Dark Souls II Review

• Grafisch matig
  • Kleine foutjes

Eindoordeel

Tweakers zegt: 9

Getest op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, pc (vanaf 25 april)

Er zijn gamers, en er zijn Dark Souls-gamers. De ene groep speelt om te relaxen, de andere is op zoek naar een uitdaging. Wie zijn games speelt om rustig achterover te leunen, zal gillend gek worden van wat Dark Souls II van zijn speler vraagt. Wie echter niet terugdeinst voor een spel dat de speler vraagt om te presteren, zou er echter zomaar een van de beste games van dit jaar in kunnen vinden. In een tijd waarin games over het algemeen makkelijk en vergevingsgezind zijn, vaart de Japanse ontwikkelaar FromSoftware met Dark Souls II een geheel eigen koers, met alle hartverscheurende gevolgen van dien.

Demon's Souls en diens opvolger Dark Souls zijn bijna berucht om hun hoge moeilijkheidsgraad. Voor wie die games nooit gespeeld heeft, zullen beide spellen altijd een mythisch karakter houden. Wie zijn tanden er wel in heeft gezet, weet wat de term 'moeilijk' inhoudt. De games zijn bijna uniek in hun soort als het gaat om de manier waarop spelers gevraagd wordt ze te leren. Wie al te zorgeloos door de spelwereld dacht te kunnen wandelen, werd snel afgestraft. Voorzichtigheid en zorgvuldigheid waren sleutelelementen richting succes.

Ook gamers die het spel eenmaal doorkregen werden op de proef gesteld. Zo moesten de games meerdere keren uitgespeeld worden voordat je alle voorwerpen in het spel kon hebben verzameld. Elke keer dat het spel echter uitgespeeld en opnieuw gestart werd, ging de moeilijkheidsgraad omhoog. Dat leidde dan tot hogere beloningen in Souls - het betaalmiddel in Dark Souls - maar logischerwijs ook tot een moeilijker spel. Het leverde FromSoftware al met al een flinke schare fans op, die tot op de dag van vandaag nieuwe personages maken en hun 'builds' met elkaar uitwisselen.

Met Dark Souls II borduren FromSoftware en Bandai Namco voort op het succes van Dark Souls. Hoewel het uiteraard aan te raden is om dat spel gespeeld te hebben, is het geen vereiste. De gebeurtenissen uit Dark Souls zijn in Dark Souls II niet meer dan een vage herinnering aan lang vervlogen tijden. De voornaamste bonus die de ervaring van Dark Souls je oplevert, is dat je bekend bent met de gameplay, en dat maakt Dark Souls II toegankelijker. Nieuwkomers zullen namelijk best even op hun tanden moeten bijten voor zij het spel echt doorkrijgen.

*