PS4 is gemaakt om te gamen en er is letterlijk alles gedaan om er voor te zorgen dat je dat zonder stress kan doen.

Ook krijg je bij een Playstation Plus abonnement altijd een gratis game. Elke maand komt er wel een game voorbij die kwalitatief hoog is. Ik heb vooral plezier gehad met Resogun en Stick it To The Man die gratis bij mijn abonnement zaten. Nadeel is, wanneer je je abonnement opzegt kan je de games niet meer spelen. Hierdoor ben je verplicht om te blijven betalen als je een gratis Playstation Plus spel wilt spelen.
Ook een minpunt is een gebroken belofte van Sony dat ik mijn PS4 niet op stand-by kan zetten en verder te spelen waar ik gebleven ben. Deze optie zou in de toekomst nog komen maar zit er nog steeds niet in.

Mediagebruik

Bij Graphics en Geluidskwaliteit heb ik al een beetje over de kwaliteit gesproken. Maar mijn kritiek hierop is nog niet genoeg. Op de Playstation 4 heb je een gering aantal apps en media beschikbaar vergeleken met de PS3. Zo is het niet mogelijk om muziek op te slaan en te beluisteren. Je bent verplicht om een abonnement te nemen op Music Unlimited om muziek te luisteren. De YouTube app is een grote gemis op de PS4, dat is wel op te lossen door via de browser naar youtube.com/tv te gaan. De browser zelf is een flinke verbetering tegen over de PS3 maar heeft als nadeel dat het helemaal afhankelijk is van HTML5. De PS4 browser is niet capabel om een filmpje te kijken zonder een melding te zien dat de PS4 te weinig geheugen heeft. Wel heeft de PS4 Netflix, IGN, Blu-Ray mogelijkheid, Music Unlimited en Vidzone. Vergeleken met de Google Chromecast en de PlayStation 3 vind ik de PS4 het minst fijn om er media op te kijken. Je bent verplicht de Dualshock 4 te gebruiken om de apps te gebruiken. Ook is er geen mogelijkheid om DLNA te gebruiken waardoor je niet met een NAS of computer contact kan maken om film of muziek te streamen. Dit kan met de PlayStation 3 wel. Als mediafreak ben ik hier enorm teleurgesteld in aangezien dit een enorme achteruitgang is.

Multiplayer en Playstation Network

Waar de PS3 uitblinkt vanwege de gratis mogelijkheid om multiplayer spellen te spelen is dat bij de PS4 niet meer mogelijk. Reden? PS4 wil de beste plek zijn om multiplayer spellen te spelen. En daar is de PS4 ook gewoon goed in, net zoals de PS3. Met de aankondiging om de beste gaming netwerk te bouwen maak je een enorme belofte op je schouders, je moet een netwerk bouwen die beter is dan Xbox Live die 24/7 altijd bereikbaar is. Helaas geloofde ik er in en kwam er bedrogen uit. Kort uitgelegd, Sony heeft de neiging om heel vaak onderhoud uit te voeren op hun eigen netwerk wereldwijd. Helaas kiezen ze er voor om dat te doen wanneer Europa in de avond zit te gamen. Het wil dus wel is gebeuren dat je een avondje wil gamen en dat je dan niet kan gamen omdat Playstation Network dan er uit ligt. Bij de PS4 is dat ook het geval. Hierdoor is het een must om Playstation te volgen via sociale media of een gerichte PlayStation website te checken of Sony geen onderhoud heeft aangekondigd. Anno 2014 vind ik dit echt niet kunnen. Al helemaal omdat multiplayer op Playstation 4 niet gratis is.

Om multiplayer te spelen heb je een Playstation Plus abonnement nodig. Dit kost je ¤5 per maand, ¤15 per kwartaal of ¤50 per jaar. Bij de Playstation 3 is dit gratis waar je dezelfde service krijgt. Je hebt dan ook nauwelijks voordelen qua multiplayer tegenover de PS4. Hierdoor voel je je verplicht om iets te betalen terwijl er geen meerwaarde is. Wat het verzacht zijn de gratis games van PlayStation Plus maar ¤50 per jaar voor een vergelijkbaar service met de PS3 versie van PSN is zuur, enorm zuur. Toch blijf ik het betalen omdat de PS4 qua gameplay een enorme meerwaarde is dan dezelfde game op PS3. Ook mis je belangrijke functies zoals het automatisch updaten van PS4, games en save games als je geen abonnement hebt van PS+.

Smartphone app

De PlayStation 4 interface kan ook deels bestuurd worden door je telefoon, hiermee kan je de console aanzetten op afstand, chatten, bekijken wie online is en een spel kopen en op je downloadlijst zetten. Zelf vind ik het enorm handig om even snel iemand toe te voegen aan mijn vriendenlijst via de app en om je PS4 alvast aan te zetten terwijl je het huis binnenkomt, is heel fijn. Als je TV HDMI-CEC ondersteund kan de PS4 jouw TV en audiosysteem al aan doen. Een optie die echt goed werkt!

Sinds het begin heb ik een PS4 vanwege de grote aankondigingen en de hype. Voor het eerst is er een product dat qua gaming de hype waarmaakt. De controller is enorm fijn om te gebruiken en de PS4 zelf is enorm snel, vloeiend en doet gewoon wat het moet doen. Het is een no-nonsens apparaat waar je op kan vertrouwen na een lange dag werken en school. Daar betaal je wel een prijs voor. Je moet jaarlijks ¤50 betalen voor online functionaliteit. Ook lever je functies in die in vorige generaties gameconsoles vanzelfsprekend zijn en in kwaliteit van het mediagebruik. Wat je daar voor terug krijgt is de volgende generatie van een gameconsole die sociaal is, speelt elke game zonder problemen en tijdens het gamen moet je moeite doen om nadelen van de PS4 op te noemen. Degene die meer willen dan gamen kunnen een Xbox One halen die wel goed is in mediagebruik en een soortgelijke game ervaring. Alleskunners zijn beter af met een PC maar betalen daar een prijs voor. Degene hun console ervaring willen upgraden zijn goed af met de PlayStation 4 omdat niet alleen de graphics zijn verhoogd maar ook de gehele ervaring van de console spelen zelf. Denk aan je PS4 op afstand aanzetten, games op afstand downloaden zodat het klaar is wanneer je thuis komt en meer. Mijn vorige console, de PlayStation 3, was enorm goed in wat het deed. Met de PlayStation 4 is het niveau gegroeid naar legendarisch. En dat voor een relatieve lage prijs. Ik kan er niet meer mee zonder, ook niet wanneer mijn gloednieuwe Game PC volgende week naast mijn PS4 komt te staan.

Update: 8 Oktober 2014

Een paar maanden later heeft PlayStation en Netflix eindelijk geluisterd naar mijn klachten. Het interface is beter te gebruiken met de afstandsbediening en ook is het mogelijk om gewoon Dolby Digital 5.1 signaal te ontvangen vanaf de PS4 als we een media app gebruiken zoals Netflix. Alleen op dit moment mist er nog native YouTube ondersteuning, dan pas zou ik helemaal tevreden zijn en de PS4 aanraden als een media center voor mensen die deze eisen hebben. Er is alleen nog één nadeel aan Netflix. Het "Terug" knop werkt niet waardoor je maar moeilijk of soms zelfs niet naar het hoofdmenu kan of uit een film/serie kan gaan. Met de Dualshock 4 of smartphone kan je dan wel verder gaan maar nog steeds ver van ideaal. Netflix komt met de doodleuke reactie "Dan drukt u op rondje op de Dualshock 4" (zelfde reactie trouwens toen de afstandsbediening helemaal niet werkte in het begin :+)maar snapt kennelijk nog steeds niet dat dit een achteruitgang is vergeleken met de PS3.

Verder is de controller die ik heb gekregen bij mijn Playstation 4 alweer zijn eerste scheur aan het laten zien. Op de linker thumb stick is te zien dat er een grote scheur is. Niet storend als je zit te spelen maar wel zuur omdat dit met de Dualshock 3 nooit is gebeurd. Ik zit nog te twijfelen om de controller terug te sturen. Heb namelijk geen zin om controller loos door het leven te gaan voor een tijdje. :P

Update: 9 Januari 2015

We zijn nu een paar maanden verder en van mijn en Sony's kant zijn er weer genoeg momenten geweest om een update te schrijven. Na het schrijven van de vorige update heb ik toch besloten om de Dualshock 4 te laten vervangen. Ik heb de helpdesk van Sony Playstation gebeld, hierop werd een ticket voor mij gemaakt en een e-mail met instructies om mijn dualshock 4 op te sturen. Dit is gedaan en binnen 1.5 week heb ik een nieuwe gekregen. Ook heb ik in deze periode een nieuwe controller gekocht waardoor ik met meerdere mensen kan spelen en toch kon gamen terwijl mijn controller heb opgestuurd. Sony deed hier helemaal niet moeilijk om en toonde zelfs begrip toen ik hun belde. De service van Sony vind ik dus ook toppie!

Ook qua software is Sony er op vooruit gegaan. Zo zijn er nieuwe functies toegevoegd zoals Share Play waardoor je via internet samen met je vrienden local multiplayer games kan spelen of zelfs kan overnemen. Helaas werkt dit niet voor elk spel of elke regio, dat bepaald de uitgever van het spel. Ook is het nu mogelijk om MP3's af te spelen via USB op de PS4. Ook is het mogelijk om je screenshots, video's en save games op je USB op te slaan. Het kan een tijdje duren voordat de bestanden op je USB is geschreven maar uiteindelijk kan je bijvoorbeeld daarmee de bestanden editen op de computer. Dit werkte in combinatie met Sony Vegas 13 heel goed. Ook is het tegenwoordig mogelijk om direct vanaf de PS4 te uploaden naar YouTube. Een voorbeeld van een upload kan je hier vinden. Acceptabel om achteraf een moment te knippen en te uploaden voor mijzelf maar zou het niet gebruiken voor professioneel gebruik.

Dit betekent niet dat het laatste halfjaar van 2014 vlekkeloos is gegaan. De PS4 is namelijk een groot succes geweest en dat kon je merken. Playstation Netwerk was tijdens het gamen stabiel maar alles daarbuiten was het onbruikbaar. Vriendenlijsten laden niet, Playstation Store nauwelijks bereikbaar, chatten kon niet, downloads verliepen traag, tijdens kerstmis was PSN zelfs overladen en down geweest voor vijf dagen door een aanval van hackers. Ook was een grote update (versie 2.0) vol met bugs geweest waardoor je PS4 zelfs niet in stand-by kon gaan. Dit is door Sony allemaal verholpen en het gaat langzaam weer goed maar dit is onacceptabel voor een betalende service.

Ook zijn er pluspunten. Er zijn nu veel meer apps beschikbaar voor PS4 zoals Pathé Thuis, Videoland, WWE, Qello, MUBI en YouTube. Hierdoor is het app aanbod wel significant beter dan de PS3 en word het interessanter om de PS4 te halen voor je mediabeleving dan de PS3.

Verder heb ik mijn harde schijf geupgrade van 500 GB naar 2 TB. Reden is dat mijn harde schijf te vol werd dus het werd tijd voor een upgrade. Hiervoor heb ik de pricewatch: Seagate Expansion Portable USB 3.0 2TB Zwart gehaald die op het moment van schrijven de enige schijf is met 2 TB capaciteit die past in de PS4. Omdat dit een externe harde schijf is is hij flink goedkoper dan een losse exemplaar. Het enige wat je hoeft te doen is even 10 minuten de case openbreken, de SATA naar USB3 module loskoppelen en dan je PS4 openmaken. Dat ging vrij makkelijk en zonder problemen. Informeer je wel goed voordat je dit doet. Het is belangrijk dat je de PS4 firmware bij de hand hebt op een USB stickje zodat je de laatste OS kan installeren, van daaruit kan je je PS4 configureren, PSN toevoegen en alle games opnieuw installeren, downloaden en de save games downloaden.

Als laatst wil ik het hebben over Remote Play. Sinds een tidje is het mogelijk om via een Sony Xperia telefoon of tablet overal met je Playstation 4 te gamen. Hackers zijn er in geslaagd om dit over te porten naar andere apparaten, die kan je hier vinden. Zelf heb ik geen Xperia product dus ik heb deze methode moeten gebruiken. In theorie is het mogelijk om je controller aan te sluiten om vervolgens overal te gamen zolang je een goeie connectie hebt. Ik heb het nog niet met een controller geprobeerd maar binnen het netwerk werkt het vrij aardig. Ga je gamen buiten het netwerk dan heb je kans dat er heel even vertraging is op enkele momenten. Zelf vind ik het een geinige functie maar niet stabiel genoeg om lange gamesessies te houden door middel van remote play. Dit verschilt voor iedereen dus ik raad je ook gewoon aan om met je device de APK te installeren en gewoon te proberen. Op mijn tablet werkt het seamless terwijl het op mijn telefoon minder betrouwbaar is.

Tot slot, ik ben nog steeds tevreden met mijn PS4 maar het eerste jaar van 2014 was ook een "bumpy ride" met brakke PSN en glitches. Wel is de service van Sony toppie en heeft het aangetoond dat de PS4 potentie heeft. Een console waar ik, ondanks alles en de flaws, nog steeds geen spijt van heb.

Heb jij ook een Sony PlayStation 4 500GB Zwart?

Meer advertenties

1080P gaming op 60 FPS

Umm nee.. Watch_Dogs draait bijvoorbeeld op 900p op 30 fps.
Ik had het ook niet persé over de renderresolutie maar over de output. Bij deze heb ik het iets duidelijker gemaakt.
Wat fijn dat jou apparaten onder mijn TV mogen staan! Kom je ze brengen?