Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 108 reacties

Pluspunten

  • Zeer uitdagend
  • Veel te ontdekken
  • Heerlijke, duistere sfeer
  • Variatie in omgevingen en vijanden
  • Systeem rond vechten en bewegen

Minpunten

  • Grafisch matig
  • Kleine foutjes

Eindoordeel

Tweakers zegt: 9
Verkrijgbaar vanaf: € 18,-
Geteste uitvoering: Dark Souls II, PlayStation 3

Getest op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, pc (vanaf 25 april)

Er zijn gamers, en er zijn Dark Souls-gamers. De ene groep speelt om te relaxen, de andere is op zoek naar een uitdaging. Wie zijn games speelt om rustig achterover te leunen, zal gillend gek worden van wat Dark Souls II van zijn speler vraagt. Wie echter niet terugdeinst voor een spel dat de speler vraagt om te presteren, zou er echter zomaar een van de beste games van dit jaar in kunnen vinden. In een tijd waarin games over het algemeen makkelijk en vergevingsgezind zijn, vaart de Japanse ontwikkelaar FromSoftware met Dark Souls II een geheel eigen koers, met alle hartverscheurende gevolgen van dien.

Demon's Souls en diens opvolger Dark Souls zijn bijna berucht om hun hoge moeilijkheidsgraad. Voor wie die games nooit gespeeld heeft, zullen beide spellen altijd een mythisch karakter houden. Wie zijn tanden er wel in heeft gezet, weet wat de term 'moeilijk' inhoudt. De games zijn bijna uniek in hun soort als het gaat om de manier waarop spelers gevraagd wordt ze te leren. Wie al te zorgeloos door de spelwereld dacht te kunnen wandelen, werd snel afgestraft. Voorzichtigheid en zorgvuldigheid waren sleutelelementen richting succes.

Ook gamers die het spel eenmaal doorkregen werden op de proef gesteld. Zo moesten de games meerdere keren uitgespeeld worden voordat je alle voorwerpen in het spel kon hebben verzameld. Elke keer dat het spel echter uitgespeeld en opnieuw gestart werd, ging de moeilijkheidsgraad omhoog. Dat leidde dan tot hogere beloningen in Souls - het betaalmiddel in Dark Souls - maar logischerwijs ook tot een moeilijker spel. Het leverde FromSoftware al met al een flinke schare fans op, die tot op de dag van vandaag nieuwe personages maken en hun 'builds' met elkaar uitwisselen.

Met Dark Souls II borduren FromSoftware en Bandai Namco voort op het succes van Dark Souls. Hoewel het uiteraard aan te raden is om dat spel gespeeld te hebben, is het geen vereiste. De gebeurtenissen uit Dark Souls zijn in Dark Souls II niet meer dan een vage herinnering aan lang vervlogen tijden. De voornaamste bonus die de ervaring van Dark Souls je oplevert, is dat je bekend bent met de gameplay, en dat maakt Dark Souls II toegankelijker. Nieuwkomers zullen namelijk best even op hun tanden moeten bijten voor zij het spel echt doorkrijgen.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True