Door , , 74 reacties

Dark Souls III brengt gamers een prima einde van een prachtige spelserie. De game is, net als zijn voorgangers, flink moeilijk, en juist dat aspect spreekt zo veel gamers wereldwijd enorm aan. Sommige baasgevechten uit de vorige games zijn legendarisch, en Dark Souls III voegt er zeker een paar memorabele gevechten aan toe. Daar komt bij dat al die actie zich afspeelt in een mooi vormgegeven spelwereld die bol staat van de te ontdekken geheimen. De game brengt een aantal aanpassingen in de gameplay die het vechten nog net iets leuker maken dan voorheen. Wel valt niet te ontkennen dat Dark Souls III 'simpelweg' voortborduurt op datgene wat de vorige games al deden zonder al te schokkende vernieuwingen te brengen, en het is jammer dat de game kampt met enkele grafische problemen. Desondanks is Dark Souls III een uitstekende actie-rpg, en zeker een van de betere games van dit jaar tot nu toe.

Prijs bij publicatie: € 59,99
Verkrijgbaar vanaf: € 43,99
Geteste uitvoering: Dark Souls III, PlayStation 4
Grand Theft Auto V. Dragon Age: Inquisition. The Witcher III: Wild Hunt. Wat hebben deze games met elkaar gemeen? Ik heb er voorafgaand aan de review meer tijd in gestoken dan in vrijwel elke andere game, in elk geval als het gaat om games die in een recent verleden zijn verschenen. Dat illustere trio heeft er de afgelopen twee weken een kompaan bijgekregen. Het bleek een lastige, uitdagende, frustrerende, tijdrovende, maar ook leerzame, indrukwekkende en voldoening gevende ervaring. In ongeveer zeventig uur tijd voltooide ik mijn transitie van onbesuisd handelend, in paniek rakend doetje tot koele, berekenende moordmachine. Praise the Sun!

Dark Souls III is het slotstuk van de Souls-serie en moet daarom een ultiem afscheid worden, uiteraard van de hand van de mannen van From Software, aangevoerd door regisseur Hidetaka Miyazaki. Diezelfde mensen, inclusief Miyazaki, waren verantwoordelijk voor Demon's- en Dark Souls, en ook nog Bloodborne, dat onder de vlag van Sony verscheen. Dark Souls II werd onder leiding van een andere regisseur gemaakt, en mede daardoor geldt dat spel toch een beetje als vreemde eend in de bijt. Ook in dit derde deel van de Dark Souls-serie is dat merkbaar. De game lijkt op het moment vooral op Demon's Souls en op de eerste Dark Souls-game, met af en toe een vleugje Bloodborne daarbij. Dat zal fans van de serie, die over het algemeen het minst te spreken zijn over dat tweede deel, als muziek in de oren klinken.

Zelf hoor ik niet bij die groep. Tot aan Dark Souls III had ik nooit de tijd of gelegenheid gehad om me al te veel te verdiepen in de serie. Met de grootste moeite worstelde ik me door Dark Souls II en Bloodborne, achteraf zonder de games ooit écht te begrijpen, zo weet ik inmiddels. Dat werd wel duidelijk toen ik me dit keer volledig op Dark Souls III stortte. Ik zou er voor gaan. Ik zou niet van ophouden weten. Ik was vastberaden om datgene te vinden dat duizenden of miljoenen andere gamers al die jaren al zagen in de spellen van From Software. En ik vond het. De manier waarop? Ik had graag gezien dat het makkelijker kon, of minder tijdrovend. Maar zo werkt het niet. Wie niet bekend is met hoe een Souls-game werkt, moet eerst door de zure appel heen bijten. In mijn geval duurde die zure appel zeker twintig uur.

Twintig uur? Jep. Dat is ongeveer de speeltijd die was gepasseerd op het moment waarop een heel aantal kwartjes begon te vallen, mede dankzij enkele tips van buitenaf. Door een hele reeks aan 'lessen' begreep ik het spel steeds beter, en begreep ik ook steeds beter dat mijn huidige quest op niets zou uitdraaien. Ik had van het begin af aan verkeerde keuzes gemaakt. Mijn gebalanceerde personage kon eigenlijk niets goed genoeg. Ik had de verkeerde items - items die van levensbelang hadden kunnen zijn voor mijn character - verkocht voor soms stompzinnig kleine hoeveelheden souls, nog steeds het voornaamste betaalmiddel in het spel. En dus? Dus begon ik opnieuw. Voorzien van veel meer kennis over hoe het spel werkt, op weg naar een vele malen betere spelervaring.

Populaire gebruikersreviews

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2