Door Jurian Ubachs

Redacteur

Dark Souls III Review

Een uitdagend leerproces

11-04-2016 • 06:00

74

Multipage-opmaak

Het begin van een lange weg

Samengevat

Dark Souls III brengt gamers een prima einde van een prachtige spelserie. De game is, net als zijn voorgangers, flink moeilijk, en juist dat aspect spreekt zo veel gamers wereldwijd enorm aan. Sommige baasgevechten uit de vorige games zijn legendarisch, en Dark Souls III voegt er zeker een paar memorabele gevechten aan toe. Daar komt bij dat al die actie zich afspeelt in een mooi vormgegeven spelwereld die bol staat van de te ontdekken geheimen. De game brengt een aantal aanpassingen in de gameplay die het vechten nog net iets leuker maken dan voorheen. Wel valt niet te ontkennen dat Dark Souls III 'simpelweg' voortborduurt op datgene wat de vorige games al deden zonder al te schokkende vernieuwingen te brengen, en het is jammer dat de game kampt met enkele grafische problemen. Desondanks is Dark Souls III een uitstekende actie-rpg, en zeker een van de betere games van dit jaar tot nu toe.

Getest

Dark Souls III, PS4

Prijs bij publicatie: € 59,99

Vanaf € 17,95

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (3)

Grand Theft Auto V. Dragon Age: Inquisition. The Witcher III: Wild Hunt. Wat hebben deze games met elkaar gemeen? Ik heb er voorafgaand aan de review meer tijd in gestoken dan in vrijwel elke andere game, in elk geval als het gaat om games die in een recent verleden zijn verschenen. Dat illustere trio heeft er de afgelopen twee weken een kompaan bijgekregen. Het bleek een lastige, uitdagende, frustrerende, tijdrovende, maar ook leerzame, indrukwekkende en voldoening gevende ervaring. In ongeveer zeventig uur tijd voltooide ik mijn transitie van onbesuisd handelend, in paniek rakend doetje tot koele, berekenende moordmachine. Praise the Sun!

Dark Souls III is het slotstuk van de Souls-serie en moet daarom een ultiem afscheid worden, uiteraard van de hand van de mannen van From Software, aangevoerd door regisseur Hidetaka Miyazaki. Diezelfde mensen, inclusief Miyazaki, waren verantwoordelijk voor Demon's- en Dark Souls, en ook nog Bloodborne, dat onder de vlag van Sony verscheen. Dark Souls II werd onder leiding van een andere regisseur gemaakt, en mede daardoor geldt dat spel toch een beetje als vreemde eend in de bijt. Ook in dit derde deel van de Dark Souls-serie is dat merkbaar. De game lijkt op het moment vooral op Demon's Souls en op de eerste Dark Souls-game, met af en toe een vleugje Bloodborne daarbij. Dat zal fans van de serie, die over het algemeen het minst te spreken zijn over dat tweede deel, als muziek in de oren klinken.

Zelf hoor ik niet bij die groep. Tot aan Dark Souls III had ik nooit de tijd of gelegenheid gehad om me al te veel te verdiepen in de serie. Met de grootste moeite worstelde ik me door Dark Souls II en Bloodborne, achteraf zonder de games ooit écht te begrijpen, zo weet ik inmiddels. Dat werd wel duidelijk toen ik me dit keer volledig op Dark Souls III stortte. Ik zou er voor gaan. Ik zou niet van ophouden weten. Ik was vastberaden om datgene te vinden dat duizenden of miljoenen andere gamers al die jaren al zagen in de spellen van From Software. En ik vond het. De manier waarop? Ik had graag gezien dat het makkelijker kon, of minder tijdrovend. Maar zo werkt het niet. Wie niet bekend is met hoe een Souls-game werkt, moet eerst door de zure appel heen bijten. In mijn geval duurde die zure appel zeker twintig uur.

Twintig uur? Jep. Dat is ongeveer de speeltijd die was gepasseerd op het moment waarop een heel aantal kwartjes begon te vallen, mede dankzij enkele tips van buitenaf. Door een hele reeks aan 'lessen' begreep ik het spel steeds beter, en begreep ik ook steeds beter dat mijn huidige quest op niets zou uitdraaien. Ik had van het begin af aan verkeerde keuzes gemaakt. Mijn gebalanceerde personage kon eigenlijk niets goed genoeg. Ik had de verkeerde items - items die van levensbelang hadden kunnen zijn voor mijn character - verkocht voor soms stompzinnig kleine hoeveelheden souls, nog steeds het voornaamste betaalmiddel in het spel. En dus? Dus begon ik opnieuw. Voorzien van veel meer kennis over hoe het spel werkt, op weg naar een vele malen betere spelervaring.

Les 1: een personage is meer dan een klasse

Waar te beginnen? Bij het aanmaken van dat nieuwe personage, natuurlijk. Net als de vorige games biedt Dark Souls III de keuze uit diverse klassen, afhankelijk van wat voor speelstijl je ambieert. De ene speler zal gaan voor een Sorcerer en vertrouwen op magie, een andere zal kiezen voor een melee-klasse zoals die van de Knight, vertrouwend op een groot schild en een dodelijk zwaard. Ik hoor bij de laatste groep. De Knight begint met een stevig armor, een schild dat fysieke aanvallen 100 procent kan blokken en een zwaard dat voldoet om je door de eerste gebieden te helpen. Mede daardoor hebben we dus wat minder met magie, dat is voor meer games een vrij logische wisselwerking.

Let op gewicht

Typisch Dark Souls-ingrediënt: hoe meer gewicht je draagt, hoe minder mobiel je bent.Aan de hand van de standaardwaarden die horen bij de gekozen klasse valt vaak wel af te lezen welke eigenschappen handig zijn om te verbeteren. In het geval van de Knight zijn Strength en Endurance bijvoorbeeld belangrijk, maar je wilt ook voldoende Vigor hebben, aangezien dat je levensbalk vergroot. Vitality beïnvloedt hoeveel schade je kunt verdragen, terwijl het er ook voor zorgt dat je meer en zwaardere armor en wapens kunt dragen. Ook een typisch Dark Souls-ingrediënt: hoe meer gewicht je draagt, hoe minder mobiel je bent. De belasting die je wapenuitrusting oplevert wordt steeds weergegeven in een percentage. Kom je boven de 70 procent, dan wordt het al lastig om steeds rollend je vijanden te ontwijken, omdat dat dan te veel vergt van je uithoudingsvermogen. Dat vermogen heb je ook nodig om je schild omhoog te houden en aanvallen uit te uitvoeren, dus dan gaat het vroeg of laat mis.

Dark Souls III

Er valt dus nog meer te kiezen. Je klasse geeft je bepaalde opties, maar hoe je die invult is weer aan jou. Het aardige is dat vrijwel elke aanpak kan werken, zolang je er maar de juiste stats en de juiste items voor hebt. Neem de Knight, bijvoorbeeld. In principe stelt het spel hem (of haar) voor als ridder die zich achter een groot schild en zwaar armor kan verschuilen, en zo dus redelijk wat kan incasseren. En inderdaad: met een schild dat 100 procent van de binnenkomende fysieke schade blokt werkt het vaak prima om je te verschuilen en te wachten op je kans. Tenminste: zolang je Endurance hoog genoeg is. Elke klap die je opvangt kost uithoudingsvermogen, en als dat op is ben je ineens heel kwetsbaar. Tegelijkertijd geldt dat dat schild schade van vuur, magie en vele andere soorten níet optimaal blokkeert. Vroeg of laat kom je dus in de situatie dat je aanpak ineens niet zo goed meer werkt, en dan moet je op zoek naar andere oplossingen.

Balans levert niet altijd iets op

Ziehier een van de belangrijkste elementen waarmee het mis ging bij mijn eerste poging in Dark Souls III. Toen ik eenmaal level 45 bereikt had, beschikte ik over een gebalanceerd personage dat heel aardige statistieken begon te krijgen op Strength, Endurance, Vitality en Vigor. Bovendien had ik al een flink aantal uitrustingen verzameld, waardoor ik af en toe kon overschakelen op een lichtere wapenuitrusting. Handig als je tegen een vijand vecht die je toch niet echt lekker kunt blokken, waardoor het zaak wordt om te ontwijken. Toch begon de voortgang steeds langzamer te verlopen. Belangrijkste reden: de hoeveelheid schade die de vijanden aanrichtten met hun aanvallen groeide veel sneller dan de schade die ik hen toebracht. Waarom? Kwestie van verkeerde keuzes maken.

Dark Souls III

Dat ligt niet alleen aan het groeien in levels en het kiezen van eigenschappen om je punten aan uit te geven. Sterker nog: in dit geval had het er vrijwel niets mee te maken. Hoofdschuldige, in dit geval, was de keuze om een Longsword te veranderen in een Fire Longsword. In de Firelink Shrine - je veilige uitvalsbasis waar je je Souls kunt uitgeven om te groeien in level of items te kopen - is een smid werkzaam die je wapens kan versterken en/of 'infusen'. In dat laatste geval verandert hij met een bepaald type steen de eigenschappen van het wapen. Een Fire Gem maakt van een normaal zwaard een zwaard dat ook vuurschade aanricht. Dat maakte van mijn Longsword aanvankelijk een heerlijk wapen, zeker ook doordat het wapen meerdere malen versterkt was. Alleen had ik niet echt stilgestaan bij wat een Attribute Bonus precies doet.

Attribute BonusOm het allemaal nog veel erger te maken bleek dat ik een wapen met Attribute bonus 'A' op Strength had verpatst voor een paar honderd Souls.

In Dark Souls heb je op je wapens allerlei stats, die iets zeggen over hoeveel schade je ermee kunt aanrichten. Daar hoort vaak een of een aantal letters bij. Die staan dan bij een of meerdere skills, en zeggen iets over hoezeer die skill bijdraagt aan de effectiviteit van dat wapen. Een 'E'-bonus levert een miniscule bonus op, terwijl 'A' juist een grote bonus oplevert. Door het Longsword te veranderen in een Fire Longsword, richtte het wapen aanvankelijk veel meer schade aan. Maar daarmee vielen de Attribute bonussen helemaal weg. Dan maakt het dus niet uit hoeveel Souls je investeert in je Strength: je gaat met dat wapen niet méér schade aanrichten, tenzij je het wapen zelf verbetert.

Om het allemaal nog veel erger te maken, bleek dat ik een wapen met Attribute bonus 'A' op Strength had verpatst voor een paar honderd Souls. Voor een 'Strength build', zoals mijn Knight, is een wapen met zo'n vette bonus op mijn belangrijkste eigenschap natuurlijk een zegen. Wat je in Dark Souls echter verkoopt, ben en blijf je kwijt. Sommige dingen 'droppen' vaker dan een keer en zou je dus weer op kunnen zoeken, maar dit wapen - uit spoiler-overwegingen laat ik de naam achterwege - helaas niet. Een pijnlijke les, en de belangrijkste reden om het Dark Souls III-avontuur na twintig uur opnieuw te beginnen.

Les 2: items redden je leven

We borduren nog even voort op dingen die met je personage hebben te maken. Een wapen is belangrijk, zoveel is duidelijk. Het is fijn om een personage te hebben dat aardig kan verdedigen, maar als je zelf te weinig schade uitdeelt heb je er uiteindelijk alsnog niet zo heel veel aan. Die schade komt voort uit een combinatie van de eigenschappen van jezelf en van die van het wapen. Er zijn echter meer factoren die het verschil kunnen betekenen tussen een succesvol baasgevecht en een ellenlang proces waarbij je hetzelfde gevecht tientallen keren aan moet gaan. Oog voor detail is in Dark Souls III onmisbaar.

Ontwijken is beter dan opvangen

Dat begint met je kleding, en dat is redelijk overzichtelijk. Wanneer je een paar keer tegen dezelfde vijand hebt gevochten, weet je wat zijn sterke punten zijn en waar jij je dus tegen moet wapenen. Een vijand die je niet kunt blokken omdat elke hit in theorie een direct dodelijke klap is, kun je net zo goed bevechten met een ultralicht pakje aan. Dat geeft weinig bescherming, maar je bent sneller en het balkje van je uithoudingsvermogen vult zich sneller. Beweeglijkheid betekent ontwijken, en helemaal niet geraakt worden is nog steeds beter dan klappen krijgen, of je ze nu kunt opvangen of niet.

Dark Souls III

Niet alleen je klasse en de vijand bepalen wat voor uitrusting je het best kunt dragen. Sommige items brengen namelijk bepaalde extra's met zich mee. Het eerder aangehaalde wapen met de A-bonus op Strength had als leuke bijkomstigheid dat er kleine beetjes 'HP' van vijanden naar de eigen levensbalk werden getransporteerd. Ram hiermee een beetje om je heen in een ruimte met veel vijanden, en de Health Points vliegen binnen - het kan je zomaar een Estus Flask schelen. Dit soort bonussen goed in de gaten houden is belangrijk.

Zweer je trouw aan de Warriors of Sunlight, in de volksmond beter bekend als Sunbro's, dan krijg je een gouden kleur als je door andere spelers gesummoned wordt als coöp-partner.Die bonussen komen voor het grootste deel overigens van de ringen die je kunt dragen. Binnen een paar uur heb je er al een aantal verzameld, en om de haverklap komen er nieuwe bij, waardoor je al snel keuzes moet gaan maken. Kies je voor een ring die simpelweg net iets meer HP geeft, of draag je de ring die een damage boost geeft als je HP-balk helemaal vol zit? Over sommige ringen hoef je trouwens niet te twijfelen. Ik vond een exemplaar dat de HP-balk én de stamina-balk vergrootte, en die ook nog eens zorgde dat ik meer gewicht kon dragen. Effectief ringetje, en toevallig ook eentje dat je bijna niet kunt missen, maar er zijn er ook veel die je alleen vindt door de spelwereld goed uit te kammen.

Sunbro?

Eveneens een onderdeel van je uitrusting, maar niet direct van invloed op je stats, is het eventuele Covenant waaraan je trouw hebt gezworen. Die Covenants zeggen iets over wat je met je personage wilt. Zweer je trouw aan de Warriors of Sunlight, in de volksmond beter bekend als Sunbro's, dan krijg je een gouden kleur als je door andere spelers gesummoned wordt als coöp-partner, bijvoorbeeld bij een baasgevecht. Winnen jullie dat gevecht, dan verdien je daarmee een Sunlight Medal. Het verzamelen van die medailles levert je uiteindelijk speciale wapens op. Zo zijn er allerlei verschillende Covenants, gericht op verschillende aspecten van multiplayer-gameplay. Er zijn dus ook Covenants die van je vragen om de wereld van andere spelers te 'invaden' en hen aan te vallen. Om dat te counteren, zijn er ook weer Covenants die spelers een coöp-partner opleveren zodra zij worden aangevallen door zo'n kwaadwillende speler.

Les 3: leer vechten

Met begrip van de aspecten waar je op moet letten bij het vormgeven van je personage ben je al een eind op weg. Je kunt dan immers naar hartelust Souls gaan verzamelen. Niet langer doe je dat zonder dat je van tevoren weet wat je er mee wilt doen. Je hebt een doel. Je wilt dat ene wapen opwerken naar een +5-rating, of een van je eigenschappen verbeteren omdat je dan een bepaald wapen kunt gebruiken, en ga zo maar door. Je hebt je toegelegd op een bepaalde stijl, en gaat dan dus aan de slag om die stijl zo efficiënt mogelijk te kunnen uitvoeren. Maar zelfs als je weet hoe je wilt vechten, duurt het nog wel even voor je het ook echt kunt.

Zwakke plek zoeken

Dark Souls III is moeilijk omdat er weinig wordt uitgelegd en je dus in de situatie kunt komen dat je zo ontevreden bent over je personage dat je opnieuw begint, maar zeker ook omdat het vechten simpelweg uitdagend is. Zelfs de zwakste vijand is in staat je flink hard te raken als je hem daar de kans voor geeft. Tegelijkertijd kun je zelfs de sterkste vijanden makkelijk neerhalen, als je hun zwakke plek weet te vinden. Die verschilt per vijand en dat maakt Dark Souls III ook zo intrigerend. Het zich steeds herhalende spel van een vijand ontmoeten, ervan verliezen, hem analyseren en uiteindelijk van hem winnen, is het belangrijkste onderdeel van de gameplay.

Dark Souls III

Om te kunnen winnen, moet je zelf vooral niet dood gaan, dat is logisch. Er zijn dan ook drie dingen die je te allen tijde wilt voorkomen. Ten eerste wil je nooit in je rug aangevallen worden. Een backstab is een van de sterkste aanvallen die je als melee-strijder kunt uitvoeren, en als je aan de ontvangende kant komt doet dat veel pijn. Punt twee lijkt er op, maar dan van de voorkant. Vijanden kunnen je uit balans brengen, en op dat moment ben je extreem kwetsbaar. Dat punt komt voort uit punt drie: zorg dat je niet naast je vijand staat als je staminabalk leeg is. Op dat moment ben je makkelijk uit balans te brengen en is de dood waarschijnlijk niet ver weg.

Niet als een blinde gaan hakken

Om te kunnen winnen, moet je zelf vooral niet dood gaan, dat is logisch.Vooral dat laatste is moeilijk. Als je een vijand eenmaal zo voor je hebt dat je hem goed kunt raken, is het verleidelijk om als een bezetene op je aanvalsknoppen te drukken. Een serie lichte of een enkele zware aanval zou immers victorie kunnen opleveren, maar als je hem niet helemaal dood krijgt, sta jij uitgeput naast hem. Rustig te werk gaan, dus. Pak je kansen, maar ga niet als een blinde op iemand inhakken. Ook die fout maakte ik zo vaak dat ik me niet eens meer kan herinneren hoe vaak dat is gebeurd. Een bijna lege levensbalk van een lastige vijand voelt als een uitnodiging om zo snel als je kunt aan te vallen, maar veel vijanden in Dark Souls III zijn juist dan op hun gevaarlijkst.

Het leerproces van het goed leren vechten is nooit voltooid, omdat elke vijand anders is. Hier verdient Dark Souls III absoluut een gigantisch compliment. De vijanden zijn divers en vragen steeds een net wat andere aanpak. Af en toe kom je een type vijand tegen dat precies goed is voor het wapen en de stijl die je op dat moment gebruikt, maar vaker zul je kleine aanpassingen moeten doorvoeren. Houd je afstand en kom je op bepaalde momenten dichtbij voor een paar klappen, of blijf je juist continu dichtbij, bijvoorbeeld achter de vijand? Is die achterkant veilig, of heeft hij een gevaarlijke aanval die ook de zone achter hem raakt? Dat soort vragen moet je jezelf elke keer weer stellen.

Dark Souls IIIDat laatste geldt natuurlijk vooral bij de vele baasgevechten. Dark Souls III kent naamloze monsters die niet eens tellen als baasgevecht, maar die in veel andere games makkelijk een eindbaas zouden kunnen zijn. In Dark Souls III staan er echter nog veel andere wezens boven. Deze Heirs of Fire en Lords of Cinder kom je vroeg of laat allemaal tegen, en elk gevecht is een uitdaging op zich. Dat komt mede doordat elke vijand ongeveer halverwege het gevecht zijn stijl aanpast. Hij verandert bijvoorbeeld van gedaante, haalt een extra wapen tevoorschijn, en tovert ineens een dubbelganger uit de hoge hoed die jou ook gaat aanvallen. Alsof het nog niet lastig genoeg was.

Sneller

Wie het vechtsysteem in algemene zin bekijkt, en bekend is met de vorige games, zal vooral merken dat het geheel wat sneller is geworden. Dat is zeer waarschijnlijk te danken aan de ervaring die het ontwikkelteam heeft opgedaan bij de ontwikkeling van Bloodborne. Dat spel staat in feite los van de Souls-serie, maar lijkt er in veel opzichten wel op. Die game had met name een snelle vechtsysteem, waardoor het allemaal wat vloeiender aanvoelde. Zo snel als Bloodborne is Dark Souls III niet, maar je zou kunnen zeggen dat het spel een middenweg kiest tussen de vorige Souls-games en het PS4-spel dat onder de vlag van Sony verscheen.

Ook spelers die geen gebruik maken van magie zullen nu op hun mana-balk moeten letten.Daarnaast is er nog een ander belangrijke verbetering ten opzichte van Dark Souls II. Nieuw in Dark Souls III is namelijk de zogenaamde 'Weapon Art'. Elk wapen heeft zo'n speciale skill, die in veel gevallen iets van de mana-meter van de speler verbruikt. Voor wapens levert de Art een speciale, vaak zeer effectieve aanval af. Het goed leren gebruiken van deze aanvallen kan veel verschil maken, en geeft het vechtsysteem net wat meer diepte, niet in de laatste plaats omdat ook spelers die geen gebruik maken van magie nu op hun mana-balk zullen moeten letten.

Dark Souls III

Les 4: verken de wereld

Ja, die klinkt inderdaad vrij logisch. Misschien had de paginatitel moeten zijn 'verken de wereld beter'. Als we namelijk iets hebben geleerd over de spelwereld van Dark Souls III, dan is het wel dat er meer geheimen zijn dan je aanvankelijk voor mogelijk zou houden. Een simpele, overzichtelijke hal in een kerk kan bijvoorbeeld diverse verborgen doorgangen hebben. Die doorgangen kunnen bepaalde items of speciale vijanden verborgen houden, of een shortcut opleveren naar een Bonfire. Bonfire? Oh ja, de bekende uit de grond stekende zwaarden die je kunt activeren, zodat je er kunt uitrusten om je levensbalk en je Estus Flasks weer te vullen. Ook kun je tussen de verschillende Bonfires fast-travellen, wat je met name doet van en naar de Firelink Shrine, om te level-uppen en je items te verbeteren.

Vertakkingen

Laten we echter bij het begin beginnen: hoe is de wereld gestructureerd? Vrij simpel: je bewandelt meestal een vrij lineair pad binnen een bepaald gebied. Daarbij open je af en toe deuren en doorgangen om bepaalde stukken sneller te kunnen bereiken. Ook vertakt de spelwereld op sommige plekken. Vanuit de prachtig vormgegeven 'ijsstad' Irithyll of the Boreal Valley kun je bijvoorbeeld al twee verschillende Lords of Cinder bereiken. Ook vanuit de Road of Sacrifices zijn meerdere gebieden te bereiken. Heb je eenmaal het einde van een bepaald pad gevonden, dan kan het soms best even lastig zijn om te bedenken waar je heen moest. Ik begon op een goed moment vertakkingen op te schrijven in notities, om niet te vergeten waar de paden lagen die ik nog niet had bewandeld.

Dark Souls III

Het is mooi om te zien hoe From Software die paden af en toe bij elkaar brengt. Ook is het grappig om te merken hoe gebieden die je voor je gevoel al helemaal had uitgekamd soms nog compleet nieuwe paden verbergen, die je pas op een later moment kunt openen. Dat soort dingen uitvogelen is onderdeel van de uitdaging. Wel geven de personages in je Firelink Shrine soms wat kleine hints. De ridder die daar zit vertelt je bijvoorbeeld dat je via de Road of Sacrifices bij Farron Keep kunt komen, en vanaf daar opent zich een weg naar meer dan een handvol nieuwe gebieden.

Het is slechts dood- en doodzonde om de optionele gebieden niet te bezoeken.Niet elk gebied is daarbij trouwens noodzakelijk om te bezoeken als je simpelweg de game wilt uitspelen door de eindbaas te verslaan. Het is slechts dood- en doodzonde om die gebieden niet te bezoeken. Het baasgevecht dat ik als het meest spectaculaire gevecht van de game beschouw, zit bijvoorbeeld in zo'n optionele zone. En dan hebben we het nog niet eens over de vele items die te vinden zijn in die gebieden, zowel in de vorm van vindbare items als in de vorm van drops van verslagen vijanden.

Souls farmen

Ook daarin ligt nog een lesje verscholen. Veel vijanden laten namelijk andere dingen vallen als je ze meerdere keren verslaat. Zo kun je vaak een volledig armor-set bij elkaar sprokkelen door dezelfde ridder meerdere keren te slopen. Op die manier loont het dus, buiten de Souls die je er ook mee verdient, om vaker terug te komen bij dezelfde vijanden. En nu we het daar toch over hebben: het vinden van een gebied waar je relatief makkelijk en snel aan een goede hoeveelheid Souls kunt komen is ook handig. Deze 'farm areas' zijn belangrijk als je net even wat sterker wilt worden voor je volgende baasgevecht, zonder dat je daarbij te veel tijd verliest omdat je om de haverklap sterft. Op verschillende momenten in mijn voortgang vond ik fijne farm areas in de buurt van de Bonfires van Tower on the Wall, Crucifixion Woods en Profaned Capital.

Les 5: geniet

Soms is het moeilijk om de frustratie niet de overhand te geven in je spelervaring. Zelfs de meest ervaren speler zal aanvankelijk weleens vast komen te zitten bij een van de bazen, of zelfs gewoon in een willekeurig lastig stuk in de spelwereld. Je vervloekt je scherm als je voor de zoveelste keer naar beneden valt terwijl je over de platformen boven in een grote kathedraal liep. Dan is er best een aardige kans dat je voorbij gaat aan hoe interessant en knap dat eigenlijk gemaakt is. Voor je die hele kathedraal van binnen en buiten hebt gezien ben je uren, misschien wel dagen verder.

Grandeur

De kathedraal in kwestie, de Cathedral of the Deep, is slechts een van de gigantische bouwwerken die je zult vinden in Dark Souls III. Wanneer je voor het eerst Irithyll of the Boreal Valley in de verte ziet liggen, of de spelwereld van bovenaf bekijkt vanuit de hoogste toren in Farron Keep, kan het bijna niet anders dan dat je even geniet van het uitzicht. Dark Souls III beschikt over een bepaalde grandeur die in Dark Souls II deels ontbrak.

Dark Souls III

Toch is dat niet het enige aspect waarin de game zich audiovisueel van zijn beste kant laat zijn. Het zijn net zo vaak juist de kleine dingen die indruk maken. Niet alleen de vergezichten, maar zeker ook het oog voor detail in kleinere ruimtes is de moeite waard om eens goed te bekijken. Denk daarbij aan de duizenden schedels waarmee een van de dungeons in het spel is aangekleed, maar ook hoe de vormgeving van een flink beschadigd dorpje in elkaar steekt. Daarbij maken de lichteffecten het helemaal af. Af en toe keken we simpelweg naar de lichtinval op een van onze schilden, die er daardoor prachtig uit zagen.

Grafische issues

Helaas komt al dat moois niet zonder minpunt. Tijdens de playthrough hadden we op de PlayStation 4 behoorlijk wat last van performance-issues. Daarbij dipte de framerate af en toe flink. Niet dat Dark Souls III daarmee onspeelbaar werd, maar irritant was het soms wel. Overigens hebben we hier wisselende ervaringen over gehoord van andere reviewers, die soms niet dezelfde problemen hadden als wij, maar we gaan natuurlijk op onze eigen waarnemingen af. Diezelfde waarnemingen zagen nog wel meer rariteiten. Zo heeft het spel behoorlijk last van clipping. Vijanden kunnen je soms zelfs door muren heen raken - en jij hen - en we hebben ook weleens een vijand helemaal zien verdwijnen achter een muur. En nee, dat was geen illusie-muur.

Conclusie

Was dat het, wat betreft de lessen en ervaring met Dark Souls III? Nee, natuurlijk niet. In staat zijn om Dark Souls III naar behoren te spelen en de werking van het spel begrijpen is eigenlijk slechts het begin. Ik heb me bijvoorbeeld nog amper kunnen bezighouden met de Covenants, of het invaden van de werelden van andere spelers. Ook heb ik nog niet kunnen ervaren hoe het is om de latere fasen van het spel te bereiken met een personage dat helemaal gericht is op het gebruik van magie. En ik heb de verrassingen die liggen te wachten in New Game+ uiteraard ook nog niet aan den lijve ondervonden.

Toch staat allang buiten kijf dat Dark Souls III een prima afsluiter is van een serie die in de loop der jaren hordes trouwe fans heeft aangetrokken. De game moet het doen zonder het pluspunt van originaliteit dat vooral de eerste delen nog wel had, maar maakt veel goed met net wat vloeiendere gameplay, wat te danken is aan de iets hogere snelheid. Wel is het jammer dat de PlayStation 4-versie bij ons niet al te vloeiend liep en dat de game veel last heeft van clipping, maar dat hoeft de pret zeker niet te drukken. Niet dat From Software nu ineens zal stoppen met het maken van games, maar als dit inderdaad de voorlopig laatste 'Souls-achtige' game is, dan zal ik dat gaan missen. Nooit gedacht dat ik dat ooit zou zeggen over een Dark Souls-game.

Dark Souls IIIDark Souls IIIDark Souls IIIDark Souls IIIDark Souls IIIDark Souls IIIDark Souls IIIDark Souls IIIDark Souls IIIDark Souls IIIDark Souls IIIDark Souls IIIDark Souls IIIDark Souls IIIDark Souls IIIDark Souls IIIDark Souls IIIDark Souls IIIDark Souls IIIDark Souls IIIDark Souls III

Lees meer

Dark Souls III The Movie
Dark Souls III The Movie Video van 1 april 2016

Reacties (74)

Sorteer op:

Weergave:

Heb je een controller nodig om Dark Souls III te spelen op de PC? Ik heb een tijd geleden deel 1 aangeschaft, maar die is bijna niet te spelen met een muis en toetsenbord...
Ja controller is aan te raden. Het is echt wel een port van een console game. Als je de tutorial speelt krijg je tips om op 'Y' of 'X' of een of andere trigger te drukken zelfs als je in Keyboard+Mouse mode speelt. Je moet dan in het options menu gaan zoeken over welke keys het gaat. Ze zijn ook niet te hermappen, en erg logisch is het niet altijd...

Dat zou eigenlijk niet mogen in 2016, maar zoals wel meer het geval is krijgen PC versies steeds minder aandacht.
Deze review was op een PS4, als je geen controller hebt op je PC is dit wel een stevig minpunt.

Ook op PC, framerate drops (GTX970 op 'slechts' full HD), crashes (van die vervelende waar de sound in een loop gaat en enkel de reset button helpt), ...

En toch blijft het een leuke game!
From Software games hebben nagenoeg een controller nodig, dus een ja.
Je kan met muis + toetsenbord proberen maar denk dat je dan snel doorkrijgt dat dit soort spellen niet werken op die manier :)
Ik ben vorige week begonnen met Dark souls 1 op PC en gebruik keyboard en muis, het is zeker niet optimaal maar, na wat wennen vind ik het opzich goed te doen.
Zou dit een aanrader zijn voor mensen die nog nooit aan een Souls-spel zijn begonnen? Ik ken alleen de vreselijke verhalen over de moeilijkheidsgraad... Bloodborne vond ik wel behoorlijk intens om alleen al naar te kijken...
Het ligt niet aan de games maar aan jezelf wat de juiste beslissing is.

Laat ik het zo zeggen: als je de neiging hebt naar rage quits dan zou ik geen enkele game in de serie aanschaffen. Je moet lol kunnen halen uit het "steeds een stukje verder komen", niet uit het winnen.

Je moet ook lol kunnen halen uit bedachtzaam en defensief spelen. Het is niet ongewoon voor ervaren Souls spelers om een onbekende boss eerst een dik kwartier te bestuderen zonder een enkele aanval te plegen, maar enkel te ontwijken. Gewoon om te leren wat de move sets van de boss zijn en wat veilige momenten zijn om zelf een aanval te plegen.
Ragequits... zoals kapotte controllers en tv's? Ik ga het toch proberen! ;)
Dit. De <naam van baasje weglaten vanwege mogelijke spoiler> heb ik gesloopt door al blokkend in zijn buurt te komen, wachten tot hij na een serie van aanvallen even pauze hield, om dan steeds één tikje (hééél soms 2 tikjes) uit te delen, en dan weer afstand nemen, stamina opbouwen en opnieuw blokkend zijn kant op proberen te komen.

Duurde even op die manier, maar elke andere, directere manier van vechten leidde steeds tot de situatie dat ik geen stamina meer had, niet kon blokken en hij mij dus vrij simpel neer wist te meppen. Het vinden van deze aanpak kostte me zo'n 20 pogingen en uiteindelijk had ik niet eens al m'n Estus Flasks nodig.. :-)
Mmm lastig als actie RPG je wat lijkt is dit wel erg leuk maar idd vrij lastig Maar let op
je speeld het in je eigen tempo zeker als nieuweling moet je veel leren belangrijk is ga in het begin gewoon souls farmen op de plekken waar je niet meteen dood gaat en leer op die manier om te gaan met je character probeer bv. je enemy's te killen zonder dat je zelf geraakt word.
En dan later probeer je voorzichtig een lastiger gebied.
ook kan je bijna bij alle bossen hulp krijgen van andere spelers/ NPC's teminste dat is bij alle andere Soul games zo geweest dus zal dat hier ook wel zo zijn. en mocht je bij een deur staan bij een boss speel eerst een keer mee bij iemand anders dan 1 verlies je geen souls mocht je daar dood gaan en 2 leer je al een beetje de tactiek van de boss en wie weet versla je de boss samen met de onbekende en krijg je just souls om je zelf weer te versterken.
Is dat nou juist niet wat deze game zo goed maakt ?
Niet weten wat je te wachten staat, de mist in lopen om geconfronteerd te worden met een baas waarvan je absoluut niet weet wat hij gaat doen ?
Zonde om die beleving weg te nemen door met iemand anders mee te lopen.
Die zielen die je evt verliest kan je 9 van de 10 keer toch wel weer oprapen tijdens de startup van een baas.
En heck.....voor hetzelfde geld zit er een bonfire achter de mist :P

[Reactie gewijzigd door justifire op 23 juli 2024 02:12]

Je hebt helemal gelijk maar voor een beginner die het misschien toch te moeilijk vind zou het een oplossing kunnen zijn.
ik probeer het ook altijd eerst zelf mocht het niet lukken kan je het altijd nog met iemand anders proberen.
Ik had het zelf met Dark Souls 1 Capra Deamon ik gind de Fog muur door en zag iets groots op me afkomen en wat helle honden en voor ik het wist was ik dood
een aantal keren geprobeerd.
En toen maar eens met iemand anders mee gegaan kon ik teminste even iets rustiger kijken wat er nu precies op me afkwam.
Bloodborne is sneller van tempo en meer actiegericht. Voor DS heb je toch iets meer tactisch inzicht nodig en iets meer geduld. Vraag jezelf af of je dat wel ligt. Maar vraag jezelf vooral af of je van uitdaging houdt of dat je er alleen maar snel gefrustreerd door raakt. Als je een game wil spelen om te relaxen zou ik aanraden om wat lichters op te zoeken :D

[Reactie gewijzigd door yinx84 op 23 juli 2024 02:12]

Voorheen gebruikte ik altijd hulpmiddelen bij games uit de serie. Voor de eerste Dark Souls heb ik erg veel opgezocht, want dat droop van de vaagheid. Item descriptions die nietszeggend waren, geen uitgekauwd progression path...

Tijdens DS2 en Bloodborne heb ik ook met de tablet op schoot gezeten... want ik was bang om cruciale items te missen en in zekere mate ook om verdwaald te raken. Maar DS3 wordt de eerste game die ik 'blind' ga spelen. Zit er 8 uur in en heb er tot nu toe absoluut geen spijt van! Ik ervaar wel weer enige keuzestress als ik voor een splitsing van drie paden sta, waarvan mijn eerstgekozen pad ook weer in vier vertakkingen splitst. Maar dat hoort er nu eenmaal bij.

Sterker nog, ik heb nu zelfs spijt dat ik die eerdere games zo heb aangevlogen. Zou dan ook als tip aan nieuwkomers mee willen geven om je alleen over de basic mechanics in te lezen, maar verder niets. Die eerste playthrough krijg je nooit meer terug. Een tweede playthrough met guide, waar je alles uithaalt kan natuurlijk altijd nog.

[Reactie gewijzigd door yinx84 op 23 juli 2024 02:12]

Dat had ik me ook voorgenomen, maar al bijzonder rap kwam ik vijanden tegen die me compleet aan stukken scheurden. Natuurlijk heb ik 1, 2, 10x zelf geprobeerd, maar toen sloeg toch een vleugje frustratie toe. Eigenlijk wilde ik alleen even op internet opzoeken of ik de enige was die zoveel moeite had met die specifieke vijand, maar toen liep ik eigenlijk direct tegen een simpele oplossing aan. Ach, ik kan weer verder :P

Toch ga ik het proberen zo min mogelijk met hulp te doen.
Meestal als je compleet aan stukken gehakt word loop je een zone binnen waar je nog te low level voor bent, althans dat was mijn ervaring in de vorige versie.
Dat dacht ik eerst ook, maar als je dan alle richtingen die je in kan hetzelfde tegen komt ga je wel twijfelen :p
Demon's souls heb ik de eerste keer met guide gespeeld. Sindsdien heb ik de eerste run altijd zonder guide gespeeld, zowel DS1, 2 en bloodborne. Wat een geweldige ervaring is het altijd de eerste keer. En daarna valt er nog zo veel te ontdekken! Vooral in bloodborne heb ik hele zones compleet gemist (upper cathedral ward, cainehurst castle...).

Ik kan echt niet wachten op deze, hopelijk is ie echt zo goed als de media zegt. Alleen ik moet nog 1 dagje wachten, blijkbaar is BOL een dag later dan de rest.
Ik ga nog iets verder; in mijn eerste playthrough wil ik het liefst offline spelen, omdat dat in mijn optiek de beste Dark Souls-ervaring biedt. De reden daarvoor zit hem voor mij vooral in het ontbreken van de blood stains en de berichten op de grond.

Uiteindelijk zijn de berichten van andere spelers op de grond m.i. enorme spoilers; iedere geheime deur wordt je voorgekauwd, als er een 'ambush' staat te wachten om de hoek wordt je hiervoor gewaarschuwd, als er een boss nadert achter een rookgordijn wordt dit je van te voren verteld.. Ontzettend veel verrassingselementen worden gewoon weggegeven. Nu kun je zeggen, lees ze dan niet, maar dat werkt niet (althans niet bij mij), net als de blood stains met sterfmomenten van ander spelers. Nu weet ik niet precies hoe dit werkt in deel 3 maar ik vermoed dat het niet veel anders zal zijn dan in voorgaande delen.

Anyway, vanavond beginnen - kan niet wachten _/-\o_

[Reactie gewijzigd door 2dope op 23 juli 2024 02:12]

Ik vind de bloodstains juist spanning toevoegen. Als je een gang inloopt die bezaaid is met bloodstains kan je zien hoe mensen doodgegaan zijn, maar je weet niet waardoor of hoe.
Je kunt er vaak genoeg uit opmaken, je ziet immers een 'replay' van zijn of haar sterfmoment. Goed, daar kun je nog niet uit opmaken welke vijand het was, maar het hint wel naar doodsoorzaak (afgrond/val/whatever).

Mijn punt is dat in offline mode de immersion het grootst is: geen messages die iedere encounter/ambush al bij voorbaat verklapt, en geen hulptroepen bij bosses.

Dat is voor mij de meest pure Souls-ervaring, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Leuke review. Komt er nog een follow up als de day one patch uit is?
Tijdens het spelen voor de review zijn er al patches uitgerold. De review is gedaan terwijl de game in 1.01- en 1.03-versie was.
Kortom. Geen reden om aankoop uit te stellen toch?
Ik MOET die game spelen. Wachten tot het weekend vind ik al heel wat, laat staan tot een volgende patch. Is daar toevallig nog iets over gecommuniceerd dat je weet?
Ik weet niet wanneer de volgende komt, nee. Morgen zal het vast wel even stressen worden voor de servers, en als meer mensen spelen komen er meestal ook meer bugs naar voren, dus een volgende patch komt vast nog wel. Een reden om daar op te wachten is er imo niet; de grafische probleemjes maken het spel iig niet onspeelbaar ofzo.
We hebben een eerste versie Blighttown ook 'overleefd', dus zo erg zal het niet zijn.

Sowieso even wachten tot het weekend en wat nachten doorrammen. Dus dan zullen server issues hopelijk wel weg zijn als die er al komen. Hopelijk niet voor degene die morgen al starten :)
bij pagina 1 van de review was je me al kwijt. dit is absoluut geen luchtige game om tussendoor te spelen blijkt. ook al vind ik het concept en de grafische stijl wel goed.
ik had bijvoorbeeld nog nooit The Witcher 1 of 2 gespeeld maar na een uurtje was ik The Witcher 3 wel gewend. ik denk niet dat ik dat bij Dark Souls ook zou hebben.
deze ga ik nooit kopen.
Dan is deze game inderdaad niets voor jou. Zoals iemand hierboven ook al zegt: dit is niet een game die je gaat spelen om lekker te relaxen. Dan is The Witcher inderdaad een betere keuze. (en nog steeds veruit mijn favoriete game van 2015)

[Reactie gewijzigd door Tweakjur op 23 juli 2024 02:12]

Wat zit ik hier al lang op te wachten, ik ben begonnen met DSII en heb hier zeker geen negatieve ervaringen mee zoals de 'hardcore' dark souls spelers. Ik heb zelfs in mijn eerste walkthrough door DSII moeten opzoeken hoe ik een boss moest verslaan omdat ik de parry optie na 6 uur spelen nog niet kende.

Heerlijke game, veel uitdaging plus de bijbehorende frustatie en ik hoop dat DS III hetzelfde gaat doen.
Als ik deze review lees ga ik hier veel plezier aan beleven. Alleen vooraf even goed bedenken of ik ook voor de ouderwetse knight ga, paladin sunbro of eventueel lekker magic ga pompen.
'Om te kunnen winnen, moet je zelf vooral niet dood gaan, dat is logisch.'

Ik zie dat Johan Cruyff stiekem ook van invloed is geweest op game-journalisten :+
Was ook mijn eerste gedachte :D
Het minpunt "orginaliteit is er een beetje vanaf" is een lastige. Ja, het is waarschijnlijk meer van hetzelfde, maar aan de andere kant is dat niet juist wat de "fans" willen?
Helemaal mee eens.

Weet je wat het nadeel is.
Die eerste 'souls ervaring' is zo uniek. Dat krijg je nooit meer. Dan zou From iets totaal nieuws moeten opzetten. Nog rigoreuzer dan Bloodborne.

Beste wat je dan kunt doen is het beste maken van wat het al is.
Trouw aan de kern blijven en wat doorevolueren. Volgens mij is dat precies wat DS3 is geworden.

Daarbij een vraag die velen zullen stellen. Wat is tegenwoordig nog wel echt origineel in franchises? GTA, COD, AC, ga maar door. Is toch allemaal meer van hetzelfde of mis ik iets?
Originaliteit kan ook verder uitbouwen en uitdiepen van een formule zijn. Echt goede series gaan steeds een stapje verder en voegen nieuwe gameplay lagen toe. Dat een serie bij zijn roots moet blijven vind ik eigenlijk wel vanzelfsprekend.

Tegelijkertijd kan je ook binnen een genre originaliteit kennen door bepaalde mechanics nét even anders te doen. Voor het kunnen zien van echte originaliteit moet je een game eigenlijk door en door kennen, vind ik.

Met dat in het achterhoofd vind ik wel dat er een verschil te ontdekken is tussen originaliteit in de uitgemolken sequels van CoD en AC, bijvoorbeeld, maar tegelijkertijd vind ik dat een GTA wel origineel blijft. Ja je doet hetzelfde, maar de uitwerking en de manier waarop is elke keer duidelijk een stap verder, en kent meer mogelijkheden. Je kan duidelijk aan alles zien dat bepaalde developers echt op zoek zijn om het maximale uit het concept te halen, en dat de melk-series-developers vooral op zoek zijn naar manieren om maximale winst uit het concept te halen (content uitstellen, DLC bait and switch, het afkaderen van super simpel te programmeren opties, etc. etc.).

Ik denk dus dat DS3 doet wat het moet doen, en zijn originaliteit zit in de nieuwe encounters, de inventiviteit ervan.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 02:12]

nou ja naast de nieuwe encounters hebben ze de fighting system toch ook wel netjes uitgebreid. De nieuwe Battle stance is toch wel interessant en anders.
Ik als consument moet nog 1 dag wachten voor Dark Souls 3 :X . Heb der wel zin in om het spel te mogen spelen _/-\o_
Je bent niet de enige. Ik tel de uren af tot morgenavond! _/-\o_
Ik sluit me bij jou aan. Spel morgenvroeg pre-loaden en morgenavond aanknallen :D
Framedrops en clipping.
Dit uit artikel.
'Daarbij dipte de framerate af en toe flink. Niet dat Dark Souls III daarmee onspeelbaar werd, maar irritant was het soms wel'

Framerate :Vraag is dan eigenlijk hoe dikwijls het dan gebeurd, is dit 1x per minuut, telkens tijdens grote gevechten, in bepaalde zones etc...
Clipping: is dit heel de tijd, op bepaalde plaatsen, objecten ...

Anyway ben een PC gamer en heb de serie nooit gespeeld en wil wel eens een uitdaging :)
Voor de PC-versie zijn er performance-analyses te lezen elders. Zoals deze van PCgamer, die aangeeft dat het spel over 't algemeen goed draait op PC (zeker in vergelijking met eerdere PC-versies van deze ontwikkelaar). Er is een cap van 60 fps (dus helaas niet volledig unlocked, maar voor veel doorsnee monitoren is dit voldoende) en de systeemeisen spreken van een Geforce 970 of soortgelijk om het spel soepel te spelen op de hoogste settings bij 1080p.

De gelinkte performance guide sprak nog van enkele specifieke regio's in het spel die zwaarder liepen dan de rest, doordat die meer detail hebben dan de rest van het spel. Maar patch 1.03 lijkt dit al te hebben opgelost. Hoe het zit met framedrops op de PS4 kan ik niet specifiek vinden zo snel, maar ook dit komt waarschijnlijk in specifieke gebieden voor (en ook op de PS4 kunnen patches verlichting geven, als dat niet al gebeurd is).

Over 't algemeen zul je op de PC volgens mij weinig problemen ervaren. En de issues die er nog zijn, zullen ook nog wel worden verbeterd met patches.

Ik raad je overigens aan om met een controller te spelen; daar zijn de From Software-games echt voor gemaakt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.