Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties

Durante, de maker van de modificatie die de eerste Dark Souls voor Windows beter speelbaar maakte, heeft een downsamplingtool voor deel 2 uitgebracht. Hoewel Durante naar eigen zeggen Dark Souls 2 een goede pc-port vindt, wilde hij daar toch nog iets aan toevoegen.

De nieuwe tool van de modder heet GeDoSaTo, dat staat voor Generic DownSampling Tool. Hoewel Durante naar aanleiding van de release van de Windows-versie van Dark Souls 2 de tool op zijn blog heeft gepubliceerd, werkt deze evengoed met andere games. Naast downsampling via meerdere methodes ondersteunt GeDoSaTo, net als DSfix, het injecteren van nieuwe textures in games, dat texturemodding vergemakkelijkt.

Om de tool werkend te krijgen bij Dark Souls 2, moet wel de Steam Overlay uitgeschakeld worden. De tool gebruikt een library injection-methode en werkt dus met DirectX9-games. Durante geeft echter alleen de garantie dat de tool meteen werkt bij Dark Souls 2; over andere games doet hij nog geen uitspraken. Specifiek voor die game heeft de modder ook nog ondersteuning voor ambient occlusion, post-processing, anti-aliasing, bokeh depth of field, en het nemen van screenshots toegevoegd. Durante heeft een stuk geschreven bij PC Gamer waar hij voorbeelden van zijn werk toont met screenshots.

Hoewel spelers in de Windows-versie van de eerste Dark Souls-game wel een resolutie konden instellen waarin de game draaide, stond intern de resolutie van de game vast. Dat betekende dat de output-resolutie weliswaar op bijvoorbeeld 1920 bij 1080 pixels kon staan, maar de interne renderer nog steeds een beeld produceerde van 1024 bij 720. Kort na de release van de Windows-versie van de eerste game, kwam Durante met een fix die ervoor zorgde dat gamers onder andere de daadwerkelijke resolutie naar eigen wensen konden aanpassen. Veel spelers van Dark Souls zijn dan ook van mening dat DSfix een vereiste is om de game te kunnen waarderen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

De mods van Durante hebben inderdaad veel toegevoegd aan Dark Souls. Zo heeft hij onder andere ook een tool uitgebracht die het makkelijker maakte om met vrienden te spelen.

In de gelinkte blog post is het nog niet released. Op de site geeft hij ook aan:
When?

Soon.
Correctie:
Na iets verder zoeken zag ik dat dit artikel naar een wat ouder blog bericht linkt. Wel geeft dit bericht een goede uitleg van de functionaliteit. Op de homepagina is een nieuwer artikel met MediaFire link te vinden.

http://blog.metaclassofnil.com/

Download link

Let op: hij zegt er het volgende bij:
UPDATE: download link changed to version 0.1a, fixing (hopefully) .dll dependency.
UPDATE2: It seems like Steam Overlay popups break the graphics in DS2 with GeDoSaTo currently. Disable the overlay as a workaround for now.

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 25 april 2014 09:53]

Een goede port? Ik heb net even Dark Souls 2 gespeeld en dit is nog steeds een afschuwelijk slechte port. Alle informatie over controls is op een controller gericht en de controls voor muis/toetsenbord zijn afschuwelijk waardoor je een lange tijd bezig bent deze aan te passen naar iets degelijks.
Een game die bedoeld is om met een controller gespeeld te worden betekend niet per definitie een slechte PC port.

Als het technisch goed in elkaar steekt (dus niet fixed 1024x786 resoluties e.d. zoals bij DS1) vind ik het aanvaardbaar.
Ik ben fanatiek PC-gamer, maar heb nu sinds een aantal jaar een gamepad en merk dat spelletjes die ontwikkelt zijn voor gamepads verbazingwekkend genoeg een stuk beter spelen met een gamepad, ook als de toetsenbord+muis ondersteuning wel goed in elkaar steekt.
Ik snap persoonlijk ook niet waar de haat voor gamepads ineens vandaan komt de afgelopen jaren. Vroeger was de PC het paradijs voor randapparatuur. Joysticks, stuurtjes, pedalen, arcadepads, gamepads en allerlei spul ertussen. PC is juist een platform waarbij je een grote hoeveelheid aan combinaties mogelijk is. En nu is muis/tb de enige manier om spellen op pc te spelen? Sommige spellen werken beter met andere input. Als je 1 configuratie fits all wilt, kun je juist beter naar console gaan.
"waar de haat voor gamepads ineens vandaan komt de afgelopen jaren"??
Van welke wereld kom jij? PC gaming is altijd muis/tb geweest. Desondanks de vele randapparatuur.DÚ reden voor pc gaming is volgens mij de ongeŰvenaarde precisie, controle en snelheid die je hebt met een muis.
De nieuwe steam controller zal misschien het ideale compromis vinden tussen muis en gamepad. Beetje afwachten voorlopig.
In een wereld waarin ik King's quest met muis/tb speelde, en Commander Keen met een gamepad..

De ongeevenaarde precisie/controle/snelheid van een muis zijn dat in relevante spelgenres. (FPS, RTS). Turnbased strategy, RPG & Adventures waren doorgaans van het kaliber eindeloos door menuschermen heenklikken, waar een muis lekker makkelijk was. Dat wil niet zeggen dat platformers, flight sims, racegames beter te besturen zijn met een toetsenbord. In de jaren negentig (voordat ze de XBOX hadden) had Microsoft zelf nog een zeer succesvolle gaming lijn waar ze gamepads (de Sidewinder?) uitbrachten. Het is er altijd al deel van geweest.
Muis/tb is gewoon superieur in de meeste games, alleen op het moment dat je specifiek de gameplay gaat aanpassen voor controllers zul je met de laatst een betere ervaring hebben, maar dat kun je eigenlijk niet vergelijken omdat je dan het spel dus kunstmatig kreupel hebt gemaakt.

Controllers zijn handig als je even snel op de bank casual wil gamen, maar het beperkt de mogelijkheden vaak significant, de enige games die ik nog te spelen vind op mn ps3 zijn racegames, en zelfs dan is het: controller < keyboard < stuurtje
Muis/tb is superieur in FPS/RTS/etc games, maar toch niet voor third person action games? Sorry hoor, maar ik speelde in de jaren negentig ook spellen met controllers/joysticks/etc. op de pc. Platformers met een toetsenbord, dat vind ik pas kreupel.

Het is toch niet zo raar dat je voor verschillende spellen, verschillende optimale input heb? Voor zeer nauwkeurige bewegingen (zoals je in FPS hebt) moet je een muis hebben ja. Voor rennen, springen, slaan en weer doorgaan heb ik veel liever een controller. Dat heb ik al sinds Commander Keen.
Je kunt er niet vanuit gaan dat iedereen zomaar een controller op de plank heeft liggen.

Een toetsenbord daarentegen is een stuk redelijker.
je kunt m natuurlijk ook met PS3 of Xbox controller spelen op de pc. Voor sommige games werkt dat wel prettig. Vooral met racers en platforms. Of dat ook voor darksouls 2 geldt weet ik niet, ik heb die game nog niet gespeeld.
Sterker nog, veel spellen ondersteunen op PC alleen nog maar XInput, welke eigenlijk alleen door de Xbox360 controller (en straks XboxOne controller) ondersteunt wordt.
Als je de ps3 controller fijner vind kun je die prima remappen naar xbox output. heerlijk, die vrijheid van pc's :)
er staat nog steeds de de A B X Y knoppen in de interface idd, maar je kan er nu met je muis op klikken, en je kan met rechts op dingen klikken en krijgt een drop down menu

en alle keybindings werken nu wel, de muis besturing is prima ect.

en wat tijd betreft, ik speel met ESDF en moet dus in elk spel mijn keys aanpassen. ik ben met DS2 niet veel langer bezig geweest als een ander spel. wel heb ik links en rechts verwisseld. aanvallen met rechts en verdedigen met links is maar niks.

dus je overdrijft heel erg. dat ze enkel de xbox knoppen op de interface hebben laten staan is zeker geen reden om het een 'verschikkelijke' port te noemen.

[Reactie gewijzigd door Countess op 25 april 2014 16:27]

Het is een slechte port.. ze hebben in die extra maand(en) nog geen eens de controller buttons in de menu's verwijderd/vervangen. Deze game staat op zichzelf op goede benen door uitdagende gameplay maar iedere andere game zou neergesabeld worden als "goede" port.
DS is dan ook niet echt een game om zonder controller te spelen..
Net zoiets als een F1 game zonder stuurtje...

Het kan wel... maar ideaal is het niet.
onzin. ds1 had je die muis fix nodig, maar daarna was het prima. ik ga er geen controller voor halen in ieder geval.

heb nooit het nut van die dingen begrepen. ik heb 10 vingers die ik nagenoeg allemaal kan gebruiken met een keyboard en muis, en dan zou ik met een controller dat ineens moeten reduceren tot 4 en dat zou beter moeten zijn?
volgens mij had dat te maken met blokken, lopen en andere dingen tegelijk doen, niet erg handig met 1 hand als je ook nog de wasd keys moet gebruiken en je andere hand dan op de muis ligt. ik kan me voorstellen dat het met een gamepad dan wel gemakkelijker word.
blokken met rechts, slaan met links, parry met de back knop op mijn muis,target lock met muiswheel.

en verder heb je voor de andere functies gewoon genoeg knoppen rond wasd (of in mijn gevals esdf) zitten.

[Reactie gewijzigd door Countess op 25 april 2014 20:45]

"die de eerste Dark Souls voor Windows beter speelbaar maakte".

Laat die beter maar gerust vallen, zonder hem had ik dat spel na 7 minuten aan de kant gelegd. Ik kan er in komen dat de makers de pc niet als hoofdtarget aanschouwen maar hetgeen zij voortgebracht hebben was meer een spuw in het gezicht van de pc gamer.

"Hoewel Durante naar eigen zeggen Dark Souls 2 een goede pc-port vindt"
Dit is dan weer goed nieuws, al ga ik hem eerst via omwegen eens "testen" alvorens ik dit aanschaf.
ik heb DS1 vorig jaar uit de budgetbak gehaald en eigenlijk ook maar een kwartier gespeeld vanwege de 1993 graphics... Toch maar eens opnieuw proberen MET mod....

[tnx pieterdebie!]

[Reactie gewijzigd door jeroen_loeffen op 25 april 2014 12:29]

Zeker doen, de graphics met de DSFix zijn best wel goed en de atmosfeer in het spel is geweldig als je het in zijn glorie kan aanschouwen (in mijn link staan afbeeldingen ter referentie).

Wat betreft de controls, ze zijn niet erg intu´tief maar met de mousefix * en wat gewenning is het spel met muis+tobo goed te spelen en komt het fijne van Dark Souls (de gevechten) naar boven.
Voor het uitpluizen van de controls kan dit ook handig zijn.

Het is spijtig dat zo een potentievolle game, zo slecht geport is, want met deze fixes en een beetje geduld komt het mooie van Dark Souls boven.

*Installeren na dsfix
Ik heb Dark Souls ook heel snel opzij gelegd, denk niet dat ik DSfix gebruikt heb en heb het daarna ook geen kans meer gegeven. Ik heb niet de tijd om me bezig te houden met het zoeken naar fixes voor gebroken spellen en Dark Souls had dan ook nog eens die stevige moeilijkheidsgraad die ook wat volharding vereist. Met de moeilijkheidsgraad kan ik leven, maar om me zover te krijgen een avond te investeren in het zoeken naar mods, moet je bedrijfsnaam al Bethesda zijn. From Software mag de mod-ontwikkelaars wel bedanken, want ik denk niet dat het spel zo'n cult status op pc had gekregen zonder die mods. Dark Souls en Dark Souls 2 staan in mijn achterhoofd nog wel op mijn to play lijstje, maar mijn hoofd moet er eens naar staan :p. Zoals drie kwart van mijn Steam catalogus eigenlijk :D (DS 2 nog niet gekocht omdat ik dat nu ook wel geleerd heb, maar als er een sale is met veel korting kan ik het misschien niet laten).
het zijn 2 fixes die je binnen een uur gevonden uitgevogeld en ge´nstalleerd kan hebben. zeker wel de moeite waard om te doen.
Zo'n downsample tool is wel handig, maar eigenlijk is het voor supersampling. Je draait de game dus op hogere resolutie, en die word dan zo gescaled dat het op je native resolutie te zien is. De beste manier om aliasing tegen te gaan. Vergelijkbaar met Ubersampling uit the Witcher 2.

Helemaal handig, aangezien games tegenwoordig steeds vaker geen multisampling opties bieden, maar alleen FXAA (dat helemaal geen sampling doet, maar juist delen van het scherm blurt).

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 25 april 2014 12:46]

Komende van de DS2 PS3 is die fix niet eens nodig, de pc versie ziet er goed uit, veel beter dan mijn ps3 versie.
Ik gebruik de PS3 controller op mijn PC en werkt net zo goed als de clunky dikke onhandige xbox-controller alleen krijg je nog wel de buttons in A,B,Y,X te zien maar die knoppen kan ik wel dromen.
Normaal ben ik altijd een hardcore toetsenbord/muis gamer geweest maar doordat ik met Demon Souls op de ps3 gestart ben heb ik altijd een controller gebruikt bij dit spel en zal dat ook altijd doen,
Ik ga die fix dan ook niet eens proberen, overbodige gedoe. Voor Dark Souls 1 is deze wel een must.
nou dus wachten op de eerste bans...
weinig (online) games anti-hack-systemen kunnen injection en DX hooks namelijk waarderen...
begrijp niet goed waarom Mark Hendrikman er zo nodig bij wilde vermelden dat het werkt met andere games als het niet gewetenloze reclame of overdreven enthousiasme is... (?)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True