Door , , 100 reacties

Bloodborne is een game met twee gezichten, en het hangt van de speler zelf af welk gezicht hij ziet. Voor de 'hardcore' gamer is Bloodborne een heerlijke uitdaging. De game zit op diverse manieren heel goed in elkaar en eist flink wat vaardigheid, vooral in het onder de knie krijgen van alle bewegingen en aanvallen van het eigen personage en het leren bestrijden van de vijanden in het spel. Bovendien voegt Bloodborne een aantal features toe aan het pakket dat Dark Souls II, van dezelfde makers, al zo goed maakte. De keerzijde is echter dat er ook een groep gamers is voor wie de uitdaging te groot zal zijn. Daardoor is Bloodborne zeker geen game voor iedereen. From Software neemt de speler geen moment bij de hand, maar gooit hem volledig in het diepe. Wie zich daar niet door laat afschrikken en er in slaagt de hoge moeilijkheidsgraad te overwinnen, heeft aan Bloodborne een pracht van een actiegame.

Prijs bij publicatie: € 58,-
Verkrijgbaar vanaf: € 35,-
Geteste uitvoering: Bloodborne, PlayStation 4
Er zijn mensen die alle Souls-games hebben uitgespeeld. Sterker nog: er zijn mensen die alle Souls-games hebben uitgespeeld en dat kunstje ook nog een paar keer hebben herhaald op een hoger niveau. De uitdaging van een door From Software ontwikkeld actiespel trekt een specifiek soort gamer aan; de gamer die op zoek is naar een uitdaging. Die gamer heeft liefde voor een game die hem het leven verschrikkelijk zuur maakt, omdat hij weet dat de voldoening daarna zoveel groter is. Voor die gamer is er ook goed nieuws: het onlangs voor de PlayStation 4 verschenen spel Bloodborne voldoet aan die eisen.

Getest op: PlayStation 4 (exclusieve titel)

Hoewel Bloodborne formeel geen deel uitmaakt van de Souls-serie, is binnen vijf minuten duidelijk dat dit stiekem wél een Souls-game is. Verschillen zijn er wel, zeker wat betreft de mogelijkheden die spelers hebben in de gameplay, maar de gelijkenissen zijn treffend. Of je nu kijkt naar de mystiek van spelomgeving Yharnam, luistert naar de stemmen van de verschillende personages die je tegenkomt, of let op de vele monsterlijke vijanden: de lijntjes naar Dark Souls zijn snel getrokken. Dat is verder helemaal niet erg. De Souls-games waren prima. Het idee van een game die er op lijkt klinkt ons alvast aantrekkelijk in de oren. Daarnaast zou het ook niet logisch zijn om van From Software te verwachten dat men ineens met een compleet andere game komt.

In Bloodborne stapt de speler in de schoenen van een Hunter, die in de geheimzinnige stad Yharnam op zoek gaat naar een al even zo geheimzinnig wondermiddel met buitengewone medicinale krachten. Al snel wordt echter duidelijk dat je dat middeltje niet zomaar even kunt oppikken. Yharnam blijkt gebukt te gaan onder een plaag die mensen heeft veranderd in allerlei monsters. Om die reden is de Hunter zelden veilig. Voor je het weet staat er een trol, weerwolf of ander verschrikkelijk beest voor je neus. Langzaam wordt ook duidelijk wat de hoofdzaak van het spel is: je zult Yharnam moeten ontdoen van zijn meest vreselijke wezens, voordat je je medicijn te pakken kunt krijgen.

Launchtrailer van Bloodborne.

Dat verhaal klinkt vrij 'recht toe, recht aan', maar dat is het niet helemaal. Waar je na een uur denkt de spelwereld wel aardig door te hebben, is niet altijd alles wat het lijkt. Gaandeweg het spel verzamelt de speler meer 'Insight', en langzaam begint de wereld dan ook te veranderen. Veel meer dan dit willen we er niet over kwijt; we willen voorkomen dat we spoilers weggeven. Maar het zegt wel iets over de diepgang in Bloodborne en over de zorg waarmee From Software de setting heeft uitgedacht.

Diezelfde zorg is terug te vinden in de audiovisuele presentatie van Bloodborne. De gehele spelwereld ziet er uitstekend uit. Dat geldt voor de vele vijanden en de effecten, maar zeker ook voor de omgevingen en animaties. Yharnam is een mysterieuze, duistere plaats waar je je nooit echt behaaglijk gaat voelen. De stad is bovendien prachtig aangekleed, vol kleine details. Ook het design erachter, dus de manier waarop verschillende delen van de stad in elkaar overlopen, zit prachtig in elkaar. Het meest indrukwekkende onderdeel van de graphics vonden we echter de animaties. Bekijk bijvoorbeeld eens goed hoe het wisselen van je wapeninstelling - waarover later meer - eruitziet. Zo soepel, zo mooi.