FromSoftware is 'bezig om Dark Souls-servers weer online te brengen'

FromSoftware is 'momenteel bezig om Dark Souls-servers voor pc weer online te brengen'. Die servers zijn offline wegens een kwetsbaarheid en daardoor vielen multiplayerfuncties weg. Over de zaak is sinds het begin weinig informatie losgelaten.

Nog steeds is niet exact duidelijk wanneer de servers weer functioneren; de Japanse gamemaker vertelt dat het 'aanvullende informatie geeft over het tijdpad wanneer dat af is'. Ook de volgorde van de restauratie is niet helemaal duidelijk. FromSoft: "We zijn van plan de onlinediensten voor iedere game progressief terug te brengen; de servers voor Dark Souls III komen terug wanneer we het nodige werk hebben verricht om het probleem te verhelpen." De studio lijkt hier te willen zeggen dat de onlinediensten per game een voor een online komen en dat de studio begint met Dark Souls III, de populairste Dark Souls van dit moment.

De servers voor Dark Souls, Dark Souls: Remastered, Dark Souls II en Dark Souls III gingen offline in januari. Een hacker had namelijk een remote code execution-kwetsbaarheid gevonden in Dark Souls III en demonstreerde die in de livestream van iemand anders. Vanwege de geringe onderlinge verschillen tussen de multiplayerarchitecturen van de games, zette FromSoft alles offline totdat een fix klaar is.

Door een gebrek aan servers werkten de multiplayerfuncties niet meer. Daarbij moet gedacht worden aan coöperatief spel, maar ook een pvp-modus in de vorm van invasions en de berichtjes die spelers in de spelwereld achter kunnen laten, die zichbaar worden in de werelden van anderen. Deze elementen zijn een niet onaanzienlijk onderdeel van de games.

Kritiek op FromSoftware en uitgever Bandai Namco is er ook. De kern van de Dark Souls-gemeenschap is niet tevreden over hoe de bedrijven omgaan met deze kwetsbaarheden. De hacker die de rce-aanval tijdens de stream uitvoerde, zei dat te doen omdat er tot op dat moment niets gedaan was door From en Bandai aan eerder gemelde kwetsbaarheden. De gemeenschap heeft ook het heft in eigen handen genomen en heeft een eigen anticheattool voor Dark Souls III gemaakt. De maker daarvan meldde zeer kort na het incident dat het rce-gat middels de tool gedicht was. Dat FromSoftware bij vergelijking tot nu toe meer dan vier maanden over een officiële fix doet, zorgt ook voor ergernis bij fans.

Tot slot stemt een gebrek aan communicatie de fans ook niet goed: FromSoft liet in vier maanden alleen van zich horen bij het offline halen van de game en even later, om te melden dat de servers niet terugkwamen voor de release van Elden Ring, eind februari. Daarom twijfelden sommige liefhebbers er ook aan of de multiplayer van de games, waarvan de oudste tien jaar oud is, überhaupt terug ging komen.

Dark Souls III

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

28-05-2022 • 10:34

24 Linkedin

Reacties (24)

Wijzig sortering
Goed dat ze ermee bezig zijn, die spellen zijn niet hetzelfde als je offline speelt.
Ik heb ze alle drie enkel offline gespeeld, gewoon de game blokkeren in Windows firewall. Invasion zijn voor mij niets dan griefers en de 500ste "Try finger, but hole" loop ik ook niet warm voor. Neemt niet weg dat heel veel spelers het wel leuk vinden en dat From gewoon tijd en geld moet steken in het oplossen van dit probleem.
Ik speel niet meer online omdat ik het spel heb moeten modden om 21:9 werkend te krijgen. Kan inderdaad niet zeggen dat ik wat mis.
Tja. Sommige dingen kan je nu niet bereiken, omdat je de online features nodig hebt.

Maar deze RCE exploit die overigens vrij ernstige dingen kan uithalen was al 4 maanden voor Elden Ring uit kwam bekend.

En zoals al beschreven staat, voor DS3 hebben ze ook al echt veel hulp vanuit de community gekregen. Dit sleept nu al een goede 6 maanden.

Het was daarnaast uit de stress tests al duidelijk dat ze weer hetzelfde systeem zijn gaan gebruiken.

Dus tja, Invasies spelen / verdedigen en berichten uitwisselen, ruilen voor 21:9 en 100fps gsync of 16:9 en 60fps met een brakke limiter die de CPU extra strest en Gsync 50/50 laat werken? Voor mij ook een eenvoudige keuze. Buiten dat je jezelf ermee beschermt tegen vrij serieuze exploits.
Tja. Sommige dingen kan je nu niet bereiken, omdat je de online features nodig hebt.
Zoals wat dan?
De questline van de dude (Varre?) die je opwacht als je net de tutorial uit komt. Als je hem later tegen komt geeft hij 5 bloody fingers, en pas na 3 invasions uitgevoerd te hebben kan je verder met die questline.

Er was geloof ik ook nog een co-op questline, hoewel veel korter.

Hetzelfde overigens in Dark Souls 3, waar je voor de convenants kon verdedigen, of juist ook weer kon assisteren als andere aangevallen werden in hetzelfde gebied. Als je zo als Sentinel of the Blue "Proof of concord kept" inleverde kreeg je een ring voor extra spells. Als je Farron ging verdedigen voor die Wolf NPC, kon je z'n ring krijgen en een zeer goed Old Wolf Curved Sword, etc.
Sommige van deze items kon je overigens ook in de wereld (offline dus) droppen, maar lang niet allemaal.

Nou zou je kunnen denken, ach, wat maakt één questline nou werkelijk uit? Maar die in Elden Ring geeft je zelfs een ander einde: (spoiler natuurlijk) https://www.gamesradar.com/elden-ring-varre-questline/
Ik speel offline en heb ook dat extra einde gehaald. Je kan via de mountaintop of the giants ook naar de bloedwereld. Heb je geen Varre voor nodig hoor.
Multiplayer boeit veel mensen niet zozeer. Zeker PvP niet want dat is meestal gewoon ganken, Co-op wel gewoon leuk/handig te hebben.

Maar dat is niet wat online in souls games speciaal maakt. Het zijn dingetjes zoals een andere speler langs het bonfire zien zitten, een andere speler de bel horen luiden, een gratis estus krijgen als iemand anders kindled, die mobs die alleen spawnen als andere spelers items droppen, ineens heel veel bloodstains zien, etc.

Het zorgt zeker de eerste keer dat je speelt toch voor een unieke sfeer.

[Reactie gewijzigd door KSU4reqY op 28 mei 2022 13:52]

Bijna precies dezelfde aankondiging als in februari. Nul nieuwe informatie.

In februari wilden de meeste mensen ze nog wel de voordeel van de twijfel geven, maarja als je na 4 maanden alleen herhaald "dat je van plan bent om het op te lossen" zonder ook maar een hint van een tijdsframe dan doet dat je geloofwaardigheid niet veel ten goede.
De studio was volop bezig met Elden Ring. Het was dus te verwachten dat ze er niet meteen prio van zouden maken.
oh ze zullen het zeker fixen als ze er tijd voor hebben. maar ze gaan nooit tijd hebben als ze geen tijd maken.
Ze gaan het toch fixen? Je zet geen personeel op een oude titel als je op het punt staat een nieuwe uit te brengen. De timing was gewoon ongelukkig.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 28 mei 2022 19:25]

Nee dat was het niet. Er was al maandenlang voor release melding gemaakt bij FromSoft en Namco Bandai. Pas toen de exploit publiek werd gemaakt ging FromSoftware opeens reageren. Alsof ze er op zaten te wachten: "Geef ons een reden om de servers down te halen".

[Reactie gewijzigd door MrFax op 29 mei 2022 14:02]

De echte kern van het nieuws is inderdaad dat we het nog niet over abandonware hebben. De eindstreep is nog altijd niet gehaald, noch echt in zicht.
Als ze er nu ook nog even voor kunnen zorgen dat Elden Ring niet meerdere keren per sessie vast loopt en ik achievements 'kwijt' raak doordat hij de save niet kan wegschrijven... Zou helemaal top zijn 😅
Super raar dat het zo verschilt bij mensen. Ik heb tot nu toe geen enkele crash gehad in 160 uur, m'n vrouw ook niet en die speelt het op haar gaming laptop.
Hier ook geen issues na 600+ uur.
Vind ik ook vreemd ja, heb nu 120 uur gespeeld en het is zeker 15 keer voorgekomen dat de game vast liep. Dan had ik tijdens het spelen een achievement behaald en Steam laat die dan als niet unlocked zien omdat de game dus niet heeft kunnen wegschrijven. Erg vervelend. Dat heb ik niet bij andere spellen, dus het ligt echt aan Elden Ring.
Verder weinig problemen met de game, maar de Steam Achievements heb ik ook niet allemaal, terwijl ik de game nu 3x rond heb gespeeld.

Zo heb ik die voor bepaalde verplichte bosses niet, maar die daarna komen weer wel, etc.

Nou geef ik persoonlijk echt helemaal niets om dat alles, maar het lijkt bij een aantal spelers niet goed te werken. Ook Steam cloud sync vanaf een Deck geeft soms de error, die gewoon niet weg gaat na een aantal keer de game herstarten / laten uploaden.

De vastlopers zou ik wel even opzoeken in Event Viewer, best kans dat je wat onstabiliteit hebt of software conflicten.
Blijkbaar heeft FromSoftware het gefixted in Elden Ring - https://wccftech.com/dark...exploit-fixed-elden-ring/

Ik hoop wel dat ze alle 3 de Dark Souls games netjes updaten.
Ja ik denk dat het een geval is dat de server software voor elke game gebaseerd is op de vorige, en dat ze de fix moeten backporten naar eerdere versies. Dan krijg je weer issues met het maken van een build voor een stuk software dat ze al tien jaar niet meer aangeraakt hebben. Voor dit soort lange-termijn spellen is het goed om de "reproducible builds" mindset aan te houden - zorg dat alle dependencies gevendored zijn en dat je de build tooling beschikbaar houdt.
Tja, er zit amper geld in goed onderhoud voor servers. Dat zie je bij veel gamestudio's. Vaak ook te veel interne politiek waardoor alles traag gaat. Gamers zijn vaak wel kort van herinnering en kopen de volgende versie van hun games toch wel, ongeacht eerdere ervaringen.
Zou eens tijd worden, nu nog fatsoenlijke PC support...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee